Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter her i glasshuset med Odd-Rikard Wallmoth. Hei Jan, her er vi igjen. Ja, det er den dagens tredje podcast fra dette glasshuset på Telekom-konferansen hos DNB i Bjørvika. Det er det.
Og nå, Oddrik, skal vi snakke om et tema som jeg tenker må være en del av denne favorittlista di, men jeg har jo ikke sett deg med en drone i hendene. Nei, men jeg har jo... Du skal ha en kontroll i hendene. Men nei, jeg har jo kjørt droner, og det er moro. Men jeg tenker på at det er ikke kanskje... Det er sånn du leker deg mest unn, og så er du...
Jeg er egentlig ferdig med det. De fleste har ikke noe brukscenarie annet enn fulle perspektiv. Nei, det må jo være når det kommer disse dronene og vi kan bli passasjer selv da. Det er noe helt annet. Men, nå skal vi snakke om noe som er veldig spennende, nemlig politiets bruk av droner.
Da har vi fått ikke mindre en operativ leder for droner i politiet, Jørgen Lunde Ronge. Velkommen. God dag. Nå er vi interessert i å høre hvor langt har politiet kommet, hva bruker dere til, hva tenker dere? Kan jeg få arrestert og drikket via en fjernstyrt drone en dag, så hadde jo det vært fantastisk. Ja, definitivt. Det som skjer nå med droner i politiet er at vi har tre politidistrikter som nå har flytt droner i cirka to måneder.
Det er så ferskt, da. Det er definitivt. De var på opplæring på Setergård på Kongsvinger, og nå har de fått utstyr og gode muligheter fra Lufthavnsselstiden for å operere droner slik som politiet trenger. Og da er det Agder, Troms og Trøndelag politidistrikt hvor befolkningen kan forvente å
og nå flyvende fra politiet over seg da. Og de har sånne gule og hvite droner med blålys, er det ikke det? De er nøytralt merket, går det an å si det. Men i disse få månedene da, hva har dere gjort? Så det er mange saker allerede som det går an å dra frem.
det som vi fokuserer spesielt på når det gjelder droner er åsedsundersøkelser. For der er det slik at politiet tidligere, når vi trengte å dokumentere en trafikkeulykke spesielt, så måtte vi gjøre en rekke oppmålinger
Vi måtte dokumentere med bilder og så videre. Og deretter, når man da kom inn på politistasjonen, så var det mye etterarbeid knyttet til å tegne opp området du har vært i i målestokk og tegne inn alle biler og så videre. Så det vi heller prøver å gjøre nå med droner er å
når man har kommet frem til å se det, sikre av det, så tar du heller fram dronen din i stedet for tommestokken, og så angir du området du ønsker dokumentert, den flyr automatisk over området, knipser masse bilder, og så blir de bildene satt sammen til en 2D og en 3D-modell med
Det som heter fotogrammetri-teknologi. Og da den 2D-modellen kan legges rett inn i saken din. Så med det use-caset så tror vi at vi sparer ganske mye tid og ressurser for befolkningen ved å åpne veier raskere og spare tid og dermed frigjøre politikraft for befolkningen.
I politidistrikten. Og enda bedre kvalitet på selve dokumentasjonen av RNM. Selvfølgelig. Det er jo en kvalitet som vi på en måte ikke tidligere hadde tilgjengelig på en rekke type åsteder. Det vi også gjør med droner er jo knyttet til litt mer operativ innsats. Så vi hadde jo blant annet droner i luften over denne brennende tråleren oppe i Tromsø for en måned siden. Den som la seg på siden etter hvert. Ja.
Der var det veldig nyttig, så vi. Fordi der var det eksplosjonsfar en liten stund. Og vi måtte evakuere området rundt. Og da var det veldig fint å kunne fortsatt ta øyer på denne trolleren. Og se hvordan branden utviklet seg. Og der var det selvfølgelig også veldig gøy å ha IR-kamera ombord. Sånn at vi kunne se hvor er det varmt under røyken og så videre. Har de både kamera og IR alle droner bruker?
Så mange av dem har det. Og så er det jo forskjellige typer droner som vi nå tar i bruk, men vi har et fokus på å ta i bruk det som på mange måter er kommersiell hyllevareteknologi, som egentlig de aller fleste kan kjøpe seg hvis de har pengene. Ja, for det er litt viktig. Dere baserer ikke på spesialbygde ting. Dere går i butikken som alle andre. Ja, og det er rett og slett viktig for oss. Fordi verdien med droner er å kunne gjøre...
eller få ubemannet luftsøtte med mye høyere volym enn det vi tidligere kunne tørre med et helikopter. Sånn at vi tar i bruk droner som koster et eller annet sted mellom 30-300 000 i denne omgang. Og det er jo da langt under det militært eller grønt materiell vil det koste. Så det er noe av verdien ved at vi nå tar det i bruk også. Vil dette bli standardstyr i politibiler i fremtiden?
At de har både revolver og droner? Så nå er vi jo i gang med å evaluere de tre politidistriktene. Og det jeg synes er veldig spennende er jo å se hva er det vi ender opp med å bruke droner til når på en måte den initielle ivaren har gitt seg med å bruke droner til alt som vi på en måte gjør nå, eller til veldig mange ulike oppdrag. Ja, utforske litt hva det passer til. Og da, hva er det det til slutt passer best til? Og
Der begynner vi å få se konturerne nå, og se at i hvert fall til visse typer tjenester, så vil nok en drone inngå som en del av utrustningen i bilen. Men det er sånne ting som at barn går seg bort i skoget og sånn, kan du bruke dronene med gjerigkamera til å se til det?
Søk og redning er noe som ofte blir dratt frem, og i verden for øvrig har man mange gode historier med at droner har blitt brukt til å finne savnet personer. Det skal vi også fokusere på. Men det viser seg at det å bare putte en drone i lufta over et område, det løser ikke saken i seg selv. Det vet vi også fra helikopteret, at bare ved å ha en luftressurs over et område, så
så er det mange faktorer som kan medvirke til at du ikke finner noe også. Det kan være tett skog, og det kan vi ikke se gjennom, og det kan være kjempevarmt, og du kan ha meivurtur og andre dyr og så videre som gjør at dette med feilkilder kan definitivt være til stede. Så det jeg prøver å si er at
Teknologien i seg selv er en ting, men det krever trening, opplæring og så videre for å få fullt utbytte av dette. Hvilke inntrykk har dere nå etter denne korte prøveperioden på utviklingen og hvor fort den går? En ting er hva dere tenker dere kan bruke det til i dag, men leverandørene kommer jo med stadig nye versjoner og muligheter.
Ja, så nå sitter vi jo, det vi selvfølgelig skulle ønske til oss er jo mer robusthet i forhold til vær, fordi det har jo vært den store begrensningen til nå. Norsk vær. Norsk vær, altså disse dronene, i hvert fall de som er på den billere skallen av det vi har tatt til bruk, tår det jo ikke regn godt. Så det skulle vi selvfølgelig ønske til oss.
Selvfølgelig er det veldig interessant med lengre flytid og bedre radiorekkevidde. Når vi sitter på ensight-telekom, så er jo et av use-casen som veldig mange trekker frem for 5G, er jo nettopp det å operere droner over 5G-nettet. Så det blir jo veldig spennende å se hvilke muligheter som åpner seg der etter hvert, for å få tilnærmet ubegrensa rekkevidde.
Men dronene kan jo egentlig kjøre ganske autonomt etter hvert også, og posisjonere seg selv, så dere kan jo egentlig sitte på et kontor og undersøke et sted etter hvert.
Ja, så det er veldig mange som har mange visjoner om sånne ting. Men en viktig premissleverandør for når politiet tar opp visjonene, er jo Luftfahrtselsidene. Og der er det sånn at forløpig skal alle droner ha en pilot in command, og så videre. Og han skal kunne ha direkte kontroll over denne dronen, uten noe forsinkende mellomledd, eller ting som kan feile mellom han og dronen. Sånn at
Forløpig er vi ikke der, men jeg tror jo at alle ser at det er jo den veien det går. De gjør så mye forsøk med autonome levering av varer og
Ja, og mer sånn automatisk flyvninger kan jo vi også utføre, men da er det ikke autonomt. Da er det slik at dronene kan fly automatisk, og så er det jo fortsatt en pilot in command som kan til hvert tid kutte. Dere må fortsatt svare til luftfartstilsynet også. Ja, så det er jo... Det er selve sjefen. Det er luftfartstilsynet, det er premissleverandørene for hvordan vi jobber, og sånn er det bare. Og det har kanskje vært litt sånn uvant for en del i politiet å måtte forholde seg til. Men jeg tenker jo også...
Du sitter jo på prosjektet om hvordan politiet skal bruke droner, men du har jo skurkene på andre siden. Dere lærer kanskje litt om hva de tenker også ved å gjøre dette arbeidet selv? Ja, vi gjør det, og samtidig med at jeg begynte å jobbe med mitt arbeid med å få politiet i luften med droner selv, så intensiverte vi arbeidet med motiltak mot droner, og der er det
ikke så mye å melde, og noe av grunnen til det er at der ønsker vi forslag til å la nå strategien være at det ikke er kjent offentlig hvilke motiltak som politiet har mot av de som kunne hatt onde innsikter, men det er jo definitivt en problemstilling for veldig mange, dette med droner inne i luftrommet, både over flyplasser og
over samfunnskritiske installasjoner og så videre, som gjør at man må tenke litt nytt om sikkerhet. Plutselig så har man en dimensjon til å ta ut for. Ja, for at denne hendelsen på Gatwick og etterhvert på Hidrag også i fjor, det var vel litt av en vekker for myndigheter og motiltakindustri? Ja, det er mitt inntrykk i hvert fall, at det har vært veldig mye snakk om den hendelsen i et eller annet år.
Og der er jo også Avinor nå i gang med hvordan sikre norske flyplasser, eller i hvert fall detektere og så videre. Så der er det jo masse ulik teknologi som kan brukes til deteksjon og kanskje også et mottiltak, men forløpig så er det vel ikke noen sånn en magisk kule som passer til alt i hvert fall. Nei, det var mange som hoppet på ørn, at ørn var mottiltaket.
Ja, og der har jo nederlandsk politi prøvd ut det, og det fungerte godt. Ørlen greide å ta dronene, disse mindre quadcopterne i hvert fall. Men det prosjektet er nå stoppet, og grunnen til det er i hvert fall blitt meg fortalt. For det første synes dyrevernene at dette ikke var noe gunstig for ørlen. Så det fikk man løst gjennom å lage en rustning til ørlen.
til den orden, og så er det da nummer to, og det er
Politiet har jo allerede en del dyr i stallen sin, og det er jo hunder. Og disse hundene er det jo koselig å ha med hjem til familien. Men det var vist litt klager med å ha politiøren med hjem da, når den satt og skulte over familien oppe i hjørnet. Da har jeg løsningen. Bruk undulator. Undulator høres ut. I sværm. I sværm, ja. Men nå er dette et prosjekt som omfatter tre distrikter.
Kan du fortelle litt hva er planene nå gjennom vinteren, og når vil resten av politinorge få tilgang til dette? Så det prøveprosjektet løper nå fra september til september, og så må man jo rett og slett evaluere nytten av det. Og så antar vi jo at det blir besluttet av videreføring etter hvert. Vi har jo allerede gode indikasjoner på at
nytten er til stede i en del politioperasjoner. Så da blir det å ha en strategi for hvordan vi skal oppmanne både støtteorganisasjoner rundt, men også hvordan vi på en måte smidig skal få resten av politiet i luften etter hvert. Men det tar nok litt tid før vi er... Men da vil jeg jo anta at sånne ting som nyttårsaften
17. mai Agder, Arndalsuka til sommeren at vi kanskje kommer til å se dere i den type settinger også til overvåkning? Ja, så det er jo to konsepter for dronebruk som vi satser spesielt på og det ene er jo åsets dokumentasjon og det andre er å ha droner i luften ved større forhåndsplanlagt arrangementer som Arndalsuka og Norway Cup og
Og politiske toppmøter og idrettsarrangementer og så videre, hvor politiet allerede har mye ressurser på bakken, hvor vi kan lettere styre de ressursene og få kjapt overblikk over eventuelle situasjoner som skulle oppstå. Så det kan man regne med at vi vil ha droner i luften over sånne type arrangementer i tiden som kommer. Er en del av det prosjektet du er med på nå, omfatter det å ta våpen opp i lufta i det hele tatt?
Nei, så forløpig så er det et forbud i Norge mot å bevære med droner, og vi ser ikke noe behov for å gjøre det forløpig. Og det har jo også litt å gjøre med at
Politiet må modnes med å ta i bruk droner, men ikke minst så handler dette også om hva slags omdømme vi ønsker oss. Vi har jo ikke et våpenintensivt politi i Norge. Vi har ikke det, og da er det ikke noe vits å begynne med det på dronene våre heller. Vil dette skifte balansen med når man bruker helikopter, tror du? Vi ser jo at de distriktene som har begynt å ta dette bruk, de bruker det i en langt større utstrekning enn de tidligere brukte helikopter.
Så når da Østlandsdistriktene begynner å få dette tilgjengelig i Størremån også, hvor vi da har en større densitet av helikopter rundt, så er det nok visse typer oppdrag som man vil heller bruke droner på en helikopter. Men den type droner som vi tar i bruk i dag er jo langt unna å være den kapasiteten.
som et helikopter er. Og de helikopterne som politiet akkurat mottok, de har jo også betydelig transportstøtte. Og det er jo kanskje det vi ser at den transportrollen, det å kunne frakte seks mann fra beredskapsdroppen kjapt, hvor som helst i det sørlige Norge, det er det veldig mange år til vi skal gjøre med droner. Mhm.
Ja, det er forståelig. Men det er jo utrolig spennende dette her da. Det må jeg spørre deg avslutningsvis. Hvilke nasjon eller land eller politistyrke kan dere hente inspirasjon fra? Hvem er det som har kommet lengst? Så
I Nord-Uten har vi et veldig tett samarbeid, og der ser vi alle de nordiske landene til Finland og finsk politi. Finland? De hadde ikke politielokopter, og på grunn av det har de kommet veldig langt allerede. De har rundt 300 dronepiloter og et tilsvarende antall droner spredt over hele Finland, så de har kommet veldig langt.
Jeg tenker på en ting. Når noen ringer inn til politiet og sier at det er en innbrudstil som prøver å bryte seg, eller det er noen som slåss, så kan vi dro det rykk ut veldig mye fortere enn bil eller noen til fots.
Er ikke det en idé å bare få han gåre en drone med en gang og sikre bevis? Jo, absolutt. Det er et av de konseptene som vi ser på å ta dette til bruk. Men det fordrer jo på en måte at du har en drone og en dronepilot og en del infrastruktur stående på plass med rotorene spinnet omtrent. Så at...
Da må du i så fall erstatte han da. Han politimannen som du kan ha ute i en politibil i gata, med han politimannen som står på taket av en bygning og har klart å flyt trone. Så det er jo et ressursspørsmål. Hvor...
hva er det best å ha en ekstra politimann på gata og ut i en politibil, eller å ha en drone i lufta. Og det er jo noe av det vi prøver å finne ut av nå. Men dette i regel vil jo endre seg i løpet av årene som kommer nå. Så det kan jo godt være at en kan fyre seg fra hovedpolitistasjonen og likevel dra i ytterkanten av byen. Det er jo veldig mange som ser at
droner går i den retningen. Altså mer autonomitet og lengre rekkevidde og bedre batteritid og rett og slett at vi kan gjøre det scenario som du skjønner, men forløpig er vi ikke der. Og Rikard, det kommer nok en dronesverm som dokumenterer alt som går galt i byen, tror du ikke det? Ja, jeg tror det på sikt. Ja, jeg tror det.
Jørgen, Lunde, Ragnhild, takk skal du ha. Vi hører gjerne fra deg når prosjektet har kommet lenger, så vi får en oppdatering. Det skal dere få. Takk. God flyvning. Takk for det.