3/25/2020
Fremtidsforsker om corona-krisen: Slik vil verden utvikle seg
Carsten Beck, direktør ved Copenhagen Institute for Future Studies, diskuterer hvordan corona-krisen vil påvirke samfunnet og markedet på kort og lang sikt. Han mener krisen er unik og at den vil føre til økt digitalisering, automatisering og en mer regionalisert forbruksmodell. Beck ser på mulighetene som ligger i innovasjon og samarbeid, og fremhever behovet for å finne nye måter å skape verdi for kunder i en verden der fysiske butikker står overfor store utfordringer.
Fremtiden for arbeid vil endre seg etter pandemien, med økt fokus på digitale møter og nye arbeidsmetoder.
Podcasten diskuterer hvordan små oppstartsbedrifter kan bruke virtuelle vinduer for bedre samarbeid og innovasjon, særlig i krisetider.
Podcasten diskuterer hvordan trender som 3D-printing og lokal produksjon akselereres av koronakrisen, og fremhever betydningen av digitale løsninger for fremtiden.
Små bedrifter må være innovative og tilpasse seg for å overleve og vokse i krisetider.
Fremtidens fysiske butikker må tilby unike opplevelser for å overleve, ettersom tradisjonelle kjøpsmotiver endres.
Transcript
Velkommen, Karsten. Takk. Plass å være her. Så hva som skjer nå er ganske spektakulært fra mange perspektiver. Men du som futurist, har du aldri sett noe sånt? Og har den moderne verden sett noe sånt før? Nei, for ingen krisis er alle samme. Det er en teoretisk svar til å si at dette er en ny situation for samfunnet og markedet. På en personlig måte, vil jeg si at følelsen og sentimenten vi får fra organisasjoner og mennesker rundt om i verden, Det ser litt på tilfellet ut til 9-11. Da hadde man en... et nivå av uansettelse som var ganske like som vi ser i dag. Men du kan ikke forstå, for her har vi en pandemi, og vi har en krisis som mer direkte betyr på alle av oss. Vi jobber fra hjemme, vi er ikke sosialisert, vi ser, forståeligvis, mange, mange organisasjoner og businessmodeller - som faktisk prøver å overleve i dag. Jeg vil si at dette er utrolig spesifikt, og det er en helt ny situasjon. Når så mange ting skjer samtidig, vil dette påvirke hvordan vi gjør ting, våre habiter og hvordan vi ser på verden? Ja, det kommer selvfølgelig til å være en langtid og en kort tid. Kort tid er at vi alle er forvirret, og vi er forvirret her og nå. Det er selvfølgelig ulike nivåer av politisk interferering i ulike land, men jeg tror ikke det er en enkelt person på planeten som ikke er forvirret. at least having discussions around this, at least in our part of the world. And obviously the huge consequences on a daily basis for organizations and for people in society are felt right here, right now. The interesting thing is obviously, and with all the negative consequences when we look to the short term perspective, which are pretty dire, the interesting thing is also obviously Obviously from a futurist perspective, how will this unfold when we look beyond the immediate crisis and when we reach a situation where we start to normalize the way society behaves? Because obviously we are experiencing right now a big crisis Global, sosial og sosial eksperimenter. Og jeg er faktisk sikker på at noen av læringene og noen av de habiter som blir formet her i 2020 vil faktisk ha langtidige konsekvenser også. The way we work, the way we shop, all of that. Not the way we socialize. No, yeah. The way we work seems like an obvious thing, right? Because now everyone's working, not everyone, but a lot of people are working from home. Yeah. What does that, what will that have, you know, what type of effekt kunne det ha på hvor vi bor og sånt i form av at vi er vant til å leve nær hvor vi jobber, men hvis geografien attached to work is not relevant anymore? What will that have to say? That's a very good question, because that's a question even without the current crisis. It's a question regarding the future of work that we think is really, really essential and really, really important. I actually think that one of the consequences will be that we will be more, how can you put it, We will be more focused on prioritizing in our work life when we need to meet physically and when we need to meet digitally. And this prioritization will probably - har konsekvenser som gjør at vi vil se mer arbeid på langtid. På den andre siden, vil jeg fortelle at selv om vi har disse fleste plattformer, - - og vi to bruker en nå, - - selv om vi har disse fleste plattformer og formerer nye forhold her under krisen, - I still believe that the vast majority of the Norwegian and Danish workforce are social creatures that actually like to have contact with colleagues and clients and pupils and students and whatever. So we are not seeing a scenario for the future where it will be remote and digital work processes. But I think Mange organisasjoner kan faktisk forstå at de har sett disse nye plattformene. Vi har brukt dem før, de digitale møteplattformene og alt det. Nå ser vi at de kan jobbe på en mye høyere og mye mer intensiv nivå enn vi har gjort tidligere. -Og... -Det er en god ansvar. Vi vil nok også forstå at vi må være bedre ved å bruke disse kunnskapene. En av debattene i Danmark i dag er om skolesystemet, hvor det er helt vanlig at man ikke kan gå til skolen, men at man sitter på telefonen med foreldrene. Det er helt klart fra de diskusjoner jeg ser i Danmark at vi gjør det, vi kjøper det, Men vi er sikkert ikke utdannet i dette. Vi er ikke eksperter i å bruke disse nye grupperne. Jeg tror at mange læringprosesser og reutdeling av arbeidslivet vil være nødvendig. Er det en stor mulighet for dette? Hvis din rollegjørelse er fokusert på at du fysisk må gå til arbeid, Ja, og det er alltid vanskelig å snakke om muligheter, fordi dette er en krisis hvor folk dør. Så det er en veldig Det er en veldig triggere diskusjon, men det kommer sikkert å finnes løsninger som er skrevet nå, og som er innovert nå, hvor vi vil se bedre plattformer, vi vil se en bedre måte å integrere folk som jobber hjemme eller med geografisk distanse. Jeg tror vi har mange gode grupper i dag. I vår institutt, Skoling Institutt, bruker vi Teams mye. Vi er veldig glad for Microsoft, Google og Ciscos tilgjengeligheter. De kan selvfølgelig bli utviklet mye mer. For å gi et eksempel: I talked a couple of days ago to a small Danish startup company about creating these virtual windows where you actually have not 24-7, but you have virtual windows to your colleagues even if you are not in a meeting. So you actually get this interaction which is maybe not formalized in a meeting where you have an agenda, but Men du deler ideer, du deler historier, du sosialiserer og så videre. Så ja, det vil være rom for innovasjon og nye konsepter. Er det en korrelasjon mellom innovasjon og krisis? Når jeg er silent, er det fordi jeg tenker hardt, Lukas. Det er en god spørsmål. Jeg tror det er en korrelasjon. Men kan det også være en korrelasjon mellom kjærlighet og gode tider og mye penger til å investere i innovasjon? Jeg vil si ja. Det er ikke bare krisen som driver innovasjon. But yes, of course, when we see all the organizations globally learning to cope with these new circumstances, and this is indeed a crisis, obviously there will be investments and innovation based on this. So it's a yes. So Når du studerer fremtiden, hvordan kan man faktere inn dette slik krisen? La oss si at du hadde en prediksjon basert på data for 2022. Men disse modellene er ganske uavhengige eller uavhengige. Hva gjør du nå? Ja, du er absolutt bra på det der. Det vi gjør som futurister når vi arbeider sammen med dene firmaene, er at vi faktisk er mer fokusert på å forbedre en setning av scenarier og vilkår for firmaene. Når man ser på fremtiden og begynner å ha en strategisk prosess som er basert på eller guidet av fremtidige studier, er scenariene, og man har alltid mer enn én scenario, virkelig på kåret av prosessen. Vi er ikke om forklaringer og vi er ikke om forventninger. For eksempel, "The Economist", som de produserer hver år i november og oktober, har en spesiell edisjon om det nye året. Jeg har bare brukt rundt hele verden i 2020, som det heter, og alle headlines. seems less important now, because things have changed. And the problem is, when you look at pandemics, because we get this question a lot right now, did we forecast this? The answer is no, we did not forecast it, but we had actually stated that as a wildcard, you need to consider pandemics. We did not know that it was going to be a virus, we did not know that it was going to be called corona or covid but when you have done your scenarios and you sort of formulated your strategy what we actually advise companies to do is to take the next step as well and to have a risk assessment about not only the scenario space and the big trends shaping societies and business models but also looking into what Wildcards kunne virkelig, virkelig råde båtene. Og en av disse wildcardene skulle være pandemier. Absolutt. Ja, så det er veldig interessant hvordan du arbeider med scenarier. Er mennesker god til å arbeide med scenarier? Er det noe som mennesker gjør? Eller er det noe som noen mennesker gjør? Ja, det er definitivt det. Når du går til noen slags kompani, stort eller små, har du selvfølgelig en setning om fremtiden. Og disse forventningene kan være formuleret og dokumentert og workshoppet rundt, og du kan søke for data, eller de kan være mer implisite. Men jeg mener, hver Hver gang en bedrifter eller individ gjør en beslutning om fremtiden, og de fleste beslutninger er om fremtiden, har man disse forutsetningene. Og det vi prøver å gjøre, er faktisk å sette de forutsetningene I forfronten, i begynnelsen av strategiske prosesser, er du faktisk sikker på... Nei, ikke sikker, men du prøver å lage så mange viktige megatrends- og scenarier og wildcards som mulig. Det som kan være vanskelig eller vanskelig, er at når du går til en organisasjon med privat og publisk, Du finner ofte folk som er veldig tilfredse med organisasjonen, har mye innsikt, de er eksperter, om det er skolen eller en bilutvikling eller noe annet. Så du er ekspert i din egen business. Og så kan det være at du er for mye ekspert i din egen business. Du får disse døde steder om den ekstremt verden. Dette er hvor vi kommer inn. Vi hjelper deg i en prosess der vi fokuserer på de ekstremt trendene som du noen ganger glemmer. Det er sikkert ikke alle forholdene som gjør dette. Jeg er ikke helt sikker på om det blir mer og mer. a large subset of companies are working with scenarios. Yeah, and probably more and more after this has happened right now, I think we'll look into it. So I think it's a good time to be at the future institute of Copenhagen right now. Actually it's not because it would be so much better if we had all all the insights and all the innovation and all the risk analysis based on a positive outlook. So we are pretty sad at SIFS at the moment, but Ja, jeg forstår det helt. Vi vil sikkert se flere bedrifter som må, jeg vil ikke si forbedre, men tilbakeføre deres forståelser. En av de største tingene vil være fremtiden for globalt opptak. Hva vil det se ut som i de kommende dekader? Det har visst oss at et verktøy der kjøpene har mer vulnerabeltid enn vi forventet, og faktisk også kjøpene. La oss snakke om disse to tingene. Den globale kjøpene. Blir den mer lokalt, er det det du sier, og mer kontrollert? Er den for desentralisert nå? Ja, jeg skulle kanskje... En gang igjen, her trenger du scenarier, men jeg vil iallfall forstå, og jeg vet at dette er et klisjé og et buzzword, men mer agilitet og mer fleksibilitet er kanskje krevet. Og denne fleksibiliteten, er det fordi du har mer lokalt, eller du har kortere geografiske distanser i dine forbrukskjeler, eller er det fordi... du har stakk av spareparter eller hva du trenger, eller råmateriale, det vil sannsynligvis være en kombinasjon. Når vi ser på forbrukeregjengene, så tappes det veldig godt inn til den generelle trenden av forbrukeregjengene, som sannsynligvis kommer til en fremtid hvor det blir litt mer regionalisert. Så vi vil importere fra Tyskland i stedet for Kina? Ja, og dette vil selvfølgelig ikke bety at Kina vil stoppe å produsere komponenter, og Taiwan og hva som helst. Men for å bygge inn mer fleksibilitet og Jeg er sikker på at mennesker kommer til å se på det. Så for eksempel ting som 3D-printing og ting som gjør at du lokalt produserer dine egen kjød, blir mer selvsukkende. Selvsukkendelse vil kanskje være en megatrend, ikke sant? Ja, og selv om vi ikke har en politisk agenda i SIFS, men det er sikkert at mange av de tingene vi arbeider med har en politisk side til det. Og sikkert har vi sett de siste to årene at denne mer lokale og nasjonale fokuset har remerset i Europa og i Asien og i Storbritannia. Så du kan faktisk argumentere at Det som skjer med korona har stiget en trend vi allerede så, i alle fall på politisk nivå. Men jeg ser en verden der 3D-printing sikkert vil ha mer tilgjengelighet for den teknologien. Men hvis du ser på land som Norge og Danmark, så begynner vi ikke å produsere våre egen biler i fremtiden. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Det er ikke der vi er nå, men mer aktivitet og fleksibilitet vil sikkert være nødvendig. Så det vil sikkert være flere muligheter for disse typer av I would imagine... would be advantageous. So maybe also on a more regional scale I mean if you take we all know that Mr. Orbán in Hungary is really a en veldig sterk symbol for denne nasjonale og selvfølgelig nasjonale trenden, men det er fortsatt en liten land i Ungarn. Og så på Norge og så på Danmark. Så jeg tror vi fortidig må kollaborere. Så har vi hatt en veldig... Gjorde vi fra en veldig global megatrend til en mer nasjonalist megatrend, og nå begynner vi å gå til en mer regionalist megatrend, er det korrekt? Ja, det kunne være, men igjen, du trenger scenarier, selvfølgelig. Jeg mener, jeg tenker også at Hvis vi innoverer på grunn av dette, og ser på den globale forbrukstjenesten, hva er problemet egentlig? Problemet er at det er mennesker som har en sykdom. Hvorfor tar vi ikke mennesker ut av forbrukstjenesten? Da kan det ikke skje noen virus som kan flytte fra person til person. Kanskje du også kan ha et scenario som sier at forbruksutviklingen vil være så global som før, og i Kina og andre deler av verden har de en veldig høy nivå av ekspertise i å produsere komponenter og produkter. Så hvorfor ikke automatisere alt? Hvorfor ikke få robotene til å gjøre alt, selv om det er i Kina? Det er en kostperspektiv til det. Hvis robotene er i Kina, kan de også være i Oslo. Så, igjen, jeg vil forstå at det er mange scenarier vi må se på. Det er veldig interessant. Det er interessant i mange perspektiver. Som du sa, hvis det er roboter, hva gjør vi ikke bare med dem i Norge? En annen perspektiv er at vil dette akselerere robotiseringen og automatiseringen? Og hvilke effekter vil det ha på arbeidsforskningen, for eksempel? Ja, jeg... Det blir nok et av utgangspunktene. Kanskje ikke så mye i fysisk produksjon, for vi har sett en stor vei av automatisering, roboter, digitale systemer og så videre. Nå ser vi på IoT og artificiell intelligens og alt det. Jeg er ikke ekspert der. men også alle menneskene i servissektoren, for servissektoren er det som er driving our economies in Norway and Denmark, also from a workforce perspective. So really to look into all the services we produce in our societies and how they can be automated, that would be the next phase, I would imagine. And that even does not have any... It has something to do with corona and the aftermath of this, but I think it would happen no matter what, because in the long term the workforces in Norway and Denmark will decrease. So we need to come up with more automated solutions in our service sectors. And this also means, that's the second part of your question, when we look to the competences and skill sets of people in Norway and Denmark, Det kommer til å skje. Ikke fordi det er korona, men fordi vi kommer til å se nye teknologier og nye systemer. Men koronakrisen vil akselerere noe som allerede begynte, ikke sant? Ja, absolutt. Mer enn å skje det fra skjerm? Ja, og jeg mener, nå, jeg vet ikke om det er sant at Amazon hører 100 000 mennesker. Jeg så det bare i pressen. Men, men, det er sikkert at hvis du ser på e-commerce og retail, som vi også gjør på SEFS, så er e-commerce sikkert ikke en ny trend, for vi har hatt e-commerce i 10 år. Men nå vil vi sikkert se en enda færre akselerasjon av e-commerce. Ja, la oss komme tilbake til det i et sted. Vi har snakket om megatrends, kjener og ulike scenarier, men hvis vi går tilbake til det vi er i nå, så hvis du er en business owner, hva gjør du i en situasjon som denne? La oss si at du har en mindre firma. Du kan ikke jobbe med futurist. Nei, nei, nei. Du burde kalle det Sips, selvfølgelig. Men jeg skjønner ikke at jeg har sett noen nummer fra Boston Consulting. Men så lenge har vi ikke data på dette. I would imagine that most small businesses, and that includes the Copenhagen Institute, we are 22 people, so we are a small business. We are I de siste to ukerne, og de neste to ukerne, vil vi utfordre oss til å lage løsninger som faktisk fungerer i en situasjon med kriser og samfunn som har blitt skjønt. Hvis du er en høyretter, kan du ikke gjøre det, for det er You need the air, you need the client. But for a lot of other small companies in the service sector, I think that will be high on the agenda. And then I would imagine, or I would at least hope, that a lot of these small and medium-sized companies, they also... Når det første nivået, ikke panikk, for jeg tror ikke vi er i en panikk som slik. Forståeligvis vil noen av de små firmaene klare seg, hvilket er ofte, men prøve å ta opp læringene fra disse uker, og de systemene og set-upsene vi krever nå, alle av oss, and see how we can build on that also six months and a year from now because I actually think that just like we talked about before this is a time where we will see innovation happen so Bekjøp og gjør alt du trenger i kort tid, og da prøv å tenke på området i lang tid. Hvordan kunne mitt businessmodell være forbedret, og hvordan kunne vi innvandre på grunn av dette? Fordi businessmodellen er basert på frihetstiden, eller fredstiden. Ja. Er det det du sier? Nå er det en annen situasjon, så hvordan kan vi være relevante? Ja, exakt. En liten forhold er at alle restauranter i Danmark er klart i dag. De er bare klart og har seriøse konsekvenser. But some of them, I just read about a restaurant this morning, they produce their own mozzarella or something like that. And they've started a takeaway business platform, but you can come and you can buy these products and obviously this mozzarella is probably very good somehow. You cannot buy the full meal, but okay, here you actually might have an opportunity for expanding your business. What if restaurants did a subscription on dinner? Why not? Hvorfor ikke? For selv om krisen blir lang, og det blir kanskje hele sommeren, og vi håper ikke, så må man fortsatt spise, og man må fortsatt ha denne sosiale elementen rundt spise. Så kunne restauranter komme opp med eller tilgjengelige modeller eller nye konsepter. Jeg tror det ville vært fantastisk. Så din anbefaling til business-ordnere er å handle situasjonen nå, for å prøve å være mer relevant i dagens marked, men også se midterm og langsiktig på. Hvordan kan du gjøre endringer nå som vil tilby deg Det er veldig svært å si i en intervju som dette. Det er veldig svært å gjøre i virkeligheten. Når du har noen staff og ikke har noen klienter, så er det veldig svært. Det er det smarte målet å gjøre det. Selv om det er svært. Men hvis du er en jobber, hvordan kan du best bruke ditt tid nå for å være relevant i denne nye markedet? Jeg vil forstå at mange jobber i landene som har blitt sluttet, og kanskje spesielt i større organisasjoner, de vil ha systemer in place or being created right now where you will be able to do a substantial part of your work from home on a geographical distance. Once again, if you are a hairdresser, you are not able to do anything, so for them it will be just a time of crisis and maybe a little bit of re-education, whatever you can find on digital platforms if you are a hairdresser. Men det er sikkert at du vil se et par av arbeidsstyrningen som bare sitter. Den andre delen vil kanskje allerede være opp og rundt på nye digitale plattformer og digitale løsninger. Jeg vil si at Ja, det er klart at det er viktig å forstå og forstå både på personlig nivå, men også på teamet og i organisasjonen, hvordan disse plattformene og disse digitaliseringene kan ikke bare hjelpe deg i denne situasjonen, men også tilbyde deg i langtid. Så, igjen, å ha dette - menneskelig, at vi har en langsiktig konsekvens av dette. Og en slags refleksjon også når man snakker om et individuelt tema eller en individuell samarbeider. Hvordan kan jeg være en del av dette fremtiden? En gang igjen, som jeg sa tidligere, med skoler i Danmark og utbildning på digitale plattformer, Vi er ikke eksperter, vi har ikke virkelig prøvd dette, og spesielt ikke på et nasjonalt nivå. Så for meg, hvis jeg var en lærer, så ville jeg definitivt tenke på dette, og hvordan man kan bruke disse plattformene i fremtiden. Ja, for vi har faktisk ikke veldig gode plattformer for å lære barn. Like from one to many, right? No, exactly. And I would imagine in most northern European school systems of course it will be a system. It will be you cannot as an individual teacher sort of change or create the system but I would still imagine you can think about okay, but how do I present stuff? What kind of Hvordan kan jeg hjelpe foreldrene som sitter hjemme med en 10-årig barn som er allerede? Så disse små steg vil jeg begynne å tenke på. Ja, det er veldig interessant. Nå skal vi komme tilbake til det du begynte å snakke om, nemlig retail. Du har jobbet mye med retail de siste årene, ikke sant? Ja. Was this a good time to hit the retail industry? It's a loaded question, but... Yeah, there's a little bit of loading in that. No, it's obviously, it is really, really a big challenge. Once again, also here we have a situation where you have the corona crisis that actually adds and supports a number of trender i retail, spesielt i fysisk retail, som vil virkelig, virkelig putte mange steder og stederkoncept, kjøpingssenter, i en kritisk posisjon. Jeg mener, selv om før korona-krisen kom, hadde vi på SEFS mange workshopper og mange projekter, som faktisk alle Alle av dem fokuserer mer eller mindre på denne enkelte spørsmålet: Hvorfor trenger vi fysiske steder i fremtiden? Og hvis du ser på ... Vi snakker kanskje mest om ikke-fruer her, men også om fred. Most of the good arguments for having a physical store like you used to have them a generation or two generations ago have disappeared. So the transactional thing has disappeared. And what we've seen over the last couple of years is that a number of stores in physical retail, they have looked into experiences and entertainment and... service and advice and all these things, and I would imagine that a lot of consumers right now are experiencing first of all consumption levels are dropping, so that's also part of the crisis, but They probably will experience that a lot of this excitement and the entertaining part about going shopping and all of that, you can actually sort of recreate a lot of that digital as well. So for me, the big, big question for the future, and the corona crisis have accelerated this, will be why on earth do we need physical stores in the future? And I know we can find Kjempefune, gøy, krasse, kvirkende, superkule eksempler av steder som har kastet seg til et spesielt segment eller nisje, eller har skrevet en virkelig fantastisk opplevelse, eller har et brand som er i alle fashionssituasjoner i Danmark og Norge. Men for Jeg tror at det er den største spørsmålen for fysiske steder. Hvorfor skal man gå der? Ja, fordi jeg ser at det viktigste valget for en fysisk sted er at man kan kjøpe seg ting man vil ha. Det er det viktigste valget. And when that value proposition is no longer valid, right? Because you have another value proposition which is better, it could be delivered to your home. And It struggles in a sense, right? So by doing something entertaining doesn't replace that value proposition, which is the most important one, right? So in best case it might be something interesting, but it's not the value proposition of getting the product that you want, right? Så i stedet for å... din største valgproposisjon. Så din største valgproposisjon kan ikke lenger være å selge ting, men det er for å egentlig fornøyde folk eller gi de den beste mulige opplevelsen. Og på toppen av det kan du selge noe, men du skifter din største valgproposisjon. Er du enig? Ja, ja, ja. Totalt, totalt. Og jeg tror at det du sa der, jeg er fullt enig med dette. To kommentarer. Først og fremst, I don't see, or we at SIFS, we do not see a future where people don't want to be entertained and don't want to interact in a physical space when the corona crisis is over. Yes, there will be changes and adaptations in work processes, but we will still go out in the physical world. So there will still be lots of opportunities if you... er able til å skabe en destinasjon. Hvis du er able til å skabe disse opplevelsene som du bare beskrev. Det eneste problemet er at hvis hver retegner og hver kjøpingssenter og hver høyestreet er i konkurranse i denne arenaen, så har vi for mange fysiske steder og mange av dem vil ha å klare. Så vi sier ikke Det vil alle dø, vi bare sier at det vil bli større konkurranse. Og så, tredje, hvis du virkelig vil ha opplevelser og verdenskapsservice og verdenskapssanskaper eller hva som helst du kan komme opp med. Først av alt, jeg vil si at de fysiske utslippene av steder og kjøpingssenter og høyestrømmer ikke kjøper for det. Og også fra et verktøysperspektiv, Tidligere, da du var samarbeidstaker i retail, var det om transaksjoner. Kjøp og selge produkter. Selger, sikkert. Hvis du og jeg går ut til fremtidige retailere og sier at det er om opplevelser og entertainment, I'm afraid they simply don't have the competences. They don't have the skill set to do that. It is one thing to be at the cash register in a hardware store or whatever kind of store, it doesn't matter. That's one thing. It's a totally different ballgame and much, much more tricky to be part of the entertainment, part of the experience industry. That is not easy. So I think it Det blir en stor utfordring. Hva er svaret til dette? Du må ha tenkt noe, ikke sant? En ting er undervisning og opplevelse, men hva er svaret? En av svarene er at vi begynner et stort prosjekt på dette i Danmark i fjellet. Vi håper å gå nordisk og skandinavisk en år etter det. Men en av... En av svarene for oss nå, utenfor det vi har snakket om, for jeg tror at oppgaver og fornøyninger vil være en stor del av de nye strategiene. Og de er allerede en del av det i dag. Men på lang tid, jeg vil forstå for en standard kjøpingssenter eller sted i Norge eller Danmark, I would imagine that the ability to collaborate on the destination will be more important. So for me it's about footfall, it's about seeing how can we create Nye måter å få folk til vår fysiske område. Og det handler ikke bare om retail. For meg handler det om å komme ut til den publiske sektoren, skoler, kulturelle institusjoner, kommunalbyer, hva som helst. Så det handler om å skaffe en destinasjon, er det det du sier? Ja, å skabe en destinasjon, men også å skabe en destinasjon hvor man virkelig kan forretninger eller begynne fra skjerm på disse kollaborative forsøkene. Fordi når jeg går til kjøpcentrene overallt i Europa, så er det fortsatt mye om å forretning, og det er fortsatt mye om en fiskkort og... - og et liten opplevelse, og så er det en kattegjørelse, en konsert eller en film. Men hvordan åpner vi ikke opp og samarbeider med resten av samfunnet? Det er veldig lett å si at dette kan være en del av løsningen. Problemet er, som du sa, - If they don't buy products or services when they enter our physical space, what's the business model then? Because we need to have a turnover here. And how we... Hvordan vi går om det, for meg er en stor spørsmål. Det vil være om å samarbeide og integrere i de digitale plattformene i alle formål. Det er absolutt en måte. Ja. Det er superinteressant. Du har også snakket om det, men vi har ikke snakket om det. Jeg tenker på userjourneyen. Hva er userjourneyen her? Hva selskaper du faktisk? Hva er valgproposisjonen? Er valgproposisjonen et sted du vil spille din tid på? Så du kan skrive ulike typer av userjourneys, for eksempel for barn med barn, for unge som ønsker å møte andre, og så kan du skrive disse typer av userjourneys med ulike typer av produkter, opplevelser, etc. Er det det du snakker om? Ja, det kunne være en del av løsningen. Og faktisk, når du nevnte det, og når jeg tenker tilbake på de siste årene, nå er vi faktisk litt forbi koronakrisen. Det er sant at dette, jeg vil ikke kalle det segmentasjon, men dette fokus på å gjøre... super high quality customer journey for either parents or elderly or single students that have just moved to Oslo to study or whatever. I actually hear a lot of discussions and thoughts around that. So that would be part of the future as well. I'm just thinking about myself. I have two kids, two boys, and everything, not by every single weekend, but most weekends we have the same problem. And what should we do with the kids, right? You know, if you're looking at this from a user journey perspective, from a retail perspective, it might end up with me shopping something in the store, right? But the Exactly. Ja. customer expectations and customer journeys, and they had done some qualitative interviews, and they had interviewed this old gentleman, I think it was, which is very unusual in an IKEA setting, because it's normally not males above 65 that goes to IKEA, and he was asked by the interviewer, okay, then, sir, how often do you go to IKEA? And he had answered tuesday and then the interviewer had been puzzled and said but sir I don't think you understand my question how often do you physically go to the IKEA store in your city here in a country in Europe and he probably smiled and he said as I said tuesday and it turned out that tuesday was the day he took care of his grandchildren Så hver fjusdag morgen gikk de til IKEA-stolen i Småland, hvor barnet spilte i Småland, og han dro sikkert en kopp kaffe. Så å skabe disse destinasjonene, og jeg vil ikke si til global retail eller norsk retail at det må være I ten år siden vi alle gikk til Emiratene i Golfregionen og så skiskinnslopene i kjøkkenstallene, We are not talking about that. We are talking just like you said, Lukas, about nice, fun, very convenient, maybe even cheap ways of entertaining your two boys in the weekends. What is good? What is smart? What can work for you and your family? And it doesn't have to be som er super, super forventet. Men Småland kunne faktisk gjøre det. Ja, definitivt. Det hører ut som superinteressant. Dette begynte med koronaviruset, og endte med å diskutere valgproposisjoner og userjourneys i retail. Det er veldig interessant. Og de tingene er sammenlignet, fordi koronaviruset kan accelerere dem. - og den slags krisis som retail er i. Karsten, jeg vil ikke ta mer tid, men jeg vil takke deg for din innstilling. Det har vært interessant å snakke med deg. Jeg håper vi kan holde sammen. Kanskje når du får mer data om situasjonen vi er i nå, kan vi snakke igjen og se hvordan du ser ut i fremtiden. Takk for at du så på. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Mentioned in the episode
Copenhagen Institute for Future Studies
Carsten Becks institutt som fokuserer på fremtidige trender.
Corona-krisen
En global pandemi som har ført til store endringer i samfunnet og markedet.
Digitalisering
Økt bruk av digitale plattformer og løsninger i alle sektorer.
Automatisering
Økt bruk av roboter og kunstig intelligens i produksjon og tjenesteyting.
Regionalisert forbruksmodell
Et skifte mot mer lokale og regionale forbruksvaner.
Innovasjon
Nye løsninger og produkter som oppstår som svar på krisen.
Samarbeid
Et økt behov for samarbeid mellom bedrifter, offentlige institusjoner og andre aktører.
Fysiske butikker
Bekymring for fremtiden for fysiske butikker i en verden med økt e-handel.
Opplevelsesbasert retail
Et skifte fra produktfokus til å tilby opplevelser og service til kunder.
Småland
Et lekeområde for barn i IKEA-butikker.
Mr. Orbán
Ungarns statsminister, et eksempel på en nasjonalistisk trend i Europa.
Bangladesh
Et land i Sør-Asia der Cefalo rekrutterer utviklere.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på rekruttering av utviklere.
Teams
En digital plattform for kommunikasjon og samarbeid.
Microsoft
Et teknologiselskap som tilbyr Teams.
Et teknologiselskap som tilbyr digitale plattformer.
Cisco
Et teknologiselskap som tilbyr digitale plattformer.
IKEA
Et svensk møbelvarehus.
The Economist
Et britisk magasin som publiserer en årlig spesiell utgave om det nye året.
9-11
Terrorangrepene i USA i 2001.
Boston Consulting
Et konsulentfirma som gir råd til bedrifter.
Amazon
Et amerikansk e-handelsselskap.
3D-printing
En teknologi som gjør det mulig å lage produkter på etterspørsel.
IoT
Internett of Things, et nettverk av fysiske gjenstander som kommuniserer med hverandre.
Artificiell intelligens
Teknologi som gjør det mulig for maskiner å lære og løse problemer.
Emiratene
En gruppe land i Midtøsten.
Participants
Guest
Carsten Beck
Host
Lukas
Sponsors
Cefalo