8/11/2022

Til værs med strøm

Jonas Kristiansen Nøland fra NTNU jobber med elektriske flyløsninger for forskjellige distanser. Han diskuterer utfordringene med vekt og energitetthet i batterier, og ser på potensialet for hydrogen som drivstoff. Han tror Norge kan ta en ledende rolle i utviklingen av elektrisk luftfart på grunn av vårt unike kortbanenett. Han nevner også Elfly AS i Bergen, et norsk initiativ som jobber med elektriske fly for sjølandinger. Han tror elektrisk luftfart kan bli en realitet innen 2050, med potensiale for å fly med elektriske fly på kortbanenettet innen 2050.

00:00

Podcasten diskuterer Norges unike posisjon for elektrisk luftfart og de utfordringene knyttet til teknologien.

06:40

Norge har muligheter for å lede innen elektriske fly og batteriteknologi, men møter utfordringer med energitetthet og drift.

12:18

Samtalen utforsker mulighetene og utfordringene ved elektrisk luftfart og hydrogen som drivstoff for fremtidige fly.

*musikk*

Transcript

*musikk*

11.000 s
00:00:00

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter her i Trondheim for Lerkendal gård med Odd-Rikard Wallenmått. Hei, Jan. Er det verdig her, Jan? Ja, det er verdig. Men... Og man kan bli fulgt av litt sånne der erverdige følelser og stolthet av å være her. Ja, absolutt. Lokalen etter NTVA. 1762. Ja, ja, ja. Men...

28.820 s
00:00:13

Men nå skal vi snakke om et tema som gjør at vi fløy opp hit. Ja, vi ble skjøvet opp fra Oslo med fossilt drivstoff. To fossilgriser. Vi sitter høyere enn det var. Men vi har jo snakket om elektrisk...

19.220 s
00:00:42

flyfart tidligere i disse podcastene. Ja, det har vi. Og med det norske kortbanenettet så er vi faktisk unikt plassert internasjonalt for å kunne gjøre noe med det. Ja, det er veldig spennende det her. Hvem visste det når vi bygde kortbanenettet? Og så har vi fjorene, ikke sant? Hvor du kan lande på vannet. Ja, og dette er jo det Bergens initiativet Elfly AS. Ja.

25.940 s
00:01:01

Som jeg faktisk har stor tro på. Ja, det er altså en elflyprodusent som er på gang i Norge. Og nå er det jo ikke den aktøren vi skal snakke om nå, men vi skal snakke om elektrifisering av luftfarten. Det skal vi. Og da er jeg veldig nysgjerrig på det, Ikart. Når vi får vår første elflytur, så skal vi høre litt på hvor dette ligger i lende.

29.780 s
00:01:28

Vi får bare introdusere dagens gjest, nemlig Jonas Kristiansen Nørland, som er førstammonensis i energiomforming ved Institutt for Elkraftteknikk. Velkommen, Jonas. Takk for det. Du hører at vi er litt opptatt av dette. Det er veldig gøy, det. Bare først, har du en tidsplan for når Rådrikard og jeg kan boke de første elflybillettene våre neste gang vi skal komme opp hit?

25.900 s
00:01:58

Det er mange datorer som har blitt lovet de siste årene. Det har vært en dato som var 2026, da er det mange som lover at du skal komme opp i lufta. Jeg tenker kanskje at det er litt veldig optimistisk, men i løpet av de...

23.160 s
00:02:25

De 20 årene vi er i nå, så tror jeg mye kan skje. Det er et tema som jeg er veldig opptatt av, som jeg vet vi har snakket om før, og det er at med det norske kortbanenettet, så er jo Norge faktisk unikt posisjonert til å kunne være tidlig ute med elektrisk flyfart. Er det

23.680 s
00:02:48

Jeg tenker på det arbeidet du skal fortelle litt mer om hva du gjør, Jonas, men er dette en mulighet? Vi feilet jo litt når det gjelder elbilindustrien. Vi er på gang med elektriske ferger å ta en posisjon, men er elektrisk luftfart en mulighet for noe?

14.980 s
00:03:13

Jeg tror det er en veldig god mulighet for Norge, og det ser du i hvor viktig luftfart er for Norge. Du nevnte kortbanen etter, og du nevnte at flyruta mellom Oslo og Trondheim, den dere tok i går, den er Europas femte mest trafikerte distanse. Så det er veldig...

29.300 s
00:03:29

Interessant å tenke på at lille Norge kan hamle opp med storbyer ute i sentral-Europa. Så ofte er jeg ikke her at jeg bidrar til det. Det er jo interessant. Fortell oss, Jonas, i arbeidet ditt, hva er de store utfordringene?

23.820 s
00:03:58

Jeg tror det store utfordringen for elektrisk luftfart, det har rett og slett med vekt å gjøre. Det er en veldig ren og fin teknologi som har høy virkningsgrad. Den klarer å utnytte mesteparten av energien som kommer inn. Men det er en lang kjede av komponenter, og det er...

28.280 s
00:04:24

når du skal opp i lufta, og du har begrensninger på vekt og mass. Så der tror jeg er det største. Men du må forklare, for vi snakker jo om forskjellige teknologier her. Vi har jo batteriteknologi, og vi husker jo alle da vi var på Arndalsuka, det var et lite pips-trellfly som ikke holdt seg i lufta. Det var et sånt med batterier. Da har du jo tryksatt hydrogen, og så har du flytende hydrogen. Det er jo forskjellige teknologier vi snakker om.

29.060 s
00:04:53

Ja, det er forskjellige nullutslippsteknologier, og det som har vært oppe på banen på lang distanse, det er jo da biofuel. Ja, selvfølgelig. Den har jo selvfølgelig noen bakdeler med at den ikke fjerner alle utslipp opp i lufta, men det er i hvert fall en samling av ulike typer utslipp,

26.320 s
00:05:22

teknologier som man snakker om da får ulike signementer innenfor luttfarten. Ja, for jeg vil jo tro at uansett så vil du ikke kunne fly 12 timer mens du er i jumbo med selve hydrogen. Det er vanskelig å se for seg. Ja, det er vanskelig å se for seg rett og slett bare på grunn av at det å skalere det opp så stort da blir det veldig plasskrevende og tungt. Ja.

27.460 s
00:05:49

Men det vi var inne på her, eller som jeg var inne på i innledningen, Jonas, med at vi har egentlig et unikt rutenett, dette kortbanenettet vårt i Norge, der distansen er relativt kort, og der vi kunne være tidlig ute. Har vi en sjans som lille Norge å utvikle den teknologien og få en bedre posisjon enn hva vi klarte med elbil?

22.700 s
00:06:17

for der var vi også tidlig ute, men vi har jo et par ladeselskaper, og litt småtteri, men vi har fått mye bivirksomhet. Men for dette er jo et stort spørsmål. Ja, det er mulig Norge har hatt litt bedre timing denne gangen. Nå har man jo Rolls-Royce inne, og var med i FNX-prosjektet,

27.660 s
00:06:40

for en år tilbake, og var med å bygge den kraftigste elektriske maskinen som noen ganger har blitt bygget for luftfart. Da har man et lite konkurransefortsinn på verdensbasis. Man har også, som du nevnte, initiativer fra Bergen på mindre elektriske fremdynssystemer for fly. Så

26.860 s
00:07:08

Jeg tror og håper at vi kanskje er bedre skudd for å kunne være mer aktive på teknologisiden her enn vi klarte på elbil siden. Men hva er, Jonas, de par store tingene du og dere jobber med da, som dere forsøker å få løst nå, eller få fremdrift på? Vi har ulike initiativer da.

30.620 s
00:07:35

Mentioned in the episode

NTNU 

NTNU er et universitet i Trondheim der Jonas Kristiansen Nøland jobber med elektriske flyløsninger.

Jonas Kristiansen Nøland 

En forsker ved NTNU som jobber med elektriske flyløsninger.

Elfly AS 

Et norsk initiativ som jobber med elektriske fly for sjølandinger. De har fått innvilget et prosjekt som NTNU skal samarbeide med.

Rolls-Royce 

Et selskap som var med i FNX-prosjektet og bygde den kraftigste elektriske maskinen som noensinne er bygget for luftfart.

FNX-prosjektet 

Et prosjekt som Rolls-Royce var med i og bygde den kraftigste elektriske maskinen som noensinne er bygget for luftfart.

Morrow 

Et selskap i Arendal som skal produsere svovelbatterier med høyere energitetthet.

Svovelbatterier 

En type batterier med høyere energitetthet som kan bli en viktig faktor for elektrisk luftfart.

Hydrogen 

Et drivstoff som kan brukes for fly, spesielt for lengre distanser. Det kan være bedre egnet enn batterier for regionale flyruter.

Superledende teknologier 

Teknologier som kan bidra til å øke vektkapasiteten i elektriske flysystemer.

Brenselselle 

En teknologi som kan brukes til å lage elektrisitet av hydrogen, og dermed gjøre hydrogen mer klimavennlig.

Elbil 

Elektriske biler, som blir nevnt i sammenheng med Norges posisjon i utviklingen av elektrisk transport.

Teknisk Sett 

En podcast fra TU der denne episoden er publisert.

TU 

En organisasjon som publiserer podcasten Teknisk Sett.

Lerkendal gård 

Et sted i Trondheim der podcasten er spilt inn.

Oslo 

En by i Norge, nevnt i sammenheng med flyruter og distanser.

Trondheim 

En by i Norge, nevnt i sammenheng med flyruter og distanser.

Gardermoen 

En flyplass i Norge.

Grønland 

En øy i Arktis, nevnt i sammenheng med flyruter og distanser.

Fagernes 

En by i Norge, nevnt i sammenheng med flyruter og distanser.

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Wallenmått

Guest

Jonas Kristiansen Nøland

Similar

Loading