Rekord i funn av savnede ved hjelp av droner

Daniel Kvalsund, supervisor for dronetjenesten i Troms politidistrikt, forteller om hvordan dronebruk ble innført i politiet. Pilotprosjektet startet i 2019 med tre distrikter, og i 2023 ble dronepiloter tilgjengelig i alle politidistrikter. Prosjektet har resultert i over 60 funn av savnede personer i 2023 alene, og Kvalsund fremhever at metodikk er viktig for å finne savnede. Han ser for seg at maskinlesing i søk og redning kan forbedre funn ytterligere.

00:03

I denne episoden diskuterer Daniel Kvalsund hvordan droner har blitt integrert i politiets arbeid, spesielt innen søk og redning.

06:32

Droner brukes nå effektivt av nødetater for å forbedre situasjonsforståelse og finne savnede personer raskere.

Transkript

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i Tromsø. Her er det spennende, fordi nå skal vi få høre litt om hvordan dronebruk ble innført i politiet. For vi har nemlig fått med oss en som var med på piloten. pilotprosjektet, og da er det ikke noe mer om enn Daniel. Jeg kan introdusere deg. Daniel Kvalsund, supervisor for dronetjenest Nytt Roms politidistrikt. Velkommen. Takk skal du ha. Takk, takk. Du var med da det ble pilotprosjektet for dronebrukepolitiet, hvor det var tre distrikter, Troms, Agder og Trøndelag. 2019. Stemmer det. Ja, fortell. Da var vi seks heldige piloter da, fra politiet, som ble plukket ut da, til å få den første utdanningen da, hos dronetjenesten. Var du allerede da dronepilot? Jeg føler seg at jeg allerede var det, men vi ble plukket ut da, til å bli det. Ja. Så, hadde vi jo da etter kursing i Kongsvinger da fått med oss en liten pakke med våres drone og ble sendt hjem til hvert sitt distrikt for å prøve prøve det her ut da i daglig tjeneste for å se hvilken effekt og nytteverdi det her ville ha for vårt politiarbeid. 2019 var jo før covid, men det er ikke så lenge siden. Det er ikke så lenge siden. Nå skal vi høre litt om denne reisen da. Men hva var, fordi dette prosjektet, eller denne piloten, den varte jo et par år. Det er jo alltid spennende hvor dere begynte og hvor dere endte opp. Klarte dere å levere på det som var intensjonen med piloten og disse tingene? Ja, ja. Det er jo veldig interessant, og på en måte det vi opplevde da var jo at man hadde fått noen litt større sekker vi prøvde å putte her inn i forhold til det ene var operativ situasjonsforståelse, og det andre skulle være åstedsdokumentasjon. Men man så jo at bruksverdien var jo veldig mye større enn hva de her sekkene kanskje klarte å fylle, og spesielt på søk og redning da viste det seg å være et veldig nyttig verktøy. Og på denne reisen nå så ser man jo også det at nytteverdiene av verktøyet er jo veldig avhengig av hvordan man bruker det. Det er ikke bare å få verktøyet, men å faktisk lære seg å bruke det her. Og eksempelvis på søk og redning så er jo metodikk visst å være veldig relevant i forhold til hvor nyttig det her vil være. Ja, ja, riktig. Ikke sant at du har et eller annet oppdrag hvor en eller annen person for å ta det her er ettersøkt eller meldt savnet også har jeg en måte å tenke at jeg skal gå frem på du en annen og alle har sin måte nettopp men det finnes faktisk noe optimalt det gjør jo det og nå er vi så heldige at vi har noen kloke hoder hos oss i dronet Jensen som har satt sammen da og systematisert en metodikk som har vist seg å være da effektiv og Det kan jo være at det er mange andre faktorer som spiller inn, men man har jo sett det på antall funn, at eksempelvis i pilotprosjekt året, som drøyde seg litt over året, visste det seg at det var ikke så mange funn per pilot, men med en gang man får utdannet både flere, men også innført denne systematikken i form av søksmønster som er etablert, så gjorde man drastisk mye flere funn. Det er jo opp i ni gangen i antall flere funn per dronepilot. funn per dronepilote, det er litt sånn press på dere som piloter. Ja, det er brannepress. Det er bare sunt. Vi må gå litt tilbake, fordi du nevnte jo politiets drontjeneste. Dette er nytt for meg. Men det er jo en fordel med å drive med disse podcastene, at jeg lærer så mye. Politiet har to flyselskap. Ja, vi har to flyselskap. Et som da heter politiets helikoptertjeneste, og så er det et som er politiets dronetjeneste. Og det siste er det nyeste regnet med. Og når Når du snakker om dette med åstedstokumentasjon, så er det noe som jeg forstår. Jeg forstår hva dere skal og hva dere er ute etter. Operativ situasjonsforståelse, det er også noe jeg forstår, men det Kan du konkretisere litt? Ja. Hva snakker vi om? Ja, altså det er jo en stor sekk egentlig, den operative situasjonsforståelsen. Og det kan jo dreie seg alltid fra arrangement, festival og så videre, hvor det er større folkemengder og man ønsker å vite hvordan det er massen av mennesker beveger seg og trender da, fungerer trafikken som ønskelig og de sperreposter som er satt, fungerer det? Er det uønsket hendelser som skjer midt i en folkemasse, så kan man jo se det på bevegelsene. Men også inkluderte brann for eksempel. Ja. Hvor vi hadde et godt eksempel allerede like etter oppstarten av pilotprosjektet med en båt som brant ikke så langt under her vi sitter, nede i Breivika. Ja, dette nevnte du jo i 2019, så må jeg si at dette var jo på ingen måte planlagt. Det var en ulykke, men det var jo godt timet da, i og med at dere var i gang med prosjektet båtbrann i Breivika i 2019. Nær sykehuset her i Tromsø. Stemmer det. Og Og hva tenkte dere da? Ja, altså sånn situasjon der var jo en båt som sto i full fyr, rett og slett. Og det er mange spørsmål man står med der, og spesielt når det er gjenstand og innhold i båten som gjør at man må ha en viss avstand rett og slett til det fartøyet. Og det gjør at man på et tidspunkt mister øynene på målet. Altså vi får ikke, dem som tar beslutninger i innsatsledekobene, i hjelp av politi og helse og brann, kan ikke lenger se på objektet. Men vi var heldige, hadde droner med oss og hadde muligheten til å demre opp for det med at droner da faktisk kan utbedre det behovet for å se hva som skjer. Vi klarer jo å avdekke blant annet om det er gastanker som ligger på dekk, som det var et spørsmål om, uten å da utsette brandmannskap for risiko. Vi kan følge med på hull i skråg, som det var et spørsmål om, kommer den her til å synke fortere enn vi tror? Er fortøyninga intakt? Fungeres politisperrepostene? Ikke minst det med hvordan røyken utvikler seg, for det er veldig tjukk, tung røyk som inneholder mye uønsket for mennesker. Når man da ser at den beveger seg i retning, så hjelper dronene til å se både retning, men også hvor fort denne røyken stiger, altså hvor tung er røyken. Ja, for det er jo ingen tvil om at det du beskriver her er jo ikke bare de aktiviteter man skal i gang med, men det er også risikoreduserende både for mannskap og omgivelser og frivillige. Ja, absolutt. Og det var jo det vi så der også, at det er mulig å faktisk flytte et innsatslederko ut av synstrekevidde fra det som skjer, og faktisk fortsatt beholde synet på objekter som man ønsker i en sann situasjon. Når vi snakker om dette med operative situasjonsforståelse, du snakker jo om hendelser i grupper og sånn, det er jo ikke nødvendigvis kriminelle adferd vi snakker om, det kan jo være ildbefinnende eller alt. Ja da, og det har vi jo opplevd for eksempel på festivaler og konserter, hvor det er noen som faktisk har fått ildbefinnende, og vi ser det veldig tydelig på folk i mengden der også. og kan stadfeste ganske kjapt hvor det her skjer, og dem som eksempelvis i dette tilfellet var Røde Kors som skulle inn, er lettere å guide dem til hvor de skal gå. Og ikke minst kan vi være i forkant når de er på vei ut, sånn at man raskere kan se at ruta til ambulansen faktisk er rydda og klar, og at ambulansen fortsatt har muligheten til å kjøre uten hindringer da fra stedet. Ser du sånne menneskemengder fra oven, så oppfører vi oss kanskje ikke så veldig annerledes fremover. Skremmende slik. Til de som er nysgjerrig på det, noen av lytterne er sikkert til vi har gått rett i gang her, men disse dronene vi snakker om, hva er det vi snakker om? Altså det er luft. Det er luftgående kodkopter. Så det er fire propeller som holder den i lufta igjen. Da snakker du om en lufttid på? I snitt 30-40 minutter på de vi bruker. Er det noe spesielt når det gjelder kamera og sensorikk som dere har opptatt av, eller er det rimelig standardprodukter enn så lenge? Ja. Ja, vi er jo opptatt av at det skal fungere, og at det skal fungere til vårt formål, og at det er godt nok. Og likevel er det jo en standard, det er jo hyllevare det vi har anbefalt, per noe i hvert fall. Det er jo at det er lett å spre rundt da. Det gjør det, og kjøpe inn og erstatte det som eventuelt skulle bli ødelagt. Når vi er inne på sensorer, så har man jo sett det i sarsporet at det termiske har vært et veldig viktig verktøy da. for å gjøre funn i søket til sjavn av personene. Ja, og vi er jo inne på litt sånn personvern og sånn også, når vi snakker om at når vi er på en eller annen stor konsert eller hendelse, og vi ser disse politikodkopterne, så det er jo egentlig ikke meg som individer jeg er ute etter. Det er mer folkemengden. Det er akkurat det det er. Det er liksom det store bildet, og vi... Jeg har ikke hvertfall per nå kapasitet til å klare å monitorere 20 000 enkeltindivider og hva de gjør. Men det er liksom det store mønstret og bevegelsene som er det interessante for den som tar beslutninger. Men dette pilotprosjektet som vi startet med, det ble avsluttet i 2021. Og nå er Nå er dette, det er ikke alle pilotprosjekter som får en så suksessrik ettermelde som dette. For nå er det jo ute i alle politidistrikter. Nå er det i hvert fall seks dronepiloter i hvert politidistrikt. I hvert politidistrikt, ja. Så i 2023 var vel den mileperlen nådd. Og i tillegg til det så har de kloke hodene i dronetjenesten også klart å å bygge noen dronebiler da, så vi har jo i tillegg fylt på med et dronekjøretøy hvert distrikt også. Ja, det betyr at du har en mobil base når du skal ut med drone. Ja, det kan jo bli litt kaldt å sitte og bare... Absolutt, og det påvirker jo med en gang hvor godt vi klarer å faktisk gjøre jobben vår. Ja, dette er jo spennende. Kan du si noe om... Finnes det noen konkrete resultater på hva man har oppnådd med dette? Er man funnet flere savnede? Ja, det er jo veldig tydelig funn på søket til savnede. Man har jo sett at vi har totalt i pilotprosjektet over 80 funn av savnede. Og bare i 2023, hvor man da har hadd dronepilot i hvert distrikt, er vi da på over 60 funn. Av personer? Ja. 60 funn av savnet. Det er ikke så mye om fatale hendelser? Nei, det er 60 funn av savnet. Av savnet, ja. Så ja, utfallet er ulikt, men det er i hvert fall over 60 per person. Og det viser jo også det at man har jo en veldig høy og bratt kurve da på antall funn fra pilotprosjektet var ferdig da i 2021. Og man ser at totalen på over 80 og 63 gjort i 2023 at det er noe som er årsaken til det. Og det mistenker vi da om det er søksmønstre og metodikken da som er innført da like før 2023. Ja, riktig. Du beskrev jo litt her før sendingen med et nav og eiker på et sykkelhjul. Ja, det er jo rett og slett en metodikk som lener seg litt på en etablert søksmetodikk som heter sykkelhjulmodellen. Og den igjen baserer seg på statistikk, og det gjør jo at man da kan knytte denne søksmetodikken opp mot kjente fraser. Og så langt har vi kommet i denne bruken at dere kan bekrefte at metodikk er viktig? Absolutt, det er det ingen tvil om. Men Daniel, når vi ser fremover, teknologien byr på mye spennende nå. Hva er det viktigste fremover nå, vår utvikling? Det er jo et stort spørsmål om hva som er det viktigste. Nei, det er jo bare å være på ønskelista. Ja, altså ønskelista, det er jo noe annet. Men viktigste er jo selvfølgelig for vår del i hvert fall sikkerhet, Stine, hver tid. Men hvis man skulle ha det nå på ønskelista, så tror jeg kanskje det hadde vært å kunne utnytte oss litt mer av maskinlesing i typ SARS-bord og søke til sjavner. For der tror jeg vi kunne hatt enda flere funn hvis vi hadde fått hjelp til å se på skjermen og faktisk plukke ut de avvikene som vi kanskje ikke er i stand til å fange opp selv på grunn av menneskelig trettetrett. Ja, for nå har dere egentlig innført metodikkene, så hvis du da fikk lesihjelp på toppen av det, eller tolkningshjelp, så ville du jo... fått det enda bedre. Antar det, ja. For det er jo en utfordring som fortsatt er der, selv om man faktisk får vedkommende man søker etter i skjermbildet, så er det ikke sikkert at den som ser på skjermen fanger opp. Nei, og det er forståelig. Enten har du sittet lenge og blir sliten i syne, eller så er det jo rett og slett ikke mulig for menneskelige øye å se. Ja. Hva med utviklingen på antall dronepiloter og ufotokopter? Jeg kan lite om politiutdanning, men jeg regner med at noe er standardverktøy, og noe er liksom... Det har jo skjedd mye på kort tid. Dette må jo bli en standardverktøy for å si... Ja, da tør du nesten påstå at nå er det jo blitt en standardverktøy, siden alle distrikter har det. Men så er det jo spørsmålet om man klarer å få utvidet dette til enda flere GDE-er som det heter, Geografisk Driftsenhet, altså flere basestasjoner i hvert distrikt. Det er bare å ønske lykke til. Det er betryggende for meg som en sånn menig innbygger da, å høre at her er det ting på gang. Det er godt å høre. Ja, da tør jeg gå på neste store arrangement, ikke sant? Takk til deg, Daniel Kvalsund, supervisor for dronetjenesten i Troms politidistrikt, og lykke til med arbeidet videre. Bare hyggelig. Takk for at jeg vil komme.

Nevnt i episoden

Dronebruk 

Brukes av politiet for søk og redning, operativ situasjonsforståelse og åstedsdokumentasjon.

Dronetjenesten 

Politiets nye flyselskap, introdusert i 2019, med dronepiloter i alle distrikter i 2023.

Pilotprosjekt 

Starter i 2019 med tre distrikter, Troms, Agder og Trøndelag, og ble senere utvidet til alle distrikter.

Troms politidistrikt 

Hvor Kvalsund er supervisor for dronetjenesten.

Søk og redning 

Et av hovedbruksområdene for droner, med over 60 funn av savnede personer i 2023.

Sykkelhjulmodellen 

En etablert søksmetodikk som brukes for å finne savnede personer, basert på statistikk.

SARS-bord 

En tabell som brukes i søk og redning for å samle informasjon om savnede personer.

Maskinlesing 

Et potensial for å forbedre funn i søk og redning ved å analysere informasjon i SARS-bord.

Geografisk Driftsenhet 

Basestasjoner for droner i politidistriktene.

TU 

Et mediehus som lager Teknisk Sett podcasten.

Teknisk Sett 

Podcasten som Kvalsund er gjest i.

Breivika 

Sted i Tromsø hvor en båtbrann skjedde.

Kongsvinger 

Sted for dronekurs for politipiloter.

Røde Kors 

Hjelpeorganisasjon som kan guides til åsteder for å hjelpe personer.

Covid 

En pandemi som startet i 2019.

Agder 

Politidistrikt som deltok i pilotprosjektet.

Trøndelag 

Politidistrikt som deltok i pilotprosjektet.

Nytt Roms politidistrikt 

Politidistriktet hvor Kvalsund er supervisor.

Politiets helikoptertjeneste 

Politiets flyselskap, som har eksistert lengre enn dronetjenesten.

Dronekjøretøy 

Mobile baser for droner, en for hvert politidistrikt.

Jan Moberg 

Programleder for Teknisk Sett podcasten.

Deltakere

Host

Jan Moberg

Guest

Daniel Kvalsund

Lignende

Laster