Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er her som sæt vanlig med Oddrikard Valmått. Hei Jan! Også nå tilbake i studio, Oddrikard. Vi må holde meteren her. Ja, vi må det. Tommestokken, du må huske å ha den. Det er 100 centimeter, ikke 100 tommer. Du må ha riktig side opp.
Det senket til 100,5 meter nylig. Du, jeg vil stille deg et spørsmål. Hva har du hatt flest av i livet ditt? Biler eller mobiltelefoner? Ja, vet du hva? Jeg brukte jo veldig mye omdommen på å kjøpe og selge biler, så
Det er nok sånn, det begynner kanskje å bli mobiltelefoner nå. Men det ble mye billigere innom, ja. Og når du skulle selge disse bilene videre, så drev du, nå skal vi ikke kriminalisere deg her, men det var jo noen med speedometer og sånn, vet du.
Det har jeg faktisk aldri gjort. Men det var mye greier da. Det er mye du skal holde orden på i en brukt bil. Det var de gamle dager, analoge dager. Det var et par tusen bevegelige deler du skulle selge videre. Ja, det var det. Ansvaret har blitt mye strammet inn. Den gangen var det ikke så mye ansvar på selgeren. Nå er det det.
Ja, og det er jo sånn at det å selge bilen nå, for uten at det er et høyteknologisk produkt du selger, i alle fall med mange deler, så du liker jo å vite at du har fått nok forn.
Ja, i høyeste grad. Og de fleste tror jeg som skal kjøpe seg en ny bil, de går og bytter den inn hos forhandleren de kjøper. Det kan jo være bra, men... Nei, det er ikke alltid bra det heller. Men nå skal vi snakke litt om markedsplass. Vi har ikke hatt så mange markedsplasser før. Jeg tror vi har snakket om sukker ennå. Det er vel en markedsplass? Det er en markedsplass. Men nå er det jo opp og går en markedsplass
når du skal selge bil igjen som gjør at du er mye tryggere på at du har fått bud fra mange forhandlere. Ja, og det synes jeg er en stor forbedring.
Hviskelig stor forbereding. Ja, og da kan vi bare introdusere daglig leder Anders Espelund i Netbil. Velkommen. Takk, takk. Du hører at vi har denne supererfaren. Kanskje han er noe for dere å ansette? Det kunne vært noe, ikke noe verden. Jeg synes hvertfall kremmeråden. Den er til stede. Den var til stede. Den var til stede. Men Anders, du må fortelle hva konseptet er, fordi det
Det er jo egentlig ikke så mye teknologi involvert, men det er jo teknologiske produkter som det dreier seg om her, med stor usikkerhet og sånt. Hva er det dere har løst nå?
Vi er jo en tjeneste for de som ikke ønsker å selge bilen sin selv. Hvis du ikke ønsker å selge bilen din selv, så kan du gå på nettbil, selge bilen på dagen uten ansvar etterpå, og da få tilbud fra over tusen forandre over hele landet. Så det vil da si at du kan selge bilen raskt og trygt, og er usikker på om prisen du får er riktig. Men når folk ikke vil selge bilen sin selv, hva er hovedgrunnen til det?
Det kan være forskjellige ting. Det kan være at du skal kjøpe en ny bil og bare ikke ønsker det. Det kan være at du skal flytte. Det kan være forskjellige grunner til at du ikke ønsker å selge bilen din selv. Bare behagelig, convenience. Mange grunner til det. Nå er det jo noen år siden dere hadde den første trialen her. To-tre år kanskje? Ja.
Nå har dette blitt ganske stort. I fjor så solgte dere 3000 biler i dette systemet. Fortell kjapt hvordan det fungerer. Jeg har en bil jeg skal selge. Det kan jeg gjøre. Hvis du har en bil du skal selge, så ...
registrerer du bilen på netbil.no, blir ringt av en kundemann hos Netbil, som gir litt estimat, snakker med deg om hvordan bilen er. Deretter leverer du bilen på nærmeste NAF eller Viking Center. De tar en test, bilder av bilen, den blir publisert på plattformen vår, hvor alle bilbrannene kommer inn, byr på bilen. Når bilen har ligget der en liten stund, så
Og alle budene har kommet inn, så får du da en melding om hva er høyeste bud, og så kan du da ta stilling til om du ønsker å selge bilen til denne prisen, eller ikke selge bilen. Hvis du ønsker å selge bilen, så godtar du jo elektronisk, får penger på konto, ikke noe ansvar, ser aldri noen bil igjen, ingen som styrer med deg, og hvis du avslår høyeste budet, så...
kan du da trekke deg uten kostnad og bare hente bilen igjen. Så i praktikk er det sist du ser av bilen igjen, det er når du leverer den på teststasjonen. Det er helt riktig. Med begge nøkler og alt det der. Det er helt riktig. Og hvis du bor i en storbil, så kan du til og med få henten hjemme. Nå kommer jeg hjem. Så kan du komme og hente den kostnadsfritt hjemme hos deg. I hvert fall kostnadsfritt nå i koronatiden, så har vi sagt at det er, skal vi gjøre det for folk, da skal det bli litt lettere. Ja.
Det er jo veldig praktisk da. Men du sier at da byr opp til tusen forhandlere på i praksis. Det er jo ikke alle som byr på alle bilene. Men hvor mange bud er vanlig å få til og fra? Det varierer jo selvfølgelig på bakgrunn av hvordan bilen er. Noen biler er mer attraktive enn andre. Og den biten der. Men jeg tipper at
Jeg tipper at du får mellom 60 og 70 bud. Det er ikke uavhengig bilforandret, eller antall bilforandret, men det er da
hvor mange byr du får på bilen. Så de byr jo litt over hverandre også. Ja, ja. Så noen byr jo litt lavt, og så ser de at alle andre byr over, og så byr de over igjen da. Ja. Så vi ligger på en i snitt sju unike byrflandre som byr på hver bil.
Det blir litt som når du selger hus og leilighet. Ja. At du buder, og så tar det seg på slutten. Stemmer. Men betyr det at jeg kan la være å vaske bilen, jeg kan bare kjøre bort og si her er den, så fikses alt, ta bilder og ordentlig alt? Det kan du gjøre. Så er det... Du kan ikke levere en...
supermøkket for å bruke et sånt begrep. Men i normal støvete kan du levere en. Men da må vi også spørre, her har jo dere benyttet et eksisterende nettverk av teststasjoner. Det må jo ha vært
gull å finne frem til når dere satt og forretningsutviklet dette konseptet? Det var definitivt gull å finne frem til, og det er jo to grunner til, fra et entreprenørskap-forretningsperspektiv, hvor det er gull. Og det ene er jo at man kan skalere raskere, i og med at det er allerede infrastruktur som skal håndtere bilene og gjennomføre det. Og så er det da også i den tillitsdelen, fordi
Vi er jo en markedsplass hvor vi tar ansvar for risikoen, hvordan bilen beskrives, oppgjør den biten der, og det å ha en uavhengig tredjepart som kan komme inn og verifisere at dette objektet er det objektet, og det er i dette standen, det hjelper jo veldig mye til tilliten rundt selve tjenesten også, litt sånn som på bolig med takst for eksempel. Men er ikke dette gull for testasjon da? For de får jo
De har fått 3000 kunder i kjør. Teststasjonene er jo fornøyd de med å kunne teste biler. Det er jo deres kjernevirksomhet, sånn sett. Men poenget her er at sluttbruk, altså kundene, eller han som selger bilen, for det er jo ikke han som kunder, får gjennomsnittlig mer for bilen. Og det er sånn...
noen, ja, opp til 10 000 eller? Ja, vi har hatt spørundersøkelser på de som har solgt, og da ligger de mellom 10 000 og 15 000, litt avhengig av måneden, mer enn de har da fått i direkte tilbud fra bilforhandlerne og hvert har hørt, enten i innbytesituasjonen eller bare direkte. Og det er jo selvfølgelig fantastisk, men et sted kommer jo penger fra, så det kommer rett og slett fra at dere øker konkurransen blant forhandlerne. Ja, stemmer. For de må jo igjen betale mer til
Selgeren og litt til dere og litt til testasjonen. Stemmer. Men fortell litt om markedet av disse 3000 bilene som gikk gjennom systemet i fjor. Jeg skjønner jo det at når du sier 10-15 000 mer gjennom systemet enn innbytte, så er det snakk om biler i kanskje et litt lavere prissekt, eller i hvert fall som er noen år gamle. Ja.
Vi kan si litt om markedet for den type tjenester. Det er jo 480 000 eierskifter i året på brukt bil. Og så er det sånn at ca. 110 000 av disse selges direkte til bilforandringen. Og der er det sånn at
Gjennomsnittsbilen hos oss gjenspeiler også litt av bruktbilmarkedet. Og det vil da si at gjennomsnittsbilen hos oss har vært 140 000. Den er litt eldre, det vil si ofte utenfor brukgaranti, altså med over 100 000 kilometer og mer enn 4-5 år. Og det gjenspeiler selve bruktbilmarkedet og markedet for oss og vår type tjeneste. Og vi ser at de som kjøper
ha igjen biler og skal levere en ha igjen bil for eksempel. De tar ofte og velger kjøp hos forhandler versus innbytte. Eller velger kjøp hos forhandler og så da tar bilen innbytte. Mens hos oss så er det de for eksempel som skal kjøpe seg en vanlig folkebil, har en litt eldre bil og da
Ikke alltid, men noen ganger kanskje jeg er usikker på om prisen de får innbytt hos den forhandleren er riktig eller ikke riktig, og velger å utsette hos oss, konkurransutsette prisen hos oss. Men kan du si noe om hva brukerne setter mest pris på? Er det å få de der ekstra 8-10 000, eller er det å slippe ansvaret? Fordi det må jo ha kjempeverdi å slippe å selge dette privat og se en i øya, og så vet du at...
Odd Rikard har skiftet toppblokke to ganger. Nei, det er jo litt avhengig av bruker kanskje, men kombinasjonen er det mulig å si. Jeg tror tryggheten er veldig viktig, og så tror jeg ikke nødvendigvis det at
Du alltid får mye, mye mer. Men jeg tror det er mye rundt tryggheten om at du vet at du i hvert fall får riktig pris. Du har vært eksponert for så mange at du vet prisen er riktig. Og så er det jo dette med oppgjør da. Når dere har gjort disse transaksjonene, og nå har dere fått inn en stor mektig eier også,
som jo er en viss garanti for at dette går skikkelig for seg. Og med NAF involvert og Viking involvert, så vet folk at nå kommer pengene. Du trenger ikke være redd for at det kommer noen og pruter når de skal hente bilen. Ja, det stemmer. Så vi tar jo hånd om alt, da. Altså...
omregistrering, oppgjør, komme med en gang, kontrakt at det er riktig, at det ikke kommer noen bilforhandlere senere eller noen annen og kan komme tilbake der på bilen. Alt går på en måte gjennom markedsplassen, og vi tar ansvar for det. Men det er jo en del fysisk jobbing også. Det skal fraktes fra et sted til et annet i land, og det skal skiltes og sendes mye papirarbeid.
Og det effektiviserer det vel? Det er mye gitt at man ikke hadde laget en markedsplass, og koblet mot API'er og den biten her, og hentet både test av bilen, bilder, utstyr, annen informasjon, og satt det i et system, så ville det vært ganske tidkrevende. Det er jo lett å glemme, men det er jo fysisk store og dyre objekter som skal fraktes fra et sted til et annet
og stå og lagre seg et sted. Så der samarbeider vi noe med transport, men vi har jo satt det sånn at vi gjør utviklingen av selve markedsplassen, så den blir så god som overhodet mulig for de som skal kjøpe og selge. Og så har vi da sagt at NAF, Viking Transport og samarbeidspartnere, og uavhengig, kan ta seg av de fysiske delene rundt, for å frakte bilen og sånne ting.
Men Anders Espløn, dette er jo en suksess. Det er jo ingen tvil om. Men det dere har lykkes med nå, er det langt unna der dere begynte da du og to medgrunnere startet selskapet? Både ja og nei. Det er langt unna første konseptet vi prøvde på når vi skulle starte. Men det er jo samme marked, hvertfall. Det vil jeg jo si. Vi hadde jo lyst til å gjøre noe innenfor
Innenfor bil og brukt bil. Vi tenkte jo at her har det ikke skjedd mye innovasjon siden annonsene kom på nett. Og mye rundt det trygghetselementet rundt det også. Så vi prøvde jo helt i starten å lage en slags nettbutikk hvor du kjøpte bilen direkte på nett.
fra selgere som hadde privatpersoner som hadde bilen hjemme. Det var litt noe av den første grunntanken. Og så itererte vi hele veien rundt det og prøvde å lage en ny kundereise rundt det, før vi fikk en litt sånn oppenbaring rundt at vi burde jo egentlig ikke lage en ny kundereise. Vi burde egentlig bare ta et behov folk allerede har i dag og gjøre det enklere, raskere, bedre, tryggere. Og dermed så tenkte vi, ok,
Hva er det folk gjør i dag? Jo, de bytter inn bilen sin, eller selger bil til bilforholdere, de ønsker ikke å selge den privat.
Og da er det fint å få tilbud av fler, i stedet for å bare tilbud av de de realistiske setkene får tilbud av, altså de nærmeste bilforhandlerne på nøroprisen. Men du, dette er vel skalerbart? Jeg skjønner på at du er allerede på vei inn i Sverige. Vi har en pilot i Sverige, i Stockholm, så det blir superspennende hvordan det går. Men dette er vel kanskje skalerbart i andre produktsegmenter også? Du kunne gjort tilsvarende for...
Det er noen ting som er til for lykke som et lignende konsept, men dyre produkter vil kunne fungere i dette type konseptet. Da vil det være båt eller hus som kunne fungere. Da er det jo på privatlaget at hus selges til private. Det er ikke nødvendigvis.
Men vi skal ikke underkjenne merkevaren som NAF og Viking har skapt her oppe gjennom årene heller, som jo er med på trygge konseptet. Vi er mange av oss som har hatt bilen innom en NAF-test før vi selger den. Så vi har ikke akkurat det samme nettverket på alle andre produkter. Men åpenbart, godt poeng at her er det jo nye segmenter. Hvordan tenker dere nå? Er det Sverige neste som er hovedfokus?
Vi tenker at nå har vi på en måte en fare som jeg ser da, er at man får tidlig, når man har et konsept, et produkt som fungerer i markedet, er at man får tidlig begynner å bredde det ut versus å skalere det og begynner å gjøre begge ting samtidig for eksempel. Og vår erfaring er at det å bredde ut produktportføljen samtidig som man skalerer, krever mye av organisasjonen. Så derfor så
synes vi det lureste er å ta det som vi vet funker og putte det egentlig i så mange markeder som mulig hvis du spør meg da og få da tilbytt denne tjenesten og gitt de som skal selge bilen en høyere pris og en enkel salgslese så mange steder som mulig da
Vi må spørre helt avslutningsvis her noe vi ikke har vært innom, nemlig dere skal jo også tjene penger. Og sånn jeg forstår dette, så får jeg når jeg selger bilen en bedre pris enn ofte, og som regel, enn jeg ville fått hvis jeg kjørte de to forandrene i nærheten av meg. I tillegg så kommer pengene som dere tar i produksjon. Så hvis du tar hele beløpet, så er dette vesentlig over hva folk vanligvis får da.
Det stemmer. Det er det man får i tilbud når man bare kjører rundt i bilforhandler, spesielt på litt eldre bruktbiler. Det er et veldig lite transparent marked. Og det er veldig vanskelig å sammenligne hva som egentlig er riktig pris. Og den testen de gjør av bilen, når den ikke er en uavhengig tredjepart, den kan jo være...
forskjellige ting de finner også. Ja, selvfølgelig. Det er et sprik der, og vi ser stor oppsid i å konkurransutsette bilen og objektet som et standardprodukt mot så mange forandringer som mulig.
Versus om man bare skulle solgt den direkte selv og fått en eller annen pris. Det tror jeg de fleste har opplevd. Ja, det tror jeg også. Men Renner Skjerri, hva ligger provisjonen dere hanker inn per bil på? Vi får mellom 5 000 og 16 000 per bil solgt. Ja, det gjør vi. Avhengig av bilens verdi da.
Det er en bil dere ikke kommer til å oppnå riktig pris for å få selge videre, og det er Buddyen til å drikke hvert. Den er verdt så mye at det har du ikke råd til. Men det kunne vært morsomt å ha gjort en test. Nei, det skal jeg ikke tale om. Anders Espeløn, takk for at du kom i studio til oss, og lykke til videre. Vi skal følge med. Takk.