9/24/2017

Schibstedspesial: Mediebedriften omorganiserer, men er det nok?

Schibsted, et norsk medieselskap, har delt opp selskapet i to divisjoner: en for medier (Aftenposten, VG, etc.) og en for rubrikkannonser (Finn.no). Dette er en fornuftig strategi, mener Salvador Valle og Lukas Weldeghebriel i Shifter-podcasten. De diskuterer utfordringer som Facebook Marketplace og Googles dominans i digital markedsføring. De spekulerer også i hva som skjer med Schibsted Vekst, et venture arm som investerer i nye virksomheter.

00:00

Skipsted omorganiserer selskapet ved å skille medievirksomheter fra rubrikkannonser for økt effektivitet og tydeligere mål.

04:17

Skipsted bør dele selskapet for å håndtere konkurransen fra Facebook og forbedre strategien for rubrikksatsningen.

15:02

Skipsted står overfor muligheten for omorganisering og innovasjon, som kan påvirke deres vekststrategi og konkurranseevne mot nettgiganter.

19:02

Skipsted må vurdere om de skal fokusere på eksisterende virksomhet eller adoptere en mer aggressiv vekststrategi for innovasjon.

Transkript

Hei, og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi som vanlig med oss Salvador Valle, som jobber med innovasjon og teknologiledelse i hans eget selskap, Intelis. Hei, Lukas. Hei, Salvador. I dag skal vi snakke litt om Skipsted, men før vi gjør det så vil jeg bare nevne at vi har mange stillinger ute på skifter.no. Blant annet så søker ShareLab en inkubatorsjef. og som skal hjelpe med å utvikle biotek-gründere. Det er en veldig spennende stilling, så sjekk ut den ut. Telenor Digital søker en designer som ikke er redd for å gjøre feil, og Opera TV søker alt fra en finansplanlegger til en advokat og ikke minst en global head of HR. Så Opera TV er i vinden. Sjekk ut stillingene på skifter.no. Og nå tilbake til Skipsted. De annonserte jo her om dagen at de nå skulle splitte opp selskapet og omorganisere litt. Litt, ja. Ja, det er et selskap som jeg har bakgrunn fra tidligere, eller jeg jobbet i Skipsted selskap, Aftenposten og VG. Og de siste årene har de gjennomført en stor omorganiseringsprosess. De har jo definert seg selv som et teknologiselskap og organisert seg deretter. Og nå deler de det altså opp. I utgangspunktet har jo Kipset vært et medieselskap som har et aviser om Aftenposten, VG, Svenske Dagblad og Aftenombladet primært. Det er noen regionalaviser som hadde vært inne i adressaviser i Bergenstidene, Fjellandsvennen og så videre. Og de har vært organisert i Kipste Norge sammen med Finn.no. Så de har vært organisert sammen. Men det de gjør nå er at de trekker ut Finn og putte finn inn i det de kaller skipset classified, eller altså deres rubriksatsing. Og så samler de alle mediene i et eget selskap. Og det høres jo for meg ganske fornuftig ut. Hva med for deg, Salvador? Ja, det høres veldig fornuftig ut, men det er en, hva kan jeg si, de kanskje skulle gjort det før, egentlig. Det er en anerkjennelse, eller en erkjennelse i chipset-systemet, og at Chipset egentlig ikke bare er chipset. Chipset driver med to veldig ulike virksomheter, som du nå skisserte. Det som er medier, og det andre som er rubrikanonser. Som er forretningsmodellen, den tidligere forretningsmodellen til mediene. Ja, nettopp. Eller en del av det i hvert fall. Og det er veldig logisk at de gjør det, både fra et operativt perspektiv, en strategisk perspektiv, og et finansielt perspektiv. Alle tre perspektiver. Vi kan starte med det som er det operative hvis du vil. Det er klart at når du har et selskap som Skipsted som har to aktiviteter som har ulike mål, det målet på den ene aktiviteten medier er mer å ta vare på det de har, og bli mer og mer effektive ved bruk av teknologi. Og den andre delen er fokusert på vekst. Selvfølgelig, de mennesker som jobber der må ha en annen forskjellige mindset. Investeringsbeslutninger må ha et annet grunnlag. Alt er forskjellig. Teknologien må være en annen. Det man ikke har snakket så mye om, er at chipset også deler og splitter sin teknologiavdeling. Og de folkene der blir også delt. Noen går til medier, og noen går til rubrikk. Så det er helt klart at det vi ser nå er en rasjonalisering av det som er en operativ virkelighet. Det er den ene grunnen. Den andre grunnen er det strategiske. Og det har skjedd mye i det siste rundt akkurat det med rubrikk. Har du sett Facebook Marketplace nå i det siste? Hva er inntrykket ditt? Mitt inntrykk er at det begynner å populere seg veldig fort. Og ikke bare med, jeg selger en sykkel til deg. Vi snakker om eiendom. The holy cow. Og jeg gikk faktisk i går gjennom markedspris her i Norge. Det går veldig fort da, altså. Og da synes jeg det er veldig riktig jeg skipser. Det er derfor jeg sier at kanskje jeg skulle ha gjort det før. Det er helt klart at de må ha en divisjon som er fullstendig fokusert på å se hvordan de takler som Facebook er, men kanskje også andre aktører som kan komme etter deg. Ja, ikke sant? Så strategisk sett er det veldig smart. Jeg synes faktisk at de skulle gjort det før, tidligere, men Men du vet aldri hvordan de interne rammebilkårene er i et selskap, hvorfor de ikke har gjort det før. Kipste definerer seg jo som et medieselskap, altså kulturelt er det jo et medieselskap fra gammelt da. Og det er først de siste 15 årene de virkelig har skutt fart på det internasjonale rubrikkemarkedet. Det begynte egentlig med å kjøpe blokket i Sverige. Ja, det er tøpp. Og jeg er helt enig med deg, dette burde egentlig vært gjort for lenge siden. Og en annen ting som er viktig her er at rubriksatsningen til kjipsted er jo, jeg vet ikke hvor mange, 97% av verdien til selskapet ligger jo der. Vil du ha et par tall? Finn har fantasimarginer. Jeg har gått på Proof.no og måtte nesten gi meg i øynene. For å finne ut det nå, de omsetter for en milliard. De har stagnert faktisk det siste. De holder seg stabilt på en milliard kroner. Men de har rundt 600 millioner i resultatførskatt. Det eksisterer ikke. Det der er rett og slett et produkt av en fantastisk posisjon i markedet, som er nesten ubestridd. og der har de vært i stand til å kanalisere en veldig stor del av rubrikkmarkedet gjennom Finn.no. Det må Chipstats beskytte med alle midler til disposisjon. Så den sprittelsen og å dele selskapet i to divisjoner høres veldig fornuftig ut. Ikke minst når det kommer til insentiver som vi har snakket også en del om. Du snakket om kultur nå i stad. Du kan ikke ha samme kultur med to virksomheter som er så utrolig forskjellige for hverandre. der må du også ha noen andre insentiver. Jeg håper, og jeg tror nok at de kommer til å gjøre andre insentivskjemaer på disse to divisjonene. Ja, det høres fornuftig ut, det. Jeg snakket med Jørgen Helland, som Sikkert hører på den episoden akkurat nå. Han er brand. Her kan vi hilse. Vi hadde en fin samtale forrige uke. Han er direktør for Global Brand i Chipste. Han har en jobb å gjøre. Det er en utfordring at Chipste har et brand som et medietilskap, mens 97-98% av virksomheten deres ikke Det handler om classifieds, eller rubikkanonisering. Det er noe annet enn det Facebook har, eller Uber har, som har en veldig tydelig brand på det de skal oppnå. Nå blir det en utfordring på hvilken vei skipset skal gå med brand. Hva er skipset? Er det et mediselskap? Skal Skal mediebusinessen til skipset få et eget brand, eller motsatt, skal den offensive rubrikssatsningen ha et annet brand, og så videre. De to tingene henger også litt sammen, med tanke på trafikk. Mediebusinessen er jo strategisk viktig, for den genererer jo trafikk, som kan kanaliseres til rubrikssatsningen. Det er jo en grunn til at var i aviser i gamle dager, fordi man hadde fanget oppmerksomhet. Eyeballs, som man kaller det. Utfordringen Skipsted har på rubrikk, den er jo åpenbar, med tanke på hva Facebook og Google kan tilby av annonseringsmuligheter og målretting. Det er et arbeid som Skipsted jobber veldig mye med, å kunne samle nok data til å kunne være så treffsikre med annonseringen som mulig. Jeg synes at, eller det er åpenbart for meg, at i denne kampen for publikannonsemarkedet, så har, hvis vi fokuserer på Facebook, som virker mest tydelig på dette, Facebook har tre advantages, tre fordeler. Den ene er det du har antydet, data. Tenk at jeg for eksempel vil leie ut min leilighet Det er mulig at Facebook kan vise leiligheten min til folk som Facebook mener kan være gode leietakere for meg. Slik at jeg som Facebook bruker på en måte, hvis jeg annonserer det her, så får jeg mer trepsikkerhet, og så er jeg mer sikker på hvem som kommer og leier leiligheten av meg. Den andre fordelen er dialog, eller hva kan jeg si, daus. Deilig er det med users. Du er på Facebook hele tiden. Du går på Finn bare når du trenger noe. Det betyr også at det er en stor fordel for de som annonserer på Facebook, i stedet for å annonsere på Finn. Samtidig har Finn den fordelen av at Finn har alt. Og brand. Når du faktisk søker etter noe, det er veldig vanskelig å søke etter noe i Facebook. Ja, men det er første iterasjonen. Ja, ja. Nei, jeg bare sier at det er som en digital aktør, så er det litt sånn winner takes all. Og der har Finn fortsatt en ganske sterk posisjon. I hvert fall på bolig. Du kan ikke selge en bolig og ikke ha den på Finn. Ikke enda i Høyepa. Men på jobb, for eksempel, så er det mer utsatt. Nå har du funnet til å ha LinkedIn, som virkelig har vattet opp de siste årene. og hvor de tilbyr den målrettheten i tillegg til at det er et bedre verktøy for rekrutterere å bruke for å finne folk. Så har vi jo klassisk rubrikk, sånn type... som man skal selge, som også er relativt utsatt, og det er ikke lenge siden Finn gjorde det gratis. Ja, men det er det første du gjorde det, fordi du så det komme. Selv om det er betalingsvillighet for det, men så er det, du har andre løsninger som faktisk vil utføre akkurat den biten, og der er det nok ikke... Der er jo ikke marginene så høye, det er ikke så mye penger. Det er et volumspill, mens bolig, hvis du eier den nischen, så kan du ta en ganske høy pris per annonse. Det er derfor jeg kalte det det holy cow. Det som jeg tror er viktig å huske i den sammenhengen, Lukas, og jeg mener at du har rett, vi har en presidens, dette har skjedd før. Det er derfor jeg tror at ledelsen i Skipsted ser på dette på en veldig alvorlig måte. Netby, husker du Netby? Ja, jeg husker Netby. Det var en satsing på sosiale medier, og det gikk veldig bra, frem til Facebook kom og feirende ut av banen. Det var, som jeg pleier å si, brutalt. Der hadde faktisk, der mener jeg Skipsted var for defensiv, da. Man kunne faktisk ha fått til noe. Man hadde en posisjon, og så hadde man ikke bader nok til å virkelig satse og gønne på. Og de vil ikke at det skal skje en gang til, og det er derfor de splitter selskapet, og de skiller ut i en egen divisjon. Jeg synes allikevel, som jeg har forslått at du også synes, at de kunne ha gjort det før tidligere. For nå er det før Facebook hadde kommet med dette, Nå er det hanekamp, rett og slett. Det blir egentlig fascinerende å se hva som skjer fremover, men de må satse på med alle mulige midler, kjipset mener jeg. Og så er det tredje perspektivet, som er eieperspektivet. Fordi den rubrikkdivisjonen har et par motorer som ikke vokser så mye lenger, eller som er modne, la oss si, Finn.no da. Og de bruker de pengene for å kunne satse i nye geografiske områder. Men, og her er det en menn, ikke sant? Men hvis plutselig Facebook begynner å stjele markedsandeler, linker inn som du sa, stjele markedsandeler fra Finn.no og marginen blir mindre, altså 60% margin, først skatt, da begynner pengene og midlene for ny satsing å tørke. Og det betyr at hele strategien som ledelsen har forsvart overfor sine egne aksjonærer, den begynner faktisk å være i fare. Så da tror jeg nok at ledelsen i Skipsted, som jeg respekter, de vet ikke hva som er veldig smart i hvert fall frem til nå, de skiller ut disse to aktivitetene, disse to divisjoner, rett og slett fordi de vil ha frihet til å gjøre fra et eiers perspektiv hva de vil med dem. Selge, selge stykker, gjøre gå i joint venture med noen andre, få flere investerer på å satse på rubriksatsingen deres, eller divisjonen, hvis de rett og slett innser at de trenger mer penger for å konkurrere mot disse store internettgigantene. Så det er det eierperspektivet, ikke sant? Og jeg ser ikke bort fra at, selv om de har sagt at det er nei, det er ikke så mye som har meningen, Men jeg ser ikke bort fra at de etter hvert skaper to ulike selskaper innenfor Skipsted som konglomerat med to selskaper. En som er IS-medier og IS-rubrikk, or classifieds. Og her er det et tema som ikke har blitt nevnt i det hele tatt, og det er hva skjer med Skipsted-vekst. Skipsted-vekst eies både av VG, verdensgang, og av PN.no. Jeg vet ikke hvordan eierfordelingen er. Jeg gikk opp blomst og det nå i går, for jeg synes det var veldig interessant. Og hva som skjer med chipset-vekst nå etter denne omorganiseringen, så tror jeg det er veldig morsomt. Vi vil se hvor mye ledelsen i chipset virkelig satser på innovasjon. Og med innovasjon mener jeg diversifisering. og hvor mye selskapet eller ledelsen satser på å rett og slett feintjene maskineriet, både på medier og på det som er foreningsmodellen knyttet til rubrikk. Det blir ekstremt interessant å se hvor de plasserer Skipstead Vex fra nå. Ja, du tenker på hva Skipstead Vex skal sørge for? Ja, skal de være en del av en del av konsernet på toppen skal de underleges Finn.no i den divisjonen eller under medier Finn.no mener jeg rubrikk selvfølgelig hvor skal den plasseres? Hvor skal den plasseres og hva skal disse menneskene gjøre fra nå? Fordi hvis teknologienheten egentlig splittes i to, med litt koordinering på toppen som de selv har sagt at de skal ha, hvor skal de plassere hvilken chipsetvekst? Hva tenker du er en smart løsning da? Hvis selskapet fortsatt er seriøst på innovasjon, så tror jeg nok at de bør ha chipsetvekst på toppen, på samme nivå som den koordineringsenheten som skal ha kontroll på tvers av de to divisjonene på teknologisiden. Det er det jeg tror. Det gir et veldig sterkt signal om at vi i ledelsen følger med, og vi vil ha den under lupen for oss. Det er viktig. Vi setter seg videre. Det krever jo samtidig en ... Det krever en annen investeringsstrategi enn det skipset vekst i Norge har hatt frem til nå. Det er ikke utenkelige skipset vekst skilles ut igjen. som enten en annen divisjon, eller en annen selskap, ikke sant? Og en ny divisjon hadde vært logisk. Men vi får se, det kan også, skipset vekst kan også plasseres under rubrik, og da vet du akkurat hvor mye ledelsen satser på rubrikk, og det betyr at der er alle våre håp, ikke sant? Og det er litt på klampasset under det som er medier, og da er det nesten å si at da har ledelsen tenkt at her må vi rett og slett freintyne forholdsmålene våre, og innovasjon på den måten ikke er så viktig. Skipsevekst har jo, slik jeg har fått med meg, de har jo primært investert i markedsplasser da. De har ikke investert i mediebedrifter. Det hadde vært veldig rart, og det er et veldig sterkt signal hvis de hadde plassert skipset vekst under medier for da, at det er bare noe de har enn så lenge. Ja, men det kan jo hende at man deler opp skipset vekst, eller at det er to. Ja, men det er ikke så mange mennesker der altså. Nei, altså det kan jeg mene, men at du har at mediedivisjonen har sin egen venture arm. Ja, det kan de også gjøre. Ikke sant? Som ser litt som Aksel Springer i Tyskland. Ja. Og at Rubrik har sin andre. Ja, ja, det er som fokuserer på markedsplasser. Altså det er jo, det gir jo et fokus Men samtidig så plasserer du innovasjon på diversifiseringsnivå da. Langt unna ledelsen, ikke sant? Ja, og det som er interessant er hvor diversifisert man tør å tenke da, i Chipstead. Skal man ta en softbankstrategi som går inn i alt mulig rart, eller skal man ha et fokus på det som understøtter eksisterende business? Det blir interessant å se hvor langt det går der. Og jeg tror ikke softbankstrategien vil være her. Jeg tror at Ships er et norsk selskap. Det betyr noe faktisk. Man har en norsk mentalitet som er mer forsiktig japansk. Med 93 milliarder dollar i. Ja, det er klart. Og det er faktisk Skipstedts litt utfordring her, den norske mentaliteten og den skandinaviske mentaliteten. Det er både en styrke med tanke på arbeidsmiljø og den type ting som jeg tror blir som gjennomsyrer organisasjonen. Altså den kulturen og mentaliteten internasjonalt. Men det kan også være en svakhet med tanke på aggressivitet. Aggressivitet og tankekultur rundt vekst. Jeg tror ikke skipter å være aggressiv nok. Og tenke stort nok. Personlig. Ja, Men der er det det eieperspektivet kommer inn i. Og det er derfor jeg tror at dette var så smart, for du vil ha fleksibiliteten til å gjøre det du kan, det du vil, og det du har anledning til, til enhver tid. Fordi de utfordringene som vi har pekt på i dag er store, og de mulighetene er også mange. Du snakket om et fond. Jeg vet ikke om Sysetervat sier vi trenger en joint venture her på Rubrik. Vi kan ikke gjøre det alene. De samarbeider med Telenor for eksempel i Asia. Ja, samarbeider, og så det ble en splittelse etter hvert. Telenor fikk Asia, og Skiftet fikk Sør-Amerika, hvis jeg husker det riktig. Men ja, trenger man flere muskler, trenger man nye samarbeidspartner, nye foreningsmodeller, alt, da er det veldig viktig å holde rubrikk og omvendt. Da har man mer frihet, og til og med teknologi som skal overse utviklingen der også. Det er utrolig viktig å ha og ha den fleksibiliteten for det er så uforutsigbart det som skjer akkurat nå i media og reklamebransjen. Ja, og skips det kommer med en historie. Og det gjør ikke Facebook. Det gjør ikke Uber. Det gjør ikke det. Og de har en mye tydeligere og mye klarere og tydeligere agenda. Skips det må nå altså reorganisere seg bort fra en tidligere struktur for å tilpasse seg et miljø, mens de andre aktørene som kommer er de facto tilpasset, for de er etablert i et internettmiljø. Og det er en utfordring for Chipster, og det tar de også konsekvensene av. De satser jo veldig hardt på å bli en teknologiorganisasjon. De har jo rekruttert folk fra Twitter, Google og så videre, og har kontorer i London, Barcelona, rundt om. Så de satser hardt. Det er en big bet, men spørsmålet er om det er hardt nok og aggressivt nok. Ja, det spørs. Men tilbake til det som var det opplidende i spørsmålet, hvorfor gjør de skipset dette, og hva er det lurt? Jeg synes at de gjør det fordi de vil ha disse tre perspektivene på plass. Det er både det operasjonelt, strategiske og finansielle. Også fordi de nesten må. De må gjøre dette. Det lurer seg å gjøre, men de kanskje skulle ha gjort det før. Det er interessant å se på, det er jo litt sånn Sebastian Semyatkovski, som er CEO av Klarna. Han sier at dette er ikke noe lek, dette er Champions League. Og se på det er Champions League, hvor Facebook er Real Madrid hvem er Skipsted? Vi er Real eller noe sånt ja, det er riktig vi snakker om internasjonale arenaer og internasjonale og en internettekonomi som du vet, som jeg vet at der deles det ikke ut sølmedaljer The winner takes it all Eller som det pleier å være The winner den tjener mye Andre aktører Klarer seg godt Alle andre blør Etter en kort stund Så det vet Chipstedt også De har klokke mennesker De må satse hardt Og La den divisjonen som er rubrikk kjempe for sitt liv og for veksten fremover med alle mulige midler. Det som er et perspektiv og baktepp her, 95% av all veksten i digital markedsføring kommer fra to aktører, Google og Facebook. 50% av all digital markedsføring nå kommer fra de to aktørene, Google og Facebook. Her snakker vi om, og de to, de er ikke glad i hverandre for oss, det kommer til å skje mye der. Altså, kost per klikk på Google går ned. Vi snakker mer og mer om et volymspill, og der må det være en ting som teller, og det er skala. Det har Skipsted bygget med, og de tror at de er klare over det. Men kommer de til å vokse fort nok til å ta en del av den 95 prosent økningen i digital markedsføring? Det er et stort spørsmål. Jeg tror at Skipsted gjør det riktige. Men jeg tror også at dette med å finne allianser og andre måter å tenke på, og andre foregelsesmodeller, kommer til å tvinge dem etter hvert til å skille ut disse to divisjonene i to ulike selskaper. Jeg tror det er en logisk utvikling av denne strategien som de har begynt. Alt annet, eller ja, det er det jeg tror i hvert fall. Ja. Yes, 26 minutter, det er en ny rekord. Kort! Kort, ja, det er riktig. Så vi avslutter der, men, altså, er chipstakselen, er det noe du... Vil du anbefale det? Du vil spørre meg om jeg skulle kjøpte aksjer i kjipsted? Jeg eier faktisk aksjer i kjipsted. Det er min tid. Du eier, ja. Det er ikke mye, men aksjer for 5000 kroner. Jeg skal ikke begynne å påvirke andres beslutninger når det kommer til å selge og kjøpe aksjer. De må informere seg selv først, men Jeg tror at vi har gjort en god jobb i dag, i hvert fall når det kommer til å gi dem, present og future aksjonærer, mer grunnlag til å bestemme for seg selv. Kanskje de vet alt dette her, og mer til, som er kanskje mest sannsynlig. Du vet aldri. Folk kjøper aksjer mye på instinkt. Ja, det stemmer. Ok, takk skal du ha, Salvador. Takk skal du ha, Lukas. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Nevnt i episoden

Schibsted 

Et norsk medieselskap som har delt opp selskapet i to divisjoner: en for medier og en for rubrikkannonser.

Finn.no 

En rubrikkannonsetjeneste som eies av Schibsted og er en del av deres rubrikkdivisjon.

Aftenposten 

En norsk avis som er en del av Schibsteds mediedivisjon.

VG 

En norsk avis som er en del av Schibsteds mediedivisjon.

Facebook Marketplace 

En rubrikkannonsetjeneste som tilbyr eiendom og andre tjenester, og som konkurrerer med Finn.no.

Google 

En søkemotor og reklameplattform som dominerer den digitale markedsføringsbransjen.

LinkedIn 

En plattform for profesjonelle nettverk som tilbyr målrettet reklame og rekrutteringsverktøy.

Netby 

En tidligere satsing på sosiale medier fra Schibsted som ble overgått av Facebook.

Klarna 

Et svensk fintech-selskap som tilbyr betalingsløsninger.

Real Madrid 

En spansk fotballklubb som brukes som eksempel på en dominerende aktør i Champions League.

Softbank 

Et japansk investeringsselskap som bruker en strategi for diversifisering.

Telenor 

Et norsk telekommunikasjonsselskap som samarbeider med Schibsted i Asia.

Axel Springer 

Et tysk mediehus som brukes som eksempel på et selskap med separate venture arms.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

ShareLab 

Et selskap som søker etter en inkubatorsjef for å hjelpe biotek-gründere.

Opera TV 

Et selskap som søker etter flere roller, inkludert en finansplanlegger, en advokat og en global head of HR.

Shifter 

En podcast om internettøkonomi.

Salvador Valle 

En ekspert på innovasjon og teknologiledelse som deltar i podcasten.

Lukas Weldeghebriel 

En deltaker i podcasten.

Jørgen Helland 

En direktør for Global Brand i Schibsted.

Sebastian Semyatkovski 

CEO av Klarna.

Skipsted Vekst 

Et venture arm som investerer i nye virksomheter.

Deltakere

Guest

Salvador Valle

Host

Lukas Weldeghebriel

Sponsorer

Cefalo

Lignende

2/12/2020

Shifter

Slik bygges fremtidens Schibsted

Ukens gjest er Schibsted Next-sjef Raul Grünthal. Han leder arbeidet med skape Schibsteds virksomhetsområder for fremtiden.Tema: Hvorfor har Schibsted investert i så mange selskaper?Hva er strategien bak?Hvorfor investerer en medievirksomhet i finansielle tjenester?Hva er sweet spot-en for Schibsteds investeringer?Og hva er selskapets største trussel?Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

2/6/2019

Shifter

Schibsted-direktør Torry Pedersen om medienes fremtid.

I ukens episode snakker vi med tidligere VG-sjef, og nå Schibsted-direktør, Torry Pedersen.Tema: Om de store plattform-selskapene og Facebooks rolle i samfunnetOm NRKOm lokalmedienes fremtidOm Schibsted og VGOm medienes forretningsmodeller og innovasjon i medielandskapetOg mye, mye mer.I studio:Torry Pedersen, publisistisk direktør i SchibstedLucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

7/17/2019

Shifter

(Reprise) Schibsted-direktør Torry Pedersen om medienes fremtid.

I ukens episode snakker vi med tidligere VG-sjef, og nå Schibsted-direktør, Torry Pedersen. Tema:Om de store plattform-selskapene og Facebooks rolle i samfunnetOm NRKOm lokalmedienes fremtidOm Schibsted og VGOm medienes forretningsmodeller og innovasjon i medielandskapetOg mye, mye mer.I studio:Torry Pedersen, publisistisk direktør i SchibstedLucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

9/28/2022

Shifter

Schibsted Ventures: Strategi, hvem de investerer i, hvordan få investering, m/ Mats Staugaard

Schibsted investerer milliarder i startups. Mats Staugaard er investment manager og har tidligere solgt sitt gründerselskap til Schibsted.I denne episoden deler han:Schibsteds investeringsstrategiHvor lang tid de bruker på en investeringSuksessfaktorerHvem de ser etter?Hvorfor de investerer et stykke fra kjerneHva du bør/ikke bør gjøre på første møte+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter.For ordens skyld: Schibsted eier E24 som har en liten eierandel i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer