4/26/2025
#200 «Ikke fri til meg med en bloddiamant!»
I en episode av Kaffeskål med Hollund & Krogh diskuterer Frida og Ørjan skatteregler for influensere kontra andre yrker, samt forbruksvaner og statussymboler. De diskuterer også fast fashion og bærekraftig forbruk. FAM sponser episoden.
Transkript
Nemnt i episoden
Skatteetaten
Nevnt i diskusjonen om skatteregler for influensere, og deres opplevelse av å bli mistrodd av myndighetene.
Håndverkere
Diskutert i kontekst av høye fakturaer og tvilsomme kostnader. Oppfattes som uærlige i noen tilfeller.
Odne Virkeland
Nevnt i sammenheng med diskusjonen om skatt og håndverkere. En bekjent av programlederne.
Vita Avanda
Nevnt i diskusjonen om håndverkeres fakturaer og praksis. En bekjent av programlederne.
Blood diamonds
Brukes som eksempel på statussymboler med en mørk historie, og kritikk av denne type forbruk.
Haaland
Nevnt i en diskusjon om statussymboler og kritikk av dyre kjøp.
Isabelle Rad
Nevnt i sammenheng med diskusjon om statussymboler og kjønnsforskjeller i kritikk av luksusvarer.
Birkin
Diskutert i sammenheng med falske vesker fra Kina og statussymboler.
Kina
Nevnt i sammenheng med produksjon av falske Birkin-vesker.
Frankrike
Nevnt i sammenheng med påstander om at Birkin-vesker er håndlaget i Frankrike.
DHGate
En nettbutikk nevnt i sammenheng med falske luksusvarer.
Louis Vuitton
Nevnt i sammenheng med falske luksusvarer og samme produksjonslinjer som DHGate.
Hermes
Nevnt i sammenheng med falske luksusvarer og samme produksjonslinjer som DHGate.
Hailey Bieber
Nevnt som eksempel på en kjendis som påvirker forbrukermønstre.
The Row
Nevnt som eksempel på et dyrt klesmerke.
Fast fashion
Diskutert kritisk i kontekst av uetisk produksjon og overforbruk.
Zara
Nevnt som eksempel på fast fashion-merke.
Shein
Nevnt som eksempel på fast fashion-merke.
Pretty Little Thing
Nevnt som eksempel på fast fashion-merke.
TikTok
Nevnt flere ganger som kilde til informasjon og underholdning.
FAM
Sponsor av episoden. Et treningsmerke med joggesko og treningstøy.
Endorphin
FAMs joggesko, nevnt som en positiv overraskelse.
Oslo
Nevnt i sammenheng med ulike steder og opplevelser.
Lillogård
Et område i Oslo nevnt i sammenheng med en italiensk sandwichbutikk.
Albert(ino)
En italiensk sandwichbutikk på Lillogård.
Sebastian Solberg
En norsk influencer, diskutert i en lek om hva de ville gjort utenfor influenserbransjen.
Anniken Jørgensen
En norsk influencer, diskutert i en lek om hva de ville gjort utenfor influenserbransjen.
Selena
En norsk influencer, diskutert i en lek om hva de ville gjort utenfor influenserbransjen.
Joachim Kleven
En norsk influencer, diskutert i en lek om hva de ville gjort utenfor influenserbransjen.
Triangle of Sadness
En film anbefalt for diskusjonen om status og klasse.
Deltakarar
Host
Frida
Host
Ørjan Hollund
Sponsorar
FAM
Poeng
Skatteetaten er mer skeptisk til influensere enn til andre selvstendig næringsdrivende.
Dette kan skyldes fordommer og manglende regulering i starten av influenserbransjen.
Det er viktig å være nøye med fakturaer fra håndverkere for å unngå å bli lurt.
Håndverkere kan fakturere for ting de ikke har brukt eller ødelagt.
Forbruket skal ned.
Det er et behov for å redusere forbruket vårt, spesielt innenfor hurtigmote og statussymboler.
Vi er hjernevasket til å tro at vi trenger å kjøpe 50 plagg i kvartalet.
Dette er ikke et ekte behov. Det er en slags sykdom.
Alt vi ikke har er ikke bedre enn det vi har.
Det er viktig å være fornøyd med det man har.
Skjermen er roten til alt vondt.
Overdreven skjermtid kan være skadelig for vår oppmerksomhet og mentale helse.
Jeg kunne vært snekker.
En refleksjon over alternative yrkesvalg.
Påstandar
Birkin-vesker blir ikke håndlaget i Frankrike, men sendt dit for et stempel.
Dette er en løgn som avslører klassisme og rasisme i moteindustrien.
Det er mye større kritikk til kvinner som kjøper dyre vesker enn til menn som kjøper dyre biler eller klokker.
Dette viser en dobbeltmoral i samfunnet.
Fast fashion er ekstremt billig, mens prisene på mat og strøm stiger.
Dette er et paradoks og viser en ubalanse i samfunnet.