5/14/2024

#JP137: Nøkkelen til god bærekraftskommunikasjon med Katherine Duarte

Cathrine Duarte, en ekspert på bærekraftskommunikasjon, diskuterer sin bok "Bærekraftskommunikasjon: 5 nøkler som skaper tillit og vekst for din bedrift". Hun mener at kommunikasjon om bærekraft er viktig for å bygge tillit og skape en grønnere fremtid. Hun diskuterer de fem nøklene i boka: skape tillit, avklare mål, ærlighet og tydelighet, være konkret og kraften i gode fortellinger.

02:05

Cathrine Duarte deler sin reise innen kommunikasjon og bærekraft, fra masteroppgave til forsker ved Universitetet i Bergen.

05:24

Forfatteren diskuterer viktigheten av klar kommunikasjon om bærekraft og behovet for å omfavne prosessen, ikke perfeksjonen.

11:42

Tilliten til klimakommunikasjon er svekket, og det er nødvendig å fokusere på meningsfulle bærekraftshistorier.

14:59

For at bærekraft skal ha verdi, må selskaper vise åpenhet om utfordringer og jobbe genuint med forbedringer.

21:28

Tillit er avgjørende for bedrifters evne til å gjøre en reell forskjell og kommunisere åpent om både positive og negative aspekter.

Du hører

Transkript

Du hører på Bærekraftseventyr med Jørgensen og Pedersen.

10.540 s
00:00:01

Bli med på eventyrlig jakt på bærekraftig business. Føler du deg kommunikativ i dag, Sveinung? Det er jo lørdag. Jeg har heldigvis vokst opp med en munn og to ører, så jeg lytter mest til han. Hahaha.

24.460 s
00:00:13

Det er godt at vi andre har noe strekk å sette. Og så er det jo en annen sterk side, det er jo denne selvinsikten selvfølgelig. Ja, ja, det er jo egentlig din. Og du er jo også veldig god på det med ydmykhet, synes jeg. Ja, da har du liksom tre kløver. Men vi kan komme tilbake til dine sterke sider i en spesialepisode som vil gå over sikkert flere episoder en annen gang, men som skarpe lytter, og det er jo alle våre lytter, da.

24.180 s
00:00:38

Sikkert er det skjønt, så skal denne episoden her handle om kommunikasjon, og mer spesifikt om bærekraftskommunikasjon. Og det har vi jo vært inne om i en del episoder før. Vi hadde vår strålende doktoralsstipendiat Anna Eitrem fra Center for Sustainable Business på NHH til å snakke om temaet. Jeg tror det var den første gangen vi var inne på det. Så var vel Petter Gulli her og snakket om hvordan kommunisere eller ikke kommunisere bærekraft. Og vi hadde en artig prat med han om det. Så hadde jeg og du en episode litt senere som vi kalte for «Som var bare meg og deg».

28.840 s
00:01:02

som jeg tror heter nok i retning av vi må snakke mer om bærekraft. Og inn i medlemslaget så er vi jo kommet inn på dette temaet igjen og igjen. Og det er jo et tema som vi burde snakke mer om, så vi burde altså snakke mer om å snakke mer om bærekraft, og det skal vi, eller vi skal i hvert fall snakke om bærekraft.

20.820 s
00:01:31

bærekraftskommunikasjon i dag. Og for å gjøre det så har vi med oss en vaskeekte ekspert på feltet som nylig har gitt ut boka bærekraftskommunikasjon 5 nøkler som skaper tillit og vekst for din bedrift.

12.900 s
00:01:52

Og personen jeg snakker om er selvsagt Cathrine Duarte. Hun er mange ting. Hun har jobbet med kommunikasjon i veldig mange ulike sammenhenger i kommunikasjonsbransjen. Hun er in progress, som det heter på utenlandsk, med en doktorgrad ved Universitetet i Bergen og jobber altså med andre ord også som forsker. Og på veldig mange andre måter jobber med bærekraftskommunikasjon. Hun har nå altså skrevet denne boka som vi lurer

26.500 s
00:02:05

Velkommen, jeg sa i meg ganske stor sikkerhet at du vil komme inn på i denne samtalen. Velkommen til oss, Cathrine. Tusen takk, det var en veldig fin intro. Og takk for invitasjonen til denne flotte podcasten, som jeg selvfølgelig lytter til. Det er hyggelig å høre hvor i all ferden skal vi begynne. Jeg er litt nysgjerrig på hvor alt sammen begynte. Hvorfor ble du interessert i bærekraft og kommunikasjon?

27.380 s
00:02:31

Oi, da må vi tilbake ganske mange år. Faktisk helt tilbake til masteroppgaven min, som jeg skrev i medievitenskap. Den hadde den flotte titelen «Møte».

13.760 s
00:03:00

Jeg kan usikkerhet si det både på engelsk og norsk, men det var veldig inspirert av Al Gore sin film, Unconvenient Truth. Så en, hva ble det da på norsk? En upassende, ubeleilig, takk, ubeleilig sannhet om klimakommunikasjon, som jeg skrev på Nansen-senteret, for jeg fikk masterstipendiet til å skrive om klimakommunikasjon. I 2010 leverte jeg da min masteroppgave.

28.060 s
00:03:14

Jeg har jo hele tiden vært veldig fascinert av klima, miljø og natur. Jeg jobbet ganske tett med klimaforskere der nede og fant egentlig ut at jeg skulle nok ikke bli klimaforsker, for jeg hadde ikke noe gode nok grader til det.

15.480 s
00:03:43

Men jeg var veldig god og opptatt av kommunikasjon og journalistikk fra veldig tidlig av. Jeg søkte meg ikke på klimasjånestikk, for jeg ville være i Bergen, som dere hører, veldig hjemmeskjer. Men det ble medieunterskapet på meg. Så etter masteroppgaven jobbet jeg på universitetet som vitenskapelig assistent, og tenkte at dette er jo hyggelig det, og jeg kan sikkert søke meg videre til mediebransjen og kommunikasjonsbransjen, sånn som alle andre skulle bli nå for medier og kommunikasjon.

29.400 s
00:03:58

Og så dukket det opp en stipendialt stilling i klimakommunikasjon. Jeg tenkte denne var nesten skrevet for meg. Jeg måtte jo søke. Og det gjorde jeg, og fikk da stipendialt stillingen i 2012, tror jeg det var. Kunne det blitt noen år siden.

18.140 s
00:04:27

og håper si som de sier så fint så er resten historie men når du sier at det er work in progress med doktorgrad altså det tar litt i den har nok lagt litt på is lenge når det er sagt så har jeg jo publisert en del vitenskapelig innenfor klima journalistikk og klimakommunikasjon men det var nok der den kom til å si

18.780 s
00:04:46

og motivasjon til hvordan vi kan kommunisere dette. Forskere har snakket om dette i årevis, i 30-40-50 år. Hvorfor kommer vi ikke videre? Hvor møter vi på utfordringer? Hva er mulighetene? Får vi til å snakke sammen? Det ble mange ord i akademia.

18.660 s
00:05:05

Men jeg fant jo fort ut at jeg var formidling og kommunikasjonshånd og min styrke. Så da ble jeg jo ikke igjen i akademia, for jeg ville bruke min styrke og interesse videre. Så da besøkte jeg meg ut av akademia etter den stipuleringen gikk ut. Så det var et langt svar. Veldig akademisk svar, men det er faktisk der det begynte. Så det var nok det som var motivasjonen og hvor det hele begynte som sveinunge-stilfører.

27.640 s
00:05:24

stilte, begynte med innleggsvis. Og så hvis vi tar det sånn stort hopp da, og nå skal jeg...

5.500 s
00:05:51

Det er jo på en måte et relatert spørsmål, men nå har du skrevet en bok som heter Berglas kommunikasjon, og som får veldig mye velfortjent skryt, for det er en veldig spennende bok, og med et veldig betimelig tema. Og som regel, når deg av oss som er dumme nok til å skrive bøker, noen av oss er jo dumme nok til å skrive bøker igjen og igjen, men så er det jo fordi at en opplever at der er et eller annet problem, eller der er et eller annet gap, der er et eller annet som folk gjør feil, på en vis, ikke sant? Altså,

25.900 s
00:05:57

Det hørtes veldig ovenfra ned ut. Jeg mener ikke det er helt sånn. Det jeg mener er, en skriver jo gjerne en bok av denne typen fordi at en ser at, åh, her er det noen som kunne gjort noe bedre. Så jeg har litt lyst til å utfordre deg på direkten på hvilke typer, for i boka er det jo du er inne på litt sånn do's and don'ts. Hva er den rette måten å gjøre dette på? Jeg nevnte Petter Gulli i sted. Han har jo vært veldig opptatt av denne vinklinga med at

24.120 s
00:06:23

Nevnt i episoden

Bærekraftskommunikasjon 

Boka handler om å skape tillit og vekst for bedrifter gjennom effektiv bærekraftskommunikasjon.

Cathrine Duarte 

Forfatter av boka "Bærekraftskommunikasjon: 5 nøkler som skaper tillit og vekst for din bedrift" og ekspert på feltet.

Petter Gulli 

En PR-kommunikator som har fokusert på grønnvasking og viktigheten av presis kommunikasjon om bærekraft.

Grønnvasking 

En form for markedsføring der bedrifter prøver å fremstå som mer bærekraftige enn de egentlig er.

Klimakommunikasjon 

Kommunikasjon om klimaendringer og bærekraft, et tema som Cathrine Duarte har forsket på.

Al Gore 

En amerikansk politiker og miljøaktivist, kjent for sin film "En ubehagelig sannhet" om klimaendringer.

NRK 

Norsk rikskringkasting, et norsk kringkastingsselskap der Cathrine Duarte har jobbet med klimaredaksjonen.

Klimaforskere 

Forskere som studerer klimaendringer og bærekraft, og som Cathrine Duarte har jobbet tett med.

Journalister 

Journalister som skriver om klimaendringer og bærekraft, og som Cathrine Duarte har forsket på.

Klimaskepsis 

Skepsis og tvil om klimaendringer og den menneskeskapte oppvarmingen av jorden.

Dago Hessen 

En av Norges fremste formidlere på klima og naturmangfold, og et forbilde for Cathrine Duarte.

Matsvinn 

Mat som blir kastet, et viktig bærekraftstema som Cathrine Duarte er engasjert i.

Spis opp maten 

En bevegelse grunnlagt av Mette Haren som jobber for å redusere matsvinn.

Mette Haren 

Grunnlegger av bevegelsen "Spis opp maten", en aktivist og greenfluencer som jobber for å redusere matsvinn.

Posten 

Et norsk postselskap som Cathrine Duarte mener har gjort en god jobb med bærekraftskommunikasjon i reklamene sine.

Gjerne 

En kjede med restauranter som Cathrine Duarte mener har gjort en god jobb med bærekraftskommunikasjon.

Espen Karlsen 

Tidligere direktør for Gjernia, et eksempel på en leder som har jobbet med bærekraftskommunikasjon.

Equinor 

Et norsk oljeselskap som Cathrine Duarte nevner som et eksempel på en bedrift med både positive og negative sider når det gjelder bærekraft.

Taksonomi 

Et klassifiseringssystem for bærekraftige økonomiske aktiviteter, et eksempel på regulatoriske bevegelse som påvirker bærekraftskommunikasjon.

CSRD 

Corporate Sustainability Reporting Directive, et direktiv som skal forbedre bærekraftsrapportering for bedrifter, et eksempel på regulatoriske bevegelse som påvirker bærekraftskommunikasjon.

Green Claims Directive 

Et direktiv som skal bekjempe grønnvasking, et eksempel på regulatoriske bevegelse som påvirker bærekraftskommunikasjon.

EU 

Europeiske Union, en organisasjon som utformer og implementerer direktiver som påvirker bærekraftskommunikasjon.

Bjerknesenteret 

Et forskningsinstitutt som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.

Gudrun Sulte 

En forsker ved Bjerknesenteret som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.

COP15 

Et klimatoppmøte som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.

Parisavtalen 

En internasjonal avtale om klimaendringer som Cathrine Duarte nevner.

Klimagalloppen 

En meningsmåling om folks holdninger til klimaendringer som Cathrine Duarte nevner.

Høyfjellet 

Et geografisk område som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.

Sørspania 

En geografisk region som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.

Klimaflyktinger 

Personer som må forlate hjemmene sine på grunn av klimaendringer, et konsept som Cathrine Duarte nevner.

Bærekraftseventyr 

Tittelen på podcasten som intervjuet Cathrine Duarte.

Jørgensen og Pedersen 

Vertene for podcasten "Bærekraftseventyr".

Twitter 

En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.

Facebook 

En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.

LinkedIn 

En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.

YouTube 

En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.

Deltakere

Host

Sveinung

Host

Lars Jakob

Guest

Cathrine Duarte

Lignende

Laster