65. Høstens viktigste interiørnyheter!

Tone og Benedicte diskuterer høstens viktigste interiørtrender, og presenterer 6 trender: Jordtoner, hjemmedisko, skulpturelle former, monomønster, glass og betong. De fokuserer på fargepaletter, møbler, belysning og materialer, og fremhever trenden med å blande gamle klassikere med nye objekter. De gir også tips om hvordan å skape et personlig hjem ved å kombinere ulike elementer.

Transkript

Tone Kroken, her er du, her er jeg. Det betyr at interiørådet er på lufta. I dag er det noe vi har gledet oss veldig til. Et tema som på en måte kan høres litt skremmende ut for noen, og musikk i ørene til de andre, nemlig høstens viktigste interiørtrender. Og det betyr jo at noe er på gang, noe er på kok, uten at det betyr at alt annet er på vei ut. Er det ikke litt sånn? Jo, det er noen få nyanser inn. Ja, altså trender er jo nå både jeg og Tone fascineres og egentlig inspirerer seg av. Det er et satt det går noe tog litt mer i interiørverden enn i klesbransjen som mange er vant til har liksom fire hvor mange kolleksjoner på tolv kolleksjoner altså jeg glemte før var det kolleksjoner nå er det bare et hakkende kjør sånn er det ikke innenfor interiør verken liksom i produksjonstakt eller i sånne taktskjev skifter i trendene. Men både du og jeg, Tone, liker å se tendensene, og så ser vi at noen bølgetopper kommer, og de ruller av gårde, og de varer en stund. Men til deg som hører på, vi tenker jo at du av og til trenger en liten oppdatering. Det betyr jo ikke at når vi snakker om trendene, så betyr det ikke at du skal gå inn i stua di, rive ned det du har der, og døtt Det er innen det vi snakker om. Satt litt på spissen. Vet dere ikke gjør det uansett. Men vi synes det er kult å se. For når noe kommer inn i de store tonangivende magasinene fra de store messene som blir rapportert fra, så dannes det tendenser og det På toppen vises hva som lages på catwalken i interiør i sammenheng. Så blir det en trickle-down-effekt. Det dukker opp på HM Home. Så er det gøy å være forberedt, er det ikke det? Jo, vi liker det. Vi liker å følge med i tiden. Vi reiser jo så mye, vi ser jo så mye i diken. Det er jo spennende, er det ikke det? Jo, det er så gøy. Her deles menneskeheten inn i to. Noen synes dette er helt forferdelig med trender, andre synes det faktisk er litt gøy. Og vi er jo i den systemen. Bare with us. Vi digger jo egentlig dette. Men bruk det med måte, som vi sier. Det er da det blir bra. Det er viktig å bruke det med måte. Vi skal gå inn, for å si det sånn, du som hører på nå, vi skal gå gjennom 1, 2, 3, 4, 5, cirka 6 trender som vi har listet opp for oss selv fra vårt eget trendanalysebyrå interiørrådet.no Vi driver trendforecasting på høyt nivå her nærmest ufaglært men bare med å suge til oss alt vi plukker opp Nei, nå tuller jeg litt for mye, Tone, fordi Fader eller? Du er onkel Reisende Mac. Du ser alt som finnes og rører seg. Ja, jeg gjør det altså. Du har, fader meg, full oversikt. Og legger vi på noen hundre interiørmagasiner fra inn- og utland som pløyes nøye og en del sites og så videre og så videre, så er vi ikke helt på jorda. Vi er ikke det altså. Jeg synes vi er veldig gode på trender å følge med. Nå er det litt selvskutt her, men vi har faktisk foretatt en reell runde og landet i en trendanalyse som du skal få rett til å gjøre nå. La oss begynne med en fargepalett som ikke kommer unna. Ja, det er da vi og flere med oss som anser jordtoner, altså spesielt bruntoner, terrakotta-paletten og rosa nyanser som en dominerende 2023-trend, som vi også ser mer av nå i høst. Ja! Vi ser at terracotta har kommet for å bli, og den er sterk, den trenden med terracotta. Vi ser at terracotta kommer i alle mulige varianter. Jeg har jo blant annet sett Kelly Westler sin nye serie som hun har laget for Xerax. Hun har også brukt masse terracotta, brune toner. Hun er jo en av verdens største interiør-stylister der ute, fra USA. Ja, kjempeflin, kjempestor. Følg den på Instagram, jeg tror vi har tipset om den før. Warstler, du lurer på om hun uttaler det. Ja, det er riktig. Altså, hvem vet hun skriver det? W-E-A-R-S. Slør. Ikke skal det være lett. Kjempespennende det hun har laget for Xerox. Det er for det amerikanske markedet, men jeg elsker det. Jeg vil jo helst ha hvertfall mye av de glassene, brune glass og farget glass. Hun har laget marmor. Så masse spennende. veldig kult. Så jordtonene, dette gjelder jo, altså terracotta-paletten og disse brente rosa tonene, jeg vet jo de ligger ditt hjerte nær, men det kommer som det fortsetter å være, og det kommer mer og mer. Også på vegger og møbler. Ja, og terracotta for oss er jo litt sånn, da tenker vi på den kjedelige, stygge terracotta Terracottaflisa som veldig mange, noen til og med har den enda, men veldig mange hadde på 70-tallet som var helt sånn ubehandlet. Rødbrun? Ja, litt sånn billig spansk flis som veldig mange kjøpte. Det er ikke den vi snakker om. Vi snakker om litt mer terracotta som er litt mer brunt, altså den er litt mer gråbrun, så det er vakre nyanser av terracotta. Og de er litt sånn, som du liker å si, støvete. Ja. Ja. Det er og forblir en tendens, og den kommer som en farsott. Bare se deg rundt. Dette kommer sikkert inn i klær også, vil jeg tro. Men den paletten har på mange måter kommet for å bli ei stønn. Og liker du den, så herregud, hvorfor ikke embrace den? Og så kommer den da i kombinasjonen med den naturlige tonene, de jordtonene. De er litt nye i år. De kommer nå. De ser jo at de kommer. Og så er det med en sprinkle on top for de som er litt dristige, så er det faktisk disse nuansene kombinert med sånn pangblått. Ja, er det ikke det? Jo. Det er sånn som Else Kåss sin spisestue. Den blåtonen, den kommer kjempestert. Ja, den ser vi. Rødt. Orange. Ja. knallfarger, faktisk litt sånn hare farger som spennende kontraster dette tar meg over i neste trend som vi har formulert som hjemmedisko ja, men den skal jeg forklare ja, men fader Trone, det er jo litt det det er litt sånn frekkere, glattere tenk speil diskokuler, neon plexiglass Er ikke dette noe vi har observert? Det har vi sett masse. Det er kjempegøy, det er lekent, det er kult, det er funky, det er disco-kuler. Og det er sexy. Veldig sexy. Dette er en motreaksjon for deg som synes det blir veldig mye bollete sofaer i bukleet. Her er det liksom skinnsofa som du klister i rumpa døde. Dette er mye tøffere. Og veldig kule farger. Neonfarger. Det er veldig neon. Vi har jo sett... et av disse interiørmagasinene der ute som hadde nevnt noe sånt på forsiden ned i Sydeuropa her, hvor de drar på litt. Jeg ser jo for meg egentlig en sånn meget sexy italiensk kvinne eller mann som har en sånn leilighet hvor du bare tenker sånn, ok, hit skal jeg på norsk bil. Her er alle de kule folka. Det ser ut som Det er sånn Italia på 70-tallet. De som sitter rundt i disse interiørene, de har ikke hatt dølle klær. Nei, de ser utrolig fete ut. Dette er på en måte fashion home edition. Jeg digger det. Det er ganske langt unna det som vi skandinavere er veldig komfortable med. Men ja, men det er kult. Jeg får skikkelig lyst. Bare ta inn et objekt eller to da. Plexiglassetone falt jeg ned for. Jeg elsker det. Altså, oransjet plexiglass. Hvor kult er ikke det? En lopp i det. It's happening, og det skjer nå. Skulpturelle former, det fortsetter å være en av de sterkeste tendensene, og det fortsetter denne høsten. Hva legger vi i skulpturelle former? Det var sånn som jeg så akkurat en benk med en sånn, som om det var en diskokule. Altså, under benken, så det ene beinet på en måte var en diskokule, og det andre var bare en... En tre. Firkant av trekloss. Nettopp. Altså en lang, slank benk. Diskokule i front. Som et ben. Det var så kult. Vi kommer til å se også... kunstneriske uttrykk både i møbler og i pyntegjenstander og alt som på en måte bokter seg bortover bordet eller åler seg langs gulvet. Det er jo mye spesielt her ute. Det er det. Lampishen ser ut som en hva heter den som har så mange armer? En bløk. Bleksprutt. Det er så kult. Det er så mye gøy. Og jeg må jo si også at det med skulpturelle former, en undertendens der, som du har gjort meg oppmerksom på, Tone, det er jo nesten det at det går mot litt sånn surrealisme. Ja, det gjør det. Altså litt sånn at ting er litt Alice in Wonderland, når du går gjennom stua. Veldig gøy. Ja, og det har vi sett bilder fra fra de store interiøremessen også, at her er liksom når kunsten på en måte kommer seg inn inn i interiøret og virkelig stirre things up. Det ser jo meget kult ut da. Det er veldig gøy, og skulpturelle former er veldig lekent, mye mer lekent enn mye mer optimistisk. Vi kan si det er en optimistisk med for den optimistiske trenden. Som Tone og jeg faktisk har tatt litt copyright på. Optimistisk interiør, vi kalte det. Men som er det der lekende, pussige, som man får litt smil og munn når man ser. Så her er det, jeg vil si at det henger litt sammen, egentlig hele greia. Både det surrealistiske, jeg har på å si Den smeltende klokka på veggen. Ting som overrasker og er rart og nesten litt drømmeverden-ish. Dette vil jeg definere helt tydelig som en trend. Og i møte med lekende, nesten litt barnslige pussier. Den skjeve keramikkrukka. Det er jo optimistisk og morsomt at det er lekent. Veldig gøy. Ja, det er det. Dette er trender, jeg synes det er ganske kult at det er så tydelig. Og det er så mye også. Alt er skulpturelt. Du ser alt fra servise til pyntjenestandet til sofaen til alle møbler til kunsten til lampene. Det er veldig gøy. Vi ser også møbler som er sånn Hei, er dette en kjempe stor knute? Nei, det er en puff. Oje! Oi, her sitter en frukt. Men sånn ordentlig? tatt helt av. Ja, det har egentlig det. Dette kommer vi, er det sånn, Tone, at når man ser sånn møbelmessa i Milano, liksom, Ypperstad, Ypperstad, går sånn innkjøpere fra lyksverden, er å snuse rundt. Men der er også folk som, der er også IKEA å snuse rundt. Ja, ja, ja. Og Home Home og alt det funker. Der er alle å snuse rundt. Ja, så derfor er det så spennende når du som hører på snapper opp litt sånne trender fra de tonangivende møbelhusene og sånn. Det det kommer på hjørnet. Du kommer til å bli eksponert for det på et eller annet tidspunkt. Det er bare litt gøy å vite hva som kommer. Sånn er det jo med, som du har sagt også, Tone, med moten. Vi vet jo, de som sitter og ser på publikumet, det tar jo så kort tid før vi ser hva de store motøsene gjør. Tid det på en måte dukker opp på en maske nær et maler. Ja. og så er det da, hvis man da dette synes jo jeg er litt kult, hvis man da har sett på en måte originalprodukter, for det synes jeg det ligger litt læring i, hvis du har sett den sofaen fra en luksusprodusent da, og sett det originale statement-produktet, så er det også litt lettere å vurdere om du synes det som dukker opp på boligen holder mål, eller om du tenker sånn, nei, den er ikke bra nok, den er ikke sterk nok i formen, den er litt for høy, for eksempel, i titlene, den er ikke bred nok. For det er ikke alle som er like gode skal sies til å copy-paste de klokkene. Og det jeg mener, og som jeg synes du er veldig god til å lære bort, Tone, er det der med, klarer man å se, ok, dette er sånn en lyksig sofa ser ut, da har du det lagret i din visuelle minnepinne, holdt jeg på å si. Og så kan du ta bedre valg når du skal velge deg noe fint. Er ikke det litt sånn det funker? Jo, det er det altså. For det er jo ting som, for meg i hvert fall, så er det sånn, noen ganger, på Zara for eksempel, så kan jeg tenke sånn, wow, her har det vært gode, ikke at det er en ren kopi, men at det er sånn, dette ser kjempebra ut. Her er det sånn, eh, En fin karsmiddegrenser, eller et paljettskjørt med nydelig paljettbesetning, liksom. Eller en partyveske som ser overraskende fantastisk ut. Mens andre ganger er det sånn, den satengdressen styrer jeg unna, ikke? Det er jo litt sånn med møbler og ting og tanga. Plutselig er det pang, noe som funker som en kule til en rimelig penge, eller som i en masseprodusert variant, og andre gang kan man styre unna. Ved å være litt tett på hvor trendene skapes, så har man mulighet til å kunne orientere seg bedre. Men for å oppsummere der, dette med skulpturelle former, det har vi snakket om før, men det kommer mer og mer, og det blir nesten sprøret og sprøret. Ja, det gjør det. Og det blir sprøret og sprøret med fargene og materialen. Man eksperimenterer enda mer med materialbruk. En benke har ikke bare fire ben, men en diskogule og en trekort. Det er lekent i form av bruksområde også. Er det fordi vi bruker ting litt annet sånn? Jeg vet ikke. Det er kanskje tiden litt forbi for mange å ha sånn, her har vi dette møbler mange som bare bruker til det, her er vi bare gjester, her spiser vi hverdagsmiddag. Ja, vi bruker nok hjemme litt annerledes, at det er mer mobilt, vi flytter litt mer rundt på ting, vi bruker rommet til mange forskjellige ting. Jeg tror etter covid også har vi ventet oss til å bruke hjemme mye mer enn vi gjorde før. Vi er der mer, vi bruker det mer. Er det også litt sånn at vi ser flere bruksmøbler? Ja, det gjør vi. Sånn tar vi og setter til, og kule puffer som kan stå som en kjesselong med bøker på, men når gjestene kommer så sitter det tre stykker på den. Flere bruksmøbler er veldig i tiden. Gøy. Ukas annonsør er Right Price Tales. Tone, fine baderom, det vet jeg er en lidenskap for deg. Og et av spørsmålene som kommer oftest inn i innboksen din på Instagram, det er jo fra folk som spør deg til råds, hvordan få til luksusfølelsen på budsjett på mitt eget bad? Og da har jeg et kjempegodt forslag. Store fliser, lyse farger, gjerne beige toner. Og ton i ton fug også, eller? Ja, ton i ton fug. Det gir bare enda mer luksusfølelse. Jeg har tre fliser som jeg har valgt meg ut her, som er mine favoritter. Den ene, den heter Carbis Gold, for matet her er 60x120. En annen ting er jo at gold, altså liker du gullstilen, vil du ha gullarmatur, da har du flisen din her. Så har vi Sermat Natural, den flisa er 80x80. Husk at jo større flis, jo mer luksusfølelse får du. Den passer den lyse nordiske stilen. Den siste favorittflisaen min, den heter Mononix Mate. Den er skikkelig klassisk, tidløs, blir allerfint. aldri feil. Formatet her er 60x60, så den er svær den da. Og inne på rightprice-tiles.no der kan man se hele sortimentet av flis, sant? Det kan de, og det er så svært sortiment, så du kan gå deg litt vild. Og i tillegg så har jeg Right Price Tiles også kjempefin baderomsinnredning, min favoritt for luksusbade. Det er Nordic. Den Nordic-serien er helt råfin, og så har de kjempefint armatur, og de har de fine, runde speilene med leddlys. Og der har du et tips, da. Ja, det har jeg. Speilet kan aldri bli stort nok. Husk for det. Du trenger større enn det du tror. Og apropos budsjett, Tone, vi har jo laget en helt egen poddepisode, vi, om luksus på budsjett. Den kan jo lytteren gå og høre på for å få enda flere tips. Det burde du. Er det sånn, Tone, at vi har et tilbud oppå de allerede hardt presset prisene. Om vi har. Du får 20 prosent på ordinære priser hvis du bruker rabattkoden TONE20 og dette gjelder fram til og med 30. juni. Så de allerede hardt presset prisene, de har trykket enda et tak ned til deg, kjære lytter. Vi har en trend som jeg vet du synes er, jeg synes den er jo helt crazy, men det er jo faen det var morsomt da. Vi har kalt det monomønster. Ja, det er gøy. Det er kjempegøy. Forklar litt hva det er. Ja, det er stillet med kartene som slo til i fjor med en superkolleksjon hvor hun da har tapet og stoff i akkurat samme mønster. Og det var første gangen jeg så det. Det var på Milano-messa. Og det var så gøy, det var så lekent, og det er akkurat samme farge. Det er så kult! Det er litt sånn at hvis du setter deg i en sofa i det samme mønstret på et kjole, så er det bare fjeset ditt som synes «Det hadde vært gøy!» Verst er at det er dødskult. Vi er på ide-nivå. Stemmer vi å snakke med oss neste gang, ja. Ja. Men det er altså en kjempeffekt, og jeg synes det, jeg blir veldig betatt for det da, jeg synes det er dødskult, altså jeg er jo veldig glad i mønstre og fine stoffer, men faktisk til folk hjemme også, dette er jo ultra fett når man ser det liksom på en, som du så i Milano, og det er laget I verdens kuleste location. Det kan ikke se dølt ut. Men det er ikke så dårlig tips å prøve noe lignende hjemme. Har du en stol for eksempel, og en liten vegg, altså et lite rom, er jo Jeg mener, dette kan du få til å funke hjemme. Det er sykt kult, og de har det på Exponova i Oslo, så har de det i Stella-utstillingen. Jeg har vært der og tatt bilder, så jeg kan legge det ut på Instagram. Det er så kult, altså. Dette er faktisk noe man kan la seg inspirere av. Det er nesten en form for kamuflage, på en måte, for det blir nesten sånn, Det er så kult. Det er så nytt. Det er en trend som kommer som vi ser kjempestort. Det kan også være for eksempel stripete vegg, stripet og sofa, fuglevegg, fuglesofa, alle mulige mønster. Men det organiske mønstret, sånn som Stella har oss opp. Organiske mønstre, blomster, trær, det er veldig i tiden. Vi må faktisk sveipe innom det, fordi dette med tapeter ... som du sier, organiske, med kvister, fruler, botanblomster, alt dette. Både gamle klassikere for fornyet aktualitet. Vi kan jo nevne for eksempel en sånn Instagram-farshot for så vidt. Det er jo Lillie Allens hjem har jo fått en enorm oppmerksomhet for Da er vi jo litt i det cottagecore-stilen. Satt litt på spissen. Men hun har jo håndmalte tapeter jeg har fått med meg, som er sånn, til deg som hører på, det er ikke noe vits å google det, det koster tapeter for millioner. Men altså, hun har jo tapeter i alle rom med kvister og fugler og blomster, og det er grønne fløylesofar, og det er gyllene, det er tepper, og det er fantastisk. Det er kavalkade i liksom deilig sånn britisk møter nåtid på en litt sprø måte det er også unektelig en trend som kommer og som er og som fortsetter ja, den er kjempestor og den tror jeg det er veldig lett for oss i Norge å begeistre seg over jeg tror den faller veldig lett for oss å like det er jeg helt enig Det har kanskje noe med lunheten i det å gjøre. Koselig, vi liker å kose oss. Og det er kult, det er veldig kult. Jeg tenker at det er gøy å nevne at dette ikke på en måte er sånn å må man på en måte være en åtte år gammel dame. Nei, altså for det er føles veldig moderne. Og så har man nye objekter som er så kule, men de er likevel du ser hvor opprinnelsen at det er en sånn gammel klassiker de har bygd på. Veldig altså, den trenden elsker jeg. Den er kul. Den er kul, og den lar seg også, for deg som på en måte ikke finner roen i de altfor rene flatene, så er jo dette med tapeter og stoffer en veldig fin måte å skape et helt unikt uttrykk. Og hvis du tenker da at liksom det ikke fungerer med kunsten din eller de moderne lampene. I beg to differ, for det er faktisk det kuleste. Er det ikke det? Jo, og så føler jeg at du så enkelt kan forandre hjemmet ditt hvis du er litt lei, hvis du synes det er kjedelig. Vet du hva? Gunn på med litt tapet. Må ikke være på alle vegger overalt. Det kan være en vegg, det kan være et rom. Og så tar du gardin eller stoff i samme, eller du trekker om sofaen din i samme stoffe. Ja. Flytter de seg og har det et superhatt haum? Ikke søy det. Jeg fikk lyst. Vi har to trender igjen vi skal innom, og det er Det ene er faktisk glass. Ja, vi ser det. Glasstrenden. Du som hører på tenker sånn, glass. Det har alltid vært glass da. Nei, men nå er det liksom glasset i form av det klare glasset, ser vi mye av. I store vaser gjennomsiktig. Altså det gjennomsiktige. Fortsatt i skulpturelle formene. Det kommer masse. Men også glass i lamper, særlig. Murano går jo aldri av måten. Nei, og den har vært, altså disse vinterse muranokronene, de er jo for øvrig en hel haug med modeller egentlig. Men hvis vi tenker på den sekke-muranon, med sånne klokker som henger nedover, den fortsetter å være. Mange har nok oppdaget litt hvor spennende og hvor lekent det kan bli med en ordentlig, liksom, For eksempel en gammeldags muranmikrone med skulpturelle armer og så videre, i et stramt miljø. Å, det er kult! Ja, og den der kontrastbruken der, gjerne med glass i lampene, Den er populær, eller den har vi sett mye av nå. Det er masse klart glass, hvitt glass, altså melkefarget glass. Det er store lamper, det kommer i former, det kommer i alle mulige former, sånn type vaser, objekter. Fat. Men det er store ting i glass også, og glasslamper spesielt er jo veldig trendy om dagen. Så er det dette med å ha vinglass i alle mulige ... Ja, farger og ... Det fargede glasset ser vi også mye av. Jeg nevnte jo plexiglasset, men også fargede objekter i glass. Jeg tror i løpet av året at veldig mange kommer til å kjøpe seg litt nye vinglass, for det kommer så mange nye fargede glass som er så kule. Ja. Det er så mye tøft i glass, og bare gleder jeg deg. Du kommer til å sitte med et nytt vindglass, tror jeg, i løpet av året. Hvem gjør ikke det? Jeg blir jo alltid betatt av farget i glass. Jeg er jo som en skjære som vil bare ikke ha noe annet, tenker jeg. Vi har en trend til, som på en måte har vært en stund, men vi ser den bare mer og mer, og det er betongen. Ja, det er så gøy. Betonggulv i alle mulige varianter. Det kommer i matt, det kommer i blant, det kommer i... Og det finnes naturbetong, fargetbetong, og dette med underkategori her, mikrosementen. Vi ser det kommer så sterkt. Det kommer så masse. Ja. Og også at det følger veggen. At man også har betong eller mikrosement. Mikrosement er jo litt mer vanlig å ha på veggen, men vi ser veldig mye betongflater. Ja. På gulv og vegg. Ja, og det er jo rått, gir jo et rått uttrykk, men det er jo også den naturlige følelsen på et måned også. Veldig organisk. Jeg liker veldig godt betonggulv. Det kan være litt hardt å gå på, men det er liksom, har man noen tepper, altså jeg elsker den følelsen. Og det gir meg altså den ute innefølelsen. Polert eller upolert? Jeg vil ha det upolert. Altså polert matt, sånn at det tåler litt. Men jeg vil jo ha det så organisk som mulig også da. Når det gjelder betong, jeg sa at det var den siste, jeg har jo et lite veding der, for vi har jo akkurat hatt en episode om flis. Jeg blir litt stolt når jeg ser at noe av det vi har fremsnakket der, Tone, var jo den tredimensionale flisa. Og den blir jo kjempe stor. Det kommer masse. Og det er noe jeg tenker på når jeg ser det som kommer av tredimensionalt på fliser, så tenker jeg litt sånn jeg som er så mye marrakesj. Alle trendfolk, alle designere drar jo til marrakesj hele tiden, og der har de hatt disse tredimensionale flisene i århundre. Ja. Så det er veldig gøy. Man fanger opp alle trend- og designere. De trendforskere reiser rundt til Marrakesh, Bali, Japan, og finner disse trendene. Jeg tror jo når jeg ser de tredjedimensionalene flissene, mange av dem har vært i Marrakesh. Garantert. Der sosere rundt kret og pletterfisker på den måten, og mye av det kommer hjem til oss vanlige folk. Men tredjedimensionaler flisser er for eksempel sånn fiskeskjelsaktige. Hvor vil du ha det? Å, jeg kunne gjerne hatt opp en hel vegg i stua mi. Tenk så kult bak sofaen. Du tenker flis inn i disse rommene også. Ja, hvorfor ikke? Og det er jo også, skal sies, i den serien... der vi har vært og snoket litt nå, så er det jo faktisk også dette med å bruke materialer vi kanskje forbinder med enkelte rom. Prøv å utfordre deg litt. Bruk til litt nye rom. Sånn som når du sa flis i stua. Ja! Crazy idea. Men vi har jo også snakket om for eksempel dette med flislegging av peis. Det er ikke så mange som har gjort det. Det er kult det. Selv om vi har sett det litt her og der, men det er jo fortsatt veldig kul bruk av flis. Og veldig kul måte å fornye, gjøre peisen sin trendy hvis du kjøper en gammel stygg peis. Altså bare tenk på flis liksom oppå den. Så kult. Og nå som det kommer med de tredimensionale som er så, det er så mye kule mønster og det er veldig gøy. Og litt sånn oppsummert da, når vi snakker om for høsten, så er jo det trender som selvfølgelig på en måte har vært, vi kunne snakket om de samme trendene nå spolt tilbake og presentert dem i januar, for de er jo litt sånn, de går jo gjennom året, men det er klart at vi nordmenn nå går mot høsten, så går vi jo inn i den bobla vår. Og da er det kult å minne om hva beveger seg der ute, hva er der, og og til alle som synes trender er litt sånn maset, og jeg skal ikke forholde meg til trender og sånn, det er noe en ting, men det er ganske deilig å kunne se på så mye forskjellig, og kjenne litt hvor det rykker litt i rockefoten, for da skjer det jo magiske ting, når du kjenner at dette er meg, ja, man navigerer litt i det, kikker litt mer, ser litt på hva som henger sammen. Trenden er så utrolig abstrakt, og så forskjellig. Så alle finner jo noe, og det er jo ikke meningen at man skal kjøpe så veldig mange av disse trendproduktene, men kjøper du igjen ny ting av det som kommer nå? Se det i sammenheng. Jeg tenker at et levende hjem, som du er veldig opptatt av, Tone, de er jo alltid sånn, de har jo noe fra, de har jo en historie. Ja. ting fra langt tilbake. Du tar med deg alt når du drar videre og adder noen flere ting. Og så er det jo dette som virkelig manifesterer seg, som vi har snakket mye om. Det er jo det personlige hjemme. Og det er jo liksom en klisjé, men det forblir litt viktig å undersøke. For det er så mye egenart der ute nå. Det er så gøy, og det går aldri av moten. Det personlige hjemmet, det går aldri av moten. Takk for at du hører på interiørrådet. Det er en glede at du slipper oss til inne i øret ditt. Enten du sitter på bussen eller hjemme. Hvor er du egentlig når du hører på? Ja, hvor er du? Det lurer jeg på. Det tenker jeg på også. Vi er i hvert fall her hjemme hos Tone og podder som bare det. Følg oss gjerne på Instagram hvis du ikke har gjort det før. Der legger vi ut også relevant info og bilder fra episoden. Og så håper vi å høre på neste onsdag. Ha det!

Nevnt i episoden

Jordtoner 

En dominerende trend i 2023, spesielt bruntoner, terrakotta og rosa nyanser.

Terracotta 

En sterk trend som kommer i alle varianter, brukt av interiørstylisten Kelly Wearstler.

Kelly Wearstler 

En kjent amerikansk interiørstylist, hennes nye serie for Xerax inkluderer mye terracotta.

Xerax 

Et merke som lager interiørprodukter, Kelly Wearstler har laget en ny serie for dem.

Instagram 

Et sosialt nettverk for å dele bilder og videoer, Tone anbefaler å følge Kelly Wearstler der.

Hjemmedisko 

En trend som er lekent, funky og sexy, inspirert av 70-tallets italienske stil.

Else Kåss 

En norsk komiker, hennes spisestue er et eksempel på den blå trenden.

Skulpturelle former 

En sterk trend som fortsetter denne høsten, med kunstneriske uttrykk i møbler og pyntegjenstander.

Optimistisk interiør 

En trend som Tone og Benedicte har tatt copyright på, lekende og pussig som gir smil og glede.

Alice in Wonderland 

En referanse til en barnebok, beskriver en surrealistisk stil i interiør.

Monomønster 

En trend hvor tapet og stoff har samme mønster, inspirert av en kolleksjon på Milano-messa.

Milano-messa 

En stor internasjonal møbelmesse i Milano, en viktig kilde til inspirasjon for interiørdesignere.

Stella 

Et merke som selger interiørprodukter, de har monomønster tapeter og stoff.

Exponova 

En butikk i Oslo som selger interiørprodukter, de har monomønster tapeter og stoff.

Lillie Allen 

En person som har et hjem som er populært på Instagram, kjent for sine håndmalte tapeter.

Cottagecore 

En interiørstil som er inspirert av landlige omgivelser og naturlige materialer.

Instagram-farshot 

En referanse til et bilde som er populært på Instagram, i dette tilfellet Lillie Allens hjem.

Right Price Tiles 

En sponsor av podkasten, de selger fliser og baderomsinnredning.

Nordic 

En serie med baderomsinnredning fra Right Price Tiles, Tone mener den er råfin.

Glass 

En trend som fokuserer på klart glass, spesielt i vaser, lamper og vinglass.

Murano 

En øy i Italia kjent for glassproduksjon, refererer til Muranokroner, en type glasslampe.

Betong 

En trend som inkluderer betonggulv, vegger og mikrosement, gir en rå og organisk følelse.

Mikrosement 

En type betong som brukes ofte på vegger, gir en jevn og elegant overflate.

Tredjedimensjonale fliser 

Fliser som har en tredimensjonal struktur, inspirert av Marrakechs stil.

Marrakesh 

En by i Marokko, kjent for sin tradisjonelle arkitektur og fliser.

Bali 

En øy i Indonesia, et populært reisemål for trendforskere og designere.

Japan 

Et land i Asia, kjent for sin moderne design og arkitektur.

Interiørrådet 

Navnet på podkasten, vert for interiørdesign-diskusjoner.

Deltakere

Host

Tone Kroken

Host

Benedicte

Sponsorer

Right Price Tiles

Lignende

Laster