Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har jeg også med meg Salvador Baie, som i forrige uke, hvor vi diskuterte Facebook. Men i dag skal vi diskutere et annet selskap som kommer fra Stanford-området, rundt i Silicon Valley der, nemlig Google. Og Google...
Hålm. Hallo. God morgen. Jeg er ikke helt på sak. Jeg tenkte vi skulle bare snakke monolog og snakke hele episoden.
Velkommen, Salvador Beklager Google Home, rett på sak Den kommer jo til å være under veldig mange juletrær Jeg har selv skaffet meg en Google Home på Elkjøp ved å bytte strømabendementen så fikk jeg en gratis Google Home Det er ganske interessant Du kunne ha sagt at du tenkte om det i hele tiden Vi har en Alexa eller hva er det for noe? En Echo fra før Ja
Men nå sprer det seg for alvor, og Google Home er jo også på norsk. Tror du det blir noe? Er det nå det skjer? At det blir det nye paradigmeskiftet som kommer nå? Du ser mange som kommer med tjenester til Google Home og så videre. VG og Tine og mange andre aktører. Er det nå det skjer, Salvador? Det er
Det vi har snakket om i to år. Det er interessant det du spør, fordi hvis du ser på... Jeg holdt foredrag for elektronikbransjen for et par uker siden. Og da holdt jeg foredrag om... Ja, det var faktisk dette. Stemme styrte assistenter. Og under samme eventet da, ble presentert det som, according to undersøkelser som elektronikbransjen selv hadde gjort,
Da ble det presentert hvilke julegaver vi nordmenn vil ha under juletræet i år. Interessant nok, den som var bottom under et nytt kjølnskap var en Google Home Alexa. En prosent. Det er ikke folket, det er folk som deg og meg som er interessert i å kjøpe dette. Smartwatches, smartklokker, det var nummer en. Interessant nok.
Så jeg tror at både Google og Amazon har fortsatt tid på seg.
for å finpuse disse digitale assistentene når de er styrt via voice. For mitt inntrykk er at de er fortsatt ikke perfekte. Ikke i det hele tatt. Det er langt fra perfekte. Og det kan ha konsekvenser, for det kan skje at folk bare kjøper dem, fordi man har hypet hvordan disse silindrene fungerer og hva de kan gjøre.
Og så blir man klar over at kanskje det ikke er akkurat det som ble lovet. Og så ender det opp i djørene og samles døv. Problemet er at de selges som om de kan gjøre alt, ikke sant?
Altså det er en sånn veldig universal value proposition, ikke sant? Dette kan gjøre det, det, det, ikke sant? Og så prøver man da. Det er litt som når du spiller GTA. Eller et sånt spill hvor du kan gjøre alt i en verden, ikke sant? Ja.
Så man prøver seg frem, og så finner man ut at nei, det går ikke. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med det. Det er en dårlig feedback da. Det er en dårlig kundeopplørelse som gjør at du faller ut av det han gir av Jarl sin sånn habit loop. Du klarer ikke å etablere en vane da. Det ser jeg som et problem med de, så frem til du ikke bare konsentrerer deg om å bruke det til veldig konkrete ting, og det tror mange gjør, det er veldig spesifikke ting som for eksempel sånn
som jeg har sett pris på, er å sette en timer. For eksempel, så enkelt som det. Eller få høre hva er været. Til og med det med å sette et timer, er en pen idé, så jeg prøvde med Siri. Og noen ganger er det bare, ok, jeg gjør det med fingrene der. Ja, men det er de enkle tingene man lander på. Er det verdi nok i det? Er det verdi nok i det, ikke sant? Spørsmålet er. Og jeg synes det er langt fra det som har blitt lovet. Det er også min perception av saken. Men
Det blir sålt som om dette er et eksempel på universal, omfattende artificial intelligence, men det er ikke det. Vi er langt fra det nå. Det var veldig interessant å se, du så det sikkert, det har blitt bombastisk vist overalt, der Google Assistant bestilte en time hos en frysør.
Og at frisøen ikke merket en gang at det var en robot hun snakket med. Men det var den spesifiske oppgaven
som Google har siden hadde blitt trenert, eller trent, til å gjøre. Så det er egentlig litt sånn fake? Det er på en måte fake, ikke sant? Den naturlige språken, natural language, som han viste der, var en mock-up. Ja, det er akkurat det. Ikke sant? Men inntrykket er at den kan gjøre alt, ikke sant? Ja, og det er nettopp. Og så tenker jeg, oi, blant annet dette. Så her er et eksempel, ikke sant? Og det er egentlig en feil måte å...
Det er et godt innsalg med tanke på å få viralitet, at folk får se det og så videre. Men det legger opp til en veldig stor skuffelse når du faktisk får produktet og skal bruke det. Og det som skjer nå er at vi kommer til å se mer av det. For det som foregår nå er landgrabbing. Du har to systemer. De fleste kommer ikke til å ha det. De fleste kommer til å ha enten Google Home eller Alexa.
Facebook prøver seg på det på en måte også. Men hvorfor tror du enten eller?
Det spørs jo litt, tenker jeg. De som er med meg og deg, vi kommer til å prøve begge deler. Ja, vi kommer til å prøve begge deler. Fordi det er så billig. Det har ikke noe særlig kost. Også avhenger det litt av hvilke systemer du har i huset. Smart hus, hva som kommuniserer med hva. Google Home funker jo ikke med Zoom, for eksempel. Men det gjør Alexa. Det gjør Alexa. Det gjør Alexa for the time being. Alexa har kommet nå med sin egen HiFi.
Det er også interessant. Jo, jo. Men det er mange som har etablerte ting som man gjerne vil at det skal funke med. Så det er litt den type ting som vi vil avgjøre. Og så er det jo dette med i hvilken grad man klarer å levere tjenester som fungerer. Men det jeg begynte med å merke er jo dette med
at mange av tjenestene er basert på at du gjør en action, og så får du en reaction, ikke sant? Men det jeg skulle sett mer av var mer sånn prediktive tjenester, altså tjenester som
i forkant komme med forslag til hva du kan gjøre basert på om det er morgen eller om det er kveld at man er i forkant det tror jeg vil da snakker vi om personlig det stiller selvfølgelig mye større krav men det er da det begynner å skape verdi da
tenker jeg. Når man er i forkant versus når man da skal ha klipp på håret og det er to uker siden, altså ikke to uker, tre måneder siden sist da. Tre måneder, ok. Jeg skjønner det. Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Og det begynner å skje. Har du sett Alexa for Hospitality? Nei. Amazon har lansert et eget program for hoteller.
Og du kan gå på en video på YouTube om det der, der en kvinne går inn i et hotellrom, og selvfølgelig Alexa slipper lignende og blablabla, veldig enkle ting som du sier. Play my favorite focus music list. Men det som er interessant er at hun dama...
En dame bestiller også mat til rommet. Kan jeg bestille en salat? Og så sier Alexa gjennom denne ekken der, vil du også ha et glass vin?
Selvfølgelig er det spørsmålet hva slags vin hun blir servert da. Er det vin som Alexa bestemmer? Er det vin som hotellet har en avtale med? Men det er på en måte prediktivt. Det er en salat. Hun antageligvis vil også ha vin til det. Så det begynner å skje. Det kommer. Du peker på en interessant ting som er manglende transparans. I hvert fall på opplevelser og ting man betaler for. Noen ting vil man ha full transparans på. Hva er dette for noe? At jeg ville aldri bestilt et hotell
Eller aldri, men hvis du skal bestille en familieferie via lyd, uten å vite hvordan, ja, da fikser vi et hotell til dere på Kreda, på dette stedet. Hvem er det som får betalt for at dere anbefaler dette? Det er noe som skjer med Google. Jo, det er en utfordring, det er en mangletransparans på en del produkter. Man vil vite hva som står bak og hvorfor får jeg akkurat dette her.
Og så er det en del annen produkter hvor transplans ikke er viktig. Jeg trenger nye batterier, eller jeg trenger ny salo. Så det er en utfordring. Jeg skjønner problemstillingen. Samtidig så tror jeg at jeg ser, altså mitt inntrykk, mer jeg leser, mer jeg ser, mer jeg
Prøver å reflektere over at convenience tramper alt. Jeg tror at i større grad når folk blir vant til at, oi, jeg bestilte en vin og vin var god, hvorfor skal jeg bruke tid på å finne ut hva slags vin jeg vil egentlig? Jeg tror at vi kommer til å se flere og flere sånne tilfeller.
og at vi har dårlig tid. Vi vil se på skal vi danse, så vi har dårlig tid. Jo, men med vin, altså det kan... Hvis ting er løst, og la oss si jeg har en kompis som heter Joachim, som er god på vin,
så kan du liksom, dette er hans favoritter. Hvis man kan begynne å blande inn sosialgrafen, da får du transparans. Veldig god refleksjon. Takk for det. Når du begynner å få de litt mer avanserte tingene, da tror jeg det i større grad kan ta en nå. Man trenger ikke en Alexa eller Google Home nå.
Så i hvert fall en mann i gata trenger det ikke. Det er ikke sånn at det... Jeg tror det er en av grunnene hvorfor... Så jeg vil ikke kjøpe det i julegave til...
Noen som ikke er veldig interessert. Nei, nei, nei. Det må være en øvrig adopter. Ja, de har det allerede. Så det er ikke noe poeng å kjøpe det. Jeg kan ikke kjøpe den til min søster eller min mor. Eller min far. Selv om det er litt morsomt. Det har en underholdningsverdi. Det er hva jeg gjør. Men det er en del ting som skjer nå som er veldig interessante rundt det der. Det ene er at på samme...
Jeg tror det kommer et tidspunkt der disse apparatene, når de er gode nok,
kommer til å bli subsidiert. Så på samme måte som mobiltelefoner ikke stok av egentlig før de blir solgt til en krone. Eller gratis til å begynne med. Og det kommer til å skje på et eller annet tidspunkt. Altså de er subsidiert nå? Ja, men jeg sier ikke at de særlig med selskapene, noen andre. Ja, men det var jo valgresa. Spotify har begynt å subsidiere
noe som også viser hvor desperat Spotify er etter markedsandeler, ikke sant? Men ok, får jeg betalt Spotify, betaler for den Alexander, og så hører du på Spotify forhåpentligvis bytter ikke tjeneste. Og når det skjer, samtidig når disse assistentene blir bedre i å forstå
naturlig språk, da kommer vi til å se, jeg tror det er en eksplosjon av hvordan dette... Men de må levere verdi da. De må levere verdi, og jeg nettopp, og jeg tror det er en av grunnene, det er ikke den eneste, en av grunnene hvorfor Apple ikke er der med, ikke er der enda.
Siri er ikke bra nok, men de andre er ikke bra nok heller. Ikke sant? Jeg synes ikke at Siri er noe spesielt bra, for å være helt ærlig, og jeg lever i Apples e-konsistens. Du har forventninger, ikke sant? Du har forventninger, og Apple leverer aldri
i de fleste tilfeller, leverer de ikke noe som de ikke kan stå for som et produkt med absolutt de høyeste standardene i industrien, og som er nyttig. Og du sier, wow! Ikke sant? Og jeg tror det er en av grunnene hvorfor Apple ikke gjør det. Samtidig så tror jeg at
I det øyeblikket passerer vi en viss tipping point der naturlig språk vil forstått. Jeg tror at Google kommer til å vinne den reisen. Da kommer vi til å se at noen kommer til å subsidiere det, og det kommer til å dukke opp overalt. Og Apple må skynde seg, for det er ingen som vet når det kommer. Nei.
Jeg har noen trølders hodetelefoner, og da fikk den noen Google Assistant-integrasjon.
Og den fungerer ganske bra, ikke sant? Akkurat på denne applikasjonen? Ja, for da kan jeg trykke på en knapp, og så aktiviserer jeg Google Home, og så kan jeg si hvem jeg skal ringe til. Så ringer det vedkommende. Hvis jeg går med Hør på musikk eller en podcast, og hvis jeg er et møte, så sier den... Veldig convenient. På det. Ja, på det. Men det er...
Du, la oss gå videre, men fortsatt snakke om Google. Vi ligger jo litt bak, så jeg synes vi har sett hverandre. Ja, vi er sammen enn deg, Lukas. Jeg skulle ønske jeg kunne si det samme. Google Pay kom ut i Norge her om dagen, eller et par uker siden nå.
Og jeg løper jo til Google, altså jeg har jo Android-telefon, og lastet ned appen, og så skulle jeg legge inn kreditkortet mitt, og så finner du ut at, nei, det funker ikke med din bank. Nei. Og da blir jeg sånn irritert. Irritert. Hvorfor? Altså, det er samme med Apple Pay og sånt. Det er samme greie. Det er samme. Altså, hva...
Jeg mister ordene, jeg vet ikke hva jeg skal si engang. Kan ikke bare meg som forbruker den tjenesten jeg ønsker? Hvorfor skal de hindre meg i det? Det lurer jeg på. Du vet hvorfor de vil hindre deg. Vi har noe i Norge som heter VIPS. Og bankene, ikke alle, jo alle bankene står bak VIPS, men
Og de fleste har en egen strategi som er knyttet til denne applikasjonen. Ikke alle bankene gjør det. For eksempel, ja, det er ikke reklamen for det som det er, når det gjør ikke det, for eksempel. Hva da?
og knytter seg bare til VIPS. Nei. Ikke sant? Så det er fem banker som tilbygger byggevei. Det er Nordea, Storebrand, Revolut, Sparebanken Sør og Monobank. Santander, ikke Santander? Ikke Santander. Åja, interessant. Men jeg er danske bankkunde, og det står at jeg vil få tilgang da i før jul, for en pluss. Men jeg kunne ikke bare hatt det. Ja, ja. Og S-banken kommer vel
i løpet av kuen i 2019. Det er overraskende at S-banken ikke er der. Strategien til S-banken er nettopp å være en partner med alle, egentlig. Ja, de må være mest åpne som mulig, som Norge. Liten økonomi, åpne. Men nå blir jeg leveret for andre gang, med både Apple Pay og Google Pay.
Men, som jeg sa til deg i sted, sorry at jeg nå tar over samtidig diskusjon her, men som jeg sa til deg i sted, så du spurte meg i sted før sending om ja, får det etter å bytte? Og så svarer jeg, nei, det gjør egentlig ikke det. Fordi det er andre ting som er viktigere enn det. Men jeg gleder meg til å bytte. Ikke et bra tegn. Hvorfor er det ikke et bra tegn? Fordi her er det reis. Det som selvfølgelig
Det som gjør at du ikke bytter er at betaling ikke er kritisk for deg i det lange løpet. Det som er kritisk for deg er lånebedingelser og forsikring som du kan knytte til bankakkant og hva det er. Men uansett, du vet hva som foregår der ute. Du vet at Amazon begynner å knytte kontakter til banker og forsikringsselskaper.
det kommer disse selskapene, disse internettgigantene de vil vite hva som skjer med deg og de vil hjelpe deg i din hverdag de kommer til å stoppe de kommer ikke til å stoppe med betaling de kommer til å tilby de andre tjenesten også og når de gjør det da er det mulig at Lukas begynner å tenke det irriterer meg noe så fantastisk at jeg rett og slett går over til Google Bank
Og da har de norske bankene, som har bankvips, hvis de ikke har sementert en posisjon der også, da er det et problem. Det kan man si, men det er mange regulatoriske og nasjonale hindre her. Jeg ser ikke at det skjer med det første, men jeg tror det kommer. Det er sikkert en annen gruppe i Google, Apple, Facebook, Facebook,
I Amazon, i alle disse. I Alibaba. Alibaba? Hallo? De driver med financial services i åpen lys i Kina. Det finnes sikkert et team som jobber med dette. Så det kommer først inn. Og du kan si at vi europæere kan prøve å bygge høye regulatoriske barrierer for at de ikke skal komme.
Eller vi europæere og politikere i Europa kan være åpne og si det beste for våre borgere er at de kan få tak i disse produktene også, selv om de er amerikanske firmaer. Og det er jeg veldig redd for at hva slags svar de kommer med. Det som er sikkert er at det kommer ikke til å være like mange banker i Norge i år som det er om tre år. Det blir færre. Eller kanskje tre år litt kort i tidsperspektiv, men det blir nok færre banker.
Du trenger ikke 100 og etterhvert mange banker der i Norge. Ja, det er egentlig ikke mange. Det er mange av dem som er knyttet til sparebankensystemet.
Ja, du har jo denne, ikke Terra, men EICA-gruppen. Det er mange små banker, og så har du jo Sparbank 1-systemet. Og så er det jo en del, vi har mange banker da, vi har 4-5 millioner mennesker. For å være 4-5 millioner mennesker, er det mangvittig. Altså i Spania, vi har ikke så mange i Spania, og det er vi. Og det er et land som er over 40 millioner mennesker, og det innbygger det. Hallå?
et eller annet skurrer her. Men det som vi har snakket med de lønne som jeg tror er at dette med betaling vil jo være veldig utsatt, fordi det er relativt enkelt å komme inn som en aktør. Og PST2 kommer til å gjøre det utrolig enkelt. Også dette med boliglån og andre ting, det krever litt mer. Det krever nok litt mer før vi kommer dit.
Men det jeg vil si først er jo sammenligningstjenester, tjenester som lar deg bytte enkelt, eller lar deg inkorporere enkelt, litt som den Tink-appen, som jeg tror Nordea har investert i. Så det skjer spennende ting i bankverdenen, men samtidig så, vi har snakket om PC2 nå i
I lang tid. Vi har snakket om ting, og ting begynner å skje, og så venter jeg litt på når kommer det øyeblikket hvor det bare tar hvor folk faktisk, hvor det liksom
Når det virkelig begynner å rulle, hvorfor brukere faktisk begynner å endre vaner? I UK begynner det å rulle nå. At noen banker og tredje partsaktører, du kan bare se alle bankene, og du kan bare sammenligne, og du kan bare gå fra en bankkonto til en annen. Men ja, det går sakte fordi politikerne vil at ting skal skje uten å ta i betraktning ved den teknologiske tilstanden.
av vårt samfunn. Det var interessant. David Baum i Finnsart Nordic delte en artikkel på LinkedIn, og denne digital mobile-only-banken, Monso Bank, de fikk den høyeste customer satisfaction. Er det røyk her? Lukte du røyk her inne?
Du er en dear. Du er en dear, ja. Vi må ha sett. Fikk den høyeste customer scoren i det siste magasinet. Fordi nå har de akkurat fått nok kunder til å bli tatt med i den undersøkelsen. Og de hadde en customer score på 86%. Og var skyhøyt over alle andre. Og dette er ny konkurransen. Ja, jeg er helt enig med deg, Lukas. Det blir veldig spennende. Det blir veldig spennende også når du er hjemme, og så ser du
Alexa, finn meg de beste betingelsene for et lån. Hva skjer da? Du, jeg tror vi må avslutte. Ja, det var veldig trivelig som vanlig. Det var det. Hva er din plan neste uke? Neste uke? Ja, neste uke er det faktisk en, eller den uka, er en konferanse som jeg har organisert sammen med Abelia rundt transport og distribusjon der.
Og så om ikke så lenge skal jeg til Silicon Valley og gjøre noen spennende ting som vi kanskje kan snakke om en annen gang. Lukas, du vet hva det er, men vi snakker ikke om det nå. Takk skal du ha. Takk skal du ha, Sander. Ok, ha det. Musikk
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.