Teksting av Nicolai Winther
Velkommen til Teknisk sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått. Hei Jan! Hei Odd-Rikard. Og mitt navn er Jan Moberg. Det er det. Og Odd-Rikard, dette er sjefstema vårt. Jeg er fortsatt sjef. Jeg er fortsatt sjef. Jeg har kommet til at jeg skal gjøre et vedmål med deg. Min oversikt nå er at du har 683 favoritttemaer. Jeg har vært sjef her i TU i snart 500 uker.
Den dagen du har færre favoritttemaer enn jeg har i uke på jobb, så skal jeg gi meg. Jeg er ganske sikker på at det kommer ikke til å skje. Jeg har blitt sliten med deg i mange, mange år. I dag skal vi høre om et kjempetema vi lurer på.
Det er jo så mye som skjer i dette lille landet. Det er det. Veldig mye morsomt. Veldig mye flinke folk. Ja. Masse ideer, produkter, selskaper som fortjener et verdensmarked. Ja. Men er de der? Er de ikke der? Nei, de er ikke der. Sist vi var på SES for ... Ja, noen er flinke. Det skal du ha, men ... Det er fåtallet.
Det er veldig få altså. Det er få på Cess, det er få på kommende Mobile World Congress, det er få overalt. Israel, vet du, de dynger på, det har du sett da. Det er mulig jeg skal på Mobile World Congress nå, og det er altså en endeløs liste som jeg fikk fra Israel over spennende selskaper som de pusher ut. Til verdensmarkedet. Til verdensmarkedet, ja. Og så dette da kombinert med, jeg tenker jo at noe av dette skyldes at
Hvorfor vår stand, vi ingeniører, sånn med nerdeskjorte som jeg har, kanskje ikke er så flinke til å fortelle om det vi har lagd? Det tror jeg er en del av hemmeligheten. Og så er det norske lyn, ikke sant? Vi sitter på gården vår og titter skulder opp på nabogården. Vi er vel bygget opp sånn genetisk, selv om vi har bodd i by et år eller to. Men derfor har vi fått inn en gjest i studio i dag som har...
ta tak i begge disse tingene. Hun er sjef for det prosjektet, eller den portalen skal vi kalle det, som heter The Explorer, som det er innovasjon Norge forvalter. Helene Friis, velkommen. Tusen takk. Du hører at vi er veldig opptatt av dette. Ja, jeg synes det er fantastisk. Må jo egentlig si at det var litt overraskende å ikke se at dere sitter her med hver deres
glass med whisky, for det er veldig hyggelig å høre på dere for oss utenfor. Helene, jeg kan fastslå meg at du skal få lov til å komme igjen. Vi skal holde glass, du tar med whisky. Ja, det er en deal. Vi koser oss her, Helene, og vi må jo si at vi er klare til at The Explorer ble lansert for tre kvart år siden, før sommeren 18. Ja.
Og jeg må innrømme at jeg har ikke sett på det før vi kom i prat her for bare få dager siden. Så denne voksenopplæringen var litt nyttig. Men dere bringer jo da disse norske selskapene og ideene og produktene ut i verden. Fortell. Bakgrunnen var jo litt sånn at verden har jo kommet med en veldig tydelig bestilling gjennom bærekraftsmåler. Og så har jo, altså Norge har jo
og løsninger i verdensklasse. Men så stilte vi oss spørsmålet, vet Norge om det? Eller vet det de som har laget produsent, spesielt i utlandet, vet de om det? Ja, og det er bakgrunnen for The Explorer. Og det var jo Erna Solberg som under NHO-konferansen i 2017 bestilte et utstillingsvindu for grønne og bærekraftige løsninger og et plattform for norsk eksport.
Og det har hun jo da fått, som Mr. Moberg sa, så ble den lansert før sommeren i fjor. Og dette er jo en bestilling som Innovation Norge har fått i oppgave å gjøre sammen med Norsk Næringsliv. Ja, hun kalte det Tinder for næringslivet. Ja, det er jo rett og slett, for det skal jo
Ikke bare være et utstillingsvindu, men det er jo rett og slett en koblingstjeneste. Vi ønsker at internasjonale aktører skal finne norske, grønne og bærekraftige løsninger på deres utfordringer. Men hvordan angrep dere dette da, når det er slik som både Odd-Rikard og jeg og du sier at vi har produktene og vi har folkene som har laget dem, men de er ikke spesielt opptatt av å fortelle om dem?
Det må ha vært en vanskelig vei til å... For nå ligger jo mange produkter og løsninger der. Ja, nå har vi nesten 350 bedrifter som har registrert seg. Og det er det rundt 120 som har blitt godkjente løsninger. Det er en del kriterier for å få lov til å bli en del av det vi kaller for det grønne landslaget. Det er jo at løsninger må være grønn.
Altså den må være bedre for miljøet enn det som finnes av løsninger i dag. Og så må det løse etter bærekraftsmålene, og så må jo bedriften selvfølgelig ha ambisjoner om å lykkes utenfor norske grenser. Ja, fordi det er faktisk bedrifter som vil være på DRIK-exploreren, men som ikke har fått lov til å være der. Ja, det er det. I hvert fall ikke enda. Ja, det er rundt i overkant av 50 bedrifter som er blitt avvist, enten fordi at de ikke har
er grønne nok, eller at vi ser at de er per i dag klare for å vokse, har muskler nok til å vokse, så er det heller ikke et sted for enkelmannsforetak. Vi skal jo kunne ta henvelser fra hele verden, fra Mombasa til Japan, ikke sant? Ja.
Hva er fremtiden her? Er det å gå utover det grønne også? Vi har jo mye som ikke nydeligvis er grønt, men som er interessante produkter. Ja, absolutt. Akkurat nå så er fokuset på grønne og bedre kraftige løsninger. Det er jo klima- og miljødepartementet som har fendt oss i oppstarten. Nå har vi fått penger også fra næringsdepartementet, men akkurat
Nå er det grønne løsninger det er fokus på. Jeg vet at regjeringen var veldig inspirert av State of Green i Danmark, som stort sett fokuserer på energi. Mens vi har valgt å ha ti ulike sektorer. Det er alt fra energi til hav, til transport, til helse, til bio og teknologi.
Så her skal ikke bare være noen få sektorer. Men jeg må jo si at jeg er imponert over hvor mye dere har fylt opp, hvor mye som ligger der. Og det jeg tenker på er jo i Innovasjon Norge så har dere også dette merkevareprosjektet.
Der har dere gjort litt undersøkelse internasjonalt over hva syns utlengene om oss. Fordi det er jo litt sånn at vi kan ha ambisjoner her hjemme, men det må jo møte noen inntrykk der utenfra, eller noen forventninger.
Kan du fortelle litt om det? Merkevaren Norge er jo et prosjekt som startet for 3-4 år siden, og The Explorer er jo en del av det. Oppgaven er jo at vi skal bidra med å øke norsk eksport, at vi skal finne interessante utenlandske investorer til Norge, og så at vi skal få de riktige type turistene hit. Og så er det da at...
Vi gjorde jo et godt stykke arbeid. Når du skal bygge en merkevare, så må du vite hva verden faktisk syns om deg, og hva du kan ha troverdighet på, og hvilke egenskaper man kan ta og eie. Da intervjuet vi blant annet 250 ulike CEOs rundt omkring i hele verden om hva de mente om norsk næringsliv.
Da fikk vi en veldig tydelig tilbakemelding på det. Jeg kan kanskje tabloidmessig si det i en setning. Det er at, herregud, dere nordmenn, dere er verdensmestre i å utvikle nye produkter. Men dere går da an å si suger. Ja, dere suger på marketing.
Vi er rett og slett for opptatt av produkter, og så er vi litt for lite opptatt av kunden og markedsfører. Vi har rett og slett for få blå rus i budskapet. Jeg vil kanskje si at la oss finne det beste av to verdener. Vi har masse fantastiske ingeniører i dette landet som lager helt amazing løsninger.
Men de er kanskje ikke så gode på storytelling. Så det er det vi håper at The Explorer kan være en plattform som vi skal være med å kunne hjelpe og fortelle disse historiene om de fantastiske løsningene som finnes i Norge.
Men hvis vi ser på nabolandene våre, både Sverige og Danmark, de har jo hatt en lang tradisjon med eksportrett av industri. Vår industri har vært konsentrert på færre områder. Mangler vi noe i folkeskjellene våre som de har fått ved å sende ut svensker og dansker i verden gjennom langt flere år? Vi er vel kanskje litt sånn råstoff-
Vi gjør det. Kort da, eller vi gjør det litt for lett. Råvare? Ja, råvare. Og vi bare dytter ut råvare fra oss uten å drive og se hva vi kan få ut av mer, hva vi kan prosessere mer. Det var vel Sjømatrådet det som sa rett etter nyttår at vi går og glipper 20-30 milliarder kroner. At vi liksom bare eksporterer hele fisken.
Så det er disse tingene vi skal... Vi må finne nye industrier og måter å eksportere mer av, fordi vi kan jo ikke støtte oss til oljen veldig mye lenger fremover. Nei, det er jo et kjempepoeng at vi må jo doble eksporten.
uavhengig av hva som skjer med olje, og vi må jo ha ambisjoner. Og jeg tror jo at en av tingene er jo ikke nødvendigvis å få øke blårusfaktoren, men vi må jo øke Steve Jobs-faktoren hos teknologene og de teknologiske miljøene også. At de kan fortelle gode historier, at de tar ambisjoner av
Men Helene, dette her er jo en god start, og hva har reaksjonene vært så langt da? Nå ligger jo disse selskapene, eller både selskapene og løsningene, ligger jo presentert. Blir det lagt merke til? Er det napp i andre enden? Skaper det en økt trøkk og entusiasme hos de norske løsningsleverandørene?
Nå er vi inne i det som vi kaller for mobiliseringsfasen. Så nå er fokuset på norsk næringsliv, for nå må vi fylle opp denne plattformen. Og så er det den koblingsbiten, det er når vi skal gå internasjonalt. Og det skjer mai i år. Det er under Green Tech Festival i Tyskland. Ja, de har også en spennende historie. Altså verdens største konkurranse innenfor bærekraftige innovasjoner. Og Norge har jo satt ny rekord i innmeldte bidrag. Altså, i går teltet vi opp.
99 bidrag. Og tyskerne lurte på, hva sier Slås? Altså, hva skjer i Norwegen? Dette var jo andre boller. Denne gangen er det vi som invaderer, Rikard. De utsatte jo nomineringsfasen med en uke da det kom så mye fra Norge. Så jeg tror faktisk de måtte sette inn et ekstra støt i Tyskland for å få inn flere nominasjoner. Men Norge er partnerland i år. I år, ja.
Og derfor fant vi en fantastisk mulighet til å lansere The Explorer internasjonalt. Og da håper vi på napp i den andre enden, for det er først når man får napp og suksesshistorier at The Explorer kan
kalles for et godt verktøy. Ja, men dere har rett og slett laget en litt sånn, eller satt i gang en litt sånn skippertakt-mentalitet, eller hva, mot den tyske... Sham og fangskjev. Ja, det er fantastisk å drikke hvert. Men selv om det er early days, og er det noen napp i andre enden nå? Altså har de oppdaget dette av seg selv?
Bedriftene tenker du på? Nei, de oppdager jo ikke dette av seg selv. Dette er jo en marketingjobb. Så vi bruker jo hele vårt apparat i Innovasjon Norge. Vi har jo kontorer over hele landet, og vi har i tillegg 27 kontorer i utlandet. Men nå er det jo rett og slett en mobilisering av norske bedrifter å finne de riktige bedriftene som vi ønsker å vise frem for resten av verden. Men de som da kommer ombord, de er jo veldig fornøyd.
For det første så får de fantastisk hjelp av en redaksjon som gjør litt knotet engelsk om til perfekt språk, fordi vi sitter der og verdierøker og hjelper bedriftene til å bli enda tydeligere og koke ned og kondensere hva det er de egentlig mener med produktet sitt. Så de får en fantastisk one pager.
Og så føler de også selv at dette er et kvalitetsstempel. Er du litt godkjent på The Explorer, så er du en del av det grunnlaget. Du har vært igjennom en prosess. Vi har faktisk blitt spurt om å lage et stempel, sånn at man faktisk kan svane stempelen. Schweiz har jo Swiss made, mens vi har jo ikke noe sånt i Norge.
Det er ganske viktig å ha et sånt type stempel. Du kan faktisk ta mer penger for produkter med Swiss Made-stempeler, fordi det symboliserer kvalitet.
Så det er jo faktisk, så har jo sveitsiske eksportører sagt at den merverdien tilsvarer 1% av bruttonasjonalproduktet i Sveits. Så det hadde jo hjulpet oss nå, men da hadde vi fått inn en 30 milliarder ekstra. Og det trenger vi jo. Så nå utforsker vi dette med å lage dette godkjenningstempelet. Men dette bør rett og slett bli hjemmesiden til europeiske industrilledere? For alle. Eller for over hele verden? Yes! Det er ikke bare Europa, vi skal ta hele verden nå.
Nå er du litt utradisjonelt norsk. Nei, jeg synes det er enig. Du begynte å drikke av den norske. Jeg tar det tilbake, jeg skal trekke meg inn i skallen igjen. Men Helene, du er jo, vi må jo legge til det, du er tidligere lokalradiostjerne fra Sørlandet, så du kan jo dette gamet bedre enn oss, og vi gleder oss til at du kommer tilbake med viske, det var ikke det. Men du har jo en lang karriere før du kom til dette prosjektet, for ikke så lenge siden så var du til Nord i mange år. Ja.
også et utrolig spennende miljø, men hva med alt du har vært med på opp igjen, hva er dine tanker da, etter det du har vært med på nå i de siste årene? Fordi det er jo, du må jo ha gjort deg noen opptagelser og kanskje fått noen nye tanker og slukket noen gamle. Ja, altså jeg har jo alltid drevet med markedsføring, eller digital markedsføring, og kom jo inn i Innovasjon Norge som er liksom bare kjåka fullt av fagmennesker.
Så det har jo først slått meg ut hvor utrolig mye flinke folk som jobber der, men så er jeg jo blitt helt stønt av alt det fantastiske som skjer i hele Norge. Altså det er så mye innovasjoner og så mye spennende prosjekter og produkter. Men jeg ser jo at det trengs hjelp. Så jeg er veldig glad for mulighetene jeg har fått. Og jeg må jo bruke absolutt hele meg og hele mitt register. Men dette er vel den største utfordringen jeg har hatt. Men kanskje den som føles mest utrolig.
både godt for hjertet og at man føler at man går på jobben og skal løfte frem fantastiske innovasjoner, men vi skal rett og slett både redde verden og norsk eksport. Det er jo ganske gøy å vite at det er derfor jeg går på jobb. Det er en veldig bra kombo. Jeg tror det har skjedd en god del på grunder om i Norge siste
årene, spesielt etter oljepristroppet. Så det er mange som har sett at det er andre muligheter. Men jeg tror ikke du trenger et nytt sånn der oljefall. Nå tror jeg du trenger de eksemplene av folk som har fått til ting. Det er jo dette med på å bringe fram. Det jeg hadde lyst til å si også er at
Små og mellomstore bedrifter, når de skal prøve å få en karates i en internasjonal plass, det er ekstremt krevende, både kostnadskrevende og ressurskrevende. Så hvis dette kan være en liten hjelp,
fra AS Norge til små og mellomstore bedrifter og start-ups og scale-ups, så tenker jeg at da må alle gripe den muligheten. Og derfor er jeg veldig glad for at vi får lov til å være her også, fordi det er ikke alle som har hørt om The Explorer langt der ifra. Men det håper vi at det blir vei i vellingen nå da.
Det gleder vi oss til. Vi må gå inn for landing, men før vi gjør det, Hélène, hva er nå de viktigste oppgavene for lanseringen i Tyskland, eller Berlin? Det er at alle bedrifter i Norge som mener de har en plass på The Explorer, går inn på theexplorer.no, registrerer bedriften og fyller ut det bitte lille skjema som selv en ingeniør flott greier å fylle ut.
Gjør det 60-70% bra nok, så skal vi ta og gjøre deg 100% nydelig for verden. Ja, for det nå er ikke sånn supertrangt. Jo, det skal være litt trangt, det skal det være. Men det er ikke verre enn at du har en halvtime til en time å bruke av livet ditt. Det er helt gratis. Det er nesten ikke lov hvis du mener at du kan være med og redde verden. Det er klart, dette må jo vi sjekke ut nærmere også. Skal vi registrere oss? Så bør vi jo være et sted i Berlin.
Det burde vi ha vært, faktisk. Ja, det sa du da. Virgegen... Berlin. Hva vil du si sånn? Helene Friis, dette var veldig spennende å høre om, og vi må jo få deg tilbake. Vi kan jo snakke litt om hvilke visker vi skal drikke. Det må bli skåtsk. Det må bli skåtsk. Norsk viske er vel ikke på et eksplorer. Du vet hva, jeg vil slå et slag for Øppeltenne. Ja? Ja.
Det er jo forståelig norsk. Nå er det skotsk, men det er blendet. Helt off på viddene. Men Helene Friis, lykke til i Berlin, og vi høres igjen snart. Dette må vi følge opp.