Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TV. Mitt navn er Jan Moberg, jeg er sjef her i TV. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått. Hei, Jan. Odd-Rikard, nå er jeg litt urolig. Er du det? Ja, du skal ut på egen hånd. Ja, det skjønner jeg. Du skal ta med deg opptakerutstyret, og du skal intervjue Birgit Bjørnsen, leder for Brevvålm og TV i Telenor. Ja. Og Torbjørn Aamodt, som er produktdirektør i Gett. Ja. Og Thomas Kjellbred, som er sjef i Altibox. Ja.
Hva skal du prate med dem om? Vi skal se litt på hva som er fremtiden til der kabelen kommer inn i huset. Dette er jo folk som styrer
underholdning av vår, tjeneste vi skal få, et cetera, i året fremover. Det er jo virkeligheten din mest... Ja, jeg tror faktisk vi er... På toppen? Dette er på topp. Du må ha lykke til, og så skal jeg prøve å roe meg mens du er borte og høre på resultatet når du kommer hjem. Lykke til! Takk, takk, Jan.
Kabelen er noe vi har hatt veldig lenge. I Oslo kom den her på 60-tallet. Det var ingen som kalte det kabel-TV da. Den gangen het det svenske antenne. Det var fryktelig mange firmaer som førte TV-signalene ned fra Holmenkollen og ned til svenske sugende folk lenger ned i Bøgda. Men så gikk det jo som det måtte gå. Det ble mer teknologi, det kom flere kanaler, vi fikk...
bredbånd inn. Det var ikke bredbånd i starten, det var veldig smalt bånd i starten, men den dukket også opp i den gamle koaksial-kabelen. Og så ble det triple play, så fikk vi fast telefon koblet til der også, og så har det vel falt av ganske mange fast telefoner etter hvert, tenker jeg. Men så har det skjedd veldig mye de siste årene, mest på PowerPoint.
Men nå tror jeg det begynner å rulle seg ut også. Det skjer mye på sikkerhet, det skjer på energistyring og ikke minst på velferd. Og det siste kommer sannsynligvis til å bli et gigantmarked. Og da er det en del skift mellom aktører. Jeg tror de som kanskje har det som jeg vil sette seg penger på, det er de som eier kabelen. De har veldig mye å vinne, og de kommer til å konkurrere ut en del av de nye OTT-leverandørene.
Dere var jo først ute, Thomas, med denne nye satsingen. Det var litt tøft i starten, men dere har samlet dere igjen. Ja, alt i bokspartnerskapet var vel tidlig ute med fiber og fikk mye negativ omtale, eller omtale som sa at vi kunne bruke penger så gæle som det.
Men jeg tror det har vist seg å være viktig. Jeg ser også at Telenor beveger seg hurtig nå på fiber og get gjør vel det samme. Man har kanskje tatt ut verdien av den kohaksen som man hadde. Men det er helt klart at fiber og infrastruktur begynner å bli ekstremt viktig i den tiden vi beveger oss inn i.
Gitt din åpning. Ja, det er vel ingen tvil om at alle legger fiber hvis de kan nå, men det er ikke dermed sagt at du ikke får nok kraft ut av koaksen heller. Jeg tror koaksen kommer til å leve i mange år. Til og med når vi ser på den gamle parkabelen som har ligget i bakken i snart 100 år for enkelt. Den får vi jo nå ganske stor hastighet til å ta. Det er morsomt.
Men det skjer vel veldig mye på skifte av kabelteknologi, tror jeg, i året fremover. Men så er det tjenestene da. Gett har jo også nå flagget at de skal ut og konkurrere på tjenestesiden. Da er det jo ikke snakk om å konkurrere med de andre leverandørene så mye som å konkurrere med
OTT, altså de som leverer for eksempel sikkerhet og larmtjenester. Da har vi snakket veldig mye om energistyring og velferd og sånn. Der er vel de nye mulighetene. Skal man øke det som kalles for ARPU, så er det vel der det skjer, er det ikke det?
Jo, det er klart det finnes i forlengelsen av den bredbåndstilkoblingen som en Gett-kunde har, så finnes det mange spennende muligheter å utforske. En del av det er det som går på sikkerhet og nye tilnærminger til sikkerhetsmarkedet, hvor vi kan gå litt mer lettbeint med nyere teknologi, mer trådløst basert.
men samtidig med en norsk og trygg vinkling inn i det markedet, og det er spennende.
Ja, og Telenor har jo vært veldig langt fremme på når det gjelder å jobbe sammen med kommuner på velferd. Og da er det jo fint å ha kabelen i veggen til folk å da bygge ut. Ja, det er det du er helt riktig. Vi har jo ligget og ligger langt fremme når det gjelder mobilteknologi og å jobbe med mange partnere i forhold til å koble opp alle mulige ting, og spesielt på velferd i forhold til kommuner og smart kommune-konseptet.
Når det gjelder smarte hjem, som vi også jobber med, så har vi kommet litt kortere, og vi har ikke helt bestemt oss for akkurat hvilken retning det skal ta. For det er selv om, jeg tror vi alle sammen tror på at det er veldig mye å gjøre i hjemmet, og det er veldig mye spennende som ligger foran oss.
så er det liksom å finne de tjenestene som kunden faktisk er villig til å betale for utover alarmtjenester, som liksom er det området som er veldig tydelig i dag, og hvor kunder har betalt for tjenester en årekke. Men det å finne de nye tingene som faktisk blir så konkret og har nok verdi for kunden da, for at vi faktisk klarer å utvikle relevante tjenester, der jobber vi fortsatt å finne ut hva er det beste vi skal ta. Når du sier smarte hjem, er det her med
velferd, energistyring, alarm for snevert? Er det mye bedre i det området? Jeg tror personlig at det ligger mange muligheter som ligger langt utenfor det. Hvis vi knytter det for eksempel til TV, ikke det at vi har noen konkrete produkter på det i dag, men hvis du ser for eksempel på TV en filmserie, så ser du noen produkter som er plassert i den
filmen eller serien, så kan du kanskje komme dit til at du klikker på den, og så kjøper du det produktet. Og så kan vi som brevbånd og TV-aktører kanskje også ta en og være med å videre selge mange andre produkter, fordi vi har den portalen eller plattformen. Ja, da ser jeg på meg at det blir gratis å ha TV og brevbånd da, når det får en sånn effekt.
Det tror jeg ikke. Det blir litt Google, ikke sant? Men hvilke andre tjenester ser dere da, Thomas? Det ligger noe nytt foran oss, og jeg tror det er ofte koblingen av mange små tjenester eller services som faktisk genererer de store nye tjenestene da.
Så det handler mye om de datapunktene de ulike duppedittene egentlig bringer inn som kan generere nye, seneste innovasjoner på toppen av det. Det gjør det litt vanskelig med disse "Internet of Things"-trendene at det er kanskje at du må ha en kritisk masse av distrubert sensorer eller ting som gjør at
Du må komme til det nivået før du virkelig får de verdifulle tjeneste innovasjonene på toppen der. Sånn som situasjonen er i dag så betaler folk veldig mye for TV og brevband. Det blir fort vekk en tusen lapp ut av det. Og i tillegg så betaler de 400 kroner pluss for alarmtjenester. Det må jo være en del disrupsjon å hente her ved å få det pakket inn i samme leveranse.
Jeg tror Alarm har vært et betalbart tjeneste. Det er ganske stor konkurranse i det markedet.
og egentlig ganske effektive salgsorganisasjoner. Hvis du ser på magiene innenfor de selskapene, så er det ikke så store magier. Det er for at du skal hjem til disse folkene i ny og ned, og det at du har ett besøk hos en kunde koster masse penger, og kanskje noe av grunnen til at magiene forsvinner litt fort ut hvis du ikke har en verdikjede som er
trimmet til det ytterste. Men her er det en kobling av utstyr også som har vært en kostnadsfaktor før som blir mye lettere tilgjengelig i form av ny teknologi som kommer inn. Så jeg tror nok du får en større integrasjon mellom det som vi i dag har av utstyr kontra det som alarmsektoren har som kan gi nye verdikjeder. Men på alarm så er det de
huseieren, leilighetshaveren som er kunden det er det vel også på energistyring hvem er det på velferd er det kommun eller er det en kombinasjon
Hvertfall slik som det er i dag, så er det ofte kommunen som tar ansvar for å tilby de tjenestene til for eksempel de eldre. De tar et ansvar for å informere om hvilke typer tjenester som finnes, for at dette også skal kunne kombineres med deres servicetilbud.
Men det er jo ikke veien for at man også kan lage, på toppen av det, lage egne tjenester som kan være til befolkningen, eller til husstanden. Så det kan jo være et både og. Ja, så dette er ferdig når jeg kommer i den alderen her, og det er jo skremmende kort tid til. Nei, men jeg tror også at...
Du har det ytterpunktet hvor kommunen har en stor betalingsvillighet for å få enkle servicenivået til de eldre. Men pensjonister kommer til å kanskje være villige til å betale for en del type velferd, eller faktisk familien er villig til å betale for noen tjenester som gjør at ens foreldre eller en selv føler at de kan bo lenger hjemme da.
Så det kommer til å bli dragninger her som er utrolig spennende, og jeg tror du er viktig med din påstand at der er det mye store verdier som ligger i dette, men tjenesteinnovasjonen har ikke fullt ut tatt av. Jeg tror det er mye mer
Den infrastrukturen av duppedingser som må kobles sammen for å få tjenesteinnovasjonen til å bruke de enkelte sensorene til å lage de nye tjenestene. Det jeg har sett litt av er energistyring. Det var store visjoner, men det har skjedd lite. Er det for lite penger i det?
PT så er jo oljeprisen falt litt, men strømprisen falt enda mer. Og det har vel egentlig ikke skrevet så mye om i mediene. Så strøm er jo ekstremt, eller energi er blitt veldig billig. Ja, så har vi kjøpt oss varmepomper, så nøye allikevel. Så i en måte 20 år tilbake, eller kanskje bare 10, så ville folks...
oppmerksomhet på strømbruk vært høyere enn den er i dag på grunn av fallet i energipriser. Det viser jo at man kommer inn mer med nettomåling, at du produserer din egen strøm. I Norge er det en viss begrensning i forhold til sollys og så videre, men nå kommer det innovasjon i forhold til at du har solceller
produsjon selv på dagtid. Så kobler du det inn mot nettet og får en nettoavregning fra energiselskapet. Det er ganske spennende. Solceller er jo nå kommet til en enhetspris som konkurrerer med kull og olje.
Det er en ekssepsjonell prisfall som vi ikke trodde for to år siden. Vi har ikke så mye sol, men vi har kjølig vær, og det øker i viktigste grad solcellene. Vi snakker om verdiskapning og hva kundene får. Dere har gått ut og sagt at HBO blir integrert.
Alle dere har jo blitt trua av Netflix, HBO og sånn, og nå omfavner det dem. Og Gett var vel først ute, og så kom vel Ikke Telenor med Netflix, eller? Bortsett fra at vi var vel først ute med Netflix. Ja, men integrert i abonnementet. Da skal jeg korrigere den. Får vi se mer av det her?
Jeg tror absolutt det. Det er jo litt sånn som har vært et tema på konferansen her, det er det også med regningen fra et TV-abonnement inneholder ikke lenger bare linjære opplevelser, men mange ikke-linjære opplevelser. Og når man anerkjenner det fullt ut, som jeg opplever at alle, hva skal vi si, i hvert fall de som sitter i dette rommet gjør, så...
så må man se hvilke ikke-lineære aktører man kan jobbe med. Og så ser man nok også at modellene som de forskjellige aktørene velger er litt forskjellige. Den modellen som Kanal Digital har valgt med Netflix er jo at den er et frittstående abonnement ved siden av
TV-abonnementet ditt hos Kanal Digital, men den er egentlig inkludert i brukeropplevelsen på boksen, så den har den fordelen. Mens den modellen som vi har med HBO er jo at det er inkludert i abonnementet ditt. Hvis det er den type innhold du ønsker å bli kjent med eller bruke tid med, så kan du velge bort Nat Geo, Wild, BBC Earth og noen av disse, og så kan du velge den inn som en tjeneste. Og så er det abonnementet du
betaler for, mens en avgående betaler det samme for et abonnement som kanskje er satt sammen av andre type tjenester slik at man innenfor samme abonnementet setter sammen sin egen miks av både linjert og ikke linjert det er i hvert fall det vi tror på sånn fundamentalt sett da
Så det som var en trussel, det har nå blitt en samarbeidspartner? Ja, og jeg tror nok erkjennelsen fra HBO og en del av de andre også har vært nettopp det at man kommer inn og får veldig raskt
de første prosentene med kunder, men at den veksten fra de første entusiastene og videre til det brede laget av befolkningen, den har nok vist seg mer krevende for ikke bare HBO, men for veldig mange andre. Man ser også veksten til Netflix-
sakker ned og så videre. Så det er noen erkjennelse også at landskapet kanskje ikke var som man tenkte for tre år siden. For å avslutte, dere sitter relativt godt plassert i fremtiden også. Det er veldig mye av de nye tingene som skal inn gjennom den kameran som dere leverer hjem til folk.
Ja, det er helt klart at internett, det er kommet for å bli. Og kundene vil ha mer og mer av innhold, og konsumere det på mange måter, som gjør at...
Vi må jo fortsatt levere høyere og høyere båndbredde på bredbåndet vårt, og så ønsker vi å levere masse spennende tjenester på toppen. Så når man både sitter på infrastruktur og i tillegg har masse spennende tjenester på toppen, så sitter vi jo i hvert fall trygt så lenge vi klarer å lage det attraktivt nok for kundene, og det tror vi jo på. Og et avslutningsvis kommentar fra deg, Thomas. Hvor mye trenger kundene? En vanlig kunde?
ikke sofistikert kunde? Nei, altså jeg vil jo si at det vet vi ikke, men hvis vi ser tilbake så er ingen av analytikerne riktig. De trenger mer. Og når vi lanserer 4K innhold og 4K opplevelse så er det klart at det trenger du enda mer. Og så er det spørsmål hvor mange skjermer du skal se det innholdet på parallelt og på streaming eller strømmetjeneste. Så på en måte
Jeg tror det er en eksponensiell kurve vi er inne i, og linjært tankesettet må vi legge fra oss fra fortiden. Og jeg tenker at vi som sitter her i dette
komme egentlig i en god posisjon, men vi må følge med i timen. Det er mange substitutter der ute. Jeg tror vi kan ta en ekstremt god posisjon som aggregator og sette kunden i sentrum. Den teknologien vi har og den vi kan tilegne oss er bedre enn noen andre.