📊 Klare bestillinger for mer effektive ledermþter – med Andreas og Tor Åge fra Execu

Denne episoden av Lederpodden fokuserer pĂ„ effektive ledermĂžter, og hvordan man kan fĂ„ mest mulig ut av tid og ressurser. Gjennom diskusjoner med kollegaen Andreas Marstad, presenterer Thor Åge Grapen fra Execu tre rĂ„d: 1) VĂŠr tydelig pĂ„ hva du vil med mĂžtet og hver enkelt sak, 2) Hjelp folk Ă„ svare pĂ„ din bestilling, og 3) VĂŠr en god mĂžtedeltaker. De drĂžfter ogsĂ„ viktigheten av Ă„ gi klare bestillinger, presentere alternativer, og lande alle saker som blir tatt opp i mĂžtet.

00:00

Diskusjonen fokuserer pÄ hvordan forbedre effektiviteten i ledergrupper ved Ä tydelig definere mÞtemÄl og kategorier for saker.

09:35

Fokus pÄ Ä utvikle og presentere alternativer i ledergrupper gir bedre beslutninger og utnytter kollektiv intelligens mer effektivt.

Transkript

Dette er en podcast fra Execu. Vi hjelper organisasjonene Ă„ utvikle enda bedre ledere og ledergrupper. LĂŠr mer pĂ„ execu.no. Velkommen til Lederpodden. Mitt navn er Thor Åge Grapen. Jeg jobber som organisasjonspsykolog med leder- og ledergrupputvikling i Exeku. Og dette her er en podcast om ledelse. La det vĂŠre sagt, vi elsker Ă„ jobbe med ledergruppe. Det er noe av det mest krevende og gĂžye vi gjĂžr. Et problem som de fleste ledergruppe har, er at de har for mange saker og for lite tid. Mange sliter jo med Ă„ fĂ„ et breit engasjement rundt saker som egentlig ikke angjenger alle like sterkt. De fĂŠr altsĂ„ ikke helt til Ă„ utnytte den kollektive intelligensen som potensielt er i en ledergruppe, og som er litt av poenget med Ă„ ha en ledergruppe. Dette gjelder selvsagt ikke bare ledergruppe, det kan gjelde alle typer mĂžte og forsamlinger, men vi ser det sĂŠrlig i ledergrupper. Og hva er lĂžsninger? For Ă„ svare pĂ„ det, sĂ„ har jeg fĂ„tt med meg min kjĂŠre kollega og lederutvikler, Andreas Marstad. Velkommen, Andreas. Takk for det. Hva er lĂžsningen? For mange saker, for lite tid, vanskelig Ă„ fĂ„ det der helhetlige engasjementet som man ofte Ăžnsker seg fra alle som sitter i mĂžtet. Det er jo mange mĂ„ter vi kan gjĂžre dette pĂ„, men jeg tenker hvis det er Ă©n ting som er viktig Ă„ fĂ„ med seg, og har tenkt ennĂ„ pĂ„ forhĂ„nd, sĂ„ er det hva vil vi med dette mĂžtet? Og du kan ogsĂ„ spĂžrre ennĂ„ breiere, hva vil vi egentlig med denne ledergruppa? Men det har vi ikke tid til i dag. SĂ„ vi har tre rĂ„d, hvor det fĂžrste er da, hva vil vi med mĂžtet? Og ogsĂ„ da, hva vil vi med hver enkelt sak? Det andre er, hjelp folk gjennom, slik at de svarer pĂ„ din bestilling. Og det siste er, vĂŠr en god mĂžtedeltaker. VĂŠr en sjef du ogsĂ„. Skal vi bare begynne pĂ„ den fĂžrste? Ja, la oss gjĂžre det. Og scenarioet er altsĂ„... I ledergruppe, der kommer det saker som er store og smĂ„, og i en del ledergrupper sĂ„ bruker vi jo en del tid pĂ„ Ă„ sette kriterier for hvilke saker er det som skal til ledergruppa, og hvilke saker kan ordnes pĂ„ annen vis. Og noe av det vi ofte jobber med er jo Ă„ fĂ„ medlemmerne i ledergruppa til Ă„ avklare saker seg imellom. SĂ„kalt be... FN kaller det bilaterale forbindelser og sĂ„ videre. Det er mye bange om middelfart som er opphavet til metoden vi bruker, effektive ledergrupper, og sĂ„ bruker det. Men det hĂžres litt diplomatisk ut. Ja. Men scenarioet her er altsĂ„ at vi har ryddet av veien, sĂ„nn at de sakene som kommer til ledergruppa er faktisk relevante, det er de rekte i sakene, men det handler altsĂ„ mer om hvordan blir de her sakene presentert, bĂ„de pĂ„ forhĂ„nd i en sĂ„kalt pre-read som mange bruker, det du skal forberede, og i selve mĂžtet. Der har Bang om Thomas Middelfart og Henning Bang, de kaller jo dette for klare bestillinger. Det gĂ„r pĂ„, er vi tydelige med hva er det vi Ăžnsker Ă„ oppnĂ„ med denne saken? Generelt sĂ„ kan du jo si at det er ofte tre typer saker man legger frem. Sentens er det det klassiske en beslutningssak. Jeg vil at gruppa skal... beslutte noe og pĂ„ en mĂ„te stille seg bak. Jeg mĂ„ vite at jeg har en gruppe som vil signalise til Ă„ gjĂžre noe. Andre typen sak, det er vel innspill. Du vil lĂŠre Ă„ hĂžre en drĂžfting, du vil hĂžre folks ideer om saken du har, men det er du selv som tar avgjĂžrelsen. Eller kanskje du skal bare viderebringe resultatet av den diskusjonen. Det er det samme som av og til kalles diskusjonssak. Ja, men diskusjon legger jo ikke opp til noe sĂŠrlig utfall. SĂ„ jeg tenker det Ă„ komme ut av det med en klar formening om hva mener andre, Det er Ă„ fĂ„ formĂ„let med den typen saker. En tredje type saker, hva er det? Det er orienteringssaker eller informasjonssaker. Da har du noe informasjon som resten av gruppa trenger. SĂ„ spĂžrsmĂ„let man stiller seg er, hva trenger jeg for Ă„ gjĂžre en god jobb? Og hva slags informasjon trenger de andre i gruppa for Ă„ gjĂžre sin jobb godt? Og erfaringen vĂ„r er jo at i mange ledergrupper sĂ„ er det uklart hvilken type sak dette her er. Og en kan vingle litt mellom at en behandler kanskje det som egentlig er en orienteringssak, behandler som om det var en beslutningssak, og en bruker mer tid enn det som egentlig er nĂždvendig. Ja, Ja, og det kan ogsĂ„ skape konflikt i gruppa. SĂ„ i effektiv ledergruppe, boka til Vang og Midtfart, sĂ„ har de et eksempel med en ledergruppe som hadde pĂ„ agendaen noe sĂ„nt som ansettelse. VĂ„r forslagsstiller hadde egentlig ikke forklart helt hva det gikk pĂ„, men begynte Ă„ snakke om en ansĂžkelsesprosess som gikk som passe. Og halvparten av gruppa trodde at det de var bedt om, det var Ă„ lytte, at dette var en informasjonssak. Og hvis det er en informasjonssak, sĂ„ skal du skru pĂ„ Ăžyne, og du skal kanskje stille oppklarende spĂžrsmĂ„l, men du skal ikke gjĂžre sĂ„ veldig mye annet. Mens den andre halvparten, de trodde at de var bedt om Ă„ gi innspill pĂ„ hva kunne gjĂžres annerledes. SĂ„ ikke bare blir forslagstille frustrert, men hele gruppa blir frustrert pĂ„ hverandre. De som er stille, de blir frustrert pĂ„ de som skal foreslĂ„ lĂžsningen, og de som snakker lurer pĂ„ hvorfor halvparten av gruppa er stille. SĂ„ RĂ„d 1. VĂŠr helt tydelig pĂ„ hva du vil oppnĂ„ med denne saken. Og det kan allerede komme i sakslista, eller bĂžr egentlig stĂ„ i sakslista, hva slags sak er dette? Orientering, innspill eller beslutning? Mhm. Og det vi ogsĂ„ ser, det er det som Roger Schwartz skriver om, han skrev bĂžker om mĂžter, at prĂžv Ă„ gĂ„ over fra enkle substantiv, sĂ„nn som markedsfĂžringsbudsjett pĂ„ agenda-posten din, til noe aktiv verb, en setning som forteller hva vil du her gjĂžre. SĂ„ i stedet for markedsfĂžringsbudsjett sĂ„ kan det for eksempel stĂ„ «Skal vi Ăžke markedsfĂžringsbudsjettet med 10% diskusjon?» Det er en tydeligere sak. Hei, jeg heter BĂ„rd Fyn. Jeg er nĂžrdedoktat av samarbeid. Og det er fordi jeg gjennom mange Ă„r i forsvaret har kjent pĂ„ hvor utrolig givende det er nĂ„r samarbeid pĂ„ jobb fungerer, og hvor utrolig slitsomt det er nĂ„r samarbeid ikke fungerer. Noe av det jeg har kjent pĂ„ er hvor avgjĂžrende min psykologiske trygghet er. BĂ„de for at jeg selv skal kunne ha det bra pĂ„ jobb, men ogsĂ„ for at jeg skal kunne gjĂžre det bra pĂ„ jobb. Denne psykologiske tryggheten viser seg viktig for at vi skal kunne jobbe effektivt sammen mot de mĂ„lene vi setter oss. Her pĂ„ NHN, Norges handelssyskole, har jeg de siste Ă„rene hatt gleden av Ă„ forske pĂ„ dette temaet. Til hĂžsten skal jeg delta med en modul pĂ„ ledeprogrammet, og der skal vi dykke ned i hva denne psykologiske tryggheten er for noe og ikke er for noe, hvorfor den er viktig, og hvordan vi kan lede til psykologisk trygghet i praksis. Det er gjort masse god forskning pĂ„ dette her feltet, og jeg brenner for Ă„ gjĂžre den tilgjengelig og anvendelig for folk flest. SĂ„ vi skal se pĂ„ hvordan vi kan bygge Ăžkt trygghet i arbeidsmiljĂžet og bygge Ăžkt trygghet i lederrollen. Jeg hĂ„per Ă„ se deg der. Mer informasjon pĂ„ ledeprogrammet.no. Det er med to rĂ„d, altsĂ„ marker hva slags type sak vi snakker om, og bruk aktive verk, fulle setninger som sier noe om hva er det du forventer av resten av gjengen pĂ„ mĂžtet. NĂ„r det gjelder det Ă„ vĂŠre tydelig pĂ„ forventningen, sĂ„ kan du godt fortelle den historien i enten sakspapirene eller mĂ„ten du legger frem saken ogsĂ„. SĂ„ tenk at du skal fortelle en historie, ikke bare ramse opp fakta, men det skal vĂŠre helt tydelig, for eksempel, hva er situasjonen nĂ„? Hva er komplikasjonen som gjĂžr at dette ikke kan fortsette? Og hva er alternativene for lĂžsning? Det er en gammel konsulent mĂ„te Ă„ legge det opp pĂ„. Situasjon, komplikasjon, lĂžsning. Og det kan godt vĂŠre helt tydelig ogsĂ„ med, jeg vil at dere skal ta stilling til hvilken av disse tre alternativene jeg legger frem som er best. Eller, jeg vil sĂŠrlig at dere fokuserer pĂ„ den tekniske lĂžsningen. Vi har ganske god kontroll pĂ„ business case, men hvis det er noe vi skal bruke tid pĂ„, sĂ„ er det dette omrĂ„det av saken. Men hva er problemet med Ă„ bare komme med et problem og si at, hei, her er det et problem, det mĂ„ vi i fellesskap lĂžse. MĂ„ du virkelig tenke ut alle mulige alternativer? Nei, men vi har jo diskutert pĂ„ en annen episode ogsĂ„ at den som sitter tettest pĂ„ problemet har ogsĂ„ som regel best informasjon. Og hvis du har gjort litt, og det er lettere for folk Ă„ reagere enn Ă„ skape noe fra inntil, sĂŠrlig i et ledermĂžte, rett etter lunsj, alle er litt trĂžtte, sĂ„ har du som forslagstiller kanskje bedre anledning til Ă„ legge frem tre alternativer. I en militĂŠr plan og beslutningsprosess sĂ„ er det enormt mye stabsarbeid som man ikke ser. PĂ„ film sĂ„ er det alltid en Patton-aktig kommandant som kommer og sier «Jeg vil, vi skal gĂ„ inn der». Mens i realiteten sĂ„ har du hatt en hel gjeng med arbeidsmĂžr som har lagt frem ulike alternativer og sagt at denne er veldig risikabel, den er den som er lettest Ă„ fĂ„ til, og sĂ„ videre, sĂ„nn at du har noe Ă„ bygge beslutninger pĂ„. SĂ„ alternativer gir bedre beslutninger. Og det betyr at det krever litt mer tid, litt mer forberedelse, men ogsĂ„ er det noen som tror at det er noen sĂ„nne kreative prosesser som skjer nĂ„r folk sitter i et rom sammen og snakker, og det vet vi jo nĂ„ at det stemmer jo ikke helt. Det er ikke sĂ„nn at bare du spĂžr et visst antall mennesker et spĂžrsmĂ„l, sĂ„ vil du fĂ„ en kreativ prosess som gir et bedre utfall. Tvert imot sĂ„ er det jo ofte nĂ„r vi tenker alene Ă„ forberede oss, og de som er mest kvalifiserte Ă„ forberede oss, at det blir gode alternativer. Men du kan jo stille det som et Ă„pent spĂžrsmĂ„l hvis du har lyst til Ă„ hĂžre stemmen til de ekstroverte i gruppa. Det er jo en sjelden anledning til at de fĂ„r snakke. Siste, da kan vi bruke situasjon, komplikasjon, lĂžsning i rammeverket for Ă„ demonstrere det. SĂ„ situasjonen er av og til i Ăžyeblikk. eller ledergrupper, sĂ„ ser vi at ting blir tatt opp i mĂžte. Diskusjonen gĂ„r pĂ„ et eller annet, og sĂ„ sier Jens, ja, men jeg tror ikke vi er helt modne til Ă„ diskutere dette her ennĂ„, fordi vi mĂ„ snakke med markedsfĂžringsteamet. Og sĂ„ blir det bare hengende i lufta. Alle ser litt pĂ„ Jens, og sĂ„ ser man pĂ„ lederen, OgsĂ„ fortsetter diskusjonen, og sĂ„ blir Jens litt frustrert, og det er pĂ„ en mĂ„te en Ă„pen loop, hva skjedde, det er komplikasjon i mĂžtet. LĂžsningen er det Rogers Schwartz kaller, if you launch it, you have to land it. SĂ„ se for deg at den saken du har, det er et fly. Den har du sendt opp i lufta, nĂ„r Jens sier, ja, men kan vi, hva er dette? SĂ„ flyer det fly rundt, og han ser kanskje til lederen for Ă„ lande dette flyet. Men det er ikke alltid lederen har overskuttet det. SĂ„ Roger Schwartz sier, tenk at alle som er i det mĂžtet er en leder. En leder i hvert sete. Alle i det mĂžtet har ansvar for Ă„ fĂžlge tidsplanen, for Ă„ sĂžrge for at ting blir diskutert grunnig nok, men ogsĂ„ for at de lĂžse trĂ„dene som blir tatt opp, bli landet. SĂ„ det Jens kunne gjort er jo for eksempel Ă„ stoppe og si: "Er det bare jeg som mener at vi ikke kan diskutere dette fĂžr AR er lĂžst?" FĂ„ en rask hĂ„ndsopplekning. "Ok, det var bare meg. La oss gĂ„ videre." Eller "Dette er sĂ„pass viktig, kan vi fĂ„ satt det pĂ„ agendaen i dette mĂžtet eller neste mĂžte?" Det er noen alternativer for hvordan du kan lande det. I full ordens skitt: You have to land it. Er det noen der som vil ha sagt at, for jeg opplever i noen ledergrupper, sĂ„ er det noen ledere som sier, ja, men er det ikke lov til Ă„ bare adressere problemet her? MĂ„ jeg virkelig lande alt eller komme lĂžsninger? Det virker i noen ledermĂžter som noen har lyst til Ă„ bare kaste opp problemet, eventuelt overfĂžre problemet fra seg selv til noen andre. At det er det som er ledergruppas formĂ„l. Mhm. Ja, vi sier jo ikke her at det ikke skal vĂŠre rom for Ă„ ta problemer. Vi er jo borte i ledere som mener at du ikke kan lĂžfte et problem, du mĂ„ alltid ha en lĂžsning. Vi er ikke sĂ„ sikre pĂ„ det, men det fĂ„r bli en annen episode. Men du tar jo disse apene, vi har kanskje snakket om monkey management, en gammel HBR-artikkel som sier at et problem som du har, det er en ape pĂ„ skulderen din. Og det du gjĂžr er at du tar denne problemapen og setter den ut pĂ„ det her langebordet i mĂžterommet. Og sĂ„ blir det bare fullt av aper til slutt. Men i stedet sĂ„ mĂ„ alle ta med sine aper tilbake. Men du er jo lov Ă„ spĂžrre, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lande dette her. Hva synes dere? Innspill. Innspill-saken. Andreas, hvis en fĂžlger de her rĂ„dene, og kanskje har gĂ„tt fra Ă„ vĂŠre veldig ufattig uklare bestillinger, altsĂ„ det er uklart hva en vil med sakerne, folk skjĂžnner ikke helt hvordan de skal melde seg pĂ„, du kan fĂ„ et ganske passivt ledergruppe der ingen egentlig engasjerer seg. Hva er effekten, den positive effekten, den kan man fĂ„ med Ă„ fĂžlge de her fire rĂ„dene? Det er jo forskning blant annet av Henning Bang pĂ„ at ledergrupper som har klare bestillinger, som bruker ledemĂžtene sine effektivt, de fĂ„r til mer i bedriften. Og sĂ„ er de mer fornĂžyde. NĂ„ husker jeg ikke tallene i hodet, men det var vel noen korrelasjoner pĂ„ rundt 30-0,3 og sĂ„nt. Og det er jo bra! SĂ„ du kan ikke gjĂžre sĂ„ mye galt, hvertfall, ved Ă„ vĂŠre tydelig pĂ„ hva vi vil med denne saken, hjelpe folk Ă„ gi riktig innspill, blant annet med alternativer, og tenke at hver person i det mĂžtet har et ansvar BĂ„de for Ă„ holde tida, men ogsĂ„ for Ă„ lande de sakene de har tatt opp. Og det verste som finnes, det er jo Ă„ sitte i et mĂžte og fĂžle seg unyttig. At ikke du vet hvordan du skal respondere, eller at du fĂžler ikke du har kompetansen til Ă„ respondere. Og da mister du hele den dynamikken som er hele poenget med Ă„ bruke verdifull ledertid i et mĂžte. SĂ„ dette her er jo mer pĂ„ Ă„ sikre effektivitet, og at den faktisk klarer Ă„ utnytte den kollektive intelligensen som forhĂ„pentligvis finnes i de fleste ledergrupper. Det du beskriver er jo imposter-syndromet, og da mĂ„ vi spĂžrre, er du egentlig god nok til Ă„ ha imposter-syndrom? Nei, den skal vi la henge litt. Teksting av Nicolai Winther Eneste fredag. Er du interessert i Ă„ utvikle deg som leder? Lederprogrammet starter 3. september. Du finner alt du trenger Ă„ vede, og du kan melde deg pĂ„ pĂ„ lederprogrammet.no. Igjen takk for at du hĂžrer pĂ„ Lederpodden. Vi snakkes om en uke. Lederpodden er gitt til deg av Execu.

Nevnt i episoden

Execu 

Et selskap som tilbyr leder- og ledergrupputviklingstjenester.

Lederpodden 

En podcast om ledelse.

Thor Åge Grapen 

En organisasjonspsykolog og lederutvikler i Execu.

Andreas Marstad 

En kollega og lederutvikler i Execu.

Henning Bang 

En forfatter og ekspert pÄ effektive ledergrupper.

Roger Schwartz 

En forfatter og ekspert pÄ mÞteledelse.

Bang om Thomas Middelfart 

En metode for Ă„ forbedre ledergrupper.

Effektive Ledergrupper 

En bok av Vang og Midtfart som gir rÄd om effektive ledergrupper.

Lederprogrammet 

Et program for lederutvikling.

NHN 

Norges HandelshĂžyskole, en institusjon for hĂžyere utdanning.

BÄrd Fyn 

En forsker pÄ psykologisk trygghet i arbeidsmiljÞet.

Imposter-syndrom 

En fĂžlelse av Ă„ ikke vĂŠre god nok, selv om man er det.

HBR 

Harvard Business Review, et anerkjent forretningsmagasin.

Monkey Management 

En gammel HBR-artikkel om hvordan man hÄndterer problemer.

Nicolai Winther 

Tekster av Nicolai Winther Eneste fredag.

Jens 

En person som tar opp et problem i mĂžtet.

AR 

En forkortelse for et ukjent begrep, muligens et team eller et prosjekt.

Patton 

En berĂžmt amerikansk general, referanse til film.

MarkedsfÞringsteamet 

Et team som jobber med markedsfĂžring.

Deltakere

Host

Thor Åge Grapen

Guest

Andreas Marstad

Guest

BĂ„rd Fyn

Sponsorer

Execu

Lignende

Laster