For min del har det alltid vært sånn ... Jeg begynte med poker ganske seriøst i fire eller fem måneder. - Nettpoker? Texas Hold'em? - Ja. Det var rett etter jeg fylte 18. Da tenkte jeg at nå skal jeg bli proff. Jeg studerte tidligere spill, og så leide jeg inn en coach som satt og streamet og sa: "Hva burde jeg gjøre her og i den situasjonen?" Og så spilte jeg mange timer.
Men så fant jeg ut at det var så asosialt at det ikke var helt enkelt noe for meg. Så satt jeg med aksjer og prøvde å se på hvordan man kan lese bøker og sånne måneder der. Så kjøpte vi og solgte meg og han Jørgen mye Louis Vuitton-bagger og sånt. Kjøpte fra Ebay og kinesiske forhandler og sånn. Og solgte her i Norge da.
på Finn og sånn, for der var det mye høyere pris enn hva det gikk for der. Så kjøpte og solgte vi iPhone på Finn. Det er sånn flipping, ikke sant? Ja, det var flipping. Det gikk dere for aksjer til, og prøvde å finne objekter til å kjøpe og selge dyrere, enkelt og greit? Ja, det var enkelt og greit. Så, og det er
For jeg synes det var gøy å gjøre en større økonomi, mens jeg var litt mer sånn, jeg var jo forsvarer, og så begynte jeg på entreprenørskapslinjen, men jeg hørte alltid på podcaster, og vi flippet jo alltid sammen, og
Så det var en sånn business, det vi ville gjøre. Og det var derfor jeg begynte på TikTok også. Det var en sånn liten kombinasjon av ting. At jeg syntes det var gøy å prøve å underholde og få folk til å le, og prøve å la gøy videre gøy. Men også hvis man bygger seg opp, så er det jo enklere å rette folk mot merkevaren sin, hvis man har noe. Så ganske tidlig i fjor, etter vi var i gang med TikTok, så begynte vi å pelsevenner.no, som vi solgte sånne der...
hundeportretter, 1800-tallets stil. Jeg vet ikke om du har sett det. Nei. Nei, det er sånn, du maler hodet til hunden på en kropp fra 1800-tallet, så for eksempel sånn dronninggreie, eller generalkostyme, eller sånne ting. Så får du det på læreret hjemme. Så det gjør vi også, russeshapp, og vi gjør russeloger og accessories og sånn, russeshapp.no. Og så begynte vi med noe som heter dropshipping, som er at du selger
produkter til hele verden, men du har ikke produkter fysisk hos deg selv. Det er et lager på Kina, så så fort du får en bestilling, så bestiller du fra leverandøren. Det er veldig sånn du kan bare selge til hele verden. Alt det gikk egentlig jævlig bra. Det var... Hva størrelsesorden snakker vi da? Den flippingen var jo... Hva var det det var?
- De gikk fra flipping og så begynte vi å tjene ganske greie sum på det, og da tenkte vi at det her kan vi ikke gjøre svart, for vi må opprette AS på det. Da var ikke flipping så lukrativ, så da begynte vi med nettbutikker og det jeg snakket om nå. Det dropshipping-greiene, der omsatte vi faktisk for, og det var i fjor sommer, fra juni til juni, juli, august,
2,2 millioner er det nå, det var helt sykt. Det er sånn at du selger visse produkter, eller du scanner gjennom nettsider over produkter som er veldig hot der og da, sånn som når lockdown skjedde i hele verden rundt mars, så ble hjemmetreningsprodukter hot. Da skulle alle ha...
strikk og vekter. Så hvis du da blar ned det på Facebook, og så ser du en reklame for vekter hjemme, så er det sånn, det må vi ha, eller det er på husgivetene også greit, jeg bare kjøper det liksom.
Derfor omsetter man veldig mye på hotte-produkter, og det er det som er med dropshipping, og det er trender hele tiden. Derfor så etter to måneder så kjøper ingen det produktet, for da er det bare så saturated, eller markedet er mettet. Men hvordan fikk du såk til det? Vi satte opp en nettside, og så...
- Markedsførte den? - Markedsførte via Facebook-reklamen og Instagram-reklame, sånn som når du blander inn på Instagram-feeden så ser du det dukker opp. Så leder det en internetside, så kan de bestille og så bare får du det sendt fra Kina. Da var det mest folk fra USA og Australia,
New Zealand og Storbritannia som bestilte, for det er de største landene. - Hva lærte dere av den markedsføringsbiten? For det er ganske komplisert å bare vite hva man skal skrive i. For jeg prøvde å leke litt med det i forskjellige sammenhenger. Hva lærte dere der? - Det er det å teste mye. Det var egentlig vår strategi, samme som på TikTok, så har det vært sånn at jeg legger ut ti videoer den dagen.
og så hva presterte best av IT-videoen, og hvorfor det, og så fortsette med det som presterer. Hele tiden bare teste ut nye ting, og det var det vi egentlig var gode på der, så vi bare testet ut mange forskjellige reklamevideoer. Vi laget jo reklamevideoer selv, laget nettsider selv, og så ser vi sånn, så mange trykker seg inn på nettsiden,
og de er på nettsida veldig kort, så hva er det som er feil med nettsida? Ok, ja, men så fikser vi litt på nettsida, ok, nå er de lenge på nettsida, men de kjøper ikke. Ok, så fikser vi litt mer, ok, nå kjøpte de, og så var det kanskje det, men det er ikke nok som kjøper, for det er ikke nok som kommer inn på nettsida, ok, hva kan vi fikse med reklame? Så bare vi prøvde masse greier, så fikser vi ting her og ting der og ting. Og så vært så bare...
tok det ordentlig av, og når du først tar av med reklame i hele verden, så tar det skikkelig av. Da brukte vi 50 000 på markedsføring om dagen på Facebook Ads. - Satan. - For hver krone du bruker ut, så får du 1,2 kroner inn. Så er det bare å pøse så mye du kan ut, så lenge du er lønnsom.
Så det gikk veldig bra med i hvert fall ett produkt. Og så testet vi ut masse andre produkter. Men det ble det som sa, vi sitter bare og setter opp nettsider dag inn, dag ut. Og det ble litt sosialt. Og så er det en stadig kamp med å finne hva det neste produktet er hele tiden? Ja, det var det. Det må være på oss. Vi synes det var gøy også. Men det var krene greier. Jeg synes det var mer...
mer gøy da egentlig å sitte og snakke i podcaster eller å lære ting liksom enn bare å være bunnmaskin det fikk ikke til å gå autonomt da sånn at det bare det fikk ikke til å bli en pengemaskin av seg selv liksom
Nei, vi gjorde vel egentlig ikke det. Det ble ikke noen merkevare. Det ble bare en sånn hot greie i en måned. Og så vet ingen om det. De bare bestilte det for en gang. Men det var et veldig gøy prosjekt. Sykt å se hvordan de kunne ta. Fordi vi hadde jo ikke gjort noe tidligere. Så plutselig omsatte man for to millioner. Og hadde en bunnlinje på 400 000 eller noe. Det var helt...
Helt sykt, altså. Så det var et av de mest... Ja, det var helt fint. Men det var en ting, altså, hadde vi jo... Jeg lanserte ringetoner, da. Og vekkeklokker. Fordi den der skrike... Humoren gikk veldig bra, den der brølgreiene. Det var en sånn ordentlig hot greie, altså. Og da tenkte vi, hvordan kan vi få det inn i andre ting? Og da var ringetoner og vekkeklokker sånn...
få fløttet det like fra senga, og kom da opp for helvete, du duglige svin. Det var sånn unødvendig skrik og ræl. Det solgte som hakka møkk. Jeg tror vi solgte ringetoner for noen 90 000 på to måneder. Det er nesten bare profit. Hva koster en ringetoner? Jeg tror det er 11 kroner. Så det koster jo ikke mye heller. Men ringetoner, hvilke mobiler er det som bruker ringetoner?
- Ja, det er iPhone. iTunes står jeg på. Hva heter det? iTunes Store, eller iTunes bare. - Jeg husker ringetoner var så jævlig svært, når man hadde gamle mobiler, Nokia-mobiler, Sony Ericsson og sånt. Da husker jeg det var polyfoniske ringetoner. Det var big business, men har det våknet litt i livet igjen, det markedet? - Det var vel mer egentlig vekkeklokka som tok av. Det var litt sånn markedet som ikke hadde...
Det var jo penger rett inn. Ja, det var enkelt kroner, for det var bare å spille den en gang. Det er fine med musikk og kunst og sånt, det gjør du bare en gang. Eller podcast også. Det er en episode, det er vel den der 20-80 grad, eller noen episoder som tar noe jævlig av. Jeg hadde jo Magnus Mittbø her inne, vet du hvem det er? Nei. YouTuber.
Klatre først og fremst da. Han var jo verdens toppen i klatring. Heter Magnus Midtbø, og så fant han ut at han ville bli youtuber etter klatregreia da. Og så gikk det så dårlig, for det skjedde ingenting, og så plutselig tok han på YouTube-kanalen da. Jeg tror han har 700 000 følgere på YouTube. Det er svært med hans kanal da. Og han sa jo bare sånn, YouTube-videoer er som en god vin da.
at vi bare er bedre målene, fordi de vokser bare på seg, ligger der, og så kommer folk på et helt sakte, men sikkert. Det er en vakker måte å si det på. Det kan jeg tenke meg. Men de største personene dine, hva er det de har da? Mine? Ja.
Det vokser jo hele tiden, det største nå var vel med Tore Sagen, sånn episodemessig. Det tror jeg ikke, jeg har ikke hatt noen som har vært inn, det er jo Morten Romm og Tore Sagen, det er jo bare farlig største. Ja, de er jo store navn. Ja, det er nettopp det. Men på podcastlytting så har det ikke så mye å si om det er stort navn eller ikke, det er forbausende like lyttetal på nesten, det vokser liksom litt hele veien, men lyttetalen er ganske like på episodene. Ja, YouTube er en ting også, selvfølgelig. YouTube går viralt, det gjør jo ikke podcaster.
- Nei, det dukker ikke opp i noen search. - Nei, veldig lite i alle fall. En podcast blir veldig sjelden en snakkes. Det er mer sånn at du må bare samle til deg et lojal publikum over tid. Det tror jeg podcast, mens YouTube, der kan du gå viralt med en video. Jeg hadde en video hvor Jonas Bergland fra Førstegangstjenesten-serien snakker om Førstegangstjenesten. Førstegangstjenesten ligger jo ikke på YouTube, det ligger jo i NRK. Så alle som søkte på Førstegangstjenesten i YouTube gikk jo inn på den videoen der, så den gikk jo som et helvete.
Det er det meste jeg har, det er nærmere 70-80 000 views. Det var jo bare sånn, det dro jo opp kanalen helt sinnssykt. Alle under videoen hadde jo ekstremt så marginalt views i forhold. Det er gøy når det treffer seg skikkelig, og det er det sånn man ender på når man bare pøser ut. Men hva er det du ligger på, downloads og sånn? På podcasten Lytting eller YouTube? Ja, på podcasten Lytting. På Lytting nå så ble det sånn der, faktisk...
Rundt nyttår var det 10 000 i uka. - Satan! - Nei, jeg tror 9 000 eller 10 000. Det var en bra uke. Så gjorde jeg fasteprosjektet, som du var en del av. Det her gikk jeg inn med uten planer i hele tatt. Det var sånn: "Faen, nå skal vi bare prate litt." Så tar jeg det opp på laptopen, og jeg synes det var lyd og sånn. Jeg lagde en episode med deg og de fire andre. De publiserte jeg hver dag.
Og så publiserte jeg en vanlig episode, og en vanlig episode i hver ende av faste uka. Så jeg publiserte en vanlig episode, en køtt på mandag for eksempel, så kjørte jeg faste episoden i tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, for det var bare sånn, de lå jo klare alle sammen. Så tok jeg en ny episode på søndag. Så jeg fikk en ganske...
Jeg fikk en release hele uka, og det løftet det opp til 15 000 uker nå. Og så ble det bare der. Det gikk ikke ned igjen. Det var det som var så rart, for etter det så bare fortsatte det. Jeg tenkte sånn, ok, det var fett, men nå går det vel ned igjen til 7-8 000 uker. Så bare ble det liggende der, og så hadde jeg en sånn militærkis og Tore Sagen inne, og da gikk den opp til 22 000 uker på podcastlyden, og der har det blitt i to uker nå.
Så nå ligger det på sånn... Også på YouTube er det vel... Det er vanskelig å si, men jeg tror det er sånn 50-50, kanskje. Det er gode tall, altså. Ja, det har vokst jævlig. Jeg er på sånn der...
Da blir man sånn litt kåt. Skal jeg podkaste hver dag? Du får lyst til å pushe inn episoder hele tiden for å bare pushe opp tallene. Det er jo gøyest å spille to i uka, synes jeg. Da kan jeg glede meg til episoden og tenke på hva jeg skal snakke om. I morgen er det en annen fyr eller en annen person. Jeg kaster meg ut av det. Jeg liker å glede meg til. De jeg snakker med, de jeg inviterer til,
De inviterer jeg bare fordi jeg har lyst å snakke med dem. Det er ikke for at de er noe. - Det er gøy når du, nå gjør vi ikke det nå, men hvis vi hadde tatt et par øl og man blir brisen, da er det jo gøy, det er jævlig gøy.
Det blir mye slarving, og det er sånn ... Vi snakket om barneteve med en fyr her. Vi drev å snakke om Daniel Tiger, som vi hater. Så det er en barneteveserie som ungene må se på. Det blir mye random rundt det. Det er interessant med hvordan YouTube og podcasts ... Jeg leverer samme produkter på begge steder, et video og en lyd, men podcasten er mye mer forutsigbar, mens YouTube er sånn ... Opp og ned hele tiden.
Du er jo svær på YouTube da. Du har jo fått 25 000. Det er sånn YouTube-konto. Det er det seieste jeg har bygget av alt. Fy faen, det har tatt tid. Å få én følgere var det jeg tok lengst tid. Det tok jævlig lang tid. Jeg tror det tok en uke eller noe. Jeg synes det er fan meg sterkt at du har bygget opp det sånn uten... Alle mine kanaler har jo vært
hatt veldig mye støtte fra TikTok. Jeg har en podcast, så kan jeg legge ut klipp fra den på TikTok. Når du har 150K følgere, så er det veldig enkelt å bare få, man får uansett 30K-visninger. Da er det uansett en prosentandel som kommer over, så er det veldig mye enklere å bare bygge en podcast, eller en YouTube-kanal når jeg sitter og streamer hver dag.
vlogger, og så lager jeg små klipp fra den vloggen og bare legger ut pøser ut som bare er markedsføring. Men det å bygge noe fra grunn, det er faen meg blitungt. Jeg laget jo nye kontor, bevisst. For jeg ville ha reelle tall. Så jeg begynte med null følgere på overalt. Borte fra Twitter, men der er jeg ikke noe aktiv uansett. Der har jeg ikke noe i det hele tatt. Men
Jeg tenkte jeg ville ha null følgere, sånn at jeg visste at alle følgerene var reelle. Så jeg lurte meg selv med å tro at det var noe mer enn det var. For da ser jeg utviklingen ekte. Selv om det gjør mye mer vondt å se at du har 25 følgere. Logger deg på dagen etter, dagen etter dagen etter. Først har du 25 følgere. Det var sånn der, jeg trodde det var noe feil. Jeg tenkte sånn, jeg gjør vel sikkert noe gærent da. Hvorfor?
Og så er det en av dere. Ja, så er det sikkert bare jeg som gjør et eller annet. Trykker på en knapp eller på å ta glemt å promotere litt. Det er det sikkert. Sikkert bare meg. Det er ikke kvaliteten her. Så er det 25, 25, og så er det en av dere 23. 24. Og da er det noe. Fuck.
Kødder du det? Det blir jo sånn, det har sikkert du også gjort masse, og det tror jeg alle som lager podcast, har sånn, how to make a successful podcast, how to get more followers, how to get the more, how to get first 1K followers,
key things to do og sånt, altså pløyer gjennom alt det der. Det var noen bra jeg fant da. Så på en måte de hadde en litt annen tone enn de andre, de var sånn alle sa jo det samme liksom. Men det var, det tipset jeg likte best var hold ut de to første årene. Du må bare holde ut, det er det eneste du skal gjøre. Og det som jeg har sett også, at når det kommer til innlegg i hvert fall, for å gjøre de egentlig, altså sånn for å
gjør at det de enklere går viralt da, når du legger på TikTok hvertfall. En samtale med for eksempel Tore Saguna, som har litt medvinn fra før, fordi han har et kjent fjes og sånn.
se på meme-pager i USA, de største meme-pagene i USA, hvordan er det de strukturerer postene sine, og bare følger den oppskriften deres. Fordi de er faen meg på ball, ass. Du ser det sånn, de har... Et vanlig Instagram-innlegg er jo, hva er det, 1080x1080, det er som en firkant. Så har de...
minimert videoen, så det er en lang video inni den firkanten som er stående, og over den stående videoen inni firkanten, så er det en overskrift, og så er det en underoverskrift under videoen inni firkanten som svarer på overskriften, og så er det en tekst til bildet som de skriver, som svarer på det igjen. De får inn så mange punkter, og da er det liksom
veldig sånn hot kulturelt da, som de svarer på, de som eller passer videoen. Det er helt sykt hvordan de, jeg tror de er det som er mest på oss, fordi da tar de den skriften som popper mest i fiden, altså det som er mest sannsynlig at du stopper av, og så
Når du ser stor tekst på bildet, er det mest sannsynlig at du stopper å se videoen også. Å gjøre sånne ting, det er mye å si. Og teksting, det begynte vi å gjøre med ... Det slutter jeg med, jeg orker ikke. Det tar tid. Det tar så mye tid. Det gjør så vondt også, bare sånn, hva er det jeg bruker livet mitt på nå? Sitte og tekste videoer.
Du får en effekt av det på Instagram. På Instagram, ja. Men på TikTok trenger du ikke det, tror jeg. Nei, for der er det jo lyd. Det er det som er fett med TikTok, er at lyden er på hos alle. Nesten uansett. Og når du har folk som snakker om...
Sånn som gutter om snå når du snakker om sex. Det er mange unge der, så så fort de hører sex, så tenner de på alle pulger. Så da er det jo perfekt. Da stopper man jo også. Har du sex? Ja, ja, ja. Men det første ordet må ha mye å si, egentlig. Jeg har for mye masseproduksjon, så jeg greier ikke å finpuste videoene. Jeg tenker ikke så nøye over videoen selv. Første ord eller første fem sekunder. Men når man begynner å...
Jeg skal legge ut sånn som, jeg har laget et mye kjedelig klipp, da har det litt å si fra. - Må spicer opp litt. Jeg sexer opp litt. - Ja, må spicer opp, ja. - Men legger du på tekst og sånt da? I bildet sånn som du snakker om nå da? Fordi jeg har bare en banner med YouTube uncut, Wolfgang uncut. Og så kommer videoen 4-3 under. Men kanskje jeg burde hatt noe tekst
- Lese folk fra toppen og ned liksom? - Ja, det er det, toppen og ned. Sånn som, nå hører jo ikke de, de kan jo ikke se gjennom Airpods-ene sine. Men ja, tekst i toppen. - Kamera der da. - Tekst sånn som, skal vi se, finne et innlegg som presterte bra. Ja her da, her liksom stiller man et spørsmål, får du det med seg? Stiller man liksom et spørsmål øverst, ok der da.
- Stille meg noen spørsmål. Spørsmålet er hvem sier lol i 2021? For det var den som spurte om det på streamen når jeg satt liksom. Og så svarer jeg da at meg og faren hans tok et par kalde dagen før, og at vi snakket om at vi sier lol da. Og det får da... F*n det var høy kvalitet på det kameraet ass.
- Det ser ut som jeg viker, så jeg får dra ned lua litt. - Det var en jævlig bra HD-tv, mener du? Se på hodet ditt nå. - Det er sånn som jeg har funket, stille spørsmål eller si litt ekstreme ting. Det er egentlig det jeg har bygd meg ganske opp på, å si ekstreme ... - Det er humoren, ja. Og så er det mye gutter, eller?
Ja, det er mye lurt. Det er ikke Trine som drar.