Episode 106 - En lyttepost til Silicon Valley

Teknisk Sett besøker Nordic Innovation House i Palo Alto, California, et norsk initiativ som ble startet i 2011 for å hjelpe norske startups med å komme inn i Silicon Valley-økosystemet. De tilbyr kontorplass, nettverk og kompetansetjenester, og har sett en økning i interessen fra både små og store norske selskaper, som ønsker å forstå hvordan teknologi påvirker deres bransjer. De har også sett en økning i antall store norske selskaper som søker partnere i Silicon Valley.

00:00

I dette avsnittet diskuterer vertene om Nordic Innovation House i Silicon Valley og dets rolle for nordiske selskaper.

07:05

Norske selskaper etablerer seg i Silicon Valley primært for å forstå markedet, ikke nødvendigvis for å drive salg.

12:12

Nettverksbygging mellom nordiske selskaper er avgjørende, og Stanford spiller en viktig rolle i dette økosystemet.

Transcript

Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TV. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmoth. Hei Jan. Hei Odd-Rikard, og mitt navn er Jan Moberg, og jeg er sjef her i TV. Men Odd-Rikard, vi er ikke i TV i dag. Nei, da har vi flyttet langt av gårdet, gutt. Henger litt med øynene, ser jeg. Ja, og jeg ser det på deg også. Ja, vi befinner oss i Palo Alto i Kalifornia. Ja. Her har du vært mye før. Jeg har vært her en god del gjennom veldig mange år, ja. Her og nordover i San Francisco. Ja. Hvorfor skal man komme hit, da? Ja, når vi ser ut nå, så er det jo vær og jordskjelvene. Men nå fikk vi akkurat vite at i natt klokka kvart over fire på morgenen, så har det vært et jordskjelv i nærheten på 4,4 på riktig skala. Riktig. Jeg våkna ikke. Nei, det gjorde ikke jeg heller. Vi måtte jo tyte litt kjemi for å få sove her da. Melatonin og immovane tok hånd om det. Ja. Men, Odd-Rikard, litt om historien. Det er jo veldig populært, dette med Silicon Valley, og vi har jo vært her før, vi var her i fjor, og alle skal liksom ha lyttet på oss her, og alle skal vite hva som skjer. Ja, det var ikke bare her, det begynte jo på 80-tallet, fordi at svenskene hadde en ordning hvor de hadde teknologiattasjer rundt omkring i verden. Ja, det var Norge også. Etterpå ja, men det var etter modellen i den svenske ordningen så etablerte vi noe lignende, og da var det jo papiret siste alder, du fikk tilsendt rapporter om dingser og muligheter og sånt. Men nå sitter vi et sted hvor nordmenn har gått foran. Vi sitter i Nordic Innovation House, downtown Palo Alto, 74 Ramona Street for å være nøyaktig på det. Og det er jo veldig interessant at her var faktisk Norge først ute. Og Norge først også ble det invitert inn andre nordiske land etterpå. For å høre litt mer om dette så har vi fått med oss Gro Dyrnes som er direktør av Amerikas Innovasjon Norge. Velkommen Gro. Takk for det. Hyggelig å ha dere på besøk. Er vi sånn mågenlønne på trekk nå hvordan vi omtaler dette her i starten? Ja, det tror jeg absolutt. opplever det sånn. Men du var våken på jordskjelv i natt? Absolutt, det kjente jeg veldig godt. Vi får passe på å ikke ta så mye sovemedisin i natt da. Vi skal redusere dosen i natt, vi lover det. Men fortell, dette er altså Nordic Innovation House, som jo er ganske stort. Nå har vi vært to lokasjoner her i I nærheten av det er jo plass til noen tittals medarbeidere og noen møter om og greier, og det er jo en vegg full av skilt med selskaper som er med. Fortell litt om opprettelsen og historien frem til i dag. Ja, så det startet jo som et norsk initiativ som du var inne på tilbake i 2011. Og det var et initiativ som ble startet av Innovasjon Norge på bakgrunn av... Inn spill fra det norske startup-miljøet om hva de hadde behov for for å senke tersklene for å få tilgang til økosystemet her i Silicon Valley. og hva de opplevde var mangler i tilbudet på det tidspunktet. Da var det en tydelig tilbakemelding om at de ønsket å ha et sted å komme og jobbe utifra fysisk sett. ha en tilstedeværelse med folk som hadde tilgang til det lokale nettverket og kunne gi en første sparring. Ja, for det her var jo en utvidelse av det man holdt med i veldig mange år i San Francisco. Helt riktig. For her har det vært teknologiattasjer i... Årevis, ja. Jeg skal ikke si umiddelige tider, men i ganske mange år. Ja, det er helt riktig. Det er faktisk tilbudsstillingen som det er en gang i 95 eller 96 og sånn. Ja. Takket av meg. Da hadde du vært kvitt meg. Men hvis så Dirk-Arte, jeg kommer hit nå og har startet Tidens Startup som lover evig liv, hva er det du kan tilby oss da? Basistilbudet fra Nordic Innovation House, det er jo en kontorplass til stedeværelse, tilgang til et lokalt nettverk av nordiske selskaper, både store og små, og investorer som investerer i nordiske selskaper. På toppen av det leverer de nasjonale organisasjonene, sånn som Innovasjon Norge, Vinnova fra Sverige, Finnpro fra Finland og så videre, kompetansetjenester, nettverk, programmer og så videre. I større og større grad tilbyr vi alt vi gjør på et nordisk nivå, for vi ser at det skaper større innhold interesse lokalt, og også i dynamikken mellom selskapene. De lærer mye av hverandre. Så vi samarbeider stort sett på alt vi gjør her nå. Så det kan være alt fra tilstedeværelse på ulike konferanser, det kan være programmer som Tech Incubator, som vi har drevet i mange år, som er et fireukers program for validering av product market fit og global scale. Sånn som dere kjører? Som vi kjører her. Så det er et, kan du kalle det en mini-akselerator, hvor vi ikke tar eierandeler. Andre ville typisk gjort det. Det er jo fordi at vi har det samme program, Den samme mission som selskapene selv, nemlig økt vekst i nordisk næringsliv. Men av de selskapene som kommer hit, du har forskjellig klassifisering. Noen har jo kommet seg litt i gang, noen har til og med kanskje kunder. Noen vil hente penger, og andre vil bli solgt. Hvordan er dette bildet egentlig? Det må jo være veldig mangslungent. Ja, det er for så vidt mangslungent, men samtidig så har vi funnet at det har vært viktig å prioritere de områdene som... Silicon Valley har noe unikt å tilby, og for vår del, norsk næringsliv har noe å tilby. Altså en god match mellom mulighetene i markedet og det vi har å tilby. Så vi har jo utelukkende fokusert på hvordan teknologi muliggjør innovasjon. Og da bygge et nettverk og kompetanse i egen stab knyttet til det. Så det er viktig for oss å ha et lite team, et lean team, som vi kan bygge ut med lokal kompetanse basert på de spørsmålene vi får fra kundene. Men spørsmålene fra kundene, de norske selskapene, kategoriserer seg jo typisk i enten å identifisere om dette er et relevant marked for dem, å faktisk etablere seg her, eller å lære av dette markedet. Så det er noen hovedkategorier av hva vi ser. Men er det mange norske selskaper som etablerer seg her for å markedsføre seg? Nei, jeg vil ikke si det er mange som etablerer seg her. Grunnen til at de i så fall har tilstedeværelse her, det er mer for å forstå hva de er, man sier det sånn, up against. Hvis du er i teknologisferen, så er det stor sannsynlighet for at dine konkurrenter har en tilstedeværelse her. Det er stor sannsynlighet for at partnerne dine er her. Det er stor sannsynlighet for at exit-markedet ditt er her. Exit-markedet er sånn å bli kjøpt opp? Det er mindre sannsynlighet for at kanskje slutt-markedet ditt er her, for det er jo tross alt ikke så veldig mange mennesker som bor i Silicon Valley. eller i Bay Area totalt sett. Så det kan godt være helt andre steder, men det er helt klart at Silicon Valley og Bay Area fortsatt er, og sannsynligvis i veldig lang tid vil være innovasjons- og teknologihubben eller epicenteret i verden. Ja, vi sitter jo rett ved Stanford Universitet her, som jo er en av hovedbyggeklossene i det som ble Silicon Valley og Drickhart. Ja. Så det er jo et enestående miljø. Og med Facebook og Google og Intel og alt mulig som har skjedd rundt her, så julepekker det ikke minst, så er det jo mye. Men når norske og nordiske selskaper kommer hit, så kommer de ofte for en, kanskje de har en hønsj om hva de skal gjøre her. Ofte så finner de noe helt annet. Vi snakket litt om det før sending. At det å komme hit kan jo også være en fin måte å skape seg en referanse på. Absolutt, så det vi sier er viktigst, det er å få en grunnleggende forståelse av om dette er stedet å være for deg, og i så fall på hvilken måte, hva skal du dra nytte av, for det er jo et veldig dyrt område å etablere seg i. og det er veldig lett å bruke mye penger her. Og da må man være bevisst på at man har en sannsynlighet for å få tilbake de pengene. Så det vi ser da, at norske selskaper i større og større grad prioriterer, det er å være her med begrenset tilstedeværelse, men den tilstedeværelsen de trenger for å dra nytte av mulighetene her. Og det kan jeg eksemplifisere med at vi ser flere og flere av de som lykkes her, de beholder og bygger tekniske team og kjernekompetansen i Norge. Det er billigere med gode teknologer, kodere og så videre. Det er lavere konkurranse på de gode hodene hjemme. Og det er bedre lojalitet til selskapet hjemme. Ja, for du hører jo at her blir folk headhuntet temmelig fort. Ja, et norsk selskap har jo med lav sannsynlighet et godt rykte her. Veldig mange har manglende nettverk, og det tar det tid å bygge. Så det å konkurrere med de store som Facebook og Google og Twitter og LinkedIn og så videre, og også med de type betingelser som de tilbyr, det er ekstremt krevende. Men det de fleste opplever at de trenger her, det er jo salg, markedsføring og gjerne en lederposisjon, C-level type ansatt. Gode eksempler på de selskapene som vi ser har lykkes med den strategien i vår portefølje, det er jo Fuse Tools blant annet, eSmart Systems, Arundo Analytics, Der finnes flere, Elliptic Labs er et godt eksempel. Som har folk her inne for ledelse, business development, markedsføring, salg, men som beholder tung teknologikompetanse og bygger teamet hjemme. Det er jo en mentalitet her i Silicon Valley som jo også er en av hovedgrunnen til at man kommer hit, det er jo denne pay it forward mentaliteten. Og det gjelder å fortelle hva som er lurt og ikke, og hva man har gått på av smeller og suksess. Hvor flinke har du inntil hva de norske selskapene er til å adoptere den mentaliteten? Veldig flinke. Det er rørende å se hvor fort de adopterer det, og det tror jeg handler om at de ser det virker. Og det er en av de positive opplevelsene som vi har hatt med Nordic Innovation House, hvor viktig den nettverksbyggingen mellom de nordiske selskapene er, i tillegg til det eksterne miljøet selvfølgelig. Det er en utrolig god dynamikk mellom selskapene. De hjelper hverandre veldig mye og introduserer hverandre. Og det er på en måte en gratis effekt av at de har en felles tilstedeværelse. Og de norske selskapene opplever åpenbart at det fungerer og er veldig flinke å og blir nærmest mer Silicon Valley den Silicon Valley. Vi får håpe de tar med seg kulturen hjemme, for det vil være kjempeviktig. Men i tillegg til bedriftene som det er masse av rundt her, hvor viktig er Stanford oppi det hele? Stanford er ekstremt viktig for økosystemet. Ikke bare fordi de utdanner talent, men fordi det er en kultur for at Det er rotasjon i personalet mellom akademier, de store selskapene, de små selskapene, investeringsselskapene, og at du til og med kan være tilknyttet flere samtidig. Så Stanford er veldig viktig. Ja. Det er jo en annen ting vi må nevne her, som også har skjedd de siste årene. Nå har dere holdt på noen år, og også blitt nordiske. Men det er jo de store selskapene, i hvert fall de som er store hjemme. Vi har snakket en del om disse som kommer og skal opp og frem, men dere har også hatt pågang av de store som kommer hit for å være både nysgjerrig og finne partnere. Ja, vi ser veldig... veldig økning i interessen fra de største selskapene i Norge, og over hele Norden egentlig. Tidligere var det gjerne de som var teknologirelaterte som opplevde at det var relevant for dem å forstå hva som skjer i Silicon Valley, og hvorfor de forstår, og hva vi kan lære av det hjemme. Men i dag ser vi interesse fra helt på tvers av bransjer, og det virker som at det er en forståelse for at teknologi disrupter alle industrier, og man er da opptatt av å forstå hvordan ens egen industri blir påvirket. Du nevnte her at det er kostbart å bo i dette området. Det har jo vi sett og drikket på motellet vårt, det er jo det billigste vi fant. Ja, og det hadde vel blitt kondemnert av helsevesenet i Norge, tror jeg. Rart det ikke falt ned hvis det var jordskjelv i natt. Ja, det sto på malingen. Men i fare for å gå Nordic Innovation House i reklamebransje her, Det er jo ikke dyrt å være hos dere da. Nei, det har vært viktig for oss at vi er jo ikke her for egen businessmodell, forretningsmodell. Vi er jo her for at selskapene skal øke sin egen vekst. Og det å være medlem koster? Det koster 125 dollar i måneden, og bruker det som sitt kontor på en fleksibel basis. Og fast plass koster? 750 dollar i måneden. Da kunne vi leide oss inn og bo under pulten, eller Rikard? Ja, jeg tror vi gjør det neste gang også. Gro, takk for at du stilte opp. Takk, takk. Vi må komme tilbake, vi, Rikard. Neste år, tenker jeg. Neste år. Vi håper å få dekke en del av disse selskapene. Det er mye spennende som har vært innom her. Da får vi åpne inn i jordskjelven her, tror jeg. Vi satser på ikke jordskjelven neste år. Ja, vi får gjøre det. Takk skal dere ha.

Mentioned in the episode

Silicon Valley 

Et område i California som er kjent for sin teknologiindustri og startups.

Nordic Innovation House 

Et norsk initiativ i Palo Alto som tilbyr kontorplass, nettverk og kompetansetjenester til norske selskaper.

Innovasjon Norge 

Et norsk statlig selskap som støtter norsk næringsliv.

Stanford Universitet 

Et universitet i Palo Alto som er kjent for sin forskning og teknologiutvikling.

Facebook 

Et sosialt nettverkssted grunnlagt i Silicon Valley.

Google 

Et teknologiselskap grunnlagt i Silicon Valley.

Intel 

Et teknologiselskap som produserer mikroprosessorer.

Fuse Tools 

Et norsk selskap som har lykkes med å etablere seg i Silicon Valley.

eSmart Systems 

Et norsk selskap som har lykkes med å etablere seg i Silicon Valley.

Arundo Analytics 

Et norsk selskap som har lykkes med å etablere seg i Silicon Valley.

Elliptic Labs 

Et norsk selskap som har lykkes med å etablere seg i Silicon Valley.

Vinnova 

Et svensk statlig selskap som støtter svensk næringsliv.

Finnpro 

Et finsk statlig selskap som støtter finsk næringsliv.

Tech Incubator 

Et program som hjelper startups med å validere sine ideer og skalere opp.

Twitter 

Et sosialt nettverkssted for mikroblogging.

LinkedIn 

Et profesjonelt nettverkssted.

Bay Area 

En region i California som inkluderer Silicon Valley.

Melatonin 

Et hormon som regulerer søvn-våken-syklusen.

Immovane 

Et legemiddel som brukes for å behandle søvnløshet.

Participants

Host

Odd-Rikard Valmoth

Host

Jan Moberg

Guest

Gro Dyrnes

Similar

Loading