🔼 Dette mĂ„ ledere vite om fremtidens arbeidsliv – med Nils Brede Moe fra SINTEF

I denne episoden av Lederpodden snakker Thor Åge Eikrapun med Nils Brede Moe, sjefsforsker i SINTEF, om fremtidens arbeidsliv. De diskuterer smidig transformasjon, produktorganisering, endringsledelse og fleksibilitet i arbeidslivet. De ser pĂ„ hvordan disse temaene pĂ„virker ledere, team og ansatte, og hvordan AI kan spille en rolle i denne utviklingen. De diskuterer ogsĂ„ utfordringene med psykisk uhelse og utbrenthet i et mer fleksibelt arbeidsliv. Avslutningsvis gir Nils Brede Moe et rĂ„d til ledere om Ă„ skape en dialog med ansatte for Ă„ finne lĂžsninger som fungerer best for alle.

00:00

Lederpodden diskuterer smidig transformasjon og hvordan ledere kan forberede seg pÄ fremtidige endringer i arbeidslivet.

03:35

Organisasjoner som lykkes tilpasser seg raske endringer gjennom autonome, tverrfaglige team og tillit til ansatte.

09:13

Det er viktig Ä reflektere sammen om smidighet og produktledelse for Ä unngÄ kaos og oppnÄ suksess i organisasjoner.

16:41

Organisasjoner som fokuserer pÄ brukerbehov og effekt, lykkes bedre enn de som fÞlger utdaterte bestillekulturer.

20:02

Endringsledelse krever langsiktig perspektiv og samtidig fokus pÄ organisering og kunnskapsheving, spesielt med Þkt fleksibilitet i arbeidslivet.

Transkript

Dette er en podcast fra Execu. Vi hjelper organisasjonene Ă„ utvikle enda bedre ledere og ledergrupper. LĂŠr mer pĂ„ execu.no. Velkommen til Lederpodden. Mitt navn er Thor Åge Eikrapun. Jeg jobber som organisasjonspsykolog med leder- og ledergrupputvikling i Exeku. Og dette her er en podcast om ledelse. Arbeidslivet endrer seg i hĂžy hastighet. Og som leder kan det vĂŠre utfordrende Ă„ vite hvordan du skal rigge deg for fremtiden. Nils Bredemo, han er sjefsforsker i Sintef og kanskje den i Norge som er fingeren mest pĂ„ pulsen nĂ„r det gjelder hvor arbeidslivet er pĂ„ vei. Han er involvert i en rekke forskningsprosjekter i noen av Nordens mest innovative arbeidsmiljĂžer. Og nĂ„ er det dags Ă„ ta en fot i bakken med Nils Brede og fĂ„ en oppdatert fĂžremelding pĂ„ hva som skjer akkurat nĂ„ og hva vi tror kommer til Ă„ skje i tida fremover. Velkommen tilbake til Lederpodden, Nils Brede. Tusen takk. Jeg spĂžrte om dette fĂžr, men jeg mĂ„ spĂžrre igjen. Du jobber veldig breit og er involvert i en rekke prosjekter, men hva er det egentlig som er din faglige lidenskap? Det startet vel egentlig med at jeg elsker Ă„ jobbe med team og mennesker og forbedringsarbeid. Det er der det startet. Og spesielt dette sosiotekniske aspektet med teamarbeid, det synes jeg er spennende. Hvor du bĂ„de ser pĂ„ Dette med teknologi, du ser pĂ„ menneskene, og nĂ„r det gjelder teknologi sĂ„ er det bĂ„de avhengigheter til det du gjĂžr, lager kanskje, og hvordan du samvender. SĂ„ se pĂ„ helheten da, det er det jeg synes er det morsomste. Hvis du bare ser pĂ„ prosesser, eller pĂ„ teknologi for eksempel, sĂ„ mister du et viktig aspekt. Og en av de tingene som du jobber mye med, og som mange snakker om akkurat nĂ„, det er smidig transformasjon. AltsĂ„ fĂžr sĂ„ var jo dette her noe som var forbeholdt IT-bransjen. Det agile manifest kom helt tilbake i 2001. Men nĂ„ ser vi jo at dette her rulles ut i nesten alle bransjer. Kan du forklare hva dette her er for noe, og hvorfor det er sĂ„ viktig? Hmm. Det er helt riktig godt observert. Det skjer igjen. Vi har jo jobbet med dette i 20 Ă„r, sĂ„ for oss er dette blitt den vanlige mĂ„ten Ă„ jobbe pĂ„ og hjelpe bedrifter med. Som du sa, sĂ„ startet det i det tekniske, hvor man sĂ„ at man fikk utrolig stor effekt nĂ„r man begynte med smidig, som egentlig bare er veldig enkelt. Det handler om Ă„ lĂŠre seg Ă„ sense, og sĂ„ respondere, og levere kontinuerlig. Dette lĂŠrte IT-bransjen, og sĂ„ begynte de rundt Ă„ se at, oi, kanskje vi ogsĂ„ skal, de som ikke holder pĂ„ med IT, kanskje de ogsĂ„ skal begynne Ă„ jobbe pĂ„ denne mĂ„ten. SĂ„ har man begynt Ă„ fĂ„ effekten av dette, og dette handler om en transformasjon, hvor du tilpasser struktur, kulturen og prosessen til Ă„ bli mer smidig og fleksibel. MĂ„let er jo da, det er noen som glemmer at det her mĂ„ vĂŠre et mĂ„l her, men mĂ„let for de selskapene som lykkes, det er at man er i stand til Ă„ tilpasse seg endringene i markedet og teknologien, og siden det nĂ„ skjer raskere, og man har sett at dette er effektfullt i den tekniske delen av nĂŠringslivet, sĂ„ plukker andre deler av selskapet opp, og sĂ„ er det selskapet som ikke er teknisk ogsĂ„ som begynner Ă„ gjĂžre dette her. SĂ„ Og sĂ„ handler det om Ă„ lĂŠre seg noen teknikker, som for eksempel skrĂžmmel, kanban, kontinuerlig forbedring, og det er ikke noe nytt. Og sĂ„ handler det ogsĂ„ om team. Det er ogsĂ„ en grunn til at det er veldig riktig akkurat nĂ„, for vi ser at mer og mer arbeid gjĂžres i team, gjerne et ferdfaglig team, og det er tilpasset. Det smidige tar utgangspunkt i smidige team. Hva er det som gjĂžr team sĂ„ effektivt i den konteksten? Hva er linken mellom en smidig organisering og team? Ja, sĂ„ her er liksom tanken at flere og flere av de oppgavene vi lĂžser, sĂ„ er vi avhengig av at flere samarbeider, og vi vet at det gjĂžr, i stedet for at det er en gruppe, altsĂ„ fortsett pĂ„ gruppe og team, i en gruppe sĂ„ er liksom summen av det som gjĂžres, sĂ„ er det liksom Ă„ vĂŠre summen av enkelpersonene, mens i team sĂ„ er det ofte en side i avhengighet, og da er det du fĂ„r til, er mer enn det du kan fĂ„ til som enkelpersoner. SĂ„ man klarer Ă„ lĂžse mer kompliserte oppgaver, og man fĂ„r til for effektivitet, som er mulig Ă„ fĂ„ hvis det bare er enkelpersoner som lĂžser sine oppgaver. Og sĂ„ i tillegg sĂ„ ser vi at det tverrfaglige kommer inn. Flere og flere problemstillinger mĂ„ lĂžses av tverrfaglig team, som forstĂ„elig er mye mer vanskelig enn et ikke-tverrfaglig team. SĂ„ derfor sĂ„ ser vi at dette med tverrfaglig team som ogsĂ„ har en hĂžy grad av autonomi, er et suksesskriterie her. Og nĂžkkerne er ogsĂ„ da autonomi. Og det betyr at en gruppe har et team, har myndighet til Ă„ ta beslutninger selv. Dette sĂ„ man allerede pĂ„ 1980-70-tallet, 60-tallet ogsĂ„, at hvis du kan delegere myndighet og ansvar sĂ„ langt ned i organisasjonen som mulig, sĂ„ gir det fart. Og det har blitt enda mer aktuelt nĂ„, nĂ„r kompleksitet Ăžker, og du ikke kan ta alle beslutninger selv pĂ„ toppen. Og da er du jo med noe av det som kanskje gjĂžr vondt, for jeg har jo intervjuet en god del bĂ„de forskere og ledere og praktikere som snakker om at de... Ja, de skal innfĂžre en agil mĂ„te Ă„ jobbe pĂ„, men sĂ„ sliter de veldig med Ă„ fĂ„ ledere til Ă„ gi fra seg makt og myndighet, og sĂ„ blir det litt sĂ„nn halveis. SĂ„ hvem er det som lykkes med dette her i Norge? Hvem som lykkes med dette her, det er jo en transformasjon, og det er ikke sĂ„nn at for det fĂžrste sĂ„ tar det her tid. De som har et langsiktig perspektiv pĂ„ dette her, fĂ„r det nok til bedre. Og sĂ„ handler det veldig mye om trening, Det handler om Ă„ trene pĂ„ Ă„ gi fra seg ansvar, men sĂ„ handler det ogsĂ„ om Ă„ trene organisasjonen til Ă„ ta ansvaret. Her snakker vi om ansvarskompetanse. Det hjelper ikke at du pĂ„ en mĂ„te bare sier til teamet at «Oi, dere er myndigheten til Ă„ ta masse beslutninger», hvis de ikke har kompetansen til Ă„ ta beslutninger sammen og forstĂ„ hva dette innebĂŠrer. SĂ„ de som lykkes er kanskje de som jobber bĂ„de med det strukturelle, men ogsĂ„ med kulturen og teknologien. At du skjĂžnner at Vi mĂ„ organisere oss pĂ„ en ny mĂ„te, og vi mĂ„ ha en kultur hvor vi har tillit i folkmyndighet og sĂ„ videre. Men dette er heldigvis da. SĂ„ er det liksom dette med tillit til arbeidstakere og dette med involvering og ta ansvar. Det er vi veldig gode og dykte pĂ„ i Norge. SĂ„ det ligger mer til rette her enn det gjĂžr kanskje andre steder i verden. Mhm. Og ledere er jo sentralt i dette her, og hvis ledere skal vĂŠre en faktor i denne transformasjonen, hva slags endring krever det? Hvis lederne skal vĂŠre en faktor, sĂ„... SĂ„ jeg holder ikke Ă„ ha sĂžnder pĂ„ kurs da. Men det vi ofte ser er at veldig mange organisasjoner som lykkes, de har jo pĂ„ en mĂ„te egne mennesker som brenner for dette, og det kan vĂŠre smidige korser eller andre som er opptatt av den type metodikken. Og en ting som vi finner da er at ledere, de mĂ„ faktisk gjĂžre litt av den samme praksisen selv. Hvis de pĂ„stĂ„r og snakker om hva de Ăžnsker at ansatte skal gjĂžre, men ikke gjĂžr det samme selv. For eksempel hvis de jobber veldig planrevet med Ă„ lage planer og mye rapportering, sĂ„ gir det ingen troverdighet hvis du ber organisasjonen vĂŠre smidig, hvor du skal pĂ„ en mĂ„te levere inkrementelt og ta beslutninger raskt og sĂ„ videre. Du mĂ„ egentlig som leder sĂ„ mĂ„ du teste ut denne mĂ„ten Ă„ jobbe pĂ„ selv. Og det kan vĂŠre sĂ„ enkelt som at ledergrupper ogsĂ„ gjĂžr retrospektiver for Ă„ lĂŠre seg hvordan Ă„ reflektere sammen og forbedre arbeidet. SĂ„ det er en ting. En annen ting er Ă„ faktisk vĂŠre litt sĂ„nn connectet til det som faktisk skjer, og sĂ„ skjĂžnne hva team gjĂžr nede i organisasjonen. For eksempel hvis det var team, forstĂ„ praksis. Det er lettere Ă„ tilrettelegge for en kulturendring nĂ„r man forstĂ„r den. Og sĂ„ den tredje tingen jeg vil trekke til Ă„ vĂŠre og passe pĂ„ i organisasjonen litt slakk. At det er tid til Ă„ lĂŠre seg denne metodikken, og det Ă„ reflektere sammen, dele kunnskap og sĂ„ videre, det er en annen ting da. SĂ„ hvis man hele tiden er opptatt av Ă„ optimalisere, optimalisere og utnytte ressursene best mulig, sĂ„ blir ofte dette slakket borte som du trenger for Ă„ fĂ„ fart og for Ă„ fĂ„ smidig til Ă„ fungere. Og sĂ„ i kjĂžlvannet av dette her sĂ„ kommer det en del sĂ„nn type kommersielle konsepter og rammeverk, for eksempel safe. Er det en kamp der ute mellom det ekte agile og det mer konsulentdrevne agile? Jeg kan rulle litt tilbake, for jeg tenker at dette har vi sett fĂžr. NĂ„r smidig kom, sĂ„ var Norge, tror jeg, det landet i verden med flest, altsĂ„ prosentmessig, flest skrĂžmmastere. Sertifiserte produkteier og skrĂžmmastere. Og da flĂžy det inn amerikanere og jobbet en uke og tjente en million og dro hjem igjen. Det var en fantastisk forretningsmodell. Alle skulle gjĂžre det. SĂ„ det handler, det du lĂŠrte var et hemmelig hĂ„ndtrykk, og litt mer, sĂ„ klart. Det som er bra med en sĂ„nn type sertifisering eller modell, er at du fĂ„r felles sprĂ„k. Det er absolutt en fordel. Men egentlig er det antismidig, for det smidige handler jo om Ă„ hele tiden reflektere og tilpasse prosessene og teknologien til kontekst. SĂ„ hvis du egentlig pĂ„stĂ„r at det er bare en mĂ„te Ă„ gjĂžre ting pĂ„, sĂ„ vil jeg pĂ„stĂ„ at da er du ikke smidig. For det er jo det hele handler om, er jo Ă„ fĂ„ en tilpasset tilpasset til din kontekst. Men ok, sĂ„nn at det er noen kommersielle krefter der som er veldig glad i disse modellene, og sĂ„ har effekten som jeg sa er at du fĂ„r fellesprĂ„k, men hvis du blir mer opptatt av modellen enn Ă„ pĂ„ en mĂ„te forstĂ„ hva du driver med og hvordan det skal organiseres, sĂ„ tror jeg det blir en veldig hĂžy overhead da, kostnad. Og sĂ„ tror jeg organisasjonen merker at dette blir bare med mange ekstra prosedyrer og mĂžter og rapportering som egentlig tar bort fokus fra det vi egentlig skal gjĂžre. Du har allerede lansert begrepet, men smidig er et begrep som ledere mĂ„ ha et forhold til i dag. Et annet sett med begrepet, det er jo produktledelse og produktorganisering. Dette her er jo godt ifra Ă„ vĂŠre en IT-greie til nĂ„ Ă„ vĂŠre navbrukere, vi snakker om en politi som bruker det, og en banke bruker det. Hva er egentlig dette her produktgreia for noe? Det er ogsĂ„ et veldig riktig moteting, og veldig mange snakker om dette akkurat nĂ„, og sĂ„ kan du lĂžre pĂ„ hvorfor det er sĂ„nn. Vi har jo jobbet med produktselskaper som var veldig tidlig ute i forhold til produktorganisering. For eksempel Spotify har holdt pĂ„ med dette kjempe lenge, og vi har vĂŠrt der. Da Smidig kom, ble det fokus pĂ„ smidige prosjekter. Alt ble organisert i prosjekter. SĂ„ var det sĂ„nn at team fikk gjerne veldig tydelig oppdrag og skulle jobbe seg ferdig med de oppgavene de hadde, og sĂ„ skulle de levere til noen andre. SĂ„ begynte man Ă„ se at fra disse mest smidige produktselskapene, at det er en annen mĂ„te Ă„ drive pĂ„ her ogsĂ„, hvor du kan gi team mer helhetlige helhetlig ansvar da, ikke bare at du bygger ting, men du skal ogsĂ„ drifte det og tenke langsiktig. Og du skal ha autonomi, beslutningsmyndighet, og da vokste dette med produktteam fram som en bedre, til syvende at en bedre mĂ„te Ă„ tenke pĂ„ enn disse smidige prosjektene som alt var organisert i fĂžr. SĂ„ da kom disse produktteamen opp, team som tok ansvar, autonomi, Men sĂ„ har man jo sett at dette kan gĂ„ veldig bra, sĂ„ kan det gĂ„ veldig dĂ„rlig. NĂ„r ulike autonome produktteam gĂ„r i beina pĂ„ hverandre, eller de klarer ikke Ă„ jobbe mot felles mĂ„l, sĂ„ blir det kaos. Du kan fĂ„ utrolig gode team, men som likevel tenker mest pĂ„ seg selv, og det er helt naturlig, og sĂ„ kan du fĂ„ kaos i organisasjonen. Og da har dette med produktomrĂ„der, og produktledelse dukket opp som viktige temaer. At du organiserer flere team innenfor et omrĂ„de domene, som gjĂžr det samme, og da har du da konseptet produktomrĂ„der, og sĂ„ er det produktledere som er pĂ„ ulike nivĂ„er. Og denne mĂ„ten Ă„ tenke pĂ„, dette med at brukernes behov og brukereisen er viktig, passer veldig godt sammen her, og det er kanskje derfor flere av disse store hos offentlige organisasjoner har kastet seg pĂ„ den trenden. Og hva er egentlig stillingsbeskrivelsen til en produkteier eller en produktleder? Det beskrives sĂ„ ulikt i ulike organisasjoner, og det mĂ„ man ogsĂ„ vĂŠre klar over. Det finnes ikke en fasit her. Noen snakker om produkteiere, som kommer fra smidigverdenen, og sĂ„ product manager, som kanskje kommer fra en annen verden. Og sĂ„ snakker man ofte om... Men man bruker ogsĂ„ ordet produktleder, og... En produktleder er kanskje, hvis vi bruker det begrepet, sĂ„ ser vi at de som lykkes med det, fĂ„r det til. Det er en person som bĂ„de er opptatt av produktet, og strategien for det, men ogsĂ„ opptatt av teamet. For det viser forskning at hvis du bare er opptatt av strategi og setter retning, men glemmer Ă„ ha riktig team med deg, sĂ„ kommer du ikke noen vei. SĂ„ det er kanskje det som vi ser nĂ„, at de som bĂ„de tenker pĂ„ teamet, stakeholderet, organisasjonen og strategien for produktet, og hele tiden er opptatt av Ă„ skaffe data for Ă„ forstĂ„ hva som skjer med det, de lykkes. Dette er en ekstremt vanskelig og komplisert og stor oppgave. Det er kanskje ikke bare en person, kanskje fĂžlelsen av flere, men det vi ser er at de som lykkes, de tenker pĂ„ alt. Ja. Men hvem er det som kan profitere pĂ„ Ă„ gĂ„ inn i den verdenen her? Hva slags problemer er det som blir lĂžst pĂ„ en bedre mĂ„te gjennom denne mĂ„ten Ă„ organisere seg pĂ„? Det er jo kanskje fĂžrst og fremst oppgaver som er vanskelige. Hvor du starter et sted og kanskje ikke vet hvor du skal ende opp. For eksempel hvis du holder pĂ„ med en produkt, og du vet ikke helt om det har noen hypoteser, SĂ„ om dette er bra eller dĂ„rlig, og du mĂ„ drive med en utvikling av dette produktet over tid, kanskje markedet endrer seg, ok, stor kompleksitet. Da mĂ„ du bĂ„de drive med utvikling av teamet ditt, og sĂžrge for at produktet utvikler seg, og at du nĂ„r de mĂ„lene som er satt, og sĂ„ videre. SĂ„nn verden eier seg veldig godt. I andre verdener, hvor man ogsĂ„ er opptatt av brukeren, altsĂ„ tilby noe som brukeren trenger, sĂ„ tenker jeg at alt fungerer godt. Og sĂ„ fungerer det ogsĂ„ godt i store produktorganisasjoner, som allerede leverer produkter. Det egner seg veldig godt. Er det noen i Norge som du har sett som er sĂŠrlig gode pĂ„ dette her? Jeg tenker at finans og bankene de startet, har liksom mange holdt pĂ„ med det her ganske lenge, sĂ„ det har blitt ganske gode. Ellers sĂ„... Ellers sĂ„ synes jeg NAVA har gjort kjempe mye bra ting. En tur har jeg fulgt veldig lenge. SĂ„ det er bĂ„de offentlig og privat, tenker jeg, sĂ„ funker det her ganske bra. Men det er ikke sĂ„nn at du blir aldri ferdig. Det er sĂ„nn som smidig transperson. Du kan tenke at... Vi har gode eksempler pĂ„ de som fĂ„r til smidig transperson. Det gode eksempelet er jo de som aldri blir ferdig, og som skjĂžnner at de ikke blir ferdig. Derfor fĂ„r du... Hvem er best pĂ„ dette her? SĂ„ er det ogsĂ„ en stor organisasjon som for eksempel NAV, uten at jeg skal si at jeg kjenner gode eksempler pĂ„ det, sĂ„ er det noen omrĂ„der hvor du lykkes godt, og sĂ„ er det andre omrĂ„der hvor du ikke lykkes sĂ„ godt. Det finner vi i alle organisasjonene. PĂ„ ett omrĂ„de, pĂ„ ett produkt, sĂ„ kan du funke kjempegodt, og sĂ„ kopierer de den modellen internt, dette produkt og uansetning, og sĂ„ feiler det litt et annet sted. SĂ„ det som er svaret pĂ„ det du spurte om, er at i alle organisasjonene fungerer det veldig bra, og sĂ„ fungerer det litt dĂ„rlig. Dette her kommer jo fra et sted, eller de her organisasjonene startet et sted. Hva er de mest utdaterte mĂ„tene Ă„ organisere seg pĂ„ i dag? Det mest utdaterte, det er den der bestillekulturen, og egentlig litt tilbake til det du spurte om, hva er det som er vanskelig? Det er jo for Ă„ gĂ„ fra Ă„ tenke bestilling og budsjett og oppfĂžlging og rapportering, til Ă„ tenke mer opptatt av effekten av det du gjĂžr da. I stedet for Ă„ bestille en funksjonalitet, sĂ„ Ăžnsker du en effekt hos kundene. Det er nok det som jeg tenker er den utdaterte mĂ„ten av den bestillekulturen. Hvor man legger veldig langsiktige planer som skal fĂžlges. Det og veldig detaljerte Ă„ tenke pĂ„. Og sĂ„ dette med at jeg sier ikke at prosjekter er dĂ„rlige, prosjekter er kjempeviktige, men ogsĂ„ organisasjoner som er bare organisert etter prosjekter, i hvert fall hvis de leverer produkter, sĂ„ ser jeg at der er det ogsĂ„ veldig store spenninger. At man mĂ„ kanskje gĂ„ litt bort fra denne prosjekt-tankesettet. Men du skal beholde det. AltsĂ„ prosjektet ble jo skapt fordi at du hadde for lite fleksibilitet i organisasjonen. NĂ„ NĂ„ ser jeg at noen steder er det sĂ„nn at prosjektorganisering gjĂžr at du fĂ„r lite fleksibilitet. Det stopper egentlig, fordi du fĂ„r ikke den helhetstanke i en produktverden hvor det er mer verdsatt. Hva gjĂžr dette her med begrepet endringsledelse? For det finnes jo fremdeles bĂžker i endringsledelse som viser en sĂ„nn linjĂŠr tilnĂŠrming der du skal gjennom noen sekvenser og sĂ„ kommer du ut pĂ„ andre sider. Men hva tenker du? Ja, ikke sant? Alle vil ha en eller annen modell Ă„ fĂžlge, og sĂ„ vil du gjerne fĂžlge denne linjĂŠre greia, og sĂ„ kommer du ut pĂ„ andre siden. SĂ„ endringsledelse, hva det betyr... Det er et veldig godt spĂžrsmĂ„l, egentlig. Jeg tror det betyr veldig mye. For det fĂžrste sĂ„ tror jeg det betyr at ledere er nĂždt til Ă„ pĂ„ en mĂ„te, de mĂ„ tĂžrre Ă„ stĂ„ i det, for alle som er inne i sĂ„nne transformasjoner sĂ„ ser vi at det tar veldig lang tid for Ă„ fĂ„ ting til Ă„ funke. SĂ„ du mĂ„ ha dette langsiktig perspektivet, og sĂ„ mĂ„ du jobbe med bĂ„de organisering, men du mĂ„ ogsĂ„ jobbe med Ă„ Ăžke kunnskapen. Det mĂ„ du gjĂžre parallell. Og det tror jeg er litt sĂ„nn krevende. Ja. Og sĂ„ ofte er det teknisk lĂžft inne ogsĂ„. SĂ„ vi ser jo ofte at de som jobber med endringer i disse bedriftene, de jobber jo med alt samtidig. Og dette gjĂžr jo endringene veldig mye mer kompliserte og mer utfordrende Ă„ fĂ„ gjennomfĂžrt. Du, vi skal skifte litt tema. For et par uker siden sĂ„ kom det en tall fra NAV som varslet en eksplosiv Ăžkning i sykefravĂŠr relatert til psykisk uhelse, spesielt blant yngre arbeidstakere. AltsĂ„ der tror jeg vi var oppe i en 30-40% av de sykemeldingene i aldersgruppa under 35, handlet om psykisk uhelse. Mhm. Og du har vĂŠrt en av de som har vĂŠrt ute og sagt noe om at dette her kan ha en sammenheng med Ăžkt fleksibilitet i arbeidslivet, og sĂŠrlig det som handler om hjemmekontor. Hva tenker du? Hva er linken her? Dette er et kjempeomrĂ„de. Dette er veldig spennende tematikk, og vi lĂŠrer oss etterpĂ„ fleksibilitet hele tiden. Det er ganske ferskt egentlig, dette med Ă„ ha Ăžkt fleksibilitet i nĂŠringslivet. I hvert fall den biten, den jobber vi med. Jeg trodde at det hadde kommet til Ă„ gĂ„ over ganske kjapt etter covid, og det er interessen for dette, men vi ser at det dukker opp nye problemstillinger. OgsĂ„ dette som du sier nĂ„, dette med sykefravĂŠr. Jeg gikk inn i gĂ„r for Ă„ sjekke litt, for Ă„ se hva jeg sĂ„ i utdannelsen om at dette kan kobles til hjemmekontor. Jeg er litt usikker, men dette er ikke min sterke side etter musikkforfeil, jeg mĂ„ bare si det, en disclaimer. Men det jeg sĂ„ av de detaljene som jeg fant hos meg, var at det sĂ„ ikke ut som at dette var veldig hĂžyt i akademiske yrker og blant annet i KT. Og jeg jobber jo mye med EKT, og der er det jo egentlig hĂžyest grad av hjemmekontor. SĂ„ jeg er litt usikker pĂ„ linken her, og sĂ„ ser man ogsĂ„ at det er innenfor fast eiendom, hvor den stĂžrste Ăžkningen er. Der jobber jo ikke de som er hjemme, sĂ„ jeg er bare litt usikker. Og sĂ„ vet jeg at helsesosial, der er det liksom det hĂžyeste sykforvaret, og de er jo pĂ„ jobb. SĂ„ jeg mĂ„ bare tenke pĂ„ at vi mĂ„ i hvert fall ha gode data, og da kunne jeg godt ha tenkt meg bedre data som viser hvilke type bransjer hvor den psykiske uhelsen er hĂžy. Men det stod ogsĂ„ i den rapporten at spesielt dette med utrenthet, jeg er jo under kategorien psykisk uhelse, og det er 23 prosent fra meg, og det finner jo vi ... ogsĂ„ sporet i vĂ„re undersĂžkelser. Men det handler jo egentlig ikke om hjemmekontor, sĂ„nn som jeg ser det. Det handler om den Ăžkte fleksibiliteten som vi har fĂ„tt i vĂ„rt arbeidsliv. SĂ„ klart er det en del av det Ă„ kunne jobbe fra hvor som helst og jobbe norsk som helst, Og sĂ„ ser vi at flere og flere snakker om at det er lett, siden du er sĂ„ connecta, vi lĂŠrte oss gjennom covid Ă„ bruke digitale samarbeidsverktĂžy pĂ„ en helt annen mĂ„te. Og det er lettere nĂ„ Ă„ fylle opp mĂžtekalenderen, for at du kan vĂŠre med i digitale, hybride mĂžter hele tiden. Og sĂ„ i tillegg sĂ„ har man fulle mĂžtekalendere, og sĂ„ mĂ„ du begynne Ă„ gjĂžre jobb i helgen. Da jobber du mer, og det er vanskelig Ă„ kanskje koble, og det er vel kanskje den linken mot dette med utbrenthet, tror jeg. Uten at jeg vet om det er de unge gutta, at de er utbrennte, det vet jeg ikke noe om. Her skulle jeg gjerne visst litt mer. Men ok, sĂ„ det vi finner da, Spesielt pĂ„ yngre og smĂ„barnsforeldre. De snakker om at de har fĂ„tt Ăžkt fleksibilitet. Det gir mye bedre balanse i livet. fordi det er mindre stress. SĂ„ der har vi veldig gode intervjuer som forklarer hvordan dette gir redusert stress. Og her gĂ„r det ogsĂ„ veldig frem til at bruker mye tid pĂ„ pendling, Ăžker stresset. SĂ„ i hvert fall den gruppa snakker om at stress blir redusert. Men vi vet ogsĂ„ at nĂ„r du begynner Ă„ blande mer da, Da vi snakker om fleksibilitet, da snakker vi om fleksibilitet i arbeidssted og ogsĂ„ i arbeidstid. I arbeidstid betyr det at du kan hjelpe til ditt hjemme eller lage middag eller skolearbeid, og sĂ„ kan du fortsette pĂ„ kvelden. Da blander du med det her. Eller at du starter hjemme, drar pĂ„ jobb og fortsetter pĂ„ kvelden. Men nĂ„r du blander mer, vi snakket om work-life integration, men de som lykkes med det, de opplever bĂ„de veldig mestring i det private og pĂ„ jobb. Men der er det ogsĂ„ mye lettere Ă„ miste skilder som gjĂžr at du kan fĂ„ mindre tid til Ă„ komme deg igjen etter at du har jobbet mye. SĂ„ ja, det var noe av det vi har funnet da, som jeg tenker gĂ„r pĂ„ det du spurte om. Fleksibilitet, hybrid arbeid, er det noen trender som du ser komme? Er det noe ledere bĂžr vĂŠre forberedt pĂ„ at venter oss de neste Ă„rene? Du skal fĂ„ lov til Ă„ vĂŠre litt spĂ„mann. Fleksibiliteten kommer forbi, men vi mener vel ogsĂ„ at kanskje ikke fleksibilitet, eller dette med Ă„ jobbe hjemme, er for alle. Jeg tenker at hvis du sliter med Ă„ skille, og hvis du trenger veldig klare rammer, eller hvis du trenger kollegaene dine fysisk sammen, sĂ„ er det kanskje ikke hjemmekontoret. Og jeg tenker at ledere mĂ„ vĂŠre opptatt av Ă„ forstĂ„ det. Men det betyr ogsĂ„ at vi ser de gangene at noen er pĂ„ kontoret, eller kommer inn, fordi de har de behovene som de har, Og sĂ„ fĂžler de seg ensomme pĂ„ kontoret. Og det er veldig mange som beskriver at det er verre, nesten enn Ă„ vĂŠre ensom hjemme. Og det handler om to ting da, i de tilfellene der. Det ene er at det er underkapasitet pĂ„ kontoret og free seating, og du fĂ„r ikke sitte med kollegaene dine. Eller at kollegaene dine er et annet sted hjemme, eller pĂ„ et distribuert team. Og da mĂ„ man... Ta hensyn, tror vi da, til det. For det fĂžrste sĂ„, hvis du er en person som trenger kollegaer hele tiden og Ăžnsker Ă„ ha dette fellesskapet, og gjerne hele uka, sĂ„ mĂ„ du bli satt opp pĂ„ et team hvor det stemmer. Det er kanskje noen ganger bedre Ă„ bytte gruppe eller team for Ă„ fĂ„ det, i stedet for Ă„ jobbe sammen med folk som bare sitter et annet sted. Det er det ene, og sĂ„ mĂ„ det vĂŠre lagt opp til at du kan sitte sammen med kollegaene dine nĂ„r du skal gjĂžre jobben din pĂ„ kontoret. Det er utrolig viktig, og jeg tror det er litt undervurdert. Hva tenker du om AI i denne sammenhengen? NĂ„ er AI etablert som et begrep, den fĂžrste hypen har lagt seg, de fleste har sluttet Ă„ lage bilder pĂ„ mid-journey, men hvor er vi akkurat nĂ„ i den utviklingen? Jeg tror vi er over, det er hype 2 som er akkurat ferdig, sĂ„ venter vi pĂ„ neste, og den tror jeg blir kjempespennende. Og hva venter der? Ja, ikke sant? Vi har fĂ„tt en forsmak da, pĂ„ det, for nĂ„ ble jo plutselig denne teknologien tilgjengelig for alle. Jeg tror det var det som var det kule akkurat nĂ„, at nĂ„ sĂ„ vi at, oi, dette kan faktisk, det kan alle fĂ„ tilgang pĂ„, for sĂ„nn har det vĂŠrt ikke fĂžr. SĂ„ vi har fĂ„tt en slags forsmak, og sĂ„ jobber vi med de team som bruker dette, som lager teknologi, og da ser vi pĂ„ hvordan... det kan gjĂžres, og vi har allerede begynt Ă„ se noen interessante ting da som dette kommer til Ă„ komme i stort omfang igjen, tror vi og sĂ„ vil du sikkert vite litt om hva da, vi ser veldig kjĂŠre nĂ„, det er god teasing dette her Ikke sant? For det fĂžrste, litt av det som man forventet i forhold til effektivitet og sĂ„nn, det er uteblitt. Det har mange lĂŠrt seg nĂ„. Der sĂ„ vi at mange bedrifter ble kjempestresset her i starten. Man ble lovet 20 prosent effektivitetsĂžkning. og sĂ„ ble lederne forventet at de ansatte skulle bli plutselig mer effektive, og sĂ„ sĂ„ vi at det ikke ble det, og da ble de ansatte stresset. SĂ„ da har vi lĂŠrt at kanskje ikke alle disse prognosene slĂ„ til i hvert fall da, og vi har gĂ„tt til det om Ă„ret, og sĂ„ sett at veldig mye av disse tingene som var lovet ut, er lovet pĂ„ feil grunnlag pĂ„ undersĂžkelser som ikke er riktige og sĂ„ videre. SĂ„ det er det ene, og sĂ„ skjĂžnner jeg at dette, ok, kanskje ikke det er den effektivitetsĂžkningen som i hvert fall ikke nĂ„, men nĂ„r vi ser pĂ„ de som bruker den teknikken, hvis du spĂžr dem, er det sĂ„nn at du kunne tenke deg Ă„ slutte Ă„ bruke den, sĂ„ sier alle at nei, da slutter du heller jobben. Og da er det jo interessant, hva er da effektene som dere opplever nĂ„? Og det vi snakker med sier da, er at de fĂ„r gjort mindre av disse kjedelige oppgavene, automatisert kjedelige oppgaver, det er kjempeviktig. Det er mer spennende pĂ„ jobben, snakker jeg om, nĂ„r du fĂ„r det her integrert. AltsĂ„ det er gĂžy, det fĂ„r opp motivasjonen. Og sĂ„ snakker man om at man kan fĂ„ litt sĂ„nn sparring da, rubber ducking, med teknologien, chat GPT eller co-pilot, at man fĂ„r noen Ă„ spare med, hvis du sitter alene, sitter fast da. Du fĂ„r en bedre arbeidsflyt. Det er sĂ„nne type effekter som er der. Vi ser noe som er en liten varsko, at de miljĂžene som kanskje er flinkest, og de teamene som lykkes best, sĂ„ er de flinke til Ă„ snakke om det. Snakke om hva dette betyr for oss, hvordan lĂŠrer vi raskere, hvordan kan vi bruke den teknologien, mens de teamene som ikke snakker om det, sĂ„ ser vi ofte at Kanskje junioren sitter og bruker teknologien pĂ„ en mĂ„te, og seneren pĂ„ en annen mĂ„te, og sĂ„ sitter seneren og er veldig bekymret for hva er det junioren sitter og gjĂžr, og hvordan er det de tar beslutninger, uten Ă„ snakke om det. Og det ser vi er veldig uheldig. SĂ„ det her er For det tror jeg kanskje er det viktigste her, at skal du ta opp den type teknologi, sĂ„ mĂ„ du sette av tid og sette litt i struktur dette med Ă„ lĂŠre sammen og diskutere det, og i hvert fall ta opp alle disse antakelsene man har om hva juniorer gjĂžr, hva seniorer gjĂžr, og hva vi kan bruke dette til, og hva vi ikke skal bruke det til. SĂ„ det er en veldig hĂžy nivĂ„. Men det kommer mye mer. Vi kommer til Ă„ ha masse ting utover hĂžsten, tenker jeg, som skal... som skal ta opp dette her. Det ryktes jo at Meta hadde jo, altsĂ„ Meta Ăžkte jo sin fortjeneste noe helt vanvittig i vinter. De sa opp masse folk, og rykte ville jo ha det til at de ble erstattet av AI. Men har vi sett noe sĂ„nt i Skandinavia? AltsĂ„ at det er masse oppsikelse der en tenker at det handler om AI? Nei, det har vi ikke gjort. Ikke sĂ„ vidt jeg vet. Men de har vel, hvem er det som har det? Klarna har vel kanskje eneste case som jeg ikke kjenner, som bare hĂžrte om, at de har, da er det klart Ă„ fĂ„ ned tiden pĂ„ kundemennelse og sĂ„nn. De har fĂ„tt en gevinst da. SĂ„ det har vi ikke sett i Norden. Og det, grunnen til at det ogsĂ„ tar liksom vanskelig, tar lengre tid enn man tror, det er jo at veldig mange av disse selskapene, som som Ăžnsker Ă„ lage nye lĂžsninger, de har jo ikke tilgjengelighet som de har i Ă„ret pĂ„ dataene sine. Og det er jo hele forutsetningen at du har god data for Ă„ lykkes med den type teknologi. Men det er klart at det er en endring, sĂ„ det kommer til Ă„ bli veldig spennende utover. Riksbredde, er det noe du har lyst til Ă„ melde ut til lederpodden sluttĂ„ret fĂžr litt til sommerferie? Her var det veldig mange interessante temaer. Jeg tenker at Jeg tror vi kommer til Ă„ se veldig mange av de samme ut over hĂžsten, egentlig. Vi kommer til Ă„ vĂŠre opptatt av produktutvikling, produktledelse og smidig organisering. Det er ikke noe tvil om det. Vi er nĂždt til Ă„ bli enda dyktigere pĂ„ dette med generativ AI og vĂŠre nysgjerrig og fortsette Ă„ bruke det. Og sĂ„ er det dette med fleksibel arbeidsliv som har noen ulemper, da. Og da er kanskje det rĂ„det rundt akkurat dette med fleksibilitet og sĂ„ fanger opp det med uhelse er vel og tenk pĂ„ at det er ikke, hvis dere har Ă©n modell, det er det viktigste. Vi er nĂždt til Ă„ fĂ„ gjĂžre det sĂ„nn at det er team og individer som sammen finner ut av det i dialog med ledelsen, sĂ„ fĂ„r vi fantastiske lĂžsninger, og at lederen er tett pĂ„ og fanger opp nĂ„r det ikke funker, at vi kan snakke om det, det tror jeg er kanskje det rĂ„det jeg vil gi forhold til organiseringen der ute. Elisabeth, tusen takk for at du tok deg tida til Ă„ komme til lederpodden. Tusen takk for at jeg inviterte deg. Det er alltid veldig gĂžy Ă„ komme hit. Vi skal mĂžtes igjen, og det er pĂ„ bĂ„ten SS Solrik pĂ„ Arendalsuka 13. august. Da skal vi faktisk delta pĂ„ et lite talkshow, begge to, som handler om det fleksible arbeidslivet. SĂ„ jeg gleder meg veldig til Ă„ se deg igjen om ganske kort tid. Det blir kjempespennende. Gleder meg altsĂ„. Til deg som lytter pĂ„, takk for at du gjĂžr det. Hvis du Ăžnsker Ă„ fĂžlge med pĂ„ alt som skjer i vĂ„rt lederunivers, da kan du komme deg inn pĂ„ lederpodden.no. Trykk pĂ„ den rette knappen, legg igjen din e-post, og du vil fĂ„ en e-post i din inbox. VĂ„rt nyhetsbrev, altsĂ„. Hver eneste fredag. Hvis du har lyst til Ă„ utvikle deg som leder, lĂŠre noe nytt og se Nils Bred igjen, da kan du gĂ„ inn pĂ„ lederprogrammet.no og se om det er noen ledige plasser. Vi starter 3. februar. Igen, takk for at du hĂžrer pĂ„ Lederpodden. Vi hĂžres om en uke. Lederpodden er gitt til deg av Execu.

Nevnt i episoden

SINTEF 

SINTEF er en forskningsinstitusjon som Nils Brede Moe jobber for.

Smidig transformasjon 

Dette er en organisasjonsmodell som fokuserer pÄ fleksibilitet og kontinuerlig forbedring, og som har blitt mer populÊr i ulike bransjer.

Produktorganisering 

Dette er en organisasjonsmodell hvor team tar ansvar for hele produktlivslĂžpet, fra utvikling til drift, og som har blitt mer populĂŠr i organisasjoner som leverer produkter.

Endringsledelse 

Dette er en prosess for Ä hÄndtere og implementere endringer i organisasjoner, og som er blitt mer kompleks i en verden med raskt skiftende teknologi og arbeidsliv.

Fleksibilitet i arbeidslivet 

Dette refererer til friheten til Ä velge arbeidssted og arbeidstid, og som har blitt mer vanlig pÄ grunn av teknologi og COVID-19.

Psykisk uhelse 

Dette er en Ăžkende bekymring i arbeidslivet, og som er spesielt vanlig blant yngre arbeidstakere.

Utbrenthet 

Dette er en tilstand som kan vÊre forÄrsaket av for mye stress, og som kan vÊre et resultat av overarbeid og manglende balanse i arbeidslivet.

AI 

Dette er en teknologi som kan automatisere oppgaver og gjĂžre arbeidsprosesser mer effektive.

Spotify 

Dette er et musikkstrÞmmetjeneste som er et eksempel pÄ et produktselskap som har brukt produktorganisering.

NAV 

Dette er et norsk statlig organ som er ansvarlig for arbeidsformidling, sosiale ytelser og trygd.

Klarna 

Dette er et svensk selskap som tilbyr tjenester for betaling og finansiering, og som har brukt AI for Ă„ forbedre kundeservice.

Arendalsuka 

Dette er en Ärlig konferanse i Arendal som fokuserer pÄ samfunnsspÞrsmÄl.

SS Solrik 

Dette er en bÄt som vil vÊre vertskap for et talkshow under Arendalsuka.

Lederpodden 

Dette er en podcast som fokuserer pÄ ledelse og arbeidsliv.

Lederprogrammet.no 

Dette er et nettsted som tilbyr lederutviklingsprogrammer.

Execu 

Dette er et selskap som hjelper organisasjoner med Ă„ utvikle ledere og ledergrupper.

Midjourney 

Dette er et AI-verktĂžy for Ă„ lage kunst og bilder.

ChatGPT 

Dette er et AI-verktĂžy for Ă„ lage tekst og chatte.

Co-pilot 

Dette er et AI-verktĂžy for Ă„ hjelpe med programmering.

Meta 

Dette er et amerikansk selskap som eier sosiale medier-plattformer som Facebook og Instagram.

Generativ AI 

Dette er en type AI som kan lage nytt innhold, for eksempel tekst, bilder og musikk.

KT 

Dette er en forkortelse for kunnskaps- og teknologibedrifter.

EKT 

Dette er en forkortelse for ekspert- og kunnskapsintensivt arbeid.

SkrÞmmastere 

Dette er en betegnelse pÄ personer som er sertifisert i scrum, en smidig metodikk for programvareutvikling.

Kanban 

Dette er en smidig metodikk for Ä hÄndtere oppgaver og prosjekter.

Safe 

Dette er et rammeverk for Ă„ implementere smidig transformasjon i store organisasjoner.

Rubber ducking 

Dette er en teknikk for Ă„ lĂžse problemer ved Ă„ forklare dem til noen andre, som kan vĂŠre en person eller en AI.

Work-life integration 

Dette er en tilnĂŠrming til arbeidslivet hvor arbeid og fritid blandes og integreres.

Deltakere

Host

Thor Åge Eikrapun

Guest

Nils Brede Moe

Sponsorer

Execu

Lignende

Laster