Velkommen til Teknisk Sett. Jeg heter Jan Hoberg, sitter her med Odd-Rikard Wallmoth, vår mange, mange året TV-rapporter. Og siden det er sommer, Odd-Rikard, så er det mange som kjører land og strand rundt. Og spesielt hvis du er på Vestlandet, så er det en del ferger. Det er jo hyggelig. Hyggelig å ta seg en fergetur, men ofte så...
Når du kommer ombord, etter å ha stått to timer i kveld. Det er mye vakker natur å se på mennesker venter om. Men du ser formelig denne fergen komme mot deg, mot lemmen og skal legge til, og så slår den bak, revers, og så
Og så ser du bare denne tjukke dieseldrøyken stige opp av pipa. Da er det fullfutt ned i motorrommet. Men slik er det jo ikke på alle fergestrekninger i Norge lenger. Nå er det batteridrevende ferie. Ja, nå begynner vi å få helelektriske ferier, og det er jo fantastisk.
Det viser jo at det er mulig å introdusere batterier i skittstrafikk også. Ja, for dette er jo store fartøyer, og det erstatter jo store dieselmotorer. Men...
ferger har korte turer, de ligger til lang, de kan hurtiglade. Så det er jo et konsept som er helt ideelt for batteridrift. Ja, så det at vi nå ser at vi får et økt antall med batteridrevne ferger i fjord og fjell i Norge, det er ikke det samme som at dette er unødvendig anvendbart på skip som skal gå over lengre distanser? Nei.
elektrifiserer hurtigere ut da, så er det et litt annet problem. Ja, men vi har jo sett det kommer noe også i lystbåtklassen. Ja, typisk sånn snekker er jo et godt eksempel. Snekker er jo på en måte motsatt av sånne spillbåt, de ligger med sommerpilsen sin og kjører noen veldig få knopp, og der skal det gå sakte.
En båt som går sakte har veldig lavt energi på bruk. Den fortrenger ikke mye vann. For så vidt, den fortrenger like lite vann, men ikke så fort. Hvis du tar hånda inn i vann og drar den sakte til siden, merker du ikke at det er vann der.
Hvis du prøver å gjøre det fort, så har du rett og slett ikke muskelkraft nok til å fortrenger det varmere. Det er jo ikke det samme på. Du har vel en slags eksponensiell økning i motstand for åpne fart? En eksponensiell, men ganske solid eksponent. Ja, og det er jo litt av utfordringen. Men når disse...
Sånn som både ferger og disse andre våtene, her er det jo snakk om at du må lade, men hva er det som begrenser det? Er det batterikapasiteten? Er det hvor mye du kan putte inn i buken på denne våten? Nei, det er plass på hvor det er batterier, det er ikke noe problem. Og du dimensjonerer jo batteriet etter fergestrekning. Er det en lang strekning må det være mer, en kort strekning så klarer vi med mindre.
Dette er veldig driftssikre batterier. Det er ikke mobiltelefonbatterier vi snakker om. Disse varer veldig, veldig lenge. Det er også snakk om at selv om man klatt lader gjennom dagen, når du har et opphold på fergestekningen på nattestid mange steder, så kan det ligge å lade til topp igjen. Dette dimensjoneres for hver enkelt fergestekning egentlig.
Når det gjelder lystbåtklassen, disse snekkene du snakker om, jeg har også sett noen av disse båtene som har tak med solcellerpanel. Det kan jo ikke være nok til å holde båten i drift. Nei, altså, solceller kan egentlig bare være sånn ekstra lading. Ligger ut på eier og vil like å holdes batteriet. Du får ikke noe stort tilskudd av det for å kjøre den, gjør du ikke det?
Men vi har sett eksempler på utenbordsmotorer som har vært elektrifisert, og vi har hatt norsk båtprodusent som har forsøkt seg. Ja, sånne små gummibåter har jo ofte en elektrisk båtmotor. Det er fint å fiske med. Men det er jo motorer som er på bare noen hundre watt, ikke sant? Det er ikke mye som skal til for å...
komme opp i effektklassen med en roer, vet du. Nei, men derfra opp så blir det mer motstand. Ja, du kan jo kjøre fryktelenge bare på et bilbatteri. Men det som vi bare må være helt tydelige på, vi har jo tidligere spådd stempelmotorens død i løpet av 20 års tid.
På bil, ja. På bil, og det må vi presisere igjen. Fordi når vi nå snakker om batterier på skip, så har vi jo ikke inkludert hverken supertanker eller de som går over lange distanser. Nei, det er vanskelig for å si for meg at vi skal kunne eliminere stempelmotoren i et skip. For det første så har vi jo sånne stempelmotorer som går med jevn hastighet over veldig lange distanser. Det er jo de motorene i verden hvor du får høyest virkelighetsgrad
Problemet er at de bruker et veldig dårlig drivstoff. De bruker det billigste i fortaket. De kan gå på rådigheter i motoren der. Og de slipper ut fryktelig mye forurensninger og NOX. Så løsningen der må jo bli å få litt bedre kontroll med drivstoffet. Å få noe regelverk rundt drivstoffet som de skal slurpe i seg. Da kan vi spare mye på forurensningstida. Vi klarer nettopp å erstatte de
de motorene med når elektrifisert på veldig lang tid. Men det, og det tror jeg vi kan konkludere med på overskuelig fremtid, men det har jo skjedd mye bra med type hjelpemaskineri og vekselbruk da, fordi
En litt diesel-elektrisk variant, og med mye hjelpemaskineri. Vi skrev i forrige uke om Greenland Energy som nå har fått en sertifisering for et batterisystem som skal drive i kran. Det høres jo ikke så spennende ut, men det er en kran, en båt, en traktebåt som ligger til kaj. Han bruker kranen hele tiden.
Og svært ofte er det mange dieselaggregater som går samtidig på både høyt og for høyt og for lav turtal for å drive i en krana. For en krana må jo ha øyeblikkelige utslag som plutselig skal dra. Og tung last. Og tung last og lett last, etc. De bruker alt for mye dieselkraft for å holde det her i gang.
I stedet kan de erstatte flere av de andre dieselaggregatene. Det holder med å kjøre ett, kanskje to, og så lar de lade batteri. De kan gi krafttilskudd når det trengs, og så kan de lade batteri, og så kan det store batteriet ta seg av.
Og det gjelder både kran og det gjelder sånne her skip som skal gå på dynamisk posisjonering. Dette er helt ideelt ombord i sånne her, og du sparer enormt mye både drivstoff og utslipp.
Ja, og for å ta det tilbake til starten, i hvert fall de som i sommer skal kose seg med fergitur på Vestlandet, vil jo også få en mye stillere og mer flottere opplevelse med disse batteriene. Ja, du slikker å høre den dunkende maskinen, at du hører bare at det skummer litt ut av den. Fantastisk, det er nesten så jeg har lyst til å reise bort og prøve det.
Hvis du da tar Teslaen videre, så har du en komplett ferieopplevelse. Da er det bare å ønske fortsatt god sommer.