4/2/2025

B2b Saas: Slik skalerer du til Europa og USA!

Podcasten Shifter diskuterer internasjonalisering av B2B SaaS-selskaper. Gjester er Sindre Haaland (Salesgreen), Kristoffer Herheim (Optio Incentives), og Patrick Berglund (Zeneta) som deler erfaringer og råd om skalering til Europa og USA. De diskuterer ulike strategier, rekruttering, og partnerskap, og utfordringene ved å navigere kulturelle forskjeller.

00:02

Podkasten diskuterer internasjonalisering og gir innsikt fra gründere som har lykkes og feilet i ulike markeder.

12:33

Suksess med internasjonal distribusjon krever lokale partnere og testing før man tar steget ut fra hjemmemarkedet.

18:12

For å lykkes internasjonalt må man forstå markedene, teste ulike tilnærminger og jobbe tett med lokale ressurser.

22:20

Suksess i USA krever sterke partnerskap og nettverk, samt en klar strategi for prising og kundevekst over tid.

27:15

For å lykkes med partnerskap må vi ha kunder som selger for oss, som Volvo gjorde for Nike.

selskap, kjøpe et domene eller
Skal du starte et nytt

Transcript

Skal du starte et nytt selskap, kjøpe et domene eller sette opp en ny e-postadresse? Univeb fra Tønsberg leverer webtjenester som domener, webhosting og e-post. Univeb har 4,8 av 5 i snitt på 160 anmeldelser på Google. Det som trekkes frem er enkle løsninger samt rask og god hjelp fra flinke folk. Univeb for deg som vil ha webtjenestleverandør til å stole på og service som hjelp deg når du står fast. Sjekk ut univeb.no

29.060 s
00:00:02

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens episode er et utdrag fra vårt Skifter live-event som fanns til 20. mars på Mesh.

22.780 s
00:00:38

Temaet var B2B sas skalering til Europa og USA. På scenen hadde vi Patrick Berglund som ordstyrer, og han er CEO i Zeneta. Sindre Haaland, CEO og gründer i Salesgreen, samt Kristoffer Herheim, gründer og CEO i Optio Incentives. Alle disse tre selskapene har lykkes med internasjonalisering, og i denne episoden forteller de om hva de har lykkes med, og hva de har misslykkes med. De gir en del gode råd til dere som skal skalere selskapet internasjonalt.

28.720 s
00:01:02

I tillegg er det en del interessante spørsmål fra salen som de svarer på. Og hvis du ønsker å bli invitert til våre live-event, så er det en påmeldingslenke i show notes. God fornøyelse, denne episoden er verdt å lytte til. Tenkte jeg kunne starte med å høre hva er det som trigger internasjonalisering for dere?

23.560 s
00:01:31

Hvorfor tok dere beslutningen å ikke bare bli i Norge og bygge et kult selskap herfra? Vi er jo en sales gamification plattform som motiverer selgere. Vi tenkte nesten fra dag 1 at vi ser en god match med konkurrenskultur og selgere som er proaktive. Hvor er de henne i verden? Da tenkte vi ganske intuitivt at USA må være en perfekt match for sales gamification.

29.360 s
00:01:55

Så det var ganske sånn naturlig for oss fra dag 1 å begynne å tenke mot USA. Vi snakket engelsk på kontoret med ansatte, expats fra USA. Vi hadde det i bakhodet vårt at vi ville inn i USA etter hvert. Så det var liksom det som var brateren først da. Så fra dag 1? Fra dag 1 med Salesgrin, som jeg har holdt på siden 2011. Salesgrin kom i 2014. Men det produktet, det var en sånn naturlig match da med amerikansk salgskultur, så det var liksom noe som er

28.060 s
00:02:24

tenkte på egentlig fra dag 1 Det er ganske likt for vår del vi hadde ikke noe lokalt marked av særlig størrelse så vi også måtte ut med en gang for å treffe et attraktivt publikum men hvordan rigget dere herfra for å prøve å validere eller gikk dere rett dit i 2014? Ja, altså jeg tror litt av grunnen til at jeg ble spurt om å være her for jeg har gjort alle feilene som vi kan tenke på på internasjonalisering jeg liker å se på det som en læring for jeg har liksom gjort direkte

28.600 s
00:02:52

med VSE-penger i USA, men jeg har også gjort en bootstrapped approach, som var det jeg gjorde først da. Og så har jeg også gjort entry i Singapore, jeg har kjøpt opp et selskap i Sverige, og jeg har gått inn via distribusjon av partner i Europa. Så vi har liksom prøvd ganske mye, og nesten alt har feilet. Masse lærdom. Men med USA så var det det at vi hadde et par ildkjeler som var villige til å tråkke opp og prøve et bootstrapped spor da.

25.620 s
00:03:21

Rett og slett noen som jeg kunne stole på fra mitt nettverk, så jeg kunne betale minstelønn. Det var liksom pitchen hans til meg. Og så prøvde han å bygge det opp, og da fikk vi ganske mye innsikt og kunnskap rundt kulturen og språkutfordringer og så videre, som var veldig bra å ha med seg når vi gikk skikkelig inn i 2018 et par år senere. Jeg skal komme tilbake til det, bare høre hva som trigga dere.

24.260 s
00:03:46

Vi var vel litt sånn at egentlig også fra dag en så så vi på en måte Norge og Sverige som et land fra vårt stålsted. Så Calle, co-founder og jeg, vi ringte Call Calla til Sverige like tidlig som vi gjorde til Norge egentlig.

18.280 s
00:04:11

Da dro vi på flyet Vi sa vi var der Vi dro på flyet med tre timers varsel Vi hadde et hotell som vi stjal lobbyen til Rett ved Arlanda ekspressen Der den kommer inn Det var liksom kontoret vårt Så de som jobbet der var ganske forbannet på oss etter hvert For vi kjørte koldkold derfra

15.620 s
00:04:29

Så jeg tror på en måte for vår del så var det Sverige med en gang som et marked, og så var første kunden vår, det var Oprah Software, som noterte seg i USA rett etter at vi fikk det som kunde. Så da ble det med en gang alle problematikken som lå i, vi kaller det auksjonsprogrammene til et amerikansk notert selskap.

18.020 s
00:04:44

og andre kundene våre var Tobii, et svensk børsjentelt selskap. Så da var vi liksom sånn, om det var on purpose, jeg tror ikke det, men sånn var det, og derfor var det veldig lettere da. Så min sånn feel på det er sånn at det er litt lett, hvis du bruker founder pushet tidlig, tidlig, tidlig, så tror jeg du kan slå litt igjennom en del av de barrierene som er der. Barrierene er der, det er kulturelle forskjeller i forskjellige måter hvordan du selger, men det founder pushet er ganske strong, så det kan du bruke til å

27.860 s
00:05:03

høsle deg gjennom det første leddet tidlig da. Sverige er litt sånn egen bakgård, men jeg var etter, altså du nevner USA, men hvor gikk dere etter og hvorfor? Ja, vi var også der litt sånn opportunity driven, vi traff en jævla kul type i

17.080 s
00:05:31

i Danmark satt han på plass der og det gikk helt fantastisk bra fra starten av og så gikk det til Dundas etter litt tid for det var en profil som funket veldig bra i starten og hadde et nettverk som vi klarte å close kjapt men det gjaldt oss jo han jobber ikke hos oss lenger

14.680 s
00:05:48

Så det var Danmark Og så de markedene vi har tatt etter det Så har det vært en litt annen approach For da klarer vi ikke med bondvidden vår Å virke liksom founder-messig ta den Så vi støtter det Men der har vi jobbet litt mer tradisjonelt Og der har vi bommet noe helt sjukt Vi har type givet inn folk som har alt for junior Og trodde at det gikk bra For det klarte vi i Norge og sånt Og så det klarer dere ganske bra selv Dette er ganske enkelt, vi har gjort det selv Overdrivet litt, men ikke så mye Men

25.380 s
00:06:03

Og de er ikke hos oss lenger Så der har vi måttet begynne på nytt Og det svidder vi av et år, to og masse penger Ok, men her er masse å diskutere Hvis vi holder oss til kanskje profiler da Hvordan plukker mennesker for det Du har jo en story, du har litt i dammar Hvis vi prøver å tenke på når dere blir mer systematiske På å gå ut Hva er det dere har prøvd Som dere trodde ville funke Og hva er det dere har prøvd som har funket Jeg kan ta litt

27.420 s
00:06:28

Det jeg tror, i etterpåklokskapens ånd for oss, så er det jo litt sånn at en er veldig tydelig på hva er produktet du selger først, for det er jo fryktelig viktig, enda viktigere utlandet å tune det enn det det er i Norge. Er det et produkt med en høy kontraktsverdi, komplekse salgsykluser, mer rådgivende salg, så kan det ikke være en person som er vant til å selge suksess på en SDR-rolle, selv om det er fantastisk god der, men det er ikke den rollen du må ha.

27.080 s
00:06:56

Og det var det vi gjorde feil. Så vi tok folk fra, kallet payhawk-type gode selgere. Kjempebra, liksom de som poster fancy greier på LinkedIn og har alt kontrollet. En totalbom. Klarte ikke noe som helst. Så det vi har på en måte gått tilbake til er mer sånn... Altså nesten sånn kopier av hva du ville tenkt på som en sykt bra founder i denne markedet med et veldig kommersielt mindset. Sånn som kan og liksom wiggle litt rundt. Ikke noe sånn...

27.220 s
00:07:23

Mentioned in the episode

Univeb 

Sponsor for podcasten, tilbyr webtjenester som domener, webhosting og e-post.

Salesgreen 

B2B SaaS selskap, utvikler en sales gamification plattform. Suksess med internasjonalisering.

Optio Incentives 

B2B SaaS selskap, nevnt som et eksempel på suksessfull internasjonalisering.

Zeneta 

Patrick Berglunds selskap; han fungerer som ordstyrer i episoden.

USA 

Viktig marked for internasjonalisering, nevnt av flere gjester.

Europa 

Viktig marked for internasjonalisering, nevnt av flere gjester.

Sindre Haaland 

CEO og gründer i Salesgreen, gjest i podcasten.

Kristoffer Herheim 

Gründer og CEO i Optio Incentives, gjest i podcasten.

Patrick Berglund 

CEO i Zeneta, ordstyrer i podcasten.

Singapore 

Marked nevnt som et eksempel på internasjonalisering.

Sverige 

Marked nevnt som et eksempel på internasjonalisering.

Danmark 

Marked nevnt som et eksempel på internasjonalisering.

Tyskland 

Marked nevnt som et eksempel på internasjonalisering.

Nederland 

Marked nevnt som et eksempel på internasjonalisering.

Norge 

Hjemmemarked for selskapene, diskusjon om utfordringer ved å bli i Norge.

Mesh 

Sted for Shifter Live-eventet.

Shifter Live 

Event arrangert av Shifter, hvor podcast-utdraget ble spilt inn.

Shifter 

Podcastens navn.

Oprah Software 

En av de første kundene til Optio Incentives i USA.

Tobii 

En av de første kundene til Optio Incentives i Sverige.

Deloitte 

Nevnt som et eksempel på en bedrift som kan fungere som en referanse for Optio Incentives.

Microsoft 

Nevnt i sammenheng med LMS 365 og deres distribusjonsnettverk.

LMS 365 

Nevnt som et eksempel på et selskap som benyttet seg av Microsofts distribusjonsnettverk.

Sales Green Europe 

Et lokalt team i Nederland som distribuerte Salesgreens produkt.

Alba 

Et bookingselskap for simulatorgolf.

Hugin Cybersikkerhet 

Nevnt i sammenheng med partnerskap.

Nike 

Nevnt som en kunde av Seneta.

Volvo 

Nevnt som en kunde av Seneta.

Spring Capital 

Investor som hjalp Salesgreen med rekruttering i USA.

ID Capital 

Norsk VC og vekstinvestor.

E-Connect Energy 

Studentstartet selskap nevnt som eksempel på enklere salg i utlandet.

Pistachio 

Cybersecurity-selskap nevnt i en kommentar.

Participants

Guest

Sindre Haaland

Guest

Kristoffer Herheim

Host

Patrick Berglund

Sponsors

Univeb

Points

USA er et perfekt marked for sales gamification på grunn av konkurransekulturen og proaktive selgere.

Basert på erfaringer fra Salesgreen.

Det er viktig å være tydelig på hva produktet du selger er, spesielt i utlandet.

Viktig å tilpasse produktet til det internasjonale markedet.

Founder push kan være en effektiv strategi i tidlig fase av internasjonalisering.

Effektivt for å overkomme barrierer.

Å gå halveis inn i et marked er det verste du kan gjøre.

Viktig å investere skikkelig i internasjonalisering.

Å bygge gode relasjoner med revisjons- og juridiske firmaer kan være svært verdifullt.

Disse kan fungere som referanser og åpne dører til nye kunder.

Distribusjon er en viktig faktor for å oppnå suksess i internasjonale markeder.

Viktig å finne en god distribusjonspartner eller modell.

Norske referansekunder betyr lite i utenlandske markeder.

Viktig å fokusere på andre faktorer.

Det er viktig å ha en tydelig plan for å oppnå målene med internasjonalisering.

Reverse engineering til å forstå hva som må gjøres.

Å teste markedet før full investering kan spare mye penger.

Viktig å validere produktet og strategien.

Kulturelle forskjeller er viktige å ta hensyn til ved rekruttering og drift av internasjonale team.

Viktig å ha både lokal og internasjonal ledelse.

Claims

Sverige er et vanskeligere marked enn Norge for SaaS-selskaper.

Basert på erfaringer fra NU.

Det å kjøre alt salg internasjonalt fra hovedkvarteret kan fungere, men det er ikke alltid den beste løsningen.

Avhenger av marked og fase.

USA er et vanskelig marked, og det krever mye penger å lykkes der.

Erfaring fra flere selskaper.

Partnerskap kan være en god måte å komme inn i nye markeder, men det er viktig å ha en klar strategi og avtale.

Erfaring fra flere selskaper.

Det er viktig å fokusere på å skape verdi for partneren, ikke bare for deg selv.

Suksessfulle partnerskap er basert på gjensidig nytte.

Kundene dine kan være dine beste selgere.

Referanser og kundeloyalitet er viktig.

Rekruttering i USA krever mye penger, men det er viktig å få inn de rette folkene i ledelsen tidlig.

Erfaring fra flere selskaper.

Å være nær tidszonen til målgruppen er viktig når man skal etablere seg i USA.

Vanskelig å samarbeide over store tidsforskjeller.

Norske selskaper har noen fordeler i Europa, men ikke nødvendigvis i USA.

GDPR og sikkerhet kan være en fordel.

Det er viktig å være åpen og transparent om lønn og kompensasjon på tvers av markeder.

For å unngå misforståelser og uenigheter.

Det er viktig å investere i å bygge en sterk kultur på tvers av lokasjoner.

Å samle team fysisk og skape en felles forståelse er viktig.

Investorer kan være en stor hjelp ved internasjonalisering, men de skal ikke gjøre jobben for deg.

De kan bidra med nettverk, kapital og sparring.

Similar

Loading