2/18/2025

#JP177: Bærekraft i global logistikk og leverandørkjeder

Jørgensen og Pedersen diskuterer bærekraft i global logistikk, med fokus på Hamburg havn. De besøker Kühne Logistics University og ser utfordringene knyttet til transport, forbruk og bærekraftige løsninger. Diskusjonen omfatter CO2-utslipp, leverandørkjeder, og behovet for å balansere frihet og forbruk.

00:11

Bli med på reisen mot bærekraftig business, der vi utforsker utfordringer og muligheter i en overfylt verden.

03:42

Podcasten utforsker kompleksiteten i globale leverandørkjeder og bærekraftsutfordringene knyttet til shipping og logistikk.

16:46

Professoren skaper en barnebok om logistikk for å øke barns forståelse av global og lokal handel i dagens endrede varestrømmer.

22:41

Diskusjonen handler om overkonsum, definisjonen av behov versus ønsker, og bærekraftige løsninger i dagens logistikk- og forbrukssystem.

35:15

Diskusjonen handler om globale CO2-priser, Coca-Colas bærekraftsutfordringer, og betydningen av kommende valg i Tyskland og Europa.

Transkript

Nemnt i episoden

Global logistikk 

Besøket i Hamburg havn illustrerer kompleksiteten og de miljømessige utfordringene i global logistikk.

Hamburg havn 

En av Europas største havner, besøkt for å illustrere global logistikk og dens utfordringer.

Kühne Logistics University (KLU) 

Handelshøyskole med sterk logistikktradisjon, besøkt av Jørgensen og Pedersen.

Kühne-Nagel 

Et stort globalt logistikkselskap, nært knyttet til KLU.

Asia 

Nevnt som opprinnelsessted for mange varer som transporteres til Europa.

Europa 

Nevnt som destinasjon for varer fra Asia, og som sted for diskusjonene.

Globale leverandørkjeder 

Kompleksiteten og bærekraftsutfordringene i globale leverandørkjeder diskuteres.

Rotterdam 

Nevnt som en stor havn i Europa.

Antwerpen 

Nevnt som en stor havn i Europa.

Suezkanalen 

Nevnt i sammenheng med et skip som blokkerte kanalen.

Evergreen 

Navnet på et skip som blokkerte Suezkanalen.

CO2-utslipp 

Et sentralt tema i diskusjonen om bærekraft i logistikk.

Alan McKinnon 

Professor i Sustainable Logistics ved KLU, bidrar med innsikt.

Sustainable Logistics 

Et fagfelt som fokuserer på bærekraft i logistikk.

Climate Logistics 

Et fagfelt som fokuserer på klimaets innflytelse på logistikk.

Just in time 

En forretningsmodell som har blitt utfordret i senere tid.

Just in case 

En ny forretningsmodell som vektlegger større lagerhold.

China pluss one 

En forretningsmodell for å redusere risiko ved å ha flere enn én leverandør.

Temu 

Et eksempel på en forhandler som bruker egne fly for rask levering.

ESCP Business School 

Handelshøyskole i Berlin hvor podcasten delvis foregår.

Coca-Cola 

Et globalt merkevare som diskuteres i forhold til bærekraft.

Extinction Rebellion 

En miljøaktivistgruppe nevnt i forbindelse med et besøk til et radikalt sted.

Berlin 

Byen hvor deler av podcasten spilles inn.

Norge 

Nevnt i sammenheng med norsk næringsliv og forbruk.

Tyskland 

Landet hvor podcasten delvis foregår.

NHH Executive 

Et program for eksekutivstudenter nevnt i episoden.

Bærekraftig Business 

Tittel på et NHH Executive program.

Moritz Pettersen 

Person som har laget en bok om logistikk for barn.

Ellen McKinn 

Professor nevnt i diskusjonen om karbonavtrykk.

Florian Lydekke-Freund 

Kollega som jobber ved ESCP i Berlin.

Deltakarar

Host

Jørgensen

Host

Pedersen

Guest

Alan McKinnon

Guest

Ellen McKinn

Guest

Florian Lydekke-Freund

Guest

Moritz Pettersen

Poeng

Det finnes et enormt omfang av ting som blir sendt på kryss og tvers av planeten.

Illustrerer skalaen på global handel og den tilhørende miljøpåvirkningen.

Just in time er out of fashion, just in case er inn.

Reflekterer endringer i forretningsmodeller på grunn av usikkerhet i globale leverandørkjeder.

Hvordan skal vi både beholde friheten til å ta valg samtidig som vi unngår overkonsum?

Et sentralt spørsmål om balansen mellom individuell frihet og kollektiv bærekraft.

Import av visse produkter kan være klimapositivt på grunn av bedre klimatiske forhold og mindre gjødselbruk i produksjonslandet.

En viktig nyanse i debatten om kortreist mat og global handel.

CO2-priser på 75-500 dollar per tonn er nødvendige for å nå klima målene, men politisk krevende å gjennomføre.

Illustrerer den enorme utfordringen med å implementere effektive klimapolitiske tiltak.

Påstandar

Global logistikk er en av de største kildene til CO2-utslipp.

En viktig påstand som krever ytterligere undersøkelse, men støttes av beskrivelsene i transkriptet.

Det er behov for et skifte i forbruksmønster for å oppnå bærekraft.

En bredt akseptert påstand, men med utfordringer knyttet til implementering.

Statlig regulering av forbruket er en kontroversiell tilnærming.

En påstand som fremkaller debatt om balansen mellom individuell frihet og kollektivt ansvar.

Import av visse matvarer fra fjerne land kan ha et lavere CO2-avtrykk enn lokal produksjon.

En overraskende og viktig påstand som krever ytterligere undersøkelse for å bli verifisert.

Coca-Cola har redusert sine bærekraftsmål.

En observasjon som krever ytterligere undersøkelse av årsakene og implikasjonene.

Lignende

Lastar