Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er medgründer og sjef for nye forretningsmodeller i Kolonial. Det er Jon Kåre Steneg. Velkommen, Jon Kåre. Tusen takk, Lukas. I dag skal vi snakke litt om distribusjon, som på en måte egentlig er grunnlag for all business, enten det er fysisk eller digital, eller det er begge deler. Så må kundene enten komme til produktet ditt, eller du må komme til kundene med produktet ditt.
Og det spiser seg litt til nå i distribusjonsleddet for netthandel. Vi kunne jo lese i helgen at dere i Kolonial går inn i et samarbeid med Skipste, Amedia, Polaris, Eide, helt hjem. Og hvorfor gjør dere det, Jon-Korre? Det viktige for oss er at
Det er flere grunner til at vi gjør det. Jeg tror som du ble kjent med i høst, så har vi nå åpnet distribusjonsnettverket vårt for andre enn bare Kolonial.no. Vi har bilene der ute på veiene, og vi ser at de gir mening på mange, både miljømessig og økonomisk, og deler på det nettverket.
Og så var det noe av det vi så og opplevde, og vi forstod at det hadde en hypotes på, men som gjerne fikk også bekreftet gjennom det pilotarbeidet vi har gjort med Anton Sport, Sprelle og Mylløv, er jo at
På den ene siden gir det oss mulighet til å kapitalisere på en leveringsflåte vi har der ute. I og med at bilene er der ute, så kan vi også levere konkurransdyktige priser til disse vithelene. Vi har en leveringsopplevelse vi er veldig stolt av, så vi føler vi også har konkurransdyktig produkt i forhold til kvaliteten på det, som jeg tror andre vithelernes kunder vil sette pris på. Men noe av det vi...
fikk bekreftet og som vi synes har vært veldig hyggelig, det er jo tilbakemeldinger fra kolonialkunder hvor det å kunne få flere typer varer hjem i den samme leveransen på den samme god og trygge måten var noe kundene våre opplevde veldig positivt. Typisk melding for en bokhandler og apotek nå så er livet mitt komplett og den type tilbakemeldinger som vi så at...
Liv er komplett og denne. Liv er komplett og denne. Det var sniktig. Men vi så at det å kunne levere mer enn bare det du får i butikken vår, det hadde en verdi og har en verdi for kundene våre. Og
Det vi også så da var at vi selvfølgelig ønsker å koble til oss så mange relevante vitteler som mulig for å videreutøke dette tilbudet for kundene våre. Men vi så jo da, jeg tror et aspekt er at vi er på Østland i dag, og veldig mange av disse vittelerne har jo også leveranser utenfor Østlandet. Så det var vanskelig for Kolonial alene
å være en nasjonal og kanskje en fullverdig leverandør av distribusjonstjenester. Så det ga mening for oss å koble oss opp på helt hjem, som da også har et nettverk utover Østlandet. Kan du bare forklare hvordan det fungerer? Jeg forstår ikke helt hvordan det fungerer, at det er to forskjellige distributører som jobber sammen. Hvordan skjer det?
Jeg tror det grunnleggende her ligger at vi har litt komplementære produkter. Helt hjemme har vi bruket avisbudene i hovedsak, som da får med seg pakker ut på aviseruta og legger det på dørkarmen eller i postkassa på tidlig, tidlig morgenpisten. Noe som har vist seg å være et veldig smidig, effektivt, bra produkt.
Men det er ikke alle typer varer som er like enkle for avisbud å håndtere, og det er ikke alle typer varer du har lyst til å legge på døgnatter i postkassen. Så jeg tror fra helt hjemmesiden opplever de også at kundene etterspurte et produkt a la personlig hjemlevering som helt hjemme ikke hadde i sin portefølje.
Så sånn sett var det rasjonalt for at Helt Hjem ville jobbe med oss, fordi de så at vi hadde utviklet et personlig hjemleveringsprodukt som håndterte stor skala og som kundene var fornøyde med, og som sånn sett ville utøke produktportfølget til Helt Hjem. Så i praksis fungerer det rett og slett at Helt Hjem, som en riksdekkende, rastvoksende distribusjonsaktør, nå kan levere et enda virere produkt.
til retailerne sine.
Så her vil det jo være litt ulike kontekster. Men bare sånn, jeg forstår det riktig, hvordan fungerer det helt sånn i praksis? Er det sånn at dere blir en slags underleverandør til helt hjem? Så helt hjem tar ansvaret for at varen kommer til kunden, henter varen, og så tar dere over og leverer den? Eller er det å vise versene? Eller er det en annen måte det fungerer på? Nei,
Så bare for å dra gjennom kundereisen, så vil jo da du som kunde få valget til å velge Kolonial i Checkout, som er helt hjemme kolonial.no, som et alternativ til helt hjemme, eller andre alternativer som vi til og med måtte ha. Og etter det så vil jo da nettbutikken plukke produktet og gi det over til helt hjemme, som plukker det opp, og så vil det da komme
datafilen i våre systemer slik at disse ordene blir planlagt, og så vil vi få varene fra helt hjem og sortere det og sette det ut på våre biler. Så kunden forholder seg til helt hjem, egentlig? Altså i Checkout? Nettbutikk-retaileren forholder seg til helt hjem. Mens kunden i Checkout vil få enten helt hjem som valg, eller
Eller sånn som det er i Vipan, så står det kolonial.no som et alternativ. Ja, men har det noe med helt hjemme å gjøre?
I ITA? Det det vil stå der hvor det er mulighet til å bestemme selv hva som skal stå i check-out. Det er Klarna som gjør det litt vrintig å skrive lange setninger, men produktnavnet er helt hjemme kolonial.no. Ok, så bare hvis jeg forstår det riktig. Jeg bestiller en vare, velger for eksempel helt hjem, og da kan det hende at det er kolonial som faktisk leverer meg varen
Altså på døra? Ja, det vil du ta stilling til i Checkout, så du vil vite om du har valgt helt hjemme på colonel.no eller helt hjemme i Checkout. Er ikke dette her å gjøre det litt mer kromolete for kunden?
Nei, det tror jeg ikke. Det tror jeg anbefaler valgfrihet for kunden. Og så vil jo dette avhenge litt i ulike settinger. Noen ganger så vil det være kolonialkunder som allerede har en handelkurv fast og ønsker å få disse varene sammen med maten. Andre ganger så vil det jo, og det er kanskje der jeg tror det vil være flest, det er jo de tilfellene hvor
helt hjemme sine produkter, eller med sitt hjemleveringsprodukt, ikke kan levere en vare på grunn av størrelse eller på grunn av pris og sånne ting, så vil jo da helt hjemme kolonial komme opp som et alternativ. Hvor smud er det egentlig å samarbeide på sånne ting som dette? Kan det skje en trøbbel i dette som gjør at kunden ikke får varen? Jo flere kokker, jo mer søl og så videre.
Det som jeg synes har vært utrolig kult med Helt hjemme er jo organisasjonskulturen der, riggen hvordan de er satt opp, den der can-do-holdningen.
Så jeg tror i forhold til samarbeidet og få ting til å fungere, så tror jeg den kulturelle matchen er viktig. Og der føler jeg at fra begge parter har vi hatt veldig lyst til å få til noe kult, få til noe bra. Og så har de også en veldig solid, god rigg med distribution innovation fra skippstedsystemet. De har en god teknologibase i bånd, og det er også en annen punkt som vi tror er viktig inn i saken her, at helt hjem har
veldig mange gode integrasjoner allerede på plass, og for en nettbutikk så er det veldig mye enklere nå, da er du en nettbutikk som har helt hjemme i dag, så er det veldig mye enklere å koble på personlig hjemlevering gjennom den integrasjonen man allerede har da. Og det er noe av det vi har sett når vi har bitt oss ut på dette her, at når du skal forholde deg til 38 forskjellige nettbutikkleverandører og alle mulige konstellasjoner mellom versjoner av Unifam, Consignor og Klarna, det er et...
ordentlig sammensurium hvor helt hjem har vist at dette er et territorium de behersker og sånn sett tror jeg både for vår del er det veldig greit å komme oss inn og benytte oss av den infrastrukturen helt hjem allerede har etablert og så tror jeg spesielt for nettbutikkene som
Det er typisk noe vi hører fra veldig mange nettbutikker, at det å sitte med IT-ressurser er ikke noe de nødvendigvis gjør. Noen har kanskje en IT-ansatt, andre benytter seg av byråer, så jeg tror også det er for oss å levere en plug-and-play løsning, hvor du egentlig kan
veldig kjapt få opp ekstra alternativ, tror jeg har vært en veldig stor verdi. Jo, altså, men tilbake til spørsmålet om at når det er mange aktører, så er det jo større sannsynlighet for at det feiler et sted, ikke sant? Og det er jo sånn brand risk i det, og det er vanskelig å styre en kundereise når det er flere aktører, ikke sant? Når du har
når du har nettbutikken, og så har du to distribusjonsaktører som skal samarbeide om å få varen ut til kundet. Og så har du masse andre systemer inni der som sørger for at dette skal bli smooth. Du nevnte Klarna og så videre.
Mens for eksempel, ikke at man skal sammenligne mot Amazon, men der styrer man jo hele kundopplevelsen i mye større grad selv. De har også alternative fraktmetoder, men det er noe med det å styre kundereisen versus det at du er avhengig av mange for at kundereisen skal bli optimal. Det er en utfordring, og du har selv nevnt det tidligere, at det å ha kontroll over kundereisen har vært
et av fortrinnet til kolonial. Men i dette perspektivet, eller i dette scenariet, så blir du litt sånn, da er du avhengig av mange andre redaktører. Jeg nevnte et eksempel for deg tidligere med Stormberg. Jeg bestilte noen greier fra Stormberg, og det var med helt hjem, eller svors. Og da tok det meg en uke å få den pakken, og det var ikke svors sin feil, det var Stormberg sin feil. Men jeg bare tenker, jeg gidder ikke å handle mer her.
og det ressursgreiene funker ikke. Det er den mentale man sitter igjen med, selv om de egentlig ikke har gjort noe galt. Risikere ikke å studere det når dere tar ansvaret for en slags kundereise, men det er flere aktører som kan bidra til at det skjer en feil. Jeg tror du er inne på en av de store elefantene i rommet når det kommer til netthandel. Dette er jo et område jeg tror man bare må...
Dette må man bare fikse. Skal man klare å levere et produkt som vil tåle tidens tann og den konkurransen som kommer, så handler den lager-plukk-operasjonen. Det er litt det du peker på her. Det er en risiko i forhold til hvor godt du klarer å kommunisere dette ut mot kunder, slik at kunden faktisk forstår hvor det er.
hvor er det friksjonen oppstår. Jeg var på noen seminarer og podcaster forrige uke også, og det som trekkes frem av alle her handler jo om, skal det lykkes i fremtiden, så må du fjerne kundefriksjon. Dette tror jeg alle som har jobbet med siste milen og den type distribusjonen kjenner veldig godt til, og det er jo den logistikken som står fra retailerside i forhold til å få
En siden har lagerkontroll og skaper god forutsigbarhet at denne varen er faktisk tilgjengelig og kan plukkes og prosesseres raskt. Men så handler det også om hvor kjapt får du ting prosessert. For klart, fra kolonialstidsståsted, når vi har varene på lager, vi står for plukket selv og har full kontroll, så gir det oss en mulighet til å prosessere ting veldig fort. Men jeg tror...
Bare for å svare på spørsmålet ditt rundt, jeg tror det er viktig med kundeforutsigbarhet å klare å ikke love noe før du kan love det. Og det handler egentlig bare om å være tydelig i hva som står i tjekket. De par setningene som står i tjekket, at du klarer å formulere det, det er funnig å se hvor mye tid vi bruker på å formulere hva som skal stå der.
Det handler om når du sender SMS, hva skriver du den SMS-en, hvordan holder du kunden fortløpende oppdatert, og så handler det selvfølgelig også om hva slags kundeserviceapparat du har. Men dette er litt sånn buffer du legger på toppen for å håndtere prosesser som ikke er optimale.
Jeg synes at nå åpner vi opp for å gjøre tredjepartsleveranse og få bare fra retailaktørene. Sånn ser du mye på en viktig komponent i det Amazon gjør for å klare å holde det løftet, at de også har en stor operasjon som heter Fulfillment by Amazon.
Det blir spennende å se hvordan disse fulfillment-løsningene kommer til å se ut de kommende årene. Jeg har veldig stor ydmyghet og stor medlidenhet for vithelere som nå er ferdige med 2020. Den massive overgangen i transaksjoner fra fysisk butikk til nett,
den fører med seg et fysisk etterslep av varer som skal prosesseres på en måte du ikke har gjort før, du ikke har vært vant med. Jeg husker når Elon Musk snakket om production hell, så går det rett inn i hjerterota, for det er det det dreier seg om. Det jeg tror vi har sett i 2020 er bare en smakebit på hva som kommer. Og det kommer også til å fremføre
fremtvinge et behov for retailere å bli veldig, veldig mye bedre på dette. Så jeg tror jo, for å svare på spørsmålet ditt, men vi jobber jo veldig mye med kontinuerlig forbedring, kontinuerlig problemløsning, ha gode buffersystemer på toppen som gjør at du helt inn klarer å forbedre prosessen dine, men så tror jeg det ligger et behov for en veldig stor
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh.
Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Du har godt poenget i det å kunne kommunisere underveis og så videre, men en sånn dritbra buffering fjerner ikke det faktum at det tar fem dager å levere en vare, for eksempel. Stort sett
Det største verdiforslaget er å få varen kjapt, ikke sant? Og så kan du liksom kommunisere deg grønn på toppen av det, og si at det er det, og på grunn av det og det så kommer den litt senere. Så kunden får forståelse, men det kunden ønsker er en bra opplevelse, og det er jo å få varen. Altså den største driveren for en god opplevelse er å få varen så fort som overhodet mulig, eller få varen når man kan ta den imot, et cetera, ikke sant?
Men poenget mitt er jo at når det er flere aktører, så er det hvem som tar risikoen dersom det ikke fungerer. Hvem skylder man på? Er det nettbutikken? Er det kolonial? Eller er det helt hjem? Det er jo en sånn krevende øvelse. På en måte. På den andre siden så har du jo Klaas Olsson samarbeidet deres.
Hvor dere er en slags fulfillment center for Klaus Olsson, og da kan dere styre opplevelsen på en mye enklere måte. Ser du forskjellen på de to, og hvor krevende den første er i forhold til den andre? To ting her. Jeg tror at
Jeg tror at selv om det er krevende og selv om det er risiko, så aksepterer jeg ikke at det er en grunn til å ikke gjøre det. Men jeg tror du må være veldig bevisst i disse tingene her, slik at du klarer å ta høyde for din start. Men så tror jeg også at det vi gjør nå handler om å fremtvinge og fremprovosere et klart behov for endring. Når det kommer til...
det å fikse de underliggende prosessene for å sørge for at den varen, den når vi har sagt vi har den, så har vi den og vi klarer å levere den til deg Lukas, så fort som overhodet mulig. Det der tror jeg bare er en utsetning retail og nettbutikk må ta inn over seg for å kunne være på par i tiden fremover. Og det tror jeg er helt klart fra et kolonialt perspektiv og for så klart kundeperspektiv, så er jo det å, sånn, når vi vet at vi kan selge klasolsomvare på kolonial.no
vi har full kontroll på hele reisen og sånne ting, så har det helt åpenbart den smudeste kundereisen for en kolonialkunde. Men så ser vi også at det er også et annet spørsmål som vi må... Og vi setter veldig stort vis på det med Klaas Olsson samarbeid og leter etter flere tilsvarende type samarbeider for det. Og så er det et spørsmål hvor...
Hvor bredt kan du utvide et sånt samarbeid? Det handler jo både om hvor mye av butikken sin ønskeklasse Olsson har faktisk flyttet over til kolonial.no. Det er et aspekt. Og så tror jeg at et annet aspekt som jeg synes folk har snakket alt for lite om handler om kundepersepsjon. Jeg mener, Amazon har klart det magiske kunstykket å gå fra bokhandel til å bli everything store.
Og det er det mange som har prøvd på det i etterkant. Vi har masse eksempler i Norge også. Men hvor jeg føler at man har undervurdert viktigheten av dette med kundepersepsjon. Fordi det handler jo nå om hva er det jeg og du som kunde ser etter når du går et sted. Drar du på en nisjebutikk, så har du veldig klart tydelig mål og formål med at du går opp til denne nisjebutikken for å få dekket dette behovet. Og der tror jeg at
En av de tingene med Komplett som jeg synes var vanskelig, var at når jeg så på Komplett, så var det en elskiftkonkurrent som hadde duppedingser og elektronikk på en veldig god måte og leverte det veldig bra. Men for meg å gå på Komplett
og så skulle begynne å kjøpe et kjøkkenhåndkle. Den reisen der var ganske lang, og den tror jeg ikke man skal undervurdere. Det er en viktig perspektiv vi må ta av seg. Vi ønsker å fjerne friksjon og skape frihet og flyt til våre kunder, men det må også skje innenfor damen som kunden faktisk
Ja, for at kolonial heter jo ikke... Altså, det heter jo kolonial. Kolonialvarer er jo det dere beveger, ikke vekk fra, men dere utvider fra, ikke sant? Så du snakker egentlig litt mot ditt eget navn, sånn sett, gjør du ikke det? At det selger USB-stick hos en kolonial, altså hos kjøpmannen på hjørnet? Ja, det er jo helt klart, men...
jo, dette har du jo nevnt flere ganger så får fremtiden se hva som skjer men jeg tror det som er viktig for oss er og vi kan jo først skippe seg begge to og det som jeg synes var fascinerende der er hvordan VG og Aftonbladet og Finn spesielt fungerte som trafikkmaskiner inn i et digitalt økosystem som gjorde at her kan du spinne off nye tjenester, nye vertikaler nye siter og
Og det tror jeg er noe av det som inspirerte meg som angripet dagligvaresektoren inn i digital retail, er jo at dagligvare er jo den handelskategorien med høyest frekvens, som gjør at det er det du trenger oftest. Det gir et rasjonalt forbygget leveransnettverk, så jeg tror...
Selv om vi nå utvider kategorier som vi ser, for vi ser jo at de klasseholdsomvarene vi har i butikken vår, det er klasseholdsomvare som kundene våre vil ha, og når vi ser at dette bringer verdi til kundene våre, så ønsker vi å utvide dem. For oss er det viktig å forstå at dagligvare er det som skaper navet.
Ja da, jeg er enig i det. Men dette med Klaas Olsson er superinteressant. Både sett fra deres del, som er sånn fulfillment center, som gjør at dere kan ha flere leveranser, eller at dere gjør leveransene mer relevante med flere produkter.
Fra deres side så er jo det kjempebra. Samtidig får dere også data ut av dette her. Dere vet jo hva slags elektronikkvarer nå kunder vanligvis kjøper. Så det åpner jo opp for at dere skaper deres egen private label, USB-stick, what not. Altså det åpner for det i hvert fall. Versus da, som du var inne på, hva Klaus Olsson tenker og hvor mye de vil slippe til dere på dette da.
Og det er jo det som Amazon har gjort, de har jo bygget markedsplassen, de henter ut data, og de da bruker til å lansere sine egne merkevarer på, som er utrolig kjepe, og som de nå faktisk, det blir jo etterfullt nå i USA, altså i kongressen, nettopp den type praksis da.
Og det åpner for at dere gjør. Så det er interessant, dette her med å bli et fulfillment-senter for andre, i hvilken grad kan man ta den tanken helt ut at kolonial faktisk tilbyr den løsningen? Jeg ser en utfordring med det, det er jo distribusjon i Norge, det vil si riksdekkende distribusjon, er jo krevende for dere å få til, siden dere er primært her på Østlandet.
Og nummer to er jo da på den andre siden, i hvilken grad vil eksisterende aktører overlate sine produkter til kolonial, og dermed bygge kolonial som destinasjon for å kjøpe disse tingene? Ja, jeg tror det er det siste først. Og der er det en veldig fin balanse som vi er veldig bevisst på.
Og for å si det sånn, de retailerne vi jobber med er langt fra dumme, og de har også fått med seg dette her.
Så vi er veldig bevisst på den strategien, men dette er tilbake til kundepersepsjon også. Hva er det vi er gode på? Hva er det vi ser at andre er gode på? Det vi ser med Klaas Olsen er at de har en veldig god evne til å drive innkjøp, skjønne kategori, segmentering, vite hvilke varer som flyr. De har
oppstrøms kjempegode avtaler, kjempegode systemer som de har brukt mange, mange år på og har en merkevare som er koblet opp mot dette her. Og vi har jo tatt et vage til at dette mener vi Klaas Olsson er bedre enn oss på. Og dette ønsker vi at Klaas Olsson skal gjøre. Og det er derfor vi ønsker å samarbeide med dem. Og så har vi en nettbutikk som dytter varer på en veldig smul måte, raskt og effektivt, som Klaas Olsson setter pris på som en god sakskanal. Så
Vi har vært veldig bevisst på hva det vi skal være gode på og hva det vi ikke skal være gode på. Det vi ikke skal være gode på, det er å tiltrekke oss gode partnere som vi vet er gode på det. Så et annet aspekt i forhold til det som viser areverdi, at vi tror at vi selger veldig mye mer varer, eller i hvert fall min hypotese, at vi selger mer varer når vi kan sette Klaas Olsson-brandet på det, enn om vi skulle solgt de varene selv uten Klaas Olsson-brandet.
Og det er det samme effekten vi opplevde når vi fikk Rema 1000 inn på siden. Det at vi fikk Rema 1000 inn på siden ga oss en voldsom boost, fordi de brakte med seg en troverdighet og en tillit. Er det derfor det gikk en boost, eller gikk det en boost fordi da kunne du selge varer billigere, fordi du fikk en innkjøpsavtale med Rema 1000?
Det gjorde selvfølgelig noe med innkjøpsprisen også, men vi hadde jo priset ganske aggressivt, selv om det var dykt for oss også før M-1000, så den skillen der var den ikke så stor. Men jeg tror at vi kan også tilby en salgskanal for Klaas Olsson, som er en kjent merkevare som skaper trygghet som folk har tillit til.
Det tror jeg bidrar til at vi selger mer av disse typer varene enn om vi skulle gjort det selv. Men det er jo begge... Ja, unnskyld. Sorry, jeg har blitt der. Det er litt den strategien vi har valgt, at vi ønsker å finne de partnerne som våre kunder vil sette pris på, og som kan være med å verdigjøke tilbudet vårt. Og det er klart at jeg tror hvis vi da skulle snudd oss down the line og stukket i ryggen, så ville jo det...
Det vil jo gjøre... Det vil være ganske kritisk for vårt renommé sett til å jobbe opp mot den spektret der. Og det tror jeg, hvis du ser på Amazon, så
De har jo skapt et rykte som den store syke ulven, som veldig mange av de etablerte hviteilene ikke har lyst til å jobbe med, fordi de vet at dette kan være en av risikoene de bærer, og at det er dyrt og sånne ting. Det er lett å si nå, fordi nå er det på det nivået dere er på. Men man må vokse, og en måte å vokse på er nettopp å gjøre det de har gjort.
Og så handler det også om å nå en slags kritisk masse, ikke sant? Når du ikke når en kritisk masse, så er det jo på en måte et spørsmål om en retailer faktisk kan la være å være på din plattform.
Så det er en måte den der å åpne den markedsmakten. Dere er i ferd med å bygge dere en slags markedsmakt. Det er ikke sikkert dere får det til, men jeg nevnte tidligere også at dere er de som er nærmest Amazon i dag. Du kan snakke om Komplett og Elkjøp og så videre som skal åpne markedsplassen sin, men dere er de facto strukturelt, og ikke minst hva dere viser dere gjør, så er dere nærmest den modellen til Amazon.
og nåpner en riktig masse, så skal du jo ikke... Så er det lett å være etisk og kul før man har det, men når man har det, så er det liksom andre... Så får man liksom andre utfordringer med tanke på vekst, og da kan jo det være en måte å vokse på, da. Så...
Så det taler jo for på den ene tiden for Klaas Olsson å ikke samarbeide med dere, men på den andre siden så taler det for å samarbeide med dere, fordi de får jo solgt flere varer her og nå. Kortsiktig så er jo det kjempebra. På lang sikt kan det også være kjempebra hvis dere faktisk ikke begynner å konkurrere med dem. Men fristelsen kan jo bli større etter hvert, Jon-Kåre, som dere får et litt masse.
Jo, jeg ser poengene ditt, og så tror jeg heldigvis så har vi en god balans her. Jeg tror at de vittere vi samarbeider med også ser dette her, slik at det er ikke der hvor, jeg tror Toys R Us for eksempel ble nok en smule overrasket når Amazon plutselig snudde seg og gjorde det veldig vanskelig for dem. Så tror jeg, vi lever i en mer opplyst verden da, hvor disse vi er i hvert fall mer klare over disse tingene her. Og så tror jeg, fra vår side så er det, en, jeg tror
Når vi startet med dagligvare, skulle vi gjøre dagligvare som de etablerte aktørene gjorde, så tror jeg vi aldri hadde hatt sjans til å komme av flekken. Så vi måtte angripe denne bransjen på en annen måte. Det er litt overførbart i forhold til å ta Amazon, du skal for guds skyld ikke undervurdere det. Det er en mastodont. Det er vanskelig å bare forstå hvor enormt det apparatet der er. Jeg tror at
Hvis du skal tilpasse deg og leve i en fremtid hvor Amazon er til stede, så tror jeg det er vanskelig å gjøre akkurat det samme som Amazon. Jeg tror ikke vår strategi handler ikke om å bli det everything står og bygger plattformer hvor alle skal inn på. Jeg tror det som er viktigere
vi også er etter kunnsperspektiv vi har en visjon om å skape frihet og flyt for kundene våre hva er det og det tror jeg er ekstremt drivende for oss hvilke varer, hvilke tjenester hva er det vi kan bringe inn på vår plattform for å skape enda mer verdi for våre kunder og i forhold til denne markedsplassen vi snakket om, selvfølgelig vi håper jo å bygge en attraktiv svære hvor de beste retailerne, de beste samarbeidspartnerne de beste aktørene har lyst til å være med
Fordi vi tror at det er det våre kunder vil ha. Så selv om vi gjør og kan potensielt gjøres
like ting som Amazon for eksempel gjør i verdikjeden, men se andre aktører som også gjør det, se hva Zalando gjør og Shopify, av disse aktørene så det kan hende at vi gjør like ting sånn rent fysisk og praktisk i en verdikjede men jeg tror underliggende rasjonal og strategien vil nok være forskjellig og det tror jeg også vi må differensiere oss og ha vår strategi. Jeg sier ikke at dere tenker at det skal bli Amazon
Men det er interessant å se på utviklingen i fysisk handle av matvarer. I gamle dager hadde du kanskje en kjøpmann, eller så hadde du en egen butikk for kjøtt. En kjøtthandler, en slakter. Du hadde en fiskebutikk. Du måtte kjøpe varen inn i ulike butikker gjennom en gate. Og så får du supermarkeder som samler alt på et sted. Det er veldig mye mer convenient. Ja.
Men nå er vi i en tid hvor vi ikke bare har supermarked, men også kjøpesenter som samler alle butikker på ett sted. Og Amazon er jo egentlig et bilde på et kjøpesenter som har alt.
Min påsann, eller min hypotese, er at det er fordi det er det kunden ønsker. Kunden ønsker minst mulig fiksjon. Dra ett sted, få alt. Det er jo verdiforslaget til Amazon blitt. Det var ikke det før, men det har blitt det. Og det er jo litt den retningen dere også går, at man kan få alt på ett sted. Det kan jo ikke være at dere har en litt annen
Jeg vil jo også tenke at det er et kundeperspektiv dette, at det er grunnen til at dere samarbeider med flere forskjellige retailers. Det er et kundeperspektiv det, men det er også en distribusjonsperspektiv, at det blir billigere å distribuere, at dere får høyere tetthet, så det blir lavere kost, som igjen styrker kjernen dere har sagt, det blir en positiv spiral. Så jeg har gitt det premissen om at kunder ønsker å handle alt på et sted,
Tror du ikke da at dere bevisst eller ubevisst vil bevege dere mot en sånn Amazon-modell? Det er en morsom analogi jeg bruker litt i samme omdraget. Sånn som jeg kan si at Amazon.com er jo kanskje mer et gigantisk supermarket enn et kjøpesenter. For det er som Walmart eller Coopops på ladet, det er en massiv destinasjon med alt mulig rart.
Og da tror jeg man skal være klar over at innenfor Amazons systemet så finnes jo masse frittstående nettbutikker hvor det går til direkte som en destinasjon hvor nettsiden virker som noe helt annet, men alt som ligger under underflaten er jo drevet og styrt av Amazon. Jeg tror, og det er litt tilbake til litt tilbake til dette med kundepersepsjon også, at
Er det sånn at kundene bare vil skrive inn en adresse og da skal du få alt? Jeg er litt usikker på om det er det som kommer til å definere fremtiden, men jeg tror du er inne på...
Du er inne på denne digitale kjøpesenter-tankegangen, tror jeg stemmer mye. Jeg tror det er to refleksjoner jeg har gjort meg denne høsten spesielt. Det ene er jo sånn grunnleggende mindsetet vårt i Kolonial, og det tror jeg jeg har sagt til deg tidligere også, at vi ønsker å skape et produkt
som er like godt som en iPhone versus en Nokia 3110, hvor da denne Nokia 3110en er å gå i handel i fysisk butikk. Det er det som driver oss hver eneste dag, for at utviklingen og den kundereisen, den kundopplevelsen vi ønsker å levere til våre kunder. Vi er jo ikke kommet dit, for det er veldig mange som fortsatt går i fysisk butikk, og så er det markedsandelsmessig, så skraper vi fortsatt overflaten. Men det er bit vi vil.
Og jeg tror, og det tror jeg ikke du synes vi gjør det helt usannsynlig heller, jeg tror med de digitale og teknologiske mulighetene vi har, så er det fullt mulig å skape en digital handel opplevelse med en tilhørende logistikk opplevelse som er så god at du ikke, altså tanken på å sette deg i bilen eller gå til en butikk med mindre du er utrolig glad i å trykke på varer og få inspirasjon i butikken, som jeg tror også du kan få digitalt, jeg tror vi kommer til å komme dit hvor det
Og spesielt den oppvoksende generasjonen, det bare rister på hodet og synes det høres veldig rart ut. Så det er der jeg tror handleopplevelsen og kjøpsmønstre og vaner våre kommer til å gå. Og når du da ser på alle kjøpesenter rundt omkring, når du da ser overalt, hvor mange kjøpesenter er det, hvor mye varer er det som faktisk har fysiske transaksjoner i dag, har du klart opp når
Når disse varene her begynner å flyttes over i det digitale, så snakker du plutselig behov for en infrastruktur vi ikke har i dag, og litt tilbake til det vi snakket om, at det krever en helt annen infrastruktur. Men det samlet, så tror jeg, så klarer du da å sitte, og om det ikke er at du har en destinasjon for alle kjøp du gjør, men klarer du å skape en underliggende opplevelse hvor
Du kan kjøpe det du trenger på kolonial.no, men ønsker du et par goggles som du skal ha med deg for det du skal på hyttetur i helga, så skal det være mulig å kjøpe de der hvor du kjøper gogglesene dine og få de sammen med maten. Det er jo en...
Det er jo en visjon jeg har tro på, og som jeg ønsker å bygge videre og sørge for at våre kolonalkunder skal kunne oppleve. Så jeg tror det er mye rett i den digitale kjøpesenter-opplevelsen, tror jeg veldig mange kunder vil ha satt pris på. Og det er jo klart at det er jo tanken vi tenker når vi gjør en del av de grepene vi gjør nå, og bidrar til å skape...
Men da, det krever jo en form for, det er jo, da tenker man jo, da blir det en konsolidering, ikke sant? Da blir det jo en destinasjon, ofte, ikke sant? Altså hvis man skal tenke det helt ut, så må det være en destinasjon. Det er noe med at det er flere konkurrerende destinasjoner, men at det blir en destinasjon med, som har, la oss si, du har et inntrykk av at de har alt, altså everything, så du må, det må være en greie. Slik jeg forstår det da, eller er du uenig i det? Jeg,
Jeg vet rett og slett ikke. Jeg er usikker på om jeg er usikker på om man klarer å ta for kolonialståelse. Vi har klart å bygge et brand hvor det er veldig tydelig målrettet hva du drar dit for å handle, og så ser du at når vi øker med Klaas Olsson en del sånne typiske varer du trenger i hverdagen, så er det veldig naturlig å ta med seg det også. Og så er jeg usikker på
Om vi ville vært en naturlig destinasjon til å selge et par goggles til 2000 kroner, det vet jeg ikke. Men det å skape en underliggende logistikk-opplevelse som gjør at du kan få det. Er ikke det litt pessimistisk, Junkerø, at du tenker at du ikke kan gjøre det? Hvis du drar den helt ut, den tankegangen din, om at du vil utviske forskjellene på digitalt og fysisk, at det faktisk vil være en bedre opplevelse digitalt,
Hvis man tar den helt ut, så bør du kunne tilsi at dere skal kunne selge alt, egentlig. Så lenge dere har data om produktene, dere har reviews som folk forteller hvordan bruktene fungerer, og så videre. Det handler bare om data, at folk er overbeviste om at dette produktet her er noe jeg kan kjøpe. Og jeg stoler på, det kolonial egentlig bare står for, er en trygghet, ikke sant? Ja.
Vi har kjøpet Klundal, så er du trygg, ikke sant? Også kan man kjøpe egentlig hva som helst. Men jeg tror det er to trender, og du har litt forstått rett og slett, men jeg tror det er en forutsetning for det. Jeg tror det ligger i, som du sier, ligger i datan, men også i personalisering. Så,
Sånn slik at jeg tror, klarer du å dra kjøpsopplevelsen mer og mer nødvendigvis vekk fra et brand med veldig tydelige percepsjonsassosiasjoner til, og dra det mer over til, dette er min butikk, dette her. Det er bare å gå inn og søke samme ting på Google, og så ser du hvilke forskjellige svar du får basert på hvilken maskin du er. Så det er klart at
Klarer man å dra dit, og det blir mer som your personal concierge, som sier bare, ok, her får du tak i. En sånn retning vil jo åpne på veldig, veldig mye spennende muligheter. Absolutt, og klart at klarer du å låse opp noen logistikk-messige aspekter i underkant, så er det en forutsetning for å gjøre dette super smooth. Og så tror jeg en annen trend man ser handler litt om en trend som blir spennende å følge med videre, handler om hvor, som er egentlig litt mot det du sier nå, men at
Med Amazon har vi klart å samle ufattelig mange leverandører, og alle bare på den saks skyld, inn på få markedsplasser. Men så ser man at nå, i og med at disse markedsplassene begynner å få såpass mye makt, og blir litt upopulære av og til i enkelte kretser, så ser man jo også at det muliggjør den samme diversifiseringen på salgskanaler.
Det er ganske fascinerende, tror jeg, å se hvor mange steder du kan få kjøpt produktene dine fremover. Om det er via Instagram, eller via din egen blogg, eller om det er som en annonse på VG.no at det plutselig blir butikkens.
Men jeg tror personaliseringsbordet ditt klarer å bli virkelig god på det, slik at det egentlig handler om at du har din personaliserte butikk som vet hvem du er, Lukas, og gir deg det du er god for. En sånn type retning vil jo åpne for å være midt i mye spennende, forutsatt at du har låst opp logistikken underliggende for å lykkes med å levere en bedre opplevelse enn det du hadde.
For å ta det personlige først, hvis det er mer personlig, så kan det treffe meg bedre. Det er jo lettere å få meg til å konvertere hvis det treffer meg med et budskap og et produkt som jeg faktisk
enten trenger nå, eller de vet jeg kommer til å trenge snart, og jeg føler på det selv, ikke sant? Så den der er jo å skape, og den opplevelsen er jo, det er jo, du ser jo min friksjon, ikke sant? Og da, det gjør en bedre opplevelse. Det andre du sier da, om at du får flere salgskanaler, det stemmer jo, ikke sant? Du ser jo det med veksten på Shopify, for eksempel, ikke sant? Som en motstykke til Amazon, altså uavhengig nettbutikker,
Utfordringen der er jo, altså, utfordringen til nettbutikker er at de må bygge en tillit. De må ha en kridsmasse for å gå rundt, og de må ha en tillit. Amazon har den tilliten. Utfordringen for nettbutikker er at de mangler data utover de ting de selger selv. Amazon sitter på mye mer data enn
En utfordring for en nettbutikk er ofte at de ikke har sin egen distribusjon. Amazon har sin egen distribusjon, så du har et eget produkt. Det vil si at du handler på Amazon, så får du gratis frakt. Det er bare en no-brainer å handle produkter på Amazon. Du kan heller ikke konkurrere på pris med Amazon, fordi de har antakeligvis en mye bedre innkjøpsavtale enn du har. Så her kommer skillet mellom...
unike produkter og produkter som man kan kjøpe overalt. Når det gjelder produkter man kan kjøpe overalt, så er, altså Amazon kommer til å vinne den kampen, eller ikke bare Amazon, men altså alle de store aktørene, kanskje kolonial i Norge, for den saks skyld. De som er de største, som klarer å skape minst funksjon, størst tillit hos forbrukere, et cetera, kommer til å vinne den der dagligvare, dagligvare, eller dagligvare, produkter som du egentlig ikke bryr deg om, men som du må ha, da.
Den andre siden av det er unike ting, ikke sant? Som en nettbutikk kanskje lager selv, eller at noen lager, altså de der spesialiserte tingene,
Det vil også være et marked for det. Det er et brand som kun selger via sin nettbutikk. La oss si det er en Apple-type brand som er så bra at du får det bare der. Og så har du i midten der, enten så må det være stor, eller så må det være liten. Men i midten der, det blir noen krevende space, tenker jeg.
Jeg tror det blir ekstremt få aktører på den første, og jeg tror det blir ganske mange på den siste. Men de der store mellomstore i midten er ganske krevende å overleve i. Er du enig? Jeg tror det er de som sitter og har det tøffest nå, for det er
De har mye å forsvare og mye å tape, og er du litenaktig så gir det veldig mye mening å hive seg på plattformer som Amazon. En poeng som er viktig å ta med i beskrivelsen av Amazon, er at tross at 300 000 enkeltbutikker som selger kinevarer på Amazon,
Det er et viktig aspekt her, for det betyr at det finnes jo 300 000 eksperter der ute som gjør sine innkjøp av sine varer, som vet hvilke typer varer, hvilke typer kategorier som selger som skal være populære. Da tenker jeg å ta litt tilbake til det samarbeidet vi har med Claes Olsson, hvor vi ser at Claes Olsson har styrker og fordeler som
som vi ikke har, og vi har det samme. Så det gir et veldig godt, god dynamikk på samarbeid, hvor vi slipper å bruke masse tid og ressurser på å gjøre det Klaas Olsson allerede har gjort. Og jeg tror i forhold til dette mellomskiktet du snakker om, så ligger det veldig mange sånne typer virksomheter som har fagekspertise, som har gode kundebaser, lojale kundebaser,
Og jeg tror kanskje den største utfordringen deres er at de ikke har det digitale fundamentet, den digitale plattformen å skalere inn i fremtiden på. Og skal de bli med på den reisen, så må de enten gjøre kjempestore investeringer, eller så må de finne gode partnere. Og jeg synes jo at gitt det vi har gjort med Klaus Olsson, og som vi har litt dialog med andre typer retailere også, så tror jeg at det
Det synes jeg er en spennende strategi som vi har begynt å utforske litt i Kolonial, og som vi gleder oss til å utforske videre. Altså kan vi sammen med disse aktørene i midten, som har bransjekunnskap, som har god erfaring, som har en kundebase, kan vi skape et godt samarbeid med de for å sørge for at ja,
de får en good ride into the future, og vi også klarer å få med oss aktører som vil utøke og gjøre kolonialt en enda mer attraktiv plass. Ja, det er jo interessant at dere ser på det som en potensiell vekstmulighet, at nettbutikker eller butikker om det channel gjerne ikke klarer å
omstille seg for å møte fremtiden. Nå skal det sies at det har skjedd veldig mye de siste årene. Jeg synes det er imponerende hvor mye mange av de dritten i midten aktørene har klart å omstille seg. Men så har du jo også disse... Men så har du jo også veldig spennende pure players på nedsiden, som for eksempel netthandelsgruppen, du har...
Dyrekassen, som dere har snakket om tidligere, og ikke minst Millrab. Du har en del, altså Get Inspired, du har en del sånne her community-basert nisjebutikker. Men nok om det. En ting som er sånn, apropos kundereise. Altså jeg på, i jula var det vel, eller jeg husker ikke når det var, jo kanskje, nei, et par uker siden, så bestilte jeg
Så bestilte jeg noe på farmacie.no om morgenen, en søndag morgen bestilte jeg noe. Og så fikk jeg med gratis levering i løpet av dagen med Portabuddy. Portabuddy må jo være en sånn, det er jo en supersmooth kundereise for meg i hvert fall. Portabuddy må jo være en sånn konkurrent i dette bildet som dere prøver å skape nå, Junkara. Den type aktører som er kjappe og leverer kjapt.
I aller høyeste grad. Så synes jeg det er kult av Henrik og gjengen bak Portabøddy å virkelig hive seg på å etablere dette her for å virkelig utfordre bransjen. Jeg tror tankene Henrik hadde og gjengen bak Portabøddy hadde når de startet Portabøddy er veldig like de tankene vi har gått med i kolonialet til nå. Men
Så absolutt i forhold til kampen om å få ting fort gjemt til kunder, så er Portabuddy en aktør som har fått på et...
Et respektabelt produkt, men det er jo dit vi også er på vei så fort vi klarer. I Kolonial i dag har vi et sammedagsnetverk, vi har et kveldsnetverk, et morgennetverk og et helgenetverk, og det er jo alle disse nettverkene vi ønsker å benytte oss av i forhold til å få pakker.
Og så ser jo vi tilbake til at skal du levere ting samme dag, så skal vi være klare for det, men det krever jo også noe fra de samarbeidspartnerne som blir med. Nettopp, og det er det som er poenget. Ikke sant, det er det som er poenget. Det er ikke nok at dere er dritgode, dere kan være verdens beste, men hvis ikke samarbeidspartnerne, hvis ikke nettbutikkene faktisk skipper den varen fort som vi, så funker det ikke, og det er der...
Det er det jeg tror Portabuddy lever litt på nå, er at de har en tett samarbeid med den komplette gruppa, altså komplett og farmasi og disse selskapene, hvor det også er en eierandel i Portabuddy, hvor det er en veldig match på hurtighet. De produktene henger så godt sammen. Hurtighet, få det ut med en gang,
Det er både verdiforslag til nettbutikken, og det er verdiforslag til Portabuddy. Det er ikke verdiforslag til Stormberg, som er med i det helt hjemme nettverket, så er det ikke sånn å få det ut så fort som mulig. Jeg brukte faktisk helt hjemme i går,
sendte noen skøyter, barneskøyter opp til stranda, som jeg så solgte via Finn, og det var en sånn superkul greie, jeg bare pakket av varen, puttet den i postkassa, men så får jeg en melding om at det tar tre til fire dager. Det går ikke ut over meg som selger, men det er sånn at jeg ville tenkt at det skulle gå over natta, at de plukker det opp og går over natta, og så får du det liksom, og det er noe
Den hurtighetsgreia er så viktig, og blir stadig viktigere, men den krever så mye fra alle parter. Det er ikke nok at en part er god. Og der er jo utfordringen deres, ikke sant? Nettopp at dere kan være så gode som bare det, men hvis ikke samarbeidspartene er like gode, så funker det ikke.
akkurat PT nå så er det en utfordring at ikke alle er på en måte rigget for å klare å levere på det, men som sagt, jeg tror det
Jeg tror at når det kommer aktører som leverer den type tjenester, så vil man ikke ha noen valg om man skal fortsette å ta samme markedsandeler og være like relevant i fremtiden. Men det er også noe av det vi ønsker at Kornial åpner opp for jævligveringsnettverket vårt in the first place, men også at vi samarbeider med helt hjem, er at vi skal være et alternativ for kunder som har lyst til å hive seg på den type leveringsopplevelser og leveringsprodukter. Og så tror vi at
gjennom å begynne å tilby sånne produkter til gode og bærekraftige priser med god tjeneste og god service, så vil det også være en drivkraft som gjør retailere veldig bevisst på dette, og gjør at de må øppe gamen sitt litt. Og det å være med
og rådføre og hjelpe dit og komme dit, det er også noe vi har lyst til å bidra med. Du, bare sånn kort på slutt, rett før vi må runde, jeg bare tenkte på det, bør man som verdiforslag, altså, bør nettbutikk sitt verdiforslag være knyttet til hurtighet i leveranse så fort som mulig? Altså, bør man begynne med det? Hvor kjapt kan jeg levere denne varen? Altså,
Som et generisk verdiforslag er jeg ikke sikker på om det er helt nødvendig. Det vi har opplevd fra Kolonial.no er egentlig to ting. Det ene er å skape fleksibilitet, slik at du som kunde kan velge når du vil ha det. Jo før jo bedre, men det er ikke alltid det som passer deg. Så vi har sett at fleksibiliteten er viktigere enn nødvendigvis hurtigheten. Det andre vi har sett som utrolig viktig fra Kolonial.no siste årsred, det er at
Det ikke oppleves som et stort svart hull når du har trykket kjøpknappen, men at du har et kommunikasjonsløp som gjør «Kjære Lukas, vi har ikke glemt deg, nå er vi hos deg snart, bare ro deg ned». Hele det der forutsigbarhetsløpet i etterkant, kombinert med fleksibilitet, det har...
vist seg å ha en veldig, veldig stor fordel. Så jeg tror som netthandler er kanskje det det viktigste, at du gir kunden valget til å motta disse tingene på den måten man ønsker. Jeg tror samme dag eller neste dag blir viktige aspekter. Vi er vel utholdmodige av natur og ønsker å ha ting fort. Men igjen, fleksibilitet koblet opp mot forutsigbarhet,
tror jeg kanskje er steg 1. Og så er det jo litt sånn når du først har opplevd å få ting veldig raskt hjem, så begynner jo ting å bleke. Og det tror jeg er en annen ting man skal være veldig bevisst på nå, er at
Kunder begynner å samlinge gode digitale opplevelser og kundereiser med andre gode digitale kundereiser. Slik at hvis det er supersmooth å levere inn netthandene i selvanngivelsen din på Altinn uten mye hassle, og det er veldig lett å betale med VIPs og gjøre unna...
koordinering på idrettslaget vi har stått, så gjør det noe med forventningen kundene har til hvordan ting fungerer. Og det er klart at når du da opplever dårlig...
eller dette er en utvikling som netthandlerne ikke bare må se, de må ikke bare se på andre netthandlere i samme kategori, du må se på hvordan det digitale budet i samfunnet generelt utøker seg. Kan du bli med på et litt tankeksperiment? Se for deg at når
noen skal lage en ny nettbutikk, så er det en oppsjon å lage en nettbutikk i kolonialet denne, hvor kolonial står for lagerdrift og fulfillment og transport.
Det verdigjøker, det går inn i beholdningen til kolonial, så når du handler på kolonial kan du få tilgang på disse varene, så du tilbyr dispersjon til nettbutikkeieren. Eller når du skal sende varen fra nettbutikken, så har du kolonial som en oppsjån. Ettersom kolonial ikke har riksdekkende...
Altså distribusjon som man nå har fått gjennom helt hjem, så er det på en måte det koloniale man forholder seg til, men varen blir leveret av helt hjem, så dere har egentlig riksteknende distribusjon gjennom helt hjem. Og på den måten skal det bli en plattform for nye nettbøtter. Er det en sånn fjern tanke? Det er absolutt ikke en fjern tanke. Det
Når du ser hva som skjer og sånne ting, så tror jeg man skal være bevisst at det ikke bare er å gå og ta en sånn posisjon. Det er en ganske lang reise, det er en kompleksreise. Det må være riktig i forhold til den strategien man har som selskap, men at det kan være en potensiell fremtid for kolonial.no tror jeg ikke er en utenkelig tanke. Men som sagt, jeg tror... For hvilken andre er bedre posisjonert til å ta den posisjonen i dag?
For i Norge så tror jeg det er ikke så mange. Og så tror jeg når du kommer andre steder enn Norge, så tror jeg det er et helt annet game. Nei, det tror jeg ikke det er det vi ikke har tenkt. Det er en vei dit. Og så tror jeg på veien dit så...
noe vi føler er det riktige valget som gjør at det er et veldig spennende selskap å jobbe i, er jo den kundesentrisiteten vi har. Altså at
Det er gøy å ha mye hypoteser, det er gøy å sette i gang pilotprosjekter, men det virkelig morsomme er å klare å få tilbakemelding fra kunden og la det være det som setter prioriteringene for veien videre. Og det håper jeg og tror at det kommer til å være tilfelle for den videre utviklingen i Kolonial.no. Og så kan jeg vel si med sikkerhet at der Kolonial.no er i dag, er ikke der vi kommer til å være om fem år.
Og så blir det veldig spennende, tror jeg, å følge hvor denne reisen går. Jon Kåre og Sene, tusen takk for din tid, og lykke til videre med kolonial. Jeg tror jo hvis dere er
Jeg tror jo på den plattform-tankegangen, og jeg tror at dere også tror det, men det kan ikke sies mye om det. Men det er jo der. Dere må jo bli en slags plattform for andre, tenker jeg. Og så kan du kanskje ikke svare på det. Men tusen takk for tiden din. Takk.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.