Rundet 25 000. Det er en bragd!

Kjell-Gabriel Henriks, en vinkjenner, gleder seg over at hans Facebook-gruppe "Vin" har nådd 25 000 medlemmer. Han mener dette viser et enormt engasjement for vin, og at folk liker å lære mer om det. Han er stolt av at gruppa er positiv og hjelpsom, og at den er en god plattform for å dele kunnskap og entusiasme for vin. Kjell-Gabriel ser at folk er veldig aktive i gruppa, og at de engasjerer seg i diskusjoner og deler bilder av sine egne vinerom. Han oppfordrer alle som er interesserte i vin til å bli med i gruppa og dele sin lidenskap.

00:30

Kjell Gabriel Henriks diskuterer veksten av sin Facebook-gruppe om vin og viktigheten av et vennlig fellesskap.

06:53

Nysgjerrighet og engasjement er nøkkelen til læring, spesielt i vinmiljøet, ifølge podcastverten.

Transkript

Følg med! Hei og hjertelig velkommen til Kjell Svinnkiller. Jeg heter Kjell Gabriel Henriks. I dag skal jeg på en måte på et forum snakke om et annet forum. For i dag tenkte jeg at jeg skulle snakke om min Facebook-gruppe som heter Fien. Nå i helgen så rundet den 25 000 medlemmer. Det er nesten et fullstatt Ulvålstadion, og det synes jeg er ganske bra. Selvfølgelig ønsker jeg meg 25 000 til, og så videre. Og hundre tusener, kanskje hele Norge til slutt. Det hadde selvfølgelig vært veldig morsomt, men det er kanskje litt mye å forvente. Men selvfølgelig, det gror hver eneste dag så kommer det nye medlemmer inn, og det er veldig, veldig hyggelig. Og dette her var jo en greie som jeg startet i 2017, var det vel kanskje? Rundt den tiden der. Så startet jeg opp, og så har det bare balla på seg. Og det kom et tusen nye, og tusen nye, og tusen nye hele tiden. Og det er i en stadig vekst, og jeg synes det er utrolig morsomt. Facebook, eller sosiale, det er også mange som sier, jeg er på Facebook, men jeg er ikke på Facebook, sier folk. Og det skjønner jeg veldig godt. Jeg er veldig aktiv på Facebook. Alle vennene mine og alle som kjenner meg vet at jeg bruker Facebook veldig aktivt, og det gjør jeg for at det er på en måte det som skaffer meg jobb. Sånn som denne podcasten her, og Facebook-gruppen min, Facebook-gruppen min, Snapchaten min Svinkjeller og så videre Alle disse tingene som gjør at Han er virkelig en hyggelig fyr Han må vi boke inn til og holde vinkurs Eller han kan lage vinreise For bedriften vår Eller han kan fikse det og det Så det er på en måte min måte Å promotere meg selv for Som yrkesaktiv For dette er jobben min Å snakke og drive på med vin Og da er det selvfølgelig gøy Når man ser at ting vokser Og ikke minst at folk er fornøyd Og det synes jeg er veldig, veldig hyggelig. Men tilbake med det at folk er på Facebook, men de er ikke på Facebook. Fordi at man skulle jo da tro at av 25 000, og veldig mange av de medlemmene er, det er ikke 17-18-åringer, mange av de er veldig 30 pluss i den kategorien der. Men det som er litt gøy da, er jo det av da, hvis man tar da de siste 28 dagene, den siste måneden, så av 25 000 medlemmer, som det ble akkurat denne helgen, så har 21.353 vært innom. Så 21.000 av 25.000 har vært innom og reagert på et eller annet rundt denne siden. Og det er jo ganske imponerende. for da har du plutselig en gruppe der ting som blir lagt ut blir plukket opp av 80-90% av de som er med i gruppa og det er selvfølgelig kjempefint for importører må dette være supert for, hvis jeg skriver om vinen deres så ser de liksom at 10-15 000 mennesker får det med seg det er jo selvfølgelig ikke 10-15 000 som kjøper vinen, men kanskje det er et par hundre som kjøper vinen, så synes de det er kjempetopp og så er det superbra gjeng som er der inne også. Fordi at jeg er jo administrator for gruppa, så hvis folk klager på ting, eller hvis folk går utenfor og er kjip mot hverandre, eller skriver stygge ting, og så videre, sosiale medier er jo full av krenking i alle slags. Folk sitter og venter på å bli krenket. og blir jo såret, og det er så mange som sitter bak tastaturet og skal kjefte på folk. Men i denne gruppa her så er det nesten aldri noe suttring og grining. Folk er stort sett høflige og hyggelige med hverandre, og setter pris på å hjelpe hverandre hvis noen lurer på noe. Så er det bare, åh, så hyggelig. Og så er det, det finnes en del vingrupper på Facebook. Det er mange av de, og mange av de har fryktelig mange regler. Og det synes jeg er litt dumt, fordi at Jeg synes jo det at alle, uansett hvilket vinnivå du er på, så må du få lov å stille spørsmål. Hvis du ikke får lov å stille spørsmål, og finne ut av det du lurer på, så blir du aldri noe bedre på vin. Du må rett og slett, og det er mange ting, hvis man ikke kan noen ting om vin, men synes at vin er godt, så må man begynne et sted. Og så er det mange som har grupper som har sånn, ja, hvis du skal legge ut et bilde av vin, så må du skrive nummer og navn og årstall og pris og alt mulig sånne rare ting. Men det mener jeg er feil. Jeg mener at av og til, hvis du ikke kan noen ting om vin, og du har fått en vin på jobben, eller fått en av tante to ture til jul, eller noe sånt som har vært en hyggelig guest, og så har du ikke peil om, er det bra, er det dårlig? Så kan du rett og slett, hva er dette for noe? Jeg kan ikke noe om vin, men hva er dette for noe? Da skal jeg love deg, at i denne gruppa her så er det mange som sier jo, dette her er en vins fra det og det området den smaker sånn og sånn og sånn du kan bruke det og det og det passer til det og det og det så kommer folk og hjelper deg Jeg synes det er så rart at mange av de andre gruppene har sånn at du skal liksom ha et smaksnotat på vinen din for å kunne dele noe. For å kunne skrive et smaksnotat så må du kunne mye om vin. Og da utelukker du plutselig en hel hev av folk som Tante Turi har gitt viner til som lurer på ting. Og Og jeg merker jo det, jeg holder veldig mye vinkurs, og jeg merker det at sånn senest nå på lørdag, så holdt jeg et vinkurs på California Viner på Pinn Pinn i Oslo, og da var det en veldig hyggelig dame som rakk opp hånda og sa, det er sikkert et dumt spørsmål, men hun begynte alle spørsmålene sine med, det er sikkert et dumt spørsmål, men. Og de menneskene der trenger å bli hørt. De må få lov å spørre. Og det er, jeg sa til henne hver eneste gang, det er ikke noe som er dumme spørsmål. Du skal få lov å lure på hva du vil. For at du skal kunne synes at dette er gøy, og for at du skal lære, så må du faktisk, du må faktisk rett og slett stille disse spørsmålene. Jeg måtte stille spørsmålene. Du må ha sikkert til å stille spørsmålene. Hvis man ikke vet hvordan ting fungerer, så må man stille spørsmål, og de flinkeste folk, altså de som blir best til slutt, er de som stiller flest spørsmål, og lurer på mest, og er mest nysgjerrig. Hvis man tar litt sånne ting for gitt, ja, men det er sikkert sånn. Ikke sikkert det er sånn. Og så er det selvfølgelig mange der ute som tror de vet masse, og så vet de ingenting, og så er det mange der ute som vet fryktelig masse, men så tror de ikke at de vet noen ting. Og jeg tror faktisk den siste delen der er den viktigste. Men det er så gøy å ha en Facebook-gruppe der man liksom, for her kan jeg se engasjement jeg kan se når folk er ivrigs på hvis nok hvis jeg skal legge ut noe på facebook-gruppen så er det selvfølgelig fredager som er tidspunktet og jeg kan skrive når på fredag det er klokken syv på fredag og det synes jeg er litt rart For klokken syv på fredagen, så føler jeg at da er du, da har du kanskje åpnet en flaske vin og er opptatt med noe sånt, men klokken syv på fredagen er den aller beste dagen. På mandag derimot, så er det klokken fire. Og så er det litt forskjellige. På lørdager er det klokken ti på kvelden. Det er de som ikke har drabb på fest. Søndager er det klokken ett om natten, altså natt til søndag. Så det er så mye info som er veldig artig for å se når er de dagene som folk engasjerer seg mest. Og mandag, som er selvfølgelig den dårligste dagen, da er det ikke da man styrer med vin. Og så er det, siste måneden, så kan jeg da se at Det er en kar som har bygd et vinerom som heter Jens Nilsen. Og han har sett, oi, nå er vinerommet mitt ferdig. Og så har han tatt bilder av det, og det var kjempekult vinerommet. Og han er da, rekker vi det på, 15 000 mennesker som har sett vinerommet hans. Og det synes jeg er kjempegøy! For han er... veldig stolt over det han har bygd og virkelig fått i noe og så ser han at folk kaster seg over det og sier at dette er kjempefint og jeg skulle ønske jeg hadde et vindrom jeg har veldig, veldig lyst på vindrom men det har jeg ikke men sånn ting at man kan vise oi, se, han greier det kanskje jeg også greier det for det handler rett og slett om engasjement og glede det er liksom det store Å få til det engasjementet og den gleden innenfor Wien, det er kjempeviktig. Og det føler jeg at jeg har fått til i denne Facebook-gruppa mi, som heter Wien. Så hvis du ikke er med der, så må du selvfølgelig melde deg inn. Og så synes jeg det er så gøy også hvis du kan, for jeg møter folk på Hønefoss på fredag og oppvinkurs. Ja, ja, jeg er med i vingruppet. Jeg synes det er så hyggelig, sier folk. Og hvis folk på Hønefoss synes det er hyggelig, så synes kanskje vennene dine det er hyggelig også. Så inviter gjerne folk som du vet er interessert i vin. De trenger ikke være kjempeinteresserte i vin. De kan bare være nysgjerrig på vin. De kan bare synes vin er godt. For det holder. For det engasjementet vi skal bygge, det skal vi bygge stein på stein. Og så skal det bli bedre og bedre og bedre. Og til slutt... så blir de vineksperter alle sammen. Neida, de gjør ikke det. Men det er ikke så farlig. Så i dag er det rett og slett en liten hyllest til min Facebook-gruppe Vin, som har blitt 25 000 medlemmer. Og det er jeg stolt av. Og jeg er kry, og i dag skal jeg ut og drikke litt vin og kose meg med det, selv om det er mandag hos meg. Så med det, takk for at du hører på podcasten min. Takk for at du deltar i vindiskusjoner. Takk for at du er engasjert. Fordi at hvis du ikke er interessert i vin, så hadde du antageligvis ikke hørt på den podcasten her. Så bruk engasjementet ditt, og lær deg mer om vin, og finn ut hva du liker. Det er nøkkelen. Med det, takk for meg, og så gleder jeg meg til å lage nye podcaster, og ikke minst nye innslag både på Facebook, og for dere som ikke har følt meg på Snap, så har jeg da en Snap som heter Kjeld Svinnkjeller på Snap. der jeg prøver å vise hvordan livet som vi en journalist er. Det er ganske morsomt. Folk synes det er gøy også. Altså, folk synes alt er gøy. Det liker jeg. Takk for nå, og ha det bra.

Mentioned in the episode

Facebook 

Facebook-plattformen er viktig for Kjell-Gabriel, og han bruker den aktivt til å promotere sin vinkunnskap og podcast.

Facebook-gruppe "Vin" 

En Facebook-gruppe viet til vin, startet av Kjell-Gabriel, som nå har nådd 25 000 medlemmer.

Ulvålstadion 

Brukes for å illustrere antall medlemmer i Facebook-gruppa, som tilsvarer nesten et fullsatt stadion.

Snapchaten "Svinkjeller" 

En Snapchat-profil Kjell-Gabriel har for å vise frem livet som vinkjenner.

Vinkurs 

Kjell-Gabriel holder vinkurs for å dele sin kunnskap om vin med andre.

California Viner 

Et vinkurs holdt av Kjell-Gabriel, som fokuserer på viner fra California.

Pinn Pinn 

Et sted i Oslo der Kjell-Gabriel holdt et vinkurs.

Vinerom 

En plass å lagre og vise frem viner, som Kjell-Gabriel ser at mange er interessert i.

Jens Nilsen 

En person som har bygd et vinerom, og som har delt bilder av det i Facebook-gruppa.

Hønefoss 

En by i Norge der Kjell-Gabriel møter folk som er med i Facebook-gruppa "Vin".

Participants

Host

Kjell-Gabriel Henriks

Lignende

Lastar