En podkast om podkast

Teknisk Sett-podcasten snakker med Gateway Studios om deres nye satsing på podkast. De ønsker å lage et stort podcast-studio i Drammen og tilby tjenester til mediebedrifter og bedrifter. Podcast-formatet blir stadig mer populært, og de ser en stor vekst i antall lyttere, spesielt utenfor storbyene og blant eldre. Javid Kurd fra Gateway Studios mener at 3D-lyd vil bli en viktig del av fremtidens podcast-opplevelse, og at kunstig intelligens allerede brukes til støyrensing og lydredigering. Line Gevelt Andersen, medieleder med lang erfaring fra NRK, mener at det er viktig å ha en klar plan for målgruppe og innhold når man lager en podcast, og å sørge for god lydkvalitet og synlighet.

00:01

Gateway Studios i Drammen etablerer et stort filmstudio og podcast-satsing for å fremme medieproduksjon og kvalitet.

07:04

Podcastens utvikling gir spennende muligheter for 3D-lyd og kreativitet, takket være ny teknologi og bedre lytterutstyr.

13:05

Diskusjonen handler om hvordan man kan forbedre lydproduksjoner og podcaster gjennom AI og kvalitetsinnhold, samt fremtidige medieplattformer.

Transcript

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er på After Tech i Drammen. Her i Drammen er det sånn at Gateway Studios har egentlig kjøpt et gammelt havnelager og skal bygge et vanvittig stort studio. for innspilling av filmer og ta scener som du ellers tidligere tider måtte ut for å lage. Så etter hva jeg har skjønt så er det filmen Troll som har gått på Netflix nå. Deler av den er allerede spilt inn på den måten, så dette blir kjempespennende. Men det var ikke alt, fordi dette gateway-miljøet ønsker også å lage en... podcast-satsing. Så dette blir da en podcast om podcast. Både litt teknologi og erfaringer. Og med meg på denne podcasten har jeg da Line Gevelt Andersen, som er medieleder med lang erfaring fra NRK og verdtledd aktør og produsent og alt mulig, og programsjef i NRK. Han har nå flyttet hit til det sentrale Østlandsopprålet fra Trondheim for å satse på dette, Line. Ja, det stemmer. Jeg må jo bare si at jeg kommer opprinnelig fra dette området. Det var ikke helt tilfeldig. Det var ikke helt tilfeldig. Så selv om jeg ikke har bodd her siden jeg var 18 år, så har jeg familien min her. Det var flere grunner til at jeg begynte å se litt på hjemover igjen. Men det som var veldig og som gjorde at jeg virkelig tok og flyttet fra Trondheim, det var jo egentlig den satsingen som skjer her i Drammen med Drammen Media City og da ikke minst Gateway Studios som i dag holder i på Fornebu, men som også skal satse stort her på Det som heter Tangenkaja i Dramvenn. Så det blir, og det synes jeg er såpass spennende at jeg hadde lyst til å bli med på. Men det du skal sette opp er altså et podcaststudio. Ja. Hva tenker du er marked og kunder? Jeg tenker at det kan være alt fra redaktørstyrt mediehus, til bedrifter, organisasjoner. Vi ser jo det at podcast er noe som også blir populært, noe som heter bransjepodcaster eller bedriftspodcaster, som brukes da mye til... enten intern kommunikasjon eller ekstern kommunikasjon, og at veldig mange bedrifter velger å ta dette inn i merkevarebyggingen sin. Så der er det jo, og det krever jo også, at man lager podcaster på de premissene, men også med god kvalitet. Så det kan være et bredt spekter av kunder, og det som jeg synes er litt spennende, for når jeg har fulgt med på podcast- Og jeg synes jo det tok fryktelig lang tid før podcast ble på en måte... For mange oppdaget podcast. Ja, litt volum på det. Ja, så det har vært litt nisjeting og noe som folk i storbyen har hørt på. Helst unge. Og så begynner det nå, det så vi på de siste talene. Nå begynner det her å vokse. Både sånn at det ikke bare er et storbyfenomen lenger. Den største veksten geografisk er utenfor storbyen. Den største veksten er også faktisk i aldersgruppa 50+. Det er jo selvsagt de aller fleste podcastlytterne er under 30, men det er stor vekst i nye grupper, og det betyr jo at formatet begynner å bli mainstream. Og det er interessant. Ja, vi har jo her i publikum, dette er jo en live-innspilling vi gjør nå, sikkert mange som tenker, ja, jeg vil lage podcast. Og det er jo, barrieren for å komme dit er jo lave, egentlig. Det skal jo ikke så mye utstyr til og kunnskap og sånn, men hva er det som må være på plass, tenker du? Det kommer jo veldig an på hva slags podcast du skal ha laget. Ikke til bestemor. En pratepodcast som vi gjør nå, den krever jo ikke så mye utstyr. Du bør jo ha en plan for hva du skal snakke om. Så har du jo, podcast er jo bare et et format, en måte å pakke inn lyden på å putte det på internett. Men så har du jo alle mulige slags sjangere. Og vi ser jo at vi har fått veldig mange fine dokumentarpodcaster for eksempel i det siste. Og at nivået der har blitt ganske høyt, og det er jo da en helt annen ting. Det setter jo mye større krav til historiefortelling, manuskriving, lydbearbeiding, selvsagt, og mye mer. Men det som må være på plass, uansett, det er jo god lyd. Det er liksom første, det vet jeg. Hvis det ikke er god lyd, så orker ikke folk å høre på det. Uansett om det bare er lyd, eller om det er lyd og bilde, så er det kjempebra. Fordi det du gjorde da du ble med på denne podcast-satsingen i Gateway, var jo at du går inn i et miljø som virkelig har lydkompetanse. Ja. Og da skal vi introdusere den andre gjesten og din kollega, nemlig Javid Kør. Velkommen. Takk. Og da må vi bare avsløre, Javid, at du grunna jo dette Gateways-studioet for noen år siden. Du er jo selve soundtracket til Gullerekka. Du har komponert masse, nytt på nytt, Vignetten, og flere andre ting som vi hadde kjent hvis vi hadde spilt det. Vi kan jo spille igjen, så kan vi se om du kjenner den igjen. Gjerne. Skal vi se da. Ja. Kjenner du den igjen? Den kjenner vi igjen. Hahaha. Det var jo i Nytt på nytt-spillbegynnelse da. Da jobbet jeg veldig... Der satt jeg på NRK og jobbet nesten bare for de som er musikkprodusent, og hadde mitt eget kontor oppe i underholdningsavdelingen der. Og da var jeg en stund der litt sånn hoffleder om døra av vignetter og annen musikk som underholdningsavdelingen trengte da. De bare stakk liksom hudet inn døra og... "Du, jeg trenger en vignett til et nytt program vi skal..." Ja, ja, så la det jeg det da. Så jeg hadde... Så jeg lavde til veldig mye i en periode, og noen av de har overlevd, og noen av de har forsvunnet ut i historien. Men de som fortsatt lever er jo nytt på nytt, og bit for bit Jeg tror kanskje det er så mange flere nå. Ja, men det er over mange år. Det er over mange år, ja. Der har du gjort en god jobb. Men tilbake til podcastene da, for du kan jo lyd. Og når dere nå skal starte et podcaststudio, hva tenker du om lyd og teknologi? Fordi her har dere et fortrynn som mange andre ikke har. Ja. Altså, som Lina var inne på, lyd til podcast kan sikkert være veldig mye forskjellig, men det som teknologisk nå er mulig, er jo å lave lyd som kan oppleves tredimensionalt. Og det gir jo en helt annen mulighet for å fortelle historier og beskrive ting og gi en slags form for omgivelse til det du snakker om, eller det podcasten nå omhandler, da. Og det finner du, podcaster finner man jo på ulike plattformer, men velger du riktig plattform, som for eksempel Apple Music eller Tidal, jeg er ikke sikker på om Tidal har podkast? Tidal har ikke podkast, men det har Dolby Atmos. Ja, det vet jeg. Men i alle fall så går det an å distribuere tredimensional lyd gjennom Apple Music, og for de som reiser utenlands, så er det jo Amazon-podkast. som også har denne muligheten. Men en av grunnen til at dette tar av er vel fordi at folk også har et lytterutstyr som er bedre enn før. Folk går jo rundt med soundcanceling headset og pods og sånne ting som kanskje virker bedre enn hva man hadde før. Ja, det tror jeg også er sant. Og så er der jo, altså Apple har jo på en måte et veldig sånn, nå blir det reklameplakat for Apple, så har de et integrert system mellom de forskjellige enheterne som gjør at du kan At du veldig enkelt kan oppnå både god lydkvalitet, men også 3D-lyd på deres utstyr. Og det er jo det som er veldig gøy tilbake til det der at det har ikke skjedd så mye med podkaster på alle de årene. Men nå, jeg tror faktisk at nå kommer det til å skje mye på det her med lyd og lydbruk. Og det å være kreativ og lage mye fylder og art. og mer opplevelsesfylt lydbilde. Og vi ser at det begynner å skje, spesielt i USA. Og jeg tenker, her i Norge er vi faktisk ganske litt framme på, så jeg tror at det kommer nå også etter her. Og det tror jeg gir noen utrolig artige muligheter. Hvilke roller får kunstig intelligens i denne type lydproduksjon? For uten å bytte ut programledere. Ja, det kan man jo gjøre. Det som har etablert seg som det tydeligste kunstig lignende verktøy per nå, er jo det med støyrensing. Siden du nevnte dette oppdragsutstyret som vi bruker nå, så er det basert på teknologi som faktisk kan rense bort støy. Det er der podcast og lyd og lyd ellers har gått kvantesprang de siste par-tre årene. Ja, for før måtte man jo sitte inne i et studio. Det ble jo ikke så lett å lage det. Her kan vi ha med oss en liten smykkeskrin ut og lage det på veien. Så det krever mer postproduksjon kanskje. Ja og nei, for du kan jo også redde veldig mange flere ting. Så de mulighetene du har med å kunne rense opp lyden er helt enorme i forhold til før. Et eksempel på det som er litt nærliggende innenfor populærmusikk er at Beatles har gitt ut en ny sang for eksempel, som baserer seg på et gammelt kassettopptak med John Lennon der han også spiller piano. Ja. Da hadde jeg klart å isolere stemmen til John Lennon og tatt bort pianoen, så at folk med kartene kunne spille piano på nytt, så det ble gjort litt mer ordentlig. Men bare det faktum at du kan skille lyder fra hverandre på den måten, så det er det jeg... Ble du imponert av det? Ja, dette her er det gøyste som finnes. Jeg synes det var kjempefint. Jeg tror det er jo helt i biten av sin annen også. De har jo alltid vært fremme i skolen. Jeg fikk lyst til å si det også, at når det gjelder for eksempel det utstyret som vi bruker her i dag. En nomono. Ja, utviklet på Sintef egentlig. Og det er jo veldig morsomt at vi skal være drammensbaserte med vårt produksjonsselskap, men det er klart egentlig så er det jo sånn nå at du kan produsere fra hvor som helst. En annen ting er at det er gøy å bruke dette. Det kan være veldig artig utstyr å bruke i kombinasjon med annen type utstyr hvis du vil lage og leke deg mer med lyd, for det har en støtt på deg og du får opp mer av det Surround-lyden, eller hva heter det på norsk? Tredje lyden? Ja, kanskje det. Men jeg må spørre deg, for det er noe som for oss som ikke kan lyde alt for godt, så har vi hørt om Dolby lenge. Men nå er det nye versjoner av Dolby. Dolby Atmos, hva gjør det for oss? Dolby Atmos er jo egentlig et system som formidler lytter som gir mulighet til både å mikse lyd, men samtidig også gi en lytteroppgjevelse til konsumenten som ikke nødvendigvis er avhengig av at man trenger å ha veldig mange høytaler rundt seg for å få en tredimensom opplevelse. Så teknologien er litt sånn høytaler agnostisk, om man kan si det sånn da. Det tilpasser seg det utstyret som du har tilgjengelig, om det er hodetelefoner, eller om du har en lydplanke som har støtte for det, eller om du har en laptop med noen høytaler, så kan dette systemet da tilpasse det og gi deg en 3D-aktig opplevelse. Den er selvfølgelig best når du har mange høytaler rundt deg. Men den er absolutt vel verdt de ekstra kronene hvis du har en litt ny lydplanke og kanskje to små høytaler som du kan sette bak det så kan du bruke tag og vegger til å reflektere lyden sånn at du føler at den faktisk kommer fra sidene og ovenifra ned Veldig gøy bil da Veldig gøy og det kommer jo bil er jo en sånn soleklar kandidat for den slags type lydopplevelser Men hva er fra dere da som har dere kommet i gang forresten? Ja, vi har jo planlegger og vi holder på. Det er bare dager unna. Ja, riktig. For det er jo verdt å nevne at Gateway Studio har laget store produksjoner for TV-selskaper og andre. Du kan jo nevne noen av dem. Ja, altså vi har jo, før vi het Gateway Studios, så het det musikkdelen av Gateway Studios, som heter Kurdikken Produksjon. Vi har levert musikk til tv-serier som Idol, The Voice, Bit for Bit skal vi danse, Maskorama, Norske Talenter, ja, blant annet. Så dere kan jo dette markedet, og nå er det noe av dette dere kan bruke for å gå inn i lyd- og podcastmarkedet. Ja, det tror vi i alle fall. Jeg tror at sammenlignet blir sterke. Ja, det er jeg helt åpen for. Det blir veldig spennende. Og du nevnte jo AI i stedet. Jeg synes også det er interessant å bruke AI på en fornuftig måte, og den er sagt der du kan faktisk få enda bedre kvalitet, og at man kombinerer det, og det kan jo også brukes i flere faser i en produksjon. Og nå er det jo veldig enkelt for eksempel å transkribere lyd til tekst, eller omvendt. Men egentlig så kan man jo si at du du kan vurdere å bruke AI i hele prosessen, så lenge det fører noe bra med seg. Ja, altså det er ofte så er også kunnskap, fagkunnskap undervurdert, og det er jo klart at denne podcasten vi spiller nå kommer jeg til å sende til en som er god på postproduksjon, som kan hente ut det beste av det. Det er tullet til at jeg skal innbilde meg at dette skal jeg bli god på, tenker jeg da. Jeg har ikke tid til det, og Og du nikker veldig nå, Javid. Jo, men det er jo ofte sånn at vi skal gjøre alt selv, men det kan ikke alltid bli best. Neida, men det er jo også en kjennsgjerning at veldig mange av de verktøyene som var forbeholdt i profesjonelle ude, nå har blitt veldig tilgjengelige for den gemene hop. Det finnes nesten ikke en PC der som ikke har et musikkprogram, for eksempel, der du kan lave din egen musikk, eller du kan spille inn din egen lyd, eller så det er blitt mer og mer tilgjengelig for alle men det er ikke dermed sagt at kvaliteten går opp av den grunnen, men at det er tilgjengelig og at du faktisk kunne ha redigert denne podcasten det tror jeg du har klart Ja, det er fint å ha tillit til meg det synes jeg er veldig hyggelig å høre men hvis det sitter noen folk her i publikum eller lytterne våre og tenker jeg skal gå i gang, nå vil jeg lage en podcast om det ene eller det andre Line, hva er rådene? Hva skal de tenke på? God lyd, vite hva du vil fortelle, og hvordan du vil fortelle det. Ha en plan i forhold til hvem er målgruppa di, hvem er det du vil nå? Og ikke minst, det har vært veldig viktig når jeg kommer fra NRK og har hatt ansvar for en del av podcastene der, hva er det der å klare å treffe på lytternes behov? Skal de underholdes? Skal de lære noe nytt? Er det en kombinasjon av de to tingene? Skal de skremmes? Eller er det spenningsting? Du må på en måte lage, fordi det er så utrolig mange podcaster der ute. Så det handler om å prøve å gjøre dette her godt og helhetlig og bra hele veien, ikke minst i forhold til distribusjon. Gjør det synlig, ha gode episodebeskrivelser, gode bilder eventuelt, key art. At man er konsekvent og bevisst, og ikke minst publisere ofte nok, helst minst en gang i uka. Det er viktig. Det er jo radio à la carte dette her. For å bygge lytterskater. Det er jo radio à la carte. Og det er jo et eller annet med at du må gjøre den veldig attraktivere for den til å stå i den store mengden av alle ting. Og så er det jo også en glimrende anledning til å dyrke fra en nisje man har lyst til å fokusere på. Jeg er jo fryktelig glad i podcasten, for det omhandler mitt fag. Og snapper opp masse gode tips, og får masse bakgrunnshistorier, for eksempel. Fra musikk jeg har hørt på, eller artister jeg har hørt på, eller lydteknikere som jeg har beundret. Det finnes jo uendelig. Ja, for dette er jo nisjene som mulighet. Det er litt sånn YouTube, ikke sant? Du kan komme inn på det sære av det sære, så lenge det er lovlig. Så kan du virkelig gå i dybden. Men jeg tenker også på bedriftsmarkedet. Dere skal jo inn der og levere. Og det må jo være en kjempemulighet for bedrifter også å få distribuert dette til kunder og til ansatte. Ja, og vi ser at det vokser. Men det må bli en ordentlig produksjon. Ja, jeg tror det er veldig viktig. Og jeg synes det var litt artig nå, fordi for noen uker siden var det noe som heter Pri Radio. Og det er radio- og podcastbransjen sin gullerute. og for første gang i nå så vidt jeg vet så var en av prisene gikk til årets bedriftspodcast Og det var, den som vant der, det var barnekreftforeningen som har en podcast. Og når du hører på den, så hører du at her er det. Det er skikkelig gjort. Man har tenkt, og ikke minst å tenke journalistisk rundt det. Så utrolig, utrolig veldig bra produkt. Så det er sikkert at det kommer til å bli og at kvaliteten også på den type podcast kommer til å øke. Det er jeg ganske sikker på. Kommer bilde, film og video til å komme inn i dette i en større grad enn det har vært? Smelter det sammen? Jeg har jo inntrykk av at det er veldig mange podcastproduksjoner som også skjer med bilde, sånn at man på en måte har flere plattformer å spille på. Du kan ha en podcast i en eller annen podcastplattform som du samtidig kan oppleve, eller du kan også oppleve på YouTube. at det er mye sånn parallellproduksjon som skjer der da for at man skal nå ut til flere så ja, jeg tror det absolutt og det har vi jo sett lenge at visse typer podcaster også er veldig egnet for det ja, visse typer, ikke alltid nei, ikke alltid, men noen ganger så er det noen vil jo bare ha noe på å gjøre og Det er det man vil ha. Så der kommer dette med behov igjen, litt. Det er veldig riktig. En av de fine tingene med en podcast er at hvis det er noe jeg vil høre, men ikke veldig, så kan jeg kjøre på dobbelt lastighet. Det får du med meg. Det er kanskje litt vann i kirka, men det er jo en flott mulighet. Avslutningsvis, denne vindlige krystalkula, hva ser dere i den nå? For å ta det vi snakket om akkurat nå, podcast med en videoside og video med en... Vi ser bare mer og mer forskjellige typer format, og at det her på en måte blir flere hybrider, og at det bare kommer til å utvikle seg veldig de neste årene. Og ikke minst det her med at det er Det er lett å lage innhold, og det er lett å leke seg med innhold. Vi må jo sende en hilsen til Nomonoa, som jo har virkelig gjort noe internasjonalt stort. Virkelig. Jeg tror jo også veldig på at medieplattformene og hvordan man opplever medieinnhold vil... Vil samme blandes i større grad. Jeg er veldig glad for eksempel å høre på radioen på morgenen på NRK 1, og den ser jeg på TV. Ja, ikke sant? Og det er bare et helt tydelig eksempel på at radio på TV fungerer kjempebra. Og det samme gjelder egentlig podcast, som Line er inne på her. At under de riktige omstendighetene vil du på en måte få en rikere opplevelse av faktisk å se podcasten, og det gir noen nye muligheter rett og slett i hvordan du forteller historier og hvordan du prøver å formidle et eller annet budskap eller gi informasjon. For å gi lytterne litt på avslutningen, vi innledde jo med det, men Gateway Studios holder jo på å innrede en gammel godsal på Drammenhavn. Det er jo vanvittige strølser vi snakker om, og dette er jo da for filmutvikling. Ja, både film og TV. Så satsingen er på en måte mer enn det. Men filmproduksjon, ja, du snakket så vidt om virtuell produksjon. Det er noe vi har planer om å gjøre. Men vi har også planer om å gjøre TV-produksjoner, altså flerkamera-TV-produksjoner på samme måte som vi har gjort på Fornebu siden 2012. Vi overtok utleie av lokalene der i fjor. Men det har vært gjort et prosjekt der i ti års tid. Så det skal vi fortsette med. Da er det snakk om vanvittige leddskjermer og vegger. Ja, de er jo store. Men det blir sannsynligvis... to ulike formater som man kan anpasse produksjonen til riktig. Da får jeg invitere oss tilbake da, så vi kan lage podcast når dere er klare med det anlegg også. Absolutt. I mellomtiden, lykke til med podcast-satsingen. Lene Gevelt-Andersen og Javit Kutt.

Mentioned in the episode

Gateway Studios 

Et studio for film- og TV-produksjon som også skal satse stort på podcast

Teknisk Sett 

Podcast fra TU som intervjuer Gateways Studios

After Tech 

Et arrangement der podcasten ble spilt inn

Drammen 

Byen der Gateway Studios skal bygge et stort studio

Troll 

En film som er spilt inn i Gateway Studios' studio

Netflix 

Streamingtjeneste som viste filmen Troll

Drammen Media City 

Et område i Drammen der Gateway Studios er lokalisert

Tangenkaja 

Et område i Drammen der Gateway Studios skal satse stort

NRK 

Norsk rikskringkasting, en stor mediebedrift

Apple Music 

En musikkstrømmingstjeneste som støtter 3D-lyd

Tidal 

En musikkstrømmingstjeneste som støtter Dolby Atmos

Dolby Atmos 

Et lydformat som gir en tredimensjonal lydopplevelse

Amazon Podcast 

En podcastplattform som støtter 3D-lyd

Soundcanceling headset 

Et hodetelefoner med støykansellering som bidrar til bedre lydopplevelse

Nomono 

Et lydutstyr som brukes til podcastproduksjon

Sintef 

Et norsk forskningsinstitutt som har utviklet Nomono

Surround-lyd 

En type lydopplevelse som gir en følelse av at lyden kommer fra alle retninger

Dolby 

Et selskap som leverer lydteknologi

Pri Radio 

En prisutdeling for radio- og podcastbransjen

Årets bedriftspodcast 

En pris som ble delt ut under Pri Radio

Barnekreftforeningen 

En organisasjon som vant prisen for årets bedriftspodcast

Idol 

En TV-serie som Gateway Studios har levert musikk til

The Voice 

En TV-serie som Gateway Studios har levert musikk til

Bit for Bit skal vi danse 

En TV-serie som Gateway Studios har levert musikk til

Maskorama 

En TV-serie som Gateway Studios har levert musikk til

Norske Talenter 

En TV-serie som Gateway Studios har levert musikk til

Kurdicken Produksjon 

Musikkdelen av Gateway Studios

YouTube 

En plattform for videodeling som også kan brukes til å distribuere podcast

NRK 1 

En radiokanal som også sender på TV

Gullerekka 

En TV-serie der Javid Kurd komponerte soundtracket

Participants

Host

Jan Moberg

Guest

Line Gevelt Andersen

Guest

Javid Kurd

Sponsors

TU

Similar

Loading