Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her med Odd-Rikard Wallmoth. Hei Jan. Hei Odd-Rikard, og mitt navn er Jan Moberg. Odd-Rikard, vi skal snart rekke flyet hjem fra Bodø. Ja, det er nesten litt trist, Jan. Ja, det er det. Det er vårt tidlige podcast fra Luftfartsmuseet. Og vi tenkte at vi skulle opp her og se på den sivil- og den militære delen.
Og så får vi høre at i Navobyggen restaurerer de inntil et mindre enn Messerschmitt 109. Og da gikk vi jo helt i ball. Også for vår gode kollega Per Erlind Alløken. Dette måtte vi bare få med oss. Yes.
Det var jo stor stas, må jeg si. Jeg har ikke så god greie på det som dere, men jeg fikk jo noen opptagelser. Det var nesten gøyere å se et Bf 109 i biter nesten før det enda så det ferdige. Ja, klart. Og så snakke med de som jobber med det, og som kunne absolutt alt om fly og bruken og om konstruksjonen. Ja, for her snakker vi om de vi møtte var et par frivillige...
Frivillige, de var pensjonister. Det er imponerende, altså. Vi har nok en gang med oss han som er ansvarlig for den militære delen av Lussvarts museet, nemlig major Anders Utgaard. Ja, god dag. Igjen? Igjen, ja. Nå hadde vi det virkelig spennende her. Ja, det er litt sånn baksakristi i det aller heleste. Ja, det er det. Men først så må vi bare si at jeg
et museum som kan ha en sånn gjeng, frivillig, gående rundt og skru og mekke. Ja, det er helt fantastisk så mye tid og så mye kompetanse de har. Og det gir de bare fra seg helt gratis til oss. Det er vi veldig, veldig takknemlige for. For det har ikke Goddano også kunnet betalt
ansatte for å gjøre den jobben de gjør. Så mange penger har nesten ingen i verden. Nei. Og her var det jo, kunne vi se, ganske, de er ganske stolte på egne vegne. Jeg kikket inn i flyskråget etter ditt tips, og der stod det en radio og et batteri, og der var ting skipskjeip, altså. Du, jeg vil ha betalt mye mer for biletten
Nei, det burde jo ha solgt special entrance. Vi må ha det svaret strevehold og deg under skiftet nøkkelene. Men Anders, du må fortelle oss om dette flyet. Nå er de ferdige med å bygges opp. Og når dette sendes, så er til og med denne sinnssyke omvendte opp-ned-vedtåler fra Mercedes-Benz
Hekta på snuten? Ja, det stemmer det. Hvor kommer flyet fra? Flyet har operert i Norge, i luftvaffet i Norge, blant annet fra Værnes. Og det fikk motorstopp og nødlandet i havet utenfor Rørvik og sank til bunnen der. Akkurat. Så det ble ikke skutt ned? Det ble ikke skutt ned. Så...
ble det funnet da igjen? Man går jo inn i de tyske arkiver og begynner å lete på skjebnen til enkelte fly, der står det ofte skrevet hvor i området de ble borte og hva som skjedde. Og så er det jo sånn da at hvis det er en krigsgrav og at det er levninger av mennesker der nede, så er det freda. Da får man ikke røre det. Så man er avhengig av å finne en relativt sikker indikasjon på at det ikke er folk igjen. Og så fant man det på Sonar og så berget man det i dag i
2013. Berging, jeg ville jo si de bildene som er da det ble halt opp av sjøen. Ja, det er saltvann og det er aluminium og 70 år, sånn at det er litt delvis konsistens av vått knekkebrød, mye. Aluminium korriderer ganske fort. Først så går jo den
magnesiumdelen blir borte. Så går aluminium, men stålen har bevares ganske bra til slutt. På grunn av at aluminium og magnesium offrer seg, forstår du? Ja, de som har båt hjemme har jo en anode på point-and-contour-skjermen. Så det er anoden som spiser. Men mye var jo brukbart. Vi prøver å bruke de originale delene der vi har dem. Siden de ikke skal fly igjen, så kan vi akseptere at det er litt hull i plate her og en ribbe der.
så lenge vi får brukt originaldelen. Ja, og det er jo viktig å påpeke at dette skal jo bli et museumsobjekt, ikke et flyvende objekt. Og at dere jo forsøker å bruke en del originaldeler som du ikke kunne ha brukt hvis du skulle ha flytt. Hvis det skal være fly, så stilles det jo sterke krav til sertifisering, og prosedyre og utdannelse og luftfartsutsynet har noe de skulle ha sagt og sånt, så det blir en helt, helt annen sak om et flyvende fly. Men, Rikard, du var inne på det, du
du måtte jo halde deg ut fra det verkstedet nå har du sett en messersmith delvis demontert hva var det du ble ta merke i? altså jeg har jo sett
ME109 på flere museer før. England har jo flere av de. Det er jo noe helt annet å se det i deler på en måte her. Når du får over aluminiumstekselene på motoren, så ser du ikke det enda mer. Vi så jo motoren. Vi så jo det høler gjennom motoren hvor kanonen avfyrte, som kom ut gjennom snuta på propellen.
Ja, for de har kanon. Den Gustav-versjonen har vel ikke noen maskingavær oppå. Den har maskinguar oppå også, men den har en 20 mm kanon som skyter gjennom motoren. Det er fantastisk. Her har du en Mercedes-Benz V12 som står på huet.
Og det er med på å gjøre at du kan få denne her gjennomføringen, så du kan skyte fra midt i propellen. Ja, det må jo være litt av filosofien på det. Tyskene hadde jo også...
Heinkel 111 og Junkers 78 hadde opp-ned-V-motorer. De hadde litt for kjærlighet for det. Men det de gjør, er at i V-en mellom cylindrene, så blir det jo egentlig tomrom. Det kan du utnytte. Det kan du utnytte. Der må man pakke inn noe, typisk. Og det man da kan pakke inn, det er en maskinkanon.
som starter helt inne i kokpitten. På en måte bakstykket på kanonen sitter nesten mellom beina på flyveren i en kasse. Og så ligger mekanismen til kanonen foran torpedoveggen, og så går pipa på kanonen, eller løpet på kanonen, går gjennom denne veien og kommer ut gjennom en hull midt foran på profilen. De var relativt godt beøvta, jeg. Ja, denne er en veldig spesiell versjon, fordi den hadde også ekstra montert kjulelementer kanonen under vingene.
slik at den hadde 3 20mm og to 7.92 maskingevær. Så selv om denne flytypen ikke er så vanlig rundt på andre museer, så er den versjonen sjelden. Versjonen er sjelden. Og så regner jeg med at historien er viktig for dere. Historien må fortelles. Per, jeg så du stod og snakket med disse restauratørene lenge. Restauratører? Hva var det?
Tar du med deg videre? Vi snakket jo litt om... Jeg spurte jo om...
om hvordan det er jo åpenbart at man kan mangle en del deler og så spurte jeg dette om om det finnes noe sånn brukerforum for folk som reserverer B-skjøtt gruppe og han sa at det finnes det jo jeg fikk høre at det var som indelt i to deler du hadde de rike private samlerne som kjøpte og grabbet dess en del men så hadde du de der mer idealistiske
museumselstrafatørene som da driver og bytter lånt en del. Så her skjønte jeg at det er vel et tilsvarende prosjekt som foregår på sola. Så det her har vært en del byttehandler. Vi samarbeider med flymuseet på sola i stor grad fordi at de har ting som vi ikke har å omvendt. Men verken sola eller her er den kategorien kjemperik.
Den kjemperike kategorien, så snakker vi for eksempel Paul Allen til Microsoft-grunneren Paul Allen. Han er kjemperik, så han betaler folk for å gjøre det her. Han har eget flymuseum? Han har eget flymuseum, og han flyr alle flyene. Men det er ikke mange av de, det er to-tre støkker kanskje, som er der oppe i økonomisk kapasitet. Nettopp. Det er jo også sånn at
Jeg har jo inntrykk av at disse frivillige får god tid på seg, men de er her ofte. Men du har jo nye ting å rulle inn i verkstedet den dagen de har levert denne til utstilling. Ja, det står prosjekter i kø. Man er jo litt avhengig av at siden det er frivillig, så kan de jo velge å møte opp eller ikke. Det er liksom det de bestemmer over. Men vi har en Junkers 88 som er halvferdig. Det er et ganske stort to-motors bombefly. Men det ligger jo et vrak inne i utstillingen.
Ja, vi har en til akkurat. Vi har også et sånt prosjekt på Gardermoen, så vi har tre. Vi har en Petliakov P2 som bare er halvferdig. Vi har en Norsman som står i utstringen som skal kompletteres etter hvert som tid går. Vi hadde et norsk hjemmebygd fly. Først en helmetallsfly som var hjemmebygd i Norge, som heter Larsen Spesial, som egentlig har litt rann igjen før det blir presentabelt.
Vi har Blackburn-skua, tre vrak som kan kanskje settes sammen til et vrak med mye arbeid. Det er tog av prosjekter som kan
Men dere trenger egentlig mer utstillingsplass? Vi trenger mer plass, ja. Det står jo øverst på alle ønskelister at vi trenger mer plass. Men det vil jo bli et ganske komplett 2. verdenskrigsmuseum, nå som dere får den Bf 109-plassen. Ja, og det er jo det vi ønsker, at vi kunne få en seksjon av utstillingen som blir 2. verdenskrig. For vår jobb er å fortelle historien om luftforsvarets innsats.
Og da er man jo nødt til å fortelle noe om hvem vi slås mot. Du kan ikke fortelle historien om rødhet og ulven uten å ha med ulven.
Det blir en tammhistorie. Og så vet jeg at dere har ambisjoner om den kalde krigen nå, for det er jo også mange innslag av i dagens utstilling. Ja, det er mange innslag av det. Og vi har en ambisjon å jobbe med et prosjekt som går på å få en av fjellhangarene på Bode flystasjon. Bode skal jo få ny by, ny flyplass, det skal flyttes. Og det blir det frigjort et areal med en fjellhangar fra den kalde krigen på cirka 8000 kvadratmeter, som gjør at vi kanskje og forhåpentligvis med tiden kan
stille ut den kalde krigens historie i den nye halen. Hvilke fly tenker du inn der da? Nei, da må vi bare rase rundt i samlingen og sjekke, men det vil jo være gjettfly fra den kalde krigen. Vi håper jo å få en Orion, kanskje, 2022. Den har vi ikke noe sted å sette forløpig, så det kunne vi ha fått til. Ja, det blir jo fort en del store fly også. Vi har på laget en MiG-15 og en MiG-21. Har de en MiG-15? Ja.
Hvor kom det fra? Det kom fra en vennskapsbyen til Bodø oppe i nord-Russland i 1994-95. Det er vei og krigen. Og så har vi en østtysk, min Q1. Det høres ut som vi må forsøke lager og... Vi er ikke ferdige i det, da.
Så vi har en F-86K Sabre fra den kalde krigen, typisk. Så har vi en del ting som står i utstillingen her, som kanskje kan flyttes over til en ny utstilling, og så får vi bedre plass til å pakke inn 2. verdenskrig. Ambusjonen er på plass. Ja, ja, det er bra.
Det er bare arealet står på. Det må vi også spørre om. Er det andre vrak som ligger, da ofte tenker jeg under vann et eller annet sted, som dere har på kartet, som dere har lyst til å få inn i lupen? Det ligger mange vrak i terrenget i Norge. De fleste er kjent. Det ligger en del under vann, noe under fersk vann. Da kan det tenkes at noe er ikke kjent. Sånn at vi har jo til stadiet folk som
Jeg er ute og leter med den. Teknologien i dag er at du krever bare en gummibåt og et handholdt ekolodd, eller en fjernstyrt ROV for å lete. I gamle dager var det mye mer tungvind. Men vi har forsovet ikke noe som vi ønsker å samle inn og sette i utstilling. Så samlinger som sånn begynner å nærme seg komplett. Nå er det mer restaureringsarbeid du står på, og plassen. Men det er klart, vi vet jo ikke, så det kan jo være at det ligger noe etter en sted i et helvann som gjør at vi...
Men for å løpe så har vi nok fly, så innsamling er ikke så aktuelt for oss. Og det virker jo som om de frivillige er på plass til å gjøre arbeidet. Det er de. Jeg må igjen si at det er fantastisk jobb de gjør, for det er
Det hadde vært helt umulig ellers. Så vi betaler på en måte hvert dag kaffe. Og så legger de igjen tusenvis av arbeidstimer hvert år. Men da må jo vi stille spørsmål for deg. Jeg ser jo på Per og Rikard. Vi må jo ha det ut da. Vi har jo noen nerder som hører på oss. Det kan hende at noen av de nå kommer til at du... Jeg vil gjerne over i verkstedet og se.
Ja, da må de si fra litt på forhånd, for vi kan ikke garantere at det er folk der hver dag. Som sagt, de er frivillige, og det kan hende at de blir utkommandert til planklipping, eller de er på fisketur eller noe sånt, men sier man fra en stund i forveien, så lar det seg gjøre å få komme inn og kikke der altså.
for de som er superinteressert. Ja, det tror jeg vil ha anbefalt. Ja, det har absolutt vært det. Vi må bare nok en gang takke for vårt besøk her. Anders? Ja, det er kjempeflott å ha dere. Strålende. Så får vi bare anbefale å ta et besøk her også.