Sasans elleville gründerreise som endte med trusler fra Intel

Sasan Mameghani, gründer av MainDeck, forteller om sin gründerreise som startet med en idé på et hotellrom i Romania. Han forlot jobben sin i VARD og startet Yard Intel, en løsning for å automatisere markedsrapporter innen verftsaktivitet. Selskapet fikk en investering fra en gresk reder, men møtte utfordringer med oljeprisfallet og trusler fra Intel. Yard Intel gikk konkurs, og Sasan flyttet til Oslo og startet på nytt med MainDeck, en markedsplass for tørdocking av skip. Han har nå fått inn en partner og er i ferd med å få sin første betalende kunde. Sasan snakker om viktigheten av å være realistisk, åpen for innspill og å ha en klar målgruppe. Han er optimistisk om fremtiden for MainDeck og tror det er et stort potensial i shippingbransjen.

04:20

Talen beskriver reisen fra trainee i VARD til utviklingen av en innovativ programvare for markedsanalyse i maritim sektor.

08:26

Kampen for å tiltrekke investorer og håndtere utfordringer førte til vanskeligheter og nedgang for prosjektet mitt.

16:26

Taleren reflekterer over feilgrep i oppstarten, som fokus på målgruppe og realistisk tilnærming i en konservativ bransje.

20:20

Podcast-segmentet diskuterer utfordringer og muligheter ved oppstart i Oslo versus Ålesund, samt viktigheten av brukergenererte data.

24:24

Bent Nord er ny CCO i startupen, som jobber med innovative løsninger for shippingbransjen, med utfordringer rundt kundeoppnåelse.

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss i studio Sasan Mamegani. Han er grunner av MainDeck. Mitt navn er Lukas Velle Gabriel. Jeg er journalist i Skifter, og nå skal vi snakke litt sammen om hans nye startup. Velkommen, Sasan. Takk for det. Men før vi snakker om din ferskeste startup, MainDeck, Du kan glemme kort forklare, hva er MainDekk? MainDekk er en markedsplass for tørdocking av skip. Alle skip må i tørrdok, akkurat sånn som en bil må i EU-kontroll. Og så hjelper vi da ship managers med hele den prosessen. Fra første inspeksjon til sluttrapport. Så det er litt som Zeneta? Det er noe jeg hører ganske ofte, men nei. Begge er vel relatert til havet, men ellers så stopper det fint der. Det er litt som å si at Uber og Evernote er samme, fordi begge er på land. Men jo da, det er jo... Det er havrelatert, så i den grad er det nok ikke like et strekk. Ja, men de løser to helt forskjellige problemer. Ja, egentlig. Så hvem er det som har problemer i den nye startup? Altså, oss fokuserer i hovedsak på ship managers. Hva er en ship manager? Det er de, technical ship managers for å være spesifikk. Det er de som ansvarer for teknisk velikehold på skipet. Og det er ganske mye arbeid. Det er et stort skip. Og så mangler han i dag systemet. Det gjengs som oftest i Word hvis det er bra. Og så blir det til og med fax av og til. Og der er det egentlig ikke noe flyt. Det er helt opp til personen selv å huske en god del og notere ned og ha god kommunikasjon. Så det er et arbeidsverktøy for shipmanagers som gjør det enklere for dem å være shipmanagers? Ja, med maindeck så starter vi oss med det. For å spesifisere prosjekter. Hva gjør du? Skal vi likeholde på shipet? Og så er det samme informasjon som blir brukt videre på markedsplassen og så videre også på project management oppføring på verktøy når når du valgte ut hvert. Så oss følger deg gjennom hele den prosessen. Ja, vi skal snakke litt mer om MainDeck etter hvert. Men først så vil jeg gjerne vite litt mer om bakgrunnen din. Du har vokst opp i, altså, hvor er du født egentlig? Født i Gøteborg, Østra sykehuset i Gøteborg. Jeg snakker svensk også. Svensk og iransk statsborger. Du er ikke norsk? Nei, det er bare å låte sånn. Det åpner en del rører. Jeg er født i Sverige, flyttet til Norge da jeg var ti, til Rogaland har jeg vært merke. Så jeg snakket jo først en annen type dialekt. Når jeg var tretten så flyttet jeg til Brattvågen. Hvor er det da? Det ligger litt nord for Ålesund. Det er kanskje en av de minste plassene i Norge med vinmonopol. Så jeg sier litt om en veldig bra plass. Det var der også da jeg begynte å jobbe på verft. Så der var jeg i 20 år. Fyrtallet jobbet jeg på verft, ja. Og så et etterårsverke, så fikk jeg til Bergen på NO. Hva gjorde du på verft da? På verft så var det... Jeg pleier å si jeg installerte motorer og sånt, og det gjorde jeg vel på... på fagprøver, men ellers var det å bære talget og krype olje. Stort sett. Slave for mekanikerne. Og da fant du ut at det ikke var noe så veldig gøy? Altså, jeg lurte på det, hvorfor gikk det? Det heter teknisk allmennfag. På en side ville jeg kanskje bevise at jeg kunne gjøre fysiske ting. Jeg beviste for alle, inklusive meg selv, at best når jeg kan skrive ting eller snakke eller skift nøkke eller det blir ikke effektivt for bedriften jeg jobber for men så var det vel også at det var vanskeligst å komme inn på konkurransinstinkter som slo inn så da var det fire år med både skole og arbeid påverkt men Men jeg ser tilbake på det, så var det en veldig bra erfaring. Og har ikke drevet med det jeg driver med i dag, hvis ikke jeg var for det. Så er jeg ganske fornøyd med det. Men du ville studere mer? Ja, skulle jo gått sikkert på NTNU da, det er vel det jeg sier i mening. Så så jeg Wall Street og syntes det var et dritkul film, så da måtte det jo bli en nå. Så jeg gikk på andresøkskolen, var litt på utveksling selvsagt, og reiste litt rundt. Så ble jeg tilbake i den samme konsernen som trainee. Og der jobbet jeg med litt ymse. Jeg ble sendt til Romania også. Jeg jobbet litt på verftet. Hvilket selskap var dette? Dette var VARD. Det heter SDX Osved. Når jeg begynte der andre gangen, vil jeg merke, før det igjen, så heter det jo Aker Brattvåg og Brattvåg Kipsverft. Så jeg skiftet navn opp i Norge. Så nå har jeg begynt å være der tre år, og jobber egentlig med litt YMCE, markedsanalys, oppkjøp og selskap og verdsprosesser. Og der kommer jeg på en magiske ideen at en sånn type Bloomberg-terminal for vertsaktivitet det trengte bransjen. Og det mener jeg på at han gjør fortsatt en dag i dag. Men det var kanskje det var egoet tror jeg ikke egoet, men jeg levde vel kanskje i en boble. Hvordan fikk du bekreftet at det var en god idé? Altså Alle trengte markedsrapporter hele tiden. Og jeg var jo den som laget det i selskapet jeg jobbet for da. Og det var en, og det er fortsatt en ganske tom min prosess å hente inn informasjon fra ulike kilder og så må du egentlig stå og analysere det veldig mye, ta det samme opp at opp at. Så da begynte jeg å tegne egentlig software for at dette skulle skje automatisk. Innkjøp av informasjon fra ulike kilder og så en del åpne API og slik i tillegg. Så da prosesserte vi dette her, og så ble det en flott interfejs der du kunne finne akkurat det du trengte, og eksportere PDF-rapporter. Det høres ut som en god idé. Ja, jeg gjorde jo nesten alltid kunnerfile. Det vet jeg i dag, da. Når du driver og jobber som business consultant og gir råd på sånn corporate-nivå, så tror du fort at du kan alt annet, selv om det er startup, så er det jo bare mye å ta det samme, bare mindre skala, tenker jeg. Det visste jo seg å være ganske feil, for det er det mildt. Så... Hadde en veldig lang prosess med utvikling, i stedet for å ta en skikkelig minimum viable product og få det testet fort. Så jeg har holdt på ganske lenge i en boble der. Fikk ikke verifisert det. Det begynte jo med, når jeg begynte å tegne, når jeg begynte å se på dette her, så var det jo egentlig ikke at jeg skulle starte for meg selv. Det skulle bli noe innad i bedriften. Tenkte sånn intrapreneur eller hva det heter. Ja. Så sa de nei, og så long story short så sluttet de. Og det føltes ganske riktig der da, men jeg hadde jo ingen som helst planer for hvordan jeg skal finansiere dette her. Og det er en virkelighet, ja, en stor, den ble ganske tøff og ganske kjapt. Og da startet du Yard Intel? Da startet jeg Yard Intel, ja. Så hadde jeg med meg to personer, Det var en gitt som var utvikler, utrolig flink utvikler, og så Johan som gjorde at alt så bra ut, at det var lett å bruke, han var designer. Også holdt jeg på med dette her, nærmest dag og natt. Også hadde jeg vel det største problemet, så jeg laget alle slags typer rapporter i jobben min, og ja, det ble jo også noe sånn alt for alle approach. Det betyr at det er mye å gjøre, og det er også veldig vanskelig å selge inn. Hvis du sier at du kan gjøre alt, selv om du kanskje kan gjøre det, så tror folk gjerne at du ikke kan gjøre noe. Så da ble det ganske mye arbeid, og så sluttet jeg som sagt jobba dag og natt, og når jeg selv lanserte dette her, så tenkte jeg at folk kommer jo. Når du åpner, when you open the gates, da strømmer folk på. Det gjorde jeg altså ikke i det hele tatt. Så det viste seg å være betydelig vanskeligere å få folk interessert og bare få folk, få oppmerksomhet av folk så da begynte det på en måte en ny deltaker som i dag er helt åpenbart og kanskje det jeg fokuserer mest på men der så var det jo en overraskelse Ja, men det gikk jo ikke du fikk jo med deg en stor investor Ja, eller en greskeri der som investerte ja Det var det. Han ringte... Ja, det var en avisoppslag som Martin la i Singapore. Så begynte det å ringe da, etter hvert. Først var det noen tysker som ville snakke med Jardintel support. Det fikk da jeg samme person. Så satte du deg over til support, eller? Jeg dravurderte det, men jeg trodde ikke jeg hadde klart å skifte stemme. Men så plutselig så ringte det en fyr som sa at han var redd der fra helga, så du tenker jo fort at dette er liksom, dette må jo være skam, ja. Det viste seg at det ikke var, utrolig nok. Han ville møtes i London, så da tok jeg fram et kreditkort og fikk oss investor der. Det er viktig å huske at dette var i Ålesund, og det var akkurat da oljeprisene hadde ikke bare begynt å rase, men virkeligheten for en del av aktørene der oppe og slått inn, og det var tøffe tider for det særlig mildt. Så da fikk jeg Investor der, og det kom i nyhetene. Greske redder går inn i Arlington. Og sannheten var jo det at jeg hadde noen få måneder med runway der før det begynte å presse igjen. Men det førte jo til at en del arbeidsgivere i området begynte å ringe meg og høre om jeg kunne ta noen av folkene skulle permittere da så hadde vi gitt litt feil inntrykk folk trodde at det hadde gått bedre enn det hadde gjort men ja, nei det største problemet var hvor mye hentet dere? det var 50 000 dollar så det var ikke noe voldsomt nei Planen var jo å begynne med å ha flere investerer. Mange tar det her i vilkjeng og svar på telefonen etter hvert. Fordi at det måtte redde sin egen selskap. Da er det et vanskelig tidspunkt å få investering. Men ja, det var jo kjempebra for oss der. Så hadde vi Innovation Norge som virkelig hjelpt på. Som gjorde at vi også hadde mulighet til å prøve ut på en pivot der. Det var kanskje når jeg ser tilbake på det, så er det jo litt sånn dårlig tid. Dårlig tidsram og gjerdepodd. Hadde ikke så mye middag egentlig. Men så prøvde jeg å pivete inn mot at det skulle være mot selgerne. Så hadde jeg daglig oppdatert informasjon. Og det heter jeg Storkonsern, og selv om det bruker 20 siffra beløp på informasjon, så færre gjerne månedsvis. Og da med daglig informasjon, så gir jeg dette til selgerne på en måte så at det fungerer som leads. Det visste jeg å være veldig nyttig, for en gang skyld noe som du faktisk kunne selge, du hadde budskap og målgrupper veldig tydelig, merket at det var en helt ny ballgame. Men også hadde jeg ikke nok tid, og det var ikke nok ressurser, og det var tillegg olje og alt noe stort på, så verst. Så da gikk ikke det allikevel da. Så det er jo litt trist. I tillegg til det så kommer jo da, altså egoet som sagt, hadde jeg vært mer åpen for input og hørt på folk som faktisk kan starte opp verden mer, så kanskje alt hadde vunget. Og så er det da Intel da. Oppi det hele så er det en e-post fra en advokat som sier at han representerer Intel, og det likte ikke navnet vårt. Først så var jeg så naiv at jeg syntes det var dritkult, Intel vet jo hvem jeg er liksom. Så jeg tok ikke det så veldig seriøst, men det burde jeg selvsagt ha gjort. Første brevet var vel på sånn 12-siden, og så halvåret etterpå så var det 100, jeg husker kanskje 150 eller hva det var. Jeg holder etter DN, så kom det et brev på 600 i siden. Så han advokaten var jo tydeligvis betalt per timer. Og så begynte jeg å gjøre litt research og så at det var et selskap eller startup i USA. Det heter Yoga Inside. Der jeg drev og tilbytte yoga-timer til innsatte i amerikanske fengsel. Der jeg da ble saksøkt av Intel på grunn av Intel Inside. Da ble jeg strikt nok ikke saksøkt. Det var bare trussel og lange brev og ja... en god del penger til advokater som man ikke nødvendigvis hadde. Så det er jo også oppi det hele. Og likevel så levde jeg i den trua om at det spiller ingen rolle så lenge du er rett. Så den naiviteten var der stort sterk i den hele prosessen. Men i hvert fall så førte dette til at pengene tok slutt og jeg hadde lånt alt jeg kunne låne på leiligheten og kreditorene store her. Jeg var den største kreditoren selv da, jeg hadde ikke betalt ut som kjøldønn. Så det var en del underleverandører som ville ha pengene sine, og etter hvert så prøvde jeg å holde ut så lenge som mulig, men så kommer jeg til det punktet at du vil jo være på rettssida av loven også. Så da ble det konkurs. Hvordan er det å ta den beslutningen? Det er ikke enkelt. Det er en del av deg som ikke vil innrømme at noe er slutt. rent rasjonelt, så burde jeg vel kanskje innsette en måned før det igjen. Men nei, det er ikke enkelt. Jeg skulle ønske at jeg ikke hadde kommet til det, men sånn ble det. Det er for så vidt en god læring på en måte. Altså, Vil jo helst ikke lære på den måten, men når du velger en sånn. Føles litt som om man har studert i fem år, så fullfører ikke du akkurat på slutten. Du har lært, men du stender ikke opp med så mye, egentlig. Så det er jo et stort tap, og der har det jo offret alt, så jeg måtte på en måte ta en del drastisk... Altså jeg måtte selvsagt solgte leilighet og bil, og For å betale alt seg skylda og for å kunne komme på beina igjen. Flyttet til Oslo. Det smarteste jeg har gjort. Flyttet inn på 7,5 kvadrat på Tøyen. Med hems vel å merke. Så det var jo akkurat der og da så var det vanskelig å orientere seg mentalt om veien videre. Var du rett på noen tidspunkt? Nei. Skuffa. Jævlig skuffa. Det var jeg. Skuffet over hva da? At jeg ikke fikk det til. Det kunne jeg egentlig. Når du ser tilbake, hva var det som gjorde at du ikke fikk det til? For du mener jo åpenbart at det er et marked for et produkt i dag. Ja. Så hva kunne gjort annerledes? For det første så måtte jeg fokusere på en veldig spesifikk målgruppe. Og ha et klart budskap til det. Så var det hele business-modellen vår. med subscription, lav forholdsvis billig. Det funker ikke i shipping. Veldig naivt å tro at du skal endre på folks tenkemåte over dagen eller over natta. Så å egentlig bare akseptere realiteten i bransjen som den er, og så å driver businessen deretter da. Spiller med eksisterende krefter. Ja, ikke sant? Når du ikke har marketingbudget en gang, så klarer du ikke å endre på folk sine vaner. Spesielt i shipping eller i den maritime bransjen, det er utrolig gammeldags. Og visse ting må du bare akseptere, i hvert fall innledningsvis, og så vil du heller påvirke det på sikt. Og alt dette her kommer ned til at du bør være mer realistisk egentlig. og være åpen for input, i hvert fall når det er bra input, og at det ikke, altså startup-miljø, det er noe helt annet. Og bootstrapping var noe som jeg ikke helt kunne før jeg måtte, før jeg kjøpte penger. Da jeg begynte å leite under bilsettet etter mynt, så er det miste, for å kjøpe mat, da begynte jeg å lære litt sånn my bootstrapping og den veien der. Så ego er egentlig det som er fellesnemnden på hele Eller en mangel på realitetsorientering. Det er vel det som kanskje er fellesnevnet, ja. I tillegg så var timingen dårlig, men det var kanskje like greit. Fordi det var så mye feil med det også. Det var like greit å bare få det der og gå i død med en gang. Men du flyttet til Oslo. Ingen passiv karakter på tøyen. Du har ikke leilighet lenger, du har ikke bil. Nei. Og du står der med to menner, hva tenker du da? Da kom jeg inn på det her med main deck og tørrdocking-prosessen allereie siste dagen av jordentallet. Så hadde det jo i bakhaudet at her måtte jeg gjøre noe. Det var ikke begynt å materialisere seg på noen slags måte. Så det var ikke aktuelt å ta en vanlig jobb? Nei. Hvor fikk du det? Altså det er ingenting i veien av vanlig jobb, men jeg vet ikke, jeg ser vel ulike... Folk er forskjellige. For meg så er det... Forrige jobben min så tror jeg jeg hadde alltid kunnet peike på alt det på seg. Perfekte arbeidsoppgaver. Og ja, alltid en pleie sett opp en sånn liste, ønskeliste jeg hadde. Ja, likevel så var det nok så mange da. Og jeg tror det er det at noen av oss bare må... Og dette er egentlig ganske viktig for at til tross for alt dette her, når en liksom forteller om alt som gikk til helvete og sånn, så Victor påpeker at det ikke er synd på meg på noen måte. Jeg har hatt det jævla fint. Og selv om at den ikke alltid er rå til ting og tang, så betyr det fint litt når du gjør det du har lyst til å gjøre. Og det er kanskje den største frykten egentlig. Selv om det hadde vært flott å ha til lønn. Det hadde vært jævla greit. Men... Nei, det er... Det var... Selvfølgelig, det er jo nok en frykt av det er noe som kan skje, men det er aldri ved målet på noen slags måte å ta en jobb. Så det var ikke... Det eneste alternativet for deg var da å finne og gjøre noe nytt. Ja, og gjøre det riktig. Så, altså, tørdokkingsprosessen er repetitiv. Det gjentar seg, og det er... Hele konseptet er basert på brukergenererte data. I stedet for å kjøpe inn og håndtere alt, så er det egentlig kundene dine som gjør jobben. En hel forretningsmodell som er mer vanlig i start-up-miljøet, men som av den grunnen ikke trenger å være vanskelig i shippingen. Så det var gått mange runder å snakke med reddere, gå igjennom alt mulig for å validere det fra når det faktisk var på papir. Altså første konseptkisten var jo faktisk klippt ut på papir, sånn ulike deler. Så jeg drev å flytte rundt på. Det gjorde jeg sammen med ulike reddere. Så jeg brukte hele prosessen, alt mulig egentlig, det er jo helt forskjellig nå da. Og så er det jo ikke til å legge skjul på at det å være en startup i Oslo, det er Natt og dag i forhold til Ålesund Hvordan da? Miljøet er vel kanskje største Også var det to startups i Ålesund Det var flere grunnerselskap Men de fleste er strengt tatt Konsulenter Som Prøver å utnytte den hypen Så det var to startups Også er det få investorer Det er få folk som I det hele tatt vil snakke med deg I Oslo så er det her der er et helt annet miljø. Og så skjønner jeg at det ikke kan sammenlignes med Stockholm, men det er fortsatt, du har alt det du trenger, selv om det kanskje ikke er like utviklet, så har du det. Og det skal ikke noen undervide. Jeg flyttet jo når jeg kom hit, så begynte jeg på Mesh, og du blir jo kjent med startup-miljøet på løpet av noen uker. Så det er sånne fordeler her som... kickstartet ting, der det måtte komme i gang ganske kjapt. Som du ikke har plass der, du ikke har det der modne miljøet. Det er Oslo skal jeg flytte i tidligere. Skjønner. Men nå starter du på det nye, altså med en dekk, og da gjør du det på riktig måte? Ja. Du tester deg frem til hva produktet skal være? Riktig. Nå ble det etablert på høsten i fjor. I april i år startet Willemsen som Maritime Innovation Lab. Så vi flyttet ut dit. Og det er jo veldig heldig med timingen der, at store konserter begynte å egentlig akseptere start-ups, kan man si. For tre år siden så var det en helt annen mentalitet, og nå er det skiftet helt. Så nå er det selskap som så vil, som du vet, Klavenes og Kongsberg, som er ikke bare med djurlig, men som er pushet fremover, entreprenører og alt dette. Så det begynte å komme et miljø der. Og apropos det da, så tenkte jeg utnytte anledningen til å nevne, da kom det en shiptech meetup, og så er første eventen nå til 1. august. Så det er ikke bare fra shippingmiljøet, men også håper jeg også å få vanlige startups da, å komme og kanskje bli interessert i chiptech og shipping som marked. Chiptech, det er et begrep som du har coinet selv? Ja, prøver i hvert fall. Og prøver å være litt hipp for å være med i shippingbransjen. Men altså, maindeck, er du alene? Nei, nå er jeg akkurat ansatt, eller ansatt, ansatt, akkurat fått med en partner i Bent Nord som skal begynne nå. Han kommer fra, han var tidligere managing director i Høge Outliners UK. Han kommer da med som CCO, eller salgskjef, som det heter på godt norsk. Ellers er det jo sju andre vel å merke, men oss på kontoret her i Oslo, så er det to. Så har vi utviklere i Polen som vi samarbeider med. Startup House. Det er en jævlig greit, vanskelig å finne utviklere i Norge. Ja, for dere har en løsning ute. Også er en løsning ute på hvert sida, og så er en første løsning ute for ship managers, men den skal vi nå fortsette å videreutvikle for å åpne av på en måte for store massen av ship managers da. Har du fått den første betalende kunde? Det er ikke... Også er jeg der snart. Du gjør det snart? Ja. Det med da? Nei, det... Det tror ikke jeg skal si på... I samtaler med flere faktisk da, men det er den ene som... Det er en lang prosess spesielt når du er tidlig fase som startup. Og dette er jo mye av det jeg har gjort før jeg har fått med Bent som CCO. Så jeg har sikkert gjort mye feil her. Ja, men det er jo imponerende å klare å rekruttere en med en såpass høy stilling fra etablerte shippingbransjene. Ja, det var en positiv overraskelse. Det er ikke så mange, eller faktisk har jeg ikke hørt om noen andre som har gått fra shipping til startup. det er jo egentlig to mot pola. Så det er veldig gøy sånn sett. Og spesielt at det er en sånn erfaren og rutinert person. Så ja, veldig gøy. Så nå sitter du ute på Lysaker på Maritime Innovation Lab. Den som står bak deg, er det Vilhelmsen? Det er Vilhelmsen, ja. Men så samarbeider de med Kongsberg og DNV og en rekke andre selskap. Og Får du bekundere sider her? Som sitter permanent, ja. Så er det noen andre som pleier å reise mellom Lysaker og Silicon Valley. Hva ser du på som den største utfordringen som maindecker underhånd? Hvordan kan dette gå galt igjen? Eller hvordan kan dette lykkes? Eh... Den største utfordringen, det skal ikke gå galt, jeg kan fortelle om utfordringer. Største utfordringen er å markere og undervurdere det. Det er et konservativt marked, og å lage et perfekt produkt er ikke nok i seg selv. Folk må begynne å bruke det. Selv om jeg har gjort det, vil jeg tørre å påstå, heimelig, så er jeg også overbevist om at det kommer til å dukke opp ting. og det kan bli en mye lengre prosess enn hva som er planlegget så det er jo det er derfor det er så viktig med en CCO som følger opp det hele tiden Og det er der vi må være på hele tiden. CCO, det er Chief Commercial Officer? Ja, eller salgskjef da. Det høres flott ut med CCO. Det er ikke helt akseptert med sånne forkortelser på Sundmøre, så for dem å være i Oslo. Men det er jo å få kunder som er i en konservativ bransje. Ja, i hvert fall aktive brukere da. Det er jo det viktigste for oss. Vi vil få en markedspassende gang. Da må vi få kritisk masse. Så det å få aktive brukere på den prosjektspesifiseringsdelen, det er den store prøvelsen som kommer. Hva anser du som det totale markedet for den løsningen? Altså nå har vi avgrensa markedet til kun special service og der er det 70 milliarder dollar i direkte transaksjonskostnader ikke med all waste som gjeng på eller alt arbeidet i fem år med forberedelse så det er 70 milliarder dollar bare på den ene type service og kun direkte transaksjonskost mellom ship managers og verkt så er det jo noen highly shipping bransjen er jo vesentlig større da bærer på mot vefta, så er det jo andre typer service, du har conversion, så har du sale and purchase etterpå, så er du en del som er på chartering og cargo, der senieta ligger, så er du kippet maks i London. Så du kan bruke den samme prosessen, eller den samme løsningen, men på ulike bruksområder? I første omgang så kan du bruke det mot andre typer service og conversion og new building. Så det å bygge på det nettverket, for vi er jo selskap der ansatte aktivt samhandler mellom seg, altså med ansatte i andre selskap igjen. Og det er det økosystemet der som vil være det å sikte mot. Og så bygger vi der først med klasse underleverandører og på en måte bygger ut derifra. Så blir det fort spennende å se på integrasjoner, både upstream og downstream. Til nå er det veldig vanskelig med integrasjoner. Hvis jeg tenker på det som kommer fra skipet, så er det en del gamle selskap. En satte meg på Nordskipping at integrasjoner er prøvd på i 20 år. Det funker ikke. Da foreslo jeg at han kunne skifte bransje. Det synes jeg virkelig at det er en del som bare må skiftes ut. Da kan en begynne å se på litt mer spennende fremover. og på en måte bygge brun mellom det som egentlig skal være naturlige prosesser, men der det i dag bare står på helt opp. Ja, altså shipping er jo ikke en sånn supersexy bransje i tofukten. Men det burde være det. Hvis vi stått i en dock med svært skip, nå hva det enn måtte være, og står ved propellerne, altså... Det er helt fantastisk. Litt sånn yard porn her. Yard porn? Ja. Nå har jeg jobbet på og verftet kjeledresser. Det er kanskje litt spesielt romantisk forhold til det hele. Men også er det Norge er jo shipping nasjon. Så må ikke ligge etter på dette her nå. Jeg er litt redd for at Nederland springer av gårde, mens oss kanskje henger litt etter. Norge var også en av de siste shipping-nasjonene til å gå fra Seil til Steam. Så ja, litt bekymret der for at den kanskje, ja... Ikke følge med i teamen da. Ja, så du mener du har konkurransefortrinn ved å være i Norge? Ja, og spesielt nå. Nå har jeg store konsern som er på ballen. Da begynner du å få det økosystemet, ikke bare for vanlige startups som er også inn mot chiptech. Og da, nå er det no more excuses. Nå må startups begynne å komme frem her, og folk må begynne å satse. Folk må rett og slett bare slutte det trygge jobbene. Begynne med chiptech. Du har fått ansatt din første person. Jeg er fulltidpartner. Nå har produktet vært testet en stund da. Ja, første versjonen testet, så det er bare versjon nummer to som skal kommersialiseres. Har du fått mye bra feedback? Ja, det er overraskende. Når jeg ser på det da, så innser jeg fort hvor dårlig det egentlig var med Jarlint. Men også har jeg fått veldig positiv feedback i Norge, Nederland, Hellas, Hongkong. så det er ship managers rundt omkring da. Er det ting du ikke har tenkt på? Absolutt, det er veldig mye. Nei, du nevnte ego i sted. Nei, altså apropos det med å utvikle ny ting og ego, jeg snakket litt med Marius Åbel i Novoselation tidligere i dag, som har en veldig streng prosess på hvordan de utvikler nye løsninger, altså de begynner med et problem, de vet ikke hva løsningen skal være en gang. og det handler litt om å sette ego litt til side, og heller å fokusere på de som skal bruke produktet. Det er der du må plassere egoet ditt, på vegne av dem. Ja, helt riktig. Mer enn at du har en egen idé. Er du enig i det? Ja, og Absolutt, og det var for meg det var lettere nå med main deck fordi at selv om jeg jobber på veft så er jeg mer på new building, which is for repair så jeg har rett og slett vært nødt til å ta den approachen den riktige approachen så ønsker jeg jo, eller liker å tro at jeg har gjort det uansett, men det vet jeg nå aldri absolutt, og det hele problemstillingen kom også fra bransjen det var ikke noe jeg oppdaget folk drev å snakke om hvor vanskelig det var så er det avhengig av å få rundt og snakke med dem, ikke bare for validering, men også rettslett bare for å forstå. Det er et veldig godt poeng det der med at du må være på kundens side og virkelig prøve å forstå problemer der. Det er de underliggende utfordringene i det hele. Det er det du skal løse. Hvordan er det med investor- Er det mange nestorer? Du snakker sikkert med mange nestorer. Ja, snakket med en for en time siden. Hvordan er det å pitche med en dekk? Er det vanskelig å pitche? Ja og nei, det er... Det er vanskelig å vite hvem du pitcher til. Noen er shipping-bakgrunn og null innsikt eller interesse i teknologi. Og så er det det motsatte. Og så er det disse få som er der mellom. Og alle disse tre grupperne synes det er veldig interessant og viktig. Og det blir veldig lett å på en måte bomme på hva du presenterer. Men desto mer en pitcher, desto lettere blir det jo å Pitchen blir jo endret hver, håper seg hver måned, men jeg vet kanskje hver vi ikke. Men har du en elevator pitch? Har du en kort pitch? Altså hvis du skal overbevise meg nå, på ett minutt. Den tror jeg jeg aldri har tatt på main deck før, men jeg kan jo ta det på sparket. Ja, altså oss... Main Deck er også en markedsplass for turdocking av skip, der vi dekker prosessen for ship managers. Oi, steg! Jeg kan jo rappele seg elevator pitch som skal være på 11 sekunder, så to setninger. Der vi hjelper ship managers gjennom alle prosessene med turdocking og trekker deg vekk fra fax og Word-dokument og inn i skyen, rett og slett. Jeg bruker litt buzz hvor det pleier å funke. Det er jo egentlig bare å følge med i tiden i denne bransjen som man har gjort i alle andre bransjer. Er du ikke det? Strengt tatt. Det vi prøver å gjøre nå i shipping er jo en selvfølge i alle andre bransjer. Så det er jo et hav av muligheter på Nintendo. Men det er også en grunn til at det er så mange muligheter der, for det er utrolig vanskelig. Og det å skifte ut noe, ofte ser du papir faktisk, å skifte ut det med noe nettbasert, det var noe for dot.com-tida, sånn er jo der nå i shipping. Det er ganske interessant. Det er jo usexy, men det er jo det de er sexy Det er der mulighetene ligger Ja, og så igjen, det er sexy Skit er sexy Men jo da For folk flest da, så er det vel kanskje Ser det ganske kjedelig ut Det store Stålstrukturer Big boats Og så er det noe som folk Kanskje ikke har et forhold til, for å se det seg regelig ikke Det er en viktig del av alt egentlig. Og nå har dere sikret at dere er første investorer? Ja, og så er jeg første investorer. Jeg har sett en liten runde akkurat nå, så jeg er midt oppi. Så jeg kommer vel enda igjen i går, tror jeg. Så jeg er ikke signert enda. Så det er jo konstant hver dag, så det er nokre samtaler her og der, og springer rundt med dokument. Ja, for nå har du litt sånn kniven på strupen på Runwayen? Ikke akkurat nå, nei. Hvor lenge holder dere ut nå? Til slutten av året. Til slutten av året? Som jeg så spørste, og da har jeg selv sagt det finnes jo ulike grader. Jeg vil jo helst skru opp volym for å si det sånn. Hva er det du frykter mest skal skje? Ting skal ta tid, tror jeg. Jeg føler det har tatt veldig lang tid nå. Når jeg kom til Oslo så var det jo Jeg var jo ny i byen. Jeg har hatt veldig lang tid å bli kjent med folk og prøve å bygge seg nettverk ikke bare i forhold til investerer, men spesielt i forhold til rekruttering. Så det har tatt veldig lang tid at det er nå, og det er den største frykten at vi ikke skal kunne akselerere opp ting og tanger. Men du er jo i en bransje hvor ting tar tid. Ja, det er helt riktig. Så hvordan kommer du deg rundt tiden? ømse, prøve flere baller i luften, så at du ikke må stå og vente hver gang du prøver å få til noe. Og så er det bare å presse på, egentlig. Det er lært med en skal ikke eie skam. Det er jo veldig tur. Så som grunner, så skal man ikke eie skam, eller generelt i livet? Selvfølgelig ulike grader av skam, da. Men man skal ikke være redd for å prøve å mase litt. Og jeg Ta kontakt med folk som kanskje grunner deg ikke pleier å ta kontakt med. Hvordan finner du folk da? Det er alt fra gjennom felles kontakter til å lese en nyhetsartikkel. Plutselig blir det at du tekker opp telefonen og ringer reda. Og da blir det sånn, jeg prøver å bruke så mange buzzord som mulig. AI og VR og blockchain. Ja, ikke sant? Det funker jo av og til, det gjelder jo bare å få det sånn. Så hva er målet med en telefonsamtale? Har du noen konkrete mål? Det spørs jo hvem jeg snakker med, men som regel så er det jo å få en fot i en dør. Som regel. Igjen, det er helt avhengig av hvem du snakker med, men Bare å få et møte med et redderi eller en redder, det er som regel et stort skritt. Det er veldig mange aktører i bransjen, og så er det veldig lang prosess per aktør. Så det er jo, ja, det er ikke rett bransje å være utholdmodig, egentlig. Så nå gratulerer med først hantelse, første investering. Takk for det. Og hva konkret er det du skal gjøre nå det neste halvåret? Neste halvåret nå så kommer vi til å kjøre i gang med videreutvikling sammen med ulike aktører som driver og tester det. Og det kommer til å være hovedfokuset nå neste halvåret. Og egentlig gjøre klart den store prosessen med å få aktive brukere. Og ved siden av det selvsagt, så er det aldri så små prosessene som alltid går, snakke med investorer, potensielle rekrutter. Men store fokuset blir på utviklingen nå, som sammen med aktørene, input fra deg, og så få aktive brukere. Begynne å bygge kritisk masse. Så før vi avslutter, hva er ditt beste råd til andre grunnerspirer? Det er, ja, særlig det. På til på din egen erfaring. Ikke ta råd fra pessimister. Det er vel... Det ordner seg. Det ordner seg. Og så burde Norge strengt tatt. Du kommer ikke til å søve på gata. Nei. Selskapet kan gå kunken. Du kan selge alt og egg. Men du er jo fortsatt... fortsatt varme ovnen og grandiosa antar jeg så det er ikke nok å frykte Det finnes alltid et bilset man kan finne noen mynter i også kanskje Ja, ikke sant? Det er sikkert familie eller venner eller staten som tar vare på en hvis den trenger et safety net så hvis en virkelig føler at den må prøve noe så må den gjøre det Tusen takk, Sasan. Lykke til videre. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Nevnt i episoden

MainDeck 

Sasans nye startup, en markedsplass for tørdocking av skip

Yard Intel 

Sasans første startup, en løsning for å automatisere markedsrapporter innen verftsaktivitet

Intel 

Et selskap som truet Sasan med søksmål på grunn av navnet på hans startup

VARD 

Et selskap der Sasan jobbet før han startet sin gründerreise

Bloomberg-terminal 

En type terminal for finansmarkedsovervåking som Sasan mente shippingbransjen trengte

Innovation Norge 

En organisasjon som hjalp Sasan med å pivotere Yard Intel

Yoga Inside 

Et selskap i USA som ble saksøkt av Intel på grunn av navnet

Maritime Innovation Lab 

Et innovasjonslaboratorium der MainDeck holder til

Willemsen 

Et selskap som driver Maritime Innovation Lab

Kongsberg 

Et selskap som samarbeider med Willemsen

DNV 

Et selskap som samarbeider med Willemsen

Klavenes 

Et selskap som er med i shippingbransjen

Shiptech meetup 

En konferanse for shipping-startups

Bent Nord 

Sasans nye partner i MainDeck

Høge Outliners UK 

Et selskap der Bents Nord tidligere var managing director

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere utviklere i Bangladesh

Novoselation 

Et selskap som har en streng prosess for å utvikle nye løsninger

Marius Åbel 

En person som jobber i Novoselation

Nordskipping 

Et selskap som Sasan nevner i forbindelse med integrasjoner

Mesh 

En startup-inkubator i Oslo

Zeneta 

Et selskap som er relatert til shipping, som Sasan sammenligner MainDeck med

Uber 

Et selskap som er relatert til transport, som Sasan bruker som eksempel

Evernote 

Et selskap som er relatert til notater, som Sasan bruker som eksempel

Ålesund 

En by i Norge hvor Sasan bodde og startet sin første startup

Brattvågen 

En by i Norge hvor Sasan bodde og jobbet på verft

Gøteborg 

Byen hvor Sasan ble født

Rogaland 

En fylke i Norge hvor Sasan bodde

Silicon Valley 

Et område i California kjent for sin teknologiindustri

Sundmøre 

En region i Norge

Deltakere

Guest

Sasan Mameghani

Host

Lukas Velle Gabriel

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster