7/17/2019

(Reprise) Schibsted-direktør Torry Pedersen om medienes fremtid.

Torry Pedersen, tidligere VG-sjef og nåværende publisistisk direktør i Schibsted, diskuterer medieindustriens fremtid med fokus på utfordringene fra store plattformselskaper som Facebook, og den digitale revolusjonens påvirkning på medieforretningsmodeller. Han uttrykker bekymring for demokratiet og polarisering i samfunnet, og argumenterer for at medieindustrien må fokusere på nisjer og skape tydeligere verdiforslag for brukerne. Samtalen tar også opp NRKs rolle i det norske medielandskapet og behovet for innovasjon i lokalavismarkedet.

03:39

Facebook møter kritikk for sitt annonsemiljø, mens plattformene balanserer mellom ytringsfrihet og ansvar for kontroversielt innhold.

11:34

Podcasten diskuterer komplekse spørsmål om digital økonomi, regulering, polarisering, og nødvendigheten av konkrete løsninger for samfunnsutfordringer.

15:56

Podkasten diskuterer filterbobler, medieindustriens utfordringer og hvordan dette påvirker demokratiets kvalitet og informasjonstilgang.

29:00

Etablerte medier sliter med å tilpasse seg digitale endringer og konkurransen fra nettet, noe som skaper utfordringer for bærekraftig utvikling.

Transcript

Mentioned in the episode

Facebook 

Diskuteres som en stor plattform som utfordrer tradisjonelle mediers annonseinntekter og driver frem kontroverser og falske nyheter.

Schibsted 

Pedersen er publisistisk direktør i Schibsted, et medieselskap som er inne i sin tredje omorganisering på tre år.

VG 

Pedersen tok VG inn i en digital alder og beskriver den som den nasjonale primærdestinasjonen for nyheter i Norge.

NRK 

Diskuteres som et publikumsservice som har bidratt vesentlig til folkeopplysningen i Norge, men som også har vært i økende konkurranse med kommersielle medier.

Aftenposten 

Nevnes som eksempel på et mediehus med sterke merkevarer og god journalistikk.

Panama Papers 

Nevnes som eksempel på journalistisk gravearbeid på tvers av landegrenser.

Football Leaks 

Nevnes som eksempel på journalistisk gravearbeid på tvers av landegrenser.

Axios 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie som tilbyr nisje-innhold.

The Economist 

Nevnes som kilde for demokratirankingen hvor USA er plassert som et flawed democracy.

Norge 

Nevnes som et land med en sterk demokratiindeks og pressefrihetsindeks.

Huffington Post 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.

BuzzFeed 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.

Politico 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.

Mick 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.

Mashable 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.

Quartz 

Nevnes som et eksempel på et internasjonalt medie.

20 minutter 

Nevnes som et eksempel på et nettsted i Sveits som har blitt inspirert av VG.

Omni 

Nevnes som en aggregator i Sverige.

Finn 

Nevnes som et Schibsted-produkt.

Blokket 

Nevnes som et Schibsted-produkt.

Tåri 

Nevnes som et Schibsted-produkt.

Peil 

Nevnes som et Schibsted-produkt.

E24 

Nevnes som et eksempel på et nyere medie i Norge.

VGTV 

Diskuteres som et eksempel på en medie-plattform som bruker annonsemodeller.

Netflix 

Nevnes som eksempel på et abonnementstjeneste med økende churn.

HBO 

Nevnes som eksempel på en abonnementstjeneste.

Disney+ 

Nevnes som eksempel på en abonnementstjeneste.

Strategery 

Nevnes som en analytiker av det digitale landskapet.

Neiman Lab 

Nevnes som en organisasjon som jobber med mediespørsmål.

Reuters Institute 

Nevnes som en organisasjon som jobber med mediespørsmål.

Participants

Host

Nicolai Winther

Guest

Torry Pedersen

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading