Cutters-gründer Kristian Solheim om hvordan de bygget frisørkonseptet

Kristian Solheim, gründer og daglig leder av Cutters, snakker om reisen til frisørkjeden, som har vokst til å omfatte tre land. Han forklarer Cutters' unike konsept: en rask og rimelig hårklipp på 15 minutter. Han diskuterer utfordringene de møtte da de startet, inkludert motstand fra bransjen og behovet for å være innovative for å få støtte. Han deler også innsikt i Cutters' forretningsmodell, inkludert viktigheten av lokasjon og data, og hvordan de har klart å være lønnsomme fra dag én. Solheim reflekterer over ledelse og utfordringene med å skalere selskapet, og deler sine tips til andre gründere.

02:06

Innovasjon i frisørbransjen utfordrer tradisjonelle metoder og krever nytenkning og strategisk lokalisering for suksess.

12:19

Innovasjonen til frisørtjenester hjemme hos kunden skapte uventet interesse, spesielt blant kvinner, og var nøkkelen til markedsføring.

17:25

Kunder, spesielt kvinner, setter pris på en ny frisørmodell som tilbyr rimeligere priser og bedre arbeidsforhold for frisører.

22:58

Fokus på enkle betalingstilbud og strategisk lokasjon er avgjørende for suksess i frisørbransjen.

26:33

Selskapet Cefalo rekrutterer utviklere fra Bangladesh for å hjelpe norske vekstselskaper med rekrutteringsutfordringer og datadrevne beslutninger.

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er en gründer som jeg tror de fleste kjenner selskapet til, nemlig Cutters. Og foran meg sitter han da, Kristian Solheim, som både er gründer og dagleder. Velkommen, Kristian. Takk for det. Køtters har jo hatt en ganske kul reise, og nå er det i tre land. Yes, det er noe Sverige og Finland. Ja, og dere er kanskje den mest hurtigvoksende frisørskjeden, kan man si det? Ja, det stemmer. Men måten dere gjør det på er kanskje litt annerledes enn klassiske frisører. Ja. Så hva er det som er spesielt med Cutters? Nei, vi har vel egentlig bare kuttet vekk alt det tradisjonelle du har i en vanlig frisørsalong. Og det var jo egentlig det som var tankegangen at man... Skulle basically kutte vekk alt man fant i en vanlig salong. Så hårvask, farging av hår, striping av hår, styling, alt dette her. Og så skulle man sitte igjen med en ting. Og for vår del så var det en 15 minutter sårklipp til en utrolig bra pris. Og så skulle man kun fokusere på det. Og gjennom det å gjøre det så skulle man skape sitt eget marked. Og ikke gå direkte i konkurranse med de andre. Så det har vært hele tankegangen. Ja, men man går jo i konkurranse, eller det vil si... «Dere konkurrerer jo ikke, men det er de som må begynne å konkurrere tilbake.» Ja. Vi tenkte jo når vi startet at nå kommer sikkert alle til å kopiere oss med en gang. Så jeg husker vi var veldig redde for det og ville derfor vokse så fort som mulig. Men enn så lenge er det faktisk ingen som har begynt å gjøre det. Hvorfor tror du ikke det har gjort det? Jeg tror det er vanskelig å omstille seg så fort når du er så vant til det du har holdt på med i så mange år. Så ja, og så er det et eller annet med, vi fikk jo også bransjen veldig imot oss, og det kan være mange grunner til, men jeg tror også en del av det handler litt om mindsetet som man har hatt i bransjen og hvordan man er vant til å jobbe. Så jeg tror egentlig de som var der for før faktisk ikke hadde lyst til å jobbe på den måten vi gjorde det på før de så at det faktisk fungerte, og det kan ikke være for sent da. Det er jo en klassisk sånn utfordring med tanke på, altså som store selskaper har det med tanke på innovasjon. Fordi jeg er jo bygget for å gjøre en ting, og så skal de plutselig gjøre noe annet. Det er ikke så, altså fra ditt perspektiv så tenker du, ja, men det selvfølgelig kommer litt til å gjøre det, men fra deres perspektiv så kan de ikke bare gjøre det. Nei, så det er jo her, og det er jo vi selvfølgelig takknemlige for, så... Så, men vi skal komme tilbake til dette litt mer, men det jeg har innsett, det er jo at dere har litt sånn samme dynamikk som dagligvarebutikker, at location betyr noe. Det er en utrolig viktig driver. Og da er det sånn, man tenker jo at dagligvarerbutikker er litt sånn, altså Rema, Billix, Kiwi, det er forskjellige sånn, men det som betyr noe er lokasjon. Hvem er nærmest din dør? Ja, ja, det er helt utrolig å vite. Men det er litt interessant at du bruker dagligvarerbransjen som eksempel også, for vi brukte jo mye det som Vi snakket jo mye om dagligvarerbransjen da vi startet Køtars, for hvis du ser på forsørmarkedet så er det veldig fragmentert. Det er nesten bare sånn mom-and-pop-shops, veldig få skjeder. Og det var jo kanskje litt mer sånn i dagligvarerbransjen for mange år tilbake i tid også. Så vi har faktisk sett ganske mye på dagligvarerbransjen, så vi tror jo at frisørmarkedet skal bli litt mer sånn at du har noen store kjeder, men oppi det så er jo selvfølgelig lokasjoner tror jeg er viktig, så vi har brukt ufattelig mye tid på å finne ut hva er en god lokasjon, og det kunne vi selvfølgelig ingenting om til å begynne med, men det er jo noe Så ja, nå har vi brukt mye tid på å sotte mye på gategjørene og telt folk som går forbi og alle disse tingene her. Ja, dette er spennende. Dette skal vi komme tilbake til. Men du, hvis vi tar tilbake til start. Altså, når startet dere, Katturs? Vi feiret syv år på mandag, altså for noen par dager siden. Så det startet i begynnelsen av desember 2015. Så det er noen år siden nå, men mye har skjedd siden den gangen. Var det sånn at du bare fikk en idé i huet, og så startet du? Nei, historien er vel at jeg var akkurat ferdig å studere økonomi, og ferdig med masteren min, og hadde ikke peiling på hva jeg ville gjøre. Jeg hadde jo tidligere kun brudd med å bli profesjonell ishockey-spiller. Det var på en måte det som stod i hodet mitt. Jeg visste ikke hva jeg ville etter at skolen var ferdig, så jeg endte opp ved tilfeldighet i Roma og jobbet for FN der, i fiskeriavdelingen. Og der traff jeg på et tidspunkt en som heter Andreas, som også er fra Bergen. Men vi hadde aldri truffet hverandre før, så vi ble kjent med hverandre der. Og for min del så jobbet jeg også parallelt gratis for en startup hjemme i Norge uten noe aksjer og eierende eller ingen lønn eller noe sånt. Så jeg var bare interessert i det. Og han var også litt sånn interessert i å starte noe for seg selv. Så vi snakket veldig mye om å starte et eget selskap når vi bodde der nede. Og sett i etterkant så er jeg veldig glad for at vi ikke startet noen av de selskapene vi snakket om. Hva snakket du om da? Jeg husker på den tiden der så var det sånn at alt skulle være en app, så det var jo nummer en. Og så hadde vi en sånn idé hvor man skulle knytte, det var jo veldig vårt eget behov, så man skulle knytte nye folk i nye byer sammen. Og så skulle vi pitche dette til en utvikler. Og så var vi så redde for at den utvikleren skulle stjele ideene våre, så vi kom opp med en dekk-historie, som da var en hundepasse-app. Og etter at vi hadde pitchet det for den utvikleren, så syntes vi den var så bra. Så da skulle vi gå for det. Hundepasse-appen? Ja, så det var mye sånne rare ideer. Men Andreas, han dro, for han var et ganske kort opphold i Roma. Han var der i et par måneder, mens jeg var der kanskje i ett og et halvt år. Så han dro tilbake igjen til Japan, hvor han faktisk bodde før han dro til Roma. Og så ringte han meg nesten et år etter at vi hadde vært sammen i Roma. Og da spurte han meg om jeg ville være med å åpne frisørsalonger i Norge. Og da trodde jeg først det var tull, for vi hadde aldri snakket om frisørbransjen. Ingen av oss hadde noe som helst erfaring fra den bransjen, og vi kunne i hvert fall ikke klippe hår. Men han hadde kommet over et konsept som heter Kubi House i Japan, som har gjort det veldig bra. Det har blitt veldig store i Japan, og også ekspandert utenfor Japan, og det har også kommet veldig mange copycats. Og det er basically det nærmeste du kommer køtters utenfor Europa. Så det vi gjorde var rett og slett å kopierte de, og så tweaked vi det til den nordiske markedet. Så vi så at det fungerte bra, så det var egentlig bare sånn ok, her har vi noe som faktisk kan funke. Så vi begynte selvfølgelig å se på markedet, spesielt i Norge. og så at dette kunne funke. Men det gikk jo veldig fort etter det, så han ringte meg jo rett før en helg, og så tenkte jeg på det gjennom helgen, og så kom jeg bare frem til at dette må jeg bare bli med på. Og jeg skal i hvert fall ikke la han starte et selskap som kanskje blir suksessfullt, og så skal jeg ha sagt nei til det. Så ja, så da var det bare å si opp jobben og dra til Norge. Ja, i Roma, altså i FN i Roma. Ja, det var der jeg satt og var der vi traff hverandre. Men ja, det var den jobben jeg da sa opp. Og så... dro hjem til Norge. Ok, så da er begge nye norge, eller? Ja, han dødde også en par måneder før. Han hadde vel andre tilbake til Bergen. Ok, dere har møtt seg igjen i Bergen. Hva er det første dere gjør? Det husker jeg faktisk, jeg har helt glemt det, men når du sier det, det første han sier til meg når jeg møter han i bæringen, det er bare sånn, shit, du har baller også. Vi har ingenting, du vet det, sant? Så ja, det var der vi begynte. Men det var jo Jeg husker vi hadde noen ekselark hvor vi satte opp caset, og det var ingen grenser for hvor stort det kunne bli. Det var bare å dra ut denne filen i evigheten, og det var så lønnsomt. Men vi måtte bare begynne et sted, så vi fikk skrapt inn litt penger, for vi hadde jo ikke noe særlig å gå inn med selv. Vi brukte vel stort sett det vi hadde penger på på å starte selskapet og også starte eget holdingsselskap. For det fikk jeg vite var lurt. Ja, det er lurt. Ja, det er lurt. Så jeg vet om noen som ikke hadde gjort det, som angret. Sånne ting fikk vi opp, men så var det jo selvfølgelig disse klassiske tingene vi gikk til Innovation Norge. Ja. synes vi hadde et bra samarbeid med de, jobbet bra med de, fikk litt penger av de, så det hjalp oss selvfølgelig. Og så fikk vi også litt penger fra noen i Vestå, men her snakker vi sånn, jeg tror vi snakker 150 000 i to runder. Så det var veldig sånn Det var veldig scrappy tilnærming, og det var, jeg husker første salongen, måtte vi bygge kjøl for henne. Så ja. Er det noen vi kjenner? Ja, to av de hadde jo akkurat startet, eller hadde akkurat solgt seg ut av den smarte kassa. Ja, Lasse. Lasse Harald. Så de kjente til Andreas, som da er min medgrunner. Så de kjente han fra før av, så de... de investerte, og så investerte noe som heter Momentum Partners, som akkurat hadde vel startet opp. Så dette var vel deres første investering. Så... Er det Arve? Jo, Arve Fresvik er en av de. Så det var deres første investeringer? Ja. Så det er jo et tipp av folk. Jeg tenkte at det er bra folk har med. Da tar man det litt mer seriøst. Så ja, så vi... Det var vi opptatt av å kunne være rundt folk som har gjort lignende ting før, eller folk som er flinke. Så vi visste at det ville jo hjelpe oss også. Men så var det bare mye hardt arbeid og litt sånn fake it til make it tilnærming i starten. Ja, for dere bygde den første frisørsalongen for hånd. Ja. Hvor var den lokasjonen? Her i Bergen, eller? Ja, den er her i Bergen. Så den... Det er vel den eneste salongen hvor vi har beholdt dette gamle designet. Så det er litt sånn vi ser på det som vårt museum. Så der har man sånne klippemoduler, sånne firkantede store bokser. for tankegangen var faktisk og det var dette vi jobbet med Innovation Norge med, tankegangen var faktisk å reise rundt med disse klippemodulene på arbeidsplasser på eventer, på idrettsavslagene en liten minirom? Ja, men greien er at det er ikke så mini heller for denne boksen den veier sånn 250 kilo og det var fire deler og vi tok det opp og ned og bærte det og altså det Hvorfor tenkte du? Du har nevnt det, var det Qubi? Hva heter det nå? Qubi House. Har du jobbet på den måten? Nei. Nei, altså for oss var det litt sånn selvfølgelig vi bare tenkte mange forskjellige ting, og så visste vi at også selvfølgelig hvis du skulle jobbe med Innovation Norge, så kanskje du kanskje får et tilskudd eller støtte til å lage noe helt likt som alle de andre har. Så du måtte jo være veldig kreativ, men vi vurderte faktisk lenge og gå for en løsning hvor vi egentlig fokuserte på å klippe kunden hjemme hos seg selv. At vi gikk hjem til kunden og klippet til der. Hjemmefrisørene. Ja, men da kunne du selvfølgelig ikke ta med denne 250 kilos boksen. Men ja, så... Du sa at det var interessant fordi at dere måtte liksom... Fordi det er jo sånn innovasjonsgrad. Er det ikke det? Det må være noe innovativt. Du får ikke støtte hvis du skal bygge noe som er helt likt alt annet. Ja. Så du må ha en eller annen tweak, du må ha et eller annet innovativt med deg for at de skal kunne gi deg støtte. Så slik Cutters er i dag, vil dere ikke få støtte på? Nei, det svirer jeg på. Du kunne kanskje fått støtte på Noatec igjen. Der kunne du kanskje få støtte, men å åpne en frisør så langt, det tviler jeg på. Men hva tenker du om det? Fordi, uten å kritisere noen, altså, regelverket er som det er, og de som jobber i nasjonalregelen, de følger bare regelverket. Men hvis man skal vurdere regelverket, da, hva tenker du om at det er sånn? Jeg vet ikke. Jeg synes det er vanskelig å si, men det som er helt åpenbart er jo at folk vil jo bare prøve å gå rundt det. Og for vår del var det litt todelt. På en måte så gjorde vi ting bare for å gå rundt det, men på en annen måte så var det også litt interessant å undersøke noen av de tingene man gjorde der da. Så det tvang oss jo på en måte til å tenke litt sånn annerledes. Jeg kan jo også forstå at Men eksisterende aktører kan jo også bli litt irriteret hvis man får mye støtte til å starte noe som er helt likt som det de som er derfor før driver. Så det er ikke godt å si det, men det er noe bra til å gå litt rundt i det regelverket hvis du vil ha støtte der. Ok, men dere hadde jo sånne 250 kilos moduler som tanken var å kjøre rundt med det og klippe folk. Men når innså dere at det er det... ikke var veien videre. Det synes jeg var kult med Innovation Norge, for de tvang oss til å gå ut på gaten og snakke med kunden, og teste konseptet før man egentlig hadde et ferdig produkt. Så det var en lintilnærming. Så det synes jeg var veldig bra, faktisk. Og det vi blant annet fant ut, var jo at veldig mange kvinner digget konseptet. Vi trodde jo det var et rent herre-konsept når vi startet det. Men når vi reiste rundt på disse arrangementene og klippet folk, så var det faktisk flere kvinner som brukte det. Så det var bare sånne interessante ting man fant ut som man kanskje i kjærela hadde funnet ut før man startet. Var det arrangementer å klippe folk? Ja, vi var på ishockey-kampus, vi var på julemarked, vi var på mange ulike universiteter, skoler. Og så satte du opp en liten frisørstol? Ja, den er 250 kilo. Ja, riktig. Dere gjorde det? Ja, ja. Det er interessant. Hvor mange trengte dere for å få til det der? Nei, det var meg og Andreas som startet med det, og så var det en frisør. Ja, så tre personer. Er det et bra business case hvis du skulle reist rundt tre personer for å klippe en person? Nei, det tror jeg ikke. Men det som er bra er at vi fikk ekstremt mye markedsføring. Så utrolig mange fikk jo vite hvem vi var, hvem vi reiste rundt på denne boksen på alle steder og klipper. Så vi fikk veldig mye markedsføring på det. Så når vi åpnet førstesalongen i Bergen, så var det mange som hadde hørt om det og kjente til det. Så det var jo på mange måter en oppbygging, egentlig. Det ble jo det, til den førstesalongen. Og så var vi jo veldig aktiv på spesielt Instagram. Så da hadde vi jo... Vi satte opp en Instagram-konto, og så... tok vi bare kontaktet egentlig alle folkene vi fant med over 2000 følgere. De bare kontaktet vi, og så skrev vi at vi har startet et dritkult konsept, mest populære salongen i landet. Det var selvfølgelig ikke det på det tidspunktet. Vil du komme og ha en gratis klipp mot at du legger ut på din egen kanal? Og så var det selvfølgelig noe som ikke svarte, men veldig mange svarte og kom til oss. Så det var jo på en måte sånn vi bygget denne merkevaren til å begynne med. Ja, ok. Så da den første salongen åpner, er det som å renne folk ned dørene? Nei, men det var det vi sa. Nei, men vi gjorde ikke det. Men det var veldig mye venner og familie, spesielt i begynnelsen. Men... Vi sto jo veldig mye utenfor salongen og delte ut flyer, skaffe, dro folk inn i salongen. Og så tror jeg folk ble fornøyd. Folk hørte snakk om det. Så det ble jo at det ble ganske mange folk der. Og så... Så prøvde vi å åpne noen nye salonger noen andre steder, og vi så at folk var interessert i det. Så jeg tror vi traff et marked som hadde behov for en mer effektiv og rimeligere klipp enn det som var der på det tidspunktet. Så jeg tror nok vi traff et eller annet behov som ikke var dekket på det tidspunktet. Stemte det at det var kvinner? Som var den målgruppen dere tenkte? Nei, dere tenkte om menn, dere? Vi tenkte det var menn, ja. Og det var kvinner som egentlig satt mest pris på det? Begge deler satt pris på det, men det var mest kvinner. Jeg ville jo tenkt at det er menn. Det var det vi jo tenkte. Men det er jo også dyrere for kvinner å klippe seg av en eller annen syk grunn. For vi har sett at det ikke er noe mer komplisert å klippe kvinner. Det tar ikke lenger tid heller, men det er dyrere for det. Og så vet vi at kvinner har høyere kjøpsviljet. Så det henger kanskje sammen med det. Så differensen for kvinner blir mye større. Så jeg tror ikke det henger noe sammen med det, men selvfølgelig det var kjempepopulært for menn også. Nå har vi jo sikkert like mange av hvert kjønn. Ok, og da prisen er når du starter, så er prisen 299 eller? Ja. 299. Nå er den vel 349 nå? Ja, den er 399. Den er 399, ja. Men det har vært mye... Han har egentlig bare fulgt prisutviklingen i samfunnet. Ok, det er en ganske sterk 30-30. Relativt til konkurrenter så ligger han sikkert på det samme. Ja, nettopp. For det er jo det høye poenget. Relativiteten til konkurrenter. Ja, så det ligger sikkert på det samme. Men det var jo et... Det var en utrolig prissjokk i markedet. Men vi måtte jobbe veldig mye med denne. Kan du få en bra opplevelse? Også spesielt med denne 15 minutteren. Det var veldig mange som var sånn, hva skjer hvis man bruker over 15 minutter? Bare stopper man midt i klippen hvis man ikke er ferdig? Eller må man betale mer? Så det var veldig mye sånn at man måtte lære opp kunden. Så vi stopper selvfølgelig ikke midt i klippen. Du får... Du får den klippen du vil, og du betaler på forhånd, og noen ganger tar det mer enn 15 minutter, og noen ganger mindre. Jeg vil tenke at det er noen innkjøringsproblemer. Som du sier, 15 minutter, frisører, for du må jo bruke frisører, for du klipper ikke du, ikke sant? Nei, nei, nei. På 15 minutter? Nei, absolutt ikke. Så det er en ny måte å jobbe på, Det må jo ha skjedd en del ting som ikke burde skje, sikkert. Ja, men det er jo det som er interessant. Det er ekstremt mye du kan kutte som ikke har med hårklippene å gjøre. Så det er jo det som gir tid både før og under og etter klippen som du bare kan ta vekk, og så sitter du igjen med hårklippene. Er den ofte rundt 15 minutter uansett? Ja, den trenger hvertfall ikke være veldig mye mer hvis du tar vekk alt det andre. Du kan jo bare tenke at hvis du går inn i en tradisjonel salong, så er jo det... Du vil komme inn, og så vil du kanskje få litt kaffe, du sitter der og venter, og så tar du kanskje for en hårvask, og så tyrker de håret ditt, og så venter du litt til, og så kommer du til stol, og så skal du begynne å klippe, og så får de kanskje noen andre kunder som skal bestille en time, eller de skal selge produkter til noen andre. Så er det det gårende. Så hvis du bare tar vekk alle de tingene der, så vil du jo hente ekstremt mye tid bare på det. Hvordan er verdiforslaget for frisørene? Tjener de mer på klippene måten her, eller tjener de mindre, eller hvordan er det? Det er to ting vi har vært ekstremt opptatt av fra dag 1, og det ene er jo dette med kunden. Vi må være det beste stedet for kunden, for de kan gå utrolig mange steder, og så må vi være det beste stedet for frisørene, for de kan også jobbe veldig mange steder. Og vi må ha utrolig mange folk hvis dette skal funke. Så vi har egentlig hele tiden vært utrolig opptatt av og jobbet veldig mye med at vi skal ha bedre betingelser enn andre steder. Så vi har, som en av tingene da, så har folk hos oss, de har bedre lønn enn snitt i bransjen. Vi har også jobbet mye med det der med kjemikalier, så vi har jo ikke disse kjemikaliene som andre salonger har. Jeg tror nesten 40% må slutte på et eller annet tidspunkt på grunn av problemer med kjemikalier. Så det kan være både knyttet til farging av hår, men også dette med vask. Så du får mye eksem på hender og problemer med pusten og så videre. Det er mange sånne ting som vi ikke har som gjør at folk som gjerne ikke kan jobbe i en tradisjonell salong lenger kan jobbe oss ofte. Så det er mange sånne Det er mange fordeler med å jobbe hos oss også. Ja, ok. Så de tjener bedre, men de må jobbe mer. Nei, de må ikke jobbe mer. Nei, fordi jeg har vært på sånne cutters, og da er det jo veldig smooth line-up. Kommer ny kunde, og det er... Du vil nok trolig ha flere kunder enn du har i en tradisjonel salong, det vil du nok. Men du vil nok ikke jobbe så mye mer. Og det har vært en liten sånn myte også at, ok, fem minutter klipper man fire i timen da. Men man gjør ikke det, for det er jo også tid mellom kunden, og så ser vi også det at hvis vi har... hvis vi har fire kunder på en frisør i timene, hvis det er snittet, da vil du i realiteten ha en helt ekstrem lang ventetid. Så det vil ikke være bra for noen parter. Ja, det er en lekk som man regner tre timer, eller? Nei, vi har satt det optimale i sånn 2,34. Ja, litt ofte. Så hvis du kommer over det, så blir det bare alt for mye å vente til. Ja. Og, ok, så det er interessant, altså du, altså det må være bra for kunden, verdiforslag for kunden, som er lav pris, drop-in? Ja, altså det er jo basically bare convenient og enkelt, og en skikkelig bra pris. Ja, og det er liksom, du føler at det ikke blir lurt, på en måte. Det er liksom no bullshit. Ja, og det var jo veldig bevisst på, for det er Og det tror jeg folk setter veldig pris på også. Hvis du går inn i en tradisjonell salong i dag, så vet du egentlig ikke hva du skal betale. Og du betaler etter at du er ferdig, så det er en overraskelse hva du kommer til å betale. Alt er en negativ overraskelse. Ja, og så avhenger det av hvem som klipper det, hvor mange års erfaring den personen har, hva for en hårklipp hadde du, og da blir det så og så dyrt. Og så spør de kanskje om du vil ha noe i håret, og så finner du ut at du må betale for det på slutten. Så tanken var bare sånn, ok, vi skal ha en pris, du skal betale på forhånd, og det er bare sånn superenkelt. Du vet hva du betaler, og du vet hva du får. Det er verdiforslaget til kunden. Verdiforslaget til frisørene er mindre yrkeslønner til skader i forhold til eksem, bedre snitt bransjelønn. Ja, riktig. Jeg tror også folk bare tenner på det å jobbe i et selskap som har store mål og ambisjoner, og du kan jobbe mange steder både i Norge og reise andre land. Så jeg tror også folk tenner på det, og det er gjerne sånn Hvis du vokser fort, så er det også mye karrieremuligheter. Så det spiller jo også inn. Ja, så hvis man vil reise til Sverige eller Finland i jobben? Ja, da er det bare å reise. Andre land. Ok, så også er det jo da dette med at dere må treffe på kunden, dere må treffe på frisør, og så må dere treffe på, som vi var innlitt inne på, lokasjon. Ja, ja, det må vi. Hvor viktig er lokasjonen? Det er veldig viktig. Fra 1 til 10, hvor viktig er det? Ja, alle de 10. Ok, det er topp. Alle 10. Så... Men ja, lokasjon er kjempeviktig, og så er det den avveiningen, hvis du skal ha prime, så må du betale mer enn hvis du skal ligge på en sidegate. Så du må jo få såpass mye mer volym av å ligge i prime at det lønner seg, og det ser vi at det gjør for vår del. Ja, akkurat hvordan ser et sånt regnstykke ut da? Sånn, bare tenk regnstykke. Det må være, altså prime, hva er det for noe? Typisk alliansgate? Ja, eller det viser vår prime. Det aller beste vi kan være på, det er store kjøpesentre som ligger utenfor sentrum. Ok, Sandvik og Storsenter da? Sandvik og Storsenter, og det var det jeg skulle til å si. Hvis også i tillegg har bra kjøpekraft i området, så er det en sånn sweet spot for vår del. Så samvikk av Storsandter igjen, i Bergens område har vi Lagun Storsandter. Så ja, det er de der aller beste scenene, og det vet vi. Vi vet at vi kommer til å gjøre det ekstremt bra før vi har oppnått. Hvorfor er det... Er det noe dere har tenkt ut, og så var det riktig? Eller var det noe dere fant ut? Vi trodde jo til å begynne med, så trodde vi det kun handlet om mennesker som går forbi lokasjonen. Det var det eneste vi trodde var viktig. Trafikk. Ja, trafikk. Så vi satt veldig mye på, ja, egentlig alle gategjørner, alle kjøpesenter. Så bare teltet vi folk, og så så vi på statistikk også i området, på hvor mange som gikk forbi gatene eller inne på kjøpesenterne. Og det var kun det vi brød oss om. Men så fant vi etter hvert ut at ja, det betyr noe, men det betyr enda mer hvor mye penger folk legger igjen i området. Og kjøpesenter er jo veldig enkelt, for da har du veldig mye tilgjengelig statistikk. Og folk drar spesifikt til kjøpesenter for å bruke penger. På gatalokasjoner, også sånn, typ togstasjoner og sånn, så kan du ha veldig mye folk som går forbi. Men det betyr ikke at de skal legge igjen penger. De går egentlig bare fra A til B forbi. Ja, for vi klipper ofte barna på Cutters. På Sandvik og Storsenter. Der bor vi rett ved. Og da er det sånn der, ok, da setter jeg dem, mens de klipper seg, så handler jeg noen greier i sportsbutikken. Det er så convenient da, med en større pakke. Betyr det noe? Ja, folk er jo i det mindset at de drar til en destinasjon for å bruke penger og tid. Da vil vi få gjort inn det så mye som mulig. Ja, ja. Så det at vi er der, det ser vi viktig for oss. Så det vi ser er at områder med for eksempel kjøpesenter med høy omsetning er bra, og så ser vi også at jo høyere kjøpekraft det er i området, jo bedre gjør vi det. Nettopp. Hvorfor er det sånn, tror du? Jeg tror også noe av det han henger sammen med at områder med høy kjøbekraft også har høyt pris til konkurrenter. Så det spiller jo inn. Også er det vanskelig å si på de andre tingene. Men det er en interessant greie. Det er helt motsatt til det vi trodde. Ja, nettopp. Og måten dere finner ut av på er egentlig bare å prøve å... Ja, det har vært prøvinger. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Og så jo flere salonger du får, jo mer data har du. Hvor viktig har dette med data vært for dere? I begynnelsen var det ikke så viktig, men nå prøver vi å bruke det så mye vi kan til å treffe bedre beslutninger. Har du en såkalt growth metric? Vi har en ganske bra modell som predikerer omsetningen vår. på nye steder vi ikke har oppnått. Så vi vet med ganske god sikkerhet hvordan en lokasjon vil gjøre det, uten at vi nødvendigvis har vært der før. Og da er det jo mye lettere å investere mye penger i det. Ja, selvfølgelig. Og det ser vi også. Vi har mange så lange i Norge, men det er ekstremt mange steder vi vet at vi fremdeles kan åpne, hvor vi vet at vi kommer til å gjøre det bra. Nettopp, ok, skjønner. Men dette er jo interessant, så hva vil du si potensialet er i Norge? Hvis vi snakker i prosent av det dere er i dag, hvor mye vekst kan dere ha i Norge? Det er vanskelig å si, men vi er ganske sikre på at nå har vi 92 salonger i Norge. Vi er ganske sikre på at du fint kan vaffle opp til 150. Ja. Og så er det etter det, da vet man ikke. Man kan også ha mer, men da er det litt vanskeligere å si. Hvor mange er det i Sverige? 12, og så er vi 13 i Finland, åpnet akkurat den nye i Finland. Kan det stemme at dere er på Kastrup også? Vi hadde en salong der som ble lagt ned når pandemien kom. Så vi hadde en salong i Danmark. Og den var ganske bra på topplinjen. Jeg tror han hadde to millioner i leie, helt syke leiepriser der. Men det var en ganske bra salong for oss. Så jeg tror på det der flyplasskonseptet å kunne ha salonger på flyplasser. Ok, dere har 12 i Sverige. Hvordan går det fra 12 til 100 i Sverige? Ja, det er jo basically å prøve å gjenskape det man har gjort i Norge. Men vi ser at det er vanskeligere å gjenskape suksessen for hjemmemarkedet enn i nye markeder. Hvorfor det? Nei, du må jo egentlig bare begynne på nytta. Jeg tror veldig mange ser det at det er mye vanskeligere å gjenskape det du har gjort i et marked. En ting er faktisk å klare det et marked, men så skal du klare det i veldig mange andre markeder også. Men kan ikke dere bare bruke den modellen dere har? Jo, vi tror jo på det, så planen var jo å rulle ut nye nå. Nå har vi, spesielt Finland nå, så har vi flere som er signet, som åpner nå ganske snart. Og så har jo ting vært... Ting har vært litt på vent for vår del, for man har hatt respekt for den perioden vi har vært gjennom. Vi har vært gjennom to år med pandemi, så vi har jo ikke vært helt sånn her vildbasser på ekspansjon i den perioden, for det har vært mye usikkerhet. Man har vært faktisk helt stengt ned, som har gjort at man har vokst roligere, eller sakte, enn man ellers ville gjort det. Men nå går vi ut av den perioden, og så går man jo inn i ... Det som ser ut som en resesjon, men vi tenker at det kan også være en ting som vi kan dra nytte av som en value player i dette markedet. Ja, for jeg vil jo tenke at da kan du få en større andel av de som bruker dyr hårklipp enn de som bruker billig hårklipp. Og veldig mange av de som går til køttet har jo kommet fra mid-high-end- frisørsalongene, men vi tror jo at enda flere, spesielt for high-end-salonger, kanskje nå vil tenke seg om å kanskje gå ned til value-market den neste tiden. Ja, du sa det da, respekt for den tiden det har vært i, for jeg har inntrykk av at frisøret var en måte sånn de som var i frontlinjen på de som ble mest rammet. Du kan ikke kjøre frisør over Zoom, liksom. Og du var jo mye i media også, rundt disse tingene. Så har det bygget en forsiktighet inn i deg? Nei, jeg vet ikke om det har bygget en forsiktighet, men jeg tenker... Man burde ha respekt for de omgivelsene man står i. Så det er vel mer at man ser... Noen ganger så kan man vokse ekstremt mye, og det er lurt å gjøre det, mens andre ganger så burde man kanskje... trukke litt på bremsen på grunn av det som står rundt deg. Så jeg tror egentlig det bare handler om å prøve å være litt... Du har jo hele tiden lyst til å vokse så mye som mulig, men... Hva tenker du nå da? Nei, nå har vi sagnet en god del lokasjoner som kommer. Men jeg vil fremdeles si at man må ha respekt for den tiden man går inn i nå også. Men... Jeg tror vi kan dra ganske bra nytte av den tiden, og at vi relativt til konkurrentene våre kan gjøre det ganske mye bedre. Hva er den største feilen du har gjort i dette her? Nei, det er mange. Som du har lært noe av, som har blitt et nytt prinsipp for deg da? Jeg har ikke en spesiell ting som jeg tenker på, men det er litt sånn når du starter et selskap, så hvertfall for vår del så gikk vi jo rett fra skolebankene. Så du kan jo strengt tatt ingenting om å starte et selskap, du kan ingenting om ledelse som kanskje blir aktuelt på et senere tidspunkt. Så det er bare sånn ekstremt mye du må lære deg, så du må bare være sulten på å lære og ydmyk for å alt du ikke kan, og så tror du kommer langt hvis du tenker sånn. Ja, for da har ikke du en master i økonomi og ledelse. Jo. Hvor mye betyr det, den der ledelsesbiten din? Nei, jeg tror ikke... Altså det du lærer på skolen, jeg vet ikke hvor mye det egentlig betyr annet enn at det er et bevis på at du vil litt løye og jobbe. Men ja, du må bare lære deg alt in real life. Hva har du lært om ledelse? Det jeg har sett er jo at, eller for det første så tror jeg man som grunner kan komme ganske langt i selskapet sitt uten å være borte i ledelse i det hele tatt. For i begynnelsen gjør jo du absolutt alt sammen selv. og du får kanskje inn etter hvert noen folk, men da jobber dere ganske tett i et team, og du gjør dine oppgaver som du går på, og de gjør sine ting. Vi har jo sett at etter hvert så blir det mer og mer mennesker, og du får etter hvert kanskje et management team, ledelsesteam, og de trenger oppfølging igjen. Så det er jo da du ser at «Ok, shit, nå må jo man klare å faktisk ta det steget fra grunnen til leder, og utvikle seg i takt med selskapet». Og det er noe jeg selvfølgelig har brukt mye tid på og vært veldig opps på, og som jeg har også stor respekt for. Og du ser jo også veldig mange grunner for å svinne gjerne ut av selskapet etter hvert, enten fordi de ikke klarer det skiftet, eller fordi de rett og slett ikke trives med det, de har ikke lyst til å gjøre det. Så jeg har vært veldig opptatt av å gjøre snakke og lære av folk som har gjort lignende ting før. Og så er det bare å være åpen med ledergruppen sin og få hjelp av hverandre og gi hverandre ærlig feedback. Helt ærlig, hva er morsomt? Å være gründer og bygge noe nytt? Eller å være leder? Jeg synes den er mellomtingen, hvor jeg kan gjøre begge deler. Det var dritgøy å bygge det fra null, men jeg har ikke lyst til å gå tilbake og gjøre den her, for det er skikkelig mye drittjobb du skal gjøre. Det var kult den gangen, men det er mye jeg ikke har lyst til å gjøre en gang til. Og det er jo alltid mye usikkerhet, men det er jo ekstremt mye usikkerhet når du står med null lønn i mange år, og du har ikke peiling på om det kommer til å gå bra eller ikke, og alt du bare må gjøre. Så det er Jeg synes hvis jeg kan velge, så vil jeg heller velge der du faktisk ikke kommer til lenger, og både kan videreutvikle selskapet, Også kan ta den lederdelen. Så jeg synes en mix er kult. Så jeg synes det er kjedelig hvis du kun gjør en del. Så den er utrygg, altså den har litt sånn tryggere base å jobbe fra. Og fordelen med ledelse er at du kan jo få du kan jo på en måte eksponensielt utvide kapasiteten din gjennom andre. Hvis du er en god leder da. Hvordan vil du karakterisere din type ledelse? Eh... Hvis jeg hadde spurt dem for to år siden, så hadde jeg sikkert sagt at jeg vet ikke. Nå har jeg fått jobbet litt mer med det, men jeg ser at jeg er veldig på den at jeg gir frihet og ansvar. Så jeg er veldig bevisst på at jeg må få inn bra folk på teamet mitt, og de skal jo helst være veldig mye bedre enn alle de andre som er der på det de skal gjøre. Så jeg kan gjerne sitte med dem og sette konkrete mål, men de skal jo være personen som forteller meg hvordan man når det målet. Så det skal være litt opp til dem, og så er det jo bare å sørge for at De lykkes i sin jobb og at de jobber bra sammen med teamet som er rundt det, og hvis de ikke gjør det så må du gjøre noen endringer. Er det så enkelt at det bare er noen flinke folk og så gir du noen mål og så gjør du noe? Nei, det er jo ikke det, for de må jobbe bra sammen også. De må dra i samme retning. Og i perioder så kan det hende de gjør det. Og i perioder kan det hende man ikke gjør det. Og spesielt når man vokser og skalerer selskapet sitt, så er det på samme måte den som er grunnen der. Den vil jo typisk være bra i tidlig fase og dårlig når man kommer lenger. Men det kan være det samme med de andre som jobber der. Der kan det også være folk som er veldig gode i tidlig fase, men som ikke funker senere. Så på et eller annet tidspunkt så må du mest sannsynlig bytte ut en del av folkene i selskapet. Og det tror jeg er en vanskelig ting, i hvert fall hvis det er folk du har jobbet med i mange år, hvor man etter hvert ser at dette funker ikke lenger. å faktisk gjøre de andre igjen. Og det er noe jeg har tatt i hjertekant, at det er noe man... Jeg tror veldig mange burde gjøre i de grepene tidligere, da, enn det man gjerne gjør, om man vegrer seg for det. Har du vært i situasjonen hvor du har vegret deg for det? Ja, selvfølgelig. Jeg tror... Jeg tror alle som har jobbet med det en stund vil ha vært borte i den situasjonen. Har du gjort de samme vurderingene rundt deg selv? Ja, selvfølgelig. Det gjør jeg hele tiden. Som grunn er det litt som å si at veldig mange forsvinner etter hvert. Men enn så lenge har jeg det kjekt. Så ja. Jeg leser mellom linjene her nå. Det er ikke sånn at du ikke har vurdert andre ting? Nei, selvfølgelig ikke. Men så lenge Køtters vokser og man har det gøy, så er det... Altså, du skal ha en ganske bra annen idé for å heller ville hoppe på det, så lenge det du er på fungerer sinselig bra og det er stor potensial da. Ja, for da tenker du, uten at vi skal gå langt inn i det, men la oss si du skal slutte i Køttårs og gjøre noe annet, da. Tenker du at du skal inn i et nytt selskap, eller tenker du at du skal bli mer som en investor og investere? Altså, helt ærlig, så har ikke jeg tenkt sånn alt for mye på det. Og det mener jeg også, det er ekstremt mye man kan gjøre med Køttårs fremdeles. I våre øyne, altså sett utenifra, så kan det kanskje se ut som at man har fått til mye, men vi ser jo på det som et lite selskap som så vidt er i gang, som kan oppnå veldig mye. Og så lenge man ser at det er så mye potensial i selskapet, så har man jo lyst til å få ut det man vet bor i selskapet. Så det er på en måte det som er mitt neste mål, å vise potensialet. Det er egentlig et veldig godt svar, fordi altså for det er et spørsmål som er vanskelig å gjøre. Det man har lyst til å gjøre er å jobbe et sted hvor det er stort potensial til å våkse. Så hvorfor skal jeg ikke jobbe med dette her? Hvorfor skal jeg jobbe med noe helt annet? Men selvfølgelig, i case av korrupsjonen Kommer man ikke komme av noen vei, så tror jeg nok veldig mange forsvinner. Det gjør man nok. Har du hatt bevisst forhold til kultur? Jeg vil si ja og nei. For det er jo så utrolig mye å tenke på når du starter. Og det vil være feil av meg å si at kultur var top of mind når vi startet. Men det er noen ting vi var veldig opptatt av. Og det ser jeg henger igjen den dag i dag. Og en av de var at vi var veldig opptatt av at ingen skal være for god for noen type jobber. Så vi sto veldig mye og delte ut flyers, kaffe, vi kostet hår mellom kundene. Og det ser jeg sitter igjen den dag i dag. Så hvis vi for eksempel skal rekruttere en ny person til ledelsestime, jeg trenger ikke være med i prosessen engang, da vil folk sitte der og snakke om viktigheten av at man har folk som kan bli skitten på hendene og som tør å gjøre drittjobben uten at man nødvendigvis skal stå og koste hår i salongene, men det er likevel det mindsetet som vi bare ser henger igjen fordi vi fokuserte på det i begynnelsen. Så det synes jeg er kult å se. Så hvis man Hvis man er der nå at man har startet eget selskap, så tror man for mye igjen av å være bevisst på den kulturen man vil ha da. Så jeg skulle ønske vi kanskje hadde vært enda mer bevisst på det den gang igjen. Og utover det så har jo kulturen mye blitt til av ting som har skjedd. Så vi var jo Vi var veldig på den der, vi skal snu bransjen opp ned, vi skal bli størst, vi skal være best for kundene og for sørene. Altså en underlagposisjon? Ja, hele den der, og vi fikk bransjen veldig mye mot oss, så det var å kutte oss mot resten av verden. Det er en perfekt situasjon å være i. Ja, altså hele det der skapte en slags kultur uten at vi nødvendigvis bevisst tenkte at nå skal vi skape køtteskulturen, men det er på en måte det blir en del av kulturen nå. Så det er litt sånn, altså den der ja, rebellen. Ja, det er rebell som skal vise verden at vi er bra nok. Ja. Men du sa, er det ting dere på en måte nå, ofte når selskapet vokser så blir det mer profesjonalserte når du har fått inn prokuratøs? Ja, svensk private equity selskapet prokuratøs. Hvor mye har de kjøpt seg? 65%? Ja, så de kom inn sommeren 2019. Så de eier da, de sitter jo egentlig på to tredjedeler av selskapet? Ja. Men ikke helt to tredjedeler? Nei, de kom inn, så da jobber man jo med de, så da går man jo fra å kunne gjøre akkurat som man vil, til å også skulle ta hensyn til noen andre. Ting blir vel kanskje litt mer profesjonelt, litt mer rapportering, og så får man litt mer input fra Folk som har vært borte eller ingenting før. Og så bare prøver man sammen og... Ja, for hvordan er det å forholde seg til disse svenske... Altså, prokuritas? Det blir... Den største endringen er jo bare at du i det hele tatt får noen å forholde deg til. Det er jo egentlig den største endringen. Og spesielt de som jobber på... økonomidel, de vil jo få det er kanskje de som merker størst forskjell, for de må jo plutselig rapportere til noen andre. Men samtidig så får man jo også inn folk som har vært borte i lignende ting før, og som jobber med andre selskaper, som gjerne er borte i samme type utfordringer. De har kanskje et bra nettverk. Er det ting dere har vært uenige med dem om? Ja, selvfølgelig. Og hvordan løser man det, når de er største eier? Nei, de er faktisk veldig opptatt av at selskapet skal drives på egen hånd. Så det som ledelsen i Køtter sier, og det jeg sier til dem, det veier veldig tungt. Så de har veldig respekt for at vi er her for å hjelpe, men vi skal ikke drive selskapet for å kunne gjort det selv. Men de kommer med bra input, og som regel så finner man en slags enighet til slutt, så det har ikke vært noen store krangler eller sånn, men selvfølgelig er man ikke enig om alt. Hva er et eksempel på bra input som de har kommet med, som har løftet selskapet? Nei... Det er vanskelig å si hva de har gjort, men jeg husker en ting de kom med, det var at en gang vi begynte å jobbe med det, det var at la oss fokusere på noen få land og gjøre det skikkelig bra, i stedet for å åpne i 20 land samtidig. Det kan hende vi hadde gjort hvis vi ikke hadde begynt å jobbe med det. Så er det mulig å si hva som hadde skjedd. Det kunne gått bra det også, men det kan også tenkes at man hadde spredt seg såpass tynt at man hadde begynt å slite. Så det er nok litt med den her Litt mer sånn prioritering på hva som faktisk er det viktige. Ja, apropos det. Dere er jo i Finland og i Sverige. Hva satser dere mest på? Er det Sverige? Nei, begge det da. Like mye? Dere har signet masse nye lokasjoner nå. Ja. Det er det altså lønnsomme? Ja, det er jo også en veldig unik ting da, med å starte et selskap når du ser på køttet. Så vi har jo... Tjent penger fra dag 1. I begynnelsen så henger det selvfølgelig sammen med at vi selv hadde null i land. Det hjelper jo, men vi så det at vi klarte å begynne å tjene penger på salongene veldig tidlig. Og så ja, vi var scrap i begynnelsen da vi brukte ikke mye penger på salongene. Hvis du Det er forresten morsomt hvis du ser bilder av de første salongene våre. Men vi har klart å tjene penger på salongene fra dag 1. Og det har jo gjort at man har kunnet finansiere veksten. Og så har vi hentet litt penger underveis, men det er ikke mye. Så det har vært mer for at man ønsket å vokse fortere. Så ja, det er selvfølgelig noe vi er stolte av at man har klart det. Men det viser jo også bare at vi traff et marked hvor det var et behov som ikke var møttet. Har du investert i startups? Ja, noen. Hvor viktig er lønnsomhet for deg? Jeg synes det er viktig, og så kan man jo sikkert si at man har vært en del år nå hvor det kanskje ikke har vært så verdsatt. Men det ser jo ut som at man nå går litt tilbake i det at lønnsomhet blir viktigere igjen. Hvordan vurderer du en annen startup som du skal investere i? Det er jo dritvanskelig. Det jeg ville vurdere mest er jo bare folkene som er der. mer enn noe annet, kanskje. Så, ja. Ja, det er vanskelig. Og det er jo som i hvert fall i tidlig fase, så er det, før du har data eller noe som helst, så er det jo... Ja, hvis du kommer litt senere, så kan jo du se mer på data, men ja, veldig tidlig er det vanskelig. Ja. Du er jo sånn, altså, askeladden er, altså, askeladden og køtters blir ofte nevnt i samme åndedrag, men det er Det er ikke sånn at Køtters er et Askeladenselskap? Nei, det er det ikke. Men Askeladen var innetiden, altså de folkene i Askeladen investerte i Køtters tidlig, var det sånn? Ja, så vi fikk inn litt sånn som jeg nevnte. Vi klarte jo å vokse på egen lønnsomhet, men vi hadde til litt penger for å vokse fortere, og Så vi hentet inn penger fra enkeltinvestorer som vi kom i kontakt med. Og noen av de folkene som da investerte i Køtters, de ble jo da kjente med hverandre gjennom å investere i Køtters. Og så så de at Køtters funket ganske bra. hva med å prøve å starte noe lignende, og starte et eget selskap, hvor man kan starte lignende selskaper i andre bransjer. Ja, hva tenker du om det? Nei, jeg tenker det er helt fælt. Nei, nei, ikke sånn at det er. Jeg bare tenker, det er jo en av innsiktene man kan hente ut av Cutters. Bare liksom gjør noe der noen gjør noe i dag, bare gjør det på en annen smart måte. Ja, det er nok litt det der med at man må ikke finne bjule på nytt. Nei. Altså man... Man kan gå inn i en tradisjonell bransje og bare gjøre ting litt annerledes, og så har man noe som kanskje kan funke ganske bra. Er det andre bransjer du ser som åpenbare å gå inn i? Det er ikke noe spesifikt å tenke på, men det er ingen tvil om at det er mange useksige bransjer der ute som man kan få ting til i. Det er jeg helt overbevist på. Jeg har en kompis som bor i USA, vi har studert sammen til i 2000-tall. I 2010 startet han og et par andre college-kompiser, smartinger, startet en bilvask. Og bakgrunnen for det var at de sa at ingen smarte folk har lyst til å jobbe i en bilvask. Så derfor kommer det å rulle. Ja, det er akkurat det. Det er noe med det. Han pensjonerte seg for... Han har impulsert seg som 32-åring, og de vil også kunne gå helt sinnssykt bra. Men det ligger noe i, hvorfor ikke bare gjøre det mest usiktsige bedre? Ja, det er noe med det. Så ja, vi er fan av det. Yes, ok. Vi skal avrunde nå. Hvis du skal gi noen tips til de som kommer etter deg i løypa, i grunndeløypa, hva er det du som... hva vil du delt? En ting som jeg selv prøver å leve veldig etter, i hvert fall er det bare å alltid prøve å gjøre det beste, uansett hva du driver med. Så det kan jo, hvis du starter et selskap, så kan du implementere det der, hvis du jobber i en vanlig jobb, så kan du gjøre det der. Ditt private liv, helse, alt sammen, det er bare sånn, hvis du Hvis du bare har det mindsetet, uansett hva du driver med. Altså gjøre ditt beste, eller være den beste innenfor det du gjør? Gjøre ditt beste uansett hva det gjelder. Enkelt eksempel, hvis du sitter på lørdagskveld med sjokoladen foran deg, skal du ta den sjokoladebiten, eller skal du droppe det? Hva vil du si å gjøre ditt beste der? Ja, det er jo å droppe det, og kanskje det er da, ok, skal du sitte og se på TV lenge på kveld, eller skal du legge det tidlig og være mer produktiv på morgenen? Liksom bare hele det, hvis du bare har det mindsetet hele tiden, så tror du kommer ganske mye lenger enn hvis du ikke vil det, og så er det bare spørsmålet, ok, gidder du det? Så det er egentlig å gå inn i friksjonen, faktisk? Ja, ja, ja, det er jo mye det der gjøre det du egentlig ikke vil, men som du vet, altså du vet at det er det beste for deg, men du vil egentlig ikke gjøre det. Så du er ikke en som spiser sjokolade og legger deg sent? Nei, jeg prøver å unngå veldig, ja. Jeg er ikke noe perfekt, men jeg er veldig sånn her, jeg prøver sånn, uansett hva det gjelder, så prøver jeg å bare gjøre det beste. Ja, for hvor viktig er disse prinsippene for deg i hverdagen? Altså, for meg er det kjempeviktig. Så, ja, jeg elsker å teste nye ting, og det jeg ser funker, det holder meg til, og så... Ja, så det er både helse og trening og jobb og alt sammen. Ja, for da har du noen andre prinsipper rundt dette med privatliv. Det er mye jobbing. Jeg vet ikke om du har familie og barn? Vi har ikke barn, vi har en liten hund. Ja, det er små ditte barn, i hvert fall i starten. Hvordan tenker du den balansen mellom det å jobbe og det å bruke tid på ting som ikke er jobb? Jeg tenker at det er lurt å være bevisst på det. Men det er litt av det som vi er inne på, og litt sånn som Køtas kom også, hvis du kutter vekk utrolig mye ting du kan kutte vekk da, som gjør at du får mer tid. For eksempel det som er på TV. Hvis du bare slutter å se på TV, det er så utrolig mye tid du får. Og bare det der, hvis du trener hver dag, hvor mye mer energi du får, hvor mye mer på du er. Det tar litt tid, men du har mye mer energi til å gjøre alle de andre tingene. Så det er bare sånne små ting, også det der å legge seg tidlig, fyrt mye mer på morgenen, mer pigg. Utrolig mye sånne små ting du kan gjøre som gjør at du får mye mer energi og overskudd i hverdagen, både til privatlivet, men også jobben. Hva er det du koser deg med da, som ikke er jobb? Nei, det er et godt spørsmål. Hva er det? Man kan jo kose seg uten å se på TV og spise godis. Er det ishockey? Nei, jeg bruker ikke så mye tid på det. Men det henger jo veldig hjemme. Jeg prøver å trene hver dag. Det gjør jeg jo. Jeg prøver å oppfordre folk som sitter på kontoret til å trene. Trene gjerne i hverdagen også. Hva gjør trening med det? Du får et altså en ting er selvfølgelig at du blir i bedre form, men en annen ting som vel så viktig er at du får, jeg vet ikke, du får et kick, det blir som en restart på dagen, så hvis du trener midt på dagen og går tilbake på kontoret, så er det noe som du begynner dagen på nytt. Så du får på en måte, ja, det blir en slags meditasjon, egentlig. Så... Veldig fan av det. Største utfordringen til Cutters fremover, hva er det? Det å klare å gjenskape det samme som man har gjort til noe i Norge i alle nye land. Hvis du ser i fremtiden og ser at det feiler fullstendig, hva gjorde dere som gjorde at det feilet? Det hadde jeg visst, så vil jeg ikke gjøre det. Nei, for å unngå å være litt inne på det med fokus. At det ikke går på mange steder samtidig. Dere har en modell nå som fungerer i Norge, så det er spennende å se om den fungerer i andre land. Men er det noen antagelser som dere er usikre på? Nei, men det er jo litt av det samme fokus. Vi har vært veldig på dette med å klare å si nei også. For du har jo veldig lyst til å starte tusen andre ting når du driver og starter selskap, og du ser at det er mange ting man kan hoppe på. Men for vår del, det handler litt vel så mye om å klare å si nei til ting. Så det er litt det der med å klare å se hva du faktisk er god på. Hva er det som er kjernen i det du leverer? Og så faktisk klare å holde seg til det. Og jeg sier ikke at du ikke skal videreutvikle deg, for hvis du aldri videreutvikler deg, så vil du jo dø ut til slutt da også. Men det er et eller annet med det der å faktisk klare å si nei til ting. til andre ting og holde seg til kjæren da. Er du enig at det er gründerns største kamp? Ja, det er nok en av de, ja. Kristian Stolheim, tusen hjertelig takk for at du delte din innsikt rundt Cutters med oss. Tusen takk. Og ønsker deg masse lykke til videre med både det, både din fri privatliv uten sjokolade og ikke minst Cutters. Takk for det. Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, så ses vi neste uke. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Nevnt i episoden

Cutters 

Frisørkjede grunnlagt av Kristian Solheim og Andreas, som har ekspandert til Sverige og Finland.

Kubi House 

En frisørkjede i Japan som Cutters ble inspirert av. De er kjent for raske og rimelige hårklipp, noe som ligner på Cutters' konsept.

Innovation Norge 

En norsk statlig etat som gir støtte til innovasjon og vekst i næringslivet. Cutters fikk støtte fra dem, men fikk ikke støtte for å åpne frisørsalonger, noe Solheim mener er en utfordring med regelverket.

Lasse Harald 

En gründer som investerte i Cutters sammen med Momentum Partners. De hadde tidligere startet og solgt en smart kassa.

Momentum Partners 

Et investeringsselskap som investerte i Cutters. Det var deres første investering.

Arve Fresvik 

En av gründerne i Momentum Partners.

Instagram 

En sosial medieplattform som Cutters brukte til markedsføring. De kontaktet folk med over 2000 følgere og tilbød gratis hårklipp mot at de la ut et bilde på sin kanal.

FN 

Solheim jobbet for FN i Roma før han startet Cutters. Han jobbet i fiskeriavdelingen.

Sandvik 

Et kjøpesenter i Bergen hvor Cutters har en salong. Solheim mener at kjøpesentre med høy kjøpekraft er gode lokasjoner for Cutters.

Storsenter 

Et kjøpesenter i Bergen hvor Cutters har en salong. Solheim mener at kjøpesentre med høy kjøpekraft er gode lokasjoner for Cutters.

Lagun Storsenter 

Et kjøpesenter i Bergen hvor Cutters har en salong. Solheim mener at kjøpesentre med høy kjøpekraft er gode lokasjoner for Cutters.

Cefalo 

En sponsor av podcasten. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam for norske kunder.

Bangladesh 

Cefalo rekrutterer seniorutviklere i Bangladesh.

Askeladden 

Et norsk investeringsselskap som tidlig investerte i Cutters.

Prokuritas 

Et svensk private equity-selskap som eier 65% av Cutters. De kom inn i selskapet i 2019.

Kastrup 

En flyplass i Danmark hvor Cutters hadde en salong som ble stengt under pandemien.

Sverige 

Et land hvor Cutters har ekspandert. De har 12 salonger i Sverige.

Finland 

Et land hvor Cutters har ekspandert. De har 13 salonger i Finland.

Danmark 

Et land hvor Cutters hadde en salong, men som ble stengt under pandemien.

USA 

Solheim nevner en kompis som bor i USA som startet en bilvask. Solheim mener at det er mange useksige bransjer der ute som man kan få ting til i.

Zoom 

En videokonferanseplattform. Solheim nevner at frisører ikke kan jobbe over Zoom.

Skifter 

Podcasten som episoden er hentet fra.

skifter.no 

Nettstedet til podcasten.

Kristian Solheim 

Gründer og daglig leder av Cutters. Han er gjesten i podcasten.

Andreas 

Medgründer av Cutters. Han møtte Solheim i Roma og foreslo å starte Cutters sammen.

Bergen 

Byen hvor Cutters ble startet og hvor Solheim og Andreas møtte hverandre igjen.

Roma 

Byen hvor Solheim møtte Andreas og fikk ideen til Cutters.

Japan 

Land hvor Kubi House, frisørkjeden Cutters ble inspirert av, ble startet.

Norge 

Land hvor Cutters ble startet og har flest salonger.

Deltakere

Guest

Kristian Solheim

Host

Unknown

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster