Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TV om teknologi, trender og produkter. Vi vil dele noen spennende diskusjoner med dere. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått, en mange, mangeårig TV-reporter, og mitt navn er Jan Moberg.
Og Rikard, i dag skal vi snakke om noe som rammer mange, og meg også. Og da er det litt viktig at dette var det du som fant på, ikke jeg. Fordi jeg har en sånn juksebil fra Volkswagen-konsernet. Det er du som er grisen her igjen. Ja, ikke sant? Og det er jo klart at det er noe ensidig av det, men det er jo litt sånn dieseldiskusjoner nå på vinteren. Veldig mye. Låkker legger seg over byene og i det hele tatt. Ja.
Jeg kjenner på det som diesel-eier. Men kan ikke du bare dra oss kjapt gjennom dette som ble avslørt i USA, altså dette diesel-jukset som vi kaller det? Ja, hvis vi starter med å se på hva som gjøres for å få dieselmotoren, som er egentlig en ganske grisete sak, til å bli renere. Det er mange teknikker, det er fire grunnteknikker man bruker.
Det aller enkleste er å regulere innsprøytningstidspunktet, altså mengden og hvordan diesel sprøytes inn i motoren. Det er jo en grei måte å regulere avgassene på også. Og ytelse. Og ytelse, selvfølgelig. Men det er jo ikke nok. Så det man har i tillegg på dieselmotorer, det er måten man resirkulerer eksosgass på. Det er en sånn
tilbakeføring av eksos til innsugssiden, som gjør at du får forbrent gass blandet inn med ren luft. Det senker driftstemperaturen i motoren. Man kan på en måte tynne ut oksygenen på den måten. En dieselmotor går jo med full åpning hele tiden. I motsettning til en bensinmotor, så suger den inn uten spjell,
Da er eksosgassresirkulering en kjent teknikk, og den lar seg regulere med spill. Så er vi over på litt mer avanserte saker. Det som kalles for "lean nox trap", altså en nox-felle, er noe man installerer i eksosanlegget. Det er et system som absorberer nitrøse gasser når de fyker forbi.
Det høres jo veldig flott ut, det er bare at den må renses veldig ofte. Altså, man snakker om sekunders mellomrom. Så må motoren gå med fet blanding, altså bruke mer diesel for å rense denne fellet. Her har man et komplett system i eksosannhengen for å ta ut noks og bryte det ned til nitrogeogass.
Og så har vi det som i dag eksisterer, spesielt i tunge kjøretøy, det er et tilsetting av AdBlue. Det bruker busser og lastebil og sånn. Det er rett og slett kunstgjøssel i flytende form. Og det er jo skjønt, det er en fantastisk løsning. Ja, det er en fantastisk løsning. Da man sprøyter inn flytende AdBlue,
Og det gjør jobben med å bryte ned de nye trøstegassene. Så faktum er at lastebiler og busser og sånt sprøyter ut mindre noks enn biler i trafikken i dag. De som er utstyrt med AdBlue. De som er utstyrt med et AdBlue-anlegg. Men det koster jo, ikke sant? Du skal ha en AdBlue-tank, du skal ha innsprøytingssystem, du skal ha...
katalysatorer du skal ha ditt og datt. Det er dyrt. Begge de to siste løsningene, de koster mer. Ja, men det er faktisk en myte at diesel er verstingen, gitt at man
Det finnes denne fantastiske AdBlue-løsningen. Ja, men AdBlue løser jo ikke alt. Den løser problemet med nitrøse gasser. Og så har du partikler og du har ditt om. Nå har du egentlig snakket om fire måter man kan manipulere en dieselmotor på. Ja, rense en dieselmotor på. Ja, men det som skjedde i denne skandalen vi innledde med, det er jo at noen ble manipulert.
Men hvorfor fremstår det så mye mer alvorlig i USA enn her hjemme? Ja, det har jo også denne skandalen vist at de europeiske reglene er jo fryktelig slappe. Altså, de våkstakene er mye dypere problemer i USA enn i Europa, for at de måtte...
kan det jukse mer i USA for å nå kravene. Så når vi sitter her i Europa og tror at amerikanerne alltid er verstinger, så er det feil. De har satt mye høyere krav. De har satt knallhøyere krav. Og man har lurt myndighetene
I USA er problemet adskillig verre for Volkswagen. Motoren slipper ut like, det er like grisete i Europa, men det er lettere å komme tilbake med en løsning. Og løsningen her er jo rett og slett å reprogrammere motoren. Ja, men når feilen er rett å ta, når jeg leverer en bil min og de har justert programvaren, får jeg da, er alt bra da.
Ja, det sier Volkswagen, men det tror jeg ikke noe på. Jeg tror du får igjen en bil som enten bruker mer drivstoff eller yter mindre. Det er ikke noe magi her. Trykker du ned et sted, så popper det opp et annet sted. Akkurat, men de kan gjøre det, for det er mulig å fikse uten at det går for mye utover den bilen de har solgt der.
og likevel komme inn under europeiske regler. Det kan de ikke i USA. I USA klør de seg hudet og lurer på hva i hudet gjør vi her. De må sannsynligvis inn med mer mekanikk i bilen, kanskje et erblønlegg, kanskje en linoxtrap.
Og det koster. Ja, og det er jo klart at så lang tid som dette tar, så tyder jo alt på at dette er mer komplisert enn det man kanskje først trodde. Å, gjett om da. Gjett om da. Dette er ille. Men for ikke å gjøre alt for tung last til Volkswagen, så det kan jo hende at de har gjort verden en liten tjeneste her. Ja, det tror jeg også.
Jeg tror nettopp at de nå gikk i bare på en måte her. Det gjorde jo verden og myndighetene mye mer oppmerksom på problemet. Det kommer til å eliminere kanskje all juks i fremtiden. Det er ingen som tør lenger. Jeg er heller ikke sikker på at det ikke finnes andre syndere der ute. At det er flere som har juksa. Ja, det er det jo mange som har. Ja, det tror jeg. Så å dømme vårfaget nord og ned for det her, det...
Jeg er ikke sikker på det er riktig. Men det er jo, enten du har Volkswagen eller andre dieselbil, så er det jo sånn at...
at diskusjonene pågår høyt nå, ikke minst da politisk også, med dette med tiltak for å dempe forurensningen i norske byer, som vi ser på som vi er så miljøvennlige i Norge, men lokket ligger der, Bergen, Oslo, det er kaldt og det er stille vær, og lokket ligger der og det er kvelende. Men det finnes en, jeg kaller det vidundemedisin, for alle eksisterende dieselbiler allerede,
som jeg allerede nå kan fylle på tanken. Kan du fortelle oss litt om det? For det er jo kjempespennende. Det er faktisk en løsning. Det er en veldig god løsning. Men la meg skytte inn en bitteliten løsning til. Bruk motorvarmer.
En varm bilmotorkupé slipper ut veldig mye mindre forurensinger enn en galbil. Det gjelder jo både bensin og diesel. Det gjør det, ja. Og det er jo absolutt den gamle regelen. Det er universellt. Det er kanskje en av de viktigste løsningene. Men når det er sagt, så snakker vi jo her, det du snakker om er fornybar diesel. Det er mange som tror at det her er det samme som biodiesel. Det er det ikke.
Når vi snakker om biodiesel, så snakker vi om en destillasjonsprosess. Akkurat som man destillerer råolje, så destillerer man frityrolje og rapsolje og mat til å bli en dieselfraksjon. Og all diesel i Norge er jo blandet inn med en viss prosent biodiesel.
Jeg tror det er noe sånn som 5%. Og det er litt sånn, ok, da er diesel litt fornybar da. Og nå til og med flydrivstoffet på garnemål. Akkurat. Men problemet er at det gjør jo ikke forurensningssituasjonen bedre. Det gjør klimagassutslippene litt mindre, men det gjør ikke forurensningssituasjonen hakket bedre. Kanskje...
Kanskje til og med verre, for såkalt biodiesel er verre for motoren enn mineralstiesel. Da snakker du om et produkt som ikke kunne vært det eneste drivstoffet. Det må blandes inn bare i landet. Men nå kommer du til...
Til fornybar diesel, som jo er noe annet. Det er interessant, for den såkalt fornybare diesel som produseres i Finland, og som nå et firma som heter Eko1 importerer til Norge, det er noe helt annet. Det er faktisk en dieselfraksjon som er mye bedre for motoren enn vanlig diesel. For alle motorer?
For alle dieselmotorer. Men igjen, det skal godkjennes av produsenten. Og det er ikke alle bilprodusenter som har godkjent det enda. Men det er vel en formal prosedyre, tror jeg. Jeg har sett og lukta på denne dieselen. Den lukter helt fantastisk. Det er svak, sånn stjelerien lukter. Det lukter rett og slett godt, da, den.
God lukt av diesel? Ja, det er nesten utrolig, ikke sant? Det lukter jo utål av vanlig diesel. Det er sikkert på alle kaffe du har i koppen dine her. Ja, det kunne jeg like godt hørt. Fornybar diesel hadde bare vært godt.
Men det som skjer er at man tar biologisk, det man kaller for fornybar råstoffer, det er tallolje fra skogindustrien, det er slakteriavfall, egentlig kan man bruke alle mulige hydrokarboner, og så bryter man ned molekylene til atomnivå,
Det gjør man i en såkalt Fischer-Tropsch-prosess. Det er samme prosess som tyskerne utviklet under krigen for å få drivstoff til tanks og jager. De allierte stengte lukken deres, og da brukte de rett og slett kull for å lage det her. Det var en relativt omfattende prosess. Men det samme prosessen nå, i litt raffinert form, man bruker til å bryte ned de her stoffene, og så bygger man dem opp igjen.
Så du designer molekyler? Man designer molekyler, ja. Og det er altså en veldig elegant prosess. Dette kommer da fra alt fra biologisk materiale rundt om? Ja.
Og det er jo fornybart. Trevirke, slaktavfall. Ja, og det gror opp nye trær, det gror stadig opp griser, fisk, etc. For her er jo et viktig poeng at når du forteller om krigen fra kull til diesel, så fremstår det som ganske intensiv prosess. Du kan bruke fossile kilder, eller fornybare kilder. Jo, men i dette produktet vi snakker om nå, så er det jo ikke, fremstillingen er jo heller ikke sinnet mot miljø. Nei.
Det er jo kjempeviktig. Den kommer fra fornybare kilder, og det er hele poenget her. Den samme type olje finnes jo også i det som kalles for GTL, gas to liquid. Når man bruker naturgass, da får man også frem samme produkter. Men den slipper ut så mye CO2 i prosessen, at den er jo på en måte dømt før den er
før den er født. Så nå snakker du om fornybar diesel som vil være bedre for dieselmotoren og bedre for miljøet og som koster det samme. Det koster vel faktisk litt mindre, tror jeg. De snakket om en pris på 11 kroner. Og den er tilgjengelig. Tilgjengelig forløpig i Aske. Du skal bygge ut Sør-Norge nå i løpet av dette året, sier de.
Og den har altså, motoren for BMW-egenskapene har mye høyere setantal, som er bra for dieselmotoren. Den slipper ut mindre partikler, mindre NOx, mindre hydrokarboner, mindre CO, altså alt det er. Men hvis man i Askerskyld, og hvis man bor på vestsiden av Oslo og er opptatt av dette her, så er det egentlig bare å fylle tanken med dette, så skal du ha mye bedre samvittighet.
Ja, det mener jeg. Fantastisk. Det ble jo litt tekstreklame for noe, men dette er jo viktig info i en kald dieseltid her i hovedstaden. Til tross for dette, for det er jo fantastiske nyheter, og dette vil jo bygges ut, så får vi vel konkludere med at vi fortsatt har mest tro på elektrisk fremtid. Definitivt.
Det var derfor jeg gikk over fra dieselmotor til en hybrid, bensinhybrid. Du er nå halvelektrisk. Jeg er halvelektrisk. Mens jeg er full diesel. Ja. Ja, det er en litt trist budskap, men vi får avslutte denne sendingen med det. Takk for oss.