8/25/2021
Tise-gründer om hvordan de lykkes, vekstdrivere, ledelse og kultur
Eirik Frøyland Rime, medgründer og dagleder i Tise, snakker om hvordan de lykkes med å utfordre Finn.no innenfor bruktklær. Tise har hentet 90 millioner kroner i investeringer og fokuserer nå på internasjonal vekst. Eirik forklarer hvordan de bygget opp tjenesten, og hva som drev dem til å starte Tise. Han deler også innsikt om ledelse, kultur og utfordringene rundt å skaffe funding og skalere en bedrift. Tise bruker Instagram som en viktig akkusisjonskanal og har en unik go-to-market-strategi. Eirik understreker viktigheten av å ha et sterkt team og en god kultur.
Transkript
Nevnt i episoden
Tise
En markedsplass for bruktklær som utfordrer Finn.no. Tise ble startet av Eirik Frøyland Rime og Aksel i 2016, og har siden hentet 90 millioner i investeringer.
Eirik Frøyland Rime
Medgründer og dagleder i Tise, og gjest i podcasten. Han deler sine erfaringer med å bygge opp Tise og skaffe funding.
Finn.no
En norsk markedsplass for kjøp og salg av brukte varer, inkludert klær. Tise utfordrer Finn.no innenfor nisjen bruktklær.
Luxor
En investor i Tise, et New York-basert hedge fund som har investert i Norden.
Pareto
Et megglerhus som hjalp Tise med å skaffe funding fra Luxor.
En sosial medieplattform som Tise bruker som en viktig akkusisjonskanal. Tise bruker Instagram-annonser og samarbeider med influensere for å nå målgruppen.
Jenny Skavland
En investor og influencer for Tise. Hun er en viktig ressurs for Tise når det gjelder å forstå målgruppen og markedsføring.
Letgo
En markedsplass for kjøp og salg av brukte varer som var aktiv i Norge for noen år siden. Tise brukte Letgo som en growth hack-strategi i starten.
Spok
En markedsplass for kjøp og salg av brukte varer som var aktiv i Norge for noen år siden. Tise brukte Spok som en growth hack-strategi i starten.
Airbnb
En plattform for å finne og booke overnattingssteder. Eirik bruker Airbnb som et eksempel på hvordan de brukte gratis Craigslist til å promotere Airbnb.
Craigslist
En gratis markedsplass for kjøp og salg av brukte varer. Eirik bruker Craigslist som et eksempel på hvordan Airbnb brukte Craigslist for å promotere.
Uka
En festival i Trondheim hvor Eirik hadde et lederverv i styret. Han fikk erfaring med ledelse og organisasjonsbygging gjennom Uka.
Equinor
Et oljeselskap som sponset Uka, og ga Eirik og andre i styret tilgang til ledelsescoaching.
Cefalo
En sponsor for podcasten. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge langsiktige utviklingsteam i Bangladesh.
John Doerr
Forfatter av boka «Measure What Matters», som handler om OKRs (Objectives and Key Results). Eirik nevner Doerr-boka i sammenheng med OKRs.
Scrum
En agil metode for programvareutvikling. Eirik nevner Scrum i sammenheng med OKRs.
Bukis
En podcast der Eirik hører på co-founder av Bukis, Lasse Buruk, snakke om OKRs.
Lasse Buruk
Co-founder av Bukis, og gjest i en podcast Eirik hører på. Eirik nevner Buruk i sammenheng med OKRs.
Glede
Et selskap Eirik jobber med, og introduserer investorer til.
Elon Musk
Gründeren av Tesla, og et eksempel på en gründer som har en emosjonell tilknytning til selskapet sitt.
Tesla
Et selskap som Elon Musk har grunnlagt. Eirik nevner Tesla som et eksempel på et selskap ledet av en gründer.
Jeff Bezos
Gründeren av Amazon, og et eksempel på en gründer som har bygd et enormt selskap.
Amazon
Et selskap som Jeff Bezos har grunnlagt. Eirik nevner Amazon som et eksempel på et selskap ledet av en gründer.
Steve Jobs
Gründeren av Apple, og et eksempel på en gründer som har en sterk visjon og som har bygd et enormt selskap.
Apple
Et selskap som Steve Jobs har grunnlagt. Eirik nevner Apple som et eksempel på et selskap ledet av en gründer.
Spotify
En musikkstrømmetjeneste som Eirik nevner som et eksempel på et selskap som har lykkes med å være en gründerledet bedrift.
Daniel Ek
Gründeren av Spotify. Eirik nevner Ek som et eksempel på en gründer som har vært med i selskapet fra starten og har hatt en sterk visjon.
Geir Førre
En suksessfull gründer, investor og leder som har solgt tre selskaper for over en milliard. Eirik nevner Førre i sammenheng med at forskjellige personer er gode i forskjellige faser av et selskaps utvikling.
Skifter
En norsk nettavis som fokuserer på teknologi og næringsliv. Eirik nevner Skifter flere ganger i podcasten.
Black Friday
En shoppingdag som Eirik nevner i sammenheng med Tises kampanjer for å motvirke fast fashion.
OKR
Objectives and Key Results, en metode for målstyring. Eirik snakker om Tises bruk av OKRs og utfordringene med å implementere OKRs.
Paradise
Et realityshow som Eirik refererer til i sammenheng med å være 150% seg selv.
Deltakere
Guest
Eirik Frøyland Rime
Host
Unknown
Sponsorer
Cefalo