Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter her sammen med Odd-Rikard Wallmoth. Hei Jan. Hei Odd-Rikard. Vi skal snakke med en...
En som har fått seg en veldig, fått seg jobb på en spesiell måte, må vi si. I høyeste grad. Ja, og det er å slå et slag for å kombinere utdannelser, nemlig å være ingeniør og så bli sykepleier. Ja.
Ja, det er fascinerende. Ja, det er fascinerende. Og produkter skal vi også høre om, som er veldig spennende. Men først må vi introdusere deg, Ingrid Anita Damli. Velkommen. Hei, tusen hjertelig takk. Du kaller deg for syk ing. Ikke siving, men syk ing. Syk.ing, ja. Det var morsomt. Ja, tusen takk. Men du ble ingeniør først. Det gjorde jeg. Ja, og så ble du sykepleier. Ja.
Hvor har dette ledet deg hen? Vi synes jo dette var veldig spennende. Ja, det har ledet meg inn i mange spennende jobber og oppgaver. En gang jeg var på et foredrag av Sven Heier, så fortalte han om stabiliseringssystemene sine.
han jobber for et selskap som heter Staple. Som stabiliserer biljaret borte sjøs og senger så folk ikke blir søsyk og en del sånt. Ja, det stemmer det. De har også tatt tak i noen plattformer for droner. Så de kan ta og lette i spesielt lande i sjø.
Men da hadde du allerede ganske lang erfaring for frittfallende liv, båter og mye rart sånn, så du var jo på en måte inne i gamet. Ja, det stemmer det. Jeg var jo i ingeniørhelsebransjen med livreddende husdyr hos Nordseif. Og så var det sånn da du skjønte at Søren Heier hadde nye tanker på gang, som var...
som da var et stabilisert bårebrett for ambulansetransport. Nettopp. Det trigget veldig min nysgjerrighet, og en gang jeg satt ute på Langbrygget her i Arendal og hadde med en liten utepils, så kom Sven Heier vandrende forbi.
Da løp jeg bare ut og tok tak i henne og sa du må komme her, sette deg ned og ta en øl med meg og fortelle om hvordan det går med det stabiliserte borgerbrettet for ambulanse. Og han fortalte og min kjærlighet ble dekket og han ruslet travelt videre til nye oppdrag.
Og så skulle han ha en leder for denne satsingen? Ja, plutselig så ser jeg på ledigstillingen at det er en daglig leder han ønsker. Jeg tenkte, ja, jeg har vært på Nordseif i 12 år og hatt veldig mange spennende prosjekter der.
Tenkte jeg, nei, jeg søker. Og da skrev jeg innledende i søknaden i e-posten, så skrev jeg, husker du den gangen du ble preiet inn på landbrygget til en øl? Det husker han. Og det gjorde han. Han sa det, det var eneste gang han har noen gang blitt hanket inn.
Og dermed ble du daglig leder i Stable Care, som har utviklet, men nå skal kommersialisere dette stabiliseringsbrettet. Og nå vet jeg at jeg er sprekferdig på å høre hvordan dette virker.
Han har personlige opplevelser med å ligge i en ambulanse og bli herjet med. Ja, det er lenge siden. Da jeg var 14 år og lå åtte timer med to brukne lårbein i en ambulanse. Det var helt fryktelig. Det var så smertefullt at det var helt sinnssykt. Det måtte du kjøre så sakte. Fordi det ristet.
Jeg skulle ønsket meg en brette ditt da, det var litt tidlig. Men nå skjer det altså. Fortell hva dette brettet gjør. Jo, dette brettet doserer svingene for deg. Sånn at der du tidligere blir trukket fra side til side i svinger, mens du ligger flat, eller opplever sterke trykkforandringer av hodet under både akselerasjon og oppremsing, så slipper du dette.
Du opplever at du ligger rolig. Du kjenner egentlig ikke svingene lenger. Og spesielt når du slipper unna de trykkendringene i hodet, så blir du heller ikke bilsyk. Så brettet beveger seg for at du skal unngå å kjenne kreftene. Det er litt som et krengetog da. Det er mindre om et krengetog. Men der blir jo folk syke.
Ja, for tidligere undersøkelser, eller forskning i 2011 som jeg fant, da jeg forberedte på pilottesten av dette produktet, så fant de ut at den togsyken oppstod på grunn av krenginger. Enten var den litt for sinket, eller at den sluttet litt tidlig, eller at den var feildosert.
Ja, nå er det mange år siden det ble lansert, og jeg gleder meg så til å prøve en ny krengetog, og jeg ble så dårlig.
Så det der var ikke noe moro, synes jeg. Det er vel hele gamlet tilbake. Ja, men det klarte jeg. Da kjente du på de reelle kreftene. Og det må fjernes helt. Altså, noe med midtdy, det er jo helt håpløst. Men når du ligger bak denne balansen, og jeg regner med at dette er produkt veldig viktig for utkant Norge med svingete veier og alt dette her.
så må jo da denne responsen i dette systemet være lynrask. Det er den. Du kan si teknologien, den baserer seg jo på, den har gyroer og akselerometerer, det er flere sensorer, du kan bruke GPS, du kan ta signal fra bilens hastighetsmåling, og tilsammen alle disse tingene,
Dataene blir jo prosessert og satt sammen til respons på båret. Det er ganske stor prosess du har krevet. Jeg tenker å krenge et tog. Der er jo ikke svingene like stor kjapp rekkefølge som på en bilvei. Det må jo være utrolig respons.
Ja, det er hurtighet, sånn at det er viktig. Ja, altså når man begynte med krengetog, så var jo mye av den teknologien du nevner her i sin barndom, ikke sant? Ja. Både akselerometer og gyroer og sånt, det var dyrt og litt depresist og sånt. Nå er det jo enhver mobiltelefon. Det er vel sikkert litt av samme komponentene, det å...
og billige greier. Men det er jo ikke nok med det. Du må jo formidle deg til motorene. Ja, det må du. Så det er jo egentlig, kan du si, den datakraften og prosesseringen som er den biten som er vanskelig og viktig. Ja, men
Men når du skal ha dette inn i en ambulanse, for nå er det viktig, dere har gjort en pilottest, dere har fått gode tilbakemeldinger på det, men dere er jo fortsatt ikke i produksjon. Nei. Så når vi skal ha dette inn i en ambulanse, tar det mer plass enn en ordinær båre? Må man ha litt ekstra plass fordi det krenger? Hvordan er dette egentlig? Det som vi ser er at produkter vil passe best inn i de store ambulansene. Ja.
De som er på størrelse med en Mercedes Sprinter for eksempel, eller de bilerne du ser på film som har kassebiler. Amerikanske ambulanser. Litt sånn amerikanske ambulanser. Så en senterposisjon på båret vil være optimalt. Ja.
Når man tenker på HMS, så trenger det at den jobber litt, så man må ha litt avstand til veggen, slik at en pasients arm kan få lov å henge seg ned hvis han ønsker det. Men hvor mye krenger dette da, enten det er side eller lengde?
Sideveis, det vi kaller rull, der har den 25 grader til hver side. Det er ganske mye. Altså 50 grader til sammen uverden. Så det sluker veldig mye sidekrefter, såkalt G-krefter som vi kaller det. Den sluker omtrent 90 prosent av det. De resterende små krefterne, de er så små at du...
De gjør ingenting på smertebildet eller ubehag. Nei, og i lengderetning? I lengderetning tilter den 10 grader i begge retninger. Det er ved akselerasjon og nedbremsing. Ja, og det er nok til å hindre bilsyke. Du slipper den...
skiftninger av trykk i hodet. Neste gang vi skal kjøre til Arendal og drikkehart, skal vi ha sånne stenter, tenker jeg. Eller du kan ligge i båret. Jeg kommer og henter dere, kanskje. Ja, det er det. To bårer. Men betyr ikke det her at ambulansen kan kjøre fortere uten at det går utover pasienten? Det vil være muligheter for det, ja. Ja.
Og det å ha sted til er jo av og til ganske viktig for en ambulanse. Det er jo sentralt. Tiden inn til behandlingssted. Ja. Jeg ser jo av og til når noen kjører vilt forbi med pasienter, det må være ganske ubehagelig å ligge der og være skadd eller syk eller sånt. Ja, du har jo opplevd det selv. Men nå er jo da, sånn jeg skjønner det, er vi jo på ...
Det dere må gjøre nå er å få dette kommersialisert. Det må vi. Og er det noe jeg ikke har greie på, så er det hvordan man kjøper inn en ambulanse. Hvem som gjør det, og hvem som spesifiserer det. Hva må dere jobbe med da? I Norge har vi sykehusinnkjøp som leverer ut såkalt konkurranser, anbudskonkurranser, som bilbyggere kan by på.
Og der har du spesifikasjonene som er ganske nøyaktige. De refererer også til europeiske normer, for eksempel, som vårt produkt også må overholde. Og da vil det være...
En utfordring er å få lov å komme inn på den spesifikasjonen som en oppsjon eller som et «dette skal vi ha». Ja, det blir en såkalt krav om at denne stabiliseringsfunksjonen skal være en del av vår ambulanse i fremtiden. Men dette er jo et verdensmarked. Det er absolutt et verdensmarked. Er det andre som er inne på samme ideen, eller?
Har du noen patenter? Vi har ikke patent på det. Det ble tidligere forsøkt å ta patent på en lignende sak. Den tiltet ikke på samme måte, men gjorde at du ble holdt i et horisontalt plan hele tiden. Men den ligner. Men her er det nok snakk om at vi må passe godt på koden vår.
Det er hemmelighold og algoritmer du går på. Og igjen, det er software. Det er software. Det gjelder jo nesten det meste. Og helse og teknologi.
Men i din yrkesutvikling, du har jo vært borte veldig mye, men nå har du jo havnet deg i helse og teknologi. Hva tenker du nå? For to år siden, du har jo endt opp på en utrolig flott plass med bakgrunnen din. Ja, og jeg tror vel det at
Uten den bredde bakgrunnen med både helse og som ingeniør, så tror jeg ikke jeg hadde kommet inn i den rollen som jeg har nå. Det gjelder jo den dialogen du kan ha i helse og språket.
Vi kaller det jo stammespråk, du har jo tatt. Ja, det var det. Jeg sitter og tenker på at dette må kunne brukes på andre ting også. Jeg har jo tatt natttog av og til å ligge ombord i sovevogn. Det er jo forferdelig ubehagelig. I enhver sving, selv om toget går på skinner, så blir det jo kastet av ideveis. Dette hadde jo vært ypperlig forvydt.
Det er en veldig god idé. Ja. Absolutt. Men spørsmålet er selvfølgelig kostnaden. Du må jo inn på et betalingsdyktig marked i starten. Det må du da. Ingrid Anita Damli, hva er nå veien videre? Det er å søke alle gode hjelpere for å finne veien inn i markedet og få lov å både demonstrere det og egentlig få lov å
fortelle og løfte hvor mye bedre en ambulansetransport kan bli med vårt våre brett. Den flotte pilottesten som vi har utført, den viser jo at en biltur kan gå fra veldig ukomfortabelt til veldig komfortabelt.
Og da kan du komme frem til ditt behandlingssted uten å miste alle krefterne dine, uten å lide deg gjennom turen. Du slipper å ligge og krampaktig holde deg fast. Vi fant jo at det var utrolig mange som pulsen gikk veldig ned.
Så fem slag per minutt lavere var vanlig når du kjørte stabilisert. Det er jo et fantastisk parand. Ja, det sier jo litt om effektene. Vi må takke for at du ville komme til oss, Ingrid Anita Damli. Jeg ønsker lykke til med Stable Care videre. Og takk til deg, Odd-Rikard. Mitt navn er Jan Moberg, og takk til Innoventi AS, der vi har fått låne studio denne uka.