#JP002: Det grønne og det digitale skiftet

Denne episoden av "Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen" utforsker sammenhengen mellom det grønne skiftet og det digitale skiftet. Podcasten diskuterer hvordan teknologier fra den fjerde industrielle revolusjon kan brukes til å designe bærekraftige forretningsmodeller og løse miljøproblemer. De fokuserer på hvordan digitalisering kan føre til mer effektiv ressursbruk og mer bærekraftig produksjon og konsum. Eksempler som PropTech, musikkbransjen og skole som en tjeneste illustrerer hvordan digitalisering kan endre forretningsmodeller og samfunnsstrukturer.

00:01

Digitalisering og ny teknologi er avgjørende for å nå FNs bærekraftsmål og fremme grønn innovasjon.

11:01

Teknologisk innovasjon og sirkulær økonomi krever nye måter å produsere, konsumere og gjenbruke ressurser på.

15:06

Overgangen fra fysiske til digitale konsumprodukter skaper store endringer i bransjer som musikk og eiendom.

19:12

Strukturelt avfall viser overskuddskapacitet i ressurser som biler og kontorer, og digitalisering muliggjør delingsøkonomi og effektiv ressursutnyttelse.

27:34

Teknologiske innovasjoner som VR, AR og 3D-printing gir nye muligheter for bærekraft og transformerer utdanningssystemet.

Transkript

Mentioned in the episode

FNs bærekraftsmål 

refererer til FNs bærekraftsmål som et mål for bærekraftig utvikling.

Credit Suisse 

Et finansielt selskap som har jobbet med digitalisering og bærekraft i eiendomsforvaltning.

PropTech 

En bransje som bruker teknologi for å forbedre eiendomsforvaltning og eiendomsutvikling.

School as a Service 

Et EU-prisvinnende prosjekt i Helsinki som tilbyr skoleutdanning uten fysiske bygninger.

More from Less 

En bok av Andrew McAfee om dematerialisering og å få mer ut av mindre.

The Second Machine Age 

En bok av Andrew McAfee og Erik Brynjolsen om den andre maskinalderen og teknologisk innovasjon.

World Economic Forum 

En global organisasjon som fokuserer på å fremme samarbeid mellom næringsliv og samfunn.

The Fourth Industrial Revolution 

En bok av Klaus Schwab om den fjerde industrielle revolusjon og dens drivere.

Internet of Things (IoT) 

En teknologi som gjør det mulig for enheter å kommunisere med hverandre.

Virtual Reality (VR) 

En teknologi som skaper en virtuell verden for brukere.

Augmented Reality (AR) 

En teknologi som legger digitale lag over den virkelige verden.

Blockchain-teknologi 

En teknologi som registrerer transaksjoner på en distribuert og sikker måte.

Prediktiv analyse 

En teknikk som bruker data til å forutsi fremtidige hendelser.

Selvkjørende kjøretøy 

Kjøretøy som kan kjøre uten menneskelig innblanding.

Advanced robotics 

Avansert robotteknologi.

3D-printing 

En teknologi som lager tredimensjonale objekter fra et digitalt design.

4D-printing 

En videreutvikling av 3D-printing som tar hensyn til tid og endring.

Waste IQ 

Et selskap som jobber med å forbedre avfallshåndtering ved hjelp av data.

Maskinlæring 

En teknologi som gjør det mulig for datamaskiner å lære fra data uten å bli eksplisitt programmert.

Levis 

Et klesmerke som har begynt å bruke 3D-printing for å lage jeans.

Airbnb 

En plattform for å finne overnattingssteder.

Mentimeter 

En plattform for å samle inn og presentere meninger.

Zoom 

En plattform for videokonferanser.

Teams 

En plattform for kommunikasjon og samarbeid.

NOH (Norwegian School of Economics) 

En handelshøyskole i Bergen, Norge.

Oslo Business Forum 

En årlig konferanse om næringsliv og teknologi.

Twitter 

En plattform for sosiale medier.

Facebook 

En plattform for sosiale medier.

LinkedIn 

En plattform for profesjonelle nettverk.

YouTube 

En plattform for å dele videoer.

Participants

Host

Sveinung

Host

Jakob

Lignende

Lastar