Apple’s nye lansering og hva de vil bety

I denne episoden av Shifter diskuterer Lukas Veldigebjell med Mats Staugaard og Salvador Baille Apples WWDC-konferanse, spesielt lanseringen av Siri Shortcuts og nye personvernfunksjoner i Safari. De diskuterer også Apples planer om å bytte til egne prosessorer på Mac og hvordan disse endringene vil påvirke digitale markedsførere.

02:08

Apple lanserte flere spennende oppdateringer på WWDC, inkludert en ny måte å utvikle apper for både iOS og macOS.

18:12

Apple fokuserer på å forbedre App Store og brukerens personvern, samtidig som de håndterer kritikk og utfordringer med eldre enheter.

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Med meg i studio i dag har jeg Mats Staugård, som er ex-redaktør av Mac1.no og nå dagleder og gründer av skipsteide Kickpack. Velkommen Mats. Heisann. Og som vanlig har vi med oss Salvador Baie, rådgiver innen teknologiredelse og innovasjon i selskapet Intellis. Velkommen Salvador. Hei Lukas, takk skal du ha. Og jeg heter Lukas Veldigebjell, gründer og journalist i Skifter. Men før vi går videre, så... vil jeg nevne et par stillinger som vi har ut på skifter, og det er blant annet en stilling fra Tine. De søker innovative forretningsutviklere med god teknologiforskjellelse. Det er til avdelingen Radikal Innovasjon, som består av Tines råeste skaper av nye lønnsomme inntektsstrømmer. De jobber med forretningsutvikling, digital innovasjon og forskningspasert innovasjon. Ansvaret til radikalinvasjon spenner fra å danne nye forretningsområder og selskaper, gjennomføre oppkjøp, realisere nye forretningsmodeller, utføre og kommersialisere forskning, samt teste og implementere bruk av ny teknologi. De skal både utfordre og utnytte TINES eksisterende forretningsmodell for å skape et fremtidsrettet TINE. Så sjekk ut stillingene på skiftet da nå. Og så har vi Nokut som søker en prosjektleder med IT-kompetanse som brenner for å få til selvorganiserende team som sikrer leveransedyktigheten i seksjonens digitaliseringsprosjekter. Det var en lang setning. Og for å lykkes i stillingen må man være en god relasjonsbygger, dyktig på forventningsstyring, samt en brobygger mellom IT og resten av organisasjonen. Så sjekk ut den og 20 andre digitale stillinger på skiftet.no. Og Mats, du har jo blant annet tatt en stillingsannons på skifter. Det stemmer, ja. Er du fornøyd med resultatet så langt? Ja, vi har fått mange kandidater, og mange spennende kandidater. Så det kan jeg vel underskrive på at jeg er fornøyd med. Så bra. Så det er en fin kanal, vil jeg anta. Så du vil bruke skifter igjen ved en senere ledning? Det vil jeg. Så her. Og så tror jeg vel det interessante er jo at det er Ja, jeg tok jo kontakt med deg og sa at jeg var interessert i å legge ut den stillingen, og så var vel svaret at «Er stillingen spennende nok?». Og det var det nå da, heldigvis, for å slippe igjennom nåløyet hos skifter. Så at dere har en viss, hva skal vi si, forhold. Ja, det er ikke bare... Jeg er litt terskel på at det er litt mer spennende stillinger, og litt mer kule stillinger. Det gjør kanskje det enda bedre. Så folkens, ikke ta det fra meg, ta det fra Mats Daugård. Annonser på skifter hvis du er på utsikt etter et bra digitalt hodet. Så til dagens tema som handler om Apple og de hadde gjennomført sin WWDC, altså Worldwide Developers Conference. i USA, i forrige års, var det vel? Og der var det jo en rekke spennende ting som ble lansert. Mats, hva synes du var mest spennende? Jeg vil jo til å begynne med si at dette er en utviklerkonferanse, som jo mange misforstår, men det betyr jo at det er en konferanse for utviklere, hvor Apples utviklere, altså de som utvikler på plattformen, skal få se hva Apple jobber med fremover. Og da viser de jo normalt frem nye versjoner av iOS og macOS og så videre. Det absolutt mest spennende jeg synes de egentlig viste frem for utviklere i går var jo da UIKit, som egentlig har vært ryktet lenge under Project Marzipan, altså en merging av macOS og iOS-utvikling da. Så enkelt forklart så kan iOS-utviklere fra og med neste år begynne å porte sine applikasjoner til Mac veldig enkelt. Og det forskjellige på det er jo mobilenheter, ikke sant? Altså iOS som er mobil-OS-et. Ja. At man kan lage apper for et mobil-OS som man kan da overføre til en desktop. Ja. uten alt for mye jobb da. Så i fremtid i dag så har mange av de underliggende teknologiene vært det samme, mens brukergrensesnittlaget har vært totalt forskjellig. Nå sier Apple at de skal slå disse to tingene sammen, som jo da betyr at det vil komme sannsynligvis et hav av applikasjoner til Mac'en fra iOS da. Er de litt sent ute på det? Samtidig har de også lansert en helt ny Mac App Store som kommer i år. Er det liksom Chrome Store? Google Chrome har jo lenge hatt såkalt utvidelser, altså små apper til nettleseren. Dette er jo helt forskjellig. Men dette her er jo... Det totale utviklingsmiljøet på iOS og Mac smelter nå egentlig sammen til et miljø. Dette kan ikke sammenlignes med Chrome. Hvis det skal sammenlignes med noe, så kan det vel være det Microsoft har prøvd å få til i de siste årene med Windows Mobile og Surface, og at det er en og samme utviklingsplattform, og at applikasjonene kan brukes på tersk. Forskjellen er at Apple fortsatt sier at vi skal ikke ha touch på macOS, og macOS skal ikke bli iOS. Ok, enn så lenge. Enn så lenge. Men jeg tror egentlig på dem at de ikke kommer til å møte seg disse produktene. Det jeg derimot tror er at det kan være en... Det er noe som har diskutert lenge og ryktet lenge i Apple-kretser, det er jo at Apple er særdeles misfornøyde med Intel. Apple har hatt veldig store fremskritt i prosessorutviklingen selv, og at de kommer til å bytte til egne prosessorer på Mac'en etterhvert. Jeg var jo faktisk til stede på konferansen i Macworld 2006, Hvor de lanserte samarbeidet med Intel. Ja, good old days. Det er good old days. Men nå går de da altså vekk fra Intel igjen. Det vet vi jo ikke, men det er jo rykter i hvert fall om det. Men har ikke det bekreftet egentlig? Nei, det har ikke bekreftet. Altså dette er jo på Mac'en da. På iOS har de jo aldri brukt Intel. Men på iOS, eller på iPhone, har de jo derimot gått til Intel nylig for å bytte ut modemene fra Qualcomm. Det ble søksmål, det ble så mye rart på det. Exciting times ahead. Utover det, så vil jeg vel tenke at Siri Shortcuts er veldig spennende for utviklere og i og for seg også for brukere. Hva er Siri Shortcuts? Siri Shortcuts er vel resultatet av et oppkjøp som Apple gjorde for cirka et år siden av en app som heter Workflow. Workflow var en app hvor man kunne lage snarveier på arbeidsoppgaver du ønsker å gjøre på iOS. Det kan være... send ut en melding til min kone når jeg drar hjemmefra som sier at nå drar jeg hjemmefra og jeg regner med at jeg er hjemme om ti minutter. Når jeg nærmer meg hjemme, skru på lys start oppvaskmaskinen, whatever. Så det er sånn predefinerte kommandor? Ja. Litt sånn if this, then that space? Yep. Egentlig. Bare da ned på app-nivå på telefonen eller Mac-en da. Så Apple kjøpte opp dette selskapet litt over et år siden. Veldig mange som brukte denne workflow-appen på iOS for å automatisere masse prosesser. Og så nå har de gjort det om til Siri Shortcuts, hvor de da på en måte har bygget dette inn i Siri. På den ene siden her så kan da forbrukere sitte og lage ganske detaljerte if-then-problemer. på appene sine og på ting de gjør. Og på den andre siden så kan apputviklere lage de samme kommandoene ferdiglaget. Så dette er jo direkte inn i Alexa Space med sine skills. Så det positive her er jo at Apple da veldig raskt kan utvide antall ting Siri kan gjøre. Og du kan personalisere det ned til at du bestemmer hva du egentlig skal si og hva Siri gjør. Så hvis jeg bestemmer meg for å si at Lukas er kul til Siri, så kan Siri gjøre hundre ting utenfor den voice commanden som jeg har bestemt. Utfordringen er selvfølgelig at de beveger seg inn i Alexa sin største problematikk, er jo at folk ikke vet hva Alexa kan gjøre. Fordi det er så utrolig mange skills, og du må si nedaktig noen enkle kommandor. Det er jo problemet til Alexa og Google Home også. Som Siri på en måte har prøvd å gjøre annerledes, men nå beveger de seg da inn i det. Men jeg tror konkurransemessig er det jo en riktig måte å gjøre det. Altså du mener problemet er at man må si den nøyaktige frasen for å få utført oppgaven? Ja. Og det betyr at du faktisk må memorere hva du skal si? Ja. Som i en skapefriksjon? Og det er jo problemet til Alexa i dag, ikke sant? Altså de har 10 000 skills, eller hvor mange de har, men det er jo forsvinnende få som faktisk brukes, fordi De har ingen måte å oppdage nye skills på, og de har ingen måte å... Altså, du må jo faktisk også lære deg nøyaktig hva du skal si, da. Mens Apple og Google har prøvd å gjøre mer samtaler, da. Hva tenker du om Siri-shortcuts, mister Bayer? Jeg synes at det er veldig spennende, fordi jeg synes det var utrolig smart hvordan Apple egentlig har prøvd å over... løse litt den problemstillingen rundt Siri, som i hvert fall de fleste mener ikke er på høyden til Siri. til Google Assistant for eksempel. Det er en veldig bra måte å løse at man ikke kan ha en sånn naturlig dialog, samtidig som du egentlig klarer å gjøre alt du skal gjøre på en veldig friksjonsløs måte. Dette med problemstilling til Alexa og så videre, jeg er enig med Mats, men det er en forskjell der. og det er at de viste også hvordan du kan i den flowen, den serien med aktiviteter som du på en måte preprogrammerer, og som kan bli også foreslått av Siri, altså systemet gjennom maskinlæring, du kan ha også noe som heter Add to Siri. Så det er bare en knapp som sier, ok, all denne serien med aktiviteter, da trykker vi, lager en knapp, og da at the Siri, så lager du en voice-kommando, og da løser du mye av den fleksjonen, at man ikke vet hvilke skills som trenger hvilke kommandor. Det er du selv som på en måte lærer deg å lære Siri, lærer maskinlæringssystemet i Apple og i iOS, hva det betyr, og det er den betydning som den har for deg. Det er veldig personalisert. Du løser mye av den fleksjonen etter min mening. Et eksempel jeg hadde der var vel at du kan lage en sånn, i Starbucks-appen så kan det være en Bestill favorittkaffen din, shortcut, og så legger du den til Siri, og så sier du bestill kaffen min, og så gjør da Siri det. Den bestiller og betaler den kaffen for deg, og så kan du gå på nærmeste Starbucks da. Og da blir det interessant, for du betaler. Og da har du ikke åpnet noen app, det er jo det som er det spennende. Nettopp. Og du åpner for betaling, ikke sant? Og da er det hvilket betalingssystem blir i hvert fall pre-installed? Vips. Ja, nei. Det blir Apple Pay, ikke sant? Altså, det er utrolig, jeg synes at Apple har vært utrolig flinke til å to ting med denne gangen. Det første er å gå et steg videre i å fusionere eller gjøre mer like alle de operativsystemene som de har, fra iOS, MacOS og Apple TV og så videre, og WatchOS, slik at du kan ha den flowen gjennom hverdagen, og så har de klart å inkludere det som virker som veldig viktig, og det har en Apple Pay imellom. Det gjør at du egentlig kan gjøre din kundereise wherever and whenever, og uten å forlate Apple. Og det er en utrolig spennende tanke, synes jeg. Er dette VIPs store utfordring? De har jo fokus på betaling, ganske isolert betaling, mens Apple og Amazon og alle de andre setter ut det i en mye større sammenheng. Hva er det? Nei, altså, VIPs er jo... La oss si at man skal kjøpe seg en joggesko, så gjør man research, for å finne hvilke joggerskoner man skal kjøpe, og så går man inn i butikker og ser på og prøver, og når du bestemmer deg, så betaler du for disse joggerskodene. Hvor Vips da ville vært kun tilgjengelig i det siste leddet, på betalingen, så vil jo kanskje Apple, i hvert fall Amazon, hjelpe deg gjennom hele prosessen. Så du kan egentlig bare si, jeg trenger noen nye joggersko, og da kan de komme med tre forslag basert på hva du har kjøpt tidligere, og du får en sømløs ekspedering av disse joggeskoene. Det setter inn en mye mer relevant kontekst, og løser flere friksjonspunkter på veien, som gjør at VIPS med sin, kan jo egentlig ikke konkurrere på hele det. VIPS sin styrke er at de har en kritisk masse i Norge, Men problemet er at de har jo ikke en større kontekst eller et større system å putte betaling inn i. Altså for dem er betaling målet seg selv, mens for Apple og Amazon så er jo målet at du skal være lykkelig og ha de rette sponene og hjelpe dem med det. Er jeg inne på noe? Ja, det er riktig, men det er det som Vips også, altså de ser det etter oss også. Og du ser hvordan Vips har prøvd å inkludere flere og flere og flere features. slik at alt som har med betaling å gjøre, vennebetaling, shoppingbetaling, altså lage din egen lille shop, ikke sant, i Vips, og at du kan betale med det. De prøver å lage alt som er et ekosystem rundt betaling, men kan det konkurrere? Kan en sånn ekosystem konkurrere mot en helt operativ system, global, der du beveger deg gjennom flere ulike hardware, altså apparater, som hjelper deg gjennom hele dagen, ikke sant? Og oppfører åpne seg mer og mer til å få tredje parts, for det var også et, Mats, det var også et veldig viktig budskap i går. Tredje parter, tredje part, altså tredje parts utviklere, tredje parts utviklere, tredje parts utviklere. Altså de vil at du lever i jappel, rett og slett. Beste eksempelet på det synes jeg kanskje var CarPlay, hvor de introduserte muligheten til å ha Google Maps og Waze og andre kartapplikasjoner. Ja, hvor Apple tidligere har bare hatt sitt eget kart. Det ble jubel i salen. Hva er det strategiske rasjonalet for det? Det er vel kanskje å i møte gå noe av den kritikken Apple ofte møter, at de er lukket og at de ikke slipper inn alle på sitt område. Og så er det vel også en sånn «de må ikke gjøre alt selv». tankegang da, som jo er motsetning av hva mange andre tenker kanskje. Apple har jo ikke, ja, de har jo vært kritisert for det, samtidig så har de jo vært ganske tidlig ute med App Store, og de har jo vært veldig glad i tredjepartsaktører. Ja, men altså jeg tenker på sånne ting som da Apple Maps, Apple Music, kjernefunksjonalitet, som det jo... på en måte har prøvd å tvinge gjennom da, kan man vel si. Altså, Apple Maps er jo en, er fortsatt ikke like bra som Google Maps. Det blir det alltid. Det vet man jo ikke, men nå er det selvfølgelig mange andre ting du kan stille spørsmål til hvorfor du skal bruke Google Maps, men det er jo bra at de tilgjengelig gjør dette. Det handler jo om å være den plattformen som folk har lyst til å bruke. Så de slipper til tredjepartsaktører på kjernefunksjonalitet, er det det som er det nye her? Ja, men vi må huske hva Apple er. og Apple har alltid vært hardware-produsent. der de integrerer hardware med sin egen operativ system, har noen funksjonaliteter som de kjenner, funksjonaliteter som de vil på en måte beholde for å knyte deg enda mer til deres operativ system, som skal være nesten eksklusive. Men de ser på det selv som, jeg tror at deres strategi er, vi skal ha den beste hardwaren, og et eksempel er hvor raske disse nye prosessene fra Apple har blitt med den nye iOS. Og de prøver å si at vi har den beste hardwareen, vi har den beste operativsystemet på tvers av alle de apparaterne vi leverer, og så skal vi ha integrert alle de tredje partene som for oss ikke er strategisk utrolig værende. Og det som jeg synes var interessant, er det som Mats nevnte, dette med å ha App Store på Mac, men en revamp av App Store. Målet til Apple nå er at alle de programmer som du kjøper for din Mac, du kjøper ikke fra en eller annen webside, og lastene, du kjøper dem gjennom App Store. Da har du allerede denne ekosystemen igjen, fenset igjen er du med i den Apple-verdenen, og til og med til og med Office 365 er nå en del App Store. Du kan kjøpe den gjennom App Store. Jeg synes at strategien til Apple er egentlig ganske tydelig, og det er veldig forskjellig av hva det er som Google har, eller Amazon og sånn. Så er det noe som også jeg synes legge merke til er ta vare på brukeren din. Altså, brukeren din er, eller Apple sine brukere er deres gull. De ønsker å ta vare på den så godt som mulig. De har jo i det siste året fått mye kritikk rundt batteriproblematikken og 3G-telefoner og så videre. Og der har de jo Det var jo det de startet hele WDC med, var jo optimalisering av iOS, og hvordan iOS 12 skal også være raskt på 6 år gamle telefoner. Og alle som har installert iOS de siste årene, har vel oppdaget at det ikke nødvendigvis har vært tilfelle. Gamle telefoner har blitt sirup. Er ikke det litt av noen greier de gjør for at man skal kjøpe sånn ny telefon? Eller er det bare konspirasjonsteori? Jeg tror det bare er konspirasjonsteori, men det er jo ikke en heldig effekt uansett. Så at de har brukt veldig mye ressurser nå på å prøve å løse dette, Ja, de kommer til å selge mine telefoner, men de får jo også mer fornøyde brukere. For å gi meg den Android-produsenten hvor du kan installere en dagens Android P på en 6 år gammel telefon, du kan så vidt installere det på en 1 år gammel telefon. Og det er, ja, sånne ting gjør brukere forbanna da. Så jeg tror det er utrolig viktig å fokusere på det. Og der kommer vi også inn i personverdensaspektene. Ja, det er neste. Skal vi hoppe på neste tema? Innenfor WWDC. Dette med privacy. Hva annonserte de? De annonserte en del ting, men det som var mest interessant, eller mest spennende, er at fra nå Så når du besøker en webside, så blir du varslet om at du blir trakket, på hva du blir trakket, til og med på mikrofon og på kamera. Og så er det ditt privilegium å bestemme om du lar den websiden trakke deg på den eller annen måten, eller ikke. Men jeg tror at Apple har gjort en eddpoeng av å ha privacy, og de virker veldig seriøse på det. Og det var veldig gode og positive reaksjoner i salen, også da de presenterte akkurat det der. Og det har selvfølgelig noen konsekvenser på reklamebransjen og digital advertising. Hvordan da? Hvis det blir vanskelig å trakke deg, og hvilke websider du har besøkt, og samle informasjon om deg som forbruker, så blir det også mye vanskeligere å kunne gi deg targetet advertising. Og de viste det typiske eksempelet med at en reklame om en sofa, for eksempel fordi du har sett det på en sofa på en eller annen webside, at den reklamen følger deg hele tiden, uansett på hvilken andre webside du har. Og og det skal være mer ditt eget privilegium å bestemme om det skal skje eller ikke skal skje. Men er det ikke veldig skitsomt for forbrukere å ta stilling til sånne ting hele tiden? Ja, kanskje, men det er litt hvordan du tenker på livet ditt selv, ikke sant? Ja, men du må hele tiden opte inn da. Ja, det her er jo Det er det jeg tenkte i går, faktisk. Men det er akkurat på de tingene du snakker om der, de mest av de andre har de jo automatisk slått på. Altså blokkering, for eksempel så vil de blokkere alle Facebook-like-knapper og Facebook-kommentarer og så videre. Det skjønte jeg ikke. Facebook har jo like-knapper overalt. Årsaken de har det er for å samle dataen. Det samme gjelder jo Google+, Twitter og så videre. Disse samler jo data for å se hvor du er. Hva med Facebook Pixel da? I Safari, det er ikke helt, jeg kan komme tilbake til det, men i Safari Intelligent Tracking Prevention versjon 2, så kommer de til å blokkere alle Facebook Like-knapper og Google+, og så videre. og du må selv aktivere dem hvis du ønsker å. De kommer til å sikkert bli usynlige, jeg har ikke fått testet det selv, men så kan du trykke på dem så blir de aktiverte. Men da får du opp en varsel om at du nå blir sporet av Facebook eller Google, eller hvem enn som leverer denne knappen. Og det er standard slått på på alle Mac'er, på alle iOS-devisor når dette kommer. I tillegg så prøver de nå å gå etter fingerprinting, som i ja, det er jo en la oss kalle det en bransjehemmelighet men de som jobber i denne annonseverden har jo lenge brukt fingerprinting som betyr at de henter ut så mye informasjon de kan om den device som har trykt på en link, eller viser en sånn Facebook-pixel, eller en Google-font, eller så videre. Og det er da for eksempel hva slags Mac du har, eller hva slags datamaskin du har, hva er IP-adressen din, hva er locationen din, hvilke plugins har du installert, hvilke fonter har du installert. Da kan du lage en ganske unik fingeravtrykk, som du senere kan trekke. For da vet du at denne devicen har vært rundt omkring på nettet, fordi det er samme fingeravtrykk. Øh... Nå kommer Apple til å bare gi et fingeravtrykk mer eller mindre for alle Mac'er og alle iOS-deviser, som betyr at nesten alle iOS- og Mac-deviser i verden kommer til å se helt like ut for de som prøver å trekke dem, så det blir ikke noe fingerprinting. Det må jo være mange businesser som er bygget opp på den muligheten. Ja, det er jo Google blant annet, og Facebook selvfølgelig, og hele data-økosystemet. Vi i Kickback er jo også en del av, eller vi sier flere av våre underleverandører, bruker jo fingerprinting for å trekke kjøp og salg hvis kukken ikke blir sittende, eller hvis den av en eller annen grunn ikke blir slettet. Så vi har jo også eksempler som vi ser, Allerede i dag, hvor noen veldig store organisasjoner i Norge, for eksempel oljebransjen eller Statoil, blir alle datamaskiner ganske like ut, fordi de er veldig strenge på hva du får lov til å installere. De har samme versjon av Windows, samme versjon av nettleseren, samme IP på alle brukere. Og da blir disse fingerprint-systemene forvirret, så tror de at alle i Statoil er en og samme bruker. Som jo da rast kan bety at det kan bli kluss når man prøver å registrere et kjøp til riktig person, som vi driver med. Hvis vi jobber i Statoil og du surfer på en sofa, så følger den sofaen meg? Ja, retargeting går jo i dag mest på cookies, men ja, det kommer til å ha ganske store konsekvenser for den profilbyggingen som Google og disse driver med. Så det er jo shots fired, for å si det sånn, mot Google og Facebook. Er det det det egentlig er? Jeg tror at det er en fin blanding av at Apple kan posisjonere seg mot Google og Facebook og Facebook. i og for seg Amazon, mot noe som de ikke kan tilby. Fordi det er jo kjernen imot businessmodellen deres. Så de er unike. Og så er det jo en ... Er det jo en ... Jeg tror det er en grunnleggende idé i Apple at de ikke ønsker å drive med dette. Jeg lastet nylig ned all min Apple-data som Apple bruker fra way back, og det var under en gigabyte. De har ikke mye data. Det var nesten ingenting. Deres forretningsmodell handler jo ikke om å selge din data, som Google og Facebook har som forretningsmodell. Og det ønsker de å poengtere. Og det er en del av deres posisjonering. Og det har vært fra Steve Jobs sin tid. Så det er en del av deres DNA. Ja, nå har du jo litt medvind nå. Timingen er riktig. Timingen er veldig riktig, ikke sant? Spørsmålet er hvor mye folk bryr seg da. Ja, men blir det tøffere å være digital markedsfører nå? Ja, det blir det. For det er ikke noen alternativ med ting man gjør. Og GDPR gjør du allerede vesentlig tøffere. Og så åpner jeg for et spørsmål. Jeg vil ha annonser som er tilpasset meg. Så ja, det gjør hele businessen med å selge og presentere advertising, reklame, mer ineffisient. Hvis du ikke vet helt hvem du egentlig skal levere denne annonsen til. Så det er en fin balanse der om hva er det som er best for deg egentlig. Er du enig, Mats? Ja, utifra jeg ønsker jo ikke annonser generelt, og det tror jeg vel ikke det er noen brukere som egentlig ønsker. Jeg vil heller betale for meg. Det tror jeg derimot ikke det er så mange som har lyst til. Men Kickback driver jo med slags annonser da. Nei, det er jo nettopp det vi ikke gjør. Altså dere har jo ikke kukonkort da? Eller er det ikke sånn rabattkode? Vi driver jo både med cashback og rabattkode, men vi gir jo forbrukere penger tilbake mot å handle i utvalgte butikker da, eller gode deals og så videre mot å handle i utvalgte butikker. Så vi prøver jo å gjøre det motsatte, og ikke i det reklamet. Du gjør jo et aktivt valg. Men ja, hvor var vi egentlig? Det var, nå kom en sånn avsporing her. Ja, vi snakket om privacy, og betydningen dette vil ha for markedsførere, primært digitale markedsførere. Jeg føler vi har vært igjennom nok. Nå skal vi prøve å lese et ny rekord. Vi må ha en episode under 30 minutter. Nå er det 29.36. Tusen hjertelig takk, Mats, for at du kunne stille i dag. Bare hyggelig. Håper jeg kommer tilbake igjen. Det gjør du garantert. Og tusen takk til deg, Salvador Beye, for at du også kunne stille i dag. Tusen takk, Lukas. Ha det fint. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Nevnt i episoden

Siri Shortcuts 

En funksjon som lar brukere lage snarveier for å automatisere oppgaver på iOS, basert på oppkjøpet av Workflow-appen.

Project Marzipan 

Apples prosjekt for å slå sammen macOS og iOS-utvikling, som resulterer i UIKit som gjør det enkelt å porte iOS-apper til Mac.

Apple Pay 

Apples betalingssystem som er integrert i Siri Shortcuts, som gjør det mulig å betale for varer og tjenester uten å åpne en app.

Intel 

Prosessorprodusenten som Apple ser ut til å gå bort fra, da Apple har gjort store fremskritt i prosessorutvikling selv.

Alexa 

Amazons stemmeassistent som Siri konkurrerer med, og som har utfordringer med å få folk til å bruke sine mange skills.

Google Assistant 

Googles stemmeassistent som Siri konkurrerer med, og som ofte blir sett på som mer avansert enn Siri.

Google Maps 

Googles karttjeneste som Apple nå lar være tilgjengelig i CarPlay, et tegn på at Apple åpner seg mer for tredjepartsapper.

Vips 

Norsk betalingssystem som konkurrerer med Apple Pay, men som er mer isolert til betaling og ikke tilbyr et større økosystem.

Facebook 

Sosiale medier-plattform som blir påvirket av Apples nye personvernfunksjoner i Safari, som blokkerer Facebook-like-knapper og Facebook Pixel.

Google+ 

Googles sosiale nettverk som blir påvirket av Apples nye personvernfunksjoner i Safari, som blokkerer Google+-knapper.

Twitter 

Sosiale medier-plattform som blir påvirket av Apples nye personvernfunksjoner i Safari, som blokkerer Twitter-knapper.

Apple Maps 

Apples egen karttjeneste som ikke er like god som Google Maps, men som Apple tidligere har tvunget brukerne til å bruke.

Apple Music 

Apples musikkstrømmetjeneste som Apple tidligere har tvunget brukerne til å bruke.

Statoil 

Norsk oljeselskap som har strenge sikkerhetsregler for datamaskiner, noe som kan forvirre fingerprinting-systemer.

Kickback 

Et selskap som Mats Staugaard er gründer og daglig leder av, som tilbyr cashback og rabattkoder.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge langsiktige utviklingsteam i Bangladesh.

Mac1.no 

En nettside om Apple-produkter som Mats Staugaard var tidligere redaktør for.

Intellis 

Et selskap som Salvador Baille er rådgiver i, som fokuserer på teknologiredelse og innovasjon.

Tine 

Et meieriselskap som søker innovative forretningsutviklere.

Nokut 

Et etat som søker en prosjektleder med IT-kompetanse.

WWDC 

Apples årlige utviklerkonferanse.

iOS 

Apples operativsystem for mobile enheter.

macOS 

Apples operativsystem for datamaskiner.

CarPlay 

Apples bilintegreringssystem som nå støtter Google Maps og Waze.

Safari 

Apples nettleser.

Google Chrome 

Googles nettleser.

Windows 

Microsofts operativsystem for datamaskiner.

Office 365 

Microsofts abonnementstjeneste for produktivitetsprogrammer.

Android 

Googles operativsystem for mobile enheter.

Starbucks 

En kaffekjede som er integrert i Siri Shortcuts, slik at brukere kan bestille kaffe gjennom Siri.

Google 

Et teknologiselskap som blir kritisert av Apple for å samle for mye data om brukerne.

Amazon 

Et teknologiselskap som blir kritisert av Apple for å samle for mye data om brukerne.

Deltakere

Host

Lukas Veldigebjell

Guest

Mats Staugaard

Guest

Salvador Baille

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster