4/27/2023

Easee gikk i dokumentasjonsfella | #486

Easee, et norsk selskap som produserer ladestasjoner for elbiler, har blitt pålagt salgsforbud i Sverige på grunn av mangelfulle dokumentasjonskrav. Administrerende direktør Jonas Helmikstøl og teknisk direktør Kjetil Nesje forklarer at selskapet har fokusert på å lage et robust og trygt produkt, men har ikke vært like oppmerksomme på dokumentasjonskravene. Selv om produktet er godkjent av TUV i Tyskland, har El-sikkerhetsverket i Sverige ikke godkjent dokumentasjonen. Easee jobber nå med å oppdatere dokumentasjonen og planlegger å lansere et nytt produkt med bedre dokumentasjon fra dag én.

00:00

Podcasten diskuterer elbilrevolusjonen i Norge, inkludert utfordringer med ladebokser og dokumentasjonskrav fra svenske myndigheter.

05:39

Podcasten diskuterer dokumentasjonsutfordringer og sertifiseringer knyttet til EasyBox, men bekrefter at eksisterende enheter vil godkjennes.

13:03

EASY jobber med forbedret dokumentasjon og vurderer nytt produkt for å tilpasse seg markedets teknologiutvikling og utfordringer.

Transcript

*musikk* Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter av alle steder i Stavanger med Odd-Rikard Valmått. Hei, Jan. Hei, Rikard. På et hotellrom og ser ut over vågen. Det gjør vi. Skip rett foran. Sandnes. Grønt og fint. Pleier å være i av og på Arndalsuka, vet jeg. Men du, siden vi er i Stavanger, så skal vi snakke om noe som er veldig herfra. Og vi har snakket mye om elbilveksten og revolusjonen som Norge jo har vært helt i front på. Absolutt. Og vi fikk ikke med oss å bli noen stor bilprodusent eller noe sånt, men vi fikk et par industriselskaper ut av det. Ja da, det er veldig positivt for Norge det som skjer inntil høstpunnsiden. Ja, det er jo disse ladeboksene som vi har et par norske produsenter av. Og en av dem har litt i trøbbel i Sverige. Jeg synes egentlig vi kan si at det er litt sånn gammel teknologimøter, ny teknologimøter, kanskje litt formalistiske svensker og litt for... ivrig raske norske grønnere, kanskje? Det er vel en sånn grei oppsummering av overskriften her, ja. Vi har skrevet mye om det i TU, men nå, siden vi er i Stavanger, så har vi invitert med administreringsdirektør Jonas Helmiksdøren og teknisk direktør Kjetil Nesje i EASY. Velkommen til oss på dette hotellrommet. Takk skal du ha. Vi må snakke med dere, for dere skjønner jo hva vi må snakke om. Og først så må jeg bare spørre, dere har bygget et selskap med hundrevis av ansatte, og dere har solgt mange tiotusener av ladere. 600.000. 600.000, ja. Hvordan kjennes det nå? Nei, det er jo, du kjenner jo at du lever da. Det gjør jo det. Men det har vi jo gjort hele tiden. Så nå er det på en litt annen måte kanskje. Men ser du liksom, Hvis vi skal gjøre oss fortjent av denne suksessen som det er, så må vi tåle sånne ting som dette kommer oss gjennom. Det har vært en hard turn der. Ja. Og da må vel lytteren få vite hva dette dreier seg om. Selv om vi har skrevet mye om det, så har dere havnet i heisen hos El-sikkerhetsverket i Sverige, som har sagt at den easy-ladeboksen skal ikke selges lenger. Og det skjedde sånn dette har utviklet seg over de siste par månedene. Og uten å bli alt for teknisk, men vi må forklare, hva er det disensen går på? Ja, det er jo... Mye er omtalt. Det her med jordfeilværene, det er en ting. Reliene våre er blitt omtalt. Det er noen overspenningsgreier inni her. IP-grad. Det er mye sneks. Og dokumentasjon. Dokumentasjon. Mangling av dokumentasjon. Det er kanskje der det hele kommer fra. Altså dokumentasjonssida, ja. Ja. Og det må jo vi på en måte bare... Forstå at det er det som ... Vi har jo hatt hovedfokus på det fysiske produktet og gjør det så bra som overhodet mulig, så robust som overhodet mulig, så sikkert som overhodet mulig, men så har vi ikke vært helt up to speed på å dokumentere hvor sikkert det er. Og på rett måte. For her finnes det en standard der også for hvordan du skal dokumentere Og den må vi forholde oss til. Det ser vi. Men det som er interessant er at helt fra skjert så utviklet det her i samarbeid med TUV i Tyskland. Det er vel verdens største på standardisering, tror jeg. Vi valgte de, eller Jonas valgte de Fordi vi visste at de var de på en måte vanskeligste, de var de mest krevende å komme gjennom. Tyskere. Tyskere, og disse er jo akkreditert, og det er disse, samme institusjonen, samme menneskene som da er med og sier til oss, er dette er dette en god løsning? Er dette en løsning dere vil godkjenne? Ja eller nei? Og hvis de sier nei, så må vi gå videre. Dette var en prosess vi drev på med under utviklingen av produktet, så vi hadde ikke lagd et eneste prototyp kort ingenting, men vi hadde en dialog med de lenge, hvor vi fant ut da hva var på en måte gangba mynt her da, hva var hva ville de gå med på, og det var mange diskusjoner, og lange diskusjoner og vi gjorde ting da i henhold til det og derfor så vet vi at ting er veldig, veldig bra lag det er. Vi har gjort det sammen med de, fordi Vi ville ha det beste produktet. Så det fysiske produktet er det i følge dere og TVV ingenting i veien med? Nei, ingenting i veien med. Men det er en del diskusjon om dokumentasjon og tolkning og sånt. Ja, og det er denne miksen av disse forskjellige utsagene som til sammen har blitt en slags veldig ubehagelig ting for oss. For vi prøver å få fram her at produktet produktet er gjort i henhold til disse samtalen vi har hatt med TU for eksempel og andre eksperter også men det kommer ikke så tydelig fram i media hva som egentlig skjer at det er dokumentasjonsbiten vi egentlig trenger å styrke vi har levert inn 500 sider med dokumentasjon men det var ikke på den måten som standarden la opp til så derfor ble vi på en måte underkjent i Sverige for det er viktig også å Er det jo slik jeg forstår det, Odd-Ikard, at det har jo ikke skjedd noen insidenter som gjør at dette kommer opp? Dette kommer jo opp i etterkant som følge av manglende dokumentasjon, ifølge Elv Sikkerhetsverket, som ikke deltar i denne podcasten, så vi skal være litt forsiktige med å tillegge de meninger da. Men det har ikke skjedd noe. Men hva er det dere kunne gjort annerledes da, Jonas Kjetil? Sånn i ettertid så er jo verden veldig klar. Etterpåklokskap er jo det er billig. Men vi er jo det nå, og vi ser jo det at vi burde brukt mer energi på å tilrettelegge dokumentasjon, og det er klart at det Det var vel egentlig alltid tanken at vi skulle få det til å bli tip-top også. Det var bare at, som Jonas sier her, det er tungt og det er mye å tenke på når du skal skalere en bedrift. Vi følte at det var bra det vi hadde, men vi burde gått dypere inn i det og sjekket hva som egentlig var nødvendig formelt sett. Ja, så litt selvkritikk er det, men papirbasert for å si det sånn. Ja, og vi vil jo bli best på det også, og nå skal vi bli best på det. Det er godt å høre, men til alle de hundre tusener som har EasyBox hjemme, og det gjelder vel deg og meg og Rikard, vi er litt partiske her, er det slik at vi kan forvente at den boxen vi allerede har som er installert, vil bli godkjent, eller er det sånn at vi må bytte opp? Den vil bli godkjent. Og det er noe som ESV har sagt at det er derfor de ikke krever at vi tar de ned igjen og returnerer de. Det er ikke bruksforbud. Det er kun et salgsforbud. Inntil dokumentasjonen er gående. Og det er jo sånn som vi er når vi har vokst så fort som vi har. Fra 3 til over 500 ansatte i kryss og tvers av ekstra land og hardware og software og cloud og app og Så har det vært vanskelig å henge med i svingene. Og det er jo ikke som at vi ikke har hatt sånne prosesser som dette her før med andre myndigheter. Vi har jo det, og i samme tuv. Men disse tingene her har liksom... Det har vært mye styr. Ja, og det har ikke dukt opp før, og det er ting som har dukt opp som vi ikke har fått muligheten til å svare skikkelig på heller. Det er jo nesten sånn at vi må gjette oss litt frem til hva det egentlig er. Og så føler vi selv at ok, nå forstår vi. Men hadde prosessen vært litt bedre så tror jeg vi kunne ha unngått veldig mye smerte spesielt for kunderne våre for det er jo de vi bryr oss mest om det er jo derfor vi gitter å stå i dette og gå gjennom dette her Men det du sa Kjetil som jeg synes er litt interessant er at boksen er jo programvare oppgraderbar over nettet på samme måte som en Tesla så ruller dere ut ny programvare over nettet og gjør de eventuelle moderniseringer som må tilgjøre endringer. Og det er vel dere i gang med, kanskje? Det gjør vi hele tiden. Ja, det er noe vi gjør. Og vi får jo nye erfaringer hele tiden. For eksempel hvis vi oppdager at noen gjør noe merkelig, som alltid kan føre til en situasjon hvor de gjerne ikke får lade, eller hvor noe skjer som ikke burde skje, så kan vi gå inn og endre den softwaren. Og vi har lært veldig mye underveis. Små ting som gjør at det blir lettere og lettere å bruke boksen, at det blir mer og mer... Vi tar hensyn til flere og flere... brukssituasjoner som du kan ikke forutse alt på forhånd. 600 000 bokser, da er du ute og får med deg alle corner cases som du kan få med deg. Det er ganske god testvolum. Ja, det er det. Og i denne saken som vi snakker om her nå, så har vi prøvd å bruke statistikk som en slags bevis på at dette er trygt og at det ikke er noe med teknologien. Vi kan jo fortelle om disse ladesesjoner vi har hatt, og hvor vi har hatt null ladinger som er befordret med jordfeil. Og så skjer det jordfeil, så oppdager vi det, og vi tester dette her en gang i døgnet, og mellom hver lading. Vi vet vi har kontroll på det, når folk da sier at, ja, men dere har ikke jordfeilvern. Hva skal vi si da? Vi tester jo, vi har testet det 57 millioner ganger, og så sier noen at det Du har ikke jordfølger. Og da blir det så absurd når denne uttalesen kommer basert på at det ikke står i dokumentasjonen. Enkelte ting er jo opplagt. Ja, de fleste har jo en del jordfølger i sikringsskapet sitt, men de blir jo aldri testet. Og det var en av grunnene til at vi så at her må vi gjøre det elektronisk. Fordi at hvis du tar det sikringsskapet hjemme, Vi har spurt en del folk, og jeg har funnet en av de kanskje 50 stykker jeg har spurt nå, som sier at han faktisk trykker på denne testknappen. Men faktum er at denne testknappen er en del av sikkerhetsligningen for dagens jordfølgevern, som er da montert i sikkerhetsskapet ditt. Så hvis du ikke trykker på den knappen, så øker sannsynligheten mye mer enn på en måte 1 til 1 per år for feil. Den øker... nærmest eksponensielt hvis du ikke trykker på den knappen her. For den er viktig for å få smurt disse mekaniske mekanismene. Den er viktig for å få... I seg selv på testknappen. Ja, så testknappen... Ingen som vet. Testknappen er jo en del av sikkerheten din. Og når folk ikke trykker på den, så minsker sikkerheten. Så vi har jo statistikk fra produsentene selv som sier at opp til 10-15% av disse jordfølgene slutter å virke etter bare 10-15 år i felt. Og dette er jo inndørs. Udendørs skal du trykke på den knappen en gang i måneden. Ikke se på meg, Oddrik. Jeg vet hva jeg skal gjøre i morgen. Du skal trykke på den knappen. Det har aldri skjedd. Men Jonas, du er administrerende og har øverste ansvar her. Dere har et styre og dere har eiere og masse bokser installert. Og dere selger jo fortsatt. Hva skjer nå? Hva gjør dere nå? Vi gjør veldig mye. Nå er det hovedfokus på å få jobbet godt i samme NKOM og andre myndigheter. Nå har de fått tilsendt en oppdatert dokumentasjonspakke. Snakker vi nå om el-sikkerhetsverket? Ja, og norsk NKOM. Ja, norsk NKOM. Og så har vi fokus på svenske myndigheter også. Men de er litt nedprioriterte akkurat nå. som jobber i parallell med alle disse tingene selvfølgelig, men det nå er på en måte den prosessen som vi har med en kommandere er bra. De har fått en oppdatert dokumentasjonspakke som de skal se på basert på alle de tingene vi har lært nå, og den blir bedre og bedre for hver dag og hver uke som går Og så tar vi også å vurdere om vi skal lansere et nytt produkt som er basert på den samme hardwareen, men at vi gjør nok endringer og justeringer til å kunne lovlig kalle det et nytt produkt, og med dokumentasjonen på plass fra dag 1. For det var noe av det som ESV hadde hengt seg opp i, det var at Det var ikke lov å lansere et produkt uten... Og så kommer det etterpå. Ja, og det er noe som andre myndigheter som jeg har snakket med er litt uenige i. Men for oss er det sånn, ok, vi må komme ut av dette, vi må finne en bra løsning, vi må berolige kundene våre om at dette her er ikke en hardware-ting, det er ikke en fysisk ting, det er en dokumentasjonsting. Og det innrømmer meg at der der har vi hatt og har forbedringspotensialet. Men med samme fysiske innmaten. Ja, med samme fysiske innmaten. Og da at vi... gjør det klart og tydelig for alle at nå har vi ting på plass, og da i hovedsak dokumentasjonen. Når vi har dere her, det er klart deres fokus er mye på dette, og nytt produkt vil vel kanskje komme til uansett. Det er jo produktutvikling, men Men vi må ta to ord også om dette markedet og denne teknologien. Norge er jo helt, helt i front på elektrifisering av personbilflåten. Hva er trekkene som kommer nå, hvis dere klarer å løfte dere ut av dokumentasjonsmodus og se litt mer på bransjen? Nei, altså, det har jo vi rigget oss for. Altså, nå fikk vi merket en dipp i fjor, og vi kjenner det jo i år også, og kjente det før dette her. Så for oss har det vært at vi har satt seg veldig hardt på utvikling og beholdet en del folk i drift, for det tar tid å ombåde og finne disse folkene. Så vi var begynt å, etter et veldig hektisk år i fjor med å ombåde over 250 nye ansatte, så hadde vi endelig begynt å komme litt i seg og begynt å stable oss litt på beina. Og så ble det jo en veldig hard reset nå for noen måneder siden. Men vi rikker oss jo for what's to come. Altså 2024, 2025. Det er ekstremt mye som vil skje. Vi føler at markedet vil ta seg opp igjen i midten av neste år. Det er vår spådom. Så det er jo vekst nå også. Men den går litt tregere enn det vi var vant til. Men hva var grunnen til at det falt? Eller stoppet litt opp? Jeg tror det er mange ting. Det er den energikrisen i Europa, du har krigen, du har... Det er mange faktorer, da. Og så er vel de fleste i Norge har vel egentlig skaffet seg lader, da? Nei, faktisk ikke. Altså, der er fremdeles et stort behov, og jeg føler at det er flere og flere som nå skjønner at de må ha lader. Mange sammeier og mye greier, ja. Ja. Men Kjetil, du sitter jo dypt inne i det tekniske her som teknisk direktør, og må jo også si at en ting er denne boksen og denne hardwareen, men som vi nevnte, her er det cloud-involvert, det er over-the-air-oppdateringer, og det er jo mye software, og det er GDPR, og det er ikke motor på, så det er jo ikke bare i denne boksen da. Det er det som er at folk ser bare boksen. Vi har appen også. Du har appen, den ser du også. Alt det som skjer i bakgrunnen, alt det vi gjør av integrering mot alle mulige partnere og kunder og og folk som vil utvikle egne grensesnitt mot laderne alt det er ikke så synlig men det er en underskog her av så mye spennende som skjer som er basert på at vi har en god og stabil hardware-plattform nå skal vi jo bevise hvor stabil og god den er gjennom prosessen her og det tror jeg blir veldig bra når folk da innser hva som er realiteten her den er fantastisk bra og den er klar for å skaleres ut og vi skal se Vi jobber med nye modeller og vi jobber med ting hele tiden. For vi ser jo at vi er jo bare i startgruppen nå av et enormt marked hvis man tenker Europa og verden. Det har bare så vidt begynt. Og det som har skjedd nå med Sverige for eksempel og med SV, det er i det store bildet en bump in the road for å si det sånn. Ja. Og vi lærer mye av det, og vi kommer sterkere ut av det, og vi er nå klar, tror jeg. Det kan være at El Sekresterke også lærer en del av det her, og hva de bør gjøre og ikke bør gjøre. Jeg tror kanskje det også, og jeg tror også at Europa som helhet også må se med litt nye øyne på dette med hvordan vi skal klare å å få ny teknologi inn på markedet. Ja, produktutvikling og i det hele tatt hvordan det henger sammen med alt mulig av cloud og ny verden. Det er det. Vi må gi oss inn med effekten vi har holdt på lenge, men vi må jo bare ønske dere lykke til Jonas Helmiksøl og Kjetil Nesje fra EASY. Og så må vi jo nevne igjen at El-sikkerhetsverket sitter jo i Sverige, og vi hadde ikke de med oss. Så vi får håpe at vi ikke har forhåndsprosedert for mye her. Men sånn er det, og lykke til til dere. Tusen takk. Takk til Odd Rikardt, og mitt navn er Jan Moberg.

Mentioned in the episode

Easee 

Et norsk selskap som produserer ladestasjoner for elbiler

TUV 

Et tysk selskap som er verdens største på standardisering, og som har godkjent Easee-produktet

El-sikkerhetsverket 

En svensk myndighet som har pålagt Easee salgsforbud på grunn av mangelfull dokumentasjon

NKOM 

En norsk myndighet som Easee jobber med for å oppdatere dokumentasjonen

GDPR 

En europeisk lov om personvern som Easee må forholde seg til

Tesla 

Et amerikansk selskap som produserer elbiler, og som Easee bruker som et eksempel på over-the-air-oppdateringer

Europa 

Et kontinent der Easee ser et stort potensielt marked for sine produkter

Sverige 

Et land der Easee har blitt pålagt salgsforbud

Norge 

Et land der Easee er lokalisert, og som er i front på elektrifisering av personbilflåten

Sandnes 

En by i Norge som Jan Moberg nevner å ha sett fra hotellrommet i Stavanger

Arndalsuka 

En årlig kulturfestival i Arendal, Norge

Stavanger 

En by i Norge der Jan Moberg er

TU 

Et norsk teknologi- og næringslivsmagasin som Jan Moberg jobber for

Teknisk Sett 

En podcast fra TU

Elbiler 

En type kjøretøy som Easee produserer ladestasjoner for

Jordfeil 

En elektrisk feil som kan oppstå i ladestasjoner

IP-grad 

En standard for å måle hvor vanntett et produkt er

Hardware 

Fysiske deler av et produkt

Software 

Programvare som styrer et produkt

Cloud 

En tjeneste for lagring og behandling av data

App 

En programvareapplikasjon som Easee bruker

Corner cases 

Uvanlige eller uforutsette brukstilfeller for et produkt

Statistikk 

En måte å samle og analysere data på

Sikringsskap 

En boks som inneholder sikringer for elektriske installasjoner

Testknapp 

En knapp som brukes til å teste jordfeilvern

Produktutvikling 

Prosessen med å lage nye produkter

Energikrise 

En situasjon der det er mangel på energi

Krig 

En væpnet konflikt

Sameier 

En juridisk enhet som eier eiendom

Integrering 

Prosessen med å kombinere ulike systemer

Partnere 

Bedrifter som samarbeider med Easee

Grensesnitt 

Et brukervennlig design for å samhandle med et system

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Jonas Helmikstøl

Guest

Kjetil Nesje

Similar

Loading