Jeg tror de aller fleste ansatte ønsker å gjøre en god jobb og er motiverte til å holde julen i gang. Og hvis de får den informasjonen de trenger, de verktøyene de trenger, og kan kommunisere med resten av teamet sitt, så vil de aller fleste gjøre en veldig, veldig god jobb og kanskje være mer produktive. Så det handler jo om å legge til rette og gi folk de mulighetene.
Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter hjemme. Det gjør også du, Odd Rikardt. Ja, ja. Men jeg kan se deg. Ser deg godt. Ja.
Ja, nå kan jeg slå av bildet da. Så jeg slipper å se deg egentlig. Det er så fint å se på. Det er godt å hvile og gjøre på noe i disse koronatider. Ja, men du har brukt mye tid nede i kjelleren din foran PC-en og foran det kamera som på min PC så lyser litt her i toppen. Ja, vet du hva? Jeg har aldri, jeg har brukt mye videokonferanse før. Aldri så mye som siste uka. Det er helt utrolig. Savner du kontoret?
Jeg har jo ganske greit hjemmekontor, og jeg opplever at jeg blir jo faktisk mer produktiv her. I stedet for å reise til Elverum og intervjue en kar her om dagen, så gjorde de det på videokonferanse. Jeg sendte de lenke, logget hit her, og vi snakket i vei. Ja. Kommer du til å klare å dra deg tilbake til kontoret i grensen tre? Kanskje. Kanskje. Dette er veldig effektivt, ja. Det er det.
Og det tror jeg faktisk norske folk opplever. Men derfor så må vi snakke litt om videokonferanser og disse produktene, for det finnes jo ganske mange av dem. Og jeg vet jo at dette innehar jo faktisk en del plasser på din liste over 687 favorittområder. I høyeste grad. Så det er jo veldig mye vi kan snakke om, men
Men det er jo litt spennende at vi i dag ikke skal snakke om noen av de store amerikanske, men vi skal ta fatt i et produkt som i høy grad er utviklet her hjemme i Norge. Ja. Og da har vi fått med oss noe så fancy som Chief Product and Technology Officer i Whereby. Ingrid Ødegård, velkommen. Nå ser vi deg også. Hei. Hei, hei. Du...
Du må jo fortelle oss først, vi har jo kjent hverandre lenge, og det er jo faktisk ganske mange år siden at Rikard plaget deg for første gang. Ja, det er litt flashback til det intervjuet her med å ta screenshot i et videorom. Den gangen var det i Appearance, og nå er det i Whereby. Men før vi begynner på historien til Whereby, og det, kan du fortelle oss litt om utviklingen nå de siste par ukene?
Det har vært ganske vilt, faktisk. Vi har jo mer enn dobblet antall brukere som har en videosamtale de to siste ukene. Så nå er vi vel oppe i over 2,5 millioner den siste måneden. Og nærmest en halv million brukere som er i en samtale i løpet av hver eneste dag. Så...
Så man har gått varme, for å si det sånn. Ja, og jeg er en av dem. Ja, du er en av dem, og du bruker jo Whereby. Ja, i høyeste grad. Og det har jeg brukt lenge siden det het AppAvary også. Og jeg har brukt veldig mange sånne systemer, og min erfaring er at det ofte er noe gærent. Det er enten så får du ikke bild, eller så får du ikke lyd, eller så må du ringe hverandre. Mange ganger har jeg ringt folk på telefon og sett dem på skjermen.
Men det er finurlig at det funker alltid her. Så jeg har blitt fastbruker. Jeg har jo mitt eget rom hos WebR.
Ja, du har eget kjellerom og eget rom på Værberg, og det er ikke farlig med deg å drikke art. Men Ingrid, vi må ta oss gjennom denne reisen, fordi dette startet jo egentlig for, ja, det må jo være 6-7 år siden. Ja, det startet faktisk sommeren 2013 med et sommerprosjekt. Og vi var jo da en del av...
Telenor Komoyo, som senere ble Telenor Digital Miljøet, som satt seg på å utvikle nye internettjenester. Og da hadde jo nettopp
Denne nye teknologien som vi bygger på, kalt WebRTC, eller Web Real Time Communications, som er et sett med nettleser-API-er, som lar deg sette opp en video- eller audiosamtale, eller sende data direkte i nettleseren uten å plugge inn. Vi kjente til den teknologien, og da fant vi ut at det var en god idé å teste den ut med et sommerprosjekt.
og ble jo helt slått i bakken av hvor enkelt det var å komme i gang og få noe opp å stå, og så jo imiddelbart potensialet til å bygge noe stort ut av dette. Så det fikk vi jo heldigvis lov til i Nitell Nord, og siden har det jo vært en fantastisk reise med brukere over hele verden. Vi var jo en sånn born global, og tenkte globalt fra dag 1,
Og fortsatt er det på en måte brukere i Norge som ikke vet at vi er norske, eller vet om Connection til Telenor. Så det gjør meg litt stolt, faktisk.
Men dere jobber jo til daglig også i den situasjonen som vi andre nå har halvdene til litt ufrivillig. Ja, og det har faktisk også vært en reise. Vi startet jo som et samlokalisert team på Fornebu. Og startet med at en av de mest senere utviklerne våre ønsket å flytte til Vestlandet med hele familien sin.
Og vi hadde ikke lyst til å gi slipp på han, og da måtte vi på en måte få det til å funke med at han satt der. Og så har vi gradvis pushet grensene for...
hva vi trenger å gjøre fysisk på et kontor. Nå har vi gått all in med å ansette folk remotely, og har også en policy om at alle her i Oslo, som er hovedkontoret vårt, kan velge hver eneste dag hvor de ønsker å jobbe fra. Om de ønsker å sitte hjemme, om de vil gå på biblioteket, eller dra på hytta. De trenger ikke spørre noen om lov om det lenger.
Og det, som Madrik hadde sagt, det er noe folk virkelig setter pris på og gjør at de føler at de blir mer produktive og klarer å balansere familieliv, stress, pendling på en mye bedre måte enn de har gjort før. Ja, er det noe du vil anbefale oss andre også? Eller er det fordi dere attraherer en spesiell type mennesker?
Vi er et ganske variert team. Vi har alt fra single menn i 20-årene til småbarnsmødre som meg, til de som har både to og tre barn og skal på fotballtrening. Til og med før denne krisen så jobbet vi med å evangelisere dette med fleksibel jobbing.
Jeg velger å kalle det det, i stedet for å snakke om remote work eller fjernjobbing. Flexibel jobbing handler om å introdusere fleksibilitet
Det handler ikke om at alle nødvendigvis skal sitte på forskjellige steder hele tiden, men det handler om at når behovet er der, så kan du være produktiv utenfor kontoret, eller fra hvor som helst i det hele tatt. Det skaper en motstandsdyktighet i organisasjoner, som nå blir veldig synlig at ...
I kriser hvor folk ikke kommer seg på kontoret, så klarer organisasjonen å fortsette å fungere. Så jeg tror jo at det er et utrolig stort potensial der, hvis du bygger opp den evnen. Jeg er jo helt sikker på at det kommer til å skje. Det vil vel bli en av de positive effektene av denne krisen. Hvor langvarig den blir, det vet jeg ikke, men
Vi kommer til å bruke, være mer hjemme og borte, altså i kontoret blir ikke så viktig lenger, fordi vi har lært oss å bruke nye digitale verktøy, nærmest med tvang mange selvfølgelig, men det sitter godt i forhold til.
Der tror jeg at det nå skjer en revolusjon, og at det med denne krisen virkelig har akselerert den utviklingen som ellers ville skjedd med kanskje tre år, fordi folk tvinges til å utforske de verktøyene som nå finnes. Det har jo skjedd utrolig mye. Når vi startet Appearance i 2013, så var det jo iPhone 4-utviklingen.
Og det var så vittig klart å kjøre en videokonferanse med den prosessoren. Mens nå har du jo mobiler som er bedre enn mange laptoper. Og verktøy som er utrolig brukervennlige og kan effektivisere både kommunikasjon og samarbeid og gjøre det mulig å sitte og være like produktive.
med noen som sitter på andre siden av kloden. Men Ingrid, du har jo holdt på med dette nå i årevis. Det er jo populært å få noen gode råd til hjemmekontoret og videobruken. Hva er dine tre topptips?
Jeg tror det første er kommunikasjon, og det er jo viktig til vanlig også, men det blir ekstra viktig når du ikke sitter sammen og kan overhøre det folk snakker om, eller bare går bort og tapper noen på skulderen.
og som leder særlig så er det veldig lett å undervurdere det informasjonsbehovet folk har og særlig når alle sitter hjemme og lurer på hva skjer har noen tatt noen beslutninger som jeg bør vite om hva skal jeg prioritere og det leder meg kanskje til råd nummer to
nå i disse tider ta litt harde prioriteringer, se på hva er det viktigste vi får gjort akkurat nå og få med alle på det sånn at de viktige tingene blir gjort og nummer tre vil jeg si handler om tillit det er veldig mange som
tenker at når folk sitter hjemme så bruker de anledningen til å sitte på Facebook og VG og vaske klær og sånn og det gjør nok folk men ikke hele tiden jeg tror de aller fleste ansatte ønsker å gjøre en god jobb og er motiverte til å holde julen i gang og hvis de får den informasjonen de trenger, de verktøyene de trenger og kan kommunisere med resten av teamet sitt så vil de aller fleste gjøre en veldig god jobb og kanskje være mer produktive
Så det handler jo om å legge til rette og gi folk de mulighetene. Det er jo en myte at folk ikke er på Facebook og gjør andre ting på jobben også. De vasker kanskje ikke klær, men de gjør jo mye annet da. Nettopp. Det er vel ingen...
mennesker som sitter og er høyproduktive i åtte timer om dagen. Nei, det finnes ikke. Du trenger de kaffepausene, og en av utviklerne våre postet her om dagen at nei, nå har jeg gått meg en tur og tenkt på det problemet vi hadde, og her har jeg et forslag.
Så til og med det, i hvert fall i kreative og tekniske yrker, så er det ikke alltid du kan trykke på en knapp og løse et problem. Det må ofte modnes litt, og du må reflektere, og det kan like gjerne gjøres mens du går en tur i skogen. Og akkurat nå så tenker jeg at det er viktig å oppfordre folk til å gjøre det, og ta vare på helsen. Jeg har begynt å få vondt i ryggen av å sitte så mye inne, så det er viktig å ta vare på helheten.
Ingrid, hvor mange er det som bruker det på PC og Mac, og hvor mange er det som bruker det på telefon? Har dere noen oversikt over det?
Ja, det har vi. Og nå har jeg ikke sett de siste tallene, men det er en overveldende majoritet på PC. Så det er jo der hovedtyngden av utviklingen vår er. Mobil er på en måte et komplementært produkt, men det funker veldig bra der også, både i app og nå i nettleser, både på Android og iPhone.
Vi har jo en litt kul nyhet også. I går rullet vi ut Wearby til hele Bærumskolen. Og da skal lærerne bruke det med iPad-appen, mens de kun deler romlenken til elevene som klikker på den og kommer inn i samtalen. Kommer rett inn i klasserommet?
Så da kan de ha oppfølging i grupper og gi hjelp og råd. Men Ingrid, vi er nødt til også å fortelle litt om produkter, fordi dette er jo egentlig en knallhard internasjonal konkurranse. Bare i dag har jeg brukt to andre forskjellige systemer, og nå er jeg på Whereby. De to andre har vært fra et par store giganter bort fra USA.
Og så er det vel verdt å nevne at grunnen til at dette har skjedd i Norge er fordi du hadde noen nettutviklermiljøer og webutvikling, men du må jo sammendra dette for oss. Hvorfor skal Whereby ha suksess fra lille Norge når det finnes så mange andre alternativer?
Ja, det er et spørsmål jeg har fått mange ganger, og egentlig helt siden vi startet med at vi må være gale som skal konkurrere med Skype og Google og Microsoft. Men det er jo egentlig det som har skjedd. Zoom, som jo nå er den største konkurrenten vår, ble startet av Erik Johan, som også startet av WebEx i sin tid og solgte det til Cisco. Og det er jo ikke så mye som er skjedd.
Og den gangen så sa alle sånn, åh, nå er videokonferanse løst. Det er ferdig. Ingen kan innovere mer på det. Og så gikk han ut og startet Zoom, fordi han synes ikke at Cisco forvalter det på en god nok måte. Og nå sier alle at, åh, Zoom har løst det, det er bra nok. Men jeg synes jo ikke det er et veldig bra produkt. Ja, det fungerer godt teknisk, men det er veldig mange ting som...
ikke er like elegant designet. Så vi ønsker å være et alternativ, og også et europeisk alternativ som fokuserer på privacy. Der har jo Zoom fått en del kritikk. Vi er jo også, vil jeg si, kanskje den eneste tjenesten sammenlignet med de store, som har veldig god støtte på tvers av browser og operativsystemer, og ikke en del av en sånn walled garden.
der, og vi investerer jo i det også. Og så har vi jo dette romkonseptet, og fokuserer veldig på enkelhet, og det at det skal være enkelt å bruke for alle, både unge og gamle, og marketingfolk og tekniske folk, og en veldig brei brukergruppe, og også at
at det skal være et menneskelig produkt. Og det har vi bygget det nye brandet på. Å komme litt vekk fra sånn som videokonferanseindustrien har vært, med at det er veldig mye fokus på det tekniske, på kvalitet, på folk i dress rundt et corporate møtebord. Og heller det at folk sitter hjemme med en laptop eller på en mobil og snakker med teamet sitt.
Ja, det er jo... Jeg skjønner det at du har vært veldig opptatt av dette med menneskelige produkter, at du har litt sånn... Det er litt sånn kjepphest for deg. Ja, og jeg tror det... Litt tilbake til det med verktøy og tips til hjemmekontor. Altså, verktøy i seg selv løser ingenting. Det er først når du får mennesker til å endre adferd, og begynne å tenke og agere på en ny måte, at du får reell endring. Og...
Når det gjelder video, så har det vært en forestilling i hodet på veldig mange at videomøter er vanskelig. Og det er fordi de har hatt mange dårlige opplevelser med både dårlig nett og dårlige brukeropplevelser. Og nå tror jeg at når mange prøver, så vil de se at det faktisk ikke er vanskelig. Jeg så en post i går som gjorde meg veldig glad, og det var fra et sykehjem på Kirksetteråret. Jeg har hytte faktisk, eller i nærheten der, og min farmor bodde på sykehjem.
Og hun var den første der som spurte etter wifi-tilgang for iPaden sin. Fantastisk. Gjennombrød. Og nå hadde det sykehjemmet begynt å tilby familiene til beboerne og prate med dem på iPad over whereby. Det er strålende. Vi
Det er et tema vi ikke rekker å komme inn på i dag, Ingrid, så vi har nødt til å lage en podcast til. Det er nemlig Livet som entreprenør og startup. Det vil vi gjerne snakke om. Det er jeg helt sikker på at du har mye å fortelle oss om. Da lager vi en egen podcast, men vi må bare ta til slutt. Dette selskapet er jo ikke eidet til noe lenger.
Nei, vi hadde en lang og kanskje litt smertefull prosess med å komme oss ut. Så vi spant ut i 2017 som et eget selskap, og fikk også en ny majoritetseier. Et annet lite norsk videokonferanse-selskap fra Måløy i Sognefjordene, som heter Video Nord.
Og det var altså full klaff på visjonen vår om fleksibel jobbing og å kunne jobbe fra hvor som helst. De har bygd opp et fantastisk IT-miljø i Lillemåleøy med 2000 innbyggere med lokale investerer som har tjent penger på skipsverft og investert de tilbake igjen i lokalsamfunnet for å skape fremtidsrette jobber. Så jeg tror de har 80 arbeidsplasser innenfor IT der oppe. Så det har...
vært en veldig god match. Det er jo et lite eventyr dette her, Rikard. Dette skal vi drive med etter oljen igjen. Nå er det jo ikke et spørsmål om hva vi skal drive med etter oljen, men hva vi skal drive med etter korona.
Vi får ta det først. Men for å avslutte med en litt visionær tanke der da, altså vi, visjonen vår er jo at vi kan bidra til å skape et litt mer bærekraftig samfunn, og i geografisk forstand at alle trenger ikke bo inne i storbyen innenfor Ring 2 lenger.
Vi hadde en ansatt som nettopp flyttet hele familien sin tilbake til Førde for å kunne være nærmere besteforeldrene og vurdere å bygge hus nå for det de solgte et rekke hus på Kjelsås. Veldig mange kan få økt livskvalitet og bedre økonomi ved å bo andre steder, og da kan de også opprettholde bosetting utenfor storbyene.
som jo er noe mange i Norge bryr seg om. Det er vi gjør, Odd Rikardt. Jeg tror Senterpartiet vil trykke det til sitt bryst. Ingrid Ødegård, vi må si takk for denne gang, men invitasjonen er herved sendt. Vi må snakke sammen igjen om dette å være entreprenør, som jeg liker å kalle det, og drive startup.
Det kan være mye å snakke om der. Takk for det. Da får du en invitasjon fra oss, og så må du ha en strålende kveld videre. Så får jeg slite med å drikke her på hans rom på Værba en stund til. Takk. Hei.