11/23/2023

#357 Ikke bli lurt av disse Black Friday-tilbudene

I denne episoden av Pengerådet diskuteres Black Friday-tilbudene, og ekspertene Oda Lund-Finsås fra MinMote og Niklas Peik fra tech.no deler sine tips for å finne gode kjøp. De advarer mot butikker som øker prisene i forkant for å gi inntrykk av større rabatter. Oda og Niklas gir råd om å sjekke materialer i klesbransjen og å være forsiktig med butikker som selger egne merkevarer. De oppfordrer folk til å handle planlagt og ikke la seg friste av impulskjøp, og å være ekstra oppmerksomme på nettsvindel.

01:27

Sjekk og sammenlign tilbud over lengre perioder, vær skeptisk til rabatter under Black Friday, for nye regler viser prisvariasjoner.

09:00

Vær kritisk til tilbudspriser og egne merkevarer når du handler, sjekk materialene og bruk også bruktsider for bedre priser.

19:24

"Oppfordring til å være forsiktig med Black Week-tilbudene og være oppmerksom på nettsvindel under og etter salgsperioden."

Transkript

I morgen er det Black Friday, og bankkortene skal nok en gang gå varme. Men er det egentlig så gode tilbud denne dagen? Og hvor kan man finne de virkelig gode kupene? Pengerådet er laget av Dinepenger og VG. Vi gir våre abonnenter smarte, ærlige råd om økonomi hver dag på dinepenger.no. Har du lyst til å prøve? Send en sms med pengerådet til 2030 og få tre måneder til bare 99 kroner. Det er tema for dagens episode av Pengerådet, og det er gull blant en hel del gråstein, sa en profilert økonom fra Jæren til VG tidligere denne uken. Hva tror du han mente om det, Holger? Hva, han mente om det? Gud, han vet altså, han er litt rar. Men det er vel sikkert det at det er gode tilbud. Det er ikke det. Vi snakker jo ikke om at det blir lurt, men det skal være en passet litt på. Fordi det er jo ikke alle tilbud som er like gode, men det finnes veldig mange riktig så gode prisnedsettelser. Så det gjelder å være observant. Hvorfor? For å hjelpe dere litt til å finne de gode kjøpene og styre unna de dårlige kjøpene, så har vi kalt inn kavalleriet. Vi har med oss Oda Lund-Finsås, journalist i MinMote. Og vi har Niklas Peik, nyhetssjef i tech. Velkommen begge to. Tusen takk. Takk. Niklas, Hvordan dekker dere denne uken, eller måneden, eller dagen? Det har jo blitt en lang tidsperiode dette her. Ja, for noen år siden så startet vi med en tilbudssjekk på fredagen, og så ble det til uka, og i år så har det blitt til to uker før, hvilket som butikkene ikke klarer helt å holde seg til den ene dagen eller den ene uka. Så nå har vi hatt en tilbudssjekk gående nesten to uker allerede. Så hver eneste dag så går vi inn og sjekker alle tilbudene som finnes opp mot vårt testarkiv, Og så prøver vi å sortere ut tilbudene som både er gode, hvor vi ser enten rekordbillige priser, eller i hvert fall mye nedsatt, og så løfter vi opp de produktene som vi også har testet og mener er gode. Så vi får gode produkter til en god pris. Da kan jeg bare spille banen til deg, Oda. Hvordan gjør dere det hos MinMota? Nei, vi merker jo det samme som Niklas snakker om, at det begynner bare tidligere og tidligere. Så er det ikke dermed sagt at det er bedre tilbud. Så vi har en sak utenfor med Black Week-tilbud som vi vurderer, eller som vi synes er ganske greie, som vi da kommer til å oppdatere et par ganger. Men vi merker jo når vi jobber med den saken som vi oppdaterer fortløpende, at det er mye der ute som er lett å la seg lure. Så man må jo lete litt. Vi skal snakke mer om det litt senere, men jeg tenkte jeg skulle dra frem noen tall. Det er Hallgeir som jeg så, det er jo litt prisjakt, som har gjort noen undersøkelser om at 6 av 10 ikke lenger stoler på tilbudene som finnes som får denne Black Week Friday-perioden. Tenker du om det? Ja, det er jo en naturlig skepsis det, for det har vært veldig mange saker om butikker, kjeder og så videre som har feike tilbud, altså at de har sett det der de prøver å selge varen til under Black Friday eller Black Week, det er en pris som er høyere enn det de har hatt for noen måneder siden. Så det man kanskje gjør da, noen i hvert fall, av butikkene, det er at de setter prisen ikke så lenge før Black Week, Black Friday, så det virker som om dette er et knakende godt tilbud, men så så er det ikke det, fordi det har vært enda billigere tidligere. Men for å verne for brukeren mot dette her, så har det kommet nye regler som skal gjøre det mer transparant, hvordan prisen på produkten har vært tidligere. Det er nye regler. Nye EU-regel, førstyrt håper i år, så trådte vel den i kraft, og den sier at butikker må vise den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene når den varen er på tilbud. Så hvis du setter ned varen, så må du kunne vise til at den laveste prisen den har vært de siste 30 dagene. Men det er klart det har jo vært også mulig å omgå. Det er kanskje derfor at vi ser at veldig mange butikker satte opp priserne i oktober. Prisjakt har vel skrevet det at det aldri har vært så mange varer som ble satt opp i oktober. Og så kan en jo da kanskje mistenke annerledes butikker at de gjør dette for å komme av den regelen de får kjøpe, eller i hvert fall for å hindre da, at de må sette opp en lav pris også i annonsen. For det er klart at hvis du, Black Friday da for eksempel, hvis du setter ned prisen denne uka her, så har jeg siet 20. fra 20. november, hvis du da setter prisen opp i 1. oktober, Og så er det jo på en måte klar, altså hvis den prisen har vært lavere før 1. oktober, så er det jo klar av denne regelen. Så trenger det ikke nødvendigvis sette opp dette i annonsen. Og da kan folk bli lurt. Med mindre de selv går inn aktivt og bruker eksempelvis prisjakt til å se hva tidligere priser har vært. Vi må skynde oss å legge til at prisjakt er jo da selvfølgelig eit av Skipstedt, som vi også er eit av. Dere følger jo prisene veldig tett også, Niklas. Ser dere noen tendenser til prisjustering og triksing? Ja, definitivt. Vi sjekker jo prisistriken på alle produktene vi anbefaler. Det er definitivt tendenser til at det gikk veldig opp i oktober, og så har det gått ned igjen nå til «black week». Så man kunne nesten spå hvilke produkter som kom til å komme på tilbud denne uka, bare fordi det var de prisen som gikk mest opp. Og så er det noen bransjer som er verre enn andre på å sette det opp, og da ender man nesten opp med Den prisen som nå blir haust opp som et tilbud er egentlig den samme normalprisen før oktober. Og det er jo de vi prøver å varsle om og unngå. De havner jo ikke inn i vår tidbudsliste. Hvilke bransjer er de verste da, vil du si? Jeg lurer deg litt ut på isen. Vi peker litt på sport- og friluftsbransjen. Vi ser nesten ikke noen gode tilbud i det hele tatt. Vi har kanskje funnet ti gode tilbud i hele denne bransjen forløpig. Mens på lyd og bilde og de typen klassiske forbrukere elektronikk stedene, så er det mye å hente. Det er jo sport og fritid, det er jo en bransje som har hatt det tøft også, så kanskje de prøver å utnytte seg litt av tiden her til å være litt smarte. Det skal ikke bli helt konspiratorisk heller, selv om det er en av tre varer i følge prisjakt, som de varene de følger, 800 000 varer som steg med 10% i oktober. Så kan man jo selv vurdere hvorvidt det er tilfeldig eller ikke. Vi skal se litt nøye, gå litt nærmere inn på hvor man kan gjøre de beste kjøpene. Generelt, hos dere Niklas, er det en kategori hvor det virkelig er gode tider? Prosentmessig er det nok TV-er, akkurat som i fjor, hvor du kan spare mest penger. TV-er som har satt ned 50-60%. Det har vi aldri sett for en 98-tommer TV til under 20 000. 98 tommer? Ja, da har du en hel vegg med bilder nesten. Men generelt er det gode tilbud, men det er ikke sånn løp og kjøp uansett hva, selv om du ikke hadde trengt det type priser. Men hvis du er i marker for robotsetsuger, eller til en høytal, eller headset, det er uka du burde handle nå, men du burde ikke handle noe bare for å handle. Er det sånn hos dere også, Oda? Ja, det er jo litt det samme som Niklas sier, med at hvis det er noe du har ønsket deg lenger, eller noe du trenger, så er det jo mulig å finne det, eller for eksempel hudpleieprodukter, hvis du har en fast serie, og ser at det konkrete produktet som du uansett ville kjøpt, er på tilbud, så er jo det selvfølgelig helt supert, men det er veldig lett å bli lurt. Det er gjerne mye, særlig i klesbransjen, gamle kolleksjoner, ting som ikke har solgt selvfølgelig, og det kan man jo finne brukt på flere brukte sider i stedet, for eksempel hele året, ikke bare akkurat nå. Men så er det jo da tidløse klassikere, designmøbler, eller klesplagget gode materialer, jeans, eller en ullgenser i 100% ull, som varer, og som du får bruk for, og hvis du da trenger det, så tenker jeg det kan være godt kjøp. Men man må jo klare å se litt forbi alle de skrikende plakatene. Det merker jeg selv også. Det er veldig lett å bli fristet til å handle... Ting du egentlig ikke trengte. Du da, Algeir, blir du fristet noen gang til å kjøpe noe du egentlig ikke trenger? Eller har du ikke det genet i deg? Nei, jeg har ikke det genet. Hele. Overhovedet ikke. Aldri hatt det. Jo da, selvfølgelig ja det er det. Og jeg kan bli også blendt av... tilbudspriser og sånt bare kom på da når du måtte tenke raskt igjennom nå når jeg egentlig kjøpte den for det er jo ikke så fryktelig lenge jeg kjøpte en sykkel nettopp hos en sportskjede som veivet med at det var en fantastisk godt tilbud nå Nå virker det som om det var det, og jeg brukte jo prisjakt her, men det som er problemet for eksempel også med den sykkelen, og som er også problemet med en del andre kjeder, at de selger så veldig spesifikke produktnummer som er bare for den ene kjeden for eksempel. En ting er hvis det er egne merkevarer, ikke sant? Altså Intersport på sykler, så selger de vel Diamant, som jeg tror er et merkevare, som kun Intersport selger. XXL har merken White, som jeg tror også bar XXL. Og da blir det også litt grann kunstig, fordi du ser jo ikke eventuelle prisendringer som har vært i andre butikker, andre kjeder, og det kan også være et problem med vaskemaskiner og enkelte andre hvitevarer. Hva sier du på det, Niklas? Jeg tenker med butikkene med sine egne merkevarer, det er fair enough, da er det på en måte et eget produkt. Men det er spesielt problematisk på hvitevarer hvor hvor du ser en identisk tørktummel. Alt er likt på alt av bildene, alt av speks. Og så har de dyttet en liten K eller en J eller en F inne der, som sier noe om at den såpedispenseren er hvit i stedet for grå. Og da kan vi si at det er et helt eget produkt, og da kan vi sette vår egen pris, og det gjør også at en prissemeldingstjeneste som prisjakt blir ubrukelig, for da ser du i praksis kun prisgissrykken på den ene butikken på det ene produktet. Det finnes noen måter å manipulere det, eller ikke manipulere det, men på en måte... se gjennom det som forbruker. Du kan ikke liksom endre produktnummeret selv, og så få flere tilsvarende vaskemaskiner inn i samlingstjenesten din. Jo, du må veskelig da prøve å sortere på spesifikasjoner. Ja, ok. Men det er veldig vanskelig å sammenligne prisutvikling og pris på den på denne helt spesifikt. Og det er jo gjort med vilje, og de har det på TV-er, og det er veldig mye som har blitt sånn. Men du kan i alle fall gå inn og klikke og se på hvor prisutviklingen har vært i den enigheten da. Det kan jo også hjelpe å få så mye til en viss grad i alle fall. Og i moteverden er det jo veldig få samlingbare produkter, de samme produktene som selges i flere butikker. Hvordan bør man finne ut selv om det er et godt kjøp eller ikke? De ulike merkene setter jo priser og rabatter helt selv, og så får du som du sier ikke sammenlignet med hva koster denne i en annen butikk, fordi det er... kun den ene butikkskjeden som selger for eksempel en genser. Og da, særlig med klær, så er det jo bare materialer, materialer, materialer. Sjekk hva det er laget av. Du kan finne en god ullgenser hos en rimeligere butikk på på noen av disse bilerskjedene så lenge det er for eksempel 100% merinoel. Og så kan du på samme måte bli lurt i de dyre butikkene av veggensere som kanskje egentlig ikke har de beste materialene. Så der er det rett og slett bare å sjekke hva ting er laget av. Hvis du har merker som selges flere steder, så er det jo bare å virkelig sjekke litt rundt og gidde å bruke litt tid på det. og som jeg var inne på i stad også sjekke på brukt sider hva ulike ting ligger ute til der der kan man jo faktisk nå finne for eksempel på Tais produkter eller klesplag som folk ikke engang har brukt som de bare selger videre med en gang som kanskje er langt rimeligere enn det såkalte salget da, i butikken Og dette går gjennom hele året, det er ikke noe kun isolert til november, så det er egentlig den generelle oppfordringen at de har sjekket brukt, for det er folk som bruker ting veldig lite før de selger det. Eller er det noen sånne enkelte personer som kjøper ting, og så bruker de en gang, og så selger de det? Ja, det tror jeg nok det er jo, og om det er så miljøvennlig, det er jo en annen sak. Men folk, det er jo veldig trendig da, å både kjøpe og selge brukt, og det har kommet mye flere bruktbutikker, særlig i Oslo. Men det er et stort marked for å selge brukt klær, sko, vesker, og så selvfølgelig... Alt mulig teknologi Men for å snakke For liksom motorskjønnet interiør da Så tenker jeg at hele året Kan du jo gjøre gode kup der Så ikke la seg lure akkurat nå Det har jo vært tidligere motkampanjer. Folk som kanskje har prøvd å benytte seg av den blessen rundt Black Week, Black Friday, hele måneden egentlig. Har du sett noe lignende i år også? At det er liksom bare vi nekter å sette ned prisene, vi stenger butikken eller lignende? Ja, jeg har sett at det er flere som dropper det, og blant annet et helt kjøpesenter utenfor Oslo nå som velger å droppe dette. I tillegg til selvfølgelig bruktbutikkene, også er det jo mange som nok gjør dette for å grønnvaske seg litt, og vise at vi driver ikke med å holde på med det greiene der, heller kjøre en litt sånn, ja, vi tenker på miljøet og Kjører det som en liten promo-uke for å få litt goodwill. Og så er det jo også mange som ikke dropper det, som kaster seg på for all del, men med dårlig tilbud. Når du er nede på 10-15% rabatter. Så det er veldig ulikt, men man merker jo kanskje at den helt kjempevoldsomme Black Friday har gått veldig ned fra sånn det var for noen år siden. Det blir ikke kastet ut posa med billig tøy på taket på et kjøpesenter på Vesby som var det tidligere skjøyteløper Åtnes Sønderål hevde i hvert fall selv at han på en måte fant opp eller i hvert fall fikk innført Black Friday til Norge, fordi Han og kompanjonene stod jo bak Norwegian Outlet, borte i Vesby utenfor Oslo, i viken, hvor du kjøper da merkevarer som har gått ut av sortimentet og så videre. De har jo også laget utsalget på oljegården utenfor Stavanger. Og da, i den spede begynnelsen til Black Friday, så pakket de ned merkevare i Oslo. sorte søppelposer og kastet det ut til folk som i tiders hundrevis samlet seg for å kjempe om disse posene. Det er klart det skapte et mediemessig rabalder. Masse gode PR eller dårlige PR, alt dette for kjøpesenteret. Men det har vi jo ikke lenger. Det blir vel sett på som litt sånn bad taste. Den type sjokk handel. Så er det forskjell på bolånsrente på 6% og 1% da, kanskje, hva folk er interessert i å bruke på dette her, selv om kanskje renta var litt høyere da. Men det er jo fort gjort å gå på en smell da, og så angre seg. Ja, det er gjort, det er fort gjort. Og så er det jo slik at man har muligheten til å levere varer tilbake hvis man angrer seg, i visse tilfeller. Men uansett, hvis du... Og der bør du passe litt på. Hvis den varen i etterkant viser seg å være satt ned enda mer, eller at en annen kjede selger den billigere, så kan du i visse tilfeller også gå tilbake til der du kjøpte og få prisdeferansen. Det er jo en del kjeder som har prisgarantier også etter du har kjøpt denne varen. Uansett så er det jo et godt tips å ta vare på kvitteringene som du får ved kjøpet, Det er jo veldig enkelt hvis det er netthandel, da har de jo gjerne på en e-post. Hvis ikke, Så må du kanskje ta det fysisk, ta bilder av mobilen. Du kan også, selv om det er litt masete, bli med i disse ulike kundeklubbene til butikker eller kjeder, bli bombardert med et post etterpå, men du kan jo da kanskje melde deg av selve nyhetsbrevet, og så beholde det som jeg synes er en god funksjon, nemlig at jeg har kvitteringene samlet i butikken. Når jeg logger meg inn der, så finner jeg historikken, finner jeg alle mine tidligere kjøp, Det er litt enklere det enn å passe på å ta vare på kvitteringer. Det finnes også tjenester som gjør dette enklere, som tredje part tilbyr. Men det er blime i sånne kundeklubber. Ja, det masser det, men da finner de i hvert fall kvitteringer på et sted. Og hvis man blir revet med i denne kjøpe-euforien, er det noen triks for å unngå å bli revet med i kjøpe-euforien? Det er jo uansett slik at, som Niklas Ole sier, at du skal jo primært handle det du har planlagt å handle, det bør du. Fordi at butikkerne vet jo godt at du får lyst til å kjøpe mye mer hos dem, hvis du fysisk er inne, både eller virtuelt inne på nettbutikken, og de sørger for algoritmerne. dansjotango rundt deg og tilbyr andre varer som det kan se ut som du liker. Og da skal du ikke nødvendigvis gå på det. Du skal kjøpe den der du har planlagt, og så stikke vekk fra netthandelen, eller den fysiske butikken. Altså, da gjør du det i hvert fall. Hvis det er et godt tilbud, så gjør det jo smart økonomisk. Og husk, det er ikke så lenge til jul, så du kan jo gjøre julehandelen her, for det er altså, og det vil jeg understreke, det er en del gode tilbud. Bare følg med på min måte, følg med på tekst, så finner du de. Hvis det er sånn at du vet at du har lav impulskontroll, så kan det jo være verdt å legge noen restriksjoner på deg selv, kanskje til og med en frivillig kredittsperre akkurat rundt Black Week som gjør at du i alle fall ikke kan inngå nye kredittkjøp i den perioden det kan være at du legger fra deg kredittkortet når du går fysisk i butikken eller tvinger deg selv til å bruke et debitkort og ikke et kredittkort når du handler i butikken på nett, ikke sant? så der er det ikke så lett å legge fra seg Det blir med på mobilen eller på nett uansett. Og husk også at det har en fordel å kjøpe ting med et betalingskort. Da kan du få en bedre beskyttelse mot svindel, som jo også er et element vi har. bør trekke frem her i denne sammenhengen. Det er mye nettsvindel. Det som ser ut som etablerte kjeder, det som ser ut som etablerte kanaler, er en detour inni svindeland. Så du må passe på der, og da bruk en kort når du handler, og ha noe bedre forbruk av vann etter kanten. Vanligvis før Black Weekes og Fridays sendingen, så har jeg prøvd å finne frem tall man forventer at man skal omsette for. Det er faktisk ikke klart å finne denne gangen, men det er vel nærliggende å vente at den vil bli lavere enn tidligere år? Ja, alt dette som det er jo inflasjon der også, og beløpene stiger bare av inflasjonen. Det er for lei økonomer som må snakke om sånne reale tall, har jeg. Ja, jeg vet ikke om egentlig hvis du måler... Hvis du måler konsum i november versus i 2022-2023, om det blir så mye lavere, jeg er usikker på det. Men ikke tvil i hvert fall om at folk har roa seg ned på spesielt det som setter seg opp som gode tilbud nå, nemlig det som kaller varer i forbruksgoda. Type vaskemaskiner, headset... og så videre. Der har de jo merket lavere salg de siste månedene og årene, som følger inflasjonen og det kan godt være at det, og rentene, rentøkningene, det kan godt være at det også viser seg nå i november. Niklas, er det noe du har tenkt å kjøpe, eller har kjøpt, som du vil dele med folket? Jeg har ikke kjøpt så mye enda, altså. feil å si, jeg burde jo vært sånn gadget-mann som jeg kjøper gadgets hele tiden, men TV-en min har begynt å fuske i det siste, men jeg vet ikke om det er egentlig bare som en unnskyldning jeg har for meg selv at jeg burde, vil kanskje kjøpe en ny TV-e? Det er hvertfall det som står øverst på ønskelista av ting jeg ikke trenger, men har lyst på. En ny TV hadde jeg forventet. Men jeg tror ikke det blir før neste år. Har du noe du skal kjøpe, Oda? Jeg har kjøpt panelovn som jeg trengte. Det skulle jeg ønske å ta, og så var den på tilbud, så da slo jeg til. Var den anbefalt av Tech.no? Ingen kommentar, det har jeg glemt. Det har jeg sjekket faktisk. Og ekstra fornøyd med at jeg klarte å henge den opp selv. Men jeg trenger også TV. Så der tror jeg jeg må få litt tips av deg etterpå, Niklas. Det fikser vi. Ja, det var herlig. Ja. Ja, jeg må jo bare vedkjenne at jeg er syndet mot et av de tipsene jeg selv har gitt i Aftenposten her. Vent litt før du hopper på de gode tilbudene. Jeg glemte det selv, kjøpte en flyreise og kunne ha ventet til i går eller i dag, for da kom Black Week fra Norwegian. og den prisen ble jeg satt ved. Jeg vet ikke hvor mye, det var ikke så veldig høy kostnad uansett, men der gikk jeg på en liten mini-smell, og så har jeg kjøpt sykkel, jeg har ikke fått den levert enda, husker ikke teknisk sett om det ble annonsert som et sånt Black Week-tilbud eller ikke, jeg tror jeg ikke så heller kjørt på med å snakke Black Month, så det var vel kanskje der. Jeg kanskje ikke har færre kjøp Jeg vet ikke, jeg bør kjøpe noen mer julegaver Men jeg vet ikke Akkurat For det er nettopp det med liksom Elektronikk og sånt, det er der jeg ser de gode tilbudene Og der føler jeg det er litt sånn lettere Gjennomsku også, på sett og vis Men jeg kommer ikke på hva Vi husker jo at du reiste Oslo rundt Beakt etter et strykejern her for et par år siden Det husker kanskje ikke du, men jeg husker det. Jeg vet ikke. Jeg har jo fått inn litt ønskelister fra diverse familiemedlemmer, så kanskje det blir noe der. Men jeg synes også det er vanskelig å samlinge hva som er en god pris og ikke pris, særlig hvis det er elektronikk, for som vi nevnte her, det heter jo det samme, bortsett fra at det er en F og en G som er forskjellen. Så jeg vet ikke, for det blir sitt jeg på gjæret. Sitter på gjæret og venter på å bruke pengene. Men det er litt skummelt for oss som jobber her, for Black Friday er jo den dagen vi får lønn, og det er jo da halvskatt også, som ikke er halvskatt likevel på fredag. Så det kan jo bli en dyr fredag likevel. Kanskje det blir TV hos familien Plik da. Min sønn på tre år ønsker seg en vulkan, så jeg skal se litt derfor. Det er billigst allikevel i Grønnavik. Ja, så det er fest her på fredag på mange mulige måter. Er det noen dere vil legge til med Black Week? En oppfordring på tampen her? Min oppfordring handler på nett, litt det Halger snakket om, at jeg føler det er lettere for min egen del å sjekke prisene hele tiden. Jeg har blitt helt ødelagt av min egen jobb, at jeg tør nesten aldri å kjøpe noe i fysisk butikk, for jeg tenker jeg kunne sikkert gjort et bedre kjøp et annet sted, og de bare prøver å lure meg. På nett så får jeg i hvert fall verifisert at kjøpet er godt, reklametegn, og Og så føler jeg at det er mindre push for min egen del å plukke med et par ekstra ting på veien ut av butikken. Da kjøper jeg det ene jeg var ute etter. Den sitt. Oda? Nei, jeg er veldig enig med Niklas. Ha en plan. Tenk deg godt om. Ville du vurdert å kjøpe dette til full pris? Trenger du det egentlig ikke? Og hvis det er noen gode kupp du kan gjøre, julegaver, så er vel kanskje det man skal være på utkikk etter nå. Bra, da setter vi strekk. Det er du altså noe jeg har. Bare en liten ting til slutt etter Black Week. Det kommer til å bli bombardert, og det gjelder alle oss, for de er ikke så treffsikre. De bombarderer oss med e-poster, sms'er om at varen er forsinket, at du har glemt 12 klareringsgebyret, det er fraktgebyr som skal betales. Klikk på denne linken her. Ikke gjør det. For det kommer, som vi er inne på, det blir prøvd mye svindel under Black Week, under Black Friday, men det kommer også til å bli mye utsendt etterpå av svindlere som ønsker at du skal gjøre for penger og få trollklarert ting. Du skal ikke... Hvis de klikker på den lenken, sjekker hvor den fører hen, men i 99,9 prosent så vil det være forsøk på en eller annen form for forsvindelse sannsynligvis. Og så tror alle at det var akkurat noe jeg skulle få for å sende seg posten, men det er ikke sånn de opererer, de bare sender ut alle nesten hele tiden, men spesielt antag etter Black Week. Bra, fin oppfordring, Halgeir. Niklas Oda, tusen takk for at dere var med. Og Halgeir, hyggelig som vanlig. Vi er tilbake igjen over helgen på tirsdag. Da er det poddmim og spørsmål og svar fra Halgeir. Simon Lundhav har vært produsent, og jeg heter Andreas Fredriksen, og vi snakkes på tirsdag. Du har hørt en podcast fra VG. Ansvarlig redaktør, Gard Steiro. Halge Kvadsheim er tilknyttet Max Social, som er et heleid profilbyrå i VGTV AS. VGs redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette. Redaksjon står fritt. Oversikt over bindinger for profiler som gjør oppdrag for VG ligger du på vg.no.

Nevnt i episoden

Black Friday 

En dag med tilbud som ofte oppleves som et lure triks.

MinMote 

Nettsted som gir råd om mote og shopping.

tech.no 

Nettsted som gir råd om teknologi.

prisjakt 

En tjeneste som sammenligner priser på produkter, men som kan være ubrukelig for produkter som selges eksklusivt i en butikk.

EU-regel 

En lov som krever at butikker viser den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene.

Sport- og friluftsbransjen 

En bransje som ofte har få gode tilbud under Black Friday.

Lyd og bilde 

En bransje med mange gode tilbud under Black Friday.

Intersport 

En sportsbutikk.

XXL 

En sportsbutikk.

Diamant 

Et merkevare for sykler som selges eksklusivt i Intersport.

White 

Et merkevare for sykler som selges eksklusivt i XXL.

Norwegian Outlet 

Et kjøpesenter som selger merkevarer som har gått ut av sortimentet.

Oljegården 

Et utsalgsenter utenfor Stavanger.

Åtnes Sønderål 

Tidligere skøyteløper som hevder å ha introdusert Black Friday til Norge.

svindel 

Forsøk på å lure folk til å gi fra seg penger eller personlige opplysninger.

Aftenposten 

En norsk avis.

Norwegian 

Et flyselskap.

Tais 

Et merkevare for produkter som selges på bruktmarkedsplasser.

Grønnavik 

Et sted hvor det er billigst å kjøpe en vulkan.

VG 

En norsk avis.

Max Social 

Et profilbyrå i VGTV AS.

Gard Steiro 

Ansvarlig redaktør i VG.

Halge Kvadsheim 

En profil som er tilknyttet Max Social.

Simon Lundhav 

Produsent av podcasten.

Andreas Fredriksen 

Programleder for podcasten.

Pengerådet 

En podcast om økonomi.

Dinepenger 

Et nettsted som gir råd om økonomi.

Deltakere

Host

Holger

Guest

Oda Lund-Finsås

Guest

Niklas Peik

Host

Algeir

Host

Andreas Fredriksen

Sponsorer

Dinepenger

VG

Lignende

Laster