10/21/2021

Episode 391 – Beate Kvamstad-Lervold, Sintef Ocean

Teknisk Sett podcasten har en samtale med Beate Kvamstad-Lervold, spesialrådgiver ved Sintef Ocean, om fremtiden til sjøtransport. Kvamstad-Lervold påpeker at sjøtransporten er en enorm industri som står overfor store endringer, spesielt med tanke på digitalisering, automatisering og bærekraft. Hun ser en økning i bruk av mindre skip, automatiserte systemer, og alternative drivstoffkilder, som batterier og hydrogen. Hun fremhever også Trondheims unike posisjon som forskningshub for maritim industri, med Ocean Space Center og testing i Trondheimsfjorden.

03:12

Transportsektoren vil fortsatt vokse til tross for pandemien, med behov for mer energi og mat i en globalisert verden.

07:46

Shipping 4.0 krever en helhetlig tilnærming, inkludert automatisering og optimert resursbruk, for å redusere utslippene effektivt.

Transcript

Mentioned in the episode

Sintef Ocean 

Sintef Ocean er et forskningsinstitutt som spesialiserer seg på maritim industri, og Beate Kvamstad-Lervold er spesialrådgiver der.

NTVA 

NTVA er Norges Tekniske Vitenskapsakademi, og Beate Kvamstad-Lervold har skrevet et kapittel i en bok om digitalisering som NTVA utgir.

Shipping 4.0 

Shipping 4.0 er et konsept som fokuserer på digitalisering og automatisering i maritim industri, inspirert av Industri 4.0.

Industri 4.0 

Industri 4.0 er en betegnelse på den fjerde industrielle revolusjon, som fokuserer på digitalisering og automatisering i industrien.

Ocean Space Center 

Ocean Space Center er et forskningsanlegg i Trondheim som skal brukes til å teste maritim teknologi i full skala.

Trondheimsfjorden 

Trondheimsfjorden er en fjord i Trøndelag, og Sintef Ocean bruker den som et testmiljø for maritim teknologi.

Suezkanalen 

Suezkanalen er en kanal som forbinder Middelhavet og Rødehavet, og det var et stort skip som satt fast i kanalen for noen år siden.

LNG 

LNG er flytende naturgass, og det er et drivstoffalternativ for skip.

Hydrogen 

Hydrogen er et element som kan brukes som drivstoff for skip, og det er et alternativ til fossile drivstoff.

Ammoniakk 

Ammoniakk er et kjemisk stoff som kan brukes som drivstoff for skip, og det er et alternativ til fossile drivstoff.

Kjernekraft 

Kjernekraft er en energikilde som kan brukes til å drive skip, og den brukes av den amerikanske marinen.

Tverskishuskanalen 

Tverskishuskanalen er en kanal i Sverige, og det er et eksempel på en kanal der store containerskip kan passere.

Lerkendal gård 

Lerkendal gård er en historisk gård i Trondheim, og den er nevnt i podcasten fordi den er i nærheten av NTVA.

Sør-Østlandet 

Sør-Østlandet er en region i Norge, og det er nevnt i podcasten fordi Sintef Ocean driver forskning i Søroverlangskysten.

Ålesund 

Ålesund er en by i Møre og Romsdal, og det er nevnt i podcasten fordi Sintef Ocean driver forskning i Søroverlangskysten.

Tyvholt 

Tyvholt er en plass i Trondheim, og det er nevnt i podcasten fordi Ocean Space Center skal bygges der.

Diesel 

Diesel er en type drivstoff som brukes i skip, og det er et alternativ til batterier og hydrogen.

Batteri 

Batterier er en type drivstoff som kan brukes i skip, og det er et alternativ til diesel og hydrogen.

TU 

TU er et norsk magasin om teknologi, og Teknisk Sett er en podcast fra TU.

Teknisk Sett 

Teknisk Sett er en podcast fra TU som fokuserer på teknologi.

Jan Moberg 

Jan Moberg er en av programlederne på Teknisk Sett.

Odd Rikardt 

Odd Rikardt er en av programlederne på Teknisk Sett.

Beate Kvamstad-Lervold 

Beate Kvamstad-Lervold er gjest på Teknisk Sett, og hun er spesialrådgiver ved Sintef Ocean.

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd Rikardt

Guest

Beate Kvamstad-Lervold

Similar

Loading