7/17/2019
(Reprise) Schibsted-direktør Torry Pedersen om medienes fremtid.
Torry Pedersen, tidligere VG-sjef og nåværende publisistisk direktør i Schibsted, diskuterer medieindustriens fremtid med fokus på utfordringene fra store plattformselskaper som Facebook, og den digitale revolusjonens påvirkning på medieforretningsmodeller. Han uttrykker bekymring for demokratiet og polarisering i samfunnet, og argumenterer for at medieindustrien må fokusere på nisjer og skape tydeligere verdiforslag for brukerne. Samtalen tar også opp NRKs rolle i det norske medielandskapet og behovet for innovasjon i lokalavismarkedet.
Transcript
Mentioned in the episode
Diskuteres som en stor plattform som utfordrer tradisjonelle mediers annonseinntekter og driver frem kontroverser og falske nyheter.
Schibsted
Pedersen er publisistisk direktør i Schibsted, et medieselskap som er inne i sin tredje omorganisering på tre år.
VG
Pedersen tok VG inn i en digital alder og beskriver den som den nasjonale primærdestinasjonen for nyheter i Norge.
NRK
Diskuteres som et publikumsservice som har bidratt vesentlig til folkeopplysningen i Norge, men som også har vært i økende konkurranse med kommersielle medier.
Aftenposten
Nevnes som eksempel på et mediehus med sterke merkevarer og god journalistikk.
Panama Papers
Nevnes som eksempel på journalistisk gravearbeid på tvers av landegrenser.
Football Leaks
Nevnes som eksempel på journalistisk gravearbeid på tvers av landegrenser.
Axios
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie som tilbyr nisje-innhold.
The Economist
Nevnes som kilde for demokratirankingen hvor USA er plassert som et flawed democracy.
Norge
Nevnes som et land med en sterk demokratiindeks og pressefrihetsindeks.
Huffington Post
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.
BuzzFeed
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.
Politico
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.
Mick
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.
Mashable
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.
Quartz
Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.
20 minutter
Nevnes som et eksempel på et nettsted i Sveits som har blitt inspirert av VG.
Omni
Nevnes som en aggregator i Sverige.
Finn
Nevnes som et Schibsted-produkt.
Blokket
Nevnes som et Schibsted-produkt.
Tåri
Nevnes som et Schibsted-produkt.
Peil
Nevnes som et Schibsted-produkt.
E24
Nevnes som et eksempel på et nyere medie i Norge.
VGTV
Diskuteres som et eksempel på en medie-plattform som bruker annonsemodeller.
Netflix
Nevnes som eksempel på et abonnementstjeneste med økende churn.
HBO
Nevnes som eksempel på en abonnementstjeneste.
Disney+
Nevnes som eksempel på en abonnementstjeneste.
Strategery
Nevnes som en analytiker av det digitale landskapet.
Neiman Lab
Nevnes som en organisasjon som jobber med mediespørsmål.
Reuters Institute
Nevnes som en organisasjon som jobber med mediespørsmål.
Participants
Host
Nicolai Winther
Guest
Torry Pedersen
Sponsors
Cefalo