Problem, kunde og verdiforslag

Salvador Baie, konsulent og daglig leder i Intellis, og partneransvarlig for mentoring og investor relations i Agrator, snakker om hvordan man legger til rette for å lykkes med en startup fra starten. Han forklarer at det er viktig å ha en tydelig problemstilling og et kundesegment, og at grunnleggerne må enten være en del av målgruppen eller industrien. Han fremhever viktigheten av å teste hypoteser og få tilbakemeldinger fra markedet før man henter penger, og å ha en buffer på seks måneder for å kunne fokusere på å bygge selskapet. Han understreker også at man må ha en CEO som liker å selge, og at det er viktig å ha et godt styre som kan stille kritiske spørsmål.

01:58

Kunne du gi meg teksten du vil ha oppsummert? Jeg ser ut til å ha fått feil kommando tidligere. Takk!

08:23

For å identifisere problemer og kunder er det viktig å formulere hypoteser, teste dem, og forstå betalingsvilje og verdiforslag.

14:42

For å lykkes med en startup er det avgjørende å forstå kunden, problemstillingen og ha tilstrekkelig finansiering for utvikling.

24:01

Å starte en bedrift krever tidlig fokus på salg og kundetilbakemelding, ikke bare idéutvikling.

Transcript

Mentioned in the episode

Agrator 

En inkubator som jobber for en renere, bedre verden, og hjelper selskaper med nettverk, ressurser og felles kunnskap.

Intellis 

Salvador Baie er konsulent og daglig leder i Intellis.

Innovation Norge 

En organisasjon som støtter oppstartselskaper med finansiering.

Leid 

Et selskap som driver med å leie ut verktøy som slipemaskiner og stilaser.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

Shifter 

En podcast som handler om innovasjon og oppstartselskaper.

deepfristh paella 

En type paella som er frossen.

MVP 

Minimum Viable Product, en tidlig versjon av et produkt som brukes for å teste hypoteser.

CEO 

En rolle i et selskap som er ansvarlig for den daglige driften.

CTO 

En rolle i et selskap som er ansvarlig for teknologi og utvikling.

business to business 

En forretningsmodell der et selskap selger sine produkter eller tjenester til andre selskaper.

business to consumer 

En forretningsmodell der et selskap selger sine produkter eller tjenester direkte til forbrukere.

mock-up 

En prototype eller modell av et produkt, ofte brukt for å teste hypoteser.

slide 

En lysbildepresentasjon, ofte brukt for å presentere en idé eller et produkt.

prototype 

En tidlig versjon av et produkt, som brukes for å teste design og funksjonalitet.

Investor 

En person eller organisasjon som investerer penger i et selskap.

Startup 

Et nytt selskap som er i en tidlig fase av vekst.

Styre 

En gruppe mennesker som er ansvarlig for å overvåke driften av et selskap.

Traksjon 

Et mål for hvor godt et selskap klarer å tiltrekke seg kunder.

Verdiforslag 

En beskrivelse av hvilke problemer et produkt eller en tjeneste løser for kunden.

Problemstilling 

Et problem som et selskap prøver å løse.

Kundesegment 

En gruppe mennesker som har et felles behov som et produkt eller en tjeneste kan dekke.

Hypotese 

En antagelse som testes for å se om den er sann.

Kunnskap 

Informasjon eller ferdigheter som er nødvendige for å gjøre noe.

Ressurser 

Ting som er nødvendige for å gjøre noe, som penger, tid, utstyr eller folk.

Nettverk 

En gruppe mennesker som kjenner hverandre og kan hjelpe hverandre.

Betalingsvilje 

Hvor mye en kunde er villig til å betale for et produkt eller en tjeneste.

Industri 

En gruppe selskaper som produserer eller selger lignende produkter eller tjenester.

Markedet 

En gruppe mennesker som kan være interessert i å kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Participants

Host

Lukas

Guest

Salvador Baie

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading