Musikk
Velkommen til Interiørrådet. Hei Tone. Hei. I dag er vi ikke bare deg og meg. Nei, det er så koselig. Vi har besøkt en veldig god, kjent og kjær veninne. Ja, vi har Live Brekke. Tidligere L-Decoration-redaktør. Vært en kvinne bak Oslo Deko i sin tid. Og nå designer bak SAI. Velkommen til oss, Live. Å, tusen takk. Så stas. Ja, vi måtte jo liksom ta en liten sånn
Du som hører på, jeg har et inntrykk av at mange har fått med seg hvem du er litt sånn behind the scenes, for du har vært i, hvis vi kan kalle det det, interiørbransjen, kaller vi det det? Ja, det gjør vi. Du har vært der i mange år. Ja, altså jeg startet jo først i L, da. Jeg kom jo fra fashion. Så jeg jobbet L&L decoration i 11 år.
Ja, så blafikk. Kan jeg si noe også, bare for å slenge inn? Lime var også modell i sin tid. Ja, før det så var du supermodellen. Ja, ja, ja. Jo, det var du. Virkelig, absolutt. Så du har både jobbet med mote, og du har jobbet med interiør. Sånn som jeg forstår det, så tenker du kanskje at det henger litt sammen, eller? 100% tenker jeg at det henger sammen. Eller jeg tenker alt som har med estetikk, og så handler det om
Ja, det å kle seg fint og være opptatt av både interiør og fasader og bygninger. Ting henger jo sammen. Ja, og du bygger jo på en måte sånn som jeg har kartlagt det litt, så er det litt sånn det å kle seg og det å innrede har noen fellesnevnere. Det har vi jo snakket litt om interiørrådet før også. Dette med sånn, Tone, du er jo veldig god på sånn lag på lag,
velge en palett, og ikke minst velge litt med omhud hva man skal framheve, hva man kan kjule hjemmebord, og hva man skal investere i, og hva som kan være litt billigere. Det er jo det samme innenfor interiør. Vi har jo lenge ønsket oss deg som gjest, Livet, fordi jeg har lenge hatt deg på lista over sånn, alt Livet har ser bra ut, og jeg synes du har en veldig sånn
sikker smak, men er det noe som, har du alltid følt det, eller har du noen ganger
Har du alltid visst hva som er din stil? Det er veldig hyggelig at du sier det. Jeg føler på mange måter at jeg er et lokomotiv som damper på. Jeg galloperer en hest. Det er veldig sjeldent at jeg stopper opp og ser hva jeg holder på med. Hva er min stil? Hvem er jeg? Du har egentlig ikke refleksert veldig over at du liker det og det og aldri det. Er du en åpen type?
Veldig åpen. Og det er jeg også når jeg innredder for eksempel for andre, eller når jeg er på styling. Jeg er veldig konseptuell. Jeg liker konsept, og jeg liker å bli utfordret på hva folk ønsker. Å, spennende. Ja, vi må stoppe litt da, for det er bare det som sier at jeg er i spennende tone. Det er kjempegøy, og livet har masse spennende prosjekter på gang. Ditt virke, for å si det sånn, du designer produkter, det er blant annet...
serviseglass Apollo-glassene som jeg elsker Jeg designer ikke selv Jeg er produsent, jeg er kvinnelig gründer, jeg eier jo essay Jeg setter ting i gang men min produktutvikler er dansk
Jeg har en kvinnelig designer som har designersaviser for meg. Og jeg har flere spennende ting på gang. Men først og fremst så får jeg ting til å skje da. Dette er et 100% selvfinansiert merke, så det tar jo litt tid. Men det som er min ambisjon med Essay som jeg driver, er jo å starte et norsk merkevare som kommer fra Norge, men som har veldig, veldig høy kvalitet.
Med ting man har lyst til å ha for alltid. Godt håndverk. Fine ting. Med en liten touch, med en liten skulpturell... Jeg føler at stilen din er veldig ren, kvinn, nordisk. Du har en sober palett. Jeg har det. Jeg er nok litt beige.
Vi skal sette en farge som blir beige. Du er rett og slett i kategorien interiørgründer, verksetter av ideer og får det ut. Hva er det du har tenkt er, hva er det vi trenger i en verden som flommer over oss? Hva er det folk etterspør, og hva er det som gjør at
at du har på en måte endt opp med noe som du tenker at vi ikke skal gå lei. Men sånn i utgangspunktet så trenger vi jo absolutt ingenting. Det skal vi være såpass ærlige å si. Men det er jo fremdeles sånn i verden at vi vil ha fine ting, og vi kjøper nye ting, og
Men det som er viktig for meg, for det som jeg tilfører til denne verdenen, det skal ha høy kvalitet, det skal være for alltid. Du skal vite at hvis du kjøper noe, så er det ikke noe som går i stykker, eller noe du trenger å bytte ut for at du blir lei av det. Det synes jeg er viktig. Samtidig er det også et merke som tar vare på gamle håndverktradisjoner, sånn som servisemittet laget i Polen. En familiedrevet fabrikk som har vært der i hundrevis av år.
Det samme med teppene mine håndknyttet. Så jeg synes det er viktig at man tar vare på disse tradisjonene og får det videre ut i verden. Spennende. Jeg har lyst til å namedroppe noe for det serviset ditt, Lieve. Det er jo fantastisk vakkert, og det finnes ganske mange kule steder rundt omkring i Norge, blant annet på restauranten til Holsveiler. Hva heter det igjen? Kaffeplass. Kaffeplass.
Det er veldig gøy. Det norske designet synes jeg er så stas. Ja, det synes jeg også. Og for å si det sånn, så kjøpte de det for hvor tid var det åpnet?
tre år siden, tror jeg. Og det har ikke fylt på. Så det holder. Det er et servis som ikke blir ødelagt med det første. Lieve, vi må høre litt om hva som er et godt hjem for deg, og litt om boligreisen din. Jeg pleier å spørre, vi har jo hatt noen gjester opp igjen nå, men det er alltid gøy å høre hva kommer du fra, og hvor er du nå? Barndomshjemmet ditt, for eksempel. Ja, dere hører jo at jeg er fra Sandnes. Ja, ja.
Det er jo en klassisk oljedialekt. Pappa og foreldre mine er fra Horten begge to. Men vi flyttet til en forstad i Sandnes.
Men det som var veldig mitt interiørhjerte, det var jo hjemme hos min farmor og farfar, som hadde bodd veldig mye i Afrika, Etiopia, de hadde bodd i USA. De hadde gamle trommer og antilopohoder og samer og kokormøbler. Det er gøy! Ja, fantastisk porselen fra Royal Copenhagen, som jeg arvet. Så jeg ble veldig fascinert av den miksen mellom asiatisk,
forskjellige verdener, forskjellige kontinenter, og det å ha tatt med seg hjem til noe helt annet enn det noen andre hadde. Åh, det synes jeg er så spennende, og så fint at du sier, var det jobbene dere som gjorde at de hadde den spennende mixen? Ja, det var min farfar som hjalp jobbe i forsvaret. Ja, nettopp. I marinen. Og det synes jeg er spennende at du, for dette der med å opp
For det er jo liksom hjem som har alle disse tingene som skaper minner hos barn. Jeg har også sånne opplevelser, og du også, Tone, har fortalt om det. Jeg tror mange som er interessert i interiør ofte har noen sånne knagger som er sånn «Oi, man kom inn dit!» Det var ikke nødvendigvis i sin egen familie heller, men bare det å åpne døra til noen som hadde det.
et personlig hjem med mye som er spennende. Og den opplevelsen har vi tatt med oss. Jeg tror den opplevelsen vi fikk av interiøret som barn, det er jo den som gjør gleden. Og det er de minnene som vi husker som veldig gode, spennende minner. Koblet du det til at dette er spennende å skape sånne miljøer? Ja, veldig. Jeg var jo veldig opptatt av rommet mitt, og malte og styret ordene, og fikk lov å holde på og kjøpte seng på IKEA og
Helt fra jeg var veldig liten. Så dette har ligget nær deg hele tiden? Det har det, ja. Hadde du masse plakater? Hvordan så barnerommet til livet brekke ut? Nei, det var nok litt... Jeg var veldig inspirert av det Rokoko-
Det var ikke beige da? Det var ikke så beige, det var ganske grønt, skal jeg si. Og rosa sofa. Er det det vi kaller eklektisk stilmix nå? Ja, det vil jeg påstå. Forut for sin tid, du var tidlig i livet. Ikke bare beige altså. Nei, da vil jeg tulle litt med deg. Men fra et litt sånn crazy endringsvillig barnerom, og
Og ungdomsrom, så skulle jo du ut i verden du også. Du flyttet hjemmefra sånn cirka når liksom? Sånn cirka 20. Og da var det rett ut i den store verdenen. Så gøy livet. Modellkarrieren startet der. Ja, det var beinhardt.
Hvordan var det å flytte til Storby, og hvordan påvirket det deg i din formative årene der? Jeg har egentlig alltid vært ganske selvstendig, så det fikser jeg ganske bra. Men jeg jobbet som modell kanskje i tre og et halvt år, og det tar jo på. Man ble jo veldig selvbevisst om hvilket nesebo som er støst. Så det...
Det var jo det som gjorde at jeg ikke orket å være modell lenger. Du kjente på trykket? Jeg kjente trykket der, men jeg har jo gjort veldig mye spennende ting. Jeg har jo bodd i New York og London og Paris og Haraldsjøen.
Jeg har hatt veldig mye gøy også, men samtidig så var det ikke noe fra jeg fra Sandnes som jeg måtte igjen. Det var ikke fashion som skulle bli din passion resten av livet, liksom? Nei, og det kjente jeg jo faktisk veldig når jeg sto foran kameraet. Oi, jeg har lyst til å være bak kameraet. Jeg vil være på andre siden. Jeg vil være art director. Jeg vil bestemme hva som skal skje og hvordan det skal se ut. Du vil være med på hele bildet? Jeg vil være med, og da begynte jeg å søke på Vesterdals fra...
fra New York. Da ble det Oslo for deg, og studietilværelse på Art Direction-linja på Vestras, som nå heter Vestras. Sønnen min har akkurat gått der, det heter Kristiania Mett, eller noe sånt. Det er høyere prestisjon nå enn da vi gikk der åtte på set. Nei, ikke høyere, men du får mer poeng. Jeg fikk ikke så mange. Vi har gått videregående to ganger i livet, hvis nok. For jeg har nemlig også gått på Vestras i sin tid. Jeg gikk tekstforfatterlinja, og
Og livet gikk et trinn over meg. Så jeg husker deg fra gangene i livet. Ja, det gjør jeg. Men det skulle jo bli det visuelle universet. Det forble din passion. Og så har du...
fortsatt i den bransjen? Du sa årene utenlands, regnet med at du bodde litt sånn kummelig og smått. Ja, det var senge... Hva skal jeg si? Ja, du fikk en seng. Er det sånn seng på seng? Jeg ser for meg masse modeller som deler en leilighet. Ja, seng på seng. Det var liksom køyeseng på køyeseng på køyeseng. Det var sånn Annie-seng.
Men fikk du noe privatliv der liksom, eller var det? Nei, heldigvis er jeg jo veldig sosial, så jeg trenger ikke så veldig mye privatliv. Men jeg var mye alene også. Men akkurat hjemme i leiligheten, så var det fullt av folk. Fullt av tynne folk. Ja.
Din første Oslo-lærlighet, har du noen minner om det? Altså, den var liten. Den leide jeg av en kompis, og jeg bare tok han uten å se han, så det angrer jeg jo litt på, faktisk. Hadde du noen ambisjoner for hvordan han skulle se ut hjemme tidlig der, eller var det mer sånn, dette er midlertidig? Nei, shit, det var midlertidig. Det skjønte jeg veldig fort. Den skulle jeg sett og tatt en titt på. Jeg skjønner. Men nei, det tok faktisk litt tid før jeg begynte å skjønne at jeg måtte ha det hyggelig hjemme. Jeg var mye ute den perioden.
Når man flytter til Oslo så er det jo litt sånn, ikke så mye hjemme kanskje. Helt klart, men jeg har inntrykk av at ganske mange unge i dag er litt mer opptatt av sånn, hvordan det ser ut hjemme. Ja, at de vil ha det koselig, man vil være hjemme liksom. Men i dag, for å spole litt frem i tiden, fortell oss din boligsituasjon i dag, Liva. Nei, nå bor jeg på Fragner, i en leilighet, ikke så langt under at hodet er. Nei, vi er nesten naboer, det er så koselig her.
Og jeg elsker å bo der. Jeg er jo veldig sånn marka skog og hei og fjell og kjohi, men nå slipper jeg å bruke helgene på haget. Ja.
Og jeg elsker jo det der blødekake hjemme. Jeg synes det er veldig fint. Sånn rent basic. Du bor i en leilighet fra sånn 1890-året, et eller annet? Ja. Høyt under taket. Høyt under taket. Og det er setter og... Stukatur og doble dører. Nei, jeg synes det er veldig, veldig fint. Og der er du landet? Ja. Og der bor du sammen med? Der bor jeg sammen med samboen min og min ene datter. Hun andre har flyttet hjemme nå fra da. Nettopp.
Stopp. Ja, for du har to jenter. Og store barn. Ja, og eldste er nå blitt? 20. Ja, herlighet. Da har du to barn i to ulike aldre, og du har en romslig frangelærlighet som du bruker som, hva skal jeg si, studio litt? Ja, litt, men nå har jeg jo fått meg et eget studio faktisk, som har et eget essay-showroom.
Det er veldig fint på Bilskeby. Ja, det er kjempefint. Det er jo mitt andre hjem, så der får jeg lov å gjøre akkurat hva jeg vil. Jeg vet ikke, det blir jo litt sånn hjemme, så blir det jo litt sånn skomakerens barn, og jeg jobber med intervjuer hele dagen og kommer hjem, så da kjenner jeg bare, ja,
Ja, så er det litt sånn hos deg at du har noen, for Tone er jo kjent for å gjøre om veldig ofte. Hvordan er det hos deg i livet? Ja, jeg var veldig sånn som gjør om veldig ofte, men nå har jeg begynt å gjøre om veldig ofte på kontoret. Så da blir det liksom veldig mye hvis jeg gjør om veldig ofte både hjemme og på jobben. Ja, hvordan vil du beskrive stilen din hjemme? Det er veldig lys.
Og beige. Og så har jeg noe. Jeg har et par klassikere. Ims lounge. Noen Ims spisestoler som jeg har investert i. Og så er det blandet med litt mykt og feminint. Og litt hardt. Også en del tre. Og så har jeg metallkjøkken.
Oi, det er veldig kult. Ja, så litt sånn feminint-maskulint. En sånn fin mix. Er den balansen som du på en måte har landet på viktig? Ja, veldig. Det er kjempeviktig. Hvordan vurderer man om det er riktig balanse? Nei, det er sånn, med en estetiker så er du jo litt på følelsen da, men jeg ser jo veldig fort sånn, altså hvis jeg kommer inn i et hjem der det for eksempel ikke er noe tre, ja,
Da ser jeg meg en gang at det mangler. Du trenger den varmen fra noe treverk. Så det er jeg kjempeopptatt av. Det må være noe tre. Det trenger ikke så mye, men bare om det er en liten sidebord. Det er det organiske, det varme. Ja, det varme. Du trenger det i et hjem for å få den lunheten. Ja, du trenger egentlig det i hvert rom. Og hvis du ikke har det, så blir det veldig kjølig og sterilt.
Så det er jo med å skabe balansen, og så er det jo også det på en måte med formene. Sånn Eames Lounge er jo også sett på en sånn veldig maskulin møbel. Men så har jeg et veldig feminint speil som er arvet fra bestefaren til samboeren min, sånn ventiansk, veldig sånn feminint speil. Så de to står jo veldig i kontrast til hverandre.
Og så er det myke ultepper, og så er det hare steinbord. Ja, så du er hele tiden ute etter den der mykt, hardt, lunt, kaldt. Det er da det blir spennende. Ja, det synes jeg. Når du jobber med folk som kommer til deg og spør om hjelp hjemme, hva synes du går igjennom som det de har største utfordringer med? Hva er det de vil ha hjelp til da, på en måte? Veldig, veldig ofte gardiner. Er du enig, Tone? Ja.
Altså, folk har fortelt ille på gardiner, og det er veldig gøy. Og synes de det er vanskelig da? Ja, de synes det er vanskelig, og så er det ofte veldig dyrt. Spesielt hvis du skal få sydd gardiner, og så angrer du, altså jeg vet ikke. Har du noen tips der? Ja.
Da synes jeg faktisk at det er svenske marked godt her, noe jeg ofte anbefaler. Det er litt dyrere enn hvis du går på disse kjedene, men samtidig så får du det veldig fint. Vi har snakket masse om dem, vi liker dem veldig godt. De er i hvert fall konkurransedyktige på pris kontra mye, og så ser det lekkere ut. De har vært ganske gode på å treffe en fint sånn der. Og så er det fint, det er bra kvalitet. Jeg har brukt det masse i prosjektet også, faktisk.
Men jeg har også brukt noe fra den high-end linja til jotext. Det er jo veldig fint. Og gardiner. Takk, det var et godt tips. Er det sånn at mange har, altså jeg har inntrykk av at mange med meg også synes det kan være litt vanskelig å få
finne ut den der balansen mellom nok møbler og få mye møbler og nok ting og få lite ting. Hvordan tenker du om den balansen der? Når er det et rom ferdig møblert for deg?
Ja, det er faktisk litt vanskelig å si. Og så kommer det veldig an på person til person. Av og til kan jeg se hjemme selv og si at jeg har alt for mye i meg selv. Når jeg får nok. Men andre ganger kan det være sånn at jeg bare fyller opp. Jeg føler at det er litt årstid som jeg henger i.
Vi trenger mer på vinteren, gjør vi ikke det? Ja, men ikke det? Men vi har det hyggeligere da, koseligere. Om når sommeren kommer, så bare skuffla alt ut. Ja, opp i boden. Eller ut på Finn. Vi har jo ganske mange spørsmål, Tone, ofte i den sveiva med at folk har helt nye, altså de er nyinnflyttet, kanskje til og med i et nybygg.
Og da er det mange som får litt sånn skitt hvor startet man på en måte. Og gjerne, nå bor både du Tone og du i livet, bor jo i sånne leiligheter hvor det på en måte er sjel nærmest fra før, før man begynner. Altså med sånn litt skjeft rart noe stukatur. Det sitter jo litt historie i veggene. Men når man flytter inn i noe helt nytt, så kan man jo få litt sånn skitt her er det ikke noe historie i veggene, jeg skal skape den selv. Og det er litt sånn sterilt. Hvordan jobber du med sånne boliger?
Altså, det første jeg vil anbefale da, er å male taget. Ja, interessant. Hvorfor det? Nei, for du skaper en sånn, du får en sånn lun atmosfære med en gang, og det som du sier, det blir jo veldig lett en boks. Men da må du bare jobbe med den boksen i stedet for å jobbe mot den. Akkurat.
Og så er det gardiner. Gardiner og malertaket. Dette høres ut som noe du kunne skrevet ut på. Ja, det høres helt perfekt ut i mine ører. Fordi det er jo litt sånn, når vi lager den podcasten her, så er det jo ofte sånn,
Får man jo innimellom høre fra litt, det er gøy å høre på, og hva med oss som bor i helt sånn vanlige hus? Man ser mange fine bilder av hjem fra hele verden, og vi plukker jo inspirasjon fra øverste hylletone, så vi legger jo ut bilder av det fineste vi vet. Og så kan man jo føle litt den der, som man ofte gjør med motel og interiør, at man skal hjem og kle på seg noe, eller få til noe funker i det der hverdagshuset.
som kan føles litt sånn, åh, hvordan skal jeg få det til å skinne? Men nå fikk vi noen tips allerede. Det med å male taket, det har vi jo snakket om før. Det trenger ikke være en mørk farge eller noen crazy farge. Det er bare at du vil ha det en helheten livet, ikke sant? Ja, ikke sant. Og så vil jeg vel kanskje tro at du vil dra inn gardiner med en gang. Hva synes du er de vanligste tabbene folk gjør når de tenker på å innredde fra scratch?
At de putter sofaen helt inn til veggen. Det har vi store problemer med. At de cleaner sofaen inn til veggen, og så setter TV-panelen på andre siden. Du må tenke helhetlig, med sitteplasser gjerne, kvadratisk, eller sånn at du jobber rundt en firkant, eller et eller annet avlangt. Med stoler, det kan være en liten krakk, eller en puff, eller...
Men med en gang du begynner å ta den sofaen inntil veggen, så ødelegger du alt, tenker jeg. Men når du sier sofaen inntil veggen, på vegne av alle som gjør det, vil du ha den bare litt ut? Ja. Du tenker ikke noe fritt stående midt i rommet? Nei. Gjerne det, kanskje? Men gjerne det, spør du meg. Jeg elsker jo det. I know. Og heller velge en litt mindre sofa, tenker jeg. Og heller litt mindre sofa, to stoler, i stedet for at du skal ha hele denne u-sofaen, og få plass til, og akkurat plass til...
3.52, og så velger du en sofa. Ja, akkurat. Da vil du ha litt luft. Jeg tar med alle tipsene. Dere er jo litt sånn herlig samkjørt, dere to eksperter. Vi har gjort dette litt også. Og dere lærer noen trikk som vi snapper opp underveis.
Tone, fine badrom, det vet jeg er en lidenskap for deg. Og et av spørsmålene som kommer oftest inn i inboxen din på Instagram, det er jo fra folk som spør deg til råds, hvordan få til luksusfølelsen på budsjett på mitt eget bad? Og da har jeg et kjempegodt forslag. Store fliser!
lyse farger, gjerne beige toner. Og ton i ton fug også, eller? Ja, ton i ton fug! Det gir bare enda mer luksusfølelse. Og jeg har tre fliser som jeg har valgt meg ut her, som er mine favoritter. Den ene, den heter Carbis Gold. Formatet her er 60x120. En annen ting er jo at gold...
Altså, liker du gullstilen, vil du ha gullarmatur, da har du flisen din her. Så har vi Sermat Natural. Den flisa er 80x80. Husk at jo større flis, jo mer luksusfølelse får du. Den passer den lyse nordiske stilen. Den siste favorittflisaen min, den heter Mononix Mate. Den er skikkelig klassisk, tidløs, blir aldri feil. Formatet her er 60x60, så den er svær denne.
Og inne på rightprice-tiles.no, der kan man se hele sortimentet av fly, sant? Det kan de, og det er så svært sortiment, så du kan gå deg litt vild. Og i tillegg så har jeg Right Price Tiles, også kjempefin baderomsinnredning, min favoritt for luksusbade.
Det er Nordic. Den Nordic-serien er helt råfin. Og så har de kjempefint armatur. Og de har de fine, runde speilene med leddlys. Og der har du et tips, da. Ja, det har jeg. Speilet kan aldri bli stort nok. Husk for det. Du trenger større enn det du tror. Og apropos budsjett, Tone. Vi har jo laget en helt egen poddepisode, vi. Om luksus på budsjett. Den kan jo lytteren gå og høre på for å få enda flere tips. Det burde du. Er det sånn, Tone, at vi har et tilbud
oppå de allerede hardt presset prisene. Om vi har. Du får 20 prosent på ordinære priser hvis du bruker rabattkoden TONE20 og dette gjelder fram til og med 30. juni. Så de allerede hardt presset prisene, de har trykket enda et tak ned til deg, kjære lytter.
Jeg vet, Eliva, at du også jobber, for det er litt sånn gøy å ha inn. Du jobber jo med folk som vil ha det fint hjemme, men du jobber også med å innrede restauranter og sånt. Og her er det jo mange som henter inspirasjon. Hva er det som er annerledes ved å innrede sånne ting kontra et privat hjem? Altså, nå skal ikke jeg sitte og skryte at jeg har
masse restauranter, for dette er jo en av de første. Men det er jo veldig, altså sånn, her ble jeg utfordret for eksempel på Beige Livet. Ja. For de vil ha mørke farger, og de vil ha rødt, og de vil ha svart. Oi! Og dette er en fargeskade som jeg ikke bevandrer i det hele tatt, men det synes jeg er kjempespennende å få lov å lage et konsept som går på tvers av det som jeg er komfortabel med.
Ja, for det sa du faktisk innledningsvis også, at du liker å bli litt utfordret på egne preferanser. Ja, det gjør jeg. Ja.
Det har jeg inntrykk av at du også gjør, Tone. Ja, jeg elsker det. Vi har jo snakket med flere folk som er litt gode på det, som jobber med for eksempel blomster, og snakker om at det er liksom, ok, hvorfor liker jeg ikke den blomsten? Da skal jeg jobbe meg litt inn i. Det er spennende. Da tar man inn den, men sånn som denne restauranten, altså deg i sort og rød og sånn, det er jo egentlig helt utenkelig, men jeg er helt sikker på at det kommer til å bli så stilsikkert, og de vet jo hvorfor de, det var jo deg de ville ha til å lage restauranten.
Så det må du huske på. Jeg er sikker på at det kommer til å bli råkult. Jeg gleder meg. Svart og rødt er jo noe jeg forbinder som på en måte er litt krevende, men så har jo du vist meg ting fra for eksempel Marrakesh-toma, hvor de bruker sånne ting. Det er veldig gøy. Det er litt sånn shocking. Det er litt sånn pangrødt, pang. Og så kommer det svarte, det er hare kontraster, men det kan også gjøres veldig
sensuelt, eller det kan gjøres veldig eksklusivt. Ja, det er egentlig ganske vanskelige fag i kommunisjon. Ja, det er det. Hvordan utfordrer du for eksempel, hvis jeg hadde kommet til deg og sagt sånn, å jeg trenger din hjelp hjemme, spør du mye om hva man liker, vil du vite ting, vil du ikke vite, hvordan jobber du da? Altså det som jeg tar utgangspunkt i er rommet der du bor. Ja. Altså hvordan ser det ut hjemme hos deg, hvordan skal du bruke det, hvordan vil du leve, selvfølgelig stiller jeg masse, masse, masse spørsmål. Ja.
Det er du som skal bo da. Men jeg er også veldig ærlig og veldig tydelig og veldig direkte.
Og det er jo mange som vil at jeg skal si ting de vil høre, men det gjør jeg ikke. Hva vil man høre da? At det man har valgt er kjempefint? Da kan man si feil. Kanskje ikke akkurat på den måten. Prøve å si det litt fint. Jeg er jo veldig opptatt av hvordan det skal brukes, og ikke minst hvordan rommet føles. For det er jo som regel det man biter seg merket i. Føles det godt å være et sted, eller føles det...
Er det for lyst? Er det for hardt? Den følelsen når man går inn et sted, det er jo det viktigste. Det er ikke nødvendigvis den stilen du har. Og så tenker jeg også noe som du er veldig god på, fordi man lærer av erfaring, det er jo hvor store møblene skal være til rommet. Der føler jeg også at vi kan bidra veldig mye, at sofaen skal kanskje ikke være helt enorm, men en sessalong kanskje til å holde med en tresetter til ditt bruk.
Sånne ting føler jeg er veldig viktige jobb som vi gjør som interiørarkitekt. Ja, så er jeg med. Men for å utfordre litt da, for jeg tenker noen ganger at jeg også kan bli veldig inspirert av ting jeg ser og drømmer om og ønsker og sånn, og så er det akkurat som hverdagslivet knakker litt på døren og tar det litt ned. Hvordan lander du den der, hvis jeg setter litt på spissen da, de interiørene som ser dritbra ut på bilder kontra det som også skal funke å bo i?
Er det noen kontraster der, eller skal det henge sammen? Får du til begge deler? Ja, det synes jeg. Men så må du jo huske på at det alltid ser mye finere ut på bildet. Man har som regel fjernet noen ting. Det står noe bak kameraet der. Ja, det er sant. Og det er fint lys, og man passer på å vente til solen knakker. Det er nesten sånn dere snakker om, husk det folkens, at det er mye retusjerte kropper på Instagram. Det er faktisk litt sånn.
Det er litt sånn interiør også. Jo, men det er egentlig godt at dere sier det. Man brøsjer opp litt. Vi brøsjer opp. Vi rydder. Man rydder litt ekstra til fotoshooten, så det ser alltid cleanere og renere ut enn det kanskje er i virkeligheten. Men jeg er jo litt sånn, jeg vet ikke om dere, men det er ikke noe spisende i sofaen. Nei, Tone spiser i sofaen. Jeg tror ja, men du har ikke fem unger. Nei, nei, nei. Når barna var små så gjorde vi ikke det. Altid ved bordet.
Ja, og det synes jeg er så viktig. For det handler om oppdragelse også når man har barn. Man skal sitte rundt et bord, og man skal dekke ordentlige bord. Men jeg synes jo du, Tone, er ganske tydelig på at du er litt sånn bruk finglast til hverdags, lev livet ditt, interiøret skal på en måte... Man skal ikke gå rundt og føle at man er på en måte på en utstilling i sitt eget hjem. For da slapper man jo ikke av det godt. Men du utfordrer ofte litt på at man kan velge noe som...
føles litt mer sånn, wow, skal jeg gå for det? Ok, jeg går for det. Men at man skal bruke det likevel, liksom, tenker
Altså, jeg bruker selvtøy hver dag. Selvtøy så bruker jeg det. Det er så fint. Der er du livsnyter. Du holder livsnyter-fanen høyt der. Vi skal ha noen spørsmål fra leserne. Vi skal avslutte faktisk for å få inn Livets ekspertstemme. Det er deilig for deg, Tone, å ha endelig et fagfolk å spare med. Jeg tror den er enig, vet du. Ja, ja.
Da må jeg utfordre litt. Men det jeg skulle si først var, jeg skulle smette inn en spørsmål rundt sånn, før vi tar de avslutningsvis, så tenkte jeg høre litt sånn, hva er ditt forhold til trender egentlig i det hele tatt livet? Er du opptatt av trender? Synes du det er spennende? Er du litt imot det? Altså her er interiørfolk litt forskjellige på hva de liksom... Ja. Nei, men jeg er jo ikke imot trender. Det er jo som å være imot sin egen tidsalder, tenker jeg. Ja, nettopp.
Det kan vi ikke drive med. Nei, det går ikke. Vi lever jo nå. Men jeg hopper jo ikke på å male
Hvis du gjør det lilla, eller? Nei, hvordan sorterer du? Jeg skjønner jo at du har en indre stilsans nå som du har trent opp over år. Men for lytteren da, som på en måte lar seg inspirere av diverse forskjellige uttrykk, mange synes det er noen ganger litt vanskelig å sortere i sånn, ok, jeg liker det, jeg liker det. Hvordan skal dette på en måte bli nå? Hvordan navigerer du, hvordan føler du at man finner noe som blir et personlig hjem når man
Det med maling er jo veldig enkelt, for det er jo lett å male over. Det er ikke noen problem. Men det å drive og kjøpe masse ting som er veldig trendy, det vil jeg kanskje unngå. Hva vil du si er typisk trendting i dagens interiør? Nei, men altså egentlig kjøp ting av god kvalitet er mitt gode råd. Hvis du skal investere i noe, at du heller sparer eller
eventuelt kjøpe brukt da. Det som jeg vil unngå er å kjøpe veldig kopier av noe. Ja, det er det. Hvis du ser en sofa som koster kanskje 150 000, så du egentlig har lyst på å kjøpe kopien. Ikke gjør det. Da skal man gå for et annet uttrykk. Ja.
Som passer lommeboka di, men ikke ta en dårlig kopi. Men en liten replikk inn der til dere to nå. Fordi det er jo veldig mye som for noen, kanskje ikke så mange av lytterne våre som tross alt er veldig interiørent interesserte, men for, la oss si, mannen min da, og svigefar, så er jo veldig mye
Hvordan kan man finne? For han vil jo på en måte veldig mange stoler se ut som litt sånn, er ikke det en litt sånn y-stolaktig? Hvordan finner vi ut om noe er en såkalt variasjon, eller mer sånn kopi, hvis du skjønner litt hva jeg mener? Det er spinklere, det er mindre. Er du ikke enig, Livi? Det jeg ser det på at det er en kopi, det er jo at det ser spinklere og tynnere og mindre ut.
Og at det har lagt seg veldig tett opp til det som kanskje er en kjent original da, rett og slett. Ja, sant. Og så er det jo litt sånn, ja, hvis du er skiinteressert, så setter du deg inn i hva slags ski du har lyst på, og hva som er bra kvalitet. Og det samme må du gjøre med interiør og design av møbler. Hvis du skal kjøpe møbler, så må du jo få litt kunnskap da. Og da ser du det ganske fort. For å skyte inn da, for jeg vet at du har et hjerte for budsjett, for du
I likhet med alle så går budsjettene tomme. Både kundene dine må ha et budsjett, og helt sikkert deg selv også, Liv. Hva bør man splurge på, og hva kan man holde igjen på i et oppdrag?
opppussingsprosjekt, hvis vi holder unna alt som er sånn, du må ha inn fagfolk på elektriker og rødlik. Vi er ikke der, men skjønner du hva jeg mener? Tenk på det som et antrekk. Hva kan vi kjøre budsjett, og hva bør vi på en måte gønne litt på? Jeg synes at man kan kjøre budsjett på kjøkken. Jeg har gjort det selv. Det har du fortelt. Det har jeg. Jeg har et IKEA-kjøkken som jeg har valgt metallfronter på med fine knatter.
Når du sier at du har et IKEA-kjøkken, så har du ikke bare skråget, du har også frontene. For det har jo blitt en greie nå, å bytte ut fronter. Men der kan jeg skyte inn den ting.
at det er faktisk ikke så, det kalles fortsatt litt budsjettvennlig, men det kan jammen være dyrt. Det kan bli kjempedyrt å kjøpe dyre fronter. Er vi litt enige om det? For det synes jeg ikke vi skal snakke om noe sånn, herregud, ta et IKEA-skråg, og så smeller du på noe sånn fra, og det er kjempefine produkter som selges der ute, sånn Superfront, Noremax, alt det der, men det er jo ikke gratis akkurat. Nei. Så du kjører IKEA-
Jeg kjører ikke all the way, og det går normalt også. Det er rålekker til kjøkkenet ditt. Vi skal legge ut på Instagram. Ja, takk. Ok, så du sier kjøkken er et sted du tar noen sånne vurderinger på. Det er også et sted hvor pengene flyr helt vilt. Åh, der går det fort. Er det andre ting? Jeg mener at du ikke skal spare på lamper.
Skal vi si at lampene på en måte er den vesken som ikke bør være en billig kopi? Ja, jeg mener det. Jeg synes også kanskje spisestoler ikke bør...
Der kan du også legge litt ekstra krutt. Men apropos sånn som vi snakket om i sted, gardiner og tepper. Ja, der kan man... Tepper er gjerne litt... Altså, jeg selger jo tepper selv, så jeg bør ikke si dette, men det kan man helt fint spare litt penger på, faktisk. Akkurat. Spennende. Jeg synes det var gode tips.
Vi skal bruke livet inn som ekspert her nå i noen spørsmål. Vi har plukket ut to-tre spørsmål fra lytterne egentlig, for det kommer inn. Det renner inn. Vi kan godt si det på ekte. Uten å luge, så renner det inn mye spørsmål. Og jeg tror veldig mange som hører på har lyst til å ha Tone på en slags hot dial, men vi
Vi bruker podden til å svare innimellom. Og vi har plukket to, har vi ikke det? Jo, det har vi. Vi har en fra Kristis. Hun sier «Jeg og min kommende mann trenger ekspertenes råd. Vi skal ønske oss et tidløst og litt kult servise til bryllupspresang, men blir ikke enige. Har dere noen tips til typisk «bare når vi er gjester og skal dekke penbord»-servise?»
som vi ikke kommer til å bli lei. Har du noen tips da, Lire, til oss? Du har jo laget ditt eget servise da. Det har jeg, og det kan jeg jo selvfølgelig tipse om. Hva slags servise er det? Det er designet av Annette Krogstad. Det er hun som har designet alt for nordmenn i København blant annet. Hva heter serviset? Melk. Melk, og det er veldig vakkert. Det er veldig fint. Det er glasert tre ganger og brent flere ganger, så det tåler jo alt da.
Og det vil jo jeg si er et servis som er fint både til hverdag og fest. Nå har dere, for det tenkte jeg skulle spørre om, bare spørsmålet vil jo du reagere litt på, for du er jo litt imot at man bare skal bruke
ha sånne serviser som man bare bruker en... Ja! Du vil liksom ha litt sånn søndag hele uka, du. Jeg vil ha søndag, så jeg vil ha sagt til Kristi at kjøp for eksempel da melkservise. Hvis du gjerne liksom vil ha noe ekstra til høytiden, så kan du for eksempel komplementere det med noen fra Royal Copenhagen.
Det er aldri feil. Du kan bruke melk som hovedbase, og så har du kanskje noen skåler eller suppeskåler fra Royal Copenhagen, og så har du kanskje de på søndagene. Så kan du bruke dette serviset hele uka. På den måten skal man jo også ha noe som er ensfarget og rolig i uttrykket. Hvis den ene i dette parret for eksempel har et hjerte for litt mer ...
Ivo Hoi, ting som foregår på serviset, så kan man supplere med mønstret, for eksempel. Ja, og det er jo så gøy. Jeg elsker jo å kombinere serviser, jeg. Ja, du har åpnet litt den døra for meg. Fordi du dekker jo egentlig nesten aldri bord som er sånn en ting. Nei, nei, nei. Og jeg bruker allerede, det vet livet, jeg elsker å bruke Apollo-glassene som livet har, fordi de er i sånn stål. De er skikkelig kule, det er egentlig champagne...
kopper eller glass, men jeg bruker de til alt. Jeg bruker de når jeg dekker til jeg har de som dessert, jeg kan ha de som forrødt, og de gjør litt det bordet. Så det å bruke forskjellige materialer på det serviset,
Det vil jeg ha gjort. Her er det liksom å få det opp i høyden, og selvfølgelig er du også sånn tøyserviette-fantast, Viv. Ja, ja. Selvfølgelig gjør du det. Ja, vi må jo det. Ikke glem tøyserviettene da. Det er også for øvrig et veldig godt tips å ønske seg faktisk. Ja! Bryllupssamling. Det er supert! Fordi ofte så er det litt dyrt med tøyservietter, i hvert fall hvis man liksom skal ha det til tolv da. Ja, og hvis man ønsker seg liksom ekte damask. Få det inn på lista. Du angrer ikke. Kom på bryllupslista. Jeg har akkurat begynt
begynte med sånne dekkebrikker, og det trodde jeg faktisk ikke jeg kom til å gjøre. I lin med noen striber. Det var så fine. Nå har jeg startet det. Det er jo eget tema. Ikke så lett å... Det er veldig mye i alt. Hvor fant du dine? Jeg fant det i Sverige. Måtte til Sverige. Han anbefaler oss. Har vi flere spørsmål?
Lindal Maria spør Hva er verdt å få plassbygd spesialtilpasset i et hjem? Tenker både praktisk og estetisk. Lieve, hva tenker du? Alt! Ja, til alt. Først og fremst garderobet. Nummer 1. Ja.
Du kan få med deg frem. Nummer to er kanskje plassbygd et eller annet på kjøkkenet. Jeg er helt åpen for hva dere eksperter mener der. Jeg bor jo nå i en bolig med to etasjer, hvor det øverste er veldig skrå. Og jeg har jo bare tenkt at det kommer ingen vei i livet mitt uten å investere i noen plassbygd. Og det er fordi jeg har så mye skrått da. Ja, du har skrått takk.
Og hva tenker du der, Tone? Der ville nok det vært en investering. Jeg elsker at du i det skråtaket ditt hadde masse langs veggen der. Ja, vi har alle ønsket oss det, måtte jeg på si. Jeg står slag for det at garderobeløsninger er kanskje der, hvis man bor litt skjevt og rart, eller til og med skrått, så vil jeg si at der får du igjen en del. Fordi, kan jeg si en ting som går som en liten farsott nå, det er en sånn forestilling om at alt...
kan gjøres selv, fordi man ser på TikTok og ser sånne tutorials over hvordan man får en IKEA løsning til å se helt amazing ut. Og det er veldig lett. Har du prøvd? Det er ikke så lett, altså. Nei, og jeg synes det er fantastisk, fordi noe av det er på en måte reelt at det kan gå, og andre deler er altså
180 arbeidstimer. Det er så vanskelig, og det er så mange skruer. Og ganske dyrt. Så jeg var faktisk i en særen, det var veldig søtt, jeg fikk en time hos IKEA angående de skråtakene, og hun var ærlig nok til å si sånn, vet du hva, jeg ser hva du har, og dette bør du ikke gjennomføre. Det er for mye jobb. Du kommer til å bruke mer kostnad på å få dette til å bli fint. Du må ha så mye ekstra materiale, du må ha en fagfolk for å få det til å funke. IKEA-grunnstammen ville på en måte bare blitt
En fis i havet. Ja, masse jobb. Så hvis du står i en sånn situasjon at det er alt for mekkete, og du selv eller partneren din ikke er snekker, da snakker vi kanskje om plassbygd. Og så synes jeg faktisk at de rommene som er veldig vanskelig innrett, som er de med skråtak, de funker veldig bra med plassbygd. Jeg var akkurat på en hytte nå, som var en veldig fin hytte, der det var, som du sier, plassbygd langs taket.
Og så var det en plassbygd seng i midten. Helt amazing. Og det trodde jeg aldri kom til å si, men plassbygd seng, det er fint av deg. Men vet dere hva? Vi to har jo sånn høyt under taket leilighet i livet, og jeg drømmer virkelig å få en garderobe skikkelig kul, men med stukaturen i behold. Få en rålekker garderobe.
Plassbygd. Altså det er det jeg elsker. Det er klart det. Men jeg tror egentlig rådet vårt til syvende og sist nå er garderobeløsninger med et vanskelig utgangspunkt er verdt en plassbyggingssianse, en investering. Mens det jeg kan si ut fra hva jeg har sett hjemme hos deg i Tone, og som jeg har sett
litt med deg også, Livet, det er at folk kan få til overraskende fine hyller som er rimelige. Ja, det kan man. Hyller går bra. Ja, hyller fra vegg til vegg, altså bruke benkeplater, det ser jeg utstilt hos Eske også, at de har sånn, selv i sin egen butikk, hvor man har en
vasevegg, så er det sånn, ja det er IKEA hylder faktisk som de har smelt opp der. Det ser mega bra ut. Eller TV-benker som er kjøkkenbaserte. Ja, folk får til ganske mye fint der. Men skråtak og garderober og mye mekk, da kan vi si at Plastbygd pays off. Enig.
Siste spørsmål tenkte jeg, for det har vi fått så den tar jeg bare på gefylen, for det kommer inn sånn jevnt over spørsmål til oss to nå, og egentlig særlig deg da. Men nå gjelder det Liv også, som er i bransjen. Mange spør hvordan man på en måte kan jobbe med interiør, og hvordan veien inn i det å drive med noe kreativt, og kanskje designe noe, eller jobbe som
interiørstylist, altså hvordan får man jobb inni dette miljøet? Kan ikke du si noe om det? Hva er din vei inn i dette opplegget? Altså jeg har jobbet hjem til dritt inni denne rollen som jeg har nå. For starta jo med å som journalist og redaktør, altså jobbe med å sette ut saker. Ja, som art director, eller som art assistant var jo titlen min da.
Men ja, så førte du ene til det andre, men det som er gjennomgående, tror jeg, for å spesielt kanskje komme inn i denne bransjen, er bare å jobbe skamhardt. Om du begynner liksom som du nevnte, Tone, som bodestylist, eller i en interiørbutikk, eller som assistent til en arkitekt, men du må jobbe hardt, du må ha en passion som ikke nødvendigvis slutter klokka halv fire.
Og så er det hardt arbeid. Det er masse du skal kunne organisere veldig mange andre mennesker. For det krever ofte budbil, det krever logistikk, vanvittig logistikk hvis du skal låne ting på en stylingjobb hos fem forskjellige butikker for eksempel.
vanvittig logistikk, alt skal hentes, leveres, og det skal leveres tilbake i akkurat like god stand som når du fikk det. Det er ganske mye jobb, altså. Det er litt mer skjeving enn man kanskje tenker. Ja, det er det. For min del er det jo mye lager og logistikk og fabrikker og ting som går galt. Du må spesielt sånn
Hvis du skal starte noe selv, så må du like å løse problemer. For de kommer på løpende bånd. Og det er kanskje det som gjør oss så kreative også, Livet. Jeg tror det er helheten, det er hele pakka, at vi gjør alt, liksom. At vi tar tak i alle tingene, og at vi klarer å løse problemer. Vi har så mange utfordringer, og jeg tror det gjør oss litt ekstra kreative.
Til syvende og sist også, og kanskje det er det som gjør at vi elsker jobben vår. Fordi den er aldri lik, det er utrolige variasjoner, fra cocktailparty til skjøving på lager. Ja, så vi får en jobb som ikke helt føles som jobb. Ja.
Veldig hyggelig å ha deg på besøk, Lieve. Tusen takk for at du kom til interiørrådet. Takk for meg. Tusen takk, Lieve. Takk for at jeg fikk komme. Bare en stor glede. Nå har vi jo snakket om mye av det Lieve har laget, og vi har jo sagt og mener at hun har det veldig fint hjemme. Alt dette skal vi legge ut bilder av på vår faste Instagram-konto, så følg oss der på interiørrådet på Instagram. Og så håper vi at du er med neste onsdag også. Ha det!