5/16/2019

Episode 193 - Bygger elektriske flymotorer i Trondheim

Teknisk Sett-podcasten snakker med Sigurd Øvrebø, administrerende direktør i Rolls-Royce Electrical. Norway, om selskapets satsing på elektriske flymotorer i Trondheim. Rolls-Royce har valgt å beholde avdelingen som utvikler elektriske motorer etter salget av Rolls-Royce Marine til Kongsberg Gruppen. Øvrebø ser en stor mulighet for Norge å bli en leder i elektrifisering av flyindustrien, og selskapet er involvert i flere prosjekter, inkludert IFANX, verdens største hybride flyprosjekt. IFANX-prosjektet skal teste en 2,5-megast generator, og målet er å elektrifisere en av fire motorer i et fly innen 2020-2021. Rolls-Royce Electrical. Norway er i sterk vekst, og søker etter flere ansatte. Øvrebø ser også en stor interesse for vertikale takeoff-fartøy, og tror det vil bli en rekke nye aktører i dette markedet.

00:00

I denne episoden diskuterer Jan og Odd elektrifiseringen av fly med Rolls-Royce Electricals administrerende direktør, Sigurd Øvrebø.

08:06

Norsk marin teknologi elektrifiserer flymotorer, noe som potensielt reduserer kompleksitet og vekt betydelig i luftfartsindustrien.

Velkommen til Teknisk

Transkript

Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her, som sett vanlig, med Odd Rikardt. Hei Jan. Hei. Mitt navn er Jan Moberg. Du, Odd Rikardt, nå skal vi faktisk ha en podcast her om...

21.380 s
00:00:00

Jeg tror det involverer kanskje et rekordhøyt antall av dine favorittområder. Ja, vi dekker veldig mange igjen. Vi skal snakke om propeller og batterier og fly og kavler og generatorer og ikke minst permanentmagnetmotorer. Det er nesten noe jeg har lyst til å finne noen skål i meg. Klarer du å holde deg i ro nå? Ja. Og jeg vet at en av dine store drømmer det er å fly all electric. Ja, det er klart. Det tror jeg mange drømmer om igjen. Og nå, i dag.

28.500 s
00:00:22

I dag skal vi faktisk snakke med en fyr som er med på å la det skje. I Norge? I Norge, fra Norge. Eid av selveste Rolls-Royce, flymotorfabrikanten. Velkommen administrerende direktør Sigurd Øvrebø i Rolls-Royce Electrical.

15.900 s
00:00:50

Norway. Takk for det. Dette her er jo en liten sensasjon. Det er litt høytid. Ja, det er det. Det er moro det. At noen store sannskaper ønsker å bruke tid og penger i Norge, det er stas. Men da må vi jo bare ta kjapt historien, fordi Rolls-Royce Marine blir jo solgt til Kongsberg.

18.300 s
00:01:06

Dere var en del av den bedriften. Og så sier da Rolls Royce sentralt at disse her folka i Trondheim som driver med dette, de vil vi beholde. Ja. Så dere ble ikke solgt med? Nei, det var jo på en måte en situasjon der man har jobbet mye i marine. Vi har jobbet med maritim sektor siden 2003. Ja.

23.180 s
00:01:25

Også ble det et oppkjøp i 2013, Smartmotoren som opphavet dette selskapet, ble kjøpt opp av Rolls-Royce Marine. Så man jobbet fem år i Marine, og også i en tre-fire år med flyindustri. Så når Rolls-Royce Marine skulle selges, ville ikke morselskapet kvitte seg med den

22.480 s
00:01:48

biten i Trondheim da, for det har blitt ganske sentralt inn mot den store flytprosjektet. Dere er 35 personer i dag i Trondheim som, som du sier, har hatt historikken med å elektrifisere marin sektor, og den lærdomen tar dere nå opp i lufta? Ja, jeg tror det er riktig. Altså, man har på en måte jobbet med riktig type problemstilling, riktig type effekter. Man jobber med støttemiddelapparaterne i Norge, også i EU, som har med seg en del kunnskap om hvordan man gjør om

29.080 s
00:02:11

teknologi til produktene og hvordan vi kan gjøre det i Norge. Og det anser du også for å være kjernen til fremtiden? Sånn som det er nå, så er jo på en måte Norge blitt et foregangslang. Jeg bruker å si at Norge er nye Kalifornien. Vi har 140 terrawattnivåer med mannkraft. Vi har en regjering som ønsker å stå på, og vi har en befolkning som synes at det er positivt å elektrifisere.

26.840 s
00:02:41

Dette er moro, altså. Og så har vi et kortbane som vi vil elektrifisere. Ja, helt klart. Man har jo på en måte to flyselskap på norske hender, både Vidre og Norwegian. Begge har jo en ganske tydelig miljøprofil, vil jeg si. Og Vidre ligger ganske framme på for å få elektrifisert. Her er det jo viktig, fordi du har jo en ganske pedagogisk innfallsvinkel til dette med elektrifisering av fly.

27.020 s
00:03:08

av luftfartøy, eller fly, rett og slett. Det er jo fly i dag som er all electrical som finnes og produseres, og så har du det segmentet hvor vi snakker om hybrid, og så har du det segmentet som

14.340 s
00:03:36

trenger å få mer elektrisitet, men som ikke lar seg elektrifisere. Kan du forklare litt om disse tre segmentene? Ja, vi har på en måte tre, altså det er veldig stor forskjell på distansen, for eksempel. Nettopp, det er vel det som... Ja, og så har vi den andre faktoren som er antall mennesker. Så vi har ofte de korte distansene med få antall mennesker,

18.980 s
00:03:51

Og så har vi de lange distansene med veldig mange mennesker ombord. Som gjør at det er ganske store forskjeller. Så vi kan tenke oss et lite fly som tar av med en liten antall mennesker i, og da kan andelen fjul, altså vekta av fjul på det flyet, være veldig lavt. Ja, det var snakket om det. Vi kan tenke oss en braier 145 som tar av med et lite antall

24.000 s
00:04:10

Men det kan kanskje ha 9% fjul ved take-off. Det å erstatte den 9% fjul med batteri, det kan gjøre med å bygge om flyet. Det kan være en mulighet for å gjøre en endring. Hvertfall hvis vi ikke skal fly så veldig langt. Hvis vi tenker på et større fly, som er en Airbus 350, som skal fly i 17 timer,

25.860 s
00:04:34

som skal løfte 40-50% av vektasen i fjul. Det er mye, utrolig mye. Det er litt vanskelig å få erstatte det med batteri, som betrakter mye mer enn fjul. Da skjønner man at det må man bruke en annen type teknologi som skal komme i mål.

19.920 s
00:05:00

Ja, det er langt fram. Men dere er jo igjen da fra Lille Norge involvert i alle disse tre segmentene. Ja. Det som er spesielt spennende er jo, synes jeg, dette iFanX-prosjektet.

13.260 s
00:05:20

Det må du fortelle litt om, for det adresserer jo, det er jo litt opp, det snakker jo om å kunne fly i hvert fall Oslo og Trondheim, og ha noen tittalspassasjerer. Iphanex er på en måte verdens største hybride flyprosjekt. Det man har tatt på måten å teste ut en 2,5-megast generator som vi lager der, og anlegget det som

24.920 s
00:05:34

skal gå på 3000 volt. Så man har både høy effekt og høy spenning i det nye testoppsettet. Så det er sånn at effektene her, det er sikkert alle elektrofolk, men vi kan jo tenke oss en Dash 8 som Videre har da. De har 1,3 megawatt per motor. Så en Dash 8 har to motorer, så de har da 2,6 megawatt i det flyet. Så den generatoren vi lager nå, den vil jo kunne power opp et sånt fly direkte fra det.

29.380 s
00:05:59

Ja, for dere lager både generatoren og motoren som sitter og driver. Ja, vi gjør akkurat det som gjør vi denne. Så vi har å lage frekvenser på en grad. Ja, men bare for å gjøre det klart her. Dette setter på å ha batteri ombord. Slik at du kan jo da lade batteriene på bakken og fly så langt det trenger. Men du har da selvsagt også en

24.180 s
00:06:29

Petroleum kjørt generator som backup eller range extender. Det er det vi snakker om. Man kan tenke seg en hybridbil. Hvis du ikke går helvektig så går du hybrid. Det har litt med distanse og sikkerhet å fly. Vi kan tenke oss

21.940 s
00:06:53

Nevnt i episoden

Rolls-Royce Electrical. Norway 

Rolls-Royce Electrical. Norway er et selskap som utvikler elektriske flymotorer i Trondheim.

IFANX 

IFANX er verdens største hybride flyprosjekt, og Rolls-Royce Electrical. Norway utvikler en 2,5-megast generator for prosjektet.

Kongsberg Gruppen 

Kongsberg Gruppen kjøpte Rolls-Royce Marine, men Rolls-Royce Electrical. Norway ble ikke solgt med.

Trondheim 

Rolls-Royce Electrical. Norway er lokalisert i Trondheim, Norge.

Airbus 

Rolls-Royce Electrical. Norway samarbeider med Airbus om elektrifisering av fly.

Siemens 

Rolls-Royce Electrical. Norway samarbeider med Siemens om elektrifisering av fly.

Vidre 

Vidre er et norsk flyselskap som har en tydelig miljøprofil og er interessert i elektrifisering av fly.

Norwegian 

Norwegian er et norsk flyselskap som har en tydelig miljøprofil og er interessert i elektrifisering av fly.

Dash 8 

Dash 8 er en type fly som Vidre har, og Rolls-Royce Electrical. Norway lager en generator som kan drive en Dash 8.

Tesla 

Tesla er et bilselskap som har revolusjonert bilindustrien, og Øvrebø tror det kan komme nye navn i flyindustrien på samme måte.

Chicago 

Øvrebø nevner Chicago som et eksempel på en by hvor det kan være behov for mange vertikale takeoff-fartøy.

Bode 

Bode er en by i Norge som Øvrebø nevner som et eksempel på en kort flytur som kan gjøres helt elektrisk.

Svolvær 

Svolvær er en by i Norge som Øvrebø nevner som et eksempel på en kort flytur som kan gjøres helt elektrisk.

Øst 

Øst er en by i Norge som Øvrebø nevner som et eksempel på en kort flytur som kan gjøres helt elektrisk.

Tromsø 

Tromsø er en by i Norge som Øvrebø nevner som et eksempel på en lengre flytur som kan kreve hybridløsning.

Airbus 350 

Airbus 350 er en type fly som Øvrebø nevner som et eksempel på et fly som er vanskelig å elektrifisere helt.

Braier 145 

Braier 145 er en type fly som Øvrebø nevner som et eksempel på et fly som kan elektrifiseres lettere.

Dalby 

Dalby er en by i Sverige hvor Rolls-Royce har et engineering team.

TU 

Teknisk Sett er en podcast fra TU.

Deltakere

Host

Jan Moberg

Host

Odd Rikardt

Guest

Sigurd Øvrebø

Lignende

Laster