Ting jeg har tenkt litt på her, som er sikkert du har blitt spurt om mange ganger før, det er jo hvordan står Norwegian, nå må du bare rettsette meg, Norwegian er sikkert i mange selskaper under læren og sånt, Norwegian, Norwegian Bank og NBX, hvordan står de sammen som en slags familie, og hvordan står de fra hverandre, spesielt de to siste eneste da? Ja, altså...
Det vi hadde til felles med Bank Norwegian og flyselskapet var at vi hadde samme eiere. Vi hadde hatt noe samarbeid med Bank Norwegian, men for eksempel Bank Norwegian har et samarbeid med Rewards-programmet til flyselskapet, det samme har vi. Flyselskapet er en av eierne i MBX også. Vi har på en måte hatt samtaler med...
med Bank Division, men de driver jo ikke bank, de leverer jo ikke banktjenester som vi trenger. Altså vi er jo en bedrift, ikke sant? Vi trenger selskapskonto.
De har ikke selskapskonto, de har ikke bedriftskunder, for eksempel. Så hvis vi skulle gjort noe med de, bare fordi vi hadde felles eier, da måtte de egentlig begynt en helt ny produktkategori. Da måtte du begynt å tilbyte produkter til bedriftskunder.
For meg høres det ut som en gigantisk interessekonflikt å ha at Norwegian har en Norwegian Bank og en børs som også skal bli bank. Det høres jo på meg ut som to forskjellige julebord her. Ja, men så driver man det. Det er mye en bank, og forbrukslån er ikke noe vi skal drive med. Så vi kommer til å leve side om side. Er det tanken? Er det et ønske også for alle parter her? Det skal ikke jeg uttale meg noe om. Nei.
Norwegian er på eier siden, og vi har jo mange av de felles eierne. Nå har jo Norwegian solgt seg ut av banken, men familien har jo eiendeler der og eier fortsatt.
Men sånn sett så tenker man MBX og banken som to helt forskjellige ting. Vi sitter jo veldig nær. Vi er i samme bygg, og de sitter bare en etasje under oss. Men vi har ikke noe samarbeid, uten at det er mye hyggelige folk som jobber der.
Det er jo sikkert et dumt spørsmål, men hvis en skulle gå og dunke, kan en ta med seg alle i dragsuget? Nei. For står de helt for hverandre? Ja, altså...
Hvis en, la oss si det er en som stikker seg ut som kandidat da, med større risiko om dagen. En av de, ja. En av de, så er det, du vet jo ikke det. Det som er at de forvåner seg flyselskapet nå, det er på eiersida. Vi har et samarbeid med rewards-programmet.
Vi har fortsatt ønske om å vilje til å lage en betalingsløsning for de å samarbeide med de. Men akkurat nå har de på en måte et helt annet fokus. Det er andre ting som skjer der. Og den største motivatoren for å finne en annen betalingsløsning var nettopp for å serve det amerikanske markedet.
Nå skal de jo kutte ut Long Haul, hvertfall ser det ut som. Long Haul, det er? Du har Short Haul, Long Haul, og Short Haul er fly i Europa, skjutt og skjur. Long Haul var Dreamliner da.
Og spesielt Norwegian var jo, på New York så var det jo den største utlandske aktøren transatlantisk. Og det var nest største utlandske i LA. Det var Air Canada som var større. Så de var jo kjempestore, og helt på slutten så var jo inntektene fra USA var jo mer større enn inntektsstrømmene fra Norge.
Så den longhold-greiene, det begynte jo virkelig å svinge det, når ting stengte ned. Akkurat, ja. Så det var akkurat når man på en måte skulle begynne å høste fruktene, så forsvant fruktene. Da kom fuglene og spiste dem opp. Shit, tenkte jeg. Men når vi er i talende dato, 28. januar, så tror du det kommer til å gå, da?
Nå er du jo litt innadbygd, men det er jo... Kan du tenke litt høyt her? Jeg tror ikke jeg sitter på noe mer informasjon enn de andre som sitter i... Eller som andre som leser avisene. Men hvis du ser på hva flyselskapet er og hva det har blitt bygd opp til, ikke sant? Det har jo blitt bygd opp til, og det har jo vunnet i beste lavprisselskap i Europa i åtte år på rad, eller noe sånt. Ikke sant?
Og beste kunderevordprogrammet, ikke sant? Det er jo et av de aller beste flyproduktene som er i Europa, eller som har vært i Europa de siste årene, i hvert fall innen lavpris. Så at det skal bli borte, det skjer jo ikke. Worst case er at det blir kjøpt opp? Selvfølgelig. Det blir jo kjøpt av noen. Det er liksom du ...
Uansett om du driver et flyskjøyskap og du ser at det er noe som er bedre, og som nå nesten er til å gi bort pris, så selvfølgelig vil det overleve. Spørsmålet er bare hvem som kommer inn som eire. Om det er en norsk stat, eller om det er en gruppe norske investerer, eller om det er en kombinasjon. Jeg er et overbevist om at selvfølgelig kommer ikke dette til å gå...
gå dunken. Det kan være at om det blir konkurs, og konkursbord blir kjøpt opp, det kan være. Men at Norwegian kommer til å fortsette, og at det kommer til å være en arbeidsplass for de som er der, det gjør det. Fordi det er jo...
Jeg tenkte på poenget for NBX, må jo være kanskje også at det faktisk litt var som hvor tett man skal koble seg opp mot Norwegian Merkevaren, eller? Ja, men vi så jo, vi beveget oss vekk fra flyselskapet lenge før det var noe problem med flyselskapet. Det var jo bare fordi vi så at mulighetene var jo bare...
Når vi begynte å jobbe med dette, så var det sånn at vi skulle lage en betalingsløsning for flyselskapet. Og siden flyselskapet er i kjøs, så trenger vi ikke være betalingforetak en gang, for da er det formidlemannbetaling til seg selv. Men så så vi det at her er det jo et kjempepotensial langt utover det for flyselskapet. Så er det liksom at flyselskapet er
en interessant kunde. Så vi hadde jo på en måte fått vekk tunnelsynet lenge før det. Sånn sett så var vi når det, når på en måte ting stengte ned, så gjorde det at det som det påvirket, så var at vi på en måte ikke fikk den flying starten i forhold til å nå ut til den kundegruppen. Det er riktig. Men så det gjorde at det ble en
mer utfordrende vekst for oss på en måte, for å komme i gang. Og det har nok sånn sett vekstmessig, så har det nok satt oss et år tilbake igjen, det tror jeg. Men ok, da har vi hatt et år, da har vi hatt bedre tid på å lære å gjøre ting enda bedre. Så det er sånn sett så er det ikke noe, og nå er vi på en måte omtrent helt frikoblet, bortsett fra at vi på en måte deler mye av den samme arven på en måte.