Hei og velkommen til Skipsters podcast. I dag sitter jeg her på møterommet til Kristin Skogenlund, som er den kommende konsernsjefen for Skipsted. Velkommen til ditt eget kontor, eller til ditt eget møteromm, Kristin. Tusen takk. Hvordan føles det å komme tilbake til Skipsted?
Det føles veldig, veldig bra. Gleder meg, og er veldig glad for at jeg har fått den tilliten og den muligheten. Ja, for du har jo også vært konserndirektør i Telenor, du har vært konsernsjef i ScanPix, og administrerende direktør i Aftenposten, og ikke minst administrerende direktør og redaktør i Scandinavian Online, eller såkalt Sol. Så du har jo en ganske god bakgrunn fra mediebransjen. Bare sånn helt kort om,
Hvordan har det vært å følge med på mediebransjen fra sidelinjen nå som NHO-president? Jeg har jo fulgt med på det, og jeg har fått med meg mange ting. Ikke minst har det vært ganske store, omfattende og smertefulle omstillinger, som jeg har forståelse for at har vært veldig krevende. Men så ser jeg jo at...
Skipsted Mediahus nå har økning i både lesertall og økonomiske resultater, og det er jo ganske formidabelt at man har klart en omstilling og kommet ut av det med de resultatene man nå har.
Det har skjedd mye med Skipsted siden jeg var der. Det har blitt et veldig mye større konsern og mye mer internasjonalt konsern. Det har vært en veldig suksess i å satse på rubrikk, så det er klart det er en portefølje som er annerledes sammensatt og som det blir viktig å klare å balansere på en god måte fremover. Hva ser du som den største utfordringen til Skipsted fremover?
Det er jo å fortsatt klare å manøvrere i et raskt endrende medielandskap. Jeg ser for meg at det handler om å klare å treffe noen rette balanseganger. Du skal klare å treffe...
På porteføljemessig, hvordan du satser på de ulike delene, det er helt sikkert en balansegang som handler om hvor mye skal du prøve å integrere og ta ut synergi på tvers, og hvor mye er det viktig at man bevarer egenarten til de ulike produktene. Jeg tror det er en viktig balansegang å håndtere på en god måte. Og så er det alltid dette balansen mellom det gamle og det nye. Det er veldig viktig å styrke og sikre de etablerte produktene
produktene og den leseløyelteten som mange har til det, samtidig så må du ha fokus og kraft på å skape nye ting og nye konsepter, altså medievaner endrer seg
Og så tenker jeg at Skipsted er et selskap med en veldig sterk innovasjonskraft, og jeg håper at med så mange forskjellige typer mennesker og kunnskap og produkter i et konsern, så håper jeg det ligger veldig godt til rette for å få fram mye ny og spennende innovasjon fremover også. Hva vil du si Skipsted har vært flinke til å innovere på de siste ti årene?
Hvis du tar hele rubrikssatsningen til Skipsted, så er det vel sannsynligvis Nordens største engjøring, som man mener at Norden aldri har skapt, men det har man jo egentlig, men han har bare gjort det innenfor rammen av et eksisterende konsern.
Så det mener jeg har vært fenomenalt. Nå har man for eksempel, bare for å nevne et eksempel, så har man også en satsning i lendo rundt personlig finans, som allerede omsetter for snart et par milliarder kroner på full fart opp. Det er veldig imponerende å se hvor raskt Skipsted har klart å ta en del konsepter til å bli ganske store.
Det som er vanskelig med innovasjon ofte er at vi er gode på den første fasen, altså å komme på et genialt konsept på en måte, men vi klarer ikke å kommersialisere det og få skala på det. Det er det du ser mange steder rundt omkring i norsk næringsliv, at man sliter med. Det har faktisk Skipsted vært gode på. Ja, Skipsted har jo vært gode på å kjøpe opp spennende kandidater, altså Blokket i sin tid, som nå har ført til
Det som er 90% av skipsetverdi, altså etableringen av Finn og Blocket, den rubrikssatsningen, det var en tung beslutning å ta. Men Finn startet man fra skrært, husker jeg. Jo, jo, det er riktig. Men den beslutningen som man tok for rundt 20 år siden, som er i dag over 90% av skipsetverdi. Er du enig i den analysen?
hvilken analyse? At Skipsted tok den beslutningen om å satse på rubrikk gjennom et avvaleret Finn og kjøpe Blocket blant annet. Det er i dag en veldig stor over 90% av Skipstedet verdi i dag.
Det er en stor del av verdien, ja. Men hva er analysen i det, mener du? Nei, altså er det en god beskrivelse av... Ja, men det du må tenke på er at det man så, det var at her kom det en digitalisering av mediene, og Skipsted's medier var avhengig av annonseinntekter, og så så man at en del av de annonsinntektene, eller mer og mer av de annonsinntektene, de kommer til å flytte seg over på de digitale plattformene. Det var jo det som var utgangspunktet, ikke sant? Så igjen så tenker jeg at Skipsted viser at de er veldig gode på omstilling, fordi nettopp...
Nettopp rundt dotcom-krisen, når veldig mange kuttet sine satsninger da dotcom kollapset i 2000,
Akkurat da lanserte Skipsted Finn. Mens andre lå nede, så brukte de et par tre år til å virkelig etablere seg og få den der winner-takes-it-all-posisjonen i markedet. Når andre etter hvert skjønte at dette toget burde vi hoppe på også, da var det for sent, for da hadde Skipsted tatt mange av de posisjonene. Også på mediene, ikke sant? Se på VG-nett, det er jo aldri noen som har klart å utfordre VG-netts posisjon i ettertid.
Så Skipsted klarte å gjøre de omstillingene akkurat mens det ikke var åpenbart, mens det ikke nødvendigvis var så populært, og mens det ble oppfattet som ganske truende av de eksisterende virksomhetene. Og det er jo det som er god endringsledelse. Ja, og jeg er jo helt enig med deg. Du forklarte poenget mitt. Og det jeg lurer på da er ...
hvilke beslutninger som må skipset ta i dag, som om 20 år er repensererende av 90 prosent av verdien. Ja, det håper jeg å raskt finne et veldig godt svar på. Men det er klart, igjen så må du se på det som er så innmari viktig å klare å se, er jo de lange trendene i utviklingen, både i kundepreferanser og teknologi,
Og så ikke reagere på utslagene, hva som er bobla i dag eller i morgen, men å klare å treffe den langsiktige, fundamentale endringen i tide. Hva er eksempelet på en boble? Dotcom-krisen var en boble, mens den digitale transformasjonen var en langsiktig trend. Det er et eksempel på det.
Og jeg tenker at for Skipsted så blir det veldig viktig å forstå hvordan medievaner kommer til å endre seg. Vi har en oppvoksende generasjon som konsumerer informasjon på en annen måte enn det jeg vokste opp med. Og det å hele tiden forstå den trenden og hvilken vei det går og klare å posisjonere seg i forhold til det samtidig som man klarer å ta vare på verdiene det man allerede har, det er den balansegangen jeg snakker om. Hvordan får man til den balansegangen da?
Nei, det er jo selvfølgelig ved å ha en god forståelse av hva som skjer, og være veldig flink til å sørge for at alle involverte har en god forståelse for det som skjer, sånn at man kan, sånn at de som på en måte forsvarer det etablerte, forstår behovet for det nye, og ikke føler seg truet av det, ikke sant? Ja.
og at de som skal etablere det nye får spillerom til å faktisk gjøre det og konkurrere av og til mot det gamle. Det er sånn det må være hvis det skal, det må slippes løs på en måte. Men i dag i 2018 føler du ikke at det er en forståelse for det i Kipsted?
Jo, jo da. Jeg sier ikke noe annet, men jeg bare sier at det er det som er kunsten å ta det videre og klare de balansegangene, rett og slett. Ja, balanse er en ting. Eksterne trusler og konkurrenter er en annen ting. Chipste trues jo kraftig på annonsemarkedet, blant annet fra Facebook og Google. De trues av alt mulig slags innhold via Facebook og andre kilder. Det er jo...
Kipsted kom opp i en tid hvor det var begrenset med innhold, men nå er det jo bare absolutt innhold. Hvordan møter den konkurransen? Det er klart det er veldig tøft, og det handler om mye mer enn Kipsted, fordi du har en veldig sterk konsentrasjon av både økonomisk makt og påvirkningsmakt i de nye digitale mastodontene. Samtidig er det populære produkter som konsumentene er veldig glad i.
Men hvis du ser på samfunnet i stort, så er det også noe med at bristende tillit er en slags rotårsak til mye av det vi ser rundt oss som ikke går så bra for tiden. Og der mener jeg faktisk at mediene har en utrolig viktig rolle i å sikre at man har troverdig tilgang på informasjon. Så jeg håper jo kanskje at det blir en større bevissthet rundt det, og at man klarer å sånn sett få en økt anerkjennelse for den kvalitetsjournalistikken et samfunn har avhengig av. Ja.
Ja, du peker på et veldig sentralt dilemma her, eller problemstilling. En ting er jo mediernes betydning for demokratiet, ikke minst. En annen ting er jo den konkurransen de utsettes for på oppmerksomhet fra andre kilder. Og en bruker, eller en kunde, eller en leser bryr seg ikke nødvendigvis så veldig om hvor man konsumerer noe, så lenge man konsumerer noe og er fornøyd. Hvordan skal du klare å
å bevise folk om at det er viktig å støtte mediene. Du klarer ikke å vinne den kampen der uten å være best på nyheter og informasjon. Oppskriften er jo å være best. Du må være foretrukket. Du kan ikke påføre folk å konsumere produkter ditt av en slags etisk samvittighetsårsak.
Sånn funker det jo ikke. Så vi må jo være best, og det mener jeg vi på mange måter er, og skal klare å være videre. Men det er der igjen jeg mener at det der med å forstå det universet, det økosystemet, hvor du må være, hvordan når du folk, hvordan er du riktig plassert, hvordan blir du oppsøkt, alt det der er jo også en egen...
egen kunnskap som vi hele tiden må mestre. Men poenget mitt med å si det jeg sa i sted er at jeg håper og tror at vi får en slags oppvåkning rundt hvor sårbare vi er for manipulering av informasjon egentlig, og hvordan dette med det å ha en troverdig avsender
og plattform, tror jeg da kommer til å stå sterkere fremover. Jeg håper i hvert fall det. Stå så stert at man redder forretningsmodellen til dagens nyhetsmedier? Det eneste som redder forretningsmodellen til dagens nyheter er å være best, være foretrukket og drive økonomisk forsvarlig. Det er ikke noe annet oppskrift på det. Nei, men da er det plass til flere enn den som er best.
Altså, Skipsted har jo flere nyhetsmedier. Er det plass til flere i den digitale internettøkonomien? Ja, men det mener jeg Skipsted er et bevis på. Skipsted har jo flere mediekonsepter som gjør det bra. Det er jo ikke plass til bare én der. Nei, men det er jo primært VG som drar lass i Norge. Og så de andre er jo ganske sårbare, selv om de har hatt økte brukerintekter de siste årene.
Jo da, men igjen så tenker jeg alt er relativt her i verden. Hvis du tenker på konkurransen og hvor man kom fra, hvor man er i dag, så synes jeg de har klart omstillingen på en imponerende måte. Og så må jeg også si at det er jo igjen dette med at vi har forhåpentligvis mange gode produkter som ikke er skapt enda, også på medieplattformene. Og det er jo det som blir kunsten videre, å klare den videre fornyingen. En viktig ingrediens i innovasjon er jo for mange samarbeid eller partnerskap.
Kips har ikke vært den mest populære i klassen når det gjelder partnerskap, og kanskje har hatt en arrogant holdning til de andre mediehusene. Du kommer jo fra NHH, som er kjent for partnerskap og trepartssamarbeid. NHO, mener du? Unnskyld, NHO. Er dette noe som er viktig for deg, å få til et fungerende samarbeid på tvers av mediehus?
Ja, det er veldig spennende hvis jeg kan bidra med det, og jeg er jo en sterk tilgjengelig av samarbeid, jeg har jo veldig tro på det, og ser at man kan skape mye større vinn-vinn-situasjoner hvis man går inn i den type samarbeid med tillit og åpenhet, så jeg håper jo at jeg kan bidra til det, og jeg har også...
tro på at videre fremover så er det helt klart en del ting skipset skal gjøre helt selv, og jeg tror det er en del ting vi skal gjøre sammen med andre. Så det blir jo viktig å klare å håndtere de relasjonene der på en god måte. Man skiller jo ut den akkurat kanskje den
mest lønnsomme delen av chipstøy i den nye internasjonale enheten. Jeg må stoppe deg der, for det gjør man jo egentlig ikke, for det aller mest lønnsomme er jo faktisk de nordiske rubrikssatsningene. Ok, men er de mest lønnsomme i absolutt uttal? De tjener mer penger enn Le Bon Quoi og disse europeiske... Ja, det kommer litt an på hvordan du regner da, per hva og sånn, men altså lønnsomhetsgraden, om du vil, er vel størst der, ja. Ja, lønnsomhetsgraden, ok.
Du har sikkert sett at det er lønnsomtidsgraden her, men jeg vil anta at man tjener mest penger i Europa. Men uansett da, det er en lønnsom del av chipset som skilles ut, og det er classifieds-biten. Hvorfor gjør man dette?
Det er jo fordi man ser at den delen av porteføljen er blitt så stor nå, at du har en kritisk masse hvor det er i stand til å stå på egne ben, og hvor det også er riktig for den videre veksten at det blir en større, kallet finansiell frihet, rundt den delen, slik at de kan inngå partnerskap, oppkjøp, veksle eierskap i en rendyrket enhet, i stedet for som en del av et konglomerat, så det gir stor mening å
Børshoppet på tirsdag var jo også et uttrykk for at markedet ser det. Så jeg tror det er riktig. Jeg tror det blir den beste måten for den delen av skipsted å øke sine både verdier og sitt fotavtrykk i markedet. Ja, og jeg deler for det. Men hva sitter man igjen da med i Norden når
Man skiller ut på den måten. Ja, da sitter du, du har jo mediedelen, men du har jo også de nordiske rubrikssatsningene som er kjempesterke, og så har du vekstinitiativene. Der har du noen som har kommet ganske langt, og noen som ikke har kommet like langt, og ikke minst har vi da det som skal komme.
Så jeg mener jo at det er en spennende portefølje, og så må du huske at i overskuelig fremtid så skal jo Skipsted også være majoritetseier i det utskilte selskapet, så det vil jo fortsatt være mulig å trekke på både kunnskap og synergier derfra. Ja, synergi er jo et ord som ofte blir brukt, men det er ikke alltid man klarer å få synergier, selv internt i Skipsted har det vært vanskelig å få til synergier.
Men tilbake til kjipset i Norden, eller den kjipsedelen du skal lede. Er man bedre rustet nå til å stå imot trusselen fra Silicon Valley-selskapene enn det man var før man valgte å skille ut selskapet?
Jeg vet ikke om han står en nødvendigvis bedre ruste, men det er klart at en børsnotering av internasjonal rubrikk vil jo frigjøre ganske store finansielle ressurser etter hvert, og du vil kanskje få et noe mer...
en større mulighet da, til å fokusere på litt flere ting av det som ligger i den gjenværende porteføljen, men som sagt, det er jo viktig å huske på at international classified skal jo i overskuelig fremtid også være en del av skipset fortsatt, ikke sant, så så
så endret er det jo heller ikke. Det blir jo også en viktig del av jobben å sikre at det lykkes. Hvorfor har ikke Finn og Blokket en del av den internasjonale klasseforutsatsningen? Nei, vet du hva, det tror jeg du skal spørre styret i Skipsted om, for de prosessene har ikke jeg vært med på. Hva tror du da?
Det blir så dumt å sitte og spekulere i ting du ikke har vært med på, men jeg er enig i rasjonalet her og mener at dette er en god måte å gjøre det på, så jeg støtter det, men jeg synes det blir veldig feil av meg å gå inn og begrunne det når jeg ikke har vært med på det. Men du er enig i rasjonalet? Hva er rasjonalet da? Nei, jeg har ikke lyst til å, som sagt, det blir så dumt å gå inn i det når jeg ikke har vært med på en del av de prosessene. Ok.
Ok. Skipste har jo også investert i oppstartsselskaper, blant annet gjennom Skipste Vekst, som i Sverige har hatt ganske OK suksess og litt mer begrenset suksess i Norge. Dette blir vel også en del av den Skipste-porteføljen som du overtar, så vidt jeg forstår. Hvordan ser du på dette med investering i oppstartsselskaper?
Nei, jeg ser jo på at det er et stort potensiale for videre innovasjon og vekst i skippstedet, som sagt. Det er et faktum at de har vært flinkere i Sverige enn i Norge, og det er veldig bra siden vi da er store i Sverige, men vi må jo løfte dette mer i Norge også.
Som sagt, som jeg sa i sted, jeg har tro på at noe skal vi dyrke frem og gjøre på egen hånd. Jeg har tro på at andre ting skal vi gjøre enten gjennom oppkjøp eller i form av samarbeid med ulike miljøer. Så det blir jo det, og noe jeg gleder meg veldig til å fokusere på og gå inn i og bli enda bedre kjent med. Og det er masse spennende som skjer der ute. Det er utrolig mange flinke folk, og Skipsted har vist at det er et konsern som har muskler til faktisk da å klare å skalere og gjøre disse satsningene større.
store, og det er jo veldig ofte det det handler om. Så vil du styrke skipsetvekst i Norge? Blir det en øk satsning på oppkjøp og samarbeid? Ja, det
Det er veldig dumt å uttale seg om ting før man har begynt i en jobb, men det virker i hvert fall sannsynlig for meg at det blir viktig og viktigere fremover. Tror du også mediedelen i Kipster vil styrkes innen innovasjonen? Absolutt, fordi jeg har en veldig stor tro på at kanskje den aller viktigste innovasjonen finner du ofte innenfor de eksisterende miljøene og kommer ut av den fagkunnskapen og forbedringstrangen som ligger i det da.
Og ofte så er den aller største verdien av det du skaper, kommer jo av forbedring av det eksisterende. Så jeg er veldig opptatt av det, at vi må...
ha også fokus på det. Skipsted har jo vært gjennom en del omorganiseringer. Nå skal de gjennom en restrukturering. Mange flinke folk har forsvunnet i disse prosessene. Hvordan skal du sikre at du får tak i de beste, og at de beste vil bli værende i Skipsted?
Det handler jo om god ledelse, det handler om å stake ut en tydelig kurs som folk har tro på og får lyst til å være med og realisere. Det handler om å være en motiverende leder, det handler om å gi folk spillrom og muligheter til å realisere sine ideer.
I all beskjedenhet har jeg vært ganske flink til å klare å trekke til med flinke folk før, og jeg gleder meg til å jobbe både med de som er i Skipsted nå, og forhåpentligvis også få nytt talent inn i konsernet. Hva er ditt budskap til landets Skipsted-aktører som har sårbare forretningsmodeller? At jeg gleder meg til å samarbeide med dem om å styrke mediehusene fremover. Blir det bedre for dem? Jeg håper det.
To spørsmål igjen. Hva tror du er viktige egenskaper når du blir skiftes ny sjef i den digitale tiden vi lever i? Jeg tror jeg er åpen, og det betyr at jeg er ganske flink til å lytte og ta inn signaler. Jeg går liksom ikke inn i ting med en veldig forutinntatt innstilling. Det høres kanskje rart ut for meg å si, men jeg mener ikke så veldig mye faktisk. Jeg har ikke så sterke oppfatninger av ting, og det gjør ofte, tror jeg, at jeg er ganske flink til å se mønster i de innspillene jeg får, og kanskje
forstå hva som er en god kurs videre, som ikke som ofte suges ut av mitt bryst, men jeg bare ser summen av innspillene og klarer å stake det ut, så det tror jeg er en god egenskap, og som er viktig i den digitale verden, hvor ting går så fort. Jeg tror hvis du skal bare belage deg på hva du selv er overbevist om, så tror jeg veldig fort det går feil. Så det blir mindre magefølelse og mer datadrevne...
selskap og organisasjonen i Kipte? Ja, nå sa jeg vel på en måte det motsatte, for jeg sa at jeg tror at når du da får, du får mange innspill og setter alt dette her sammen, så hvertfall sånn det fungerer oppi hodet mitt, at det ofte realiserer seg visse mønstre som jeg da tør å agere på, for jeg ser hvor det ligger. En annen ting jeg er opptatt av er jo at man må kunne
koble det jeg kaller innsikt og oversikt, for man sitter som sjef i et stort konsern og har en oversikt, men man kan umulig ha all den innsikten, og så sitter det masse flinke folk og har den innsikten, men de kommer ikke nødvendigvis opp til oversikten, så det når du sitter i den oversikten, å klare å koble deg på den innsikten og la den innsikten få spillerom, det er avgjørende. La innsikten få spillerom, det er avgjørende.
Siste spørsmål. Hva er det som holder deg våken om natta rundt din ny stilling? Ingenting. Jeg sover alltid som en stein. Hva blir den aller største utfordringen i din nye jobb? Jeg er veldig opptatt av at vi skal lykkes. Jeg er veldig opptatt av at jeg skal fortsette å skape gode resultater for Skipsted, for det er vi avhengig av. Men at vi virkelig klarer å fortsette den innovasjons...
det er litt for slitte ord, men klarer å fortsatt kraftsamle rundt innovasjonen, både i det eksisterende og det nye, og at vi vil se at Skipsted klarer å skape nye suksesser, alle har rubrikk, store, gode konsepter som vi klarer å skalere og ta internasjonalt, det håper jeg virkelig jeg får oppleve. Så innovasjon er sentralt?
i din nye plan for Skipstad. Ja, og det å klare å skalere ting til å bli internasjonalt konkurransedyktig. Kristine Skoglund, tusen takk for at du tok deg tid til dette. Og lykke til i nye jobb. Tusen takk. Musikk
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.