Årets viktigste rosévin

I denne episoden av Kjells vinkjeller snakker Kjell om Ilmimo, en populær rosévin fra Italia. Han beskriver vinens historie, produksjonsmetoder og hvordan den har blitt en trend i Norge. Kjell sammenligner årets Ilmimo med tidligere årganger og gir sin vurdering av smaken. Han avslutter med å oppfordre lytterne til å prøve årets Ilmimo, som nå er tilgjengelig i butikkene.

02:38

I denne episoden diskuteres den unike vinen Ilmimo og dens betydning for vinområdet Gemme.

08:23

Årets Ilmimo-vin kommer tidligere til Norge, og gir en spennende smaksopplevelse med friske bærtoner.

Transkript

Har du et enkeltpersonforetak eller en liten bedrift? Ikke det? Nei, men da holder vi det enkelt og gir oss her fordi vi liker enkelt. Fiken superenkelt regnskap. Se nå på TV2 Play Ja, finnes det noen bedre følelser enn å løse en sak i tikketsystemet ditt? Å legge seg i nyvasket sengetøy. Ok, men bortsett fra det? Første varme vårsola etter en lang, mørk vinter. Greit, men den beste følelsen på jobb? Når du kalles inn til et møte og tror du er i trøbbel, men du er ikke i trøbbel, du blir forfremmet, og sjefen klapper deg på skulderen og sier «Jeg er stolt av deg, gutten min! Du har alltid vært som en sønn for meg!» Greit. Greit. Så finnes det bedre følelser enn å løse en tikkett? Men skal du løse tickets, er det lite som slår Pure Service. Saksystemet uten skjulte kostnader og egen rådgiver inkludert i prisen. Pure Service. Saken er løst. Nå er den her. Men det kom fryktelig tidlig. Åh, hva kan det være? Hei og hjertelig velkommen til en ny episode av Kjells vinkjeller. I dag skal jeg ta frem Norges mest kjente rosevin. Dere som er med i Facebook-gruppen min, Vin, eller følger meg på Instagram, eller et eller annet sånt, eller faktisk den første vingruppen jeg lagde, heter da Il Mimo Stoltebeskyttlere. og den tror jeg lagde i 2007 eller noe sånt, så for dere som har vært med er i alle disse kategoriene så har dere og vet dere litt om hva jeg skal snakke om i dag til dere andre, følg med for dette her er ganske morsomt, for det er nemlig vi har en superduper kjendis Rosevin i Norge som folk går mann av huset hvert eneste år for å skaffe seg til Ilmimo, og Ilmimo er en vin fra Gemme, navnet av en gammel romersk mimemaske, som ble funnet i foten av Gemmeåsen, i nærheten av der vindmarkene hvor drunene kommer fra. Det var svært sjelden funn, og har på en måte satt Gemme-området i spesiell situasjon. Og dette handler selvfølgelig om vinguden Bacchus, og har da vært en greie. For dere som ikke vet hva denne gemmemaskene er, så er det, hvis dere for eksempel har sett de smilfjes- og surefjesmaskene som er på, er det Oslo Nye Teater som har det, så er det en av disse gamle skuespillemaskene som de brukte back in the days- til å bruke til når de satt opp forskjellige skuespill, og sikkert tragedier og sånne ting som de holdt på med på den tiden. Vi får jo aldri nok av tragedier, gjør vi ikke det? Men det som har skjedd i år er litt unikt. Dette er nesten en litt sånn spontan podcast, fordi at den i dag, altså i dag er det 31. i januar når jeg spiller dette her. I dag så kom den første Ilmimoen årets Ilmimo til Norge, og i og med at jeg ved siden av å drive denne Facebook-gruppen VIN, som har da over 20 000 medlemmer, så har jeg også den der Ilmimo Stoltebeskyttere og så videre, som har 1200 medlemmer eller sånn, og der snakker alle bare om Ilmimo hele tiden, og når den kommer og hvor den er og så videre. Veldig, veldig ivrig gjeng som driver på med dette her, så i og med at jeg driver på med dette her, så fikk jeg da tok importøren av denne vinen kontakt med, så var det Kjell Gabriel. Vi sender den med en gang i forhold til kontoret, sender deg en flaske, og så kan du få lov å smake den som aller først i Norge. Det er jo gøy, i og med at jeg har fulgt denne vinen så nøye som jeg har. Jeg mener at den kom til Norge i 2003-4 en gang. Da kom den til Norge... for første gang, og da ble den jo, da fikk den jo Ternikva 6 overalt, og folk bare, her, Rosheven, Ternikva 6, dette er jo veldig snodig, og hvordan kan det være? Og den kom da, så vidt jeg husker starten, i sånn 3-4 tusen flasker, det var veldig lite, liten produksjon, og så ble den liksom, sangdomsvis, for dette forsvant jo ut med en eneste gang, og flere og flere hadde hørt om dette Ilmimo-greiene, så det ble en sånn der, oi, Ilmimo kommer nå og folk henger seg på. Det har blitt en greie. Nå produserer de nesten 60 000 liter, er det vel siste tallene jeg har hørt. Nå er det fra 3-4 000 til 6 000, det er ganske stort. Jeg tror, om jeg ikke tar helt feil, at de også kjøper litt ruer fra naboer for å greie å lage så mye vin som de skal gjøre. Men det som var greia var at denne produsenten lagde en rosevin som var litt annerledes enn alle andre. Vignetter de kalde den Tulpo, heter produsenten. Og de lager fantastiske rødvinner og så videre. Problemet er at det er jo ingen som har hørt om rødvinner, ingen som kjøper rødvinner. Det er jo 360 kroner, ingen som har hørt om å kjøpe rødvinner deres. Alle kjøper bare i mye mån. Men jeg tror nok de som vinprodusent tenker at, men i alle dager, vi har jo laget fantastiske rødvinner, hvorfor er det ingen som kjøper de? Så prøv det også. Men det som har skjedd er jo det at Flere har jo hengt seg på denne trenden å lage rosevin på litt av samme måten som Ilmim har gjort. Det er 100% en biolodrue. Og de har på en måte funnet en løsning som dette funker. En av de, vi har flere i jobba blant annet, det er jo Nabogården. Som vi har året rundt, men det er ganske store år, så de produserer ganske mye. Så det er mange rundt her som lager nesten det samme. Men Ilmimo har liksom fått dette stempelet på seg å være helt magisk. Men i og med at de var først ute å lage en trend, å lage en type vin, så var det jo helt magisk i starten. Men nå har flere og flere også laget den samme typen. Så da blir det på en måte ikke så unike som det har vært, fordi at flere og flere kaster seg på ballen. Samtidig som når du får et produkt som Ilmimo som gjør det så bra, så vil de jo gjerne ha laget mer av det, så da må de jo få tak i mer drur. Og da har de kanskje ikke vært så flinke til å holde kvaliteten så høy som den var, som jeg mener å huske at den var. Og dette er vanskelig, for du smaker jo vin en gang i året. sånn i 2007, 6, 7, 8, 10, 12 og så videre. Da var de veldig, veldig, veldig, veldig bra. Nå er de mer dagligdags. Men dette her er ikke nødvendigvis Ilmimo sin feil, men at oss andre begynner å bli veldig, veldig flinke teologer hos Evin, og greier å komme seg på det nivået som Ilmimo var alene å være såpass lenge. Og årets 2022, den kommer da til Norge i dag, og jeg fikk en magnumflaske, for de vanlige flaskene har ikke kommet enda. Og grunnen til at jeg lager denne episoden her, og denne episoden her kommer da ut tirsdagen i påsken, og onsdagen, altså dagen etter, hvis du hører dette her med en gang, dagen etter, så kommer da Ilmimo Borg. tilgjengelig på pole, i det som heter TU, altså tillits-tileggsutvalget. Og dette her er en litt sånn snodig måte å gjøre det på, for som regel så kommer den jo da første torsdagen i mai, men i år kommer den en måned før, og da er det opp til ditt lokale pole om de tar den inn. Så her, hvis du er interessert i å smake ilmimo, så må du ta kontakt med ditt lokale pole, og så må du se om de tar den inn. Og når de har tatt den inn, så får de jo da hyllet. Og så er det jo, det er rikelig, altså det kommer masse, masse vin, så det er ikke noe å frykte her. Men det kommer rikelig, og Det kommer til å bli nok, men hvis du vil være i tidlig ute, så må du da ta kontakt med Polit og høre om de har det på bestillingen sin, og om de får den inn i hylla. Jeg synes det var et bra år. Dette er en vin jeg har smakt hvert eneste år i 20 år. Den hadde litt lys i stilen, har litt grønne urtetoner, men så har den en ganske fin friskhet. Når jeg ble sittende igjen, når jeg var ferdig med å smake på den, så følte jeg bringebærte. Og den bringebærten satte veldig lenge. Så det er årets utgave. Den har markejordbær i starten og bringebærte i slutten. Så hvis du har lyst til å kaste deg over det, og dette kommer til å bli borte uansett, så enten tenker du «Ja, jeg synes det er kult, jeg blir med, jeg smaker», eller så sier de, nei, dette er ikke noe for meg, rosévin er ikke viktig. Men det som jeg synes, og her kan jeg komme litt med litt kritikk, for det er veldig mange som kjøper, jeg har liksom en kompis som kjøper 100 flasker med El Mimo. 100 flasker med El Mimo, det er jo, og han skal ha en magnumer og tre liter, og det er ikke en måte på at han skal ha mye varianter. Så tenkte jeg, når får du tid til å drikke dette her? En ting er at du kjøper det for de synes det er gøy og de er ivrig. Men rosevin bør ikke lagres mer enn kanskje halvandet år, kanskje to år. Så bør det drikkes. Og jeg smaker jo veldig mye, men jeg har ikke sjans til å drikke ti flasker av samme vin, kanskje? Jeg vet ikke, hvordan har du det? Er det sånn at du har en vin du drikker 40 flasker av i løpet av et år? Jeg vet ikke. Send meg gjerne en tilbakemelding på dette her, for dette interesserer meg. Dette er jeg litt nysgjerrig på. Hvor av den vinen du drikker mest, hvor mange flasker drikker du i året? Og når folk kjøper da fem kasser med Mimo, som er 12 i hver kasse, Da tenker jeg, ja det er greit at det går tomt og så videre, men det får da være grenser. Det synes jeg er mye. Men det er meg. Men kanskje hvis du driver restaurant og sånn, så er det jo ikke det ene problem, men da er det en annen greie. Jeg synes det er snoddig. Jeg kommer ikke til å bli smart på det noensinne. Men svar meg gjerne. Jeg må bare si det. Jeg fikk jo en melding i inboxen av en jeg kjenner som hørte på podcasten min. Og der jeg lurte på hva folk gjorde når de hørte på podcasten min. Og da fikk jeg faktisk en melding. At han satt i bilen og ventet på å frontrutte hans rutine. Og det synes jeg var veldig hyggelig. Og da ble jeg litt sånn glad. For jeg hadde jo ikke tenkt på, dette sa jeg, altså jeg lager jo podcaster rykken opp og så videre. Så jeg tenkte ikke på det, og så forklarer han jo ikke hva det var. Ja, dette er det jeg har lurt på podcasten din, og så så du liksom frontruta og var på vei til å tine. Og så tenkte jeg, hva er det jeg har lurt på da? Hvorfor? Da skjønte jeg ingenting. Og så begynte ting å gå for meg. Så jeg bare, aaaah, ja, jeg har lurt på det. Og jeg har stilt spørsmålet. Men dagens spørsmål er, hvor mange flasker kjøper du av den vinen du drikker mest i løpet av et år? Det skulle jeg gjerne ha et svar på. Uansett, årets Ilmimo kommer da midt i påsken på onsdagen. Så kommer det 10 000 flasker i første omgang. Så får vi se hvor lenge det varer før det kommer mer utover sommeren. Men uansett, lykke til med årets Ilmimo-fangst. Den er bedre enn i fjor. Bedre enn den forrige fjor. Ikke så god som i 2018. Så vet du det. Og i hvert fall ikke så god som i 2007. For det var et veldig godt år. God påske. Ta vare på deg selv. ta vare på menneskene rundt deg, og smil til folk du møter, for livet er fantastisk å leve når du kan drikke god vin. Ha det bra! Sånn, da skal alt være klart for å rulle ut det nye tikketystemet deres. Og alle de ansatte har tilgang? Har du ansatte? Det blir 50 000 ekstra. Altså, det er jo de som må logge inn når de har problemer med PC-en sin. Har de hver sin PC? 10 000 ekstra. 10 000 per PC? Men hvis du legger til en pluss diamant superbruker, så får du de første til halvpris, de neste til kvartpris og 7% rabatt dersom du har færre enn 13 saker i måneden. Er ikke det veldig... Hvis du har plantet på kontoret? 100 000 ekstra. Nei, prøv Pure Service i stedet du. Ticketsystemet uten skjultekostnader og egen rådgiver inkludert i prisen. Pure Service. Saken er løst. Med Svea på laget er det enklere og raskere å lykkes. Få bedre likviditet, friskmelde økonomien eller samle dine lån. Svea. Vi heier på mennesker og bedrifter i endring og skaper finansielt handlingsrom. Du, jeg trenger en strømavtale. Barn og enkelt. Fortum. Så har jeg jo lyst til å følge med på forbruket mitt. Fortum. Noe som er trygt og enkelt, liksom. Fortum. Ok, hvem er strømleverandøren dina? Fortum. Enkelt, trygt og oversiktlig. Det er ikke rart at fortum er den mest valgte i Norden.

Nevnt i episoden

Ilmimo 

En populær rosévin fra Italia. Den er kjent for sin friske smak og har blitt en trend i Norge.

Gemme 

En region i Italia hvor Ilmimo-vinen produseres. Navnet kommer fra en romersk mimemaske som ble funnet der.

Bacchus 

Vinguden Bacchus, som er assosiert med Gemme-området.

Tulpo 

Navnet på vingården som produserer Ilmimo.

Nabogården 

En annen vingård som produserer roséviner i en lignende stil som Ilmimo.

Vin, Facebook-gruppe 

En Facebook-gruppe om vin som Kjell driver.

Ilmimo Stoltebeskyttere 

En Facebook-gruppe dedikert til Ilmimo-vinen.

Ternikva 

En vinanmeldelse-plattform. Ilmimo fikk Ternikva 6 da den ble lansert i Norge.

Pure Service 

En sponsor for podcasten, som leverer et ticket-system uten skjulte kostnader.

Svea 

En sponsor for podcasten, som tilbyr finansielle tjenester.

Fortum 

En sponsor for podcasten, som tilbyr strømleveranse.

TU 

Forkortelse for Tillits-Tilleggsutvalget, en organisasjon som distribuerer Ilmimo-vinen.

Pole 

En type butikk som selger Ilmimo-vinen.

Oslo Nye Teater 

Et teater i Oslo, nevnt i sammenheng med mimemasker.

Magnumflaske 

En flaske som inneholder dobbelt så mye vin som en vanlig flaske.

Facebook 

Et sosialt nettverk, nevnt i sammenheng med Kjells Facebook-grupper.

Instagram 

Et sosialt nettverk, nevnt i sammenheng med Kjells online-tilstedeværelse.

Deltakere

Host

Kjell

Sponsorer

Pure Service

Svea

Fortum

Lignende

Laster