4/5/2023

Frederik Meinertz Hansen: Hvordan bygge produktledet vekst!

Frederik Meinertz Hansen, Chief Product Officer i Bookis, diskuterer produktstyrt vekst. Han forklarer hvordan produktledelse skiller seg fra tradisjonell salgs- og markedsføringsledelse. Han fokuserer på viktigheten av å forstå brukerbehov og bruke data og analyser for å forbedre produktet og oppnå høyere brukerretensjon. Han diskuterer også rollen til produktteams i å teste hypoteser og validere ideer gjennom prototyping og eksperimentering.

00:01

I denne episoden diskuterer Fredrik Meinerts Hansen viktigheten av produktledelse, balansen mellom bruker- og forretningsbehov, og produktlederens rolle.

08:26

Produktene utvikles best gjennom samarbeid mellom avdelinger, hvor man fokuserer på fellesskap og forståelse blant teammedlemmene.

12:32

Gode produktledere fokuserer på resultater fremfor aktiviteter, og har en kritisk og læringsorientert tilnærming til strategiarbeid.

16:50

Lederen oppfordrer til å vise reelle problemer for å få bedre støtte til innovative løsninger i B2B-markedet.

20:58

Produktledet vekst viser hvordan produkter kan drive vekst gjennom enkel tilgjengelighet, viralitet og kraften i muntlig anbefaling.

Hei og

Transcript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Chief Product Officer i Bukis. Han har tidligere jobbet i Skips det i Rignes i E-Trade. Han er medgrunner av Communityproduktleder.no og styrer nå Product Tank og

32.320 s
00:00:01

Velkommen Fredrik Meinerts Hansen. Tusen takk Lukas, takk for invitasjonen. Det skulle du bare mangle, jeg gleder meg til å snakke med deg. Vi har jo chattet litt tidligere på produktleder.no som er et slag community for produktledere. Hvor mange er det der nå? Vi er veldig snart tusen produktledere i Norge, så det er et stort community. Stort community, og det er liksom alle de store er der. Det kan du si. Ja.

24.520 s
00:00:33

Det er store og små, og så hjelper vi hverandre med alt innenfor produktledelse. Så det er en terpigruppe for produktledere. Men du er en produktleder, eller produktchef, eller product manager. Er det CEO of the product? Det er mange ord i ett, og det er veldig mye jargon her som må avklares.

22.760 s
00:00:58

Du kan si at en produktleder kan ha flere nivåer. Ofte i et startup vil det være en enkel person, der både er product manager, men også produktlederen eller CPO'en. Og i litt større bedrifter vil CPO'en kanskje ha product manager under seg. Men basically så er det jo at...

20.620 s
00:01:21

At i et godt produktteam i dag, der har du flinke designer, du har flinke utviklere, og så har du de her litt sånn rare typer, som på mange måter er litt oljen i systemet. Og alt efter hvilken baggrunn og inngangsvinkel du har, så har man forskjellige kompetanser med inn. Men for mitt produktlederskap,

21.380 s
00:01:42

Der handler det egentlig om tre ting. Det handler om å være den der setter retning for produktstrategien, så liksom få retning på plass for teamet. Det handler om å være en kulturbærer for moderne produktudvikling. Hvordan gjør man det? Og så handler det selvfølgelig om å skape resultater. Og alt det her, det gjør man jo som produktleder.

21.120 s
00:02:03

Med det mindset at man tror man skal løse kundernes problemer, og ved å gjøre det så kan forretningen tjene penger. Ja, for hvor mye er det å kalle utviklet produkter versus det å tjene penger? Ja, altså det kommer litt an på hvilket stadie ditt firma er på. Men det er jo klart at vi har haft en bølge nå her med spesielt design thinking i nesten ti år siden.

24.380 s
00:02:24

Hvor min personlige erfaring og synspunkt er at man kanskje har fokusert for mye på å løse et problem, men glemt litt at det også skal tjenes penge. Altså det er noen medarbeidere som skal ha lønn, og det her skal bli en sund forretning.

16.640 s
00:02:49

Så det er jo den balansen man ser, man kanskje går litt mer i retning ennå, at det skal være et problem det er verdt å løse, og det skal være stort nok til at vi kan få en lønn alle sammen. Er det riktig observasjon at produktfaget har vært litt mer produkt-produkt, og er i ferd med å bli litt mer mot det kommersielle?

23.660 s
00:03:06

Det kan du jo godt si, men det kommer alt sammen an på hvilken inngangsvinkel du har til produkt. Men det er jo klart, hvis ideelt har du en innovasjon som

11.460 s
00:03:31

elsker, og som du kan lave en god forretning på. Så det er ikke et binært forhold, men det er inni midten, der inne der ligger gullet. Og det er jo både at du har skapt noe der teknologisk forhåpentlig er utrolig smart, der løser noe som man ikke hadde trodd man kunne løse før, og så har du en god brugeropplevelse i form av design, og så er det at den her knakk med hvordan får vi også skapt en attraktiv forretning, den kommer ombord. Så

26.820 s
00:03:42

Så du kan jo godt si det kommersielle, men det kommersielle det starter alt sammen i å ha en god forståelse for problemet og brukernes realitet. Og det er mindre i spreadsheetsene at vi laver en business. Det gjør vi faktisk ved å være ude og se verden veldig banalt, og så

16.020 s
00:04:09

kommer det resultater ut i spreadsheet til slutt. Så det er mer en button-up-metode, kan du si. Men kan man si at det er to krefter? Den ene kraften er brukerbehovene,

14.120 s
00:04:25

som drar deg i en viss retning. Og så er det en annen kraft, som egentlig er selskapets behov, som handler om å tjene penger. Og så må du finne balansen mellom de to. Hvis jeg blir for mye på den ene, så tjener du ikke penger hvis jeg for mye bruker behov. I det ekstreme da, og hvis det er for mye fokus på sitt eget selskap, så dekker du ikke behov hos kunden. Absolutt. Og når jeg går inn og ser på selskapet, så er det veldig tydelig

25.040 s
00:04:40

At når, altså balanse det tipper alltid til den ene eller den andre side, ikke sant? Så det er veldig tydelig når du kommer inn og ser hvordan oppstår ideer, hvordan tenker man rundt ideene, altså hvor tidlig skal den business case opp og stå, versus det at man har brukt tid på insektsarbeidet.

18.680 s
00:05:05

Så det er derfor produktet er så spennende, det er at du alltid skal prøve å finne god balanse. Og så tipper du litt til den ene eller den andre siden. Og det tror jeg er helt normalt for alle bedrifter der jobber med produkt. At man må prøve å justere hele tiden og finne den gode musikaliteten inni midten. Er produkt et fag som burde være med fra dag 1 i et oppstartselskap?

25.680 s
00:05:24

100% Det er ikke ofte du har en CPO med fra dag 1. Nei, men det som ofte vil være, det er at de grunder der sidder i selskapet vil, uden at de vet det, eller om de vet det, så vil de ta en produktlederrolle. Fordi der ligger mye arbeid rundt retning, visjon, hvilket problem skal vi løse. Det er jo ofte det grunderne har erfart på egen kropp, eller har sett at her er et behov vi må gjøre.

25.980 s
00:05:50

Så det er jo ofte, spesielt min tid i E-terate, hvor jeg var rundt og rådgivet mange mindre start-ups, at du kunne se at det var noen veldig dyktige grunner der ute. Men hvor du liksom som en produktleder

12.440 s
00:06:16

kan komme inn og kanskje hjelpe dem med noe metodikk som de ikke har hatt før. Så det er jo ofte at det er grunnerne i starten der tar den rolle også. Så man kan kanskje si at det er en ustrukturert produktledelse, hvis man ikke, ikke sant? Og så handler produktfag om å strukturere det. Ja, og for meg er det en disiplin, og det er en skill, og det er metodikk og bak, og det er ofte fordi man ikke vet om dem, men man kanskje gjerne vil ha

28.820 s
00:06:28

Mentioned in the episode

Frederik Meinertz Hansen 

Chief Product Officer i Bookis, en e-bokhandel

Bookis 

En norsk e-bokhandel

Schibsted 

Et norsk medie- og teknologiselskap, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Ringnes 

Et norsk bryggeri, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Iterate 

Et norsk konsulentselskap, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Produktleder.no 

Et community for produktledere i Norge

Product Tank Oslo 

Et community for produktledere i Oslo, styrt av Frederik

Clubhouse 

En sosial media-app, brukt som et eksempel på viral vekst

Lenny's podcast 

En podcast som diskuterer produktstyrt vekst

Donkey Bike 

En sykkelapp brukt som et eksempel på å legge til rette for word of mouth

Karsten Varholm 

En norsk friidrettsutøver, brukt som et eksempel på kritisk tenking

Google Shopping 

En tjeneste for produkt-sammenligning og -kjøp

Amplitude 

Et analyseverktøy for produktdata

Mixpanel 

Et analyseverktøy for produktdata

Cefalo 

En sponsor for podcasten, et outsourcing-selskap

Bangladesh 

Et land hvor Cefalo rekrutterer utviklere

Shopify 

En e-handelsplattform, brukt som et eksempel på eksperimentering

Airbnb 

En markedsplass for overnatting, brukt som et eksempel på å øke brukerfrekvens

Uber 

En ridesharing-tjeneste, brukt som et eksempel på å identifisere og fokusere på riktig brukersegment

Karlsberg 

Et dansk bryggeri, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Mikkelsen 

En dansk skuespiller, nevnt i forbindelse med en kampanje for Karlsberg

Tine 

Et norsk meieriselskap, nevnt som et eksempel på B2B-produktstyrt vekst

Rema 1000 

En norsk dagligvarekjede, nevnt som et eksempel på B2B-kunder for Tine

Meny 

En norsk dagligvarekjede, nevnt som et eksempel på B2B-kunder for Tine

Nest 

Et teknologiselskap som ble kjøpt av Google, nevnt i forbindelse med John Kotler

iPod 

En musikspiller fra Apple, nevnt i forbindelse med John Kotler

Steve Jobs 

En tidligere CEO i Apple, nevnt i forbindelse med John Kotler

Google 

Et teknologiselskap, nevnt i forbindelse med John Kotler og Nest

Churchill 

En britisk statsminister, nevnt som en metafor for å holde kontakten med ledelsen

Shifter 

Podcastens navn

Finn.no 

En norsk nettside for kjøp og salg, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Participants

Host

Lukas

Guest

Frederik Meinertz Hansen

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading