Hei og velkommen til dagens Lyttespørsmål fra pengerådet. I dag er det Markus som har sendt inn et spørsmål, og det er som følger:
Hei, Halgeir har tidlig sagt at han har forhåndsreservert Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Jeg har gjort det samme, men det er en ting med prisingen til Enyaqen jeg ikke forstår. Hvorfor er det sånn at for eksempel Poster 2 sin pris i Tyskland er 58 000 euro og 469 000 kroner i Norge, mens Skoda Enyaq 80 i Tyskland koster 44 000 euro mot 449 520 kroner i Norge? Hvorfor er det sånn at Skoda Enyaq 80 i Tyskland koster 44 000 euro
E-niaken er jo dyrere i et avgiftsfritt Norge enn i Tyskland. Jeg får ikke dette til å gå opp, selv om E-niaken uansett er en attraktiv bil. Er det slik at Skoda tar momsfrittaket i egen lomme, ettersom de vet at bilen uansett blir en storseller? Og hvilken familiebil bør man da gå for?
med venlig hilsen, Markus. Står du fortsatt på listene etter disse to glisene som nå har kommet på markedet? Ja, jeg gjør det. Jeg har ikke bestemt meg hvem jeg skal gå for. Det ene øyeblikket synes jeg skådene virker mest attraktivt, det andre øyeblikket så er jeg veldig gira på den testen. Det handler ganske mye om leveringstid og
Du er jo en stor Enea-fan, så kanskje du kan gå for å da. Nei, det handler veldig mye om leveringstid, og slik det ser ut nå, så vil jeg ikke kunne få i hvert fall en firehjulstreves gårdag før ut i om 12 måneder. Det er fryktelig lenge. Jeg hadde forventet at du skulle få den før nyttår, det skjer tydeligvis ikke. Så man venter lenge bak. Hjulstrevene, altså tohjulstrevene, kan du få tidligere. Firehjulstrevene, det er fem til seks måneder lengre leveringstid på.
Nå kan det være at Teslaen også heller ikke leveres før til sommeren, så vi får se. Men spørsmålet hans er godt, og det er godt fordi at vi tror jo alle, og for all del, elbil er jo billig prisa i Norge, men man må ikke tro at ikke forhandlerne legger på sine marginer ganske tjukt på når de vet at
at det er momsfritak og davitsfritak for denne type biler, og at de er svært, svært populære. Og det er vel det som dette egentlig, og det er vel det som delvis har svar på spørsmålet hans også. Ja, jeg tror at mer av momsfritaket for skådene havner i forhandlerne sin lomme, norske forhandlerne sin lomme, enn det som er tilfelle med Polestar. Jeg påstår også at en sånn
en melding på Facebook-gruppa til nettopp Skåne Ennjakt. Det er en veldig aktiv Skåne Ennjakt. Vi som venter på Skåne Ennjakt på Facebook og fikk veldig mye tilbakemeldinger på akkurat det. Men det er mange ulike oppfatninger om akkurat hva grunnen kan være.
Men helt klart, jeg tror nok Skåda og Møller vil innrømme at de tar noen høyere marginer her enn de vil kunne gjøre på en konvensjonell bil. Jeg tror vel også at de kan ta en høyere margin her enn det Polestar gjør. Litt også fordi at Møller og Skåda i Norge har et større forhandlernett. De har et utbygd forhandlernett, de har...
kapasitet til å drifte mange kunder samtidig mens Polestar er et nytt
Markedet, selv om det er eid av de samme som eier Volvo, så er det et nytt marked, og de er nødt til å gå ned på pris og ned på margina for å lokke til seg nok antall kjøpere. Selv om elbil er populære, så konkurrerer de også om ganske mange andre alternativer her, for i alle fall Polestar sitt vedkommende. Det som er litt unikt med Skåde-Enjak og nok forhandleren
uten nytte, den visste graden, er at det ikke er fryktelig mange, i hvert fall ikke enda, familie-el-biler med rekkevidde opp mot 50 mil, som i tillegg har tilhengerfeste, muligheten til firehjulstrekk og takboks.
til salgs i Norge i overskuelig fremtid. Det kommer flere, du har Ford Mustang, du har Tesla Model Y, Nissan kommer etter hvert også, men Skoda er en av de første som da, Skoda og Tesla i, er blant de første som skal levere nå disse familie-el-bilskjermene.
Slash syvende. Og det tror jeg de tar litt en kutt av. Dessuten, her ligger det nok også litt forskjell i beregning av valutakurs, antar jeg. Fordi at den norske krona, den svekker seg jo nå kolossalt utover våren. Og jeg tror Polstad sine priser...
Det tok ikke fullt ut den svekkelsen. Det vil si at den fikk en litt bedre kurs enn det den kanskje ville fått hvis den skulle prissatt modellen nå omtrent, eller i sommer. Mens Skåde altså prissatte sine priser i Norge i august-september. Og fikk med seg den svekkelsen, den tok høyde for den, og derfor får du en litt dyrere bil i norske kroner.
Så til forsvar og eventuelle formeller så er det jo mulig at det er noen ulikheter på ekstrautstyr. I hvert fall er det mange som bringer frem dette i diskusjoner, sier jeg. At norske biler blir spekket annerledes og har kanskje også mer ekstrautstyr enn tilsvarende bil solgt i Tyskland. Så det kan jo forklare noen av forskjellen.
Noe av forskjellen kan forklares med velittekurs, men til syvende og sist så tror jeg, som han indikerer, at det er også marginene til forhandler som er grunnen til at det er større forskjell mellom tyske prisen på Polestar i Norge.
og tyske priser på en skoda mellom Norge og Tyskland. Gode gamle markedskreftene, rett og slett. Ja, det tror jeg nok er riktig. Og det må folk huske på, at selv om du får fritak for moms og avgifte, så kan likevel
to ganske lignende elbiler prises litt ulikt ut fra forhandlers margina og ut fra konkurransen, så må passe litt på her og ikke tro at uansett om siden du får momfosføretag, så er alle like gunstig priser. Han spør også om hvilke familieelbil man eventuelt bør gå for, og det er jo egentlig en egen podcast-sending for seg selv. Ja, ja, absolutt altså. Men jeg står jo fortsatt på lista på de to, så det er i hvert fall litt
sånn sett et svar fra min del, men jeg må jo avseie når jeg har sett litt på forholdet sin at den virker fristende, ikke minst for at de har noe tidligere levering enn disse to andre. Og så har de jo allerede noen familie elbil-suver på markedet, sånn som Mercedes sin og sånn som Audi e-tron, men begge
to der, mener jeg at det er litt manglende rekkevidde, og eller i hvert fall ikke så motpris, så synes jeg ikke de er så fordelagt. Og så har du jo også selvfølgelig en god gamle Tesla Model X, men det er ganske høyt, altså det er en ganske dyr bil da, selv om de får masse rekkevidde, og så selvfølgelig også synes jeg det er ulempe med at du ikke får takboks.
Føler du at det er litt som å kjøpe elbil nå, er det som å kjøpe PC på slutten av 90-tallet, hvor den på en måte var utrangert nesten i det da du fikk den, eller føler du at det har bremset litt ned nå, og det er blitt ganske bra rekvide på bilene som kommer? Ja, de som kommer nå, da må jo selvfølgelig folk arrestere meg om to års tid, men de som nå kommer, de synes jeg har litt mer sånn, hva skal du si, fordeler som er litt mer varige enn de som nettopp har vært de siste årene.
1-3 årene. Vi husker det, alle som kjøpte en PC med MMX-prosessor, husker jeg. Den var utarrangert etter to måneder, for da kom Pentium 1 eller 2, eller hva det het, maskiner til...
markedet, og selv om det kostet et par månedslønner å kjøpe seg en PC, så hjelper ikke det, men vi har kommet litt lenger ut på 2000-tallet nå da, hvis vi skal fortsette med PC-analogien når vi kommer til bilkjøpet. Bra, da håper jeg du i hvert fall ble litt klokere, Markus. Det ble i hvert fall jeg. Hvis du lurer på noe, du som hører på, send da et spørsmål til oss til tips at dinpengelott.no. Marker da gjerne e-posten med podcastspørsmål eller pengerådet i
eller så kan du sende oss en melding via Facebook eller Instagram. I tillegg kan du også melde deg inn i vår Facebook-gruppe som heter Pengerådet. Det var egentlig det. Takk for at du hørte på.