Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter jo her med Odd-Rikard Valmått som sitt vanlige. Hei Jan! Hei Odd-Rikard, og mitt navn er Jan Moberg, og jeg er sjef her i TU. Det har vi hørt, ja. Det har vi hørt, ja. Odd-Rikard, det nærmer seg sommer. Det gjør det. Er ikke det deilig? Jo, det er fantastisk. Ja, det har vært mye kaldt, ja. Uff, uff, uff, uff.
Mye snø og mye greier. Men når sommeren kommer, så skal vel du ned og sitte og se på sjøen og havet? Det kan du være helt sikker på. Helt sikker. Det skal jeg også faktisk. I sommer skal jeg feriere på Bøljan Blå. Men jeg kommer til å...
Jeg kommer til å ha en sånn lange blikk etter disse vannskuterne. Det har jeg forferdelig lyst til å få meg en sånn. Du har det, ja. Jeg har det. Jeg har prøvd det. Jeg begynner med en gammel mann, men jeg har litt lyst på det også. Jeg er jo ferdig med å leke meg. Det er ikke så mange muligheter du og jeg har til å opphøve tyngdekraften. Nei. Det kan du gjøre på en sånn. Det finner du ut.
Og for å snakke litt om tema vannskuter, så har vi fått med oss en kar som har jobbet med dette her i årevis, som jobber for den største av de importørene av disse produktene, nemlig Einar Grinvald. Velkommen. Ja, takk for det. Du jobber i noe så fint som Bombardier Recreational Products, eller BRP som det heter.
Det er ikke bombefly. Bomber de er var jo fly, Oddrik Art. Det er det ene. Fly og tog og trikk og jernbane. Men nå snakker vi om vannskuter og snøskuter og båtmotorer og sånn i det selskapet du jobber. Ja.
Fortell oss litt om disse vannskutterne. Vi skal komme inn på det politiske, men det er ikke bare jeg som har lyst på en sånn. Dere selger vel litt av det? Ja da, det er jo klart at når regelverket åpnet seg for fire år siden, så ble det lov å kjøre, og det gjorde at også markedet gikk opp betydelig så fort.
Men vi har nå kommet opp, vi har vært helt stabilt, markedet har vært stabilt i tre år, så vi ligger nok på den nivåen vi skal være, og vi ser ikke noen økning utover den
Den bratte kurven vi hadde de første årene var tilatt, og så forsvann jo hokavgiften oppi her og der. Og det gjorde jo at i prosent en vanvittig stor sum av den vanskelige tilprisen var bort. Så det var også med å hjelpe oss selvfølgelig. For å bare ta noen fakta her. Dette er jo farter på 10-12 fot. Du snakket om hestekraft av hytten som forsvant. Dette er motorer fra 80 til...
Vi har fra 60 til 300 høyester. Og det er klart vi fikk 50 000 på det største, 50 000 i reduksjon over natta. Fra fallet av høyestegrasser. Så det er klart at det er en anbefaling. Jeg ser at du skriver 300 i planen din nå. Det er det du har lyst på. Men vi snakker da om...
om, hva skal vi kalle dette her, fartøyer, eller er det båter, eller skuter? Ja, altså hvis du tar det engelske betegnelsen, så er det jo P-dårlig C, personal watercraft. Akkurat, ja. Er det jo det han kaller det. Så vannskuter er nok noe vi bruker bare i Norge og Sverige. Ja.
Så PwC er den vanlige betegnelsen rundt omkring i verden. De er beregnet på to? De er beregnet på to og tre. To til tre pers, og de koster fra kroner
Kostet fra den billigste vi har koster 63 000, og den dyreste koster 188 000. Vent nå før du kjøper. La oss gjøre for det her først. Dere må ta en tur og sjekke hva kostet en poengsmotor på 300 000. Den kostet mer. Så da er spørsmålet, er det vi som er fellprisa, eller er det dem?
Det er jo mye, mye mer ting å tange enn man skutter. Det er det jo. Og det er jo interessant, for det må vi også komme inn på at en pågingsmotor har en propell nede på stammen. Her i disse personal watercrafts så snakker vi om vannjet. Ja. Og Rikard, du må forklare hva vannjet er. Ja, det er vel egentlig bare et rør med en propell inni en turbin.
som blåser bakover. Og så har du en sånn mekanisme som er en avansert jetty-motor. Sånn vektoring som gjør at du også peker dit du vil. Så det er jo egentlig enkel, fin sagt da. Men det blir jo ekstremt manøvrerbart da. Det blir det. Og det er jo derfor du har vannjetty og vannskuter, er jo at du har en manøvrering som du ikke har på en båt. Du snur jo på fem ørene. Du har en
enorm akselerasjon. Vi har jo brems og revers på den. Du stopper jo på noen få meter. Så... Ja, du stopper raskere enn en bil, sa du? Ja, den stopper raskere enn en bil fra 0 til 80. Eller fra 80 km til timen til 0, så du må virkelig holde deg fast for å ikke fyke over styret på den skuttet. Så det er fantastisk bremseffektivt. Så...
Og vi har også hatt med fjæring, og det er dessverre godt ut. Ja, fjæring i et indre skråk. I et indre skråk, ja, men nå var det et ganske dyrt konsept som faktisk Norge og Sverige var de landene som særst mest av. Og det var ikke nok til å opprette vår produksjon for hele verden. Så for oss er det litt synd, men vi hadde med oss maskiner med fjæring etter fjoråret.
Men du snakket om at det stopper fort, men hastighetsspektret her er også ganske høyt da, eller du kan kjøre fort? Ja da, det er klart med 300 hk og under 400 kg, så går det jo bra. Hva er bra da? Jeg bruker ikke å si det største, men den går 60 pluss. 60 pluss, ja. Men det som er litt artig når vi er på messer og sånne ting, vi selger jo både snøskutter og ATV også,
Vannskuttekundene spør om toppfart ATV-kunden spør om kubikk og snøskuttekunden spør om hestelighet akkurat og som jeg bruker å si til kundene på vannskuttet toppfarten er høy nok
Du kommer ikke til å være deg. Nei. Det er sånn et sekund eller to, eller tre. Ja, det er egentlig samme. Kanskje hvis du og jeg kjører en sammen, så trenger vi... Da kommer vi opp i planen, tror du. Kanskje med 300. Nei, altså den store fordelen av det som er artig med vannscooter, det er å kjøre i passe fart.
Det er på tur, det er manøvrering, og det er også det jeg kaller et sosialt kjøretøy. Det er ikke artig å kjøre alene. Nei, det er jo samme båt. Du kjører jo aldri med båt i toppfart, hvis du har en brukbar motor. Neida, i hvert fall ikke lenger. Og det er ikke artig å kjøre alene, så hvis naboen kjøper og du kjøper, så drar dere på tur sammen. Det blir litt som motorsykkel da. Det blir som motorsykkel, det blir som snøskutter. Ja.
Du, vi er nødt til å snakke om den teknologien hvor du faktisk har en aktiv brems, og du har revers på disse også. Men det er et fenomen som vi snakket om her før sendingen som folk må være litt klare over. Dette er jo vannet som da suger vannet inn.
Foran motoren, eller ikke motoren, men i hvert fall under bak motoren. Ja, eller på propellene jeg tenkte på, eller dysa. Og hvis du kjører på for grunt vann og i full gas, så kan du faktisk suge opp groms og dritt inn i... Ja, altså vannet den suger jo når du kjører sakte. Når du ligger i plan, så tar den jo bare vann i det øverste siktet.
Men den feien som mange gjør, det er at man gir full gass på grønt vann. Og da suger du gjetten full av stein og sand og tang og det som er på botten under deg. Så du bør alltid ha en, for å være trygg, bør du ha en liten meter før du gir full gass. Men du kan selvfølgelig ikke sakte på grønt vann. Men da er du sårbar hvis du gir kakken. Men du er fryktelig sårbar. Og du kan kjøre fort på grønt vann.
Ja, hvis du er godt kjent og sånne ting. Også i Trøndelag der jeg kommer fra så er vi jo to meter fortsatt på flå og fære, så det er jo ikke så lett å vite. Så jeg anbefaler jo ingen å kjøre fort på grunn. Du må lese av med nakken veldig godt før du drar ut. Du må være sikker på leia du skal kjøre i hvert fall. Er det mye reparasjoner på her?
Nei, og så motoren går jo også. Men tenk på at det er mange som suger vann og legger propellen. Det begynner feil, vil jeg si. Den feilen skal ikke vi gjøre med vår nye personal watercraft. Vi må jo bare spørre hvordan har den utviklet seg siden dere tok den inn? Hva har skjedd på de årene som dere har fått på med den?
Nå har jo faktisk Sido 50-årsjubileum i år. Ja, for dette produktet heter Sido som du... 68 var den første vannskuteren, og det tror jeg var en av de første vannskuteren som ble produsert i verden. Så jeg så dem alltid. Det var det Sido eller Bombardier som la det i sin tid. Vi har jo vært med i tida med to takter som hadde saltvannkjøling, og så dro saltvann inn i motoren med Eirasund og den...
Det var mye, mye roblever, det må jeg bare være ærlig å si, før i tida. Så fikk vi første fyrtakter i 2003-2004.
Og fra da har kvaliteten bedret seg. Men de er saltvannkjørt de også? Nei, i dag har vi ingen motorer som er saltvannkjørt. Du kan si at under vannligheten ligger det alminnsplate, og det er kjøleren. Den kan jo sammenligne med radiatoren på binden din. Der går det ferskvatten i, som blir kjørt av en kjølvann. Så det er ferskvannkjørt, så det går ikke saltvann inn i motoren på våre motorer.
Men du drar saltvann inn i eksosanlegget for å kjøre det til kuleren. Det går på saltvann. Selve motoren er førstvannkjørt. Jeg har sett at det er noen skutter du sitter på, så kommer en ny generasjon hvor du står på knær.
Ja, nei, altså det er jo ikke noe vi har den stand-upen. Nei, men er det en sidegren eller? Det har vært det i mange, mange år. Og det kjøres det jo løp med. Vi har faktisk en kar i Bergen, jeg husker ikke navnet på han, som er verdensmester, en ung kar på akkurat stand-up. Men det ser jo litt sånn slitsomt ut. Det er hvertfall et regjering. Ja, men du kan si at den kan ikke nøffneres med en båt på grunn av at den flyter ikke.
Gjør den ikke det? Så den må du ha fart på for at du skal flyte, og det er jo noe med diffusjonen med båt, det er at den skal flyte når du sitter på den. Så den brukes jo stort sett i konkurranser og sånne ting i dag. La oss snakke litt om bruken. Dette er jo noe som folk da, som du sier faktisk, ja de leker seg med det, men de drar jo også på tur med det. Ja. Noen drar vel sågar og fisker.
Ja da, det er fort bruken på dette. Det fleste tror jeg bruker på hytta og kjører på butikken og kjøper den avgjuset av litt melk og som et enkelt kjøretøy i forhold til å bruke båtene.
Men det er klart det er uant til bruksomheden. Men du sa også at proffmarkedet har begynt å ta av. Proffmarkedet, Kjernbrandversen, Røde Kors, Polti, Rydningsselskapet, det er jo da et avtaler som bruker vannskutter i dag. Dere har til og med en egen rescue-versjon? Egen rescue-versjon har vi for profesjonell bruk. Så det har blitt ordentlig større igjen nå? Ja.
Ja, det heter jo fortsatt vannskuter, og navnet er nok litt belastende, men det blir samme som snøskuter. Vi tenker på bråk og fart og uregelighet og mye tull da. Ja, det er det.
Hva er erfaringen deres nå over de siste årene? Når det kommer en kunde og skal kjøpe noe sånt, er det folk som bare hiver seg på i full gass, eller er det omtenksomme mennesker? Ja, det frykker mye familiefolk. Altså, folk skal ha dem på hytta. Du har unger som begynner å bli konfirmert og litt det. For å få dem med på hytta så må du ha et eller annet.
Og den jordlangen i kommandieren er vel på vei ut til 16-åringa. Dette er mer moro. Ja. Neida, og det er klart vi har noe som heter Spark som er en rimelig sak med 60 eller 90-ester motor. Og 90-ester motor, 9 liter i timen på full gass. Akkurat. Det er ikke mer. Og det er ikke mange 90-ester som har det. Neida, det kan jeg skrive ned på. Ja.
Du, Rikard, dette her i den kjøpsbeslutningen rykker nærmere. Ja, det er fjultallene på sjøen. De har aldri vært ensikt fra. Men før vi avslutter, hvor står det politisk nå og akseptansemessig i samfunnet med bruk av hans gutter? I dag så er det jo like still med båt. Og det har jo sjøfartsdirektøret faststått i rundskriv at det er like still med båt. Så skal en kommune gjøre
Kanskje vi har øynestegler som gjør at når det er restriksjoner i dag på fart for eksempel, så må man også ta med båt i samme tid. Det gjelder begge. Det gjelder begge. Og nå ser det ut som flere og flere kommuner begynner å innsi at sånn er regelen i dag. Men det kan jo også være fordi at de som faktisk kjører disse personal watercrafts ikke er tullinger? Ja, det kan jo. Vi har jo ikke hatt noen ulykker. Vi har ikke hatt noen alvorlige ulykker. Og det er klart, vanskelig å gjøre ut noe feil. Det er jo han som sitter oppe også som er...
synderen hvis det skulle skje noe så vi oppfordrer selvfølgelig alle til å kjøre ordentlig og vi har også gjort noe, lavet en brosjyre som er sendt ut til alle våre kunder som går på det med at du må ha respekt for regelverk, du må følge
alle regler som gir fartsregler i havne, alt det der. Så vi prøver å oppfordre våre kundatråd. Du har jo ikke noen propeller som stikker ned, så det er kanskje lettere å gå på et skjær med en sånn enn en båt.
Selv om du helst ikke vil gjøre det. Det er jo ikke skadere i hvert fall hvis du skulle få det på en poengspotter. Det er ganske fort kaputt da. I dag har jo de fleste en kartplotter i båten, så du følger med litt med det. Det har du ikke på Mønskut. Vi prøver å jobbe mot det for å få plotter på det. Einar Grunvold, vi skal avslutte og vi er nødt til å legge til på slutten her at det finnes jo andre leverandører i Norge og en SIDU da.
Det er jo Kawasaki, Yamaha og flere, men er det bare de tre? Det finnes bare tre merker i verden, og det er dem du nevnte. Men det finnes faktisk en liten en i Italia som heter Benelli, men det tror jeg... Der var jeg faktisk mer kunnskapsrik enn jeg selv forstod. Men vi gleder oss til jeg får kjøpt denne doningen, så vi kan få lete oss litt. Absolutt, ja.
Kjøp rus, så skal jeg leke meg. Takk til deg, Einar. Ja, det var hyggelig å få være med.