Velkommen til Teknikksett, en podcast fra TU. Jeg sitter her som vanlig med Odd Rikardt. Hei, Jan. I dag, Odd Rikardt, skal vi lage en spesial. Det skal vi. Ja, og mitt navn er som tidligere sagt Jan Moberg. Vi er nødt til å snu oss rundt, fordi nå er det en vi har veldig sans for som er i trøbbel.
En av dine store helter. Du har halvtusen favorittområder. Jeg har noen helter, ja. Det er ikke så mange, men han er kanskje en av de største nå levende heltene. Det vi snakker om i landmøsk. Vi gjør det. Jeg må bare bidra med en liten personlig erfaring med han. Han var i Norge for tre-fire år siden.
og holdt en stor greie på Folketeatret. Det var for testleire. Missfornøyde mange. Ja, de fleste var fornøyde. Det er jo en fanklubb det her. Hvor han og CTOen kom inn, og de kom inn, satte seg på en krakk og sa, her er vi, er det noen som har noen spørsmål? Og så kokte det i to timer.
Og et av de spørsmålene langt ute i samtalen, det var en fyr som var misfornøyd med dørhengslet på en Tesla S. Han sa, hvorfor gjør dere ikke heller sånn og sånn? Og da sitter han der, CEO'en i SpaceX, Tesla og en hel drøsmann i selskapet, og så så du maskinen din rulle gjennom hodet på ham.
Og så sa han, for han snakker jo egentlig ganske dårlig, jo, vet du hva, faktisk, det var en god idé, det skal vi gjøre. Tenk på det. Altså, han kunne dørhengselen også, da.
Det var så imponerende at jeg holdt på å falle av stolen. Vi måtte jo omtrent gi deg beroligende midler for å få deg ned igjen. For å snakke om dette her, så har vi også fått med oss vår gode venn og litt sånn medsammensvorene, Eirik Knut. Velkommen tilbake. Takk for det. Skal jeg introdusere deg som astrofysiker, forfatter med mer? Ja, det høres bra ut. Med mye mer. Bakgrunnen her er jo at
at Elon Musk er kjempefrustrert over å sikkert ikke nå sine egne mål for produksjon av Tesla. Da snakker vi vel om Model 3, først og fremst.
noe som gjør at investorene i selskapet hans, eller hans, altså investorene i Tesla, er kritiske, og en del begynner å selge aksjenshårt, som det heter. Altså de vedder på at aksjekursen kommer til å falle. Dette trekker jo Elon Musk nå voldsomt opp, og han twitterer og har seg, og nå er jo de fleste kjent med den twittermeldingen han sendte om at nå skulle han ta selskapet privat, og det skulle skje
til 420 dollar per aksje, og funding var secured, som han sier. Og nå, det var det jo ikke. Så nå er han under etterforskning av amerikanske finansmyndigheter. Dette kan jo gå galt, og vi må jo bare tråde til å si at denne mannen, om det skulle gå galt, så er han fortsatt Odd-Rikards helt, og ikke så langt nede på helterlista de heller, Erik. Nei, han er jo, han står veldig høyt oppe. Jeg pleier å si at han er vårtids Thomas Edison.
Han er mer enn Steve Jobs som var spesialist på et område. Ida Møsk er som du sier spesialist på hengsler. Han er noe av en ingeniør, men han er også IT-mann. Han er visjonær. Han er helt klart en renesanse-menneske, og de er ganske sjeldne i dag. Vi lever i en verden full av flinke spesialister, og så har du en fyr som
sprer seg over mange områder, men der ligger også noe av problemet, spør du meg, og det er jo at nettopp at han har spredt seg for tynt og bredt. Ja, og siden du nevner Steve Jobs, han lanserte også en del sånne døds, altså, som ikke er noe. Det er helt... Det er glemt nå, ikke sant? Ja, det er glemt nå. Vi husker bare suksessene, og det var jo en fantastisk suksess. Men...
Gutter, vi er nødt til nå å oppsummere hvorfor vi mener at denne mannen er unik, og hva han har gjort som enestående. Fordi en del kritikere eller kommentatorer vil jo ha til at han bare kopierer, at han ikke egentlig har funnet opp så mye selv. Men la oss begynne med Tesla da.
Han fant ikke opp hjulet. Han har kopiert det også. Han fant heller ikke opp elbilen, elektrisk drift, batteridrift, alt dette her har jo vært gjort før. Men du kan si at
veldig mye innovasjon i dag handler jo om å ta eksisterende teknologi og så ta teknologi som på en måte er i rask utvikling og som har et potensial i fremtiden og så smelte det sammen i nye produkter. Det er jo det egentlig smarttelefonen er. Det er jo en sammenheng av separate teknologier som har gitt oss noe nytt og unikt. Og derfor er
er det jo mange som også har sagt at på sett og vis er, og jeg synes det er et mye riktigere bilde, altså en Tesla er på mange måter, det er en iPhone på jul, altså det er eksisterende teknologier og ganske langt fremskredende teknologier som er smeltet sammen. Så jeg synes det er liksom meningsløs kritikk for hvem av oss kan si seg være virkelig innovative i en tid, altså genuint nyskapende, i en tid hvor ...
alle tankene er jo tenkt det er bare samme konsept som Steve Jobs hadde etter han ser deg ute så er det jo noe hvis du tenker noe nå og tenker dette var ny, så prøv å tenke en helt ny tanke, og så googler du den tanken og så er det jo 100 000 før deg det er det handler jo om å pakke gamle teknologier i en ny form sånn at folk selv åh, verden, det er slik det spørres se på Iphone, hva var nytt med Iphone
ikke så veldig mye. Tvert imot var det mye dårligere enn Nokia når den kom, men han hadde tenkt de riktige tankene og satt sammen alt sammen sånn at det passet perfekt med fremtiden. Så er det en ting til som jeg synes vi ikke skal glemme her, og det er at til tross for at disse Tesla-bilene blant annet
har fått en del kritikk for at i perioder lav byggekvalitet, så er det ingen tvil om at det ligger enormt mye ingeniørmessig tenkning bak det, og at mye av innovasjonen skjer under panser, det skjer inni selve bilen, og ikke minst med styringssystemene, og den nære sammensmeltingen av styringssystemer og IT. Og det er ikke så lett å se, for du ser en Tesla og tenker, ja, det er en bil, og den ligner av på veldig mange andre biler.
men det er underpansere det skjer. Og ja, det er innovasjon i vår tid. Vi må jo huske på at han har også tatt en veldig dristig innfallsvinkel på det å være disruptive. Han har jo gått på de dyre modellene. Selv om en Tesla ikke er det dyreste bilen i Norge, så hvis vi hadde hatt vanlig type avgifter på det, så ville det vært...
på premiumsegmentet, og det er ganske dristig å begynne i premiumsegmentet og kjøre et sånt løp. Men vet du hva det dristigste er? Det er at han er innovativ på fysiske objekter. Han har påpekt det selv. Et av de største problemene i Silicon Valley er at du har fulgt av noen av verdens smarteste folk som sitter og lager apper. Vi trenger den samme innovasjonstakten.
på fysiske objekter, biler, hus, energisystemer, fly, raketter, som vi har hatt innen IT, han sier. Men en av grunnene til at det ikke har skjedd er jo blant annet at IT-bransjen har vært så flink til å suge opp de smarteste, og så sitter de og produserer virtuelle produkter, og det å starte en helt ny bilfabrikk i dag er jo gale, Mathias. Det er jo egentlig det, med tanke på, som han selv påpeker, hvor mange bilfabrikker som har gått konk, ikke sant? Og så skjønner den veldig tidlig at man skal bygge opp et ladeundersøk også.
Ja, det får han fått for lite kredd for også. Ja, og der er vi jo inne på en av utfordringene hans, nemlig å spre seg tynt tidlig. Men bare for å ikke avslutte, men for å kommentere litt ferdig på dette dilemmaet han har med Tesla, så
Så for han har jo andre virksomheter også som vi skal komme inn på, men det er jo i Tesla han virkelig er i trøbbel nå, og vi hører jo da at han står åpenhjertig frem og sier at han jobber alt for mye og han bruker innsovningsmedisin og kanskje noe, hva er det det heter, recreational drugs.
Det er jo ikke helt enn... Det er langt utenfor A4 å være CEO på... Han brenner lyst til mer enn to øyne, altså. Er det desperasjon vi ser, Erik? Jeg tror det er utmattelse. Det interessante her er at her er det jo en kontrast mellom selskapene hans, for SpaceX, som er det andre selskapet han er kjent for. Som er privat og ikke børsnotert? Som er privat og ikke børsnotert. Det er en ting, det er en forskjell. Det andre er at det selskapet ser ut til å puttre å gå riktig bra, riktig nok ved god hjelp av NASA-komputer. Puttre er vel kanskje...
Jeg synes det er bra Brøle Men det er noen andre forskjeller Og en av dem er jo at i SpaceX Så har han en som gjør Veldig mye av jobben foran Han har Gwynne Shotwell som er en legendarisk Leder på dette området Han har greid å bli legendarisk på ti år Og i Tesla så er han nede på fabrikkulvet Og i Tesla så sover han på fabrikkulvet Og det er en av de tingene jeg har sett i sosiale medier Er liksom skaff deg en Gwynne Shotwell I Tesla Ja
sånn at du kan få lov til å sitte på toppen og ta avgjørelsen og roe deg ned litt og så kan det daglige arbeidet med å få hjulene til å gå rundt, bokstavlig talt kan gjøres av noen andre, kanskje til og med noen med mer erfaring fra bilindustrien og det at han ikke hører på dette for det er et innlysende råd når du er så overarbeidet, det viser hvor sliten han er, og det viser at når du får for lite søvn og når du har for mye arbeid, han har jo selv skildret arbeidsdagene sine, han sier jeg har jobbet 120 timer i uka og begynner å regne litt på det
Altså tenker jeg, dette her er jo ikke, dette her er jo, på sikt så er det jo dødelig. Du kan ikke holde på uten å bryte sammen helse med seg. Du blir avhengig av noe. Du blir avhengig av noe, men kanskje det viktigste på kort sikt er at det helt klart også reduserer dømmekraften. Du blir, når du nesten ikke sover, så tar du dumme beslutninger. Dette er velkjent, alle vet dette. Men han ser ikke det, altså han er på et sted hvor det er tydeligvis veldig vanskelig for han å gi slipp da.
Men, og det heter seg også at når folk blir satt under press, eller kommer i pressende situasjoner, så skjer det innovasjon. Ja, og det tror jeg til en viss grad. Alt denne kurven der har noen brekkpunkter som vi kanskje ikke vet.
hvor du kommer til murveggen en dag. Hvor inne og til, da er du etter tre dager uten søvn, liksom, ikke sant? Ja, det er klart du kan løse mye med piller, men ikke over veldig, veldig lang sikt. Men hvis nå, det er et par utfall på denne Tesla-historien, og det er fordi den er børsnotert, altså ikke bare det, men det er jo store...
det går mye penger ut døra fordi han ikke får opp produksjonstakten på Model 3 det er lovt nå at dette skal ordne seg hvis dette ikke ordner seg så har han to utfall da kommer aksjekursene til å stupe og det kommer til å bli søksmål fra investorer også på grunnlag av denne twittermeldingen hans han kan jo bli kriminalisert hva skjer da?
Altså, er Elon Musk fortsatt vår helt? Ja, definitivt. Uansett hvilket fengsel han setter seg i, så er han min helt. Ja, pluss at jeg følger han jo på Twitter, ikke sant? Og en av de tingene jeg ser er at det er
her nevnte du en helt konkret Twitter-melding, men det har vært mange resiste. Det har vært mye rart, og det har vært sånn der hvor folk sitter og sier, hæ? Merkelige henvisninger, bokstavsammenstillinger. Han hadde en for tre dager siden som var helt sånn, jeg tenkte, hva er det? Hva går du på nå? Hvem sine sokker røyker du? Så det jeg tenker da er at jeg er villig til å la tvilen komme etterforsket til gode og si, jeg er
om han prøvde å påvirke aksjene, for å si det sånn, så tror jeg også at dette var en impulshandling. Jeg tror det var en fyr som ikke har gjort sånn før. Han kunne ha gjort det før også. Han har ikke gjort det før. Han er sliten, så jeg er villig til å gi han mye der. Og selvfølgelig, på sikt vil det jo heller ikke påvirke hans evne til å innovere. Nå vet vi jo ikke hvor dette ender hen. Men han leder flere selskaper enn Tesla. Tesla er liksom
Folk sier det er hjertebarn hans. Nei, det er egentlig ikke det. Han startet på et helt annet sted. Men du er inne på noe. Han har jo vært ute og tatt egentlig enestående bets. Han har tatt risiko på...
han har gått ut på planken, som det heter, mange ganger. Han har det. Og det er kanskje det han gjorde da med denne tweetemeldingen. Det ligger jo i venstre hans. Han bor jo nesten på planken. Han gjør det, og det er klart at på et eller annet tidspunkt... Så han er litt optimist da, da? Han er det, men på et eller annet tidspunkt så går jo sånne strategier nesten alltid galt. De gjør jo det, så jeg skjønner jo at det kan gå til enn at det bare er galt av sted her. Det vet jeg ikke nok
om amerikansk forretningsjust til å si noe sikkert om, men i så fall så er jo det en konsekvens av både at han har likt å ta sjanser før, og selskapene han leder har vært på kursens rand flere ganger før kombinert med denne grunnleggende utslittheten som er helt tydelig, jeg så ut i Umeå så var Jortmann for noen dager siden, og der sitter han i 20 minutter og han snakker for en del om de samme tingene
Og der er det helt tydelig at han er preget. Som du sier, på en god dag så kan Elon Musk være litt inkohorent. Han er en typisk nerd. Han er ikke veldig talefør og stotterer litt. Og ikke minst har han lett for å vikle seg inn i resonemanger som nerder gjør. Jeg føler meg litt skyldig her. Han digresjoner, tar ordet, holder det og ender opp i en digresjon. Han gjør også det. Men det du ser her er en mann som sliter litt med å henge med.
Og da tenker jeg, der har vi det igjen. Han er sliten nå, for dette var et totalt lissepassning-intervju, og han sliter litt med å være engasjert og levere. Nå, Rikard, vi skal komme inn på SpaceX. Men bare for å ta det andre først, vi har The
The Boring Company, Hyperloop. Hyperloop var jo bare noe han satte i gang. Ja, det er jo et gammelt konsept. Så har du Solar City. Det er mange som nettopp kritiserer at Hyperloop er ikke hans oppfinnelse, men det er jo han som har fått det på banen. Og det kan revolusjonere transport i fremtiden. Og som du sier, Erik, Solar City som jo var et selvstendig selskap, men som ble kjøpt. Og vi har jo hatt...
Powerpackene hans til hjemme når vi har hatt solcelletakstein. Men det mangler litt leveranse. Har ikke egentlig kommet dette her? Nei, han har satt i gang litt for mange ting. Og kanskje stoler for mye på seg selv. Ja, jeg tror det. Hvis han hadde hatt flere folk til å utføre ordrene og sørge for at det ble gjort, da.
Og det er det igjen, det er jo det som gjør at akkurat i dette bildet her, for det er et ganske generelt bilde her med mye lovnader. Akkurat nå så er SpaceX det selskapet som innfrier alt han har lovet. Det sa at det skulle, altså det har vært litt forsinkelser, men det er det alltid romfarten. Det er litt med delen av bransjen. Jo, men der er du inne på noe, for det er vel kanskje det som var hans store arneste, SpaceX. Så la oss snakke litt om det. Han lander jo
rakettrinn stående på flytende plattformer, og dette her har jo funket. Og historien, for de som har lest i hvert fall den siste biografien om hvordan
Hvordan dette gikk til, han måtte ut på en stillavsøg som vi snakket om, Erik. Men dette funker jo. Dette funker. Og det er en stor business. Det er en stor business, og ikke minst det er en ekstremt kompleks business. Å få ting til å funke i 29 000 kilometer i timen, det er en bragd. Det er veldig, veldig få. Vi har lett for å glemme det og si, å ja, det er en rakett til, men det er veldig få som klarer å bygge en helt ny bærerakett. Det er stort sett nasjonalstater med store budsjetter som gjør sånne ting.
og veldig mye av grunnrisse til Falcon E som er hovedraketten deres nå ble jo utviklet før de fikk penger fra NASA de var jo på god vei til å for eksempel ideen om å lande trinnene er også ganske gammel i selskapet så ja
Akkurat nå er de i ruten. Nå ser det ut til sammen med Boeing å skyte opp de første amerikanske astronautene i amerikansk romskyt i rommet siden romferden ble pensjonert. Han disrupter jo også oppskytingen. Han gjør det, og det er kanskje det viktigste som skal skje i høst. Det er å se om den siste versjonen av Falcon 9 som heter Block 5, som er den ferdige versjonen. Nå må de liksom fryse designet blant annet fordi NASA krever det for å bemanne det ferdig.
Men blokk 5 er da totalt optimalisert for gjenbruk. Og da er gjenbruk altså at du faktisk kan sette den opp igjen, fylle på brennst og få skyte den opp, og ikke ta den fra hverandre, sånn som man måtte med romferie, og sånn som man i stor grad har måttet gjøre med falke 9 frem til nå. Det er, hvis de får til det i høst, altså målet deres er jo først å gjøre det med samme rakett innen en uke, og så med samme rakett innen 24 timer, altså lande raketter inne, hente satt ny satellitt, sette den på toppen, fylle på brennst og få skyte den opp, og bare ha en sånn walkaround og sjekke at det ikke er noen store lekkasjer, ikke sant? Ja.
som på et fly. Får de til det, så har de en gang for alle fastslått at dette er på en måte fremtiden. Det er turnaround time. Da har de skapt seg en økonomisk modell, da har de lagt grunn, og ikke minst, da ligger de årevis foran konkurrentene. Da ødelegger du egentlig de andre forretningsmodellene, for det er ikke noen som kan konkurrere
Ingen kan konkurrere med den. Så sånn sett kan man si at denne høsten blir ekstremt viktig for selskapet. Man tenkte jo om de har fått til den landingen på plattformen, jo, men de har jo egentlig bare greid å gjenbruke rakettene en gang. Og mellom hver gang så har de liksom måttet skru det fra hverandre og egentlig pusse det opp igjen. Det er jo likevel langt bedre enn konkurrentene. Antagelig bedre, selv om dette er et privat selskap, så vi vet faktisk ikke nøyaktig hvordan det går, men de har fete NASA-kontrakter, og de skyter opp masse satellitter, så der tror jeg faktisk
De folkene tror jeg faktisk klarer seg. Den businessen går. Han kan jo underby alle i hele verden og allikevel tjene krisegott med penger. Her ligger noe av dilemmaen for SpaceX. Det viktigste kontraktøren i dette markedet er den amerikanske staten.
representert ved NASA og militæret. Disse folka har vært vant til å jobbe med svære produsenter. F-35 har vært vant til å jobbe med store, dyre prosjekter med massive budsjettoverskridelser, hvor kongressen bare sier «Ta 10-100 milliarder dollar ekstra, hvis dere legger noen arbeidsplasser i mitt kongressdistrikt». Dette har de vært vant til. Så kommer SpaceX, som faktisk ikke driver å spre virksomheten sin over hele landet. De har virksomheten samlet i Kalifornien.
og dermed har de ikke massevis av kongressrepresentanter fra resten av USA som de kan få penger fra.
De jobber på en litt annen måte, og likevel har de klart seg. De har ikke bare disrupta teknologien, og det er viktig. De har også undergravet måten man finansierer dette på. Helt klart er det noe med forretningsmodellen som kommer til å forandre seg, og så er det arbeidsprosessen. Det NASA sier om SpaceX er at de jobber, liksom i Tesla, med at du prøver deg fram, og du lærer mens du går.
Det gjør at du kan få ganske raske utviklingsprosesser.
Ja, men er Mars inn rekkevidde? For nå er jo Elon Musk så frustrert at han godt sikkert kunne tenke seg. Han har jo sagt at han har lyst til å die on Mars, but not on impact. Er det ikke det han har sagt? Han har sagt det. Det avhenger veldig av en ting, og det er om de får til disse bemannede ferdene. Som de nå er nær ved å få til. Og de får dette til å gå regelmessig.
og om de får kontrakter nok til å betale for det neste, som jo er å bygge et fullt gjenbrukbart romskip som skal opp og ned og kunne reise til Mars. For akkurat nå er det sånn at første trinn er gjenbrukbart på SpaceX-raketter, mens andre trinn er det ikke. Og her er det igjen måten de jobber på. Alt tyder på at SpaceX plasserer sensorer på alt de sender opp.
Så vi vet blant annet at andre trinnene til falke 9, det som brenner opp i atmosfæren, har hatt massevis av sensorer og sendte masse telemetri. Hvorfor det? Jo fordi at SpaceX vil ha sine egne data og jobbe med gjenintreden i atmosfæren. Så når de skal bygge sin nye store rakett, så vil de ha data. Så de har gjort nøyaktig det samme med rakettene sine, som de gjør med alle Teslaer, som er å samle inn data og bruke det til å forbedre produktet. Og det er der jeg sier,
der slår de, der knuser de Boeing, der knuser de Nasas egne interne. Og det sier de også, NASA sier, dette har vi aldri sett før, denne måten å jobbe på. Og så er det da folk kommer og sier, vel dette er jo standardmetoden i IT-bransjen. Så her kommer Musks bakgrunn fra PayPal og tidligere selskaper. Her blir de veldig nyttige, for han sier, ja, men hvorfor skal vi ikke ha mye data? Det er jo data vi lever av, ikke sant?
Ja, det er jo det samme de gjør med Tesla. De samler jo sine egne data. Min påstand er at en av de viktigste innovasjonene han har brakt rett etter feltet, det er å ha masse sensorer, samle masse data, og så bruke dem i en arbeidsprosess hvor du hele tiden itererer også fysiske produkter. På samme måte som du lanserer beta-versjoner av programmer, så har du beta-versjoner av biler og beta-versjoner av raketter. Vi må gå inn for landing. Ja.
Odd-Rikard, tror du Trøbbelen som han er i nå ødelegger Mars-visjonen til Elon Musk? Nei, det håper jeg egentlig ikke. Jeg vil jo tro at SpaceX fortsetter som før, uberørt av hva som kommer til å skje med Tesla og til viss grad også med Elon Musk. Men så må vi også stille spørsmålet litt tilbake til Tesla. Fordi nå har jo Model S vært på markedet i noen år. Model X begynner jo å bli et par år.
er jo på markedet, men sliter med produksjon. Han har program å lage trailer og en mindre X-modell og en Roadster. Men kommer han ikke nå inn i en modellfornyelses dilemma? Han skal jo forny S. Ja, det skal fornyes. Og der...
Da er det samme igjen. Har han tatt seg for mye vann over hodet? Det skjer jo på alle fronter og i alle lag. Jo, men så er jo det interessante her. Eller kan han bli reddet av denne måten de jobber på i selskapet, som faktisk skiller seg fra alle bilfabrikker? For det sier også folk som kommer fra bilindustrien og har begynt å jobbe for Tesla, de jobber på en annen måte. De jobber mye mer datadrevet, de jobber mye mer virtuelt før de setter i gang produksjonen.
Så de kommer fortere til målet når de først begynner. Så når de først begynner, så kan de komme fortere til målet, slik de har demonstrert i andre sammenhenger. I så fall er det det som kan redde dem, for helt klart, de har jo et behov for fornying. Det er riktig, men det har også de her nye som popper opp nå, blant annet i Kina, som som Barten lærte. De har skjønt hvordan det har...
Dette er jo riktig. De gjør det sånn. Så det som nå skjer med Tesla er jo klassisk i all innovasjonshistorie her. De kom der, de var først, ikke sant? Nå kommer Teslas androider, ikke sant? Nå kommer de. Og de virkelige konkurrentene er antagelig ikke på sikt, antagelig ikke Nissan, men det er androidene, det er de kinesiske produsentene, eller noen andre, som sier, la oss bare starte fra scratch og ikke gjøre de feilene som Musk gjorde. Vi får legge til at hverken du, Erik, og Drickart, eller jeg har
en Tesla. Ikke er vi advokater heller. Nei, ingen utsendte fra SEC, men som sagt, det er mange gode grunner til fortsatt å ha tro på denne vannet, og så
Hvis det går galt, så vil han fortsatt troende høyt. Vi har noen bilder her på TU, som vi har fått malt av Einstein og Jobs og Hawkins og sånn. Du mener at vi må male dem? Jeg har etterlyst et bilde av han, ja. Men kanskje vi får se om det blir behind bars eller ikke. Erik, takk for at du stiller opp nok en gang. Vi kommer tilbake med mer, og håper det beste for Elon Musk.