#260 De beste elbil-kjøpene akkurat nå

Hanne Hatrem, VG bilanmelder og Stein Jarle Olsen, testansvarlig i Tek.no, deler sine beste elbilkjøp i tre kategorier: små, mellomstore og store. De diskuterer også kinesiske elbiler, batteriteknologiens fremtid, brukt elbilmarkedet, ladeinfrastruktur, og elbiler som kommer i høst, inkludert BMW iX, Kia EV6, Nio ES8 og MG5. De berører også forsikringspriser på elbiler og Tesla-eiernes tendens til å ikke bruke blinklys.

00:20

Diskusjon om påvirkning av politisk regjering på bilmarkedet med spesifikt fokus på moms på elbiler og testing av biler.

04:49

Test av elbiler i ulike størrelseskategorier og anbefalinger for beste kjøp; Peugeot e208, Citroen eC4, og Hyundai Ioniq 5.

09:03

Sammenligning av kinesiske og europeiske bilprodusenter med fokus på sikkerhet og kvalitetskontroll for sammensatte biler.

14:07

Noen er skeptiske til kinesisk produserte varer, men teknologisk utvikling innen elbiler og forventninger til ny batteriteknologi diskuteres.

Transkript

Husk at de aller beste rådene for din private økonomi, de finner du på dinepenger.no. Vi spinner videre på forrige onsdags episode om bilfinansiering, men i dag skal vi faktisk snakke om hva man bør bruke pengene sine på, og vi har innkalt forsterkninger fra noen som har virkelig peiling på det. Hanne Hatrem, journalist og bilanmelder i VG, og Stein Jarle Olsen, du er testansvarlig i tech.no. Velkommen begge to. Jeg kan jo starte med å snakke litt om valgresultatet. Nå som vi spiller denne her, så er det jo litt, for det er litt uvisst hvem eller om det blir en regjering med Arbeiderparti, Senterpartiet, SV, men det ser sånn ut, og for alle praktiske formål så går vi uti for det. Hanne, hva tror du en sånn regjering vil ha å si for bilmarkedet fremover? Jeg tror nok for det første at bilbransjen puster ganske lett ut over at Rødt og MDG kanskje ikke får så mye innflytelse. Og det kan kanskje også de som går og lurer på å kjøpe seg en elbil puste litt lett av utover. Det kommer nok moms på elbiler. Nå legges vel statsbudsjettet frem av utgående regjering, og de foreslår fortsatt momsfritak. Og så er vel de tre... Partiene SV, SP og AP nå er enige om en moms på elbiler over 600 000. Men hvis det blir en moms på elbiler over 600 000, så blir det jo bare det overskytende. Og det kommer vel neppe fra 1. januar. Da må det lages en tilleggsproposisjon eventuelt. Ellers så har man en mulighet ved revidert vel til våren, men... Noen signaler går vel på at statsbudsjettet, det første statsbudsjettet til en ny regjering, sier at det blir fra 1. januar 2023. Nettopp. Så da har han litt bæretid. Så han må ikke springe av gårde og få effektuert kjøpe før nyttår, vil vi kanskje håpe. For hvis du skal ha en litt dyrere elbil. Nei, og så må vi huske på at nå er det... en mengde elbiler til under 600 000, med lang rekkevidde, firhjulstrekk, stor bagasjeplass, til lengre feste. Og kjenner vi bransjen rett, så kommer det veldig fort en ny mengde biler til akkurat priset til 599,9. Ja, for en Y for eksempel, den er vel fra 550 omtrent, er det ikke det? Ja. standardfarge og utvalg, mener jeg, 549 eller noe sånt noe. Og så blir det jo fort opp mot 600 hvis du skal ha en spesiell farge og hive på vinterdekk og sånt da, men det er jo... Det skal vel godt gjøres å dra den så særlig over 600 000 for en Y, og den rekker jo langt for for eksempel en barnefamilie. Men jeg lurer litt i rampane, og det kan jo ta året den som vil, men hva gjør dere egentlig når dere får en bil og skal teste den? Hvordan begynner dere på en sånn test? Vi tester jo ikke biler i tech, det er det jo stort sett han som står for, men vi er jo gjerne ute og kjører dem. en stund før vi får dem inn til test, når vi har litt begrenset tilgang. Og da handler det rett og slett bare om å få en følelse av bilen og romslighet. Hvis vi har anledning, så gjerne gjør vi en kjøretur som gir en indikasjon på forbruk og rekkevidde og sånne ting. Så det vi gjør er på en måte et tidlig inntrykk, og så overtar han det når det er. Når bilen blir tilgjengelig for lån i en lengre periode. Da gjør hun litt mer grunnlige vurderinger. Vi snakket om litt grann om førstendinger, men du har jo faste ruter du kjører med dem også. Faste ruter og faste rutiner. Det første jeg gjør er å lete etter rattvarmen. Det er så viktig for meg. Jeg blir mobba litt i biljournalistkollegiet, men jeg synes det er så viktig med rattvarme. Så måler vi hvor mange trykk som skal til for å sette... Antall trykk da, for å stille temperatur og funksjonalitet, alle de tingene du skal betene mens du kjører, det er en viktig ting for at du kan operere bilen og dens funksjoner og holde blikket mest mulig på veien. Og faste ruter. Det gjør jo Sten Jarle i tech også. Kjøre faste ruter, måle forbruk, måler hurtiglading. Kanskje det minst, i hvert fall for min del, den minst glamorøse delen ved å teste en bil er å stå der i syv minusgrader og snøvær og notere fra hurtigladerskjermen i tre kvarter. Det er ikke spesielt, da føler jeg meg ikke så høy i hatten. Jeg har utfordret deg, Hanne, før vi kom hit, om å trekke frem noen gode elbilkjøp i tre forskjellige kategorier. Små, mellomstore og store biler. Hva har du med deg i bagasjerommet til oss? Vi kan jo begynne med de små, kanskje? Ja, vi kan begynne med de små. Der er det vel ikke så mange aktuelle, og vi har vel ikke, i hvert fall vi har ikke kjørt test av alle der, men en liten personlig favoritt som også har en ganske god Restverdivurdering er vel Peugeot e208, som snerten og med tøff design. BMW i3 holder seg, holder koken synes jeg, og virker fortsatt modern, og det er jo litt dyrere enn skalaen. Ja, men bra, du var jo innom disse to småbilene, la oss gå litt opp på de mellomstore bilene. Hva har du tatt med deg? Ja, det er litt sånn klasseindeling er litt forskjellig. Vi kjører fire forskjellige klasser hos oss. Så liksom mellomstorkompakt, så vil jeg jo si at, og igjen litt sånn personlig favoritt, den gjorde det bra i test hos oss, og den har en veldig god pris. Citroen eC4, stilig bil, bagasjerom på størrelse med Nissan Leaf, tror jeg. Fire på restverdig for en Citroën er veldig, veldig bra. De pleier ikke å ligge så høyt. Og Vigan Terning 5, og da er jo søskenbarnet Opel Moka E, synes jeg også er en sånn fin mellomdistans rakett i den rækken. En fransk og en tysk bil, da er det jo balansert ut også. De er jo egentlig begge franske, for det nå tilhører de samme konsern, så de deler vel alt under panseret. Hvis vi går til de store bilene, jeg valgte å kalle det små, mellomstore og store, men du kan jo si hva du har valgt å putte inn i den kategorien stor bil. Da lurer jeg på om Sten Gjall og jeg er ganske enige. I hvert fall har jeg plukket ut først og fremst Hyundai Ioniq 5, En helt fenomenal restverdivurdering. Terningkast 6, både i forhold til marked og i klassen. Det er veldig bra. Vigaden Terningkast 6 i VG. Den lader veldig fort. 18 minutter fra 10-80%. Det er innenfor. Ikke så verst pris. Stor bagasjeplass og Her kommer det jo også et søskenbarn, Kias EV6, den har du kjørt? Ikke kjørt, bare sittet i forløpig, men den er ikke så langt unna. Og den blir omtrent like bra, vil jeg tro? Skulle tro det. En ting som vi gjelder med Ionic 5, som nå er det jo begynt å komme en del av dem på veien, så nå har jo folk fått sett dem i levende livet i større grad enn før, men da man stort sett kunne se den på bildet, så var folk veldig opptatt av at den så veldig liten ut, for den ser ut som en golf. Utformet som en golf, men den er jo faktisk betydelig større enn det, og i hvert fall innvendig, siden den har en 3 meter slagselavstand og vanvittig god plass til å være en bil på 4,6 meter utvendig. Så det er jo verdt å nevne at selv om du ser den på bildet og den kanskje ikke ser så stor ut, så er den absolutt en rolig bil. Jeg så at du hadde den som hadde en fotskammel som du kunne slå ut når du skulle slappe av litt og når du skulle lade deg. Ja, den som du har på flysetet egentlig, som kommer ut på leggen. De fortsatt kan vel også lene seg ned i nesten flat stilling, så der er det jo veldig gode relaxed muligheter for... I hvert fall for passasjerne i forskjell til. Det er jo ganske smart egentlig. Når du hurtig lader, så kan du lade dine egne batterier med en liten powernap. Men det utvendige designet, det er vel litt sånn en neleskeleator, eller kanskje? Det er litt spesielt, er det ikke det? Det er det. De sier vel selv at dette... skal, er sånn trukket linjer tilbake til den Hyundai Pony. Ja. Som var jo en ødelig start for den produsenten. Enkelte har jeg sett sammenligner den med Landskjøa Delta Integrale, en sånn gutteromsposterplakat. Jeg skjønner, og den er faktisk finere når du ser den ute i det rette elementet i naturen enn den er på bildene, synes jeg. Jeg synes som familiefar, så synes jeg som nå sakte men sikkert må skjønne at livet til den gamle skolen min er ferdig med å gå ut. Så synes jeg dette her virker som en god løsning da, kanskje. Ja, Andreas, det er vel du som har gitt meg målet på tre barneseter i Fredenbakk, 129 centimeter. Ja, det var kanskje noe. Det høres jo ikke for gærent ut ennå. Nei, jeg tror det var det. Så det bruker jeg som en målestokk på å kontrollere. Det kommer jo litt an på barnesetene, men et cirka mål da. Og det skal du få god plass tilbake? Ja, det tror jeg. Her står jo også baksetene på skinnene, så du kan skyve dem frem og tilbake etter hvor mye bagasjplass du trenger. Så det er jo også en litt morsom funksjon med denne bilen. Ja. De er det ganske mange av. Vi skal etter hvert også snakke litt om hvilke biler som kommer senere i høst, men jeg tenkte også vi kunne snakke med dere litt om alle disse kinesiske bilene som er i ferd med å komme inn på markedet nå. Er det naturlig at vi har en viss skeptisk til disse kinesiske bilprodusentene, Hanna? Tjai, ja. Jeg merker skepsisen, eller kanskje usikkerheten, vil jeg si, i henvendelser jeg får. Jeg tror ikke det er noe generell grunn i det hele tatt til å være skeptisk til Kina-billeder. På 2000-tallet så kalte vi det likkister fra Kina. De var helt katastrofale i våre europeiske koalisjonstester den tiden jeg forlengst forbi. Det er sikre, godt utstyrte biler, og de jeg har kjørt virker kompakt, fin, sammenskrudd og leverer. Og de fleste av leverandørene her har jo også alliert seg med ganske etablerte norske aktører her, sånn at du vil jo sannsynligvis kunne stole på at du får service- og ettermarkedstjenester i massevis her. Så av den grunn skulle det ikke være noe grunn til å være skeptisk til dem. Men som han er, så merker jeg også på kommentarfeltet våre og sånne ting at det er Det er en utbrett skepsis der ute, men jeg tror også at den tiden med at de har forferdelig dårlige biler, eller usikre biler, den er forbi. Vi ser jo hvertfall på bildene og de testene, så er det jo reuse med terningkastene til noen av de bildene jeg har lest anmeldelser om. Det er vi. Polestar 2 er jo bygget i Kina, riktig nok av en svensk eid, delvis da, produsent, Volvo. En del av Tesla-modellene som selges her, ikke de også bygget i? Ja, Model Y vel? I Kina, ja. De modellene som leveres nå er jo bygget i Kina. Ja, inntil Berlin overtar. Ja, og der har det vært, i hvert fall så vidt jeg har klart å fått med meg, så har det jo vært... bedre kvalitetskontroll enn på de USA-leverte. Rett og slett, så det spørsmålet er egentlig et minus, at den er bygget i Kina versus å være bygget i USA. Men når det gjelder restverdi, så vil jo usikkerheten gi seg til kjenne i restverdivurderingen. Det er som Autolis, som vi bruker, bil-lisingselskap, De sier nettopp det om for eksempel bydd tang, en svær suv, syvsetter som har kommet nå, at de gir den ternekast 3 i restverdivurdering. Og de begrunner det med at det er en utfordring å komme inn i det norske markedet med et helt nytt merke. Så de tror det finnes et potensial for bilen i markedet, men forløper litt tilbakeholdene med restverdivurderingen. Ikke fordi bilen er dårlig på noen måter, men bare på grunn av usikkerheten. Og den usikkerheten får man jo ikke fjernet før om noen år, når man ser reelt sett hvor varest verdien er på. Det kan ta generasjoner. Se på Citroën for eksempel, det datt fra hverandre for 30 år siden, og fortsatt er det ikke helt oppi... Det er vel en del mennesker som du aldri vil kunne overbevise heller. Noen som bare har bestemt seg for at vi vil ikke ha disse kinesisk produserte, uansett om det er biler eller andre varer, selv om det meste jo er produsert i Kina uansett. Her er det et lag av befolkningen du sannsynligvis aldri når. Det viser seg jo også i prisingen av en del av disse bilene som jo er meget attraktivt prisa fra utstyrsnivå og og sånne ting. Så det er jo mulighet til å gjøre gode kjøp for dem som kan tenke seg å kjøpe en sånn bil. Men det er jo sånn i andre bransjer også, at man får et visst prisavslag med å være førstemann ut og teste det, med den risikoen det innebærer også. Hva tenker dere? Jeg satt her forleden og grublet litt, og så på dette med elbilkjøp, og så tenkte på den teknologiske utviklingen som man kan forvente oss fremover. Da begynte jeg å huske da vi kjøpte vår første PC hjemme, og den var jo avleggs nesten innen vi hadde fått den. Har ting innenfor teknologien begynt å sette seg litt og flate litt ut, eller kan man forvente store sprang innenfor teknologien fremover? Hvis vi snakker om batterier, så er det jo fortsatt lithium-ion-teknologien som gjelder her, og den kan man vel si at nærmer seg toppnivået sitt, eller at den nærmer seg et sånt plateau hvor utviklingen vil gå veldig sakte fremover. Og Det som kommer til å forhåpentligvis erstatte litium-ion-batterier fremover vil jo være batterier med såkalt fast stoff-teknologi, solid state-teknologi. som jo kanskje er den hellige graalen for bilprodusenter og batteriprodusenter, som jo skal ha betydelig høyere kapasitet, lavere eller ingen risiko for brann hvis du stikker hull i dem, betydelig raskere ladingen i dag, altså alle tingene som man vil ha i et elbilbatteri. Og det har jo vært 3-4-5 produsenter av biler som har sagt at vi kommer med faststoff, batterier de siste årene. Men så har man besinnet seg og sagt at dette var mye vanskeligere enn vi hadde sett for oss. Så vi er nok noen år unna der enda. Men... Det vil nok dukke opp på sikt, og det vil nok føles som antakeligvis en liten revolusjon. Ja, og da først og fremst vil du se det på rekkevidden, sånn ut til... Det vil nok... Hvis man ikke er så interessert i selve teknologien, men hvordan vil en som kjøper seg en bil merke det, at det har gått over til en batteri med fast stoff? Nei, det vil jo kunne vise seg på rekkevidden. Hvis du tar en like stort batteri, og så dobler du energiinnholdet, så vil du selvfølgelig... dobler rekkevidden med det samme, i grovt sett i hvert fall. Og så har jeg, vi ser jo stadig disse elbilbatteribrandene som er rundt omkring, som man forhåpentligvis vil kunne forhindre med en ny batteriteknologi, for det handler jo om at Det er fryktelig vanskelig å slukke disse brandene i litium-ion-batteripakka i dag. Ja, det var vel her i Oslo de måtte inn med en konteine med vann for å senke en elbil oppi til slutt for å få den til å slutte å brenne. Nettopp. Det var vel den lille favoritten min, Peugeot E2-0. Men hva med bruktmarked da for elbil? Er det en skjønnelse? Det er gummelt å kjøpe brukt elbil. Nå peker jeg på dere begge to, så dere får svare den som vil. Men er det mer risiko i å kjøpe brukt elbil kontra brukt fossilbil? Nei, det tror jeg ikke. Batteriene har vist seg å holde utrolig mye bedre enn man først tok høyde for, for 7-8 år siden. Men det er jo viktig å få en helsestatus på det batteriet. Hva er kapasiteten på det? Nei, jeg tror ikke det er noe. Det er jo mindre deler som egentlig kan gå i stykker. Akkurat det med batteriet, visste det vel også at de fleste importørene har økt garantien på batteriet fra de fem årene som var først til åtte år etter hvert, fordi man så at det gikk mye bedre enn det man forventet. Så... Jeg tror det skal godt gjøres. Du skal kjøre ganske mye for å for eksempel ha mer enn 10% degradering etter 6-7 år. Og da er det mulig å gå og bare bytte batterien, og så spør jeg kanskje litt dumt der, men hvis du kjøper en bil som viser at det har elendig batterikapasitet, går det an å levere inn og få byttet batteriet til en fornuftig pris? Ikke hele pakka, det er ingen fornuftig pris, men det er vel bygget opp sånn at du kan bytte ut selve moduler, 8-10-12-12. eller noe sånt, per modul. Så det skal kunne gå an, ja. Så hvis du plutselig ender opp med en bil som ikke har batterikappset i det helt tatt, fordi du har blitt lurt, rett og slett, eller jeg har jo hørt historier om det, de som kjøper elbil, og så viser det seg at den har jo ikke nærheten av samme rekkevidden som det selger oppga. Men klart, da er det jo andre lover og regler som kommer inn. Det kan jo være et tips om at den kan elbøve, vel? Ta en test av batteriet hos for eksempel NAF, da. Hvordan de kan teste effekten, eller ikke slik de kan. Og så er det jo noen sånne type ting når det gjelder akkurat lading, som jeg selv er litt lurer litt på. For jeg har hørt det, blant annet, at du skal ikke lade opp på de evne, i hvert fall ikke opp til mer enn 80 prosent. Er det riktig? Helst... Eller er det sånn at de nyeste bilene har så god batteri at det spiller ikke noen rolle om du lader opp helt til topps? De fleste produsenterne levner jo en viss buffer i toppen av batteriet som liksom skal unngå at du egentlig lader helt til maks. Selv om du lader det som fremstår som 100% i bilen, så er det jo ikke egentlig helt 100%. Men det er jo et poeng at et lithium-ion-batteri trives best inn i et visst ladeintervall, altså fra 20 til 80 prosent for eksempel, og det er jo grunnen til at de fleste anbefaler at du ikke overstiger for eksempel 90% i vanlig bruk. Og på de fleste nye elbiler så har du jo ikke heller behov for det i hverdagen, hvis rekkevidden er 40-50 mil pluss. Men nedover da, hvis jeg for eksempel kjører den ganske lite, kan jeg like å slure rundt 10-15% eller bør jeg alltid ha liksom mer enn 20, hvis du skjønner at det alltid bør lade, sånn at det er et visst nivå. Det synes vel at du ikke bør, for eksempel, la bilen stå ute i minusgrader med lite batterikapasitet, for eksempel, at det vil kunne skade batteriet etterhvert. Så det er vel en god tommelfingerregel å holde seg over 20-30%, men ikke lade til fullt, for eksempel. Det er vel det å... Et aspekt er vel også at det er tøffere for batteri å hurtiglade. Det er en lading som skjer mye, mye raskere med høy effekt. Så i hvert fall det jeg leser i anbefalinger, så sier man hurtiglading er opp til 80. Og det har jo også å gjøre med at hvis du skal hurtiglade de siste 20 prosentene, så tar det forferdelig lang tid, for de må ned på effekten. Jeg topper med type 2-laderen i veggboksen i garasjen. Det er jo samme som gjeld for. Mobiltelefoner i dag kommer jo med stadig raskere lading, og der er det jo en sånn konstant bekymring for at det du gjør egentlig med å lade med 50, 60, 70, 80, 100 watt på de nye kinesiske mobilene, er jo egentlig at du bare ødelegger batteriet mer og mer, og det samme gjelder jo egentlig for elbil, kanskje på en litt annen skala. Apropos lading av elbiler, hva tenker dere om dekning av ladeparker rundt omkring i landet? Vi kjører forbi ofte store hurtige ladestasjoner for Tesla og sånt. Tror dere at det blir flere av den type stasjoner som er dedikert et merke fremover? Eller hva tenker dere rett og slett om utbyggingen av den ladeinfrastrukturen? Ja, nå har det vel, altså jeg tror det kommer, det bygges ut, det er veldig fokus på at Vi har for få hurtigladere, og elbilene kommer jo flere og flere. Nå har vi passert 400 000 elbiler vel, selv om de fleste lader hjemme. Men med større aksjonsradius er det jo behov for flere hurtigladestasjoner, og Tesla er jo helt fenomenale, men helt udemokratiske. De bygger egen anlegg som er for sine egne biler og slipper ikke til andre steder. Forløpig i hvert fall. Forløpig. Mens de selv, de kan bruke oss og alle andre ladestasjoner. Men der løsner det vel litt nå med at Tesla kanskje åpner opp? De har jo sagt at de skal åpne opp, og så får vi se hvilken skala det kommer til å skje på. Det var jo en sak for ikke så lenge siden om at de hadde søkt på offentlige midler til å bygge hurtigladestasjoner på Vestlandet. Og der var jo kravet at de skal være åpne for alle. Så det vil jo være en spennende start i hvert fall. Det er jo ingen tvil om at En ladestasjon med 18-20 stolper som de fleste Tesla-stasjoner har er betydelig mer attraktiv å bruke enn en som har to eller fire som mange av de kommersielle aktørene bygger. Så det vil nok være godt for den norske bilparken, kanskje ikke så godt for Tesla-eierne om Tesla åpner. Nei, det er jo bare å se på skadefriden i Tesla-forumet, i hvert fall spesielt i Norge. I sommer, når det var mange som skulle ut på lange reiser, hvor flott det var, eller hvor de koset seg da på ladingene sine. For de ligger jo ofte i Jernås, ikke vegg til vegg, men ved siden av andre kommersielle ladestasjoner. Og det er klart, når det er kø på de andre, og de kjeder på Tesla, så... så fryder man seg på forhånd. Det er jo litt rart hvis du løfter blikket litt. Tenk om Circle K bensinstasjoner, der var det bare lov å tanke bensin og diesel for noen bilmerker, eller bare for ett. Det er jo sløseri med penger også, egentlig. Det koster mye å bygge ut. Men det er jo ingen tvil om at det har vært et stort salgsargument for Tesla å ha dette nettverket som er såpass godt utbygd. Det talte inn for deg da du kjøpte din nå, sikkert. Ja, kanskje ikke så mye, for jeg la det nesten utlukkende hjemme. Men det er klart at det er... Jeg ser i hvert fall at det er mange som setter det veldig høyt ut. at de har denne... Altså en ting er liksom rekkeviddans, men en annen ting er jo den type ladangst, altså at du skal stå i kø kjempe lenge. Og når du for eksempel skal gå over på en lang reise, så er det ikke sikkert at du har den tiden heller til å stå i halvtime eller time eller kø eller hva det skal være. Så det har vært et kjempegodt argument for Tesla. Og der kan du jo bare plugge på, og så... starter ladingen, trenger ikke å betale. Noen trenger ikke å betale, men de som må betale betaler jo mindre hos Tesla enn de vil gjøre hos andre ladetilbydere, og det er jo også et poeng at det er et billigere alternativ enn enn å gå til Kopple eller Fortum eller hvem det skulle være. Det er vel først og fremst et problem om sommeren, dette her er det ikke det, med at det er kø på disse ladestasjonene rundt omkring. Vi er jo ofte, så holder vi oss vel ganske i nærområdet der vi er, men jeg sitter mange ganger, eller noen ganger i hvert fall, vi kjører ofte opp Riksvei 3, Østerdalen, og der er det masse furetrær og ikke noe annet, og tenkte her burde vært perfekt med en ladestasjon og en Burger King, eller en ladestasjon og McDonalds. Så det er mitt tips til dere som skal bygge ut. Bygg ut sammen med McDonalds eller Burger King, så ungene kan være inn der og spise Happy Meal, så kan bilen stå lades mens du skal kjøre videre nordover eller sørover. Litt gratis tips fra meg. Klimaavtrykket vil utlignes ved de to motpolene, kanskje. Det gjør det nok. Men vi har jo nevnt, Alger, at du har vært elbiler lenge, har du ikke det? Sånn delvis i hvert fall. Ja, vi har hatt en liten bil, som en bybil, kan du si, som lav rekkevidd. Og nå er en jo pinad 8-9 år gammel. Funker som bare det. Snur på en femmering. En liten bil da. Men den kan ikke brukes noe særlig utenfor utover i hvert fall byens grense på grunn av dårlig rekkevedde. Så vi har hatt en vanlig familiebil som vi har brukt på langturer til hytter når vi skal besøke slekter og venner, og Den bytta vi ut i fjor med en elbil med lang rekkevidde. Så nå er det all el. Men så har du fått et Tesla-sjokk, viser det seg. Ja, det gjorde jeg. Og det er jo et lite tips til alle som kan kjøpe elbil. Det gjelder nok. Den negative sjokken er nok spesielt for Tesla-eikere. Det er den enorme prissøkningen vi opplevde fra gården med konvensjonell familie dieselbil, med en ganske god skadehistorikk til Tesla, eller i hvert fall den S-en. Nå kan det være at dette utligner seg etter hvert, men den har jo hatt ganske høy skadehistorikk hos en del selskapet. Så de priser de ganske høyt på fullkassgård forsikringer rett og slett. Og det bør en jo passe litt på, fordi det er klart at du sparer på mange parametre innenfor bilbudsjettet, spesielt på drivstoff, service og så videre, avgifte. men det tas litt igjen i hvert fall på forsikringene, så bare sjekk det. Og så er det helt sikkert en del elbiler som også har lavere forsikring enn kanskje tilsvarende konvensjonelle biler, så dette treffer ganske ulikt, rett og slett, på skadehistorikken. Det er mange der ute som har latt Den der ludicrousen, eller den raske akselerasjonen på Tesla, for å kjøre seg spesielt på glatt, har jeg erfart at det ikke er så lurt. Så det har vært mye skade. Vi snakket om at vi skulle snakke om biler som kommer til høstene. Og Sten-Jarle, du har jo sett litt nærmere på dette her. Hva kan man forvente seg at? kommer, ruller ut i måneden fremover? Vi er jo i september, og vi kan jo si at elbilåret 2021 er veldig langt fra over enda. Det er mye spennende som kommer de siste par månedene i 2021 fortsatt. BMW iX er jo et eksempel som han skal ut og kjøre om ikke så lenge. Man kan jo si at iX3, som var den elbilen som kom fra BMW tidligere år, kanskje var et litt sånn eller i fjor var det vel, et litt enkelt prosjekt fra BMW, hvor de bare brukte en gammel elbilplattform, eller en gammel plattform for alle drivelinje til å lage en elbil. Altså de putta et batteri og en elmotor inn i et gammelt karosseri, mens iX og i4 som kommer i år, kommer på en ny hel elektrisk plattform, Den er svær, romslig, luksuriøs, innvendig, har et kjempebatteri på 105 kWh netto. Rekkevidde 630 km i bakhjulstrevet versjon. Kan også fås med firhjulstrekk, hengfeste, over 500 hk. Alt som norske elbilkunder er ute etter. kommer selvfølgelig med en fet prislapp også starter på 800 000 i den firhjulstrevne versjonen, men den turen blir en spennende bil i høst med levering fra november. Kanskje den nye eventuelle Avgiften blir omdøpt til sted for Tesla til iX-avgiften. Det blir jo noe momstad. Vi nevnte Kia EV6 tidligere. Den er jo den litt stilige, sporty søskenmodellen til Ioniq 5 som vi snakket om i sted. Også bærer med 500 kilometer rekkevidde og lynrasklading 18 minutter fra 10-80%. relativt god plass i baksettet, god borgersplass og litt sånn artige funksjoner som at du kan... Ta strøm til vannkokeren din fra ladeporten, for eksempel. Det har jeg savnet ofte, altså. Jammen tenkt ofte. Det kan jo være hvis du har med deg den lille elbilen din, så kan du plugge i den også. Det er mange muligheter med det. Den har også levering i oktober-november, så den er ikke så langt unna der heller. I min øye er litt sprekere utvendig, kanskje litt mindre sprek innvendig, designmessig i hvert fall. Men... Hvis man synes at Yonik 5 er litt for spesiell designet som vi snakket om, så er det kanskje EV6-alternativen man vil gå for. Hvilket prissegment er det den går inn mot? Nei, den lanserte jo akkurat nye og rimeligere modeller, sånn som de fleste av disse elbilproduksentene gjør etter hvert. Så den starter vel på 430-440 nå i rimeligste utgave. Cirka 500 hvis du skal ha den store batteriet og og Fidustek. Så en lang leveringstid, er det blitt litt sånn saga blåt, da? Altså, nå tenker jeg, når... Når de begynner å rulle, eller fra bestilling og til levering, altså jeg har inntrykk av at tidligere for 2-3 år siden så var det månedsvis, det var jo nesten et år på noen av de mest populære. Ja, men hvordan er det nå? Altså i for eksempel de skal du bestille det nå, så kommer det noen trengs samme måned. Det er for så stipulert der hos Tesla. Det er nok riktig at det på generelt nivå har vært en betydelig endring her, at de der tiden med sånne tusenvis lange ventelister og sånn er i hvert fall delvis over. Samtidig så må man uttale seg litt forsiktig her, fordi vi ser jo nå i disse dager at for eksempel Harald Møller, Volkswagen-importøren, de har leveringsproblemer på alle sine merker, fordi familien fabrikken har ikke drikket nok til å produsere diverse komponenter, så der kan det liksom dukke opp uventet leveringstrøbbel, som jeg vet mange har fått brev om i disse dager, så det Ja, men nei, er vel kanskje spørsmålet, eller svaret på spørsmålet akkurat nå. Du stod jo i vente, du kjøpte deg inn på sånn venteliste for den skåda enjakken, ble den vel heten etter slutt, den het vel noe annet før da, og du hadde vel fortsatt vært på den ventelisten, tror jeg, hvis du hadde gått for den? Ja, det tror jeg faktisk. Jeg er litt usikker på om de har begynt å levere ut de fyrhjulstrekkene, men det, vi kunne ikke stå på. Da hadde jeg følelsen av at det var valget mellom å gå med en drainjakke eller gå med AFP-anpenter, så det var de vi tangerer, for andre de to tidslinjene. Så det ble noe, en måte en intervensjon før det. Er det noe mer spennende som er i kjem da, eller hva er det? Vi kan jo nevne Nio, som er en kinesisk produsent, som kommer til Norge med ganske brask og bram i høst. De overfører åpne jo et showroom på Karl Johan på 2000 kvadratmeter neste uke. Så dem kan du jo si at de satt seg friskt. Ja, det er veldig trist. Den første bilen er ES8. En svær SUV på over fem meter lang lengde. Og kan få med seks eller sju seter og masse plass og 500 kilometer rekvide. Og sannsynligvis mer krefter enn du noen gang vil trenge i en familie SUV. Det litt spesielle med Nio er at Dems policy er at batteripakken er utbyttbar i alle bilene, alle modellene. Så ES8 leveres med batteri på 100 kWh fra start, og så har ni jo sagt for eksempel at vi kommer til å lansere et batteri på 150 kWh i slutten av 2022. Så hvis du ser at de 100 kWh ikke er nok, så kan du oppgradere for eksempel. Det vil koste sikkert masse penger, men Nio kommer også til å tilby bilene sine med en form for batteripakkeleie, hvor du rett og slett kjøper bilen uten batteripakke, og så leier du batteripakken, og så kan du da bytte den ut, ikke gratis selvfølgelig, men bare mot høyere månedsavgift når det større batteriet kommer. Eventuelt kan du også bytte til et mindre batteri. Og NIO utfordrer også etablerte standarder fordi de har planer om å bygge batteribyttestasjoner. Så i stedet for å kjøre inn og hurtiglade, så kjører du inn på en byttestasjon. Du står der i tre minutter mens maskinen gjør jobben, og så kjører du deg frem med et fullladet batteri av samme type som du kom inn med. De har jo sagt at de skal bygge fire stasjoner i og rundt Oslo i år. å ha 16 stasjoner i løpet av 2022. Så det er jo ikke et voldsomt avtrykk, men hvis du kan ha 40-50 mil mellom hver av disse, og så rett og slett bytte når du ankommer, så kan det jo vise seg å bli et reelt alternativ. I Kina har de jo ganske mange av disse stasjonene, og der blir det jo godt brukt. Så det vil jo vise seg om... nordmenn også er klare for å gjøre det på denne måten. Det blir interessant å se hvordan det i rent praksis fungerer, at du kjører opp på en rampe, og så er det en robot som bare tar ut batteriet og setter inn et ledd. Ja, det er en luke under deg som åpnes, og så kommer det en robotarm opp, og så forsvinner den ut. Kult, når er det den kan ventes å komme? De skal vel starte salget den samme dag som de åpner det Karl Johan showroomet, som er 23. september, og så skal den vel dukke opp i løpet av høsten. Er det noen flere biler vi skal dra med oss, eller? Vi kan jo nevne en i den helt andre enden av prisskalene, for Nio blir jo et premium, de har jo sagt at vi skal være et premium-merke sammenlignet, Andre enden har vi jo MG, som jo har gjort stor suksess i Norge med ZS, en veldig, veldig billig kompakt liten SUV. 240 000 kroner startet den vel end på. MG kommer også med det som vel er den første stasjonsvogna egentlig i det norske elbilmarkedet i løpet av året, MG5. Den er det jo ingenting spektakulært med, egentlig. Den er cirka 4,5 meter lang, 400 kilometer rekkevidde, 185 hestekrefter og kan dra en liten tilhenger. Spesifikasjonene er ikke helt ferdig, så vi vet ikke helt eksakt. Men den kan også bli interessant rett og slett på grunn av prisen. For der får du nok sannsynligvis en elektrisk stasjonsvogn til 300 000 eller under. Bra. Jeg har litt flere spørsmål. Blant annet, hvorfor ikke Tesla er å blinke litt og sånt? Men den ser jeg halvgjert at han har tatt og satt i rødt, så den får vi ikke lov til å stille spørsmålet der. Dere lurte fælt på det, men det er jo som sagt min lille observasjon at det er få Tesla-eire som liker å blinke inn og ut av stasjonsvogn. rundkjøringer, vi får bare anta at det blinklyset er kjempedyrt da. Ja, altså hvis du er veldig lokalt kjent og ikke sikkert du kjenner til folk på Vikrøst eller Varhaug der jeg kommer fra, opprinnelene der på Gjern de bruker heller ikke blinkly så jeg lurer jo litt på hvis det er en Tesla-eiger fra Vikrøst eller Varhaug minus minus blir det pluss, så de må jo begynne å bruke det, tror ikke det? Ja, det tror jeg. Ja. Det er jo det riktige jeg gjør, å gi Tesla til alle på søredel av jæren. Så skal vi se at det begynner å blinkes igjen i kryss. Vi får håpe det, uansett. Hanne og Sten, takk for at dere kunne være med i studio nå. Hvis du har noen tilbakemeldinger til denne podcasten, kan du sende det til oss til tips.dinepenger.no, eller send oss en melding via Facebook eller Instagram. Der heter vi Dinepenger begge stedene. som også melder jeg inn i Facebook-gruppa vår, som heter Pengerådet. Er det noe mer vi skal legge til, Halge, før vi runder av? Sledder ut. Vi må jo nevne at det er Guro som fortsatt er produsent, her hun sitter, og har fått dette på lufta. Da høres vi allerede i morgen med spørsmål og svar, gjør vi ikke det? Det gjør vi. Takk for at du hørte på. På dinepenger.no får du de beste rådene. I våre nettmøter kan du stille de spørsmålene som du lurer på om din privatekonomi.

Nevnt i episoden

VG 

Hanne Hatrem er bilanmelder i VG.

Tek.no 

Stein Jarle Olsen er testansvarlig i Tek.no.

Peugeot e208 

Hanne Hatrem anbefaler Peugeot e208 som et godt kjøp i småbilkategorien.

BMW i3 

Hanne Hatrem anbefaler BMW i3 som et godt kjøp i småbilkategorien.

Citroën eC4 

Hanne Hatrem anbefaler Citroën eC4 som et godt kjøp i mellomstore bilkategorien.

Nissan Leaf 

Citroën eC4 har et bagasjerom på størrelse med Nissan Leaf.

Opel Moka E 

Hanne Hatrem anbefaler Opel Moka E som et godt kjøp i mellomstore bilkategorien.

Hyundai Ioniq 5 

Hanne Hatrem anbefaler Hyundai Ioniq 5 som et godt kjøp i storkategorien.

Kia EV6 

Hanne Hatrem anbefaler Kia EV6 som et godt kjøp i storkategorien.

Polestar 2 

Polestar 2 er bygget i Kina, men eid av Volvo.

Tesla 

Tesla har bygget Model Y i Kina, men planlegger produksjon i Berlin.

BYD Tang 

BYD Tang har fått terningkast 3 i restverdivurdering på grunn av usikkerhet i markedet.

Citroën 

Citroën har hatt lav restverdi i 30 år.

Lithium-ion-batterier 

Lithium-ion-batterier er den nåværende standarden, men nærmer seg et platå i utviklingen.

Faststoff-batterier 

Faststoff-batterier er en lovende teknologi som kan gi lengre rekkevidde, raskere lading og redusert brannfare.

NAF 

NAF kan teste batterikapasiteten til elbiler.

Tesla Supercharger 

Tesla Supercharger-nettverket er veldig godt utbygd, men ikke tilgjengelig for andre merker.

Circle K 

Circle K-bensinstasjoner er et eksempel på hvordan det er ikke fornuftig å begrense tilgang til ladestasjoner basert på merke.

Nio 

Nio er en kinesisk elbilprodusent som kommer til Norge med ES8 SUV.

Karl Johan 

Nio åpner et showroom på Karl Johan i Oslo.

MG 

MG er en kinesisk elbilprodusent som har gjort suksess i Norge med ZS SUV.

MG5 

MG5 er en elektrisk stasjonsvogn som kommer til Norge.

Vikrøst 

Vikrøst er en plass i Norge der folk ikke bruker blinklys.

Varhaug 

Varhaug er en plass i Norge der folk ikke bruker blinklys.

Facebook 

Dine Penger har en Facebook-gruppe kalt Pengerådet.

Instagram 

Dine Penger har en Instagram-konto.

Deltakere

Guest

Hanne Hatrem

Guest

Stein Jarle Olsen

Host

Hallgeir Kvadsheim

Host

Andreas W. Fredriksen

Producer

Guro Mjeltevik Halvorsen

Lignende

Laster