Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss Christine Lund som gjest. Hun er dagleder i konsulentselskapet på Itano. Hun er investor og styremedlem i Skifter.
Og ikke minst så holder du også kurs på å skifte basics om regnskap og likviditet. Veldig sexy tema, Kristine. Jo, jo, men det er viktig da. Det er veldig viktig. Jeg har jo et inntrykk av at det å ha orden i sysakene er mange grunneres akilleshel. Og er det ditt inntrykk av at det er utbrett blant mange grunner at de ikke har orden i sysakene?
Jeg synes det er overraskende mange som ikke har det, og det synes jeg er fascinerende, fordi det er jo en veldig viktig del av det å bygge et selskap, synes jeg. Nå høres jeg utrolig sånn Tante Sofie ut, men det er klart at hvis du har det fra første start, så vil det spare deg for veldig mye tid og energi som du kunne brukt på andre ting fremme i tid. Så hvis du kommer riktig ut og ...
hva skal jeg si, innarbeide gode rutiner på det, så tror jeg det vil være en veldig fordel for deg senere da. Hvor viktig er det fra 1 til 10 å måtte være nasi på å ha orden på det? Altså jeg vil jo si 10 da, men jeg er veldig ordensmenneske og liker å jobbe sånn planmessig, og liker ikke sånne løse tråder og sånne ting som ikke blir riktig.
Men på den andre siden da, så har vi jo vært borte i keiser der det å ikke ordne sysakene faktisk har gjort samarbeidsklima så vanskelig at det nesten er på vei til å ta drepen ut av et selskap. Altså samarbeidsklima mellom hvem da? Mellom gründere og investorer, ikke sant? Fordi det er jo ofte, når du, la oss si du skal hente penger da, det er jo mange som må det, så er det det at da må du jo
Det skal jo fordeles noen aksjer, det skal være noen priser, det skal være noen papirarbeid som både skal ut i de riktige instansene i selskapet, og så skal de videre riktig ut til Brønnesund og så videre og så videre, sånn at alle offentlige register blir riktige. I denne prosessen da, så er det ofte at det er forhandlinger frem og tilbake, det er masse forskjellige versjoner, det kan bli litt kaotisk, særlig hvis det kanskje går litt fort,
og så plutselig kan du ende opp med noe feil. Det er ikke mest å være særlig begeistret for. Det kan bli vanskelig fordi de sitter og føler seg litt følelsen av å enten bli lurt,
eller at du er ubrukelig. Og da kan man på en måte velge det. Vil du være uredelig, eller vil du være ubrukelig? Jeg vet ikke om noen av de egentlig er en kategori du har lyst til å være i da. Nei, ikke sant. Hvis det er en feil, så er det vel noen som får en fordel av den feilen, og da kan det også bli krevende å få med dem
til å rette det opp, som du nevnte tidligere før vi spilte inn dette her. Ja, absolutt. Og da plutselig så sitter du i en situasjon som kan være kjempevanskelig, som du må bruke masse tid og energi og prate med den og den og overtale den og den til å være med på den og den løsningen, som da kunne vært helt unngått.
hvis du bare hadde hatt orden i Excel-arkene dine og papirene dine. Jeg vil tro at mange grunner vil unnskylde seg med at vi må bygge produkt, vi må få fokus på det. Det er derfor jeg ikke bruker så mye tid på
disse papirene, så det må dere bare tilgi meg. Det er ikke godt nok. Jeg mener fra en investerperspektiv så er det ikke godt nok da, for det rokker noe ved den der grunnleggende tilliten til at investeringene dine blir tatt godt vare på da, at de er i trygge hender. Og det å være i trygge hender går jo ikke bare på byggeprodukt, det går jo også på at man skal ha tillit til at
For eksempel regnskap blir levert inn i tide, at du ikke får dagmolte fordi du ikke har betalt momsterminen din. Sånne type ting mener jeg bare er helt sånn basic housekeeping som man kan forvente at du har orden på når du henter ekstern kapital og rett og slett bruker det av andres penger. Ja, det vil vi jo anta, men jeg vet ikke. Men det er kanskje en sammenheng også med kalleteknikken.
kalle det ekstern uryddighet med intern uryddighet i forhold til ansatte, har de riktige kontrakter? Tror du det henger sammen? Enten så er man et ordensmenneske, eller enten så fikser man det som det skal være, eller så har man litt sånn variabel syn på det. Ja, jeg har litt følelsen av det da. Og jeg vil gjerne investere i folk som har litt kontroll på det. Og da er det ikke sånn nødvendigvis at du som gründer må ha ståkontroll på alle prosesser. Det går an å skaffe seg den kompetansen på forskjellig vis.
Noen av de vi jobber med ser vi har vært veldig flinke til å få sånne type mennesker inn, eller mennesker med den kompetansen inn i styrene sine for eksempel. Og det er jo klart at det vil jo hjelpe. Hvis du da får en litt arbeidende styreleder eller styremedlem som hjelper deg litt med dette og veileder deg på det, så er det helt fantastisk. Andre greier å finne det i co-founderene sine.
eller eventuelt at de ansetter relativt tidlig en administrativ person eller noe sånt. Og et tredje alternativ er jo selvfølgelig å kjøpe den hjelpen fra advokatselskaper eller andre rådgivere som tilbyr den. Reiskapsfører for eksempel har jo noe av denne kompetansen hos seg.
Sist nevnt, det kan jo bli ganske dyrt likviditetsmessig, men absolutt bedre enn å ende opp med bare fullt kaos. Ja, det kan bli dyrere å ha fullt kaos. Det kan det, på sikt. Da er det kanskje at du må inn med advokater for å rydde opp etterpå. Ja, for advokater er veldig dyrt. Regnskapsførere, tenker du at det er egentlig sånn, hvis du bygger et techselskap, eller en skalerebar bedrift som skal vokse,
er det ikke bare smart å gå all in på det fra dag 1 med en ekstern regnskapsfører i stedet for å bruke et regnskapsprogram?
Der er det litt sånn, du må si an litt på hovene dine da. Så hvis det er at du skal bruke en tid på å bygge, så tenker jeg at du ikke trenger det helt i begynnelsen. Fordi at hver krone teller jo. Og det er klart at regnskapsførere, de har jo også, hva skal jeg si, man må anerkjenne den jobben de gjør da. Så jeg er veldig sånn imot å på en måte presse alt på pris hele tiden da. Fordi man må anerkjenne at god kompetanse det koster uansett.
Men det er klart at en regnskapsfører vil jo som regel ha bedre kompetanse enn du har internt. Kan det være en idé å begynne med regnskapet selv for å skjønne hva som egentlig skjer? Så du forstår greia. Og så etter hvert kan du finne en regnskapsfører som jobber i det regnskapssystemet og som kan ta over en del av de oppgavene for deg. Ja.
og et minimum av regnskapsforståelse synes jeg jo man bør ha som dagligleder, eller hva skal man si, grinder av et selskap da, så er det ikke sånn at du nødvendigvis trenger å kunne hele kontoplanen på rams, og alle de vanskelige skattefordelene og sånne ting, men i hvert fall liksom the basics, forskjellen på resultat og balans og sånn. Ja, var det ikke det? Det synes jeg var veldig gult. Jeg tullet ikke da. Hahaha
Google. Du nevner tre ting som man bør ha orden på. Vi var inne på det nå nettopp. Det første, god regnskapsføring.
Det andre er orden på aksjeeierboken. Hva vil det si? Hva er aksjeeierboken, og hvorfor må du ha orden på det? Aksjeeierboken er noe du er lovplagt å ha, så det skal hele tiden vise hvem som eier aksjen i selskapet ditt. Hvorfor jeg mener det er viktig å ha orden på, er fordi hele tiden skal den vise hvem som eier hva.
Ideelt sett burde den også inneholde alle oppsjonene som du har utstøtt, eller alle som på en måte har noen krav på egenkapitalsiden inn i selskapet ditt. Det er fordi at sånne ting kan lett skape problemer hvis du ikke har orden på det. Sånn som et case for eksempel, så kunne man sett for seg at
Man hadde forhandlet frem en avtale, man hadde sagt at vi skulle kjøpe så og så mange aksjer for x antall kroner, så har man masse papirer som går frem og tilbake, så finner man ut etterpå at det siste man har signert på side 158 i den kontrakten, så var det plutselig antall aksjer redusert, og prisen gått opp. Så beløpet er det samme du har innbetalt, men du har bare fått mindre andelen av selskapet enn det du utgangspunktet trodde. Så
Sånne ting da. Det blir jo litt sånn problematisk etterpå. Men det er jo klart at hvis man da hele tiden går tilbake til aksjeierboken og ser hva som ligger der, hvis man da finner avvik i aksjeierboken som er sendt ut, og de genforspapirene der emisjonen eller aksjene blir utstedt, for eksempel så ...
viser det jo at man ikke har helt ordentlig sysakne, og noen må rydde opp. Noen må rydde opp. Og det blir ofte deg. Det blir ofte meg. Så det er jo bra, på en måte, at man har folk til å rydde opp i sin nettverk, men det tredje punktet er å rydde opp alle papirer som sendes inn til offentlige registre. Dette her lurer jeg litt på, fordi du nevnte det punktet før med aksjerbok.
Er ikke det sentralt lagret hos Brønnøysund? Hvordan kan man gjøre en feil på det? Nei, altså aksjeiboken er jo noe du sender inn bare en gang i året, normalt sett. Den skjema blir tilgjengelig i begynnelsen av desember, og så har du frem til 1.30. januar på å fylle det ut.
Og det skal jo være all tilgang og all avgang av aksjer, alle transaksjoner som har vært gjennom året. Og så er det et kjempestort skjema. Ofte så fylles det ut gjennom regnskapsføret, så fylles det ut via årsoppgjørsprogrammet Maestro eller noe sånt. Mens i mindre selskaper så kan man jo fylle ut disse manuelt.
Og så har de en del sånne sjekklister som gjør at det feiler hvis du regner feil og sånn. Men da får du et skjema per aksjonær, og så får du et hovedskjema for hele firma. Men hvis du har emisjoner i løpet av året, så kan du jo ha både flere emisjoner, du kan ha kapitalforhøyelser, du kan ha kapitalnedsettelser, og du kan ha interne salg.
De må du da på en måte lagre og samle på i løpet av året, sånn at du greier å fylle ut aksjonærregisteroppgaven din på slutten av året helt riktig. Ok, for det er noe man bare fyller ut en gang i året. Man kan ikke fylle den ut
flere ganger gjøre. Nei, eller det mulig du kan, men du er ikke pålagt å gjøre det da. Og det er vel de færreste som gjør det. Og så har du da de i mellomtiden da, så skal jo aksjonærer eller aksjeier i boken din være oppdatert. Og det er jo også sånn at alle aksjonærer har krav og rett til å se den når som helst hvis de spørr.
Så den skal egentlig være helt up to date. Jeg er glad vi har kontroll på vår aksje i bok. Det finnes jo digitale hjelpemidler for det da. Så det finnes jo flere steder der du kan lagre den elektronisk, og som på en måte hjelper deg å holde styrorden på den. Ja, nettopp.
Er det anbefalt å bruke en sånn løsning, eller kan du egentlig bare ha det på en Google Drive? Du kan også ha det på en Google Drive. Whatever floats your boat, men du skal ha den. Men apropos det, burde man ikke ha en slags mappestruktur på en Google Drive med de tingene du skal ha på selv? Jo, absolutt.
Ja. Og det tror jeg Entrypedia har gode veiledninger på hos deg. Ja. Hvordan man oppretter en god mappestruktur med god compliance på de tingene du trenger. Yes, sjekk ut Entrypedia.com er det vel. De er også en samarbeidspartner med skifter. Så dette var ikke reklame. Jo, det var litt reklame. Men det er jo det de driver med. Så det er vel gjerne en eneste som gjør det. Ha kontroll på det. Ok, så det siste punktet. Orden på alle papirene sendes inn til offentlige registre.
Hvorfor er ikke det bare sånn selvsagt at alle har det? Eller har du opplevd at selskapet ikke har det? Nei, vi har jo opplevd at selskapet ikke har det, og det er en litt sånn der grunnleggende forståelse for hva skal generalforsamlingsbehandles, hva skal styrebehandles, hva skal sendes inn, hva er vedlegg? Ikke sant? Det er jo ikke bare i forbindelse med kapitalen og den tingene, men det er jo litt sånn basic som å få i momsoppgaven din, da. Ja, ikke sant? Ja.
Jeg tror trikset her er å få litt kontroll på ting, men også få hjelp. Det er i hvert fall litt av det du sier, hvis du ikke kan det, så få hjelp. Ja, det synes jeg. Og det er viktig å innse sine egne begrensninger og hva man har lyst til å bruke tid på, og så får man skaffe seg hjelp der man har hull. Dette er jo et hull jeg har. Nå har jeg spurt deg om mange, mange ting, og det er utrolig ressurs å ha deg i styret som kan hjelpe oss, Kristine.
Men du har jo også gjennomført et kurs på Skiftet Basics, og hva snakker du om i dette kurset her? Da går det jo litt på det samme med det å få god rutine på regnskapsføring før regnskap løpende. Kom liksom ikke med skoesken din med 100 kvitteringer på slutten av året. Og også snakker vi litt om aksjonærregisteroppgaven.
og aksjonærer er i boken, og så snakker vi mer temaer, er det ikke det? Jo, men tenker du at alle som skal bli grunndere, eller er grunndere, bør vite det du snakker om i den lille kursen der? Ja, det synes jeg. Absolutt. Det er en veldig basic forståelse. Hvis du ikke har det grunnlaget der, så er det ikke et selskap du vil investere i. Nei, sant.
Så se kurset. Ja, det er kurset. Det er litt patran. Det smaker ikke så godt, men det er veldig bra for deg. Og som du sier, ikke så veldig sexy. Nei, ikke så veldig sexy. Men ekstremt viktig. Men et ryddig selskap er jo litt sexy da.
Ja, det er sant. Kristine, tusen hjertelig takk for at du kunne dele litt av noen smakebiter fra kurset. Du holder på å skifte basics, og så ønsker jeg deg lykke til videre med Boitano, som er et investeringsselskap slash konsulentselskap, hvor dere er jo alle partnere
I selskapet, er det ikke det? Og dere investerer i startups? Det gjør vi, og det er kjempespennende, og jeg er så utrolig takknemlig for alle de bra menneskene vi kommer borti via både konsulentpennet, men hovedsakelig startuppennet vårt. Så det er utrolig givende. Så hvis du vil vite hvordan du skal komme i kontakt med Boitano sin investeringsarm, så finner du det på Skifters investordatabase. Det gjør du. Ok, takk for i dag. Ha det.
Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, og så sees vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.