*Skjermet*
Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i Kongsberg med Ådreikard Valmått. Hei, Jan. Ådreikard, Kongsberg Tech Summit 2021. Det er virkelig et flott program, altså. Ja, det er en flott by å være i. Ja, det er det. Og nå ble vi egentlig veldig giret her, for vi skal ha med oss en gjest nå, som innrømmet i plenum i salen fra scenen.
At det er ingeniørene som gjelder. Hovedkriteriet for å lykkes er ingeniøren når det gjelder fremtidens industri. Det er vi så enige om. Ja, revenge of the nerds. Så vi måtte jo bare ha en prat med han, nemlig Kenneth Rangalsen, administrerende direktør i DataResponse. Velkommen. Takk skal du ha. Vi likte det, Kenneth.
Ja, men det er jo rett da. Jeg må jo innrømme det etter mange år. Ja, for du er økonom. Jeg er økonom, vet du. Og hva sa du en gang for lenge siden? Jeg skal aldri jobbe med ingeniører. Jeg skulle bli finansmann og skulle rett inn der, og så var det en professor jeg hadde på skolen som lokket meg over her, og så tenkte jeg «Jeg kan jo være å gå inn og møte disse ingeniørene».
Som han påstår var så flinke da. Og det gjorde jeg, og der ble jeg. Men jeg hører jo på at du har blitt litt sånn ingeniør selv også. Jeg er jo blitt det, vet du. Så jeg er jo blitt opptatt av å finne ut av hvordan ting er, og hvordan ting egentlig blir.
Det er min oppgave oppi dette, å prøve å forstå hvordan teknologien utvikler seg på litt mer så overvånt nivå, og så prøve å forstå hva det betyr for kompetansen vår, og hva det betyr for hva vi trenger i samfunnet. Så det er vel det som vi har lykkes mye med, og for å være litt alvorlig, så sa jeg at det er ingeniøren som er vårt viktigste våpen for å lykkes og bra som vi har gjort, og hovedgrunnen til det er at
verdiskapning og innovasjon, den foregår i dag veldig raskt, og den foregår veldig distribuert ute med kunder, og i jeg kaller det industrielle klinger da, sånn som vi sitter her. Fordi det som er viktig her, Kenneth, er jo at dere har jo holdt på i data respons i, det er jo 30 år siden du først besøkte det. Nei, det er ikke fullt seng, men det var på 90-tallet, og da var det vel en 15-20 stykker som satt på Høvik, og nå er det, jeg har jo gang av det med 100,
Mer enn 100. Dette har vi sett. Et lite selskap i starten rett vest for Oslo. Jeg har i hvert fall mottatt disse pressemeldingene gang på gang hvert kvartal og inntil for et par år siden. Dere har jo utviklet løsninger i et vel av industribedrifter rundt om i Norge om å kjøpe det opp. Nå er dere
Og virkelig blitt dratt inn i Tyskland. Så det har vært litt av en reise da. Ja, det er det. Og det er veldig spennende å få lov til å være med på, basert fra Norge da. Basert på de tankene og den ingeniørkunnskapen og kompetansen som vi besitter her. Ja, for det er interessant. Når du har kommet fra Norge og ned til Tyskland, som er industriens, ikke bugge, men i hvert fall moderne industris en av buggene. Hva i all verden gjør dere der nede?
Det vi gjør er at vi prøver å hjelpe bedriftene til å endre seg til modern teknologi. Så når vi har gjort det så bra i tysk bilindustri, er det fordi at vi ikke er bilindustri. Godtar de det da? Ja, fordi det skjedde et par ting da. Vi fikk en dieselskandal og vi fikk Tesla. Og så begynte man å skjønne at bilindustrien
at bil er jo strengt tatt i fremtiden bare en plattform som du skal kanskje dele, som du skal kanskje bruke på en helt annen måte, hvor du skal gjerne ha veldig mye applikasjon av intern. Biler blir kanskje mer og mer like, men innvendig kan vi bare forskjelle akkurat så vår mobiltelefon, for vi velger applikasjonene våre selv.
Og da må man da kunne veldig mye om teknologi som cloud, som digitalisering, softwareutvikling, som cyber, som mobile applikasjoner. Så man må kunne alt det som egentlig man ikke kan i bilindustrien. Men dere jobber mye med programvare mot bilindustrien.
til spyringsfri. Du har ikke vært borte i en dieselbrikke til Volkswagen, vel? Nei, der har vi heldigvis styrt unna, og der er vi ikke med på sånn. Da hadde vi ikke vært der lenger. Nei, da var vi ferdige.
Men det er jo interessant at den skandalen samt fremveksten av Tesla har fått tysk bilindustri til å våkne. Ja, det har det. Og du kan si sånn at på slutten før dette skjedde så hadde tysk bilindustri ca. 10% av softwareinnholdet i en bil. Målsetningen nå er at de skal ta over 60%.
Fordi at all verdiskapning i en bil kommer til å handle om bruken. Og derfor så må du ha kontroll på softwaren, og du må være connected, og du må kunne på en måte være en forlenget arm av mobilen din. Og de type teknologier det handler om, de er egentlig ganske horisontale, så det gjør vi for telekomindustrien, det gjør vi for energiindustrien, det gjør vi for
vanlig, på en måte, industriell aktivitet. Alle blir truffet av det samme. Du skal koble det sammen, du skal automatisere mer, og du trenger å ta i bruk helt nye teknologier enn det man er vant til å gjøre. Nå er det vel 20 år siden, var det for siden på Wired, Software is eating the world. Mark Andresen kom med et eller annet stort intervju. Er det realitet? Det er realitet.
Det er enormt mye som skal gjøres, og det er kompliciteten som øker så fantastisk. For du må huske på at
Når du skal gjøre dette, så skal vi softe alt fra den minste sensoren hele veien opp til gatewayen til det totale systemet til hele software-stekken i de nye produktene. Og du skal lage da nye applikasjoner. Og du kan si at fremtidens bil, den er jo da hvordan skal vi bruke bilen. Og da kan du si at da begynner du å bevege deg inn på funksjonalitet. Og det fine med funksjonalitet er jo at kunden kan selge det.
Så du går vekk fra korssiden av en bil til at du blir en del av inntektssiden. Og det er jo bare uendelig. Så jo mer man kan lage av nye ting, jo bedre er det. Så vi lager for eksempel carsharing-plattformen for Volkswagen, V-Share. Og det betyr at de da, i stedet for bare å selge biler, så skal de bare begynne nå å gjøre biler tilgjengelige i alle byer, elektriske, slik at du kan bare gå rundt og hente deg en bil og bruke den når du trenger den.
Det trenger ikke å tvile på. Sånn kommer urban billiv til å bli. Dette ligger vel litt av svaret på hvorfor vi akkurat hørte at Hertz leiefirma har kjøpt 100 000 Tesla og Uber til sammen. Ja, og det kommer til å bli det. Vi jobber med for eksempel også autonomous driving.
Og teknisk sett så har man kommet veldig langt på den biten der. Så du kan tenke deg at når man begynner å kombinere car sharing og autonomis, så skjer det noe veldig nytt. Men når det gjelder autonomis driving, så er det sånn at der kommer det til å bli mer stegvis når det gjelder bilene våre, og det er allerede blitt. Men de største bruksområdene kommer til å være i lukkete områder, som for eksempel i fabrikken, eller på en havn, eller alle andre steder hvor du skal få flytte noe autonomt.
Så teknologiene som bygges ut her, med smartkamera og GPU og alt dette her, det kommer til å bli brukt veldig mange steder, som alltid er med teknologi.
Men det er jo, vi må bare innom det, ikke sant? Fordi fossilmotoren da har jo, det er jo ikke sånn at fossilmotoren er på lista over å drikke hvert 687 favorittemner. Det var det. Nei, det er delt opp, det er veivakslingen, det er ventilløfterne, det er selve det. Og da kommer du inn på det, hvor mange deler det var, hva vi holdt på med. Ja. Og
Du var vel inne på det her tidligere i dag, at det å kunne være så perfeksjonist på å lage dieselmotor var en slags hinder, da. Hvor tysk bilindustri kunne beskytte seg bak at de var så gode på det. Det kan de ikke lenger. Nei, for du kan si at når du har mange tusen ueglige deler, og du har laget den ikke veldig energieffektiv. Så de siste versjonene var jo fantastiske.
Det var jo veldig vanskelig for alle andre å gjøre. Men så kom den elektriske alternativet, og da kan jo egentlig alle lage en bil. Det er 24 deler det.
Og da flyttet gamet seg ganske fort mot connectivity, digitalisering og andre ting som er viktigere enn en bil. Ja, det er jo egentlig fantastisk å se hvordan utviklingen av stempelmotoren har bråstoppet, virkelig. Og den skal av, altså innen 2026 så stopper den altså. Ja, men nå er det ikke alltid fascinerende. Du synes ikke det er svårt lenger? Nei.
Nei, det gjør jeg ikke. Det var litt sørgen periode. Ja, for så vidt. Jeg synes jo teknologiutviklingen var fantastisk, og den pågår jo
Til en viss grad en dag, men stort sett. Han prøvde seg, Kenneth, med å komme med noe spennende. Da skulle han skrive en artikkel om det. Sjeldnere og sjeldnere og sjeldnere. Nå er det lenge siden jeg har sett noe fossilt innhold fra. Men hva tenker du med premium-endringer? Hvis du sitter i Mercedes eller Audi, så er det kvalitet, driving machines og alt dette her.
Men i dag, hvis du for eksempel sitter inne i en bil og konnektiviteten ikke virker, at du tar opp mobilen din og det er noen kluss og det funker ikke og det er sånn, hvilken følelse får du for premium da? Så det hjelper jo ikke å ha verdens fineste bil hvis du ikke får låst den opp. Og hvis ikke over the air updateen funker, du må kjøre inn bilen for å oppdatere den. Det er gammeldags allerede.
Og derfor er det ekstremt fokus på sånne type ting, og det er vi involvert i å gjøre det. Men igjen, bare så enkelt ting er ikke så enkelt. Hvis du skal oppdatere 40 millioner biler samtidig for eksempel, så må det testes, og det må simuleres, og du må sørge for at det blir riktig når du først skal gjøre det.
Dette er kanskje nummer én ting som har jobbet med bilindustrien akkurat nå i Tyskland. Å få komme omkapp med Tesla. Men Kenneth, vi sitter i Kongsberg. Det har vært en viktig by for dere også. Hvordan?
Da skjønte vi hvordan man egentlig er med på innovasjon. Hvor mange år tilbake er vi? Vi er 20 år tilbake. Da forstod vi at hvis du skal være med på virkelig innovasjon, så må du knytte deg opp mot veldig gode teknologibedrifter, og Kongsby, FNC og disse. Vi fikk lov til å være veldig spissa, superspisse spesialister på noen områder, og jobbe tett sammen med disse teknologiselskapene.
Og da så vi, og det tror jeg også Kongsberg-gruppen så, at det å jobbe sammen med litt forskjellige typer bedrifter, vi som er fleksible, liten, kan liksom ingeniørenes entom, og kan gjøre det veldig... For du har en forkjærlighet for klønger. Ja, ja, det har jeg. Og da så vi at dette virket, ok, hvor skal vi i Sverige da? Vi skal til Kista. For der vil vi jobbe med Eriksson. Og hvis vi er interessert i autonomisk driving og Audi, da må vi i Ingolstadt.
Og hvis vi er interessert i å gjøre en fleet management, så vi har jo laget hele fleet management systemet på verdens største truck levandør, Daimler, som har syv brands, og vi har laget hele den systemet, så jeg er veldig stolt over. Da må du ha en stuttgatt. Altså du kan ikke sitte i Bergen. Så alt handler om å være i de rette klingene, og så må du ha noe å bidra med inni klingen.
For vårt vedkommende har det vært det at vi har vært veldig gode på dette med å bygge embeddet, datasløsninger og koble de sammen etter hvert i IoT-systemer. Det er vår kompetanse, og nå skal alle gjøre det. Ja, for det jeg husker av dere er at dere var gode på hardware og embedded. Ja, og sortverden rundt det. Så vi lagde jo da, på 90-tallet, et IoT-system sammen med Ringniss, hvor du kunne da...
styre hele logistikken til brusøttomaten. Det husker jeg veldig godt. Hele brusøttomaten deres. Og du kunne kjøpe brus med mobil.
Det var jo selvfølgelig ingen som brukte det. Det var jo tydelig. Det var for tidlig. Ja, det var for tidlig. Men jeg forteller litt om hvordan vi tenker teknologiutvikling. Vi tenker på det som en evolusjon. Og det er en konstant evolusjon i mange parallelle teknologier som gjør at det føles for samfunnet som en revolusjon. Men det er ikke det. Teknologiens forbedring går bare hele tiden.
Tar du en utfordring på sparket, Kenneth, kan du gjøre begrepet Industri 4.0 forklarbart for lytterne? Det handler rett og slett om å lage en mest mulig automatisert verdikjede fra komponentene kommer inn i en fabrikk.
til man på en måte skal ha det gjennom hele systemet der, og maskinene må snakke sammen, og man må ta vekk alle manuelle prosesser man kan ta bort, og helst bygge litt autonomt inn i dette.
Det er det som kalles cyber-physical systemer. Og så skal man in the end, når man er ferdig med alt dette, så skal man kommunisere hele tiden med forbrukeren slik at når det kommer ut av fabrikken, så skal det da leveres gjerne med et fleet management system laget av oss, hele veien ut til kundet. Så det handler egentlig om å digitalisere seg gjennom hele prosessen
og gjøre det mer utonont enn vi har gjort i dag. Og rasjonalisere voldsomt på veien. Voldsomt på veien. Og det er enorme effekter å ta ut. Vi har kommet i gang, men det er mye å gjøre der ute.
Ja, og ikke minst ta ned feilene som du var inne på, at det blir færre feil i produksjonen. Du hadde avslutningsvis, vi hørte deg på et foredrag her for bare en time siden, tre sånne bullet points på slutten. Det var interessant å høre, fordi her skal man ikke gi opp eller...
har for stor motstand, man må da rive med. Man må rive med, og det vi pleier å si er at «don't fight the tech evolution». Altså, dette skjer. Og Bill Gates sa det ganske greit at de fleste overvurderer teknologiens kraft på kort sikt, men de undervurderer den på lang sikt. Så den evolusjonen er enorm, og derfor har vi veldig tro på det, og det må alle forholde seg til.
Det andre punktet som jeg er veldig opptatt av, er at hvert produkt venter på å bli en service. Det betyr egentlig at hele verden, og det er det Industri.4 handler om, blir datadrevet. Det har veldig mye å si på hele det tankesettet på hvordan man skal lage et produkt. Det er viktig. Det siste handler igjen om ingeniøren. Pass på at du har den rette kompetansen in house, og sats på ingeniøren.
Bruk alt du kan av penger på de, og la de få lov til å jobbe desentralisert. Ikke styr de i pyramider, men la de slippe de fri. Jeg tror mange av lytterne må sette pris på. Men Kenneth, jeg må ha litt styring på, Rikard. Jeg kan ikke slippe helt fri. Vi må tjene penger. Kenneth Rangvaldsen, administrerende direktør i DataResponse. Tusen takk for at du delte av din kunnskap, og lykke til i Tyskland og ellers i verden. Tusen takk. Hyggelig å få være. Takk til Rikard Valmått, og mitt navn er Jan Moberg.
Undertekster av Ai-Media