3/16/2017

Episode 61 - Miljøvennlige skip

Teknisk Sett-podkasten diskuterer miljøvennlige skip og Norges rolle i å redusere utslipp fra skipsfarten. De fremhever Statens vegvesen som en viktig pådriver for maritim miljøteknologi, og nevner eksempler som Glutra, verdens første LNG-drevne ferge, og Aper, verdens første batteridrevne passasjer- og bilferge. Podkasten berører også utfordringer med tungoljefyrte skip, og fremhever viktigheten av landstrøm for å redusere lokale utslipp. De diskuterer også framveksten av batteriteknologi i Norge og potensialet for hydrogen-drevne ferger.

00:00

Podcasten diskuterer betydningen av å redusere skipsfartsutslipp, med fokus på Norges tiltak og utvikling av miljøvennlige fergesystemer.

05:50

Diskusjonen fokuserer på behovet for bedre skipsdriftsteknologi og krav fra myndighetene for å redusere utslippene.

14:15

Norsk batteriproduksjon for elbiler og fritidsbåter øker, med spennende utvikling og fremtidige elektriske ferger og katamaraner.

Velkommen til Teknisk Sett,

Transcript

Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra ATU. Jeg sitter som vanlig her med Odd-Rikard Valmått. Hei, hei, Jan. Hei, Odd-Rikard. Mitt navn er Jan Moberg. Jeg er sjef her i

14.460 s
00:00:00

I TV, og Rikard, vi skal tilbake til et tema vi har vært innom. Ja, det skal vi. Det dreier seg om noks og utslipp og CO2 og... Bølgjene blå. Ja, denne gangen på bølgjene blå. Det viser seg at det er snaut 60 000 skip i verden.

19.140 s
00:00:15

Ja, da er denne 13-fots-skipet mitt på hytta ikke inkludert. Men av disse store, tunge farkostene, så det står jo for en andel kanskje

10.880 s
00:00:34

Kanskje overrepresentert i Norge da. Det er mye som er på gang. Men for å hjelpe oss med dette her, så har vi med oss en kollega. Vi har med oss skipsfartsreporter Tore Stensvold. Velkommen Tore. Takk for det. Han er jo redaksjonens kjølsvin, nådde ikke alt. Ja, Tore Skipsvold, som også blir kalt. Ja, som også blir kalt. Tore, fortell oss, oppdater oss. Hva er den store oppgaven her som vi nå faktisk har begynt å ta fatt på?

28.440 s
00:00:45

Den store oppgaven er vel å få ned utslippene totalt sett fra skipsfarten som

6.040 s
00:01:14

faktisk ikke er veldig stort i det helt store bildet. Vi snakker om 2,5 prosent til 3 prosent av verdens utslipp. Det er omtrent på samme måte som på samme nivå som flyindustrien. Ja, det er omtrent det samme som flyparkene, ja. Ja, men jeg tror at hvis du ser på forurensningskomponenten så er det en mye verre for skip. Det er ikke bare klimagasser, hei? Nei, klimagasser er jo

28.420 s
00:01:20

viktig i den store sammenheng, men det som er verre er jo alle de skipene som går i nærskipstrafikk og slipper ut NOX og svovel og partikler. Disse skipene brenner altså tungolje som er så seig at du må varme den opp for at det helt tøft skal flyte.

18.480 s
00:01:49

Det er egentlig ikke noe stilig med det. Nei, det er ikke det. Det er nummeret for asfalt. Vi liker jo stempelmotorer. Ja, vi gjør det. En V8 er jo lykke å høre på, men her er det jo litt stilig. Dette er jo ikke noe stilig i det hele tatt. Nei, det er bare fælt.

17.200 s
00:02:07

Det er egentlig bare fælt. Men Tore, du har jo, for å ta et segment, for du er inne på noe veldig viktig her. Norge har kanskje det særtrekket at vi har en del av disse nærtrafikkfartøyene, og da tenker jeg på fergene. Der har det jo skjedd mye allerede. Ja, og det helt utrolig morsomme i dette her er jo at statens veivesen faktisk har vært den største pådriver av maritim miljøteknologi.

25.840 s
00:02:25

Veivesene. Veivesene. Statens veivesen i verden. Ja, det er utrolig. Det er utrolig. Det er fantastisk. Skal vi sitte her og hylle statens veivesen for å rengjøre skipsfarten? Ja, faktisk. De tok i 1995 initiativ til å utvikle en LNG-drevet ferge. Og i 2000 så ble Glutra sjøsatt og satt i trafikk i Midt-Norge. Og det går fortsatt.

28.320 s
00:02:51

Og dette er jo fordi de har veistrekningene som fordrer fergeforbindelse på hovedsakelig Vestland og Nordlandskysten og den type ting. Ja, Norge stopper jo opp hvis de ikke har ferger. Og da er det jo helt naturlig at også fergene må underlegges restriksjoner på utslipp. Men vi har kommet lengre enn gass. Ja, for neste morsomme ting da. Det var at da...

24.180 s
00:03:19

De veivestene i 2011 utlyste ny anbudskonkurranse på E39 over Sognefjorden. Så satte de som krav at det skulle være et lavert slipsferge, og da innbød de til konkurranse. Og hva fikk vi da? Verdens første batteridrevende passasjer- og bilferge, Aper, som går 34 ganger over Sognefjorden hver bidrig dag.

24.120 s
00:03:44

Og lade litt på hver stopp? Ti minutters stopp på hver ende, og da er laderen. Da skal det sies at jeg har hatt litt problemer, men det har de løst nå. Så dette er up and going, altså helt ren elektrisitet, ikke noe annet? Det er garantert vannskraft, så det er så grønt som det kan få blitt. Ferget er jo egentlig perfekt, sånn som går frem og tilbake, er jo perfekt for å elektrifisere. Ja, de klattlader er jo mye bedre enn busser.

28.260 s
00:04:08

Ja, fordi stoppene er litt lengre. Ja, her står de lang nok tid til å lade opp. Men da må jeg bare spørre, Tore. Det er ikke så lenge siden det ble satt i drift ny ferge Moss Horten heller?

15.340 s
00:04:37

Det var ikke elektrisk. Det var en tabbe. Jeg tror veivesene sov litt i timen. Ja, for det er veivesene som kunne ha stilt kravene. Det var en riksveistrekning som var ute på anbud. Veivesene stod der, og de krevde 80 prosent hensyn til pris og bare 20 prosent miljø. Hadde de snudd litt på kravene, som da faktisk Stortinget satt og diskuterte og egentlig påla dem rett etterpå,

28.100 s
00:04:53

så hadde det kanskje vært batteriferget der også. Var kanskje det den siste åpningen av fergestrekning du kommer til å være med på, som ikke har høyere andel grønn energi? Nei, det tror jeg nok ikke. For nå har jo da Baste Holsten valgt en motor som har særlig lav utslipp, så lokalt sett er utslippene innenfor regelverket.

28.820 s
00:05:21

Men det er klart at de kunne valgt enda bedre teknologi. De kunne i hvert fall valgt hybrid og gass, ikke minst LNG. Det er jo et helt fantastisk drivstoff. Men disse går jo ikke på tung olje. De går på lavsovel olje. Ja, lavsovel marin diesel. Ja, men det er ikke så veldig stilig det heller, Rødrik Art. Nei, men det er ikke det også. Men det er bedre enn de her tungoljefyrte greiene. Ja, det skjønner jeg.

26.360 s
00:05:50

Men det har jo skjedd enda mer. Jeg hadde en opplevelse i september i fjor, da syklet han etter flån, og da kom jeg jo uka etter at Vision of the Fjords, årets skip i fjor, hadde jomfru-turen sin, og der ligger den med ladestrøm på kaja, og det er jo veldig, veldig kult.

23.920 s
00:06:17

Men rett ved siden av så lå Royal Viking Star med denne lille motoren på, og det lå jo skoddet over hele flommen. Det er jo ikke bra.

9.980 s
00:06:42

Mentioned in the episode

Teknisk Sett 

Podcast-navnet, en podkast fra ATU

ATU 

Et selskap som produserer podcasten Teknisk Sett

Odd-Rikard Valmått 

En av deltakerne i podcasten

Jan Moberg 

En av deltakerne i podcasten

I TV 

Et selskap der Jan Moberg er sjef

Tore Stensvold 

En gjest i podcasten, skipsfartsreporter

NOx 

En type forurensing som slippes ut fra skip

Svovel 

En type forurensing som slippes ut fra skip

Partikler 

En type forurensing som slippes ut fra skip

Tungolje 

En type olje som er seig og må varmes opp for å flyte, forurenser mye

LNG 

Flytende naturgass, et mer miljøvennlig drivstoff enn tungolje

Glutra 

Verdens første LNG-drevne ferge, en viktig milepæl i maritim miljøteknologi

Aper 

Verdens første batteridrevne passasjer- og bilferge, et eksempel på innovasjon i maritim miljøteknologi

Statens vegvesen 

En viktig pådriver for maritim miljøteknologi i Norge

E39 

En riksvei i Norge

Sognefjorden 

En fjord i Norge

Moss Horten 

En fergestrekning i Norge

Vision of the Fjords 

Et skip som går på strøm, et eksempel på miljøvennlige skip

Royal Viking Star 

Et skip som går på tungolje, et eksempel på forurensende skip

Flåm 

En by i Norge

EKA 

Et utslippsområde i Nordsjøen

Grønt kystfartsprogram 

Et program for å fremme miljøvennlig skipsfart i Norge

NOVA 

Et selskap som gir penger til havner for å bygge ut landstrøm

Landstrøm 

En måte å redusere lokale utslipp fra skip på

Corvus 

Et kanadisk selskap som produserer batterier for maritim bruk

SEM 

Et selskap som produserer batterier

PBS 

Et selskap som produserer batterier

Grenland Energy 

Et selskap som produserer kraftpakker

Helsingborg-fergen 

En ferge som skal gjøres om til helelektrisk

Colorline 

Et selskap som har vært tidlig ute med å bruke landstrøm

Oslo Havnevesen 

En havnemyndighet i Oslo

Drammen 

En by i Norge

Larvik 

En by i Norge

Lillestrøm 

En by i Norge

Hydrofoil 

En type båt som går på vann

Katamaran 

En type båt som er rask og effektiv

Participants

Host

Odd-Rikard Valmått

Host

Jan Moberg

Guest

Tore Stensvold

Similar

Loading