Episode 185 - Han selger elbilen 11 000 nordmenn venter på

Henrik Wenders, visepresident for markedsføring for Byton, besøker Teknisk Sett-podcasten for å snakke om den kommende Byton M-Byte elbilen. Han deler at 11 000 nordmenn har registrert sin interesse for å kjøpe bilen, som forventes å bli lansert i 2021. Wenders forklarer Bytons fokus på å integrere digital teknologi i kjøreopplevelsen, og understreker at bilen er designet for å være en del av et bredere digitalt økosystem. Han fremhever også Bytons mål om å tilby en komfortabel og kvalitetsorientert kjøreopplevelse, og mener at Byton M-Byte skiller seg ut fra konkurrenter som Tesla og Jaguar ved å fokusere på brukervennlighet og en mer hensiktsmessig rekkevidde.

00:00

Jan Moberg og Audrey Carl-Pamon diskuterer elbilens fremtid med Henrik Wenders fra Byton under Nordic Ivesømmet i Oslo.

03:59

Fremtiden for bilindustrien handler om elektrifisering, teknologi fra Kina, og en ny forståelse av bilens rolle i samfunnet.

10:25

Byton M-Byte integrerer data og preferanser for en sømløs, smart kjøreopplevelse i fremtidens digitale økosystem.

13:54

Byton M-Bite kombinerer kvalitet og teknologi, med fokus på konkurransedyktige priser og unike design, og produksjon begynner snart.

Transkript

Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her på et hotellrom i Oslo sentrum med Audrey Carl-Pamon. Hei Jan, fin utsikt. Mitt navn er Jan Moberg, vi er på det nye hotellet The Hub. Her går Nordic Ivesømmet av stabelen, den store elbilkonferansen. Og her har du fått meske deg nå i et par dager med virkelig noen av favorittområdene dine. Fantastisk. Det er jo elbiler og lading og miljø og... Alt mulig. Hvor mange flere favorittområder har du fått til å løpe på? Det har lagt på seg noen igjen. Ja, vi får telle opp i løpet av weekenden. Men vi skal ikke snakke så mye om det, for nå har vi en gjest her som vi bare må få snakke med. Og dette er jo både en kapasitet og et produkt som vi er veldig interessert i å drikke hvert. Det er det. Vi kommer til å switche til engelsk. Velkommen til deg, Henrik Wenders. Du er vice president for marketing for Byton. - Exakt. Takk for at jeg var her, drenge. - Vi elsker det. Og Odrik og jeg har spist mye tid på å diskutere Byton. Vi har sett bilen, vi har satt i den i Las Vegas på SAS. - Fint. - Og du var på stedet i går, og du har noen nyheter til oss om hva som skjer med Byton. - Det er faktisk mye som skjer. Vi er i midten av industrialiseringen. Bilen kommer ganske snart. Vi kan ikke vente for langt, for det er 11 000 norske som venter på denne bilen. Det var en stor overraskelse for meg. Vi har vært med i Oslo i søndag, så det var første gang vi kunne introdusere Biten og vår elektriske SUV til publikum. Og siden da har vår fansamfunn stått så dramatisk, hvilket ikke er så stor en overraskelse, fordi når du ser på Norge i detalj, og det viktigste ev-markedet, det er det ledende ev-markedet i Europa, Det er derfor jeg er omtrent av folk som helt forstår hva det betyr for fremtiden som ser ut som en form av mobilitet. Det er fint å være her igjen. Og også noen av utfordringene? Det er noen, men de kan bli løpende. Det er ingen rakettstyr. I forhold til celleknologi, den neste generasjonen battericeller, de gir en ramme som er nærmere internkombustjens-enginn-rammen. Det er også forbedring av kjøpestiden, så man kan kjøpe batteriet i en relativt kort tid. Og infrastrukturen, nettverket, er i stedet for å vokse. Det er jo også noen kjøpesteg, men de vil bli lagt i de kommende årene. Og så snakker vi om tiden da elektriske at en elektrisk kjøretrain er tilgjengelig til en intern kjøretrain. Dette er tidspunktet hvor vi ser at elektrisk mobilitet skal ta over. Her er vi mye for fremmede, men resten av Europa kommer snart. I USA er det Vestkost, Estkost og jeg bor selv i Kina, den største EV-markedet i verden. Så stor som Europa og USA sammen. Der ser vi megacities helt elektrifisert. Vi må bare si at du har et par år fra autoindustrien først. Ja, jeg er såkalt en "petrolhatt". Du har mye å gjøre for det. Det er derfor Audrey Gerdt befra deg. Han var alltid en "petrolhatt" selv. Jeg vil alltid bli en. Jeg elsker bil, det er ingen tvivl om det. Men de slike bilene, de slike "petrolbilene", og jeg elsker også vintagebilene mye. Men det blir en hobby. Her i Norge har vi en nært sammenheng med sjøen. For eksempel om jeg skulle bygge salingsbåter. I fremtiden vil det også være salingsbåter, men de vil ikke bli brukt til å transportere folk fra Europa til Amerika. Dette er den tiden og forstyrrelsen jeg vil bruke. I fremtiden håper jeg også at jeg kan kjøre en eller annen kjærlig vintagebil. men de fleste kjører elektriske bil, fordi vi må få bort gigatoner av CO2 i en relativt kort tid. Elektrifisering er løsningen, og så snart elektriseringen blir produsert på en håndterlig måte, så er du der. Du er også co-fonderen av Byton. Ja. Og du må kort fortelle oss hvorfor du endet opp i Kina. Ja, fordi Kina er en gigantisk økonomisk maskin. Det er 1,3 billioner mennesker som arbeider. Så igjen, som et på et bruset bruset, kan du forstå at Kina har en 12-cylinder-bil. 1,3 billioner mennesker som jobber og råder. GDP er så stort, at investeringskraften er uavhengig fra andre land på jorden. Det er derfor Kina ser sin unike mulighet for å få teknologien tilbake til deres land. For de siste 30 årene, de store OEM-ene, måtte etablere, da de ville komme inn i Kina, måtte de gå for en 50-50-skjermstruktur. Og så var det håpet å få deres kjærlighet tilbake til landet 30 år senere. Det skjedde ikke. Nå, med elektrisk mobilitet, er det en utfordring. Nå er det ikke så vanskelig å utvide et internkombustions-entret vekker for å utvide en elektrisk bil. Så denne entret-barreren er gammel. Så nå er det lett å ta batterier og elektrisk motor og bygge en bil. Og dette er grunnen til at det kommer mange nye start-ups i Kina med elektriske kjøkkenbiler. Most of them might not be able to industrialize the car, because this is still the challenge, and therefore you need to be a petrolhead. You need to have a certain expertise how to build cars. Big scale manufacturing is still a challenge. Yeah, this is the challenge. This is the reason why also big players like Apple was planning to build the Apple car, and then they realized, oh, it's not as easy as a smartphone, as a smartwatch. Så det er stadig folk som legger deres liv i det. Så det er stadig et veldig komplekst produkt. Så vi har de kunnskapene, vi har de talentene med oss. Men da vi fulgte Biden, vi sa rett fra begynnelsen, at bare å bygge en elektrisk kjøkken er for kortsiktig. Den rollen av en bil vil være annerledes. Så forståelsen av bilen de siste 100 årene har ingenting å gjøre med rollen av bilen de neste 100 årene. Så dette er hvorfor vi har automotivet, at home at Biden, but as important we also have the digital literacy at home. And that's why you also have an office in Silicon Valley. Exactly. This is the reason why the other part of the founding members comes from the digital industry. So the colleagues from Apple, from Google, and so these people who have the consumer-elektronisk mindset. Så det er software- og digitalt mindset. Og selvfølgelig i forhold til denne kulturen kommer automotivene til å komme frem slett. For det tar lang tid å bestemme og definere arkitekturen for å industrialisere produktene. mens softwareutviklingen er ganske snabb. Men de kulturene vi kunne sammenføre i en måte som er like viktig. Det er ikke at digitale mennesker er de kule, og automotive er de lille. Det var et utfordring i begynnelsen, men vi fikk det. Du har mange som jobber i Kalifornien. Ja, fordi Silicon Valley er et sted der man finner talentene når det gjelder softwareingeniøring. Man trenger smarte kukker, digitale nære som vet alt om koding, dataflow, data lake infrastruktur, data arkitektur. Å sette opp en kompani hvor datasekuriteten er respektert, og dette på en global måte. Det er derfor vi bestemte vår app i Santa Clara i Silicon Valley. Vi begynte med et konsertkoncept for brukere. and then we built the car around it. And this is the reason why, the consequence is, when you look at the Byton M-Bike, it's the only product where you look at an interior which is already interpreting the future of shared mobility, the future of autonomous driving with the rotating seats, with the digital windows where every single user's base er like viktig. Hver bruker har en digital vindu, en utslipp i forholdet, og kan bruke den når man driver eller driver. Dette er hvordan jeg forstår det, at jeg kan få en Byton-ID selv om jeg ikke har en Byton-ID. Så hvis jeg kjøper en eller om det er en kartfølgingsservice eller noe sånt, så vil den kjenne meg. Alt fra sider til stål og den digitale interfeisen vil være meg. Jeg bor selv i Shanghai. Jeg vil selvfølgelig aldri kjøpe en bil. Jeg har 30 millioner innbyggere. Å kjøpe egen bil, det er ingen parkasjonsområde, det er ikke mulig. Jeg bruker ridehaling-servisene. I morgenen kaller jeg bilen, den tar meg til offis, og i bilen bruker jeg den i en time, jeg er i trafikk, for å ha konferanse-kall og så videre. Jeg snakker ikke kinesisk, så hver morgen må jeg forklare driveren om han kan forandre klimaet og så videre. I fremtiden blir dette gjort. Jeg kommer inn på min Biden, på siden av meg, jeg sitter der, det sier "God morgen Henrik". All my data is already on the display. And of course the climate is already adjusted to my preference. The seat is arranged according to my preference. I don't need to explain to the Chinese driver who doesn't speak English where do I want to go, etc. So everything is already available and connected. Vi integrerer mer eller mindre Byton M-Byte som en smart utvikling til det digitale økosystemet. Så det er ikke bare min smart telefon, det er også mitt smart utvikling, Byton, og det er mer eller mindre det samme. Det vil være et bakgrunn for andre manufaktører i fremtiden? Jeg håper det. Vanskeligheten for etablerte manufaktører er selvfølgelig datalaken, fordi så farlig de mest etablerte spiller er - å holde ut produktene til en stor forholdsorganisasjon. Og forholdsorganisasjonen er å holde ut produktene til kjøpene. Dette handler mer om å lage en ny produkt. Og infrastrukturen handler også om hvordan produktene blir handlet, - - og verkert. - Det blir vår forholdsregjering. Jan, du kan endre opp i en byton i Norge i fremtiden. -Hvilken byton? Så du kan bli vår kjøp, og du kan være direkte kjøp av Byton. Vi går for et direkte selsmål. Du kjøper ditt produkt direkte fra Byton. Jeg vet exakt hva du vil, og basert på data kan vi forbyde de digitale servisene og produktene du er interessert i. Og hvis du bruker for eksempel Amazon, du er en bruker på Amazon Alexa hjemme, kan vi også integrere tredje-partier. Så vår dataløk er delt i tre sekjoner. En er bilen selv, så bilen blir sammenlagt. Den andre er brukeren, så basert på din Biden-ID kan du også sammenlære deg selv til bilen. og så vet bilen selv om alle preferensene. Og så er det en tredje part, som vi kan integrere. Så vi må ikke inntrykke vår egen visseregnappnisk, visseregnappnisk service. Så hvis du er en Amazon-advokat, Alexa user at home and you are leaving home and you are simply continuing your journey in your Biden, then of course you would like to continue talking. So that's the open platform. Of course we have to make sure that the data are secured. Det er vårt jobb at datainfrastrukturen er super-sikker. Det er derfor vi har den beste datasekurity-teamen med oss. De bygget datasekurity-systemet for Apple, og så for Tesla. Nå bygger de et datasekuritetssystem for Biden. Det er fundamentalt viktig. Vi snakker ikke bare om en bil, en automobil, som transporterer deg fra A til B. Vi snakker om et smarte tilfelle som er sammenlignet til et digitalt økosystem. Vi må snakke litt om bilen. Du har sagt at du vil ha Du har to versjoner. Det vil være en to-fjelldreie med 70 kWh batteri, og en firefjelldreie med 95 kWh batteri. Og du fortalte meg i går at firefjelldreie vil bli styrt fremover. Det er sikkert god nyse for norske kjøpere. Hvis vi får dem. Ja, når vi får dem. Ikke hvis, men når. Ja, for det er det vi vil. Vi vil ha 4-wheel drive og vi vil ha langtid. For vi går til kottet hver uke. Så jeg er ikke overrasket over alt. Det er en god ting. Vi vet hva som er nødvendig, fordi vi har en viss ekspertise på hva kjøpene vil, hvor på planeten. Vi er på en global måte. Vi er i midten av homologasjonen allerede. Vi industrialiserer produktene. I fjor presenterte vi her i Oslo konceptkars, Biten Amplight, SUV, vår første modell. I januar i dette året presenterte vi interiørdesignet av denne seriøse produksjonskaren. Når du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du forstår at du for Det vil også være så med exteriordesign. Dette kan jeg fortelle deg her i dag, at vi i slutten av juli vil presentere seriøst produktionskarsdesign til verden. Så da vet du exakt hvordan din Byton M-Bite-kars skal se ut fra innen og ut. Så i slutten av dette året begynner vi produksjonen i Kina for Kina. En stor hjemmarked. Ja, det er en stor og utrolig stor marked. Så vi begynner der. Vi begynner med en lav oppslipp fordi vi vil produsere kvalitet. Det er en ny plantasjon, en ny plattform, en ny styrke, en ny arkitektur. for å øke produksjonen fra starten. Vi vil ha en veldig lå ramp-up, og når jeg snakker om en veldig lå ramp-up, så betyr det at man gjør en halv kvart, man gjør bare et bevisende utføring av sted for sted, for annet er kvaliteten ikke ut av pipeline. I den andre kvartalen av 2020 begynner vi å rampe opp. Da er arbeidere kvalifisert og vet hva de skal gjøre. Selv om planta er veldig automatisk, er det kraftmennskap som er nødvendig for en god kvalitetsbil, som vi planligner å bygge. I den andre delen av 2020 kommer vi til regulert produksjonsvolumensving. I sluttet av 2020 har vi sammenlagt USA og europeiske marked. Da starter vi produksjonen, så vi kan starte produksjonen av disse modellene i desember 2020. og da transporterer vi dem fra Nanjing, hvor planten er bestemt, via tre over til Europa, og så håper jeg at jeg skal se dere i den første kvartalen av 2021 i en eller annen Biden. Kan du spille opp det litt for oss, takk. Vi kan snakke om dette i tider. Henrik Wenders, vi er så glad i å ha deg på denne podcasten. Jeg forstår at du er begynt, og vi må også klare denne podcasten. Men en spørsmål som du må svare på før du går. Vi er nødvendige til Teslas og også til Jaguars nå her i Norge. En kort beskrivelse på hvordan Byton M vil være annerledes fra de to modellene. Jeg tror først og fremst at det kommer til å være mye kjempere. Fordi vi vil få det til å... Det er et kjøttstatement. Ja, og vi tar det seriøst. Vi har reddet dette statementet allerede fordi da vi testet produktene, så forstod vi at folk tenkte at det var en 100 000 dollar-bil. Og da sa vi, åh, åh, åh, vi ender i den feilne kjøkkenbasket. Fordi for oss er det ikke markedet vi vil endre i, for det er et nisjemarked. Vårt mål er å begynne med 45 000 dollar. -Vi vil, ja. Nei, det er den to-bål-dreie versjonen. Men for ekstra priser for en all-bål-dreie kan du forstå ekstra prisen for en all-bål-dreie system med den nye ekstra prisen du betaler for en all-bål-dreie system i klassiske internkombustjenteknikker. Jeg vil ikke løse prisen for den europeiske markedet nå, så to år før løsningen, selvfølgelig ikke. Men det jeg kan dele med deg og publikum er at denne bilen vil være i denne kjøretidsgrunnen fordi vi er markedsorientert. Og markedet definerer kjøretiden, ikke manufaktøren. Og du har satt kjøretid på grunn. og ikke nødvendigvis den peak-performansen. Ja, jeg er en petrolhead og jeg elsker faste biler. Det er ingen tvivl om det. Jeg elsker mitt hjemland i form av Deutsche Autobahn. Men hvor på jorden kan du ha lyst til dette? Ingen hvor. Og dette er grunnen til at vi ikke investerer i dette. Fordi når du tar en bil over 200 km per uke, så må du integrere så mye teknologi, som er kraftig og kraftig. Og grunnen til at vår produkt blir mye kjempere enn Jaguar og Tesla i dette verden, er bare fordi vi ikke tror det er nødvendig at brukeren kan accelerere mindre enn fire sekunder. If this is important, then Biden is not the right choice. But if you say 5 to 6 seconds is also perfectly fine, and if you say also 180 kilometer peak is perfectly fine. And when you say, but more important, it's a comfortable, quality-oriented driving experience where it's about precision, and also noise, vibration, harshness is very, very user-oriented. And when you say, okay, also the digital life is very important to me. I'm a digital user. I'm having a smartphone. I have my digital ecosystem, which I would like to use also in my car. Then, when I look at the market out there, Biden is the only offer. On that note, Henrik Wenders, thanks for spending time with us. Thank you very much. And good luck. Thank you very much for having me. Thank you.

Nevnt i episoden

Byton 

Et kinesisk selskap som lager elbiler, spesielt Byton M-Byte.

Byton M-Byte 

En elektrisk SUV som Byton produserer og som er i fokus for podcasten.

Teknisk Sett 

En podcast fra TU som dekker teknologi, spesielt elbilindustrien.

TU 

Et norsk mediehus som produserer Teknisk Sett-podcasten.

The Hub 

Et nytt hotell i Oslo sentrum hvor podcasten ble spilt inn.

Nordic Ivesømmet 

En stor elbilkonferanse som ble holdt på The Hub.

Las Vegas 

Byton M-Byte ble vist frem i Las Vegas på SAS.

SAS 

En konferanse som ble holdt i Las Vegas hvor Byton M-Byte ble vist frem.

Norge 

Et land med et stort elbilmarked og en viktig marked for Byton.

Tesla 

En amerikansk elbilprodusent, en konkurrent til Byton.

Jaguar 

En britisk bilprodusent, en konkurrent til Byton.

Deutsche Autobahn 

En motorvei i Tyskland, brukt som et eksempel på hvor det kan være relevant å ha en svært høy toppfart på en bil.

Amazon 

En online-plattform som Byton planlegger å integrere med sine tjenester.

Amazon Alexa 

En stemmestyrt assistent fra Amazon som Byton planlegger å integrere med sine tjenester.

Apple 

Et amerikansk teknologiselskap som forsøkte å lage en elbil, men trakk seg tilbake.

Google 

Et amerikansk teknologiselskap som Byton har hentet inspirasjon fra når det gjelder digital teknologi.

Silicon Valley 

En region i California som er kjent for sine teknologiselskaper, Byton har et kontor i Silicon Valley.

Santa Clara 

En by i Silicon Valley hvor Byton har et kontor.

Shanghai 

En by i Kina hvor Henrik Wenders bor og bruker ridehalingstjenester.

Nanjing 

En by i Kina hvor Byton planlegger å starte produksjonen av Byton M-Byte.

Kina 

Et land med en stor økonomi og et stort potensiale for elbiler. Byton planlegger å starte produksjonen i Kina.

USA 

Et land med et stort potensiale for elbiler. Byton planlegger å lansere Byton M-Byte i USA.

Europa 

Et kontinent med et stort potensiale for elbiler. Byton planlegger å lansere Byton M-Byte i Europa.

Vestkost 

En region i USA der Byton planlegger å lansere Byton M-Byte.

Estkost 

En region i USA der Byton planlegger å lansere Byton M-Byte.

CO2 

En klimagass, Byton fokuserer på å redusere CO2-utslipp.

GDP 

Brutto nasjonalprodukt, Kina har et stort GDP og er en sterk investor.

OEM 

Original Equipment Manufacturer, Byton er en OEM som konkurrerer med etablerte bilprodusenter.

Deltakere

Host

Jan Moberg

Host

Audrey Carl-Pamon

Guest

Henrik Wenders

Lignende

Laster